REKLAMA

Jakie zmiany czekają szkoły prywatne po reformie oświaty?

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-06-01 13:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam państwa Joanna Mąkosa to już ostatnia audycja w cyklu usłysz swoją szkołę jest ze mną studiują w Warszawie, bo tu dziś finałowa finał naszej akcji pan Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego dzień dobry dzień nowe będziecie rozmawiać o szkołach niepublicznych to jest temat, który jestem w cyklu nasza dotacja nie pojawił i może zacznę od takich danych, które do mnie bardzo przemówiła, ale około 20 % uczniów czy jednak piorun 15 uczniów Rozwiń » w Warszawie uczy się w szkołach niepublicznych to jest dużo Warszawa wiadomo jest specyficznym miastem jest duże bogate miasto w LM, ale sam zadbać my co dla tych uczniów zmieni się po reformie oświaty tak to prawda, ale dla tych uczniów czy dla funkcjonowania szkoły trochę zmian będzie on widzimy, że reforma jest wdrażana bardzo szybkim tempie mamy uczyć się zgodnie z nowymi podstawami programowymi wielu klasach, a jeszcze nie są gotowe podręczniki i danie gotowe podręczniki już sam przez wydawnictwa proponowane niestety to co się zmieni podejście wartościach widać nie będzie miejsca dla poszerzających umiejętności ucznia dał się szczególnie zainteresowanych czy uzdolnionych to nam się trochę przecina i teraz też, że tak przed sezonem trochę jest ostrożna, dlatego że 3 lata gimnazjów z wszystkich przedmiotów wkładamy 2 lata klas siódmych i ósmych w sposób naturalny i ta presja ciśnienia i zrealizowania dotyczy wszystkich przedmiotów szczególnie trudnej sytuacji odwrotnej do tendencji światowej są przedmioty matematyczno-przyrodnicze im chociażby, dlatego że teraz u siebie mają tylko 2 lata na rozwinięcie tych umiejętności w związku szczelne materiał będzie właściwie taki sam tylko podawanej niestety od twórczo będzie za mało czasu na dojrzewanie uczniów do poznawania świata 2 lata ani 3 i jeszcze do tego wszystko w natłoku spiętrzonych w 2 klasach siódmej i własnej to, czego się obawiamy to nie będzie możliwości na zrealizowanie jak największej liczby doświadczeń, a dzisiaj przyrody na świecie uczymy przez doświadczenie przez zaangażowanie ucznia w lewo nożny zastosowań matematyki, bo szkoły niepubliczne miały trochę do tej pory trochę większą swobodę tak naprawdę w inny ustalaniu ramowych planów nauczania to znaczy w nim było tak, że jeżeli nie potrzebowali jeszcze więcej czasu na te doświadczenia na na no właśnie Anne ni tego typu nauczanie to mogliście sobie ten czas wygospodarować teraz co się zmieni mam cały czas nadzieję, że nie jesteśmy zobowiązani do zrealizowania wszystkich przedmiotów ujętych w podstawie programowej zrealizowania w pełni podstawy programowej uczenia w nie krótszym czasie godzin tak jak pani Jadzia z reguły my tutaj dodajemy to co się zmieni to czas na dojrzewanie zajęcie się dzieckiem to oni będą 3 lata tylko 2 i to jest istotna zmiana to co się zmieni to większa aktywność nauczycieli, żeby poszerzać materiał szczególnie dla tych, którzy się tym tymi różnymi dyscyplinami będą zajmować i dodatkowo to co się niestety bym powiedział zmieni to przestaje być egzamin czeladniczy na koniec edukacji w klasie ósmej przez najbliższe 3 lata w ogóle takiego egzaminu nie będzie jest motywacja do uczenia się przedmiotów przyrodniczych w naturalny sposób spada, a później będzie się wybierał już tylko 1 z 4 przedmiotów to jest istotna istotna różnica, szczególnie że dyscyplin przyrodnicza bardzo często się łączą niestety znowu nie będzie czasu na połączenie tego całościowego widzenia różnych zjawisk my oczywiście będziemy próbowali kontynuować sprawdzone metody, bo naprawdę dużo efektywniej można się młody człowiek nauczyć i biologii chemii i fizyki i geografii, kiedy sam tego doświadcza, kiedy realizuje to w formie dotykania tych przemian no i tutaj problemem będzie czas, bo do tej pory n p . jeżeli wg Chełm ramowych planów nauczania mogliście mógł przeznaczyć tyle ile godzin na matematykę w gminach na przedmioty przyrodnicze zaś mógł się tych godzin dodać teraz to będzie problem, ale teraz będzie problem ze względu na te 2 lata, bo nie sposób wszystkiego dodawać mu się w klasie siódmej ósmej dostają po 2 godziny każdego i tyle tak weźmy np. mieliśmy ten czas na to, żeby ruszają z tymi przedmiotami chociażby mówię tu na przykładzie z tej szkoły, w której jestem dyrektorem w klasie pierwszej zachęcić uczniów do przedmiotów przyrodniczych, realizując trochę zajęcia dodatkowe w gminie Lambeth, czyli taką pracownię prostych doświadczeń lepsze poznawanie rozumienie przedmiotów przyrodniczych teraz niestety nie mam 3 lat mamy 2 i do realizacji bardzo podobny program mocno napięte godzinowa jak się patrzy się spać również na to, że podobnie jest językiem polskim 3 lata wtłoczone w 2, a silna mobilizacja, bo krzyż będzie egzamin z języka polskiego jako obowiązkowe w jest tego się trochę boimy ja też nie chce mówić o tym, że się boimy również braku korelacji wielu przedmiotów czy matematyki z naukami przyrodniczymi, bo wiele rzeczy niestety przeniesiona do szkoły ponad podstawowe i będziemy chcieli tam mimo wszystko zrobić trochę na zajęciach dodatkowych trochę emocjonujący te zajęcia, które będziemy realizować cele co pan mówi Tomek też może być trochę także wrócimy do tego, czego ministerstwo edukacji się odżegnuje długo, czyli nauczania pod egzaminy do testów mam nadzieję, że nigdy do tego nie wyrzucimy natomiast ilość będzie dużo mnie tegoroczna materiał ujrzał, że zawsze ramienia prawa i teraz nauczyciel będzie rozliczany popatrzeć tak Millera rozliczany z podstawy programowej, która nagle spuchła i co gorsza mówi się oczywiście umiejętności ucznia, ale te umiejętności są podpisywane przez konkretne tematy wiedzą owe wracamy do podstawy programowej sprzed 3040 lat niestety w LM autonomia szkół niepublicznych też będzie trochę ograniczona, bo szkoły niepubliczne zawsze byłem Mann tak naprawdę szkołami gdzie, gdzie było więcej swobody, gdzie nauczyciele mieli więcej swobody czy to jest także trochę ministerstwo nie straciło zaufanie do niepublicznych szkół jak pan ocenia ja myślę, że trochę straciło w ogóle zaufanie do kreatywności nauczycieli skoro są tak szczegółowe ramy, czyli podstawy programowe tak naprawdę autonomię tak jak ja rozumiem szkolne pomysł polega na po to, żeby kreatywni nauczyciele dostał również tą swoją autonomię i dobrze życia Kamil współpracował nawiązywał relacje i to uczenie było ciekawe i wreszcie, żeby ta autonomia trafiła również do ucznia miał szansę pójścia trochę własnym tempem zainteresowaniami i rozwojem tutaj czas to jest 1 niedoskonałość fakt, że młody człowiek, zanim pójdzie do liceum będzie o rok krócej niż do tego podejrzewał mam nadzieję, że zgodnie z zapowiedziami przynajmniej ustawę prawo oświatowe ta autonomia gmin nadal będzie istniała, choć rzeczywiście w takim realnym świecie będzie on trochę trudniej wykorzystać rozbudowywać, bo na poprzedniej ósmej klasie będzie ogromne mury są zaś myślimy co zmienić n p . w szóstej klasie czytam trochę nie przerzucić się też zapytać o kwestie finansowe, bo to też zawsze jest coś co może podciąć skrzydła w niepublicznym placówkom element dostosowanie np. szkół Eldo to do zmian, czyli przystosowanie domu do młodszych dzieci czy ciel przygotowanie pracowni przedmiotowych czy to też jest coś się co wam trochę spędza sen z powiek i finansowej no to co prawda, że można teraz spędzać sen chorzowianie mogą samorządy na nie pomogą, bo mają swój problem na subwencja ma starczyć na wszystko oczywiście szczególnie dużych miastach wiadomo, że szkoły niepubliczne dostają dodatkowe pieniądze od rodziców to co ważne społecznie to tam za 1 zło tówką wydaną przez subwencje Ministerstwa Edukacji Narodowej w takich miastach jak Warszawa czy Kraków i tam kolejne 3, które wydają rodzice, żeby mieć bogatszą ofertę bardziej różnorodną mniejsze klasy mniejsze grupy językowe rzeczywiście remonty przygotowania czasem dla nas w wielu miejscach wymagają inwestycji i musimy nad tym i inwestycje zdobyć pieniądze mało tego proszę pamiętać, że szkoły niepubliczne muszą nowe statuty i miejsca prowadzenia działalności dla ośmioletniej szkoły podstawowej przedstawić już do 30 czerwca, więc okres wakacji dopiero będzie miało być mniej biurokracji, a szkoły, a szkoły nie pół, a szkoły publiczne mają ten czas do listopada włącznie ze statutem łącznie z przygotowaniem airbusy jest na pewno problem istnieją szczególnie będzie dotyczył tych środowisk, gdzie wiele stowarzyszeń obroniła swoje szkoły nasi oni nie mają dodatkowych pieniędzy, więc tu jest zapewne trudność dzisiaj trudno się jeszcze wypowiadać o nowym rozporządzeniem ministra, który właśnie trafia do konsultacji, ponieważ nagle finansowanie oświaty jest bardzo na szczegółową opisywanej bez czytania się co tam może się zdarzyć i gdzie jest ono znalazły się w konsultacjach, więc może warto się wczytać, ale jest za czas musimy się, że darzymy reżysera, żeby powiedzieć prawda spróbować i spróbować zrozumieć, ale zawsze tak jest, że to finansowanie jest istotna i taka istotą funkcjonowania szkoły oprócz dobrych pomysłów na programy oprócz fajnej kadry nauczycielskiej, a takiej odwagi edukacyjny, żeby ta szkoła rzeczywiście była nowoczesna na to uczniowie muszą uczyć się w procesie uczenia, a nie tylko słuchać wiece za 3 miesiące rusza reforma edukacji także w szkołach społecznych we wszystkich szkołach tego jeszcze w nie wiecie, gdzie są wasze największe znaki zapytania i wasze największe obawy na ten moment na dzisiaj to talent to obawy to przede wszystkim inni same podręczniki, z których możemy korzystać tutaj już nawet w poprzednich regulacjach główne uderzenie niestety idzie w nauczaniu języków obcych oferta podręczników z subwencji dotacji jest bardzo skromna i jak naprawdę chcemy uczyć tego języka więcej nowocześnie to z reguły musimy sięgnąć po podręczniki, za które dodatkowo zapłacimy, bo nie są objęte subwencją podobnie musimy teraz na to spojrzeć z punktu widzenia tych przedmiotów, które ściśnięte nie dają dość dobrych materiałów do pracy indywidualnej z uczniem np. Poznania, że o tym rozmawiamy jeszcze dzisiaj podczas ostatniej finałowej debaty akcji usłysz swoją szkołę chcą państwa zaprosić już teraz na godzinę osiemnastą do baru studio w imieniu Agaty Kowalskiej, która poprowadzi naszą debatę razem z finalistami z publicznością oczywiście zastanowimy się, jakiego człowieka wychowuje szkoła, jakiego człowieka powinna szkoła wychować ja zachęcam państwa do nagrywania swoich pytań uwag opinii aplikacja mikrofon TOK FM do pisania maili na adres szkoła małpa to krótka FM i komentowania naszej transmisji na żywo na Facebooku najciekawsze komentarze pojawią się podczas debaty jak bardzo dziękuje el z moim gościem był pan Zygmunt Puchalski również prezes stołecznego zespołu trenera przed Lechem przez Stowarzyszenie Bona porwie prowadzące ponad 150 szkół i mające prawie 13  000 uczniów i prezes społecznego Towarzystwa oświatowego ja bardzo dziękuję za rozmowę imam nadzieję do zobaczenia podczas debaty w bazie stopy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA