REKLAMA

Cz. 2 warszawskiej debaty Usłysz Swoją Szkołę

Usłysz Swoją Szkołę
Data emisji:
2017-06-01 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
bardzo nazywam się Dorota Obidniak i pracuje ostatnio od ładnych paru lat związku Nauczycielstwa polskiego jestem nauczycielką języka niemieckiego i ścian krótko bardzo skomentować kilka wypowiedzi po pierwsze, bo 1 z prelegentów powiedział nam, że my stroni od spodu pedagogiki mam takie poczucie, że w ogóle mało mamy do czynienia w tej debacie z pedagogiką mam jednak do czynienia z taką folkową pseudo wiedzą pedagogiczną, którą niestety na co dzień większość z nas Rozwiń » Polaków reprezentuje misie to też zdarza należność pani precyzowała no niestety tak dlatego, że to pomieszanie jakieś pojęcie, które tutaj się pojawia n p . w przypadku mówienia o autorytecie fakt, że nie mamy szans na zakończenie tych swoich myśli na odniesienie się do niej właśnie jakiś tam definicji wyjaśnienie pewnych kwestii powoduje, że my naprawdę nie mamy szansy na to, żeby się zrozumieć, bo chciałem przypomnieć, że autorytetów jest kilka to w tym również jest kilka różnych kwalifikacji są np. autorytet moralny autorytet kompetencyjne to z tymi na ogół mamy do czynienia w szkole to znaczy nauczyciele uważają, że wiedzą więcej lepiej od swoich uczniów mamy też do czynienia z autorytetami emocjonalnymi z autorytetami wynikającymi z urzędów czy nawet z nadania społecznego w najgorszym problemem jest to, że większość nauczycieli czy bardzo duża grupa nauczycieli uważa że, ponieważ z urzędu nadano im pewną funkcję, która stawia ich hierarchii szkolnej wyżej niż innych to jest jednocześnie stają się autorytetami moralnymi wszystkimi innymi to znaczy, że uzurpują sobie prawo do dowolnego rozszerzania tego pojęcia mam wrażenie, że podobny problem mamy z pojęciem mistrz, bo oczywiście nikt nie neguję tego, że trzeba się uczyć od kogoś, kto wie więcej rozumie więcej słuchać go podążać może nawet czasem zanim, ale to nie znaczy, że też Przemek ma dominować narzucać komukolwiek swój styl sposób życia Almagro uczy się lepszego rozumienia świata ja wyobrażam sobie rzeźb dzieci idą do szkoły nie o to, żeby ich wychować, żeby je wychowywać je kształtować tylko właśnie o to, żeby rozwijać, bo one były w szkole szczęśliwe, żeby się w tej szkole przygotowywały do lepszego życia państwo tutaj bardzo często odwołuje 10 zlotych programów nauczania, które są na możliwie na znak na ogół uznawane za bardzo kontrowersyjne mianowicie do nauczania historii czy nauczanie języka polskiego ja chciałabym, przypominając właśnie o debacie bydgoskiej niezwykle interesującej przypomnieć, że tam występowały nauczycielki matematyki edukacji wczesnoszkolnej, które uczyły tej matematyki małe dzieci jak wiadomo nauczanie matematyki jest piętą achillesową w Polskiej szkole dzieci nie osiągają takich wyników jak chcielibyśmy, żeby osiąga i program badawczy, w którym usiłowano odkryć to z jakim właściwie umiejętnościami czy potencjałem dzieci wchodzą do szkół i co wiedzą i rozumieją z matematyki czy zrozumienia tych problemów matematycznych, z którymi się stykają pokazuje, że dzieci są niezwykle kreatywny i otwarte, że najgorszą rzeczą jest to moment, kiedy nauczyciel zaczyna im narzucać to jak mają matematykę zrozumieć ja posłużę się tutaj przykładem Otóż w ramach tych badań, które cyklicznie przez kilka lat prowadzi pań i prof. Żytko i pan dr Dąbrowski z uniwersytetu Warszawskiego badano umiejętności radzenia sobie matematycznego dzieci i tam w tych testach, które dzieci robiły masowo, bo praktycznie przystępowała do tych testów 90 % trzecioklasistów w skali całego kraju np. padały takie pytania rozwiąże jak ci wygodniej zadanie nosili oczywiście dorośli strasznie się oburzali potwierdzili, że dzieci nie potrafią rozwiązać zadania problemu matematycznego jawił się nie pokaże sposobu również oburzali się w momencie, kiedy pojawiały się w takie propozycje, żeby dzieci rozwiązywały zadania z innego poziomu np. dzieliły dwucyfrowej liczby przez dwucyfrowe ja pamiętam taneczną na relacje w nauce czy o wychowaniu jest wychowanie i telewizji zaraz dojdziemy do tej zaraz zaraz rozpętuje okazało się, że to zadanie, które zdaniem dorosłych i także części nauczycieli matematyki nie potrafiły dzieci rozwiązać to 50  000 dzieci rozwiązało w Polsce, czyli połowa poprawnie, czyli połowa tych wszystkich całej tej populacji, która brała udział zagrali po prostu dzieciom trzeba pozwolić myśleć najlepszym sposobem wychowywania dzieci jest po prostu uczenie ich jak zadawać pytania i próbowanie szybko pomóc im też w szukaniu tych odpowiedzi szkoła jest jej powiedzieć, że nie ma uniwersalnych wartości, które powinny zdążyły wynieść są absolutnie uniwersalne wartości tylko uczniowie o tym co jest wartością, dlaczego coś jest cenne n p . dlaczego cena jest Solidarność, dlaczego ważna jest odpowiedzialność za losy innych, dlaczego ważna jest odpowiedzialność za państwo, a one tego wszystkiego nie dowiedzą się, dlatego że mieli to im dostęp do zadeklaruje mniej ziemi im każe mi się tego nauczyć na pamięć, że oni się na pamięć nauczą 1 czy drugiego wierszyka tylko, że my o tym, będziemy z nimi rozmawiać rozmawiać o konsekwencjach tego, o czym jest nieprzestrzeganie tych wartości i chce jeszcze 1 rzeczy powiedzieć ostatnie zdanie, które nie absolutnie oburza się kompletnie nie godzę na to, żeby traktować w sposób wykluczający 2 pojęcia bycie obywatelem świata i patriotą ja uważam, że tu nie ma najmniejszej sprzeczności ja uważam się za patriotę wychowałem się niezwykle patriotycznej rodzinie na co mam liczne dowody i chętniej udostępnia wątpiący i również czuje się obywatelką świata czuje się na wkład ogromnie odpowiedzialna Zaświat, który jest w niebezpieczeństwie dzisiaj za losy klimatu, by i wiele innych rzeczy mogę tylko mówią, że kiedy tylko w padające słowa to już wiedziałam, że gdzieś na sali jest ktoś, kto mi to za chwilę wydać mniej, ale jakoś specjalnie nie godzę uważam, że to jest 1 z gorszych manipulacji, której się dopuszczają aktualne władze, stawiając znak sprzeczności pomiędzy tymi 2 Alicja w połowie lutego media po cichutku może wystąpić o w powieści, bo upominków organizatorzy z myślą, że ledwie parę słów Dudy do tej wypowiedzi dyskutowaliśmy z panem dyrektorem to powiedział no właśnie te słowa, o których pani tutaj pani profesor pani działacz związkowy powiedziała, że to jest różnica między patriotyzm ja powiedziałam mówiąc szkołą patriotyzmu, czyli nerwy dość, że media o uproszczony świat, żeby było ono tylko część z tych zjazd w czasie dostaliśmy komentarz na Facebooku od pana Macieja, który słuchali odnosi się do tego, o czym była mowa troszeczkę wcześniej, pisząc nie mogę się z i nie mogę się nie zgodzić z tą autonomią nauczyciela, ale jednocześnie to oczywiste, że program tworzy nauczyciel każdy uczeń lekcji więcej niż jest w programie i to dobrze brakuje raczej krytycyzmu do tzw. prawd objawionych, aby uczniowie nie wkuwanie materiału, lecz przedstawione pytania bez tezy wiedza trafiała do ich głów no ale to tak jest już to mówiliśmy o tym na kilku debatach, że jak się pozwoli uczniom stawiać pytania jednocześnie trzeba być odważniejsza i im zaufać, że np. koniec końców gdzieś spotkamy się wspólnym miejscu to jest trudniejsze 1 z nauczycielek Bydgoszczy dokładnie o tym, mówiła, że najtrudniejsze była najtrudniejsza była zmiana pozycji nauczycielki z pozycji mistrza na pozycje takiego przewoźnika po tym, świecie akurat tam chodziło o matematykę wiem, że jest kolejka, więc zachęcam do kolejnych wypowiedzi jest ze względu na to, że jest duża kolejka tost zachęca do krótszych wypowiedź Danuta Kozakiewicz dyrektor szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie i proszę państwa pierwsza rzecz, którą ja zrobię to będzie właśnie ta ja stoję tu jest bardzo dziwna sytuacja, że państwo jesteśmy brać się światowo jesteśmy przejmie od, których zależy los naszych dzieci zaczęliśmy od stwierdzenia pani redaktor politycy teraz cały czas siedzimy w 2 grupach każda wypowiedź jest komentowane nie wg treści wg tego, z której strony pada czy państwa 35 lat pracuje w szkole i po 35 latach jest mi potwornie smutna to nie o to mi chodziło o 335 lat proszę państwa momentami słyszałem jak państwo mówią dokładnie to samo i Słuchajcie państwo nie co jest mówione tylko kto mówi jak bardzo proszę ja bardzo proszę ja od wielu wielu lat pracuje w szkole publicznej szkole, która realizuje program wychowawczy od lat 16 oparty na wartościach różne władze w tym czasie były tam mój program był właśnie taki oparty na wartościach jak zawsze bardzo starałam się być i autorytetem i mentorem i autorem i taki program był w szkole i mam nadzieję, że dla kogoś też była mistrzem, ale nie mogę się zgodzić na to, żeby mi kazano część po którejś ze szkół, po której ze stron dopóki jestem w szkole z moimi nauczycielami czuje się świetnie w momencie, kiedy może się jeszcze po którejś ze stron jest mi bardzo trudna, ale możesz to chyba jednak nieporozumienie, bo oczywiście jest to jest właśnie kwestia wychowania jak chce wychowywać nawet te dzieci, które mnie powierzono bez agresji w bardzo spokojnej dyskusji bez mówienia o krawatach bez docinków bez tego typu rzeczy są konieczne jest po prostu smutno nasuwa się trochę inny wymiany zdań, bo muszę powiedzieć to warszawska debaty jest naj spokojniejsza ze wszystkich naszych dotychczasowych pracach jej w tej Formuły to jest czeka na uwagę, że możemy spróbować następnym razem spotkać się w gronie, których już ta prób próbujemy ją łamać te niby hierarchę, że oto paneliści i oto sala menedżer w donosie udaje, ale może jeszcze boi się nad tym popracować poradzimy się tych, którzy potrafią rozmawiać w grupie bez hierarchii PAP epa PAP prezydent chciał coś powiedział potem gospodynie z sali jachcie Włodzimierz Paszyński zawsze ja myślę, że to jest trochę także poprzednie debaty na tyle naiwny słuchałem dają one dotyczyły tak naprawdę bieżących spraw o charakterze w dużej części organizacyjnej natomiast my tutaj dzisiaj jesteśmy w takiej atmosferze seminaryjnej jak gdyby ich w porządku znaczy w ogóle i to nie przeszkadza, ale ja się pogodzić coś takiego, że niesie wydaje się wszystkie jak różnice w odpowiedzi na pytania o szkoły są tak naprawdę zależny od 1 pytanie to pytanie w moim odczuciu brzmi po co jest szkoła w proc co jest nauczyć i oczywiście ja na to pytanie znam swoją odpowiedź ja odpowiadałem sam sobie odpowiadałem na to pytanie, kiedy zacząłem w szkole pracować ze szkołą jest po to, żeby stawiać pytania zadawać pytanie szkoła jest po to, żeby szukać odpowiedzi na to pytanie, ale na pewno nie jest po to, żeby wiedzieć jak te odpowiedzi brzmią szkoła peerelowska wracając do tego poprzedniego wątku i coraz częściej szkoły dzisiejsze jest niestety przez stanie się szkołą, która udaje się z dnia w podstawówce odpowiedzi na podstawowe pytanie Otóż nie w moment, w którym szkoła tak mi się wydaje moment, w którym nauczyciel myślę tu tej osobie, kiedy jestem przekonany o tym, szef GM Pisz moim zadaniem jest tę wiedzę wtłoczyć w głównych moich uczniów to jest taki moment, w którym w moim przekonaniu powinienem się zastanowić nad tym czy powinienem dalej uczyć dziękuję bardzo ci dziękuję bardzo nam teraz oczywiście sytuacje, w których paneliści co byśmy się nawzajem odnosili się serdecznie proszę nie jest pan kurator Andrzej Sosnowski później pan Maciej Wewiórski być może to retoryczne pytanie powtórzę pytanie, które zadawała pani Halina panie prezydencie, który w treści dowodzą Opara Lis Mach między PRL -em, a współczesnym światem, które treści z podstawy programowej sądową o tym, konkretnie na to, że wracamy do polskiej Rzeczypospolitej ludowej jak sobie myślę o takich możliwości albo padnie nie rozumie tego, o czym ja mówię i myślę, że to jest właściwa diagnoza dno albo gra pod jakąś rolę ja powiedziałem i ostatnio w tym ostatni z tych ostatnich wypowiedzi powiedziałem o tym w sposób niebywale dobitnym i będę to powtarzać tak długo jak długo próbujemy żyć w przekonaniu, że pewne prawdy o prawdach bardzo ładnie kiedyś mówił profesor ksiądz Józef Tischner, ale już nie będę tego się tak jest to my wszyscy znamy tak na antenie, ale to jest bardzo wiadomości sytuacja, w której mamy wokół siebie coraz więcej mędrców obyczaje innych, którzy wiedzą jak to jest ci jak to było naprawdę to jest sytuacja rodem z PRL-u rodem z postawy podać parę jeszcze innych przykładów jest to sytuacja niekomfortowa zarówno dla ucznia jak dla nauczyciela jak sądzę również dla rodzica Otóż ja bardzo bym nie chciał być postawionym zresztą, jakby mnie to nie dotyczy nigdy nie dotyczy tak to znaczy ja, ucząc niezależnie od tego kiedy gdzie nikogo ucieszyłem uczyłem w taki sposób, jaki wydawał mi się stosowny żaden program w żaden podręcznik szable przemówienie ministra nie było w stanie nic w tym przeszkodzić i mam nadzieję, że to jest siła dobrej szkoły ja mam nadzieję, że my mamy takie szkoły takich nauczycieli, którzy dokładnie tak samo myślał i w tych szkołach nie bałbym się wychowałem natomiast bałbym się o wychowanie wszędzie tam, gdzie zbiór różnego typu komunałów uchodzi za prawdy najświętsze 3 i w dodatku wymagane od uczniów dziękuje władzom kurortu, a potem wraca Michał Nosal Szanowny panie pan przytoczył słowa poety ja również u Williama Szekspira słowa słowa słowa brak dowodów na tym poprzestańmy, więc zapraszam panią mam nadzieję, że nie będzie nam mikrofon sprzęgieł z tymi głośnikami teraz panie wiszą, ale to już mamy od tego specjalistą w zakresie o zabranie głosu ja zacznę od tego, że powiem, dlaczego ta debata przebiega tak spokojnie inaczej niż w innych miastach, ponieważ przedstawiać Łoboda rodzice przeciwko reformie edukacji, ponieważ do tej pory żaden rodzic nie został dopuszczony do głosu uważam debata dobiega końca i nie ma już w radiu rozmawiamy o wychowaniu i my rodzice zostaliśmy pominięci kompletnie nie ma nas panelu rozmawiają państwo jakiś abstrakcyjny zupełnym zupełnie sprawa nie, pytając nas, czego my oczekujemy od szkoły i Rzym nie spodziewałam się takiego traktowania na debacie jak potraktowało nas ministerstwo, czyli kompletnie nic lekceważenie tego, czego oczekują rodzice czy państwo tutaj wszyscy wiedzą, czego oczekujemy, jakiego my chcemy, czego my chcemy dla naszych dzieci w szkole, skąd to państwo wiedzą nie to jest nieprawda i powiem jeszcze 1 rzecz w te tematy zostały zorganizowane z uwagi na toczącą się reformy o tym w ogóle tutaj nie ma mowy mamy słonia w tej sali, ale udajemy, że go nie ma powiem tak często uczyć będzie ta szkoła jak będzie wychowywać ja nie wiem, ale wiem, czego nauczyła do tej pory nasze dzieci nauczyła, że ich zdanie jest kompletnie nieważne, że nikt nie pytaj o zdanie, że modelem wychowawczym i metodę wychowawczą radzenia sobie z problemami jest przeprowadzka, czyli przesunięcie uczniów z 1 szkoły do drugiej i nie znam takiej metody wychowawcze przeprowadzka wobec czego przede wszystkim chciałbym powrócić do tematu reformy i sposobu jej wprowadzania, bo to jest coś czym na żywo uczestniczą nasze dzieci to jest edukacja Obywatelska, jaką my im dajemy, jaką my dajemy jako rodzice jak udaje im szkoła, jaką daje im państwo niestety, ale nie zdaliśmy egzaminu nie nauczyliśmy naszych dzieci w tej chwili zasad demokracji nie nauczyliśmy naszych dzieci i wychowania obywatelskiego nasze dzieci patrzą na to, że zdanie ich rodziców jest pominięta, że rodzice stoją na ulicach zbierają podpisy, a władza ich lekceważy, że nikt nie pyta uczniów, czego oni oczekują od szkoły to nie są dzieci my cały czas mówimy o dzieciach 16 letnich czy państwo pracują czy pan kurator pracuje z 16 latkami i naprawdę uważa, że to są dzieci to są ludzie, którzy za 2 lata będą brali udział w wyborach będą wybierali władze w tym państwie Unii są, więc nie wolno ich tak traktować to co ja dzisiaj usłyszałam w sejmie dzieci młodzież, że uważam, że to co się tam wydarzyło i są oburzające oburzające, że jest, że również to, że komentatorzy dziennikarze ekscytują się słowami, które tam padły to jest nasza wspólna porażka to co dziś się wydarzyło w sejmie dzieci młodzież, że nasze jako rodziców i państwo jako szkoły, dlatego że nie nauczyliśmy naszych dzieci dyskutować i rozmawiać i nauczenie oni są tylko tego, że nikt ich nie słucha to co mnie przeraziło również w tej debacie to słowa pani wiceminister, która powiedziała, że model pruski jest najlepszym modelem szkoły nie jest najlepszym modelem i rodzice takiego modelu nie oczekują my oczekujemy szkoły Demokratycznej i oczekujemy tego, że będzie się liczono będziemy uważni w procesie wychowawczym, że szkoła będzie nas wspierała nauczyciel będzie przewodnikiem ani mistrzem, który będzie coś nakazywał natomiast tutaj akurat popieram pana Łukasza Bukowskiego, który powiedział, że oceny zachowania powinny być zlikwidowane cóż my oceniamy to oceny zachowania tej są wyłącznie kary i jest wyłącznie opresyjny system tak wówczas jedynym narzędziem wychowawczym szkoły bardzo często jest obniżanie oceny za jakiś wykroczenia systemy punktowe, które zaczęło funkcjonować w naszych szkołach to jest 1 wielki skandal to jest jakiś szablon, wg którego wpłacamy nasze dzieci ja widzę, że pan kurator nie zgadza się z moją wypowiedzią chciałabym się zapytać pana kuratora wobec tego, żeby odniósł się do sprawy reformy edukacji i powiedział co dobrego spotka nasze dzieci po wprowadzeniu reformy edukacji co dobrego spotka naszą młodzież i w tym ten system będzie wychowawczo lepsze wygodniejsze i czy ktoś z państwa zadał sobie trud, żeby zapytać naszą młodzież oto, jakiej szkoły ona oczekuje i czego my rodzice oczekujemy od szkoły liczymy chcemy, żeby szkoła wychowywała nasze dzieci czy też chcemy, żeby liczyła się z naszym zdaniem oddaj głos pani Dorota Łoboda oddaje głos panu kuratorowi pan Andrzej Sosnowski wicekurator Mazowiecki do odpowiedzi na to pytanie potem też może się odniosę mijało uczyłem i uczyła mnie Unię to już nie uczyłem 11 lat zarówno w szkole podstawowej w gimnazjum i w szkole średniej również w zasadniczej szkole zawodowej i mam świadomość tego na czym polegają lekcje zajęcia wychowawcze tam nie tylko ocenia się mi za to, że uczeń nie wiem zapomniał zeszytu czy też zapomniał przynieść zaświadczenia lekarskiego nie daje zupełnie nad czym innym polega lekcja wychowawcza, która też ma swój program, czego uczy reforma edukacji nie jest rewolucją proszę państwa, bo edukacja nikt nie może opierać się na rewolucji tylko jest ewolucją obecnie trwają obecnie trwają konsultacje m. in. do podsta w programowych szkół średnich co dobrego przyniesie no oczywiście państwo też kwitują to uśmiechem opowie co stwierdzono, że powtarzam truizmy nie te niestety niestety dla państwa może na szczęście dla mnie ja ufam w to, że ta reforma, która rozpocznie się tak naprawdę we wrześniu 2017 roku przyniesie m. in. zmiany zmiany kształcenia zawodowego czy w kształceniu ogólnym właśnie przygotuje ucznia przygotuje ucznia do wejście w dorosły świat ja w to głęboko wierzę, a te podstawy programowe, które Salomon nie tyle będę bronić, bo tutaj pani profesor wspominała, że podstawy programowej języka angielskiego powstały wcześniej ja doceniam to i stwierdzam, że właśnie to jest ewolucja i jestem wdzięczny autorom podstaw programowych, że powstały w systemie kolegialny tak jak Biblia, by właśnie mógł każdy wypowiedzieć się i żeby móc spojrzeć na każdą ze stron na tym m. in. polega szkoła, że mogą się zderzyć ze sobą różne poglądy ja nie neguje wszystkiego co było, ale proszę też państwa, bo właśnie na tym polega troska o edukację, żeby nie negować założenie wszystkiego od tego co będzie pani kuratorzy mają jeszcze chciałam spytać co skoro jest także podstawy programowej reforma zmienią szkołę zmienią sposób wychowania i edukowania, dlaczego ministerstwo edukacji rozpoczyna projekt szkoła 2020, którego celem ma być, by szkoła była nie tylko miejscem wysokiej jakości edukacji, ale również miejscem współpracy z rodzicami przyjazny bezpieczny dla wszystkich uczniów, czyli co się teraz dobre, a ma być znów dobre tylko w nowym projekcie nowej usta proszę pani pani redaktor Otóż jest to pisma tyka coś jest dobra może być lepsza od zapomnienia reforma nie jest źle nie jest najlepsza, jaka może być tak jak powiedziałam pani redaktor szkoła to ewolucja i musimy dążyć do nich bowiem do ideału, bo ideałem nikt nie będzie, bo jesteśmy tylko, a może aż zabrzmi patetycznie ludźmi i do tego i do ideału nie tutaj nie osiągniemy natomiast musimy podejmować kroki, by ta edukacja stawała się coraz lepiej się ją pytanie mówi dziś pytanie dodali, że pani dyrektor Jerzy Wenderlich minus tego artysty Dzikowa Pańskiej odpowiedzi jak pan wytłumaczy w kontekście tego, że reforma jest dobra to, że edukacja powszechna skraca się euro x 9 lat do 8 wytłumaczył m. in. temu, że społeczeństwo współczesne to jest o społeczeństwo tzw. generacji 40 i m. in . tym, że szkoły średnie mają wydłużony cykl w ogóle szkoły ponadpodstawowe pojawia się nowe liceum czteroletnie pinterest inna nie ma szans techniką nie ma szans proszę pana edukacja powszechności zdradza pan chce stworzyć elitarny ICO nic nie ty Boże proszę pani ja tego nie powiedziałem pani dyrektor nie tworzy elitarnych liceów dla mnie to pojęcie elitarne liceum tak naprawdę nic nie, ponieważ to jest to proszę pani my rozmawiamy o edukacji tanio polityce pani pani profesor elitarny Alice in pan w szkole z godności elitarne liceum osób dla kogoś i moja szkoła, której uczyłem powszechnie można, by powiedzieć, że nie była elitarna natomiast ja naprawdę realizowałem się w tej szkole i ona dla mnie była elita to, że to teraz tych zmian może zakończmy, bo one mam wrażenie do niczego nie prowadzi jeszcze ścian krótko odnieść do tych zarzutów, że w tej w tym panelu niema pracy rodziców akcja usłysz swoją szkołę, gdyż taki projekt, który w dużym wyzwaniem dla nas do tego, że chcieliśmy połączyć rzeczy trudne do połączenia z 1 strony dyskusja o skutkach reformy edukacji spotkać się z ludźmi, z którymi pani minister się nie spotkała, a przede wszystkim posłuchać tych wszystkich, którzy widzieli skutki tej reformy inni o własnych dzieci w swojej szkole w swojej pracy natomiast co miasto wybraliśmy inny temat i to, że akurat ta debata przebiega w takim sposób, że mamy akurat kolejki nie kolejka jest narzucona jest także my wybieramy w domach, w których kolejności mówić, że akurat tylu nauczycieli co nas bardzo się, że zabrał głos to to jest po prostu głos tych, którzy przyszli, którzy chcieli wziąć udział na dodatek ważna informacja dla państwa jest taka, że my do naszych debat zapraszaliśmy rodziców zaprosiliśmy młodzież również na salę z tym było różnie z udziałem młodzieży w ogóle w życiu publicznym jest trudno młodzież też przypomnę państwu jest tą grupą wiekową, która najrzadziej bierze udział w wyborach więc, jakby nasza nasza nasza akcja jest też w pewnym sensie obraz społeczeństwa, a nie jego poprawą czy nagle jakimś sztucznym tworem, który którymi tutaj wyreżyseruje mecz na dodatek sama pani wypowiadająca się miał okazje z potrzeb krew w ciągu 3 ostatnich miesięcy wziąć udział w tej dyskusji na naszym terenie w związku z tym to nie jest także my blokujemy państwa głos trzykrotnie udzieliła nam pani wywiad, którego zresztą korzystaliśmy, czerpiąc wiedzę o tym jakie są potrzeby rodziców i ostatnia uwaga rozmowę o wychowaniu nie jest rozmową abstrakcyjną, dlatego że po pierwsze, ministerstwo szykuje kolejne zmiany w ustawie o oświacie niektóre mają dotyczyć też tego, jaka ma być szkoła ta we wnętrzach tej szkoły, a po drugie, koniec końców, gdybyśmy skupiali się tylko na zmianie struktury toby to właściwie moglibyśmy od razu powiedzieć załamać ręce powiedzieć, że już jest ustawa przeprowadzona i prowadzić prób pusty dialog natomiast szkoła to coś więcej niż tylko reforma szkoła to to co się dzieje między nami dyskusji między rodzicami nauczycielami uczniami stąd po to, są spotkania nie tylko po to, żeby skrytykować ministerstwo edukacji i osobiście pana kuratora kolejny głos w sali zapraszam do stylu teraz widzę zachęca i zaraz trafi do pani mikrofon wykonamy jedyne co możemy zrobić to rozdawać głos po kolei zgodnie z ZOZ w tym zasadom jak szkoły nie nie to nie jest tak, że my wybieramy mamy nieporozumienie i wysłać nie służą pani nie słychać niestety pani na to wezwanie ma zaś Rzymianie nie nierówny rozdajemy głos zmieni wybieramy po prostu do dajemy mikrofon tym osobom, które się zgłosiły zachęcam bardzo prosimy poczekać na mikrofon, a tymczasem on trafia zgodnie z kolejnością bardzo przepraszam bardzo przepraszam ale, ale jest kolejność jest kolejność bardzo zachęca osoby, która ma mikrofon w tym momencie do zabrania głosu, a we wszystkich rzekach w kolejce o zrozumienie, że my naprawdę to nie jest sterowana debata z wyprawy państwowych zgłaszają zagraża państwu tym razem się Dorota Zielińska Rytel jestem mamą dwojga dzieci córki co moja córka chodzi do pierwszej klasy gimnazjum w Polsce wzeszłym roku zdał maturę chciałbym tutaj nawiązać do tego co powiedziała tutaj pani Łoboda mianowicie wychowanie obywatelskie muszą się zastanowić, dlaczego wychowujemy nasze dzieci pani powiedziała o frekwencji wyborczej, zwłaszcza wśród najmłodszych ludzi ja chciałam państwu powiedzieć nie wiem czy państwo sobie z tego zdają sprawę, że w zeszłym roku maturę rozszerzoną z WOS -u wiedzy o społeczeństwie zdawało najwięcej młodych ludzi wybrało najwięcej młodych ludzi na maturze chciałem się zapytać czy państwo zdają sobie sprawę z tego ile punktów ile procent osiągnęli młodzi ludzie na tejże maturze w 27 proszę państwa średni wynik matury z WOS-u niech pani mi się co to znaczy to znaczy, że młodzi ludzie nie mają pojęcia co to jest komisja Europejska w przeciwieństwie do rady Europejskiej do jakich dań, jeżeli nie wszyscy politycy również dowiedzą myślę, że dzisiaj to co widzieliśmy w sejmie jest doskonałym odzwierciedleniem tego słowa, które tam padły proszę państwa są porażające, ale czy są winne są źle uczeni, którzy przyjeżdżają uczą myślę, że mają fatalne wzorce, jeżeli mówimy o mistrza proszę państwa to nie nauczyciele są ich mistrzami tylko politycy są ich mistrzami populiści są mistrzami nacjonaliści faszyści są już mistrzami z tego co dzisiaj usłyszeli marszałek Kuchciński cytowany przeze mnie na samym starcie miał rację mówiąc, że to wszystko wina lub zasługa partii politycznych proszę państwa nie to jest wina społeczeństwa, której edukuje dlatego żali się edukują się sami częściowo albo wzajemnie oczywiście i oczywiście również szkolne Jateż jestem zdania, że mądry nauczyciel też nauczyciel wspierający przekazujących wiedzę natomiast mądry nauczyciel ty jesteś taka osoba, która potrafi moderować dyskusję, która potrafi tę dyskusję poprowadzi strop potrafi dopilnować, żeby ta dyskusja miała jakikolwiek poziom dzisiaj widziałam w błogostan na twarzy pana marszałka Brudzińskiego to nie przeraziło dzieje słyszałam komentarz pani wiceminister Machałek, która była zachwycona poziomem dyskusji i tym co ta młodzież mówiła Otóż proszę państwa ja byłam przerażona tym co ta młodzież mówiła mówiliśmy o patriotyzmie tak uważam, że patriotyzm jest piękną cnotą w momencie ich tylko wtedy, kiedy jest również PL otwartością Obywatelską i na innych ludzi ja myślę że, gdyby taka debata jak w dzisiejszym Sejmie była obserwowana przez cudzoziemców, którzy do nas zapisywali, ale nie muszą być cudzoziemcy wystarczy, żeby sami byśmy tego posłuchali to widzielibyśmy Jakub Kurasz te ponieśliśmy my wszyscy częściowo na pewno też rodzice oczywiście nie interesując się swoimi dziećmi i nie patrząc na to, czego oni nikogo nie słuchają natomiast element co do zasady puenta od lat obserwuję te cele przemówienia sejmowe młodych ludzi uważam, że to fascynująca w ogóle przygoda znam wielu młodych ludzi, którzy brali tych, którzy brali w tym udział w pociągu słownictwo dzisiejszej debaty proszę państwa to jest coś nieprawdopodobnego ja myślę, że dedykuję tę wypowiedź wszystkim nauczycielom, którzy tu się co panu kuratorowi oczywiście też, dlatego że wartości, które chcemy przekazywać naszym dzieciom nie mogą być wartościami, które doprowadzą do nieszczęścia, a hodujemy wszyscy razem, a dzisiaj jest to hodowanie wzmocniony przez partię rządzącą i przez politykę edukacyjną przez brak wartości której, które są im przekazywane tej hydrze nie da się za chwilę obciąć głowy, bo to nie są nie domy ci i nie wykształceni młodzi ludzie to jest proszę państwa przyszła elita to jest dramat proszę sobie to żel do serca naprawdę jak w specjalnie nie nawiązywał do tego co dzisiaj działo się w sejmie, chociaż też w dużym szoku obserwowałam, bo miałem wrażenie, że może to nie jest koniecznie obraz młodzieży w Polsce tylko to jest jakieś jednak specyficzna grupa wybrana, gdyż sąd mi podpowiedział Justyna Suchecka dziennikarka gazety wyborczej dziś jest na sali, że tam trzeba było najpier w złożyć prace, która dotknęła też dekomunizacji związku z tym jednak specyficzna młodzież została wybrana stąd myślałam, że może rozmowa o tym, jaka jest nasza młodzież jako jakieś wychowana nie powinno opierać na tym co działo się w sejmie, ale podzielam pani emocje widzę, że kolejne osoby będziemy powoli powoli zmierzać ku końcowi, więc im krótsze wypowiedzi w tym więcej osób zdąży powiedzieć dzień dobry Wojciech Szymański nauczyciel wychowania fizycznego i jednocześnie dyrektor drugiego liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce proszę państwa bardzo dużo emocji było w dzisiejszych wystąpieniach bardzo dużo głosów takich indywidualnych i każdy z państwa na pewno miał rację w tym co mówił ja nawiążę do słów pani dyrektor, która powiedziała, że w każdy z nas ma odrębne zdanie natomiast starajmy się szukać czegoś co nas łączy ją w pozwoliłem sobie zrobić kilka notatek postaram się skrócić o i to, o czym powiedział to co nas łączy wszystkich, którzy przede mną przemawiali myślę, że nie to troska o młode pokolenie i to, o czym jest dzisiejszy temat, czyli troska o wychowanie i od razu dodam, że nie z każdym z państwa się zgodziłem natomiast, że poniekąd uważam, że każdy z państwa miał racji swoich racji ja proszę państwo odniosę się do kilku wypowiedzi pan prezydent powiedział, że było nadużywane słowo patriotyzm panie prezydencie w mojej ocenie nie można nadużywać słowa patriotyzm, bo ono po prostu funkcjonuje w pan dyrektor Łubowski użył takiego stwierdzenia, że można wykreować, że nie można wykreować mistrza, że można wykreować my w mojej ocenie wychowanie powinno polegać na tym, że my młodym ludziom powinniśmy dać takie wskazówki, kiedy oni odczytają kreowanie mistrza i kreowanie celebryty wg mnie mistrzem można zostać nie da się wykreować model mistrza to jest tylko moja subiektywna ocena tak jak zaznaczyłem każdego z państwa, którzy przede mną występowali w pan dyrektor Łubowski, który tak jak powiedziałem na początku robi wspaniałą pracę pracę tak naprawdę u podsta w, by użył stwierdzenia, że strój w jego szkole jest rzeczą drugą ważną zgadzam się w mojej szkole nie jest rzeczą drugorzędną chociażby jako nauczyciel wychowania fizycznego bardzo dużą wagę przywiązuje do innego stroju na lekcji wychowania fizycznego, a innego na Akademii patriotycznej czy święcie kościelnym ale, toteż jest moje subiektywne spostrzeżenia wolny proszę zmierzać, dokąd zmierzam do końca jeszcze raz to od czego zacząłem w skłoniła się w kierunku pani dyrektor pani dyrektor powiedziała, że o tym, uczniu, który stuka piórnik chemii padło pytanie co państwo robicie dajcie recepty w pani dyrektor w mojej ocenie dało mu receptę szanujemy ucznia i wg mnie to jest klucz, którym my wszyscy stosujemy, chociaż każdy w różny sposób o tym, mówi na zakończenie, bo mam jeszcze kilka rzeczy, ale w zakończy proszę państwa też taką moją refleksję pani jako rodzic powiedziała, że my nie mamy wpływu na na to co się dzieje co wprowadza ministerstwo Otóż proszę państwa każdy obywatel ma wpływ na to co dzieje się w naszym kraju politykę oświatową wprowadza rząd rządzący uogólniając czy będzie to rząd prawicowy czy lewicowe ja jestem dyrektorem szkoły i zgodnie z u. s. g. każdy dyrektor szkoły jest kierownikiem jednostki organizacyjnej urzędu miasta czy urzędu gminy, a ja mogę mieć własne przekonania proszę państwa natomiast nie wyobrażam sobie realizować w szkole moje własne widzimisię ja realizuję politykę oświatową dziękuję wszystkim państwu za te nauki, który jest dzisiaj mogą zaczerpnąć dziękujemy za ten głos tutaj cały czas czeka dzieci bardzo bardzo cierpliwa Maciej Dymkowski, który chciał się od nich już wcześniej do głosu, które padły dodaje mu głos, a potem jeszcze 1 głos za album do 2 rzeczy mianowicie pierwsza taka techniczna, jeżeli chodzi o program historii to on w liceum obecnie takimi kijami jest obdarzyli liceum trzyletnim pierwszej klasie kończy wykład gimnazjalny, dlatego że w gimnazjum nie mieści się temu wykład krótko mówiąc w pierwszej klasie liceum realizujesz program od pierwszej wojny światowej do współczesności natomiast w 2 ostatnich klasach realizuje się 2 warianty 1 wariant jest nazwijmy to taka historia soft, którym to jest bardzo nad tym rozwód Diana nie merytoryczna poziom babka potem z pań pozwoli tak takie skojarzenie mam nic nie mówię tu wysypywał w razie gdy matka i zaprasza na lekcji Otóż druga wersja druga to jest 1 wersja natomiast dla 139 %, który zdaje egzamin maturalny w ciągu 2 lat zobowiązań nauczyciel musi nauczyć historii na poziomie daleko przewyższającym ilościowo i stopniem skomplikowania program, który był realizowany w czteroletnim liceum jeszcze w czasach PRL -u i to jest właśnie element nieporozumienia, który no mam nadzieję, że ta reforma, która teraz zostanie wprowadzona będzie miała szansę, by rozładować do programu, który jest i tak szczegółowy i tak skomplikowany i tak nawet byli intelektualnymi, które po to, wyrafinowany mówi o tym, który jest realizowany przez 2 lata w zasadzie od 1,5 roku bo, choć jeszcze matura nie da się zrealizować proszę zawrzeć z obejrzeć podręczniki twarz to sprawdzić drugi wątek już tak jest, że do działań poruszyć jest następujący jak naprawdę apelował do państwa, żebyście się tego patriotyzmu tak strasznie nie bali, bo ten przekaz miłości do ojczyzny nie jest przekazem peerelowskim to nie jest miłość do partnerów do związku Radzieckiego to Władysława Gomułki gotowy jest miłość do naszej ojczyzny tak jak ona była, czyli małe ma staramy się mówić o swojej instytucji staramy się pokazać dramat losów młodzieży np. która wchodzi w dorosłość 1 września 3009. właśnie zdała maturę w w maju prawda zderza się z dramatyczną rzeczywistością i potem te rzeczywiście kształtuje się los to kulminacja jest dramat powstania Warszawskiego powstanie warszawskie tak jak to muzeum pokazuje pokazują wszystkich możliwych stron od zarówno tej takiej wzniosłe i bohaterskiej przez inne tragizm życia codziennego i wszyscy moi powiedziałbym takimi Holokaust woli, która została w ciągu w ciągu w ciągu 2 dni unicestwiona ci, którzy mają szansę odbyć 14 lekcje kształtują ten patriotyzm nie, dlatego że my definiujemy narzucamy nazywamy i przekazuje tylko, dlatego że pokazujemy, jaki śląscy i zostawiamy właśnie albo pytania otwarte albo próbujemy z naszymi gośćmi rozmawiać także myślę, że państwo, że to spotkanie młodego człowieka z miłością do ojczyzny naprawdę mówić nie zaszkodzi dziękuję za ten głos jeszcze ostatni zostali gdzieś gdzieś ze środka widzę jest Piotr Kalisiak rodzic czy zdradzi pan ile mają dzieci albo dziecko, gdy jedno przechodzi z edukacji wczesnoszkolnej do szkolnej ci 34, a drugi jest pierwszej gimnazjalnej obecnie jest ostatnim rocznikiem sala gimnazjum, tak więc nie będę mówił o osobiste doświadczenia, bo dosyć boleśnie odczuwamy akurat tak się złożyło, że pani, która jest wychowawczynią mentor koni wzorcami mistrzem pachnący będzie musiała z tego systemu edukacji przynajmniej w tej szkole wypaść, ponieważ jest emerytką kończyły się umowa i po prostu zostanie przedłużona umowa nic się dosyć boleśnie odczuwam tu miałem inaczej pojedzie bardzo żartobliwie, ale po wypowiedzi pana z muzeum powstania Warszawskiego trochę trudno powiedzieć dlatego, że to faktycznie jest wspaniała instytucja fakturach faktycznie instytucja, która uczy bardzo smaczne Włosi stawia pytania tak czy daje pewną odpowiedzialnie wykłada jednostronnie patriotyzm mam wrażenie, że są takie zapędy zostawmy to tak czy mój problem w głównej wielki szacunek do wielu przedmówców przede mną jest taki miałam wrażenie, że mamy takie zdarzenia pani mówiła po udzieleniu w sali na 2 połowy tak prawie się, że o tej połowie, chociaż z reformą reformą rewolucją edukacji się nie zgadzam tak ale miałam wrażenie, że tak naprawdę spór jest między praktyką, a w pewnym Starym wymyślonym takie na plecach mam scenę z Kowar i tak sobie Boże o to żeby tak oswoić się z taką rzeczywistością pranie do końca tej rzeczywistości dotyka tak czy ja mam wrażenie, że jak słuchałem państwa tak czy nauczycieli dyrektorów żałuję tak samo, że nie było może w tej branży mego głosu rodziców tak, bo my też mamy coś dopowiedzenia dzieci można należy wychowywać do czego wychyli się pan natomiast miałem wrażenie, że jest zderzenie tak naprawdę dokumentu pewnego wymyślonego utworu z praktyką działania po prostu tak czy, że rzecz tak naprawdę to są ludzie, którzy mówią szkoła taka jest płatny czy naprawiamy ją tak czy poprawiają lub może ona była lepsza tak czy szukajmy jak można przenieść pewne dobre wzorce tych szkół, które robią na opak tak jak pani opowiedziałem się właśnie one robią dobrze tak czy, ale także Bonobo to mnie też bardzo boli mnie nie stać na szkoły społeczne tak na czym bardzo chciał, żeby te wszystkie dobre wzorce były absolutnie powszechne tak jak wspominałem wielokroć system fiński, gdzie nie ma szkół społecznych tak czy wszystkie szkoły są dobre tak macie bardzo chciał, żeby tak było i tego szukajmy tak, a nie róbmy rewolucji nie przewracają wszystkiego do góry nogami szukajmy, gdzie są potrzeby żadnej z tych debat albo było bardzo mało edukacji nauczycieli taki błąd przepraszam jeśli całą 1 z debaty poświęcono temu tematowi temu ich ograć zachęca zajęli archiwum mam archiwiści z Kamerunu odrobili lekcji dobrze, a czy w systemie fińskim jest tak jak opowiada pani, że na jedno miejsce na studiach nauczycielskich z 10 chętnych, a u nas raczej wręcz odwrotnie tak, jeżeli ktoś już nigdzie indziej się nie dostał to idzie przepraszam z całym szacunkiem, ale na kierunki nauczycielskie szczególnie w naukach ścisłych reguł na koniec jeszcze być 1 rzecz jak pan przygotowuje dziecko na to, że wygina do liceum będzie musiało się ścigać z rywalizować z tymi, którzy skończą po raz pierwszy nowy ósmy klasy po pierwsze bardzo wierzę swojego syna jest po prostu zdolnym człowiekiem po drugie, uciekł do tego, że wcale nie musi ścigać tak mocno szkołę podstawową skończył z paskiem teraz nie ma tak dobrej średniej jest dobrym gimnazjum państwowym, bo takie oceny jak ma w tej chwili realizuje się w sporcie też niszowej konkurencji ja nie mam z tym problemu takie czy wydaje się, że pewien spokój tak czy trochę też od nas zależy jak go wychowano tak czy co przekażemy poradzimy sobie jakoś tak czy pytanie tylko jak dużo z taką jest pomaganie dostajemy ze szkoły jak dużo musimy zrobić sami tak czy temu chciał, żebym dostawał znacznie więcej wspomagania ze szkołami było także ze szkołą się walczyć musiały takie się bardzo i to jest bardzo ważny głos, bo pokazuje, że też ze szkołą można dyskutować bo czego się niszczeć mimo reformy obok reformy przed reformą i po reformie proszę państwa dzisiaj musimy skończyć to nie jest tak do końca koniec dyskusji, dlatego że my zapraszamy na antenę Radia TOK FM tam czeka na państwa Paweł Sulik nasz dziennikarz po 2001 . tradycyjnie dyskusja ze słuchaczami można zwolnić i się spierać i komentować w, a jeszcze chciałam tylko podziękować nie tylko w Warszawie, ale w Białymstoku owi hotelowi Poznaniowi Gdańskowi Katowicom Rzeszowowi i Bydgoszczy i Łodzi, bo te wszystkie miasta odwiedziliśmy wszędzie mogliśmy dyskutować z nauczycielami rodzicami uczniami urzędnikami to jest finał, ale rozmowa o tej formie się nie kończy będzie na pewno twa na antenie TOK FM nowa też rozumiem, że z ministerstwem w przyszłym tygodniu w czwartek o osiemnastej naszej antenie wreszcie po wielu miesiącach oczekiwania pani minister Anna Zalewska nie spotkała się z nami w trakcie debat, ale obiecała, że spotka się z nami na antenie i podsumuję to co państwo mówili dziękuje i do usłyszenia na antenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: USŁYSZ SWOJĄ SZKOŁĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA