REKLAMA

Piotr Stasik: jak brzmi "Opera o Polsce"?

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-05-31 17:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:17 min.
Udostępnij:

Reżyser Piotr Stasik opowiada o swoim filmie "Opera o Polsce", który bierze udział w Krakowskim Festiwalu Filmowym. Za pomocą muzyki i obrazu Stasik przedstawia swój punkt widzenia Polski depresyjnej, niedoskonałej i sfrustrowanej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat kultura osobista prosto z krakowskiego festiwalu filmowego do końca tygodnia zapraszam państwa gorąco na rozmowy z filmowcami tutaj w Krakowie małopolskim ogrodzie sztuki moim dzisiejszym gościem jest Piotr Stasik dzień dobry dzień nabywcę Piotr Stasik są dobrze znane państ w naszej anteny to już my rozmawialiśmy i dzienników podróży całkiem niedawno rozmawialiśmy 2 lata temu o 21 × nowy Jork filmie, który otwierał tutaj krakowski festiwal filmowy z tej puli Rozwiń » kolejny film Opera o Polsce bierze w tym roku udział w konkursie międzynarodowym Anny tutaj właśnie pięćdziesiątego siódmego krakowskiego festiwalu filmowego na Opera o polscy wystawcy filmy, które już zapowiadała już 2 lata temu o tym, że zabiera się za nazwanie go, że pewnie będzie dla to dla ciebie mocne takie też przeżycie emocjonalne faktycznie dostajemy na ekranie ten obraz, który jest mocno depresyjne ta Opera to nie jest operetka Lalek i zabawna to jest cudowne ciężka Opera pełna dźwięków, które nie są do końca przyjemne dla naszych uszu wiedziałem, że tak wyjdzie na najmocniej przepraszam to wbrew Anne to cały pomysł filmu działy się tak naprawdę z emocji z emocji do kraju naszego i próbą poradzenia sobie przy przepracowaniu tego jakoś nie wiedziałem co będzie na końcu i nie wiedziałem jaki, jaką będzie miał formę, bo prace nad filmem zacząłem 10 lat temu i na początku to miał być siły, by takie obrazy Tetro nawiązanie do filmu 7 × Moskwa, który zrobiłem ileś lat temu i 7 takich wysta w statycznych ujęciach staram się oddać duch stolicy Rosji i pomyślałam sobie, że takie wkurzeni nie w stosunku do Polski pomieszane z sentymentem, że najlepiej będzie oddać też za pomocą takich obrazów bez komentarzy proste to miał być taki panoramy 12 miał przechodzić, ale w trakcie ten pomysł się zmieniał zmieniali się producenci w którymś momencie pojawił się dyrektor warszawskiej jesieni, który opowiedział mi czynie chciałby popracować nad połączeniem jakiegoś Penny jakieś formy muzycznej z filmami dokumentalnymi i rzucił pomysł, żeby połączyć Opera jak pomyślę sobie, że być może jest to da dobry pomysł na to, żeby odnowić dom pracy i Enei na nowo zacząć myśleć o tym projekcie ISPA wtedy przy innych pracach poznałem kompozytora Artura Zagajewskiego, którego muzyka bardzo mnie inspirowała się w bardzo inspiruje muzyką współczesną i zobaczył, że mamy bardzo dużo wspólnej emocji wspólnego sposobu myślenia, więc zaprosiłem go do tego, żeby napisał to muzyka 1 okazało się, że napisałem o na podstawie rozmów jakich obrazów, które mu wysyłałem na tyle dobrą, że aż z mocną dobrze, że ten pierwszy montaż, który uzyskaliśmy inne podbijał tak bardzo Ziobrze musieliśmy później gdzieś chować się żeby, żeby nie mówić aż tak bardzo źle o Polsce w gminach tych tak, by już tutaj jest dziełem strach, ale pewnie o tym o tym co chwilę powiemy, że ten obraz, który dostajemy na planie lotu nie mniej nie laurka na pewno to jak Bartosz Goszka atak jest bardzo bardzo gorzka opowieść o o Polsce NFZ z Niecieczy to co by opowiedzieć o tym, wkurzenie no i o tym, że wartość prac nad tym filmem 10 lat temu czy to co cię wkurzało 10 lat temu w Polsce to jest dokładnie to samo co wkurzać i teraz to wkurzenie ewoluuje zmienia się trochę się zmienia, bo zmienia się należy, że rzeczywistość, która nas otacza mówię tutaj tezie tej politycznej i oczywiście, że zastanawia się, dlaczego do doprowadziliśmy do do do takiego stanu i to nie chodzi mi tylko o to, jaka partia rządzi tylko w jakim stanie są Polacy i i myślę że, gdy do końca nie zdawaliśmy sobie sprawy wszyscy jak duża liczba Polaków jest na tzw. marginesie nie załapała się na przemiany nie odnalazła się w nowym świecie i te zmiany, które niestety ta pustka, której nie byli my trwające wiele lat doprowadziła do zmian psychicznych także Sontag tak duże duże problemy, z którymi sobie ludzie nie potrafią poradzić, że nie są w stanie uwierzyć we wszystkie bajki, które ich wbitym w tym w tym łatwiej nam uwierzyć populistyczną wersję świata i taką, którą oferują partie, które dziś zwyciężają, czyli frustracje, czyli zawiści da się wyleczyć etyki życia czy frustracji zawiści te wszystkie emocje, które pokazuje, że uda się wyleczyć zmieni tego nie wiem nadzieja, którą Opera i ten film zrobiłam po to, żeby gdzieś tam samemu przejść i pomyśleć o tym, przejść ten proces wiem, że to nie będzie film, który zobaczy pełno Polaków i szczególnie ci, których o, których opowiada niestety my ale też wie, że coś takiego że, że firmy wzbudzają firmy, ale w ogóle sztuka wzbudza ferment i że w, ponieważ rząd powstał z prawdziwych mocnych emocji ten trend to, że powinienem zrobić, chociaż sam nie wiem tak naprawdę, jaki do końca jest wydźwięk tego filmu i jakie będą efekty jego to coś wkurza w tym momencie najbardziej, a petent konkretnie, jakie obrazy w Operze o Polsce oglądamy, skąd one pochodzą właśnie te obrazy, na które składa się czynne cały film trudno trudno jest tak naprawdę mi samemu o tym, mówić, bo ten film powstał najpier w z ze scenariusza i wielu przemyśleń i wielu rzeczy, które zebrałem mi to widać, że wkład w libretcie, które jest taki miksem ogłoszeń drobnych od Radia Maryja blogów, ale jest tam też proza Andrzeja Stasiuka i wierzę też był ten proces taki myślowy później było jeżdżenie po Polsce przyglądanie się temu jak wygląda Polska z kamerą i najbliżej był montaż może powiedzieć, że 0101 . po poziom tego montażu był taki bardzo intuicyjne, że po prostu rozebrać i nie wiedząc nawet do czego to doprowadzi na końcu i w którymś momencie do tego montażu zaprosiliśmy Dorotę Ewa Deskiewicz, która wiele lat temu zmontowała takiej firmy elementarz Wojciecha Wiśniewskiego, który i mnie stworzył jako filmowca i po ma ona ten cały chaos jak ja mówię nawet czasami, by Oderkę nadała temu jakiś rytm jak i rodzaje Anny uporządkowania, a czasami przerwała to i czasami wprowadzała właśnie coś co nagle nas wyrzuca z takiej prostej opowieści, więc opowiadam o tym, dlatego że, że z tego powstało przez 10 lat tyle warstw, że trudno mi tak naprawdę opowiedzieć o tym i jestem bardzo cieka w opinii widzów dotąd mieliśmy 1 mały pokaz i jutro czeka nas taka główna premiera tego filmu, więc z niecierpliwością czekam oceny zarówno krytycznych, bo myślę, że takie rzeczy, które są już szukają nowej formy wyrazu, ale bardzo często budzą takie odrzucenie, tak więc więc wiem, że wielu osobom się ten film nie spodoba w tajemnym ty powiedziałeś o tym, że na pewno tego filmu nie zobaczą ME Polacy, których opowiada nasz Uniwersytet nawet zastanawiałam jak ta reakcja była, bo po po jestem pewna, że pojawią się takie głosy, że to nie jest Polska artystka Polska może w głowie reżysera Piotra Staszczyka, ale to nie jest to nie są sąsiedzi, których oglądam za złe płotem rozpaczy za ścianą na zdecydowanie nie jest mój obraz i kino dokumentalne na tym polega, że się liderowi bardzo osobiste pokazuje się osobiste spojrzenie na i tylko wtedy Adam był może być mocne i nie jest miejscem socjologia jest socjologiem tak być wychłodzenie, ale tutaj nie występuje w roli socjologa tego mam nadzieję, że poety, a więc nie odczytywać tego wprost, a liczyć się udało mi się o coś nowego powiedzieć czy udało mi się o 3 czy to będzie coś co może być zaczynem do czegoś więcej nie wiem, ale mam taką nadzieję, bo czujemy mogę powiedzieć na razie mają własny do świata nie tylko tym kim jest niezwykle mocny elastyczny rozmawialiśmy też o tym, chwilę potem mnie jak ten film zobaczyłam i ten film jestem bardzo mocny jest nowy moim zdaniem o tyleż mówi bardzo dosadnie i o tym od tych problemach o tym, świecie, który widzi innej, który wielu Polakom się nie podoba tym świecie w zasadzie, za który wątek tej części może tych cech narodowych, o których się po prostu wstydzimy czy tobie wstyd przy oglądaniu Maćka tego filmu towarzysz niemili towarzyszy to niska w euforię odpoczywać nie powinienem, ale ale, ale mogę o tym, powiedzieć bo, bo było bardzo dużo na tym pracowałem i nie nie była to bardzo łatwa praca i Anny ostatni etap postprodukcji, kiedy oglądający studio dźwiękowe czy wtedy, kiedy kolorowa liczmy ten film, że na szczęście odnalazła w tym obrazie też wzruszenie, a bałem się, że tego nie będzie, ale mi w ogóle emocji, które towarzyszą tu po takim okresie wkurzenie dużego to teraz tak naprawdę takiej bezradności to jest taki można powiedzieć, że płacz połączone nawet bezradnością inne i je tam pada takie zdanie w tym filmie Niewiem co robić nie wiem co robić powtórzone 3 × i ich bardzo często widzę że, że Polacy najpierw fanatyzm te zmiany, które się teraz nadzieją, że najpierw takie odreagowanie była analiza ich, a inne ale, ale teraz po tej analizie, że już wiemy jak to niby działa, dlaczego się coś takiego wydarzyło, ale co z tym zrobić mam takie wrażenie, że nie wiemy co z tym zrobić Ano dlatego zapytam się wcześniej czy twoim zdaniem da się pewnych cech wyleczyć zmienić to jest tak n p . jeśli przejdzie 1 generacja generacja, którą możemy mówić np. niektórzy są tacy, bo przeżyli ciężkie chwile podczas komunizmu albo nawet ciężkie chwile podczas przemian detale czy to wystarczy jeśli zabierzemy się, zanim edukacji, która będzie połączona z poznawaniem inności Teresy zmieni czy Zbyszek zmienimy to jest ten jest także bardzo wiele rzeczy przechodzi z pokolenia na pokolenie i to nie jest także możemy wierzyć, że zostawimy tych starych, który da, którzy już się nie da, bo nie byli wolni byli już dla wychowali się też w lidze z realizacją, bo nie każdy wiadomo tak mnie, ale to wszystko przechodzi przechodzi co więcej naukowcy nawet pokazują, że trauma np. drugiej wojny światowej przewodzi w genach na trzecie pokolenie, więc nie nie da się tego zostawić nie da się zostawić historię za sobą oddzielić grubą kreską trzeba być doprawdy trzeba powiedzieć sobie Polacy się boją tej prawdy fizjoterapii proszę terapia tak pytanie tylko wyłącznie tak potrzebna jest terapia, której się boimy boimy się pójść do terapeuty naszego osobistego, a powinniśmy też jako naród tuż po ma zrobić sobie taką terapię, a ja, robiąc ten film o sobie myślałem, że robię taką terapię sobie i robię robię też Polakom mam nadzieję czy operę o Polsce wna zwie się filmem dokumentalnym, bo to co już widzieliśmy wcześniej opowieści twojego Nowym Jorku i gminy co w fatalnym stylu, który kontynuowany mam wrażenie w Operze opolscy to jest dla mnie, że każda forma eseju filmowego hitu we śnie poetyckiego wyrazu, a nie obserwacji dokumentalnej jak śmie nawet, że to jest esej pod podróżnika podróżniczy, bo ja bardzo duże, jeżeli nowy Jork były takim zapisem mojej podróży po nowojorskim metrze, ale też po całym świecie, a tutaj jeździłem po Polsce tak jak Andrzej Stasiuk, który zapisuje wizje tylko po polsku, ale myśli o Polsce wyjeżdżając teraz n p . na wschód i limity się dobrze myśli właśnie wyjeżdżający z pozycji w 1 z Berlina do nowego Jorku z takiego oddalenia, więc to jest esej podróżniczy Piotr Stasik był moim gościem bardzo dziękujemy jutro jeszcze pokaz opery o Polsce gorąco zapraszamy, bo to będzie taka duża duży pokaz z, który w kinie kinie Kijów nawiewniki, czyli największe kino na krakowskie bardzo gorąco zapraszamy zapraszamy na górnej kolejne relacje z krakowskiego festiwalu filmowego Patrycja Wanat to usłyszeli Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA