REKLAMA

Brak konsultacji, gotowych podręczników i finansowania, szkoły nie umieją nauczać projektowo - czego o polskiej szkole i reformie dowiedzieliśmy się z akcji Usłysz Swoją Szkołę? Z Justyną Suchecką rozmawiała Joanna Mąkosa

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-06-01 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa Joanna Mąkosa tym razem witam ze studia z Warszawy, do którego zaprosiła ma dzisiaj znakomitego gościa Justyną Suchecką z gazety wyborczej ekspertkę od edukacji, która edukacją zajmuj się dużo dużo dłużej niż ja run dzień dobry im mam nadzieję, że uda nam się razem ze sceną podsumować naszą akcję usłysz swoją szkołę Otóż dzisiaj ostatnia odsłona naszej akcji, a żeby on tak naprawdę mocno w to, o czym rozmawialiśmy przestała o 8 do tej pory Rozwiń » debaty w 8 miastach, które odwiedziliśmy myślę, że najlepiej będzie oddać głosy uczestnikom naszej debaty razem z ekipą akcji usłysz swoją szkołę wybraliśmy kilka fragmentów kilka zagadnień, który pojawił się podczas naszych wyjazdów no i mam nadzieję, że razem z Justyną udałam się znaleźć odpowiedzi na pytania, które wtedy padły w ma niżej noszeniu gorąco na pewno spróbujemy to mogę państwu obiecać Jenna pierwszy ogień myślę, że pójdzie podręcznik, bo we wtorek minister Zalewska powiedziała, że 53 podręczniki zostały już Anny dopuszczone, ale wciąż ich oficjalnie tak naprawdę nie widzieliśmy posłuchajmy najpierw fragmentu gdańskiej debaty wymiany zdań pomiędzy panią Jolantą Madej autorką podręcznika języka polskiego do liceum, a panią Moniką kończyk Pomorską kurator oświaty ile czasu jest potrzebne ile wystarczy, żeby zrobić dobry podręcznik jak swój podręcznik bardzo tradycyjny nie żaden rewolucyjny teraz ja uważam, że jest potrzebny rewolucyjny podręcznik także do polskiego, ale swój tradycyjny tworzyłam razem ze swoją współautorką stworzyłyśmy prawie 3 lata może jesteśmy mało efektywne pani twierdzi, że 3 lata, gdy ktoś inny, ale nie każdy z salami powiedział ja powiedziałam ładnie, lecz realizowałam marzeń chronią analogicznie padnie, więc moje nadzieje głos jest dla mnie osobiście poniesie wypowiedź w tej kwestii eksperci poloniści może inny ekspert powie, że wystarczy 0 w scenach i że wystarczy czasu na pisanie podręcznika oficjalnie od 14 lutego 2 chętnych za podstawę programową, czyli oficjalnie tak naprawdę wtedy autorzy mogli zabrać za pisanie podręczników to jest bardzo bym to zysk zabawna, ale też gorzka sytuacja, bo chciałyśmy się cofnęli do innego podręcznika, który powstawał czy do 2014 roku, kiedy Platforma ogłosiła, że będzie pisał podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej nasz elementarz i to był mniej więcej podobny czas mieliśmy styczeń luty, kiedy te decyzje zapadły gotową podstawę programową na jej szybką polityków PiS krzycząc, że nie można napisać podręcznika w parę miesięcy to jest niemożliwe nie ma na to czasu podręczniki powstają 2 lata wystarczy zajrzeć do stenogramów sejmowych, żeby zobaczyć co mówili obecni rządzący też pani minister pani wiceminister Machałek, a teraz okazuje się, że można mało tego, że można teraz możemy w tym samym czasie stworzyć kilkadziesiąt podręczników do wszystkich przedmiotów na wszystkich etapach edukacji z podstawą programową, która została oficjalnie poznamy dopiero w lutym, bo rozporządzenie w tej sprawie prowadzi to zostało podpisane, więc niestety z moich informacji i nie tylko moich, ale w każdego, kto rozmawiał z autorami podręczników wynika, że to oni w tej chwili robią to zmieniają okładki zdjęcia są symboliczne zmiany nie mówimy o żadnej rewolucji oczywiście w tych przedmiotach, gdzie się bardzo mocno nie zmieniły podstawy programowe np. z matematyki mamy do czynienia z sytuacją, w której podręcznik do klasy siódmej to jest jakieś 23 podręcznika z klasy pierwszej gimnazjum i kawałek podręcznika Zdrój gimnazjum w pole to one 1 całość tak naprawdę przerzucono tylko rozdziały nieco kolejnością no bo tak wygląda podstawa programowa nie zrobiono nic korzystnego dla uczniów zmieniliśmy tylko tytuły pierwszy taki zarazy poza programowe poznać już pod koniec listopada naj mu wtedy wydawcy zaczęli pisać podręczniki, mimo że tak naprawdę postawa była cały czas w konsultacji czas okazuje się, że nie tylko można napisać wszystko podręcznika może napisać odręcznie bez oficjalnych dokumentów, na których pisanie tego podręcznika powinno bazować pierwsze borsuki na pewno zaczęły powstawać w listopadzie na bazie tych dokumentów roboczych, które Bodnar jest brak konsultacji potem w konsultacjach to było możliwe, dlatego że bieg potem okazało pani minister praktycznie nie uwzględniła krytycznych uwag do podsta w programowych, więc wydawcy z 1 strony podjęliby zakorzenić, jeżeli oba te konsultacje z resztą, ale jak przejrzą dokumenty to zmiany są naprawdę symboliczna wszystkie takie głośne rzeczy np. brak funkcji układów równań z matematyki czy skład postaci historycznych, do których mamy mówić w czwartek ma się też nie zmieniła plus trzeba pamiętać, że większość wydawców, którzy rzeczywiście zaczęli pracę w listopadzie to są wydawcy podręczników do edukacji wczesnoszkolnej do klas 13 tam się naprawdę niewiele zmieniło mówi się rzeczy taniej pisania nie da się z uciec skrajnie inaczej jakiś pojedynczy element się zmieniał ani miłość gotowa książki, które wypadły z rynku, kiedy wprowadzono rządowy elementarz wystarczyło lekko zniknie z ich windować dlatego to stąd też podnośnik, którego pierwsze było gotowe zostały dopuszczone do użytku doprawdy nie mamy do czynienia z niczym nowym za to mamy do czynienia z wyrzuceniem pieniędzy dlatego, że to najmocniej widać na językach obcych książki o siódmej klasy proszek nas naprawdę nie liczą nie różnią się niczym, a tymczasem kupiliśmy za państwowe pieniądze pieniądze z budżetu państwa podręczniki dla pierwszej gimnazjum 2 lata temu dopiero 2 roczniki z nich korzystały one w przyszłym roku miały jeszcze służyć kolejnej klasie nie będą pani minister zapewnia, że jest to przecież to podręcznik darmowe będą funkcjonować w podręczniki darmowe tak musimy teraz kupić podręczniki podwójnie, bo nie ma już wyszedł na zupełnie się klasa siódma czy to co było zaplanowane na co najmniej 3 lata po 2 latach nadaje się do niczego no cóż z tego, że nauczyciele MON znaczy nauczyciel autor podręczników trochę są źli mimo wszystko, mimo że te zmiany były często kosmetyczna nagimnastykować ciemnym pisanie do podręczników, a przynajmniej z niektórymi poprawkami rozmowę z panią Ewą durnia, która jest autorką podręcznika do matematyki pisał podręczniki dla gimnazjalistów ona jest też dyrektorem gimnazjum nr 30 w Warszawie i ona mówiła, że musiała tak najpierw dodawać sił pewne treści później znowu usuwać się, żeby je zsynchronizować też prezes innymi treściami, żeby nie było także uczniowie uczą się czegoś, czego im się w przedmiocie jeszcze nie było czy to w twoim zdaniem innych taka powszechna praktyka była też znają wszyscy się w ten sposób pracować no bo nawet na walkę z dobrym przykładem pewne rzeczy wynikają dla drugich nagle się okazuje, że jakiś treści dzieciaki nie poznają siódmej klasie i teraz nie możemy innych uczyć tej podstawy musimy znaleźć nowe sposoby nauczania pewnych zagadnień, więc na pewno wymaga pracy and Iain nadal nie wierze i nie wierzą też wtedy, że dobry podręcznik da się napisać 68 tygodnia mniej więcej o takim czasie mówimy, bo to żony zostały dopuszczone do użytku jeszcze pamięta, że są właśnie podszedł 30 dniowej recenzji no i chyba warto o tym, powiedzieć, żeby zmiana tak to podręczniki będą wyglądać to większością 3 Bjerre w ciemno, bo w wielu szkołach poproszono nauczycieli dyrektorzy mieli tego prawo, żeby wygrać książki do końca maja Lenczyk wybrano na podstawie trudnych rozdziałów książek dotychczasowych, które wydawnictwa biały, czyli kiedyś korzystałem z tego to może będzie dobra, ale tak naprawdę tych książek nie ma tak oglądał kształcenie nauczycieli uczyła się do uczenia z podręczników, których jeszcze nie ma jeszcze w zeszłym tygodniu były takie przedmioty, do których w ogóle nie było ani 1 dopuszczonego do użytku podręcznika i jeżeli nic nie zmieniło od zeszłego piątku to niema jeszcze do Pszczyny ani 1 książki do szkoły branżowej, która już od 1 września to w ogóle bardzo ciekawy temat, bo to są książki, które po prostu wydawcom się nie opłacają mu to jest jest tak mało, więc z inną nie musieli je jakoś z hurraoptymizmem pracować nad matematyką dobre żarówki i myślę, że to jest irlandzką niżej, choć sama podręcznik mogłyśmy rozmawiać jeszcze bardzo długo, ale ja obiecam, że my oddamy głos uczestnikom naszych debat, więc zmienia teraz temat też 17  000 nowych miejsc pracy nauczycieli zadeklarowała również we wtorek podczas konferencji prasowej minister Zalewska minister właściwy każde miejsce, które odwiedzaliśmy was usłyszy swoją szkołę nauczyciele narzekali na to, że nie do końca wiedzą co będą robić od września w najgorszym wypadku od września 2018 roku, bo czasem ten rok najbliższy to jeszcze jakoś tam się dało poskładać załatać, ale Anne MON na początek i może mam po nim poprosił, żebyśmy posłuchali remont wymianę zdań zdań z Łodzi między Markiem Kwiekiem ZNP i Grzegorz Wierzchowski łódzkim kuratorem oświaty chciałem zapytać pana kuratora co pan kurator powie 40 łódzkim my nauczycielom gimnazjów, którzy w wyniku tej reformy wiemy, że stracą pracy to są dane z wydziału edukacji co pan powie 220 nauczycielom, którzy od 1 września w naszym województwie stracą pracy co pan powie 1000 słów nauczycielom, którzy będą mieli ograniczony wymiar zatrudnienia najczęściej do 12 etatu co pan Bóg jest tu nauczycielom, którzy będą zwolnieni z Niemiec nie będą mieli przedłużonych umów o pracę, dopóki nie będzie ostatecznego rozstrzygnięcia tak jak mówiłem jest przytoczyłem podawane liczby ile jest ofert pracy ile jest wakatów to my nie możemy rozstrzygać ile tak naprawdę ilu tak naprawdę nauczycieli straci pracę i czy ktoś straci pracę w jeszcze bardzo krótko o tym jak to wygląda w praktyce 2 nauczycielki z gimnazjum nr 30 w Warszawie pani Anna Bednarczyk i Katarzyna Czerwińska w przyszłym roku tutaj zostanę natomiast pewna jest 12 proc, że to będzie ostatni rok nie widzimy to 17  000 miejsc pracy jeśli pani minister ma bardzo proszę nie wskaże nich zrobić listę, ponieważ tych miejsc pracy realnie nie ma to stajemy z 34 godzinami w związku z tym nic nie będzie się utrzymywał mając 300 zł, bo takie to będą tańce w NATO jak sąd miejsca pracy czy niema miliony 1000 starych ważną rolę w dogodnym dla jego zwolennicy jak konsultacje są miejsca pracy tylko 8 z losem pytanie, jakie są miejsca praca to są miejsca pracy na 2 godziny w tygodniu 4 godziny w tygodniu nauczyciele niechętnie podejmują nie, dlatego że nie chcą pracować tylko, żeby mieć pełen etat szaniec 18 godzin na przy tablicy no, więc jeżeli w jakiej szkole są tylko 4 trudno będzie wskoczyć fizykom 4 podstawówki, ale komendant uczą więcej pamiętam, że łódzki kurator oświaty mówił o tym, że przecież to zawsze tak było, że nauczyciele łączyli etat w oczywiście, że zawsze tak było, ale nigdy nie był rzecznik w ostatnich latach jakoś unormować się do sytuacji było wiadomo, jakie przedmioty można łączyć, by zdobyć etat no od kilkunastu lat nie mieliśmy w podstawówkach chemii fizyki ktoś, kto ma uprawnienia nauczanego przedmiotu siłą rzeczy musi zostać w końcówce gimnazjum i uciec gdzieś w podstawówce, więc to skala będzie dużo większa niż my też pamiętać, że przyszło 30  000 nauczycieli pracowało do tej pory samych liceach tylko na niepełnych etatach i nic na dogonienie nas czas za chwilę informacje Radia TOK FM myślę, że jeszcze o etatach dla nauczycieli o tym jak będzie wyglądała ich praca od września porozmawiamy Otóż właśnie po informacjach TOK FM i posłuchamy też kolejnych głosów z naszych debat z akcji usłysz swoją szkołę ja zapraszam, żebyście państwo zostali z nami w witam ponownie ze studia w Warszawie Joanna Mąkosa to jedno z ostatnich edycji cyklu usłysz swoją szkołę, a ze mną w studiu Justyna Suchecka z gazety wyborczej część Zgierza oraz dzień dobry EMG skończyłyśmy na tym, że tak naprawdę, jeżeli chodzi o kwestie nauczycieli i tego, że będą pracować się od września przyszłego roku tego jak będą sobie radzić ewentualnie zwolnieniami ze stratą pracy z łączeniem etatów to nie jest tylko problem nauczycieli mi to zwróciliśmy na to uwagę w przerwie i doszliśmy do wniosku, że to jest główny problem uczniów tak, bo nauczyciel, którego nie ma na pełen etat w szkole to jest nauczyciel, który dla swojego pośród w okresie styczeń jest dostępne raz w tygodniu czy 2 × w tygodniu przez godzinę jest człowiek, który jak Turcja w 34 szkołach nie poprowadzi kółka z fizyki nie zrobi zajęć wyrównawczych dla najsłabszych z matmy naj przede wszystkim mają średnio będzie mógł spełniać taką rolę wychowawczą nie wyobrażam sobie, żebym miała mieć wychowawca, który jest przez 3 godziny w tygodniu w szkole bo kiedy go spotkać, kiedy z nim porozmawiać on jak będzie uczył w 3 albo 4 szkołach to będziemy też zapamiętanie tylu uczniów, jaką ma rozpoznać problem jak ma się dowiedzieć co się z nimi dzieje po lekcjach, a nie częściej będą do tego w jaki sposób zmusza ani nauczyciele no bo tak działa szkoła, ale to będzie duży poziom fikcji i moim zdaniem zachowawczo to Mosad Dziczek stracą status przypomnieć jak studiowaliśmy jak wygląda Pogoni za wpisem do indeksu Dow ćwiczenia owce albo przejście na dyżur, kiedy on ma tylko godzinę dla wszystkich i z każdym muszę porozmawiać no to często sprowadza się do dzień dobry dziękuję do widzenia no i obawiam się, że tak to się wraz z Tarnowa odzieży, a z oddalonych nawet dzieci może być dużo trudniejsza, tym bardziej nie wolno się czuli stabilniej na pewno RM obiecałam w pierwszej części naszej rozmowy, że będziemy oddawać głosy uczestnikom naszych debat, żeby razem z Justyną Suchecką odpowiedzi na pewne problemy, które pojawiło się podczas akcji usłyszy swoją szkołę Mn w Poznaniu pytaliśmy tak naprawdę sprawy fundamentalne zapyta zadać tego wydania po co uczniom szkoła i na początek może taki punkt krytyczny nie da się ukryć głos gimnazjalisty właśnie z poznańskiej debaty to jeszcze nazywamy Jacek rola nie jestem z gimnazjum 23 z osiedla Jagiellońskiego w szkole bywała bywa nudna naprawdę, bo nie mamy możliwości wybrania sobie, których przedmiotów chcemy się uciec niepotrzebnie wkuwamy, jakiej wartość całości pierwiastków albo podziału składowe zdania, które nam się przecież tak bardzo przyda przy codziennej rozmowie z drugim człowiekiem cha i myślę zatem zdecydowanie niepotrzebne absolutnie się nie uczymy wspólnie każdy tylko słucha tej hali, która stoi na środku klasy nikt w ogóle nie myśli o tym co ona mówi tylko notujemy bezmyślnie to co napisał albo powie i to po prostu jest bez sensu w ogóle nie pracujemy w grupach praktycznie, jeżeli pracujemy to po chwili robi za głośno i nauczyciele odwołuje zajęcia jest obniżana o zachowanie ewentualnie całej klasy, a i tak to wygląda w praktyce w do rejestru może reforma edukacji to teraz zmienił program ma mieć nowoczesną nową szkołę może z nauczania nie będzie już takie nudne jak mówił poznański gimnazjalista mam obawy, że lepiej nie będzie i to jest pierwsza płyta jest komentarz, który przychodzą mi go RO go, że dużo mówimy w tej zmianie od mieszka ma być nowoczesna i na miarę 2001 . wieku, ale wreszcie wszyscy, którzy tę szkołę 2001 . jak na co dzień wprowadzają mówią, że rano nie będzie no bo zmieniamy lista lektur na lektury czuje ciężkie archaiczne nie, mówi że nie ma ich być w szkole od razu zastrzegam to nie jest tak, że nie chce, żeby uczniowie czytali romantyków, ale uważam, że powinniśmy też dać coś na drugą nogę tak należy czytać będą wracać bardzo starożytną historię Arystofanesa Sofoklesa bardzo poważne teksty jak mówił prof. Biedrzycki w 1 z rejonu zaś wywiadów chłodno to nie są teksty na 2 lekcje, żeby po udarze przeczytaliśmy pomówić, o czym to było i Chris dalej cóż samych przepisów do wyrazów, których nie rozumiemy trzeba na to godzinę i my to trochę smutne z drugiej strony robimy jakiś cykl życia w przekaz tej reformy, które mogłyby tę szkołę zepchnąć do przodu n p . od września będzie oprogramowanie już od pierwszej klasy, tyle że zmiana, bo wcześniej było, jeżeli dobrze pamiętam bądź loty Gimnazjumnr poziom gimnazjalny proszę pojawiało teraz to będzie już zabawa dla najmłodszych, ale z drugiej strony, jakbyś mnie zapytała czy nauczyciele są do tego przygotowani to ja nie wiem też mówił autor właśnie podstawy programowej do format i że to jest jego główny problem, bo jeżeli chodzi o podręczniki opracowane metody to, bo to wszystko jest do zrobienia natomiast gorzej z nauczycielami w jakiś szkolenia były za część szkoleń poczuł ministerstwo cyfryzacji i tu liczą, że to jest to co uratuje nas przed tym, żeby nie była to tylko fikcja, ale nauka programowania to nie jest coś co nauczyciel po opanuje 2 godziny po, nawet jeżeli sam potrafi to robić to musi jednak znaleźć jeszcze metody, żeby dotrzeć do 67 latków to naprawdę jest kolejne duże obowiązek, więc w Altenbergu to dobra zmiana jest bardzo dobra zmiana barwy kibicuje i mam nadzieję, że w ostatecznie się do 3 za parę lat będziemy z dumą mówili, że jest u nas jak w Finlandii Wielkiej Brytanii, że małe dzieci uczą się programowania, ale z drugiej strony i trąbić wyborczej mówi Ks prof. Łukaszem Turskim cenionym fizykiem, który mówi o tym jak wgrane oprogramowanie na świecie tam się kupuje teraz Barry, by działać 25 zł do kupuj sytego pudełko i dziećmi mierzy się smog na ulicach, czyli robi się prawdziwe rzeczy prawdziwe problemy nie tylko kraje historyjki w scratchu, a obawiam się, że polskie szkoły to nadal będą gotowe dlatego o tym, mówią, że pieniądze rzekomo pomału rośnie tegoż pieniądze, które my wydamy na to, żeby dopasować np. pisuary i toalety, bo trzeba przerobić ich wiele gimnazjów podstawówki dla najmłodszych uczniów mógł spokojnie zostać wydane na to, żeby ta szkoła była nowoczesna też w pracowniach w sprzęcie to jest wysypie się jak oni będą z tego korzystać i to tam też 1 z wątków poruszonych na naszych debatach to było nauczanie projektem ERM pojawią się też rozporządzenie ministerstwa, które tak naprawdę trochę ograniczało to nauczaniem innym projektem MEN obiektywem obiekty to oceniać czy skok w wstać z trudno im przy przewidywać jak to rozporządzenie się skończy tak naprawdę co to będzie oznaczało szkoda, bo to nie jest także minister edukacji likwidował projekt jako metoda tylko niektóre podkreśla, że nauczyciele mają wolną wolną rękę, ale tego projektu żyj jak obowiązek to jest to smutna, bo akurat w szkole jest także pewne rzeczy rzeczywiście trzeba wymóc na tę szkołę, jeżeli chcemy, żeby się zmieniła nowo w ten sposób wprowadzamy programowanie żyli robimy jako obowiązkowe no to z dużym prawdopodobieństwem wszyscy nauczyciele sami spróbują tak samo było z projektem, gdy wprowadzono obowiązkowe zapisano na świadectwie no to każde gimnazjum musiało spróbować czy nauczą się to podobało czy nie część przekonywała dopiero w trakcie jak już na żywym organizmie okazało się że, gdy dzieciaki same wybierają ten temat projektu i jego realizują po lekcjach w grupach czy to działa no szkoda tego bardzo było, zwłaszcza że Niemcy pamiętasz jak 27 czerwca zeszłego roku w Toruniu pani minister mówił o tym, że w każdej szkole będzie tydzień projektów będą z nazywania rzeczy jest 1 z tych rzeczy, które brzmiały Super wyszukiwali w Toruniu głowami mówili kurczak dobrze zdiagnozowane problemy ale gdy spojrzymy na rozporządzenia ustawy, które regulują zmiany w oświacie to niewiele widać projektów ileś małych klas nie widać nauki na 1 zmianę w samych szumne zapowiedzi obiadów w szkole, ale nic z tych rzeczy nie wydarzy się od września 2017 roku dużo będzie też, że zależy od nauczycieli to cały czas podkreślali uczestnicy rajdu uczestnicy naszych debat zarówno paneliści jak i goście, bo jeżeli nauczycielowi będzie się chciało pracować z projektem to będzie miał taką możliwość tylko, żeby nie było tak jak mówił nasz pan nasze gimnazjalista z Poznania, że jeżeli robi się głośno na lekcji to nagle nauczyć lekko kończymy projekt tymczasowej, bo nie nie radzi sobie z dzieci to jest też, że 1 rzecz projekty wszystkie takie innowacyjne metody edukacji na nas bardzo czasochłonne tymczasem podstawy programowe, które przygotowaliśmy dla tych uczniów przez nasz kraj ten obraz są obszerne przeładowane branż niektórych przedmiotów, więc nauczyciel, który wyznacza siódmych klas ma do 4 naprawdę kilkadziesiąt trudnych lektur to on już nie zrobi dramy jedynie dostawy przedstawia on po prostu nie będzie miał, kiedy czy nie pro problemem głównym będzie czasy czas innych po to, z naszych debat tematów było naprawdę sporo, ale najwięcej emocji zdecydowanie było w Gdańsku remont tam rodzice, którzy byli zgromadzeni na publiczności poruszyli kwestię przygotowania reformy i konsultacji konsultacje, których byłem z Odrą i wierzę, że było ich miliony tysiące z w każdym mieście bym pani minister była rozmawiała z każdym mecz wszystko wszystko ustaliła posłuchajmy może wypowiedzi 1 z mamą pani Anny Krysiak mamy szóstoklasisty skierowanej do Pomorskiej kurator oświaty takie reformy przygotowywali eksperci fachowcy, a nie politycy podest polityczna zmiana my rodzice nie poddamy się myśli pani, że pani powie nam kilka słów, że niby jest fajnie, a także będzie wszystko przygotowane jak nic nie pokrywa z rzeczywistością, gdy jakaś alternatywna rzeczywistość na dodatek dialogu tutaj żadnego nie ma są konsultacje to znaczy, że pani przyszłość wypowiedziała to nie są konsultacje trzeba umieć słuchać, a tutaj ani razu pani słuchała i założyć, że bawimy się pani o liście do mojej wypowiedzi zupełnie w jakimś nieistotnym detalu i w związku z tym my będziemy protestować i grą jak 10 maja nasze dzieci nie pójdą do szkoły, a 26 maja zrobimy wielką demonstrację ogólnopolską osób, ponieważ nie da się na to, żeby traktować tak arogancko i nasze dzieci nas, bo chodzi właśnie tak jak pan mówić o naszych dzieci o naszych dzieci mój syn jest szóstej klasie nie będzie królikiem doświadczalnym dla aroganckich władzy w 2 zdobył sławę Szymon skierowane do Pomorskiej kurator oświaty, ale takich słów skierowanych m. in. do minister Anny Zalewskiej słyszałyśmy razem z Olesna mnóstwo Nana na różnych protestach demonstracjach w no i jak ty oceniasz to rzeczywiście będzie także uczniowie będą królikiem doświadczalnym reformy wskazywane będą i to zawsze powtarzam, że reforma dotyczy wszystkich dzieciaków tak naprawdę od trzylatków do końca liceum oni wcale nie uciekają przed reformą wbre w pozorom Allen w najgorszej sytuacji są 2 grupy to są uczniowie z klas 46 nieco szóstoklasiści, którzy nagle muszą zmieniać swoje plany AIG ostatni gimnazjaliści ostatni gimnazjaliści, dlatego że ich czekała uczenia w ogłaszanych szkołach szkoła, gdzie będą bardzo często zmieniali się nauczyciele nawet co semestr moralną poszukiwali innej pracy i to na pewno jest niekorzystne dla Stasi wydają wniosek o różnym rodzajom weksel w Łodzi Agata Kupracz pisała o szkole, gdzie z 60 nauczycieli 30 września nie będzie to nie, dlatego że tracą pracę część z nich rzeczywiście traci część po prostu szukasz pracy na cały etat gdzieś bliżej perspektywie niż 2 lata tylko w tej szkole czasami brak połowy Zobacz co się zmieni, więc to na pewno jest trudna, ale w jeszcze gorszej sytuacji są łącznie blisko 46, dlatego że ta reforma nie przewiduje program w przejściowych dla nich o nich, podając sam środek nowego systemu no i nie wygląda to mniej więcej tak to dosyć obrazowy przykład historii, że dziś szóstoklasiści w tej chwili już kończą dwudziesty jak i sam tor bardzo blisko współczesnej Polski, a od września pójdą do siódmych klas, żeby uczyć się o 19 wieku, jakby nie było w tym nic złego, gdyby nie fakt, że ten program nie zakłada, że nie mieć coś innego wcześniej znaczy, że oni do końca podstawówki nigdy nie usłyszą reformacji nigdy nie usłyszał o wielkiej rewolucji francuskiej ze służącą wszystkim w liceum, ale to chyba nie o to chodzi, a i to nie jest tylko problem historia nas po prostu obrazowa i to każdy może zrozumieć co się wydarzyło, ale to dotyczy wszystkich przedmiotów szczególnie dziś też przedmiotów przyrodniczych te dzieciaki miały przyrody wszystko co 46 nagrodę siódmej klasy wejdą z biologią chemią fizyką i t d. mówicie państwo Okaj kina są też tak mieli tak, ale gimnazjum to zakładało siódma klasa w wydaniu minister Anny Zalewskiej nie zakłada tego, że oni uczyli wcześniej przyrody Night to na pewno będzie rodziło liczne komplikacje, a my się nie dowiemy co oni potrafią, dlatego że na koniec podstawówki napiszą test tylko z języka polskiego języka obcego matematyki, więc nie będziemy wiedzieli co oni wiedzą z fizyki chemii i całej reszty historii Asz kie odważnie dodam jeszcze pytania takie właśnie na koniec beton pod co można zrobić, jakim pomoc, kto ma im pomoc i tam bardzo liczyłam na inicjatywę referendalną, bo to jest to słowo, o co walczyli rodzice pokazali, że mam siłę to z ponad 900  000 podpisów jak widać politycy niezbyt chętnie się tym zajmują cały czas mówią, że na referendum jest za późno, ale równocześnie sami co marszałek Kuchciński nie wprowadza tego tematu na obrady Sejmu więc, że wszystko może być zarówno osiedlenie się tak leżymy w zaprezentowanym przez kogo ja chcę zwrócić uwagę na 1 rzecz, że nawet takie dyskusje toczymy od 27 czerwca zeszłego roku myślę, że my nasze koleżanki z innych mediów koledzy wy punktowaliśmy lista problemów, które się nie utkną, które będą ich, które już to się sprawdza, ale teraz mamy maj czerwiec do tej dyskusji, zaczynając Dołach dołączać prawicowi publicyści ostatnio nawet Rafał Ziemkiewicz napisał, że pani minister mógłbym w 2 i wykonać kilka telefonów i zrobić pani długą listę rzeczy, które nie działają tak wkurzył list minister Zalewskiej do rodziców trans późno no właśnie tą rundą to może być trochę za późno, ale na pewno nikt nie jest za późno na dyskusję z akcją usłysz swoją szkołę jesteśmy dzisiaj cały dzień w Warszawie od 1340 moim gościem będzie Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego, z którym rozmawiam m. in. szkołach społecznych w kontekście przedstawionego niedawno przez ministerstwo projektu finansowania oświaty, a o godzinie osiemnastej waży studia w Pałacu kultury w Warszawie debata unijne razem z pana listami z publicznością zastanowimy się manną z jakiego obywatel Lublina wychować szkoła poznamy też właśnie w wychowaniu obywatelskim w kontekście nowej podstawy programowej oczywiście zapraszamy wszystkich państwa do wyrażenia swoich opinii na ten temat można nagrywać je w aplikacji mikrofon TOK FM są bardzo ciekawi państwa opinii najciekawsze z nich oczywiście pojawią się w na debacie jak bardzo dziękuję ci Justyna zależy skorzystać z naszego zaproszenia mam nadzieję, że trochę państwu rozjaśnić edukacyjne rozjaśniły się redakcyjne edukacyjne problemy z dziękuję bardzo zapraszam na debatę o godzinie osiemnastej w bazie studia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA