usłysz swoją szkołę witam państwa serdecznie Warszawy i finał naszej akcji jesteśmy w bazie studiów Pałacu kultury nauki i wiemy, bo nie tylko ja Agata Kowalska dziennikarka Radia TOK FM, ale też licznie zgromadzona publiczność właśnie ktoś jeszcze przed zapraszamy jeśli ktoś jeszcze stoi w warszawskich korkach to można dołączyć można nie tylko słuchać może nas patrzeć i można z nami rozmawiać, bo to jest debata z udziałem publiczności serdecznie kłania się
Rozwiń »
wszystkim państwu, którzy są tutaj z nami to jest debata w Tunisie poświęcimy w pytaniu o wychowanie w każdym z miast to już dziewiąte miasto wybieraliśmy jakiś element systemu oświaty czy element edukacji jako takiej i muszę głębi przyglądaliśmy i dzisiaj wszyscy goście wszyscy paneliści uprzedzeni wiedzieli, że mieliśmy zastanowić się na tym, jakiego człowieka wychowuje szkoła, jakiego powinna wychowywać jak to się ma do wprowadzonej reformy edukacji i ja zapraszam państwa do dyskutowania z nami do zgłaszania się do wypowiedzi pozdrawiam serdecznie tych z państwa, którzy śledzą naszą transmisję na antenie Radia TOK FM albo wiem, że to popularna forma na Facebooku tam transmisja wideo i tam też zawsze są bardzo liczne i emocjonujący komentarze, więc na pewno będę tam jakiś czas zaglądać w, zanim przedstawię panelistów chciał jeszcze powiedzieć 1 rzecz, bo państwo zostali uprzedzeni, że chcemy znać o wychowaniu w szkole, ale tuż przed tą debatą jasne rząd Twittera Marka Kuchcińskiego i muszę powiedzieć, że wzrosną moim całym światem, a na pewno wstrząsną moim pomysłem na tę debatę, dlatego że pan marszałek porównał wyniki 2 badań CBOS młodzież 2013 i młodzież 2016 bardzo trafnie wychwycił różnicę, która nastąpiła w ciągu tych lat i napisał młodzież zaczyna inaczej postrzegać możliwości zdobycia pracy, przedkładając inteligencję ponad znajomości i układy jak mówię w pełni się zgadzam o tym, też pisał CBS tylko, że pan marszałek w tym komentarzu zrobił coś jeszcze te daty 20162013 opatrzył przypisami przydać w 2013 dopisał koalicja PO-PSL, a przy dacie 2016 prawo i sprawiedliwość w ciągu tych lat młodzież zamiast przedkładać znajomości układy zaczęła przedkładać inteligencji zdolności i to dało domyślenia to państwo, że trochę śmieją, ale mnie naprawdę zmusił do myślenia pomyślałam sobie co jeśli marszałek Kuchciński ma rację co jeśli to nie szkoła tylko partia polityczna aktualnie rządząca ma tak wielkiej i by bez bezpośredni wpływ na to co myśli młodzież badanie w 2016 roku wykazało taką zmianę stąd moje też pierwsze pytanie panelistów, które będą po kolei przedstawiać nie brzmi jak szkoła wychowuje tylko czy są państwo pewni, że szkoła wychowuje z nami jest pani Ewa Kurowska dyrektorka społecznego gimnazjum startowa w zespole szkół Bednarska zdziwiona pani dyrektor dzień dobry państwa, więc jak to jest od razu rekrutowani rektor, skąd pani pewna, że szkoła wychowuje czy jestem pewna, że szkoła wychowuje nie jestem pewna, że szkoła ma szansę wychowywać w takim sensie, że jest to wychowanie zmierzające do zaprogramowanych przez nas skutków natomiast myślę, że szkoła w tych szkołach, chcąc nie są zawsze wychowuje również wychowuje każde miejsce w tym znajduje się młody człowiek dobrze też bardzo Salomona w odpowiedzi będą niezbędne zapamiętywać jest z nami Andrzej Sosnowski Mazowiecki wicekurator oświaty dzień dobry panie kuratorze w Chinach, ale też powiem państwu od razu witamy nie tylko kurator, czyli jednak urzędnik, ale wcześniej nauczyciel więc, tym bardziej pani kuratorzy chcą zapytać, skąd pan pana pewność, że praktycznie pewność, że szkoła wychowuje pani redaktor odwołam się do właśnie doświadczenia nauczycielskiego wiem o tym, rozmawiając ze swoimi absolwentami, którzy wyrośli na prawdziwych obywa prawdziwy właśnie obywateli, czyli zajmują wysokie pozycje, angażując się w życie społeczne zatem jestem przekonany, że szkoła wychowuje wychowuje m. in . do wartości, ale rozłożystych rozmów wynika, że to dzięki szkole Unii oceniają, że osiągnę litewskie cukrów jest to pewien element, który kształtuje osobowość człowieka nie zapominajmy również od domu tak szumnie nazywa szkołę drugim domem pierwszy to dom rodzinny później jest szkoła, która wychowuje szkoła ma uczyć i wychowywać nowi za chwilę będziemy przyglądać temu co do tak naprawdę znaczy jest z nami wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński odpowiedzialny oczywiście w ratuszu za oświatę, ale również wieloletni nauczyciel dzień dobry panie prezydencie bardzo pana wiem, że to może trochę bezczelny widać, więc prezent od codziennych zaświaty czy jest pewien, że szkoła wychowuje, ale mimo wszystko pyta Otóż ja może zaskoczę państwa ja myślę, że szkoła niekoniecznie wychowuje myślę, że wcale nie ma takiego obowiązku i myślę, że tak naprawdę jeśli mówimy o wychowaniu to mówimy o relacji pomiędzy ludźmi, czyli człowiek człowiek ani instytucja człowiek i dlatego myślę sobie, że są nauczyciele, którzy wychowują znakomicie są tacy, którzy uciekają od wątków wychowawczych są tacy, którzy nie tyle wychowują ile raczej próbują przekazywać różnego typu przekazu, które słyszą i wtedy w ogóle nie mówimy o wychowaniu w dworze co wypowiedź to ciekawsze i można, by właściwie osobną rozmowę co zrobić, a z nami jest jeszcze 1 gość pan Maciej kot Palkowski, który pracuje na co dzień w dziale edukacji w muzeum powstania Warszawskiego otrzyma bezpośredni kontakt z młodzieżą i też chciałam zapytać, bo też historyk autor podręczników czy pana zdaniem szkoła wychowuje i skąd ta pewność pytanie ja byłem ich zarówno nauczycielom akademickim przez 8 lat byłem potem sporo bowiem mogą go gorzej, bo byłem nauczycielem licealnym nawet gimnazjalnym przez krótki czas, a w nowej szkole podstawowej Otóż, że pani jest także empirycznie nie możemy tego oto pytanie odpowiedzieć, dlatego że w 2 naszego życia nie było takiego okresu, który by nie było szkoły, więc to jest pytanie czy na tezę powiem, że dzieło jest więź z wojska Czyż nie jest tak jak powietrze tylko proszę pani nie ma możliwości stwierdzić czy szkoła wychowuje dzieci nie wychowuje Jason oczywiście, że wychowuje nie mamy możemy takiego eksperymentu przeprowadzić, bo trudno sobie wyobrazić, że zawieszenie w tej chwili np. system edukacyjny w szkole nowy szef Instytutu w sposób zinstytucjonalizowany i wreszcie niezgodność z moim przedmówcą szkoła powinna wychowywać paliły się z instytucją którego, którą chce społeczeństwo prawda społeczeństwo oczekuje jakiegoś kierunku ukształtowania młodego człowieka po to, m. in . tam swoje pociechy wysyła ją tu bardzo dziękuję za odpowiedziano nam rzeczywiście poszerzyła Jużny wachlarz możliwych rozumienia problemu wychowania w szkole i tego czy ono rzeczywiście to robi notatki jak pan powiedział na koniec społeczeństwo oczekuje, że szkoła to zrobi pytanie, czego konkretnie oczekuje, jakiego w człowieka nie tylko obywatele lekkiego człowieka z tej szkoły chcielibyśmy wypuścić w i w związku z tym chciałbym tutaj jeszcze raz kłania się w stronę publiczności wiem, że będą państwo chcieli wziąć udział w tej dyskusji zdarzy za sygnalizować ręką za rozpad państwa trafi mikrofon natomiast chciał, żebyśmy w takim razie jeszcze przez chwilę porozmawiali o tym co to znaczy, że szkoła wychowuje innymi słowy w troszeczkę skorzystali z tego co by się przed willą prezydent Paszyński mówiąc to nawet nie jest kwestia relacji instytucja człowiek, ale człowiek człowiek, czyli innymi słowy chciałam zapytać, zaczynając od pana prezydenta, który sprowokował do, jakimi jak jak to rozumieć ten proces wychowawczy w szkole co znaczy, które narzędzia i czy to są oceny zachowania wychowawca i dniami kary, jakie ewentualne dzienników, jaki liczy też zyski bardziej skomplikowany system, który sprawia, że ten proces wychowawczy w szkole zachodzi panie prezydencie to ja trochę sprowokowany pójdę krok dalej Otóż myślę sobie, że to jest tak szkołach i jest jak powiedziałem też instytucje uczy przede wszystkim instytucje jest oczywiście instytucją państwa w jakim sensie władcy Otóż ja zacytuję sam siebie przepraszam, ale myślę, że to warto Otóż ja jestem przekonany o tym, że, kiedy władza zabiera się za wychowanie to zaczyna się indoktrynacji i nie wymyśliłem tego teraz myślę to wymyślali się do takiego przekonania dochodziliśmy w czasach powiedziałbym prehistorycznych szkoły peerelowskiej problem polegał wtedy na tym, żeby szkoła nie była elementem wtedy to nazywano jednolitym frontem wychowawczy i wydawało się, że po osiemdziesiątym dziewiątym roku pisze tak się stało, że szkoła przestała być elementem tego frontu nomenklatura to nazewnictwo takie wojskowe też tu myślenie było przypadkowych Otóż w tej chwili myślę sobie, że historia zatacza tego zakazu pozostawić mimo, że to państwo klaszczą jednak mam wątpliwości te panie prezydencie wyszły jednak o doprecyzowanie, dlatego że chciał, że pan zakaże mocno określił, dlaczego pana zdaniem szkoła obecnie wraca do systemu z czasów PRL, a wcześniej w technice przez te 20 parę lat wolności nie nosiła w sobie ryzykowne rekruter piszemy o doprecyzowaniu tego nie powiedział o zmianie powiedział mi się przez 25 lat było wszystko w tej sprawie okres nie było jestem o tym, absolutnie przekonany natomiast myślę, że w tej chwili not przekracza to jakiś taki kolejny punkt krytyczny tak jak zdarzało się tu bardzo często w celu i źródło jest w punkcie John, gdzie jest przekroczony ten punkt na nazwijmy go bo gdyby z tego będziemy mogli jakoś ze sobą nie zgadzają myślę, że jest przekroczony przekraczany w wielu różnych punktach po pierwsze, szkoła robi się szkołą coraz bardziej światopoglądowo coraz bardziej, jakby uciekała jedynie słuszne rozwiązanie światopoglądowych czy też preferuje to zresztą charakterystyczne w podstawie programowej, które niszczą wśród różnych wartości, o których się mówi, do których powinna szkoła dołożyć np. nie pojawia się tolerancji, czyli innymi słowy to jest takie są godne wychowanie można, by powiedzieć bardzo ostatnio to jest bardzo wyraźnie widoczne były widoczne niż wcześniej, ale nie w takim wymiarze jest nadużywanie słowa patriotyzm, który często w działaniach przestanie być tak naprawdę patriotyzmem w takim szlachetnym jak rozumiem mówi pan o tym co jest zapisane w dokumentach podstawach programowych i tym się, preferując no to dobrze to należy to zawiesimy też mam tutaj wiele wątpliwości czy to co jest napisane w dokumentach jest rzeczywiście bezpośrednio w realizowane w szkole z nami jest wicekurator Mazowiecki Jan Andrzej Sosnowski chciałbym prosić szczerze do powrotu do mojego innego pytania o to w jaki sposób realizuje się proces wychowawczy w szkole na co pan kurator szczególnie zwrócił uwagę za, a nawet za minutkę odnosi się odniosę się tylko włącznie z 2 zdaniami do wypowiedzi pana prezydenta pan prezydent wspominał o tym, że tu nadużywane słowo patriotyzm czy też nowe podstawy programowe kształcenia ogólnego nie wprowadzają elementu tolerancji w podstawie programowej do historii czytamy w budowanie szacunku dla innych ludzi oraz dokonań innych narodów w podstawie programowej języka polskiego modelu drastycznie głosów tolerancji czy było, ale to jest pan Perry wraz ze słowa tolerancja wroga, ale pan prezydent wciąż niepewność słowo tolerancja można to jako nauczyciel języka polskiego uznać jego prawidłową kondycję nauczyciel języka od polskiego bossowie wicekuratora śmie polemizować inna, a jednocześnie podstawa programowa języka polskiego opiera się na tzw. Triada Triada jest Triada platońska Triada judeochrześcijańskiej i Triada wielkiej rewolucji francuskiej wolność równość braterstwo, więc ja tu pozwolę sobie polemizować z tym, że tolerancja nie przenika przez podstawy programowej kształcenia ogólnego, a teraz wróćmy na dno tego mojego pytania o to w jaki sposób proces wychowawczy w szkole się przejawia w co jest najistotniejsze najistotniejsza jest relacja nauczyciel, czyli ten mistrz uczeń podstawy programowe są tylko mapą drogową, którą zmierza, aczkolwiek innowacja pomysłowości nauczyciela to, że nauczyciel jest takim człowiekiem, którego później uczeń przerasta to jest największe osiągnięcie, kiedy uczeń przerasta mistrza i tak powinna szkoła kształci bardzo, bo mówi no to mam wrażenie mówi pan głównie edukacją osób jak to się do wychowania i ta jest proza życia proszę pani jest każda lekcja, czyli szumnie nazywany proces dydaktyczno wychowawczych czy jest to ta rozmowa prowadzona przez nauczyciela i wszyscy nauczyciele są nauczycielami języka polskiego prowadzą ucznia, pokazując im właśnie te wartości, pokazując zasady moralne, pokazując jak się człowiek powinien być młody człowiek zachowywać na przerwie pokazując, że pewne zasady są sprzeczne z pewnymi, bo przyjętymi przez tradycję wartościami są w interesach ludzi o wypowiedź co się nazywa brak sprzężenia i było wyjątkowo mocne i ten nie jest paranormalne zjawisko tylko jakieś jakoś doszło do sprzężenia ustalimy zaraz jak i na pewno to wyeliminujemy przepraszam słuchaczy, zwłaszcza ale też państwo tutaj na miejscu jest z nami panie Ewa Górska dyrektorka społecznego gimnazjum podkreślam startowała i podkreślam w zespole szkół Bednarska, czyli bardzo nietypowych szkół, które wszystko robiono odwrót pani dyrektor to jak pani się odnieść do tego co padło właśnie ja muszę przyznać, że przeżyłam fascynację państwo stronę internetową tam są takie cele wychowawcze określone bardzo zresztą ładnie napisane, ale głęboko się rozczarowałam potem nie było w ogóle słowa mistrz i uczeń ani nawet nie wylewało mówi o tym, kim nauczyciel ma być do ucznia jeśli chodzi o jego taką wysoką podstawę hierarchiczną dużo było o współpracy i duże jest o tym co jak nauczyciel ma służyć uczniowi być może pani wyjaśnić co by tam próbujecie zrobić dobrze nie zgadza się, że robimy wszystko na odwrót, bo staramy się robić wszystko jak najlepiej dla ucznia w natomiast to się kilka wątków pojawiło ja bym chciała tak króciutko do do nich się odnieść po pierwsze, dajmy się, że to co pani powiedziała, że nie ma u nas o mistrzu i uczniów na na stronie może zacznijmy od końca na wynikach baz taki prosty skromności nazwanie się mistrzem jednak to możemy być przez kogoś nazwani sami się nie nazwiemy marszobieg zauważam, że nie mówić wychowawca kilku opiekunów tak, dlatego że mamy w tej chwili system monitoringu w szkole, czyli każdy uczeń ma swojego tutora jest opiekun klas w i tutora wchodzi w relacji ma grupę grup Góra 12 osobową natomiast, dlaczego doszliśmy do tutora Inglot doszliśmy do torów, dlatego że wychowanie odbywa się tak jak powiedział pan prezydent przed chwilą przez przede wszystkim przez rozmowy do pani zadała pytanie czy kary czy ocena oczywiście nie oceny zachowania to to jest bzdura kary właściwie też testy do niczego nie prowadzą w procesie wychowawczym wychowujemy wychowujemy no co tu dużo nachodzić to co więcej właśnie próbuje opowiedzieć rozmawiamy i dyskutujemy i teraz ja w odróżnieniu od pana kuratorem uzupełnień niestety z przykrością stwierdzam, że to podstawa programowa w ogóle takie mam być gorzej da tolerancją przenika pozwoleń przenika to znaczy biali poza tym jestem dyrektorką szkoły jestem polonistką i wiemy, że to, czego my uczymy naszych uczniów, kiedy np. dyskutujemy o różnych problemach na lekcjach i poza lekcjami musi się odbywać w oparciu na świat to teksty mów podstawy programowej obecnej do klas do szkoły podstawowej nie ma ani 1 tekstu, który by dotyczyły kwestii tolerancji, jeżeli ja rozmawiam z uczniami na temat tolerancji na temat stosunku do innego to musi mieć te, z którymi na to pozwala mu zesta w lektur jest archaiczny są dokładnie z emerytury, której ja miałam w szkole tymczasem my z naszymi uczniami w klasie trzeciej w tej chwili w ramach egzaminu końcową rocznego wpisali mnie pracy w oddzielnym tekście, których zainspirowały były tam temat tekstu od jądra ciemności przez mgr. Małgorzaty po Akademii pana Kleksa natomiast każdy z nich po poszczególnych wierszy każdy z nich potrafił powiedzieć co ten tekst jest jego życie to jest też proces wychowania, jeżeli dochodzimy do momentu, w którym uczeń może powiedzieć to jest to wniosło moje życie taką ani inną wartość, ale zaraz też jest bardzo ważna różnica, kto chciał byśmy zaznaczyli tego ze zmian pan kurator zresztą bardzo podobnie jak jego odpowiednicy w poprzednich miastach, w których odbywaliśmy nasze dyskusje mówi o tym, że ta relacja mistrz uczeń jest szalenie istotna w szkole i z niej bierze się wiedza ucznia nie tylko z MTK edukacyjną, ale też właśnie dotyczące norm społecznych w sensie zgadzam się już dobrze zna, ale właśnie, więc jest, a jest coś się estakad wyczuwam taką różnicę jednak, że pani mówi wychowujemy przez dyskusje wychowujemy w relacji co do tego, dlaczego coś takiego dzieje z uczniem jeśli się z nim dyskutuje zaraz mu powie co jest dobra ze wszystkimi, jeżeli traktujemy ucznia z szacunkiem to on siebie zaczyna traktować z szacunkiem, jeżeli nie jesteśmy agresywni w stosunku do ucznia on również nie jest agresywny, jeżeli mamy w szkole sytuację konfliktu na świat konfliktu wartości np. mamy ucznia, który jest poglądów, bo nasi uczniowie mają poglądy również politycznej cieszymy się z tego nim Cameron nie unikamy rozmów mamy uczniów, którzy mają poglądy bardzo prawicowe z mamą uczniów, którzy mają poglądy zupełnie inne i to, że w szkole jesteśmy w stanie odbyć dyskusje, w których każdy z nich przedstawi swoje poglądy zniknie z tego powodu gorszy mam uczniów, którzy biorą udział w czarnym protesty uczniów, którzy nie biorą udział i to jest też proces wychowania do obywatelskiego wychowania, bo pokazujemy, że w 1 społeczności mogą funkcjonować osobą bardzo różnych poglądach ważne, żeby nie narzucały tych poglądów nikomu i dusili ja muszę zgodzić z panem kuratorem, że ja, widząc czytając bardzo przepraszam z tobą młotków i jest pasją kuratorem niestety czytając podstawę programową bardzo źle wiele zawsze się zastanawia mnie przełożyć to co jest w preambule do czystych zasadach na praktyczną lekcję no bo tego jestem też nauczycielką i widzę, że nie jestem w stanie, bo piękne słowo tolerancja na świat mówi się o tym, że nie powie, że powinni rozumieć co to jest niewiele antysemityzm nie ma słowa Holokaust w podstawie co więcej nie ma ani 1 lektury, która na ten temat co na ten temat, ale od razu przerwę, bo widzę po proteście w Warszawie od tych pewien porządek jednak musimy sobie ustalić wiemy wszyscy, że podstawa jest tylko taki mur no i wypełnioną szczelnie słowo Holokaust pojawić się na lekcji może ono powinno, więc nie musi być Bulls wygrali tylko, że co mnie niepokoi apelu uczciwie że, gdybym chciała zrealizować te wszystkie lektury proszę państwa do skrócono 2 lata edukację powszechną wyznaczył rok skrócony edukację powszechną 2 lata skróconą edukację młodzieży w wieku lat 1516 program został ten sam tylko nieco większy z historii, zwłaszcza 2 na 2 lata złożono więcej materiału związku ściema opanowanie pamięciowe materiału nie zostawia nauczycielowi czasu na dyskusję i teraz innej przerwy ja wiem, że są kolejne głosy z sali służba państwu wraca mikrofon tylko, że jedno pytanie do naszego czwartego pana listy pan Maciej Derkowski z muzeum powstania Warszawskiego, gdzie zajmuje się edukacją, ale też nauczyciel w mniej, chcąc oddać Chavez, zwracając troszeczkę do tego jak szkoła wychowuje to znaczy co to co to znaczy i może troszkę wyjaśnia, dlaczego ja tak oto pytam bo, gdybyśmy zaczęli się zaraz spierać o to czy szkoła ma bardziej wychować patriotów czy bardziej obywateli świata oto byśmy mogli tak spędzić miło mi się najbliższe 3 miesiące natomiast reforma edukacji zmienia strukturę szkoły i ona może też jak zapowiada pani minister wpłynąć na to co się dzieje w środku w szkole dlatego ja tak tutaj może trochę piło 1 temat, więc z nami mówi pan Maciej kot Bieńkowski jak pan rozumie proces wychowawczy co co to znaczy w szkole, że nauczyciel wychowuje nam się, że w wychowaniu w sprawę przebiega na bardzo różnych płaszczyznach ponad tonę przebiega zarówno z takich jednostek takich zajęciach, które są, jakby specjalnie do tego NATO nakierowane godzina wychowawcza w nazwie to w ten sposób na jakich innych formach oddziaływania na uczniów, a który się pani nie wiem organizuje do przeprowadzenia jakiś akcji czy zagraniczna przypadnie do wolontariatu w jakiejś instytucji np. w szpitalu przy hospicjum czy jak się organizuje 3 jakiś inne formy aktywności n p . tak jak wycieczka szkolna czy tzw. program projekt prawda, że wszystko my takie instrumenty którymi w sposób specyficzny szkoła widziałbym natomiast oprócz tego i zgody częściowo z z przedmówcami to wychowanie odbywa się integralnie na wszystkich przedmiotach, bo przecież co przed tą przekazywanie wiedzy o jakichkolwiek bądź dziedzinie oczywiście są takie dziedziny, które w większym stopniu wyraźniej to wychowanie przodują to jest właśnie język Polski to jest historia prawda one mają taki specyficzny rys wychowawczy samo w sobie naturze przedmiotu już coś takiego jest, ale prezydent, ale i w matematyce siwego w innej dziedzinie, że w przekazie tej dostawy tego przekazu ma też mamy do czynienia z wychowaniem chociażby przy egzekwowaniu wiedzy pilota na to ocenianie ucznia jest też formą jego wychowania jak nowa część zysku rocznie z jej zbiorów niezupełnie się zgodzić z tym, że nic nie powinny podlegać ocenie no i uczniowie są będą zainteresowani tym, żeby ich w jaki sposób nie tyle zaszufladkować co można ocenić czy docenić to co zrobili pozytywnego truskawek na błędy, które na, których działa w jakąś tam nie dać jakieś niedociągnięcie jeszcze sobą reprezentują tej wiedzy, a więc z przestawiania stopni w teście wychowuje w latach istotnie z przedmiotowych jeśli chodzi o nią wystawione stopnie z z wychowania zachowania to rzeczywiście powinno być zreformowany w 2 stopniem do nieciekawie też wiele jeśli byśmy mogli o tym, podyskutować, dlaczego stosuje się tego typu oceny uznaje, że ona jest kosztem wychowawcza jeśli później dorosłym życiu nie ma nikogo, kto nam powie zrobiły dobrze czwórka albo zbyt słabo trzyma się na tłumaczy ten system jest jakość zupełnie oderwane od tego z czym ten przyszły dorosły człowiek się spotka mnie zupełnie do tego, że mamy w życiu zawodowym jak liście jakiś szczeble awansu mamy do czynienia rozmaitego rodzaju formami nagradzania wyróżniania społecznego i ja myślę, że metan w dorosłym życiu może tak bardzo im systematycznie te sygnały bardzo sformalizowane sygnały w postaci jakiś tam nazwanych ocen są już niepotrzebne, ale przecież ciągle podlegamy ocenianiu to do oceniania wyraża się w inny powiedział może mnie jest ogniskowanie też bym namówił sposób Ano, że coś jest także nic nie uciekniemy od cen możemy się z panem zgodzić, ale na pewno myślę, że w szkole łatwiej o to, żeby ustalić, jakie są reguły oceniania, a w życiu bardzo ciężko wiem, że są pozostali dziś państwo Dymitrowa mam jeszcze 1 000 000 pytań nasz pomysł, więc jak nie państwo to ja później proszę bardzo zachęcam do przedstawienia, że Łukasz Ługowski 200 dyrektor młodzieżowego ośrodka kont tu w Warszawie, jeżeli państwo wiedzą z młodzieżową się z decyzją profitów to jest taki ośrodek, który trochę się zajmuje recyklingiem to znaczy te szkoły, które kiepsko pracują potem będziemy próbujemy to naprawić i musiał powiedzieć, że jeżeli są, a państwo widziało ja mam siwą brodę i w dawnych dobrych czasach zacząłem jeszcze pracy w tamtym ustroju i w tamtym ustroju zajmowano się przede wszystkim wychowaniem, a wychowanie znaczyło tyle co manipulacja i dobrze, żebyśmy taki, żeby się ta nie chce się sprężać pomysłach musiałbym tutaj inwestować w Batmanie były to jest manipulacja prawdą jest tutaj dość dokładnie tak nas sterowaną, żebyśmy manipulowali tymi młodymi ludźmi mało tego to co w tej chwili są jakieś zaczątki to co tutaj mówił Szanowny pan prezydent, że gdzieś tam kół ze złej wierze koło nam się tutaj robić z Zawiszą wracamy do do pomysłu z musu pomysły na godziny wychowawcze i tego się strasznie boję mam uraz narzeka, że zwolnienie na wizę wpakował do godziny wychowawcze na ogół są tzw . wierzą szkół, czyli załatwiamy ustawienia ustawienia takie różne rzeczy natomiast wczasach w tamtych było np. koniecznie trzeba było się rozliczyć zrobiłem lekcję p t. ludowe wojsko polskie moja w tych dniach miał wtedy dziewczyny same uczą mówią dziewczyny widziały się już również one mówiły tak jak nie lubię kłamać w związku z tym wpisywałem ludowe wojsko polskie, a rozmawialiśmy o tym, bieżący, o czym sami, bo dziewczyny z lekkim czy Belki utajnienie albumy mogę skończyć mogę też pojawić się natomiast to jest także, że to są te proporcje są to takie pomysły na namiot na nauczenie, że znowu pewne rzeczy narzucimy zdobędziemy Chomycz wychowanie już pani sołtys modelowanie z innego wychowania nie ma, jeżeli ta sobie nie załatwię z tymi dzieciakami szacunku, bo jestem godzien szacunku godnych szacunku czy nie zachowuje się niegodnie tutaj dzieciaki będą już będą nie szanowały, a wielki, że mam przed nazwiskiem magister dr Czyż dyrektor na pewno nie dlatego to nie są gotowi są dobrym pomysłem, żebyśmy ponieśli hierarchiczną, w której stosowali, chociaż są też znowu takie takiej tendencji, ale nie może być szkoły bez hierarchii może być szkoła nie umie również pomysł taki umieszczamy w takiej to dobrze brzmiące gdzieś tam uświadomili mamy wszyscy równe prawa mało tego jesteśmy nawet mnie na ty, ale to mniejsza mamy wszyscy równe prawa, ale mamy różne role tak samo jak tutaj po pani pani kieruje tą dyskusją pani tę rolę, jaką się z czołem i próbuje próbuje, kto ma już kiedyś mówiło się, kto ma dojść do mikrofonu demo władzy ma w tej chwili działa przez chwilę władze PRL przez chwilę wiem wiem, że wykonanie filet z dnia wraz z, jeżeli chodzi o stopniu z kreowania ja przez lata walczyłem z instytucją, którą pan reprezentuje pan kurator, żebym nie wolno było nie stosować stopnia rozbudowania zobaczyć, jeżeli ja mam szkoły dla dzieciaków, które mają kłopoty z chodzeniem, jeżeli ja będę ich oceniał za umiejętność chodzenia tu jest jakaś głupota, jeżeli moje dzieciaki przychodzą miały do tego do tej pory kłopoty ze sprawowaniem ja mam w ocenie ze sprawowania wszystkie kuratoria łącznie z tymi, które trwały, bo państwo mają tutaj ten pomysł, że 8 lat czytam 25 lat różne rzeczy działy również te, które były do tej pory trudno było przekonać jałowca dzieciakom o nim na wszelki wypadek salony wyższą cenę za sprawowanie obroty nie dyskutuje się, bo jeżeli oni przychodzą to jest świetny magnes prozie, żebyśmy nie wychowali dzieciaków my tylko, żeby się modelować dzieciaki z sobą są wolne, jeżeli jestem godzien szacunku, a jeżeli coś wymyślę panie kuratorze ziemia jest mistrzem to przegrałem to przegrały, bo z góry wiedziałem, że jestem mistrzem to co działa tutaj Szanowna pani dyrektor Kukulska tak naprawdę mistrza to można wykreować ani sam się będzie obdarowywał, że jest mistrzem i będziesz się tutaj trzeba dużo czasu równie ważna, mówi że nie jego tytuł jest także, że już pół powstała zupełnie z prawa jak najmniej wychowywać jak najwięcej kształtować przestojach jesteś, ale będzie to, żeby państwo zachowuje prawo nie wróży im zostać już i tak w miarę jasno wyszło jeszcze 1 odpowiedź na pytanie w jedno proc wartości, że pan przed i ponoszenie jest jakość myślę szalenie istotne to moje następne pytanie państwo miał być kogo chcemy, żeby szkoła wychowała syna wielkiego człowieka więc, wyprzedzając tutaj panelistów czy pan zechciał odpowiedzieć na pytanie czy ma pan mówi nie należy redukować należy wychowywać go należy kształtować modelować, ale ku czemu Ano wszyscy nie będą jak dyr Ługowski siwą brodą identyczne mam nadzieję mam nadzieję, bo tak naprawdę tutaj w jak kiedyś tam graliśmy z panem obecnym wiceprezydentem udział w negocjacjach stan ministerstwo stany są też mówili, że szkoły mają być różne wszyscy mają w życiu różnie do pluralizmu nasz wykuwać oni mają być właśnie różni, jeżeli coś wymyślimy 1 wzorzec metra tu już przegraliśmy proszę zobaczyć są takie ustroje, gdzie wszyscy próbują wyglądać tak samo, jeżeli będziemy mówili, że oni mają wyglądać tak samo, że mają to jest też mnie również w szkole taka zasada nie przywiązywać pierwszorzędnej wagi spra w drugorzędnych sprawą drugorzędną jest strój jak państwo widzą ja od pól 150 lat chodzę z długimi włosami jeszcze w zlote i że robi różne dziwactwa to są sprawy naprawdę drugorzędne, a w tym systemie oceniania zespołu panienek Żuka zwierzę jest, ale chcemy znać schludnie niedawno pan proces ludność panie prokuratorze, gdzie Białej koszuli krawacie panie dyrektorze, ale panie rektorze niech pan istoty problemu w oponach umyka poznać, ale nawiewane policzonych ocenia, że między nami poloniści, zasilając ich, ale to znaczy mówi pan są rzeczy drugorzędne nie przywiązujemy do nich takiej wagi, ale są jakieś pierwszorzędną, o których pan wciąż nie powiedział znaczy modelować, żeby co się stało oprócz tego, że będą już szef bierze po pierwsze musimy trochę do groźnie, bo mogę, że może skończyć się zakończyć po pierwsze, żeby, żebyśmy wychowali w miarę uczciwych ludzi, którzy mówili mówią mówią prawdę to po pierwsze po drugie, żeby ktoś tak jak moja szkoła, jaką przyszłość szkoły, żeby niekoniecznie uczyli się z marsową miną my tak naprawdę króciutko odtwarzamy model szkoły, który tak naprawdę myśli za czasów Bismarcka prawda i odtwarzamy wiedzy, że ktoś tam, że ktoś tam się urodził gdzieś tam jakiś tam, gdzie będę wiedział pan właściwie prawdę mówienie relacji jest umiejętność zadawania pytań mało tego, żebyśmy my jako pedagodzy przepraszam za brzydkie słowo Jałta w szeregu, który brzydkie słowo Boże, żebyśmy jako pedagodzy nie bali się w odpowiedzi nie wiem albo, żebyśmy nie bali się podzielić Zaj rzec prawdę ci powie tu przegrywamy z plażą z umową czasie pan kurator na pewno chciał się odnieść także temat do powiedzenia, ale nie teraz nie teraz oni kuratorzy zachęca Andrzej z bardzo dziękuję wracam po krótkiej przerwie na odwołanie się tutaj da podstawy programowej języka polskiego pani dyrektor pani profesor wspominała o tym, że nie ma miejsca na to by mówić o tolerancji w szkole podstawowej chłopcy z placu broni pokazują m. in. to w są fakty nie mówmy też ogólnie o tolerancji mamy wpisaną poetów dwudziestolecia międzywojennego czy współczesnych Tadeusza Różewicza tam się pojawia pojęcie m. in . Holokaust proszę państwa nie odbierajmy autonomii nauczycielom podstawa programowa tak jak powiedziałem jest pewną wskazówką to dla nauczycieli jest po no pewna sugestia i to od nich zależy co na tej lekcji będzie realizowane m. in . to podstawa programowa zakłada metodę projektu i wówczas możemy twórczość danego autora jest przyczynkiem do dyskusji przyczynkiem i godzina wychowawcza lekcja wychowawcza jeśli sprowadza się tylko i wyłącznie do egzekwowania przez sąd zwolnienia lekarskie czy też zwolnienia rodziców to też jest mało kreatywna lekcja to wszystko spoczywa na nauczycielu jak to jest to rola jego powinność powiedział, odnosząc kilka krajów w trudnych do panie dyrektorze ja też pracowałem w szkołach, które mając tzw. trudną młodzież, więc były była to ich zasadnicza szkoła zawodowa i no wstyd środowiska de faworyzowane społecznie tak się umowy i ja potrafię pracować i rozumiem co znaczy współpraca z takim uczniem dość, że głosy ze strony pani Ewy górskiej i już teraz wracamy z mikrofonem zastanawiam się krótko ani też inni to znaczy tak media się odniosę może do pana kuratora króciutko Otóż chłopcy z placu broni bardzo przepraszam albo mięsa archaiczny język oni jednak uczą głównie tego, kto kogo pobije i dlaczego i to jest niestety to co ja w podstawie widzę, że w zasadzie, zwłaszcza w historii bohaterowie to są ci, którzy biją się, którzy się biją i proszek bez mikrofonu ale gdyby nie słyszał usłyszałem, że w gałę Tuska, który może więc, więc się z Gijon bohaterowie się spojrzy na podstawie historii to są wyłącznie o prawie żołnierze i to mnie niepokoi na tym bym chciała poprzestać w natomiast, jakiego człowieka chcemy, w jakich jakiego człowieka chcielibyśmy wychować i do czego dążymy no ja myślę mówiąc o sobie o moich przyjaciołach kolegach nauczycielach przede wszystkim proszę państwa warto być przyzwoitym tak to jest to pierwsza rzecz, żeby to byli ludzie, którzy uczą się o przyzwoitość i przyzwoitości możemy uczyć na co dzień w drobnych sytuacjach jak rozwiązywać, jeżeli np. ja nie wiem zrobiłem komuś coś głupiego co jakąś przykrość coś złego to my ich nie każemy z nimi rozmawiamy prosimy o zadośćuczynienie zrobiłeś przykrość przeprosić zrobić na ścianie zaklejono dziury i t d. tak dalej, więc przede wszystkim przyzwoitych po drugie, otwartych na innych związków ściął mojej szkole im się, że w każdej to jest możliwe państwowych niepaństwowych przyjmujemy dzieci różne dziś o specjalnych potrzebach w związku, z czym ci zdrowi i zwykli uczą się funkcjonować z tym nie specjalnych potrzebach to jest ogromny ogromnym taki kapitał i ja potem dostaje od nauczycieli liceów, do których oni idą taką informację, że nam się udaje mówi nam się dalej idą o jedno wydała, czyli mówi pani łatwiej jest dziedziną uczyć otwartości na tego, kto jest inny różny po prostu kiedy przybywają zdjęła z ziemi, a nie tylko obowiązują 3 zapisali w zeszytach wyłożyli być otwartym na ich wyłącznie w ja uważam, że wyłącznie, dlatego że mówienie o czymś nawet na przykładzie literackim też literatura bardzo może pomóc w wychowaniu w i to doświadczenie mam tak, że jeżeli czytam ją zabić Drozda, gdzie jest problem rasizmu to odnoszę to do współczesności do problemu uchodźców i t d. literatura może pomóc, ale historia i fizjologia najbardziej może pomóc, ale przede wszystkim pomaga codzienne życie żywią na co dzień może się borykać z chłopcem, który siedzi wali w stół piernikiem ja muszę coś z tym zrobić to z 1 strony uczę tego chłopca rząd pewności przestaje dosyć szybko nas przestaje bać filmikiem o zdrowie bezpiecznie jak my to robimy nie ja jak zrobić wie pani jako dorobimy to koleżanka jest nie wiem jak my robimy tak do końca myślę, że przede wszystkim jesteśmy mniej agresywni de wszystkim jesteśmy agresywni i nie gniewam się za to i nie dzwonimy do rodziców tylko rozmawiamy rozmawiamy przede wszystkim z tymi dziećmi, które nie mają ze sobą problemów i mówimy nie jest wam łatwo wiemy o tym, ale warto, dlaczego warto u nas po to, by się też urodzi dziecko niepełnosprawne nie owijamy w bawełnę, jeżeli trzeba nazywamy rzeczy powinien, czyli moja podejrzliwość wobec tego procesu odwoławczego było słuszne obawy pani teraz powiedziała sumieniem jak to robimy to znak, że nie ma takiej prostej metody, którą fani mogą też ogłosić na antenie Radia TOK FM nie krył wszyscy rodzice nauczyciele i jest problem z hałaśliwymi dziećmi mogą nie dostosował każdy z tych dzieci jest inne duże, by złomem w szkole kilkanaścioro dzieci z orzeczeniem o zespole Aspergera każde z nich jest kompletnie innej każda ma inny problem z każdym pracujemy na ciele zdrowy też przeszkadzają te zdrowe przeszkadzają oczywiście, ale to nie dochodzić przeszkadzają, ale praca w dziadku skończyć już po pierwszym przyzwoitych po drugie, tolerancyjnych rzeczywiście otwartych na inność przez praktykę w naszych dzieci chodzą do szpitala czyta dzieciom nasze dzieci chodzą do schroniska naszych dzieci chodzą ostatnio do domu seniora do Świdnicy normalnej szkole Państwowej, gdzie pracują z dziećmi, więc w ten sposób ci, którzy chcą oczywiście do niczego nie zmuszamy, ale również człowieka myślącego samodzielnego i zdolnego do oceny rzeczywistości jak to robimy np. także mamy zgromadzenie ogólne i uczymy dzieci przygotowujemy do życia w demokratycznym społeczeństwie w ten sposób, że pytamy ich opinie na Przedmieściu taką historię, że chcieliśmy ukrócić używanie telefonów komórkowych na lekcjach zrobiliśmy referendum i w tym referendum wzięło udział w bardzo niewielu uczniów tam 35 % coś takiego u nas już czym w zarządzie szliśmy telefony między godziną ósmą, a 15 nie istnieją szkole czy je schować oni byli zdziwieni, dlaczego tak powiem jeszcze okazje była dyskusja było referendum mogliście wziąć takich uczymy do demokracji, bo inaczej też nie można ziemia się przekonają mają wybory w szkole mają wziąć szkolne Sejm i t d. na czystej, gdy zgromadzenie ogólne decydują naprawdę łącznie z tym, że kiedy chcieliśmy zmienić czas lekcji z 45 minut na diewięćdziesięciu minutowe bloki na różne powody ku temu były nieważne w tej chwili w dyskutowali Szmyd z uczniami uczniowie zdecydowali czy taki eksperyment podejmujemy korzystali kolejny co państwo nadto wnoszę o samodzielnych w można komentować zachęca, a dzień dobry Zygmunt Puchalski prezes społecznego Towarzystwa oświatowego dyrektor 1 ze szkół tego Towarzystwa od 28 lat proszę państwa bardzo mi tutaj brakuje młodzieży my 5 lat temu dokładnie dwudziestopięciolecie jest to zapytaliśmy naszych absolwentów co takiego ważnego wynieśli ze szkoły, a więc mówili, że była porządna, ale przede wszystkim docenili to, że mogli i nie bali się pytać inie zawsze dostawali odpowiedzi, że mogliśmy podejmować zadań, w których mieli prawo do błędu, że ta szkoła jest, aby biła ciekawość i nie zabija współpraca wręcz przeciwnie budowała współpracę z Tesco odpowiedź na pytanie, jakiego chcemy absolwenta wrażliwego na innych mądrego dzielnego odważnego, żeby być, bo tak naprawdę to jest to, o czym już mówiłem i pan prezydent i tutaj ukraść trochę bardzo ważne jest budowanie relacji i bycie przyzwoitym bodaj jeszcze ślad co to znaczy być przyzwoitym buduje się w związku z tym dobrą relację do tworzenia procesu uczenia się ba uczenia się od siebie nawzajem nauczyciel winien uczyć się młodzieży, bo nasze zmienia w związku z tym winien za nią podążać proszę państwa my zrobiliśmy więcej od 28 lat mamy takie szkoły, gdzie również dorośli uczyli się otworzyć szkołę Obywatelską rodzice nauczyciele we współpracy i zaufaniu i czasie udało mamy nadal te 80 środowisk mamy ponad 150 szkoły mamy 14 000 osób szkoda, że tej skali mogą mikro, ale skoro się udaje to warto to robić warto zaufać obywatelom poseł Jerzy otoczony Szymona zapytać, bo mniej jest pan przedstawicielem szkoły społecznej pani dyrektor również przed chwilą wypowiada się dyr Ługowski ze szkoły, która z kolei jest zupełnie osobno trochę na marginesie systemu nie mówi nikt ze szkół publicznych szkół takich powszechny zaraz dalej tak, że głos z takim szkołom i to co mnie zastanawia o to czy to co się dzieje w szkołach społecznych, które w ogóle no jak ja wciąż upieram trochę na odwrót wszystko organizują jest możliwe w zwykłych szkołach tych, których którymi obsadza rząd tutaj pan o prezydent czy to jest możliwe Wrona 2 zdanie jest ważny jest to możliwe było wielu, że w szkołach publicznych i niedzielę szkół na publiczne niepubliczne tylko te, które są kreatywne dobre otwarte wrażliwe na potrzeby młodzieży 2 i gotowe do współpracy również między nauczycielami raczej wolę taki podział w czymś tak naprawdę 25 lat temu w wielu szkołach publicznych, zanim powstały szkoły niepubliczne był już klasy autorskie były realizowane programy w była świadomość dania autonomii szkolne autonomii nauczyciela i wtedy ten nauczyciele chętnie podzieli się ma autonomię zwróci dam mu szansę bycia ciekawym człowiekiem, odkrywając swój świat i nie boimy się tego oczywiście temu muszą tworzyć towarzyszyć 2 rzeczy autonomia, ale i odpowiedzialność nasi rodzice, którzy wzięli się za tworzenie szkoły być może się na tym nie znali, ale zrobili wszystko, żeby odpowiedzialnie te szkoły prowadzić podobnie postąpili and nauczyciele jak było wzajemne zaufanie można na tym budować od tego uczyli się ci młodzi ludzie i takie rzeczy podkreślali są gotowi zmienić świat z dużą wrażliwością na drugiego człowieka, bo to też jest dla nich istotne i zachowaniem naprawdę podstawowych wartości zdolny znieść tego jednak nazywać tylko trzeba dać im szansę, żeby się w kształtowaniu tych samych nie muszą być tacy sami te nasze szkoły te są różnorodne i w różnorodności siła dukat z wysłaniem dla mnie bardzo pan powiedział o tym, że rodzice czy nasi nauczyciele postanowili stworzyć szkołę i nawet czasem czegoś nie wiedzieli sami mogli ryzykowali, że popełnią błąd mam wrażenie, że to w jaki sposób funkcjonuje szkoła nie bije na lekcjach tylko w jaki sposób skonstruowane, by instytucja też jest sposobem na wychowanie i kiedy wiemy np. nauczyciele na przerwie chowają się do pokoju nauczycielskiego nie, ściągając do nosa albo kiedy wiemy, że nauczyciele właściwie są głównie rozmawiają to dla nas second uczniów do wszystkich komunikat, że to cieszy też oczywiście mówi z pustym dlatego ten temat będzie dzisiaj taki istotny, że reforma oświaty wprawdzie nie dotyczy treści tego dotyczy struktury Ależ to, że np. nauczyciel będzie musiał teraz wyjść na naszej szkoły i późno inny, bo tam na trawie reż etatu, a w trzeciej szkoły jeszcze później trafić, bo jeszcze jest cząstkę etatu tam sprawia, że on jest kimś innym i my sami wtedy chyba jesteśmy trochę inni i kolejny głos ustalił, że użyte w morze martwe koszt w coś się, że miał odbyć w 1 zdaniu do tego co pani powiedziała to jest trochę tak jak ze społeczeństwem naprawdę wychowanie obywatelskie zaczyna się w szkole tylko musi być spójne i władza coś powie się schowa nauczycie się schował w pokoju nie, jeżeli jesteśmy tą społecznością to jesteśmy ja ciągle wychowujemy przez to, że jesteśmy w kontakcie jesteśmy w dialogu z poszanowaniem wszystkich członków tej społeczności wiem, że są kolejne nerwowe pozostali, więc powoli proszę przekazywać mikrofon do kolejnych osób widzę, że jest kolejka długa, więc sporo proszę serdecznie cierpliwość do pokrój spójrzmy wszyscy mogli powiedzieć jest Zofia Grudzińska nauczycielka ze szkoły powszechnej publicznej Państwowej jak chcecie chcieliście macie czegoś uczy pani Zofia języka angielskiego, ale przede wszystkim chciał wiedzieć, że nie uczy przedmiotów wspieram i myślę, że mówiąc o wychowaniu ja uważam, że słowo wychowanie jest bardzo podejrzane, bo jeżeli mówimy o wychowanie jako o formowaniu obywatela to dla mnie już to jest podejrzany, jeżeli np. zechcemy sobie tego obywatela jako bezrefleksyjnego posłusznego formujemy tak glinę w takiego posłusznego ludzika to co mamy na końcu to słowo zaczyna się na SI dalej już nie będę mówić nie chcemy takiego społeczeństwa słowo o podstawach programowych, jeżeli one mają być tą mapą drogową, która wiedzie tak, jeżeli ta ma wiedzieć w ślepą uliczkę to ja jako nauczyciel nie mogę innowacyjnie moich uczniów dalej wieść tą ślepą uliczkę bojowych w tym momencie sprzeciwiła się o etyce moich zawodowych i teraz proponuje może co innego zamiast wychowujemy szkoła może wspieramy człowieka w rozwoju do tego co bardzo ładnie w pełni jeśli do miłości do pracy zwróćcie państwo uwagę, że to są oba procesy relacyjne, więc zawiera się również to, o czym pan prezydent mówił i chciałabym, żebyś trochę też rodzice zabrali udział w tej debacie wiem, że na sali są rodzice i wiem, że chcą zabierać głos dziękuję za niewielkie, że z kolejkami, ale tutaj do fitness nie mogą, ale do po kolei będziemy udzielać głosu bardzo dziękujemy pani za tę wypowiedź mamy też tony listów z tektury Korwex państwo poczuje, że w świętym potrzeba komentarza proszę natychmiast mi tutaj sygnalizować, ale najpierw jeszcze 1 dostali zaraz idę o 0 wszyscy chcą dobrze to głos z sali, a potem do państwa praca w dzień dobry nazywam się Halina Krupińska warszawska nauczycielka lat w zawodzie chyba 38 z tego około 30 jako związkowiec Solidarności pani myli, o czym pani uczyła się uczyć była pani wychowawczynią, a wszystkim właśnie chciałam o tym, powiedzieć, że panie prezydencie chciałam się teraz przyznać, że doszłam do wniosku w tej części dyskusji, że ta nagroda, którą za pracę pedagogiczną kiedyś dostałam od pana jako port 3 kuratora mazowieckiego doszłam do wniosku, że się nie należy się boją na lekcjach nie wiem, kiedy wychowywałam tylko a kiedy tylko edukował kiedyś jeszcze nimi opiekowałam to te 3 podstawowe moje nauczycielskie święto bowiem w przynajmniej nie przepraszam, że mówię być może prosimy się we własnym miraż zabrakło mi próby podsumowania, o czym wszyscy mówimy, używając słowa wychowanie podejrzewam, że każdy z nas ma przynajmniej kilka prywatnych definicji podobnie edukacja szkoła czy szkoła to budynek czy szkoła nauczyciele czy rodzice czy uczniowie czy pani woźna czy organ prowadzący czy minister czy wszystko razem, które od co, która tworzy potem spójną całość szkody jak uczyła mnie pani Anna Radziwiłł mój wielki wzór, kiedy zaczynałam miałam akurat to wielkie szczęście, kiedy zaczynałam pracę nauczycielską wtedy na Żoliborzu teraz Żoliborz Bielany miałam pan Bóg pokierował lot drogami spotkałam panią Annę Radziwiłł panią starszemu w kapciach to były najważniejsze najwspanialszy człowiek zajmujący się edukacją, jakiego miałam szczęście spotkać w swoim zawodowym życiu prywatnie moja wielka przyjaciółka nauczyła mnie bardzo wielu rzeczy musimy wszyscy mamy rację pan modeluje panowie mówili o wychowaniu pani dyrektor to potwierdzała my też, ale tak naprawdę wszyscy drukowaliśmy wychowywaliśmy, a jeszcze pytanie do pana prezydenta panie prezydencie, który element tej szkoły peerelowskiej znalazł pan w obecnym w obecnych szkołach jak matura 66 potem studia potem praca ciągle jeszcze w PRL -u do osiemdziesiątego dziewiątego roku nie uczyłam o Katyniu lubiła związek radziecki uważałem, że na Zachodzie jest samo zło tych i dzieliła swoje życie między tą, czego się nauczyłam dowiedziałam w domu, a tego, czego się nauczyłam w szkole czy podobne elementy widzi pan teraz w obecnej szkole przy okazji chciałem powiedzieć tonie autoreklamy, ale wątek patriotyczny od 20 lat od 20 kilku organizacji nauczyciele warszawskiej Solidarności każdego 17 września na godzinę dwunastą zapraszają uczniów szkół warszawskich uwaga na wspólną modlitwę za poległych pomordowanych na Wschodzie pierwszym roku był u nas 40 troje tłumaczyła policjantom co my tam robimy, dlaczego właśnie siedemnastego w tej chwili przechodzi powyżej 1000 w okrągłe rocznice jest dużo więcej od 11 lat organizujemy konkursy katyńskie, gdzie laureaci z poszczególnych dzielnic jeżdżą na Polski cmentarz wojenny w Katyniu w tym roku z powodów politycznych nie mogliśmy pojechać do Katynia pojechaliśmy do Bykowni pani Halina najdroższy w wykazie osób to taki czy płód jest patriotyzm nie jest wierny ci młodsi ludzie dobrowolnie zgłaszają się do tego konkursu jest ich coraz więcej jedyną w jakimś takim jedynym utrudnieniem liczby jest zgoda korpo poszczególnych burmistrzów i wiele nagród w tym roku fundują tutejsza uznali, iż Rosjanie, którzy zostaną melodie i wysłali po, czyja uczy patriotyzmu czy jak uczyć historii Polski, czyja uciekł godności bycia Polakiem w dzień odpowiedź panu prezydentowi, do którego właśnie wróciło to pytanie samego początku naszej debaty, czyli samego początku naszej debaty, czyli pytanie o to czy rzeczywiście toczyliśmy koło jeśli chodzi o szkołę tu pani Halina pytała o te elementy peerelowskie, które pan prezydent miałby odnajdywać w tym co się teraz powoli dzieje Włodzimierz Paszyński, jakby nie chciał, żebyśmy to jakoś tak nas zniszczą tego traktować jakoś tak bardziej osobiście no ja mogę powiedzieć o tym, że jest to oczywiście nauczycielem, który kształtował się również w szkole peerelowskiej mało tego w tzw. jak ktoś dzisiaj czasami mówi reżimów w harcerstwie niczego nie żałuję niczego się nie wstydzę melduję posłusznie się uczyłem o Katyniu to były lata 70 moi uczniowie wiedzieli kim jest Czesław Miłosz i znali jego wiersze wtedy, kiedy dostał Nobla ja wiem, że to pewnie jakoś tak głupie morze zabrzmiało to tak, ale ja naprawdę nie traktowałem tego ani i jak to jakiegoś elementu walki ani bohaterstwa ani czegoś tak, ale też nie chcę tutaj była jakaś niejasność mam też inne nie chciała, żeby pan prezydent rozlicza ze swojej przeszłości i zobaczenie na pewno nie poda się spotkaliśmy tylko bardziej chyba to, gdy jest to pytanie o system to znaczy czy rzeczywiście ta szkoła jakiś taki w takim kierunku zmierza aktu, w którym byłaby bardziej instytucją w inny może o precyzyjną czy taką, której jest w niej wolność znów się na nie warto wiedzieć czy nie ja odpowiem cytatem dobrze cytaty z dnia dzisiejszego wypowiedź Sejmu dzieci młodzieży wypowiada się, odpowiadając na jakiś pytanie pan wiceminister Machałek i powiada tak nie może się zmieniać relacja, w której nauczyciel jest dla was autorytetem, ponieważ ma właściwą postawę wiedzy jest dla nas mistrzem to jest model właściwy puentuje pani minister Otóż ja się głęboko sprzeciwiają się tu oczywiście wracamy też do wątku mistrz świata mistrzem nie można stać się z jakiegokolwiek czyjegokolwiek nadania, ale zgodzi się pan panie prezydencie, że ten sposób myślenia o szkole towarzysze cały czas te wyjątki, które tutaj akurat tej debacie padły po to, są wciąż wyjątki większość szkół funkcjonuje jednak w zasadzie jedynie, dlatego że prawo sprawiedliwość teraz rządzić czy jakaś inna partia w ten sposób my uczenia myślenia mają swoje życie korzenie w dziewiętnastym wieku dom i torze pana osobiście egoizm nie zgadza to nie zmienią faktu, że system taki chyba był w PRL -u i wolnej Polsce, ale z drugiej zgłasza się w bardzo niewiele ponad WIBOR bydgoskie muzeum powstania Warszawskiego serdecznie proszę o głos panie prezydencie chcemy za pana zapytać czy pan zna takie nazwisko Grzegorz Białkowski tak znam takie nazwisko wybitny fizyk w głosie lektora osiemdziesiątym dziewiątym został senatorem nie został zaprzysiężony, dlatego że zmarł wcześnie w 1980 czwartym roku startował w wyborach na rektora Uniwersytetu notowały bardzo trudne momenty prawda, bo pierwszy wybór została zawetowana przez ministra potem, bo druga okazja, żeby jeszcze próbować z wolnych wyborach ostatnich wolnych gości w wyborach na Uniwersytecie wybrać rektora i jego przemówienie w usta takie przemówić do rozmowy jego przemówienie programowe zaczęło się od takiej myśli, że chciałbym, żeby w Uniwersytecie warszawskim przywrócona została relacja mistrz nauczyciel rektor Uniwersytetu Warszawskiego i jedno z nową wybitnych postaci tego Uniwersytetu był kilka lat po tym, dyrektorom był autorytetem dla ogromnej rzeszy studentów przychodził do nas w wydział historyczny prowadził zajęcia z list z historii fizyki poznawaliśmy tu na historię z Legią Joński filozofów przyrody do tego stanu wiedzy, która była wtedy osiągalna dla rozważaliśmy kwartach już uczą, gdybyśmy rozważali są nam o tym opowiada wskutek obaj po świecie prawdę mówi, ale on Bodnar z NATO, że w procesie terminowość przekazywania nawet na poziomie akademickim nie może być egalitaryzmu egalitaryzm elementy dla elitarnej oczywiście są potrzebne są ważne ne, ale ta relacja musi się opierać na no właśnie na założeniu, że jest mistrz i są ledwo wiążemy tzw. dziś to co myśli dzieje się w tych szkołach takich jakich mówi pani Ewa kur stojaki przed chwilą mówił dyr Ługowski, który rzeczywiście ta hierarchia jest bardzo zmęczona bardzo złym czasem rozmyta, a nawet akurat zespół szkół w następnych powiększyć szkoły demokratyczne, czyli te, w których jest samorządność myśli pan, że to jest szkodliwe to nie działaczy czy jeszcze jak różnie dlatego panie z podało, że w szkolnym Bednarski też przeważnie uczą tylu szkołach, że byłem w treści nauczycielem historii no i szkolne Bednarskiej i po prostu tam też są autorytety tam są wybitne jednostki na jedne są wybitne utrudnienia są problemy mają interesy struktury jeśli miałby rozmiar przywozili postaw śmierć nie musi wynikać ze struktury i wolę być autorytetem nie wynika z żadnej struktury tylko po prostu z natury rzeczy nauczyciel, który przekazuje wiedzę albo, którego koszt kształtuje musi być jakiś inny otoczonej jak i zaufaniem ze strony swoich odbiorców na jej np. musi mieć więcej czasu do wypowiedzenia się, że nie wszyscy jego uczniowie w klasie wygląda to tak taki jest ten porządek i nauczyciele szkolne Bednarskiej nauczyciele szkolne Bednarskiej i w innych szkołach lub pana Łubowskiego i pan Łubowski też jest autorytetem, gdyż jest mistrzem loty swoich ludzi prawda oczywiście zgodnie z opóźnieniem nie, dlatego że zwrot dostało nominacje biurokratyczną na to stanowisko prawda tylko, dlatego że jest wykształcony dlatego, że ma pewne umiejętności, dlatego że zasłużył na torach przed Wigilią dyrektor mówił, bo nie zawsze jest szanowany dach natomiast, że państwa to nie jest prawda, że każdy może przyjść do szkoły pana Łubowskiego zastąpić go w tej roli Otóż są warunki konieczne jest wystarczający nie wszystkie warunki konieczne są wystarczające o to, żeby być tym autorytetem trzeba mieć najpierw excellence sprawdza, czyli pana pracownicy techniczni nie zastąpią one w Pańskiej roli i całej tej zmianie, o której jest mowa myślę, że chodzi o wielu punktach po prostu o przywrócenie pewnych nazwanie pewnych relacji bywało, że właściwy sposób zresztą wtedy silne państwo co to znaczy nazwanie relacji we właściwy sposób n p . żeby nie kamuflować, żeby nie stwarzać iluzję, że nie ma się do wychowania Bożenie ma być wychowanie w tydzień wtedy iluzję, ale nie do słyszeliśmy wiele głosów, które padły tutaj prezentowały w swoim rodzaju takiej Peter Giorgi pedagogów fobii prawda leży ci, którzy sięgają po takiej instrumenty pedagogikę na duchowości już podejrzani są podejrzani, bo ci, którzy ustne przekonują jak mówią jak powiadają robią to trochę może innymi metodami naród tożsamość nie dość zresztą innych albo też kształtują wrażenie, że to jest jakaś taka iluzja spojrzy się wszyscy ze sobą zgadzamy nigdy nie kiedy w jakiś głęboki tutaj podział myślenia o tym, czym jest kim jest uczestniczymy dla niego miała być szkoła to trudno jest nam uchwycić te różnice przez to, że ostatecznie wszyscy używamy pojęć wspólnych, czyli takich jak wychowanie szkoła czy uczeń i teraz chciałam odnieść do tego co mówią pani Halina, bo pani wspomniała o tym, że w tym w tej dyskusji nie doszło do zdefiniowania tych słów ja wiedziałam przed debatą, że tak będzie, że spotkają się różne wizje różne poglądy tutaj choćby przed państwem czy też państwa głosy i że to jest niebezpieczeństwo, bo to może oznaczać, że nigdy nie spotkamy się w 1 miejscu nie dojdziemy do czego z najważniejszych doprawdy do wspólnej, jakiego spostrzeżenia, jakim jest nie wyjdziemy stąd z pewnym jest pewnym takim zasobem nowym, ale mam wrażenie, że ten temat wychowania jest najtrudniejszym z tematów którymi dotychczas borykaliśmy się w naszej akcji usłysz swoją szkołę każdy z nas troszkę inaczej myśli o tym co chciałby, żeby działo się z dzieckiem w szkole jeśli chodzi o wychowanie kim miał być co dziecko w przyszłości od kogo miałby czerpać wartości wychowanie tegoż porządku osłodzi padało to przede wszystkim dba o uznanie tego jak jak i czym się taniec ma kierować w przyszłości, jakimi wartościami, więc ja zdaję sobie sprawę z tego niebezpieczeństwa i MON zdaje się też na państwa łaskawość, że troszkę mi wybaczyć, a troszkę też pomożecie w tym, żebyśmy jednak jak mysz gdzieś spotkali, ale na razie to będę sama sobie utrudniać, twierdząc że jednak coś nas głęboko dzieli i tu pani Ewa Kowalska dyrektorka szkoły startowała zgłasza się mocno może nas wesprze ważą się tak właśnie chciałabym nie wiedzieli, iż tylko łączyć, bo generalnie tak lubię i spróbuje, więc tak definicja wychowania pani słusznie upomina, więc ja powiem, jakie ją rozumiem mam nadzieję, że to nas nie podzieli idąc zresztą za Zosi Grodzieńskiej zdaniem dla mnie wychowanie po pierwsze, wychowujemy chcemy czy nie chcemy zarówno jako rodzice dziadkowie nauczyciele my wszyscy, którzy mamy kontakt z młodym człowiekiem nie mam jeszcze zimą jest grupa, której nie wspomniał o nich się nawzajem wychodzenia w domu dokładnie ich dziękujemy do tego zmierzam wychowują się tak nie wiedział to w pierwszym zdaniu do tego, że może za mało wyraźnie, że każdy młody człowiek kim stary też wychowuje się przez kontakt z ludźmi, których ma, jeżeli mam przyjaciół to nie wychowują oni pozostają bez wpływu na mnie może z tą starą kobietą prawda, więc umówmy się, że w tym sensie szerokim podejściu my musimy o tym, pamiętać nie zdarza się przerażenie wielki wpływ ma nauczyciel na swoje dzieci myśmy odeszli w tej chwili od opiekuna od tych wychowawcy klas na rzecz mniejszych grup wychowawczych autorskich, ale to nie ma znaczenia obserwowałam to ja pracuję w szkolnictwie już ponad 20 lat normy i obserwował jedno orze jak jest wychowawca i ma 1 klasę potem drugą pod tą trzecią to tej klasy nabierają pewnego wspólnego rejsu to jest coś niesamowitego jak silny jest wpły w tego wychowawcy nie nie będę wchodzić przykładem naprawdę mogłabym to udowodnić, że rzecz że, że jest coś takiego i teraz też dość przerażające, bo my chcemy czy nie chcemy to wychowuje wychowujemy przykłady natomiast chciałbym zejść na ziemię troszkę byśmy tu właśnie takie strasznie wysokie tony Ziaja Putek pragmatycznie bardzo dużo wydaje mi się, że to na to na co się składa system wychowawczy szkoły tzw. programu kryteria, ucząc studentów podyplomowych często o tym, mówią o programie ukrytym, czyli tym co de facto szkoła realizuje nie to co jest napisane dlatego tak oszczędnie mamy na stronie byś zawsze boję, żeby ten program ukryty nie był sprzeczny z tym co my naprawdę robimy co tak obsesyjnie się tego boję w i myślę, że tak to jak wychowuje szkoła nie dom tylko szkoła to są co najmniej 3 elementy, które muszą być spójne, żeby ten program ukryty był zgodny z deklaracjami Otóż po pierwsze, program wychowawczy jest coś takiego programu sposób oceniania i sposób nauczania co mi chodzi, jeżeli zadeklaruje indywidualne wychowanie indywidualne podejście do ucznia będą ustawiać pałki, a nie udzielać informacji zwrotnej to to nie jest żadne indywidualne podejście, czyli system nauczania w Rzymie mówi o tym, że uczniowie powinni współpracować na lekcjach stoję ja dzieci siedzą przede mną grzecznie w rządku 1 za drugim to też jest to niespójne, jeżeli ja chcę, żeby oni współpracowali to ja pracuję w grupach w parach i t d . i tylko wtedy, jeżeli te systemy są spójne to szkoła jest w stanie wychować uczniów swojej swoich w jakimś kierunku z góry obranym w tym chcielibyśmy bardzo groźne, gdyż bardzo ważny moment co się dzieje z głową ucznia, który z 1 strony dostają komunikat z podręcznika czy od nauczyciela przy tablicy, że ma współpracować i być otwarty na innych, a jednocześnie to co się dzieje na lekcji, gdzie siedzi wśród podobnych sobie, a jedno z oznaczająca szosowe wyśmiewana i jednocześnie nauczyciel nigdy nie zachęca do pracy duma to co wybiera uczy innymi słowy z jego treścią wychodzi z żołędzi z taką treścią, że umyśle świat dorosłych jest do chrzanu i właściwie trzeba przed resztą szkoły jak najszybciej i zająć się swoimi sprawami natomiast, jeżeli nam się uda doprowadzić do takiej symbiozy z programu wychowawczego systemu oceniania sposobu nauczania, czyli tego co robimy świadomi tego co robimy tak przez niechcący jest jeszcze 1 bardzo ważny czynnik mianowicie relacji między nauczycielami żyli między nauczycielami panują dobre relacje, że nauczyciele się wspierają, jeżeli nauczyciele oka, a to widać zawsze wszystko nas wiedzą niestety są jak sejsmograf tak jak sejsmograf u nas w teatrze bardzo bardzo dużo zmieniło od momentu, kiedy nauczyciele przekonali się, że odwiedzanie się wzajemnie na lekcjach jest czymś dobrym i nie szkodzi nikomu wprost przeciwnie pomaga uzyskanie informacji zwrotnej od kolegi dzieci przyzwyczaiły dzieci gimnazjaliści młodzież przyzwyczaiła się do tego, że na lekcje przychodzi inny nauczyciel na chwilę na dłużej to bardzo zmieniło relaksu to znaczy dla ucznia stres komunikatywność i nauczyciele się wspierają prawda, że to jest normalne życie nie wstydzą wzajemnie Żydom niesie zgłasza ktoś mówi młodszy mogę przyjść na lekcje praktyka proszę bardzo nauczyciele mówią proszę bardzo nie mam nic przeciwko temu nie wstydzimy się tego myślę, że te z komunikatu otwartości generalnie ja chcę, by dziecko jedno, żeby zmiana na co było co byśmy nie powiedzieli to musimy być spójnik tym co robimy to jest po pierwsze po drugie w debatach, które państwo prowadzicie, które bardzo szanuję uważam, że mnóstwo dobrego się stało myślę tutaj wypowiedzi pani dr Zieliński z chwilą mówiła o współczesnej edukacji w lasach drugi do brata to w Bydgoszczy pan coś jest Ewunia z wyraźnym Izolator niby debata w Bydgoszczy dyrektor z Torunia, która mówiła o współczesnej szkole, która mogła przygotować przejść do życia kompletnie innym świecie dzieci będą wykonywały zawody, które nie istnieją my musimy o tym, pamiętać dlatego mi się wydaje archaiczna ta podstawa programowa nie pozostały żadne tam polityczne niepolityczne żona jest przede wszystkim nieprawdopodobnie pamięcią o VAT, czyli nie ten świat dzieci z pamięcią mają kłopot i nie chodzi o to, żeby niczego nie pamięta Janoszka problem z historii jest absurdalnie przeładowany nie zostawia czasu na samodzielne dochodzenie do czegokolwiek teraz ta sama podstawa, którą tu pan ma mówi sobie, że mamy uczyć dzieci samodzielności pracy zespołowej samodzielnego dochodzenia ba wolontariatu w Pradze zielenią, która myślenia pracy projektowej tez dziewiętnastego wieku znana powszechnie aut u nas się z tego robi innowacje niesłychaną mamy tego wszystkiego uczyć, po czym obok dostajemy podstawę programową, w której mamy treści, których po prostu inna nie pozwalają na żadne myślenie tak są dobrane i jest ich taka ilość nie to trochę przypomina Biblię Biblia pisało wielu autorów to tylko Biblia jest spójna natomiast tu widać, że dopisało bardzo wiele autorów, ale niestety powstał tekst spójny z tym Zrzeszenie nie przypomina tylko rozbierze się w drugiej części USA w panie profesorze pan cierpliwie milczał słuchał różnych tutaj zaczepek też m. in . ale chcąc powiedzieć, że oprócz tego rzeczywiście zachęca do odniesienia się to dostaliśmy maila od pana Antoniego, którym są na adres szkoła mogła to krótka FM i pan Antoni chciałbym zapytać w ich oczy z pytaniem bardzo konkretny do tej reformy, która właśnie się dzieje w ale też wychowanie dzieci czy tworzy dzieci w wieku 1316 lat pozostaną w szkole podstawowej spowoduje, że nie dba się Antoni troszeczkę pomylił się, ale rozumiem chodzi o te starsze dzieci, które normalnie poszłyby do gimnazjum w tym czy spowoduje, że będą grzecznie niższe to rozumiem nawiązanie do tego, że w gimnazjach Sodoma Gomora w jaki sposób wdrożona reforma zmniejszy zjawisko przemocy w szkole i czy w wyniku tych zmian nauczyciele dostaną nowe narzędzia do działania w sprawie agresywnych uczniów to konkretne pytania pana Antoniego naszego słuchacza, więc pani kuratorzy, gdyby zechciał pan się odnieść uważam, że tak oczywiście to państwo może to on z kwitują uśmiechem natomiast ja będę powtarzać jak mantrę kwestie mentora czy też mistrza ten proces wychowawczy będzie właśnie wydłuża wydłużony będzie pora z tym uczniem zła jestem nauczycielem, który zna dzieje skoro od najmłodszych lat od klasy czwartej okres kasty piątą szóstą siódmą i ósma ja sam jestem absolwentem szkoły ośmioletniej i wydaje mi się wydaje mi się pozwólmy pozwólmy wizyta wydaje mi się, że jest to dobre rozwiązanie, a teraz, odnosząc się tak czytałem cierpliwie to wynika, że oto czy dostaną nauczyciele nowe narzędzia, żeby przeciwdziałać przemocy rozwiązywać też o to, że z tymi młodszymi dziećmi znów będą w szkole uczyły się dzieci starsze 14 tak wydaje mi się to bardzo dobrym rozwiązaniem dostaną wspominana lekcja wychowawcza wspominane podobnie jest kwitowane uśmiechem czy też grymasem doradztwo zawodowe czy też wg mnie bardzo dobre podstawy programowe i ogon uważam to dla mnie było dlatego milczałem, bo tak naprawdę nie byłem w stanie po głębszej dopiero refleksyjny odnieść do tego sformułowanie o vanie, że szkoła boi się tego co robi ja nie chciałbym pani uczyć w szkole ani też uczyć w szkole w takiej szkole, która nie mówić głośno tego co robi na program ukryty dla mnie to jest informacja zatrważająca, odnosząc się do pani redaktor dyżurny zrozumienia, o co chodzi o to, że problemy kadrowe nasza podświadomość liczące 42 i numerów ponownie w innych realiach nie wyjaśniono inwazja zwierząt jest powiedzieć wymyślone przeze mnie prawda jest bowiem termin termin, który uznał, że oznacza, że każda szkoła realizuje jakiś program i anody programu krytycznej de facto realizowany jest zbieżny z tym deklarowanym albo rozbieżnych wizjach, bo to jest czas i jakie żeście w tym momencie, że właśnie m. in . nowa podstawa programowa języka polskiego zakłada autonomiczne takich działało retoryka iberystyka sztukę dyskusji nad i miałem miałem jako nauczyciel języka polskiego i nowa podstawa programowa w rozdziale trzecim tworzenie wypowiedzi właśnie wyznacza elementy retoryki iberystyki, odnosząc się do pani redaktor pytania co dla mnie oznacza słowo wychowanie zgodzą się tu z każdej z przedmówcą to dla każdego jest coś innego, bo właśnie ja stawiam na autonomię nauczyciela wychowanie to kształtowanie to modelowanie to dawanie przykładu swoją postawą m. in. wolontariatem wolontariat jest obecny również na Zachodzie m. in . w takich w emeryturach i międzynarodowych IT, ale to jest przygotowanie człowieka, ale panie redaktorze pytała o definicję każdego z panelistów, więc pozwolę sobie odliczyć od przygotowania i świat wartości z Solidarności altruizmu i do wyboru kierunku kształcenia tak, żeby ten człowiek mógł z funkcjonować we współczesnym świecie, by mógł podejmować świadome decyzje i tego, że idea zakłada nowa podstawa programowa już z tych powtarzanych też jak mantrę podsta w programowych z języka polskiego z historii ja jestem również nauczycielem języka angielskiego i wydaje mi się tak, że i język podstawa programowa języka polskiego z języka angielskiego przepraszam i ma również bardzo pozytywne strony dziękuję dziękuję bardzo kolejny zostali bowiem, że jest kolejka i to potężna zachęcam mikrofon już wędruje z państwa strony widzę, że jest awantura o to kto pierwszy zachęcam do zebrań
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ
-
-
49:35
-
11:58 W studio: Zygmunt Puchalski
-
26:03 W studio: Justyna Suchecka-Jadczak
-
24:47 W studio: Bożena Będzińska-Wosik , Grzegorz Wierzchowski , Janusz Jan Moos , Tomasz Trela
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM11:06 W studio: Katarzyna Kotula
-
-
-
07:21 TYLKO W INTERNECIE
-
06:39 Półka z książkami
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
11:59 Świat wyborów
-
-
-
-
-
06:34 Audioprezentacja
-
-
14:20 Połączenie08:49 W studio: dr Małgorzata Lorencka
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL