REKLAMA

Efekt innej rasy

OFF Czarek
Data emisji:
2017-05-31 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
po co się teraz ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest pani Joanna Malinowska z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie w dzień dobry przypomina mi się tak i taka aktorka komediowa siebie toż to rozrost stand -up komik Ian, która opowiada taki skecz, że postanowiła kupić samochód i rozważała różne różne marki różne różne zalety, które z tym idą i na koniec pyta publiczności i dzieciaki kupując samochód Rozwiń » czerwony i rozumie to miało, gdyby podkreślać różnice postrzegania samochodów także przez kobiety mężczyzn ale, toteż pokazało, że są osoby, które nie specjalizują się czy nie nie są zainteresowane jakąś kategorią przedmiotów po prostu wszystkie przedmioty wyglądają tak samo albo podobnie być może różnią się kolorem, a z drugiej strony, jeżeli ktoś słucha Radia TOK FM i 2 pasjonatów motoryzacji to dostrzeże, że w PiS o samochodzie czy samochodach można gadać godzinami i spierać o to czy to jest chromowane czyni planowane czy szlifowane i Bóg wie co tam jeszcze się dzieje, ale nie samochodach dziś będziemy rozmawiać tylko oczyść co w nauce nazywa się efektem innej rasy i z tym państwo z pewnością też spotkań czy ktoś mówi dla mnie przedstawiciele takiej albo innej rasy wyglądają wszyscy tak samo albo wszyscy podobne nie nie rozróżniam i wsi mówią, ale pewnie u nich też czasem tak jest, że konie na nas patrzą na to też wyglądamy podobnież tak samo jak to wygląda z punktu widzenia naukowego o tym, się będzie dla pani Anna Malinowska, ale myślę że, zanim po fakcie innej rasy warto zapytać mówiąc o rasie, o czym właściwie mówimy to znaczy, jeżeli chodzi o otoczenie się zajmie w swoich badaniach to jest szeroko pojęte Poznań oraz tu w co ona nie wpływa to nasze liczniki kształtują jej atuty to kategoria rasy jest tylko 1 z czynników jak gdyby wyróżniających pewną właśnie kategorii obiektów ludzi czy grupę społeczną, jeżeli chodzi o kategorię rasy to jest to pojęcie bardzo bardzo enigmatyczne, ponieważ można je rozumieć na różne sposoby po pierwsze w humanistyce, zwłaszcza rozumie się już takiej perspektywy konstruktywistów ćmy to znaczy jako pewną kategorię, która jest inną kategorią społeczną stworzoną przez nas można powiedzieć sztucznie bardzo płynną także, ponieważ ona jest zależna od różnego rodzaju uwarunkowań z społecznie kulturowo historyczną ekonomicznych nawet drugi natomiast strony jak kura są bardzo często traktuje się pewien istotną kategorią biologiczną, która może szereg powietrzne mamy ich kosztem charakterystykę to znaczy przedstawiciele pewnej grupy etnicznej charakteryzują się Szkot konkretnymi cechami synoptyk owymi, czyli kolorem skóry kolorem oczu jest strukturą włosa i t d. i kategorii oraz rozumiane w sposób biologiczny terenu jest kategorią niezwykle kontrowersyjną, ponieważ istnieje szereg badań, które z 1 strony wskazują na to, że raz wśród ludzi po prostu nie istnieją to znaczy, że ludzie nie różnią się między sobą aż tak bardzo genetycznie, jeżeli chodzi o przedstawicieli różnych grup etnicznych, jakby to sobie życzyli zwolennicy kategorię rasy natomiast z drugiej strony to nie jest aż tak proste, ponieważ istnieją także badania, które wskazują na to, że mimo wszystko biologiczne różnice występujące pomiędzy ludźmi istnieją, ale one są dużo bardziej wysublimowanej dużo bardziej skomplikowany niż, gdyby te, które przez kategorię rasy mogą być oddawane w rozmiarze to są tacy badacze, którzy uważają, że ta kwestia rasy powinna w ogóle być pominięte, jeżeli chodzi o o badania 6 głosów podali że, że nie ma nic tak i to jest też bardzo złożony problem, ponieważ nie da się powinni wykluczyć całkowicie usunąć naszego języka kategorię rasy w tym sensie, że ma ona bardzo duże ugruntowanie właśnie społeczne historyczne i psychologiczne to znaczy, że my mamy skłonność do tego, aby mimo wszystko kategorii kategorie kategoria Zobacz ludzi na podstawie ich kolor skóry, ale to też uwarunkowania społeczne znacznej mierze mimo wszystko, gdyby ta kategoria Rosy no nie jest bardzo ważnym przedmiotem badań właśnie, że chodzi o psychologiczny procesy społeczne proces kształtowania się jej natomiast, jeżeli chodzi o badania biologiczne to tutaj znowu jest problem, ponieważ są tacy badacze, którzy mówią trzeba usunąć kategorię rasy całkowicie z języka naukowego inni natomiast powiadają tego nie da się zrobić natomiast należy za każdym razem bardzo precyzyjnie uzasadniać dlaczego, jeżeli już się ją stosuje, czyli używajmy jakich kategorii, ale bardzo precyzyjnie określmy to co mamy namyśli, bo u 1 badacza to samo słowo może oznaczać coś innego dokładnie tak to znaczy w badaniu bardzo często właśnie w tej chwili się podkreśla, że jeżeli używasz kategorię rasy to jest to kategoria oraz rozumiane w sposób właśnie taki społeczną kulturowe raczej niż biologicznych, ale mimo wszystko, jeżeli tego nie podkreśla mierzenie uzasadnione, jeżeli są jakieś badania, które dotyczą kwestii biologicznych, bo to musi to być do naprawdę bardzo mocno sprecyzowanych w, czyli już mniej więcej wiemy co mamy namyśli mówiąc trasa to znaczy na pewno to, że raz może oznaczać różne rzeczy i warto po pierwsze, zadać sobie pytanie, o czym dokładnie rozmawiamy co bada czy ma namyśli, używając tego terminu, a co to jest efekt innej rasy efekt innej rasy to jest takie zjawisko, które na innej zasadzie no właśnie z firmami mamy z nim kontakt bardzo często to jest ten efekt, kiedy patrzymy np. cenę nie wiem i mecz 3 drużyn azjatyckich i nie jesteśmy w stanie rozpoznać poszczególnych piłkarzy i że nie jesteśmy oczywiście fanami piłki nożnej albo kiedy oglądamy filmy kung -fu i mamy problem z rozpoznaniem bohaterów albo kiedy po prostu pojedziemy nie wiem takich krajów afrykańskich azjatyckich albo nawet w gruncie rzeczy latynoskich i wydaje nam się, że wszyscy wyglądają bardzo podobnie nikt to jest zjawisko, które towarzyszy nam można powiedzieć, zwłaszcza w tej chwili kiedy, kiedy mamy bardzo często mimo wszystko jesteśmy my oglądamy n p . w telewizji min mógł bardziej zróżnicowany etnicznie czy chodzi o bohaterów filmy tak dalej mu i to co ja, a ostatnio starała się powiedzieć na temat efektu inne rasy to jest to, że właśnie w tym przypadku widać jak bardzo kategorią rasy bywa zbędna w nauce to znaczy, że perfekcyjnie rasy to zjawisko różnych imprez nie jacyś ludzie jakaś grupa osób jest odbierana przez około jako bardzo jednorodna mamy problem zróżnicowanie mnie i rozpoznawaniem to znaczy z 1 strony mamy kłopot z zauważeniem różnic między 2 osobami z drugiej strony mamy problem rozpoznań, z którymi z tych osób niż wcześniej kontakt mówi się także, że ludzie znacznie w niż w znacznie niższym stopniu empatii żałują z przedstawicielami innych grup etnicznych to jest bardzo duży problem to znaczy, że n p . kiedy patrzymy na osoby, które są przedstawicielami grup etnicznych na ich zdjęcia, kiedy doznają bólu tu ten poziom empatii aktywność ośrodków mózgu, które są związane z poczucia empatii jest znacznie niższa, niż kiedy patrzymy na przedstawicieli z własnej grupy etnicznej z tym, że właśnie tutaj jest taki problem, że z mojej perspektywy przynajmniej to jest zwykły wyłącznie 1 z bardzo wielu przykładów działania efektu, który nazwałam efektem jednorodności nieznanego to znaczy, że za każdym razem, kiedy mamy do czynienia z przedstawicielami grup społecznych, które są nam obce jest, ale nawet z przedmiotami, których powierzchnia nie jesteś właśnie, w których rozpoznamy nie jesteśmy bez wyspecjalizowani oraz dźwiękami Emu tutaj bardzo ciekawym przykładem jest język co, do którego też jesteśmy wyspecjalizowani jesteśmy wyspecjalizowani, aby z rozpoznawać dźwięki własnego języka Elena to za każdym razem te przedmioty te obiekty te dźwięki będą nasze wydawał się bardzo zbliżone, a czasem nawet nie będzie mi w ogóle zauważać innych wynika to z tego dumny, że ludzkie struktury poznawcze kiedyś rodzimy mają bardzo mu są bardzo plastyczne mamy niezwykle szerokie możliwości poznawcze to znaczy my się uczymy poznawać świat mi się uczymy interpretować wszystkie boczne, z którym mam styczność to nauka tych z 1 strony nauka tak bardzo punk powiedzmy związane z naszym doświadczeniem ze wszystkimi impulsami, które do nas dochodzą z drugiej strony z tą nauką, która mimo wszystko bardzo mocno modulowany przez czynnik kulturowy czy to czegoś uczymy w szkole na co nasi rodzice każą nam zwracać uwagę co uważany jest w naszym z naszej społeczności za istotne za ważny, a zatem to w jakim środowisku się wychowujemy sprawią, że nasze struktury poznawcze SPA zaczynają się specjalizować w rozpoznawaniu konkretnych bodźców wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już kilka minut o godzinie jedenastej 20 studio Radia TOK FM w Poznaniu jest pani Anna Malinowska z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje o informację wraca z w studio w Poznaniu jest dr Joanna Malinowska z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przed informacjami wspomina pani o tym, że koń niemowlęta słyszymy języki i pewnie na początku one brzmią tak samo, ale w którymś momencie pod Okopową i pół roku tak zaćmy 2 zaczynamy wychwytywać odróżniać słowa, które brzmią w naszym języku, skąd wiem, że to jest nasz język to by dostać więcej wokół 3 tak zdecydowanie to chodzi o czystość kontaktują z danym bodźcem tak samo jak w przypadku ludzi tak są w przypadku dźwięków i kształtów, ale po prostu im częściej one pojawiają się w naszym otoczeniu im częściej i też jesteśmy uczeni, aby wrócą na nią uwagę tym lepszymi specjalistami jesteśmy w ich rozpoznawaniu ich automatycznej kategoryzacji jako te, które właśnie są te nasze bliskie ważne istotne w oczy czy kto to jest także, jeżeli już mówimy o osobach dorosłych czy to jest także, że ktoś zna język 1 albo 2, a to oczywiście Ros rozróżnia słowa sens znaczenie niuanse, a jeżeli nie zna już języków to one brzmią tak samo wszystkie dni także wszystkie dzieci brzmią tak są mu winy oznacza to raczej, że po prostu niektórych dźwięków, ale nie słyszymy n p . nie słyszymy różnicy między nimi one faktycznie wtedy wtedy potrafią się zbiec z taką 1 masę no łatwo to zobaczyć, kiedy n p . nie wiem mnie nie znamy absurd jakiegoś języka i słuchamy muzyki czytam oglądam filmy w tym języku hali trudno jest różnie słowa nawet nie wiemy, kiedy zaczyna się jedno, kiedy kończy się jednoznaczną drugie to po prostu najnowszy nabytek miałam nigdy za językiem nawet językiem angielskim widywano przygodni śpiewał piosenek z jakimi wymyślonymi słowami, które tak naprawdę składa się z kilku różnych no po prostu trudno jest, jeżeli czegoś nie znamy, jeżeli czegoś jesteśmy nauczeni, aby to było właśnie rozpoznawać w chwytać to sens to trudno jest nam od Oszu kiwać łatwo takich bardzo chaotycznych informacji kolega odnalazł kiedyś zaszczyt z zapisami zaś swego ojca, który w rozmiarze też grał na różnego rodzaju imprezach np. była za zapisana w rękę poza pisałem teksty piosenek Bitelsów i zdaje się, że czasem brzmiało to fonetycznie Old punk Ewa no np. właśnie tak to wygląda pamiętam, że śpiewam piosenki są małe syrenki w taki w jakim języku własnym tworzonymi właśnie było po prostu głoski, które wydawały mi się, że są podobne, bo istnieją w języku polskim przypominały trochę po angielsku dopiero w momencie, kiedy już nauczyłem się języka angielskiego, który rozpoznaje to słowo rozpoznają dźwięki słyszy żony są inne, w czym rozumiem, że to, o czym pani mówi jej oczu pani pisze w nędzy to cel to jest taka jest to desek obserwacja, że to niekoniecznie jest także przedstawiciele innej rasy wyglądają tak samo czy podobnie dla nas, ale podobnie w przypadku języka, którego nie znamy, czyli kategorii produktów, których nie znamy ne czy w końcu nie wiem grupy tak społecznym, czyli powiedzmy z z perspektywy eleganckiej limuzyny limuzyny wszyscy biedacy, gdy siedzące owinięci kocami pod bankomatami wyglądają tak samo dokładnie tak to jest bardzo ważne istnieją badania są m. in. 2000 ósmego roku, które wskazują na to, że przedstawiciele klasy średniej, wykazując w taki sam efekt jest on nie zachodzi taki sam efekt jak efekt inny raz ze stosunku do przedszkola do osób, których nam na biednych to znaczy, że też mają problemy z ich różnicowaniem rozpoznawaniem i założę się, że tak dużo co ten poziom empatii tutaj niż kiedyś, kiedy będzie potrzebne takie osoby, które znają jego cierpienia i co jest istotne to, że takie efekty są bardzo łatwo modulowany przez różnego rodzaju czynniki takie winny zewnętrzny przez np. to, że dana osoba będzie mieć dostateczną motywację, aby mimo wszystko rozpoznawać jako osoby z badań nad tymi problemami jak pokazują, że np. czasami wystarczy połączyć przedstawicieli różnych grup etnicznych 1 drużynę i inny przykład sportową nie wiem czy piłki nożnej i w tym momencie po jakimś krótkim czasie członkowie tej drużyny bez względu na pochodzenie będą traktować siebie jako po prostu członków w 1 grupie jako kolegów z drużyny, a niejako przedstawicieli innej grupy etnicznej i ten efekt zostanie całkowicie zniwelowany przynajmniej na jakiś czas tak samo gry o kontakt z przedstawicielami różnych mniejszości etnicznych po prostu z ZUS-u z różnymi ludźmi sprawiała, że jesteśmy bardziej wyczuleni na nich takie indywidualne cechy no no to kim oni są będziemy zwiększone, gdyby empatią podchodzić do nich Dudu innych za każdym razem, kiedy nie będziemy traktować ich jako obiekt jako pewien symbol pewnej grupy 1 rzecz się nie zgadza pani dr Muchy w nowo, jeżeli przeniesiemy czy porównamy to widzenie przedstawicieli innej klasy jako taki bardzo zwartej masy i trudno rozróżnić jednostki innych i że to porównamy np. z postrzeganiem kategorii samochodów tak nie, ale nikt nie wie o samochodach wiele i podejrzał jak zobaczyłem 5 stojących obok siebie to nierozważne oraz prawa jazdy, więc o PIT w klubie w Gnieźnie nie będą odróżniał od, których z, których to Marka przebieg coś tam wszystkie dziwne cyferki no ale będąc przedstawicielem 1 rasy wiem trochę o ich rozróżnia powiedzmy osobników swojej rasy, a nie rozróżnia innej tak, bo n p . jest to inny odcień skóry tak czy to trochę, by znaczyło, że jeżeli znamy Marka x to rozróżnia wszystkie modele marki x, ale te Allen, ale wszystkim pozostałe samochody są dla mnie czarną magią to jest ich wersje heavy złożony albo renty albo, jeżeli sprzedaż albo, jeżeli samochody są koloru jasnego to potrafię powiedzieć, jaka to jest Marka model i t d . ale jeżeli są innego koloru to już nie rozróżnia to był po prostu zależy od tego co jest tym czynnikiem wyróżniającym pewną grupę obiektów lub życiu są samochody w ogóle, bo to wtedy wiadomo, że się znamy na samochody w ogóle będziemy zainteresowani tym czy tez odliczy coś tam coś tam, bo jeszcze nie znamy są marki Mercedes Fiat nie no nie wiem nieważne w każdym razie Syrena Warszawa w stosunku do wora to wynik to będę potrafił rozpoznać syreny i Warszawę i malucha, a jeżeli będę się interesować tylko wyłącznie z ranami to będą specjalistką w rozpoznawaniu różnego rodzaju syren, a już nie będę już Niewiem przyznawano o tym w jakim roku fajniejszy maluch wyszedł z klubu chodzi po prostu o to, że my się uczymy uczymy się widzieć uczymy się rozpoznawać uczymy się interpretować świat i każdy ze świata interpretuje w taki sposób w jaki dziś kino uczył się nowym w jaki gdyby przebiegało trochę Górzycy to znaczy jak ukształtowało go jego środowisko jego znajomi jego własne zainteresowania, ponieważ tester bardzo istotne co my chcemy wiedzieć na temat świata jest tym on taki fajny kontr kulturowym myśliciel Robert Anthony Wilson, który powiedział kiedyś, że my widzimy tylko kto w to wierzymy tylko czasami udaje nam się zobaczyć, ale tylko czasami dostrzegamy coś co w co nie potrafimy uwierzyć to znaczy zazwyczaj nasze oczekiwania na temat rzeczywistości, która są w dużej mierze ukształtowany przez nasze wcześniejsze doświadczenia wpływają na to jak my interpretujemy to co się dzieje wokół nas w danej chwili i w zależności od tego jaki będzie mieć oczekiwania i co chcemy wiedzieć czy jesteśmy zainteresowani czy kolorem samochodu czy guma kończył kształtem no to to będą te informacje, które będą się do nas, gdyby dobijać jako pierwsza w ale wciąż wydają się domknie się enigmatycznym enigmatycznym tak, bo rozumiem co na to jest logiczna sieć nadeszła badać badać przedmiotu, żeby stwierdzić, że jeżeli nie ma o czym wiemy no to tak jak w tym dowcipie o VAT z Rejowca turyście, który w barwnym życiu na no bo dla nas wszystkie cudowne tak samo jak pan jakoś to mam to pewnie to dość powiedzieć, które z, którą aktorek skacze dalej i t d . no ale mówimy tutaj MUKS znowu wracają do tzw. efektu innej rasy mówimy tu jednakowoż o o osobach tak czy przedstawicieli pewnej grupy, którzy są bardzo do nas podobni ości identycznie różnicą może być odcień koloru skóry tak albo nie wiem np. otrzymają większe ciemniejsze oczy i już, a cała reszta jest taka sama nie wzrosną jej twarz oczy jest taka sama w sensie, że zarzut, że jest tak samo różnorodna jak w przedstawicielach tej naszej rasy no tak, ale nawet z perspektywy takiej ewolucyjnej typowo dla ludzi jest bardzo istotna, aby szybko rozpoznawać przedstawicieli własnej grupy i grupy obcej ponieważ, jeżeli inną wypowiedź nosi program pro pro pro przodkowie nie zorientowali się, że mają do czynienia z kimś całkowicie obcym, kto może stanowić zagrożenie no to prawdopodobnie krótko burzyli azotem my jesteśmy faktycznie specjalistami w rozpoznawaniu tych, którzy są nasi i którzy są ci innymi tylko tyle żądała Unia w skok na jak na to wskazują badania m. in . takich psychologów ewolucyjnych dobrego kosmity są wcale nie jest także my jesteśmy wyszkoleni do tego wielkość przysposobienie przez ewolucję, aby rozpoznawać przedstawicieli innych grup etnicznych, ponieważ po prostu pijaku nasi przodkowie bardzo bardzo rzadko, jeżeli nie w ogóle mieli kontakt z przedstawicielami innych grup etnicznych, kiedy nasze mózgi niż dziś kształtowały raczej po prostu jest tak, że te czynniki tt ta kategoria różnicujące daną grupę się zmienia są nawet badania wskazują na to, że być może akcent jest takim w takim taką cechą, która znacznie szybciej, gdyby wiedziała na nas, zwłaszcza na dzieci n p . kiedy kiedy dzieci mają rozpoznawać osoby, które są z 1 strony przedstawicielom innych grup etnicznych z drugiej strony mają inny kolor skóry, ale za to mają taki sam akcent jak one to jako swoich uznają tych, które mają inne, ale ten sam akcent niekoniecznie kolor skóry to tak, gdyby tylko czynniki, które właśnie są tymi kryteriami różnie różnicujący mi grupa są bardzo różne rejony możemy kształtować, ponieważ nasza historia historia ludzi na ziemi sprawiła, że raz stało się takim kryterium to dlatego my na nim zwraca uwagę Jakub pierwszą noc poza tym oczywiście rzuca się w oczy dużo szybciej niż np. akcent czy kolor oczu w no tak, ale nawet mieszkając całe życie na Mazowszu rozmawiając z 3 osobami z jedno ze Śląska z drugą np. z Krakowa z trzecią z Podlasia, gdyż to nigdy nie był o odróżnić to są 4 osoby pochodzące z mistrzem 3 różnych miejsc albo mających 3 różne akcenty no tak rozróżnienie a gdy mając 10 osób w innej rasy i 9 z innej rasy rozwiąże ten efekt nieraz mówią o tym, że to wszyscy wyglądają tak samo w nie, niemniej nie mówi także, że nie jest w stanie odróżnić Japończycy jego autorzy są bojowe, kiedy mieszkańcy nie znaczy, że wszyscy, choć wygląd tak samo i że wszyscy Chińczycy wyglądają tak samo, że wyglądają podobnie czy podobnie no tak im w trasy, gdyby kiedyś tylko mówiono trudno jest mi to było pokazać, ponieważ mam do dyspozycji żadnych zdjęć, ale faktycznie jest tak, że kiedy ustawimy nie wiem czy czy pan kiedykolwiek w krajach azjatyckich ja byłam w MF złożyło, że byłam w Japonii przez kilka miesięcy i kredytom przyjechałam tu faktycznie na początku autentycznie wszyscy wyglądali bardzo bardzo podobni im naprawdę nic tak to co jest trochę wstydliwe ROC co ciekawe nam się wydaje, że wyglądamy tak bardzo różnie to znaczy n p . Polacy, że ja jestem całkowicie inna od morza co my mamy od mój kumpel, który są blondynkami imają metry 50 MW dziś ma 75 i wielki nos i po prostu trudno jest mniej naszych miast porównywać natomiast dla przedstawicieli innych grup etnicznych my biali wyglądamy czasami nie rozróżnia ani dobrze spełnia pani filmy o kung-fu tak nie mieć jak wyglądała, ale w Brukseli nie da się po wizycie min aluzja do wiosny, ale to, dlatego że jesteśmy specjalistami w rozróżnianiu brąz w odróżnieniu BOR sali od innych osób, ale nawet z filozofią mierzy się w pierwszym filmie bruzd i każdy wie, że pies Bruski no chyba już miała kurz, więc przed tym gronie wnioskodawcy poprzez film czerpiemy, na które właśnie poszliśmy toczy się wdają się, że w tej chwili w obecnych czasach bardzo trudno jest nie mieć już takich oczekiwań co do Brukseli, ponieważ to jest tak ikoniczne postaci w nową żoną ale, ale tak czy inaczej są takie osoby, które się bardzo rozróżniają oczywiście, że tak, jeżeli my mamy do czynienia z filmem jestem dziś główny bohater to my przecież będziemy też do niego uwag i my mamy motywację i często motywacja i my mamy motywację, aby pamiętać o wygląd, aby rozróżniać rozpoznawać za każdym razem ja np. smokami interesuje, ale tak bardzo popularnym serialu nie wiem, który z tych smoków, z którym na co oprócz tego, żeby był przykuty drugi lato, ale takich warunków stają stało się pytanie, które spółki, które wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr Joanna Malinowska z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwem gościem informacje już za kilka minut po informacjach wracamy do studio Radia TOK FM w Poznaniu z dr Joanna Malinowska z Instytutu filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu w znajomy o bardzo interesujących zagadnień, który jak rozumiem pani doktor wymagają wciąż dalszych badań obserwacji no tak, a co wiemy na pewno czy jest w ogóle coś co wiem na pewno to jest raczej taki zbiór różnych tez, że 1 badać mówi tak inny badacz mówił jeszcze inaczej, a trzeci jeszcze inaczej, a z racji tego, że mamy do czynienia z takimi bardzo miękkim obserwacjami to to nie da się nic teraz na zawsze ustalić wizy i uzgodnić kości do sektora przerzucanie się seriami wiemy na pewno, że uczymy się widzieć słyszeć od dziecka, a dostać nawet jeszcze w tym okresie życia prenatalnego jest taka fajna książka Olivera ZAKSĘ antropolog na Marsie, w której jest opowiadanie o wierzycielu, który wieje bardzo często opowiadam studentom w ten wieczór nijaki wiry i on urodził się widząc, ale bardzo szybko wokoło tym powiedzmy w wieku 2 lat stracił wzrok ze względu na kontrakty, które zostaną ściągnięte, kiedy miał chyba ku 4350 lat i ZAKS, który jest bardzo słynnym badaczem zmarł niedawno MDM, mówi że w po operacji ściągnięcia katarakty czynnik ten wielbiciel widział z starał się wiedzie to znaczy nie było żadnych biologicznych innych wskazań do tego żoną będzie mieć jakikolwiek problem ze wzrokiem no ale z tego względu, że on mnie nauczył się widzieć w trakcie swojego życia to bardzo szybko po operacji, chociaż na początku widział co tu mieć coraz większe problemy np. wychodząc na ulice nie potrafił połączyć jedno, kiedy patrzę na drzewo ku jego konarów Korony widział je rozczłonkowane, więc jakiś totalnie dziwne kształty, które ktoś nie potrafił rozpoznać nie potrafił złączyć wj Eden wj Eden kształt drzewa po jakimś czasie to widzeniem boksował dla niego tak problematyczne, ponieważ jego mózg sobie nie radził z rozpoznaną z interpretacją informacji, które się nauczyć interpretować to, czego całego życia, że on stracił wzrok ponownie, ale jak, gdyby jego oczy były zdrowe cały cały ten szlak przetworzenie informacji wzrokowej był zdrowy jak najbardziej mnie było właśnie Rodney rzeźnicy co co uniemożliwiałoby mu widzenie poza tym, że że, gdyby mózg odmówił czytania tej informacji, bo nie był jej nauczony rozpoznawać interpretować i sprawnie przetwarzać my uczymy się widzieć każdy z nas ma swój sposób jest cały szereg badań dotyczących ssaków, które wskazują na to, że w momencie, kiedy jesteśmy pozbawieni jakiś rodzaj wyborców w trakcie naszego rozwoju to później albo nie będzie mi rozpoznawać całkiem albumy z niemieckimi problemy także właśnie wychodzi z naszą uwagę na steruje bardzo tym co do nas dochodzi inni świat wokół nas jest bardzo bardzo często niejednoznaczne my mego interpretujemy tak jak chcemy to robić co znaczy to co wierzymy właśnie to co wierzymy to co wiemy na temat świata przekłada się na to co w co my widzimy i jej to dotyczy także innych ludzi ERM po prostu mamy skłonność do tego, aby w sposób stereotypowy traktować innych ludzi aby, aby traktować jako właśnie pewnego rodzaju przedmioty nie indywidualizm chować ich nie rozpoznawać ptaki bardzo charakterystycznych cech nie wchodzić w to kto tam jest, ale jak to osoby w świat no to jest 13 z przyczyn innych tego, że mamy skłonność do właśnie ksenofobii rasizmu strachu przed tym co obce, ale także każdy z nas nawet Lilia, chociaż mam w wiecznym można powiedzieć strasznie radykalną lewicowe poglądy no to mógł zostać uznane za wnętrze to czasami łapie się na tym, że w sposób stereotypowy kogoś traktuje no nie wiem nawet nie chodzi do tej grupy inne grupy etniczne, ale chociażby, kiedy z wiedzy w 1000 osób idących na koncert TSA albo Acid Drinkers to wszyscy idą miliony tak się mówi Anna no właśnie Acid Drinkers albo nie wiem kiedy, kiedy widzę, że to 50 takich samych modelek, które startują do programu kitem rząd Hollywoodu wszystkie wygodnym tak samo i też nie tylko jak gdyby one są dla mnie podobne, ale także mamy ten styl tego, aby jak, gdyby zakładać, że posiadamy i wspólne cechy charakteru n p . co jest całkowicie nieuprawnione oczywiście jest bardzo nie fair, a zatem mamy taką skłonność musimy o tym, pamiętać, kiedy potrzebna drugą osobę w UE, bo da się nad tym konno do Senatu, gdyż minimalnie tonować możemy się kontrolować docierać mamy zderzenie kultury z naturą tak czy z 1 strony stoczą pani mówiła, czyli zakładanie pewnych rzeczy, a priori jest ewolucyjne i służyło bezpieczeństwu, czyli mówimy ktoś do nas w naszym kierunku podąża i może w ciągu Ułamka sekundy zdecydować czy bez przyjaciół czy wróg, jeżeli wróg, kto nie uciekamy, bo atakuje, jeżeli przyjaciel to się relaksuje w próbnym, więc poszukujemy szybko tak rozumiem żal, że do dzisiaj z tego na ZOZ zostały właśnie można nie stereotypy tylko takie szybkie ocenianie aut to osoba wygląda taki tak to na pewno jest mądra inteligentna to jeszcze inaczej to na pewno jest bogata to jeszcze inaczej na to szkoda czasu bez głupich no i oczywiście potem kultura i natykali różne inne przedziwne sytuacje mówią no tak, ale to nie wypada to jest niepoprawne politycznie to jest jakiś tam no ale tysiące lat ewolucji tak swoje zrobiło nie da się tego dorobku zadekretować tak czy powiedzieć, że no teraz już nie możemy, a więc skoro nie nie nie wypada to już teraz nie oceniałem do drzwi i tak będziemy oceniać to pytanie brzmi teraz co z tą oceną zrobimy to to wygląda w ten sposób, że oczywiście nam szybkie myślenie na szybkie rozpoznawanie szybkim taktowaniu, bo to jest potrzebne inaczej byśmy nie dali rady funkcjonować po prostu nie bylibyśmy w stanie podejmować decyzje nie bylibyśmy w stanie zrobić kroku czasami ani sprawnie odpowiada, w jakich sytuacjach społecznych, ale nie jest także my mamy kurz natury, który jest ukształtowany rosną zawsze myję kształtujemy cały czas ją współkształtuje my akurat jestem zwolennikiem takiego poglądu, że nie ma ku niemu nie można podzielić człowieka na jego część naturalną biologiczną my ludzie i ich mózgi są tworami bio społecznymi to znaczy są współ kształtowany przez doświadczenie kulturowe i jak gdyby my jesteśmy w stanie w dużej mierze panować nad swoimi niektórymi przynajmniej instynktownie oczywiście no nie da się zrobić tutaj zdziałać nie wiadomo jakich cudów, ale już sama świadomość tego, że mamy jakieś skłonności pozwolono im Lenina nie zwracać uwagę i chociaż minimalnie ograniczać Elena przecież całe nasze życie jest w dużej mierze temu w ten sposób zorganizowane inne nie zachowujemy się tak jak nasi przodkowie 200  000 lat temu tylko cały czas uczymy się funkcjonować środowisku, które całkowicie przetworzony przez człowieka uczymy się funkcjonować innymi ludźmi mamy swoje rytuały chodzimy do szkoły, gdzie nie pozwalają nam przecież jeść, kiedy chcemy pić, kiedy chcemy nie wiem robić się ku, gdzie chce mi tak dalej nasze zachowania są im podporządkowane naszym celom społecznym kulturowym no dobrze, ale w, ale pod pomimo tego, że jesteśmy już w sytuacji, kiedy nie przydaje się do tego toczyły się przyda, bo wciąż jest, więc nie zgadza się z panią słusznie wydają się, żebyśmy 1000 lat ewolucyjnych nawyków mogę zadeklarować import, bo teraz to środowisko, a nie, a nie rewolucja oczywiście, że tak nie jest to znaczy my jesteśmy bardzo różne uwarunkowania biologiczne oczywiście, że tak, ale nie jest tak, że pod każdym względem jak gdyby to byle genami rządzi, bo to, bo to jest także my nie jesteśmy po prostu Born to do siebie ludzi jak on mu właśnie może powiem inaczej nasza biologia jest taka my jesteśmy ewolucyjnie przystosowani do tego, aby się zmieniać my jesteśmy ewolucyjnie przystosowani do tego, aby nasze struktury poznawcze są ewolucyjnie przystosowany do tego, aby podłoże ze zmianami wśród obóz środowiskowymi one są właśnie plastyczne są w dużej mierze otwarte na różnego rodzaju działania zewnętrzne i na to co się dzieje wokół i Lenin nie, gdybym mającym skłonność do tego właśnie przyjmować różnego rodzaju modyfikującej się uwarunkowania i to jest nasza 1 z największych najlepszych cech, które wzięły w Timbuktu, która dała nam my właśnie natura i dlatego ludzie osiągnęli taki sukces, ponieważ oni właśnie aktywni przetwarzają swoje środowisko samych siebie jej są zdolni do tego, aby te szybkie zmiany te, które toczą się każdego dnia tak naprawdę wokół nas jakoś tam sobie przyswajać no nie reagować zmieniać razem ze światem to znowu pozwolę sobie bardzo skromnie się z panią doktor nie zgodzić z UE, dlatego że, o ile teza, że jesteśmy ewolucyjnie stworzeni do adoptowania 100 zmian jest zasadna o tyle chyba się szczegóły są to ważne pani brać oczekiwał zmian na poziomie kilkunastu albo kilkudziesięciu Pomorzan od kilku lat, a mnie się wydaje, że adaptacja do zmian przybiegła jednakowoż w dłuższym okresie i nie da się wyplenić w ciągu nie wiem 5330 lat czegoś co człowiek robił przeznaczyła 20  000 lat, bo to są, jakby 2 różne poziomy, o których tutaj mówią poziomy ewolucji biologicznej w pociągu rewolucji kulturowej mamy jeszcze do czynienia z ostatnią takim obszarem, który coraz bardziej badany w oczy epi genetyką, czyli tym w jaki sposób zmiany środowiskowe wpływają na aktywność naszych genów to jest kolejny poziom, który bardzo ciekawy i groźny, który jak, gdyby na, którą można mówić tutaj godzinami, ale oczywiście, że jest także ten poziom ewolucji biologicznej przebiega bardzo wolno, chociaż nie zawsze, ale najczęściej myślisz o nim jak w takiej perspektywie jest nim setek tysięcy lat natomiast czy właśnie nosimy na siłę struktury poznawcze są na tyle plastyczny, że są w sposób współ kształtowania przez ewolucję kulturową, który niezwykle szybko i nawet bez, gdyby miesiąc perspektywy nie gatunkowej one raczej indywidualnej osoby, a my jesteśmy w stanie sami trochę przynajmniej do pewnego stopnia kierować własnym rozwojem no przecież zdarza się, że jedno doświadczenie naszego życia jakieś czy to traumatyczne czy bardzo emocjonującej w stanie zmienić wiele naszych przyzwyczajeń inni i nasze poglądy na temat rzeczywistości tak dalej ludzie nie są w 1 osobą przez to swoje życie jakoś się zmieniają potrafią być kimś innym ze względu na różne okoliczności różne różny kontekst społeczny, który się znajdują i może już dość płynna, a być może jednostki, jeżeli państwo, że całą masę no to właściwie jest to 1 wzór to się powtarza od 1000 zloty, bo tak naprawdę, czego nauczyła się ludzkość, gdyby pani miała ocenić chodząca historia, czego nauczyła się ludzkość no właśnie to jest trochę jestem trochę smutno jest ten obraz na żywo daje mi się, że właśnie w naszych rękach jest to, aby teraz coraz większy nacisk kłaść na edukację no bo mimo wszystko kwestia edukacji naprawdę nic niech pani zobaczy dziś Polska włamywacz został fabryką magistrów i z ustaleń chodzi o taką wg państwa jako chodzi o edukację bycia ze sobą od maleńkości chodziło o to, żeby uczyć dzieci także po prostu bycia w społeczeństwie być innym może, żeby uczyły się nie tylko matematyki, ale uczyły się także rozumieć własne emocje emocje innych ludzi, gdyby to, czego my jesteśmy szkole uczeń nikt nie do końca jest tym co co pozwala nam być wyłącznie w świecie takimi takim, jakim jest powiedzmy sól jakiś tam zgodnie z moimi wartość rozumie to się pięknie składa pani doktor, dlatego że jutro o finał akcji Radia TOK FM usłysz swoją szkołę i ostatnia debata odbędzie się jutro o godzinie 18 w Warszawie przed barem studio na placu Defilad i główne pytanie będzie, jakiego człowieka ma wychować szkoła zrobi wszystko się pięknie łączy bardzo pani dziękuję dr Joanna Malinowska z góry dziękuję wystartuje w tym względzie moje wszystkich znajomych, którzy słuchają mojej woli Hellboy obiecał dziękuję dziękuję pani pani obiecać miano też słuchać no raczej im, ale będzie pani sprawdza inne niż sprawdzone Facebook com, a będzie poniżony słowo czy tak bowiem panienki zawsze jak mama sprawdzać jak w kościele deptała, o czym było kazanie zaś w 1 dyżurny kolega którzy, jakby miał za zadanie mówić tym, którzy nie mieli o czym pokazanie, że do bezpieczeństwa jest Super ufna, więc wyrosło dr Anna Malinowska Instytut filozofii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu była państwem gościem informacje po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara, a zrealizował Adam Kszczot Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA