REKLAMA

Kontrewolucja w latach 60. i dziś. Rozmowa z prof. Wojciechem Bursztą

OFF Czarek
Data emisji:
2017-06-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w jutro w Warszawie w amfiteatrze w parku Sowińskiego przy ulicy obecnie 17 rozpoczną się 17 festiwal imienia Franciszka w obręczy oraz Sinfonia Varsovia swojemu miastu spore zainteresowanie naszych słuchaczy, szczególnie że chodzi o ten koncert otwierający my, na którym Sergiej dla kajaków zwanym zwany Paganini trąbki wystąpi razem symfonią Varso lwią zastrzegł, że rozpoznać zalany dzięki dzięki uprzejmości Łucji orkiestry Sinfonia Varsovia mogą państwo jeszcze kilka Rozwiń » podwójnych zaproszeń 5 dokładnie na to wydarzenie, że ktoś jest jeszcze zainteresowany nie udał się wygrać w poprzednich edycjach proszę pisać na adres czarek małpa to klub KSM czarek ma potok klub KSM w koncepcji fonia Varsovia i Serbii w nakazie jakoś jutro sobota 3 czerwca o godzinie 18 w parku Sowińskiego w Warszawie w studio prof. Wojciech Burszta z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk dzień dobry to znalezienie tam złoża, odkąd w kulturze sobie chcielibyśmy porozmawiać nalegali, żebyśmy zastanowili się czym dziś jest popkultura to zdarza, by świat kultury wszędzie jest kultura no tak, a ja myślę, że z morzem tak zacząć szczerze, że mnie, że oczywiście na nie będziemy się tutaj wydała zdefiniowanie kultury, bo to byśmy nie skończyli ani dzisiaj ani w ogóle pewnie z dna mniej więcej wiemy tak jak ja mówił o kulturze o jaki zakres z zakresem mnie zjawisk chodzi ja myślę że, że zawsze tej kulturze oficjalnej pewnemu kanałowi pewne takiej ortodoksji zawsze towarzyszą takie procesy, które mają charakter kod kulturowy właścicieli we w takim czy innym zakresie negują teren ten zastany Kanoute zastaną ortodoksji te w tym sensie oczywiście każda kultura ma on swoją część kont kulturową niektórych w niektórych okresach taką kultura właściwie staje się znowu dominującą ortodoksją i wtedy pojawia się kontrkultura z drugiej strony, czyli mówiąc krótko, iż wyżej, bo 2 lata sześćdziesiąte siedemdziesiąte NATO wczasach kontestacja kod kod kulturowy się tych 2 pojęć używa miały charakter zdecydowanie lewicowe i konsekwencje tych wszystkich wydarzeń w tych tzw. długich latach sześćdziesiątych, bo uważa się rana się czegoś do siedemdziesiątego trzeciego właściwie do do tego nowy rok był dumny tata ligowego kryzysu sam z tamtych latach rzeczywiście doszło do jedno takich zasadniczych zmian w sferze i obyczajowo dość szeroko rozumianego w kulturze także w kulturze politycznej, które w, których konsekwencje mamy do dziś, ale już od lat osiemdziesiątych rozpoczęła się naga kontrkultura konserwatywna, czyli to co z amerykańskich środowiskach nazywano tak długi marsz przez instytucje tam przyjęta wczasach Reagana, że źle, że mamy rząd neoliberalny, że rzecz, że zatrzymaliśmy, ale pewne procesy gospodarcze, które były związane z państwem opiekuńczym z takim jest takim nieco lewicowym charakterem w ogóle kapitalizmu natomiast wszystkie instytucje są w rękach lewicy inna chodziło o to, żeby je ta instytucja o zysk odzyskać boi to jest początek, bo trzeba przy tym problemie kotki, które w razie zaś powiedzieć to jest też początek tych wojen osławionych wojen kulturowych czy trwała wojna pewna wartość, bo właśnie o to chodzi, żeby odzyskać rodzinę w takim tradycyjnym kształcie odzyskać obyczajowość moralność tak, żeby promować inny nowy rodzaj bohaterów i t d . i t d . tak dalej no na własne oczy widzimy to dzisiaj w Polsce od od 2 lat coś takiego dna na szeroką skalę się właśnie dokonuje w gdańskim jest kultura nie chodzi mi o o tę kulturę w szerszym tego słowa znaczeniu, ale w domu mówiąc kultura kontrkultura Mameda na myśli tak jak pan powiedział pewne wartości pewne wyznaczniki pewne nurty, które innych, które są drzwi kierują życiem społeczeństwa i mamy drugą grupę, która mówi te wartości to jest moje wartości uważam, że to, żebyśmy czy to co jest n p . dzisiaj taką wartością przeciwko czemu ktoś jest przeci w, bo patrząc trochę zboku mam wrażenie, że kontr kulturą dzisiaj jest nim fetowanie w sieci tak, czyli ogólnie księdza i krytykuje wszystko i wszystkich w Neue Presse w czasie badań morza i w ten sposób jest pogląd, ale wydaje mi się jednak, że rzecz, że ta jest poważniejsza sprawa, że w PE ja bym powiedział w ten sposób, że rzekomo kulturą dzisiaj wobec w Polsce wobec tego co przestał z ostatnich 20 kilka lat siedziało, bo różnie to wygląda, ale podołaliśmy taką drogą nałogi liberalizacji otwierania się na świat niektórzy nawet mówi taką drogę Cosmopolitan z racji świadomości Polaków w mojej to wszystko dziś jest negowane właśnie jest powrót do to do wszystkiego co jest narodowe co jest nasze co jest polskie co jest wyjątkowe rzekomo na na nocne całego świata no to jest właśnie kontrkultura no taka powiedziałbym narodowa narodowe konserwatywna z dużą rzecz jasna domieszką także religij no i to obserwujemy wasze we wszystkich aspektach życia poczynając od od szkolnictwa to co Nash szykuje nam tata reforma, czyli reforma jak niektórzy nazywają jeszcze tego dokładnie nie wiemy bo, bo ja ośrodka od kilku lat z grupą współpracowników rodzi takie badania dna z dna antropologiczne na na temat wizji historii pod ich w polskich badań wizji narodów po polskich podręcznikach do nauki historii po osiemdziesiąty dziewiątym roku w jedno i czekamy właśnie, bo daje, jakby schodzących tych badań ma być to co coś się pojawi w tej nowej podstawie w historycznej są tylko takie przecieki, ale mogę pana zapewnić to jest dramatyczna zmiana nie nie ma to nic wspólnego z historią, której się uczyłem w czasach PRL -u, ale się zupełnie wolnej Polsce zupełnie zupełna zmiana akcentów inne mniej inne podejście do dołu do rzeczy, które na wzbudzały dyskusje kontrowersje nie mnie nie widzę nic złego w takim krytycznym pszenica wyzwań naszej tradycji to wszystko będzie cacy wszystko będzie na na koturnach sarmatyzm okazuje się największym osiągnięciem w dziejach w dziejach Polski oczywiście całkowita zmiana Areopagu bohaterów i t d. tak dalej tak DART, ale polskie narodowe czujemy, że wiemy, ale polskie czyli jakie są opony religia przez zatrudnienie z polską jedno zlotemu to dało to nowych domen to wiemy tak, by Seremeta wiemy to jest właśnie coś ci coś przedziwnego no bo tak z 1 strony chlubimy się czasem jak Jagiellońskim i wielokulturowa wielonarodowa wielo wyznaniowa Polska wzór dla świata wielkie Księstwo litewskie nowy wydarzenia rzeczywiście nam na skalę nie niedoceniane dawniej z naszej z naszych taszczy troszkę winę na pewne fenomeny kulturowe które, które udało się wówczas stworzyć, ale potem potem nagle ta ta idea Jagiellońska staje się ideą takiej polskości etnicznej wąsko rozumiane i katolicyzmu kart katolicyzmu jeszcze polskiego takiego poziomem oporu politycznego mesjanistyczne ego przez jedno 319 jak to się stało, że my, że bez takiej gminnej w wielokulturowym wielo religijnej całości staliśmy się nam monokultura zadbano o religijnym narodem i czynimy z tego wielką wartość, ale czynimy tę wielką wartość poprzez zamykanie się po prostu na wszystko co jest co jest zewnętrzne co jest obce co jest obce religijnie co jest ono związane oczywiście także z dnia z takimi zmianami w potencjalne jej populacji nie ma w Polsce gdybyśmy, gdyby gdyby, gdyby pojawił się mniejszości etniczne pozaeuropejskie u nas i t d. tak dalej i przecież ta dyskusja się rozpoczęła w latach dziewięćdziesiątych niech głos zabierali bardzo mądrze historycy prof. Walicki, który w, którym marzyła o Chinatown w Warszawie i i bardzo pięknie na ten temat pisał im w Warszawie jak będzie tak jak ja jak taki świat wygląda no i minęło jedno 2020 lat nic takiego się nie wydarzyło jest genialne właściwie odwrót tak od od od takiego no właśnie otwarcia na na nasz świat ta idea wielokulturowości u nas ma taki charakter osiedla Reda za taki butikowy, czyli oczywiście bardzo lubi, by sprowadzić rozbitej kuchni zobaczyć sobie tam dziedzinie ludzie dziwnie podbieranie sobie tańczą śpiewają, czyli bardzo doceniamy wielokulturowość, ale bez ludzi najlepiej wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiąty 20 studio prof. Wojciech Burszta z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk wracamy po informacjach kryminalnych z czołówki, ale w drzwiach studio prof. Wojciech Burszta z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk znajomego kontr kulturze dzisiejszej tymczasem mieszkańcy ramię ramię z władzami i ONR żądają zamknięcia ośrodka dla cudzoziemców ginie w SM podczas remontów w Gdańsku odsłonięto napis postaw nic jej i to też podzieliło mieszkańców i coraz więcej takich przykładów, gdzie to właśnie coś co nie jest jakiś czas już są polskie w cudzysłowie pewnie marzą, by użyć tego słowa burzy ludzi dzieli ludzi, ale czy teraz właśnie ten takim monolit oparty na 1 religii w 1 kulturze 1 języku wartościach były bardzo wąsko rozumianych to jest wciąż kontrkultura to już jest to nowa kultura to są nowe wartości to ja mam nadzieję, że to ciągle jest jeszcze kontrkultura ne i jak tak się przyjrzeć się naszym reakcją na nas na to no i Mazurach to chociażby świata kultury świata naukowego Noto to jednak ona jest bardzo krytyczna większość i tak noc w jak będzie jej nie patrzeć na dnie udało się zbudować nowych elit uważa, że jest zamiar taki, że Sojusz TTP, ale taka stara elita już w pole do niczego nie nadajemy w alei nikt nie udał się przegadać powiedzmy świata inteligencji świata nie sztuki kultury na teren na ten kod kulturową wizje Hej, Hej Hej, monokultury narodowej zewsząd jednak mamy dowody, że rzeźba w jakiś taki paradoksalny sposób przeciwko tej kot w kulturze, któremu mówimy protesty w różnych miejscach się jej się pojawiają w protesty i nie no tego tego, o czym mówisz wcześniej czy jednak otwarcia tego posiana boso poszanowania się wzajemnego takiego takiego uczenia się dziwię nasze światy Bad Janusz myślę, że to jest najgorsze co co się dzieje obecnie, że tam nawet nie mnie nie nie teatr tt hasła mogą wręcz już nacjonalistyczne nazywane patriotycznymi i taki Bogu ojczyźnie ale, ale właśnie stojący za nimi taki postulat właściwie, że nie, że wszystko jest oczywiste wszystko da się z kilku hasłach zakląć i nie uczymy przede wszystkim młodych ludzi ze zdziwienia tak dzieci ciekawości ciekawości świata i różne mieliśmy rządy dalej do tej pory, ale żaden nie miał właśnie takiej takiej takich, jakie ksenofobicznej, a to nie ksenofobia no skutkuje takimi właśnie zjawiskami, które pan tutaj i przetoczył no przecież, że dieta liczba rasistowskich rozmaitych aktywna rośnie dramatycznie noty mało mało wiemy ciągle wydaje się to co to to rzeczy tak gdzieś tam na 1 na marginesie, ale to powoli jest bardzo duże duży margines i i termin badania, które prowadzą socjolodzy dla przedstawicieli innych nauk wśród wśród młodzieży są są dość dramatyczna jeśli chodzi o w o ENA oczywiście ta to ten konserwatyzm, ale taki, by obelisk skrajny konserwatyzm ma się już taki taki zahaczające o o mocną bardzo mocną ksenofobię z a dlaczego ta kontrkultura miałaby nie stać się w krótkim czasie kulturą skoro w te elity, o których pan mówi no troszeczkę odwrócił się od swojej wartości rozumianych jako ideę, a zwrócił się w kierunku wartości rozumianych jako mamona i i albo mówią językiem niezrozumiałym, lecz zrozumie tylko dla bardzo wąskiego grona albo pod płaszczykiem wielkich haseł zdobywają kolejne fundusze i dotacje dla swoich organizacji, które dziś na końcu no tak to jest to Soły to są konsekwencje wyroku 81010. i to, że datą kapitalistyczną drogę na dobra nazwa wkroczyliśmy w bardzo trudno jest właśnie budować sferę wartości w kapitalizmie dzisiejszym kapitalizmie jeszcze tak zglobalizowanym opartym na nas na usługach elektronicznych w elektronicznym obiegu pieniądza takim taki my no rzeczywiście mało mają mało uchwyt z tym, że i w w wydawałoby się na A1 co dzień dość wciągający nas właśnie taką taką gonitwę właściwie o dobra nie tylko dobra materialne, ale gonitwę o pieniądze od własnej prestiż kapitalizm to do siebie żal, że nie jest bardzo go za to ocenimy, że zjadają dużą autonomię jednostką, ale jednocześnie jesteśmy w UE w takim społeczeństwie coraz bardziej osamotnieni nie ufamy jakimiś zbiorowy zbiorowością nie chcemy do jakiej takiej zbiorowości przynależeć Bobo patrzymy na swój własny interes no i ta sfera wartości tym samym jest bardzo zagrożona, bo obok Basi nie można stworzyć dzisiaj nie można dogadać się właśnie cały sąd co za tymi wspólnymi wartościami mogłoby w istocie być i to nie jest przypadek, że w dzisiejszym świecie tak jak powszechnie się mówi jedyną właściwie żywą ideologią to jest ideologia nacjonalistyczna to jest to co Doda, czego wydzielał co ludzie rozumieją to jest to co cała jesteś naszą naszą codziennością natomiast jest generalna nieufność do wszelkich innych ideologii no, a u nas również do demokracji liberalnej przecież u siebie to właściwie nie codziennie to jest podważanie no właśnie podstaw podstaw tego fenomenu, jakim jest Europa po to, po drugiej wojnie światowej tak żyć bardzo dziwnych czasach żyjemy i i np. budowanie jakieś konsekwentnego ruchu takiego kodu kulturowego w PRL było byłoby bardzo trudne jest dzisiaj bardzo to bardzo trudne co ważne te wszystkie rzeczy, które widziały się w latach dziewięćdziesiątych alter globaliści to dziś jest wyższa alterglobalistów prawda były rozmaite wydarzenia wydawało się, że to będzie długotrwałe, ale to są takie w reż Bobby one one znikają tak daje to akcje Actionu taka taka wspaniała organizacja właśnie anarchistyczną anarchista też nie niewiele się słyszy dziś to wszystko jest krótko tak rozbłyśnie i powracamy do tych w a, a on taki to nagroda oddał do nacjonalizmów w całym świecie obserwuje przez to nie tylko nie nie nie tylko Polska i to widać chociażby w tym jak zmienia się np. nauczanie historii zawsze jest we państwach wszystkich na naj naj naj istotniejszy przedmiot, jako że oprócz oczywiście języków narodowych, jako że rok i tak się wiąże to budowanie tożsamości z SS narodową historię i to widać dzisiaj już nikt nie mówiła wspólnym podręcznikach do historii Europy przez były takie podręczniki były były debaty niezwykle ciekawe świata i ciekawie się na to czy bez Celeban wyobrazić taką, jaką taką dyskusję, że tutaj też przyjęli cokolwiek wspólnego z Niemcami ustalimy na dnie wydaje nie wydaje z Rosjanami udało nam się do Napoleona jest nadal będą tak tak tak tak robi minister pan prof. Rotfeld chociażby takie sprawy trudne, ale to też 6 miesięcy zabrać głos wielu z wielu powodów, ale ja myślę, że zieleni nie nie dajmy się zwieść te procesy się i tak czy tak toczą w niekoniecznie musimy o nich wiedzieć niekoniecznie światem światem mówi, ale na takim tylne po poziomie takiego w dialogu nieoficjalnego, który jest mniej interesujące również dla mediów to jednak te procesy cały czas otoczone jest zbudowaliśmy już taki system tak w organizacji ogólnoświatowy wolno ogólnoeuropejskich gdzie, gdzie takie dywidendę debaty się toczą to także przy okazji rozmaitych festiwali filmowych czy to filmów dokumentalnych czy czy przy okazji Malty na tego typu rzeczy jest sam jest niezwykle niezwykle istotne jest ono one na nie nie jak widać też są w oku są dla dla obecnie na rządzących to słyszeliśmy przed jej mąż ciągle nie ma jeszcze jakiś tam dotacji tak dla dramat no to od kilku lat bardzo jest taka od kulturowa impreza jest jak i jak się okazuje wbrew zamierzeniom samych organizatorów, aby przy narodzinach tego festiwalu przez lata w Poznaniu mieszkała to było coś fantastycznego chodziło o wyprowadzenie kultury w, o którym mówił na ulice tak żeby, żeby ludzie zatknęli się do ciebie, bo takie barterowe tzw. spotkanie, że Mewa my wam dajemy coś ludzie odpowiadają nie tylko swoją obecnością, ale i reakcjami co się dzieje w czasie tych z VAT-em go o to chodziło przecież, a teraz jakiś taki ideologiczny na tym plaster się stawia i Nenada wolno wszystko jest jakby w krzywym troszkę zwierciadle widziane na w takich czasach w takich czasach żyjemy w dostanę się wartościami panie profesorze, bo jeżeli spojrzymy na początek dwudziestego wieku w Polsce to były różne obozy, które miały różne koncepcje Lotto, w którym kierunku Iskry z państwami się sprzymierzyć, ale i dziś na tym takim parasolem, bo niepodległość Polski to to była jakaś wartość każ de facto rozpalała, czyli mamy różne recepty na to jak tę niepodległość odzyskać wywalczyć, ale Alona jest nadrzędna, a dzisiaj myślę sobie jaka, jaka wartość wartość jak widać też tacy ludzie bohaterowie postaci historyczne były takimi, którzy wokół, których można, by się zjednoczyć, który był ponad podziałami, gdzie różne środowiska odpowiedziały tak to może być taki człowiek, bo widać, że jeżeli bierzemy z panteonu świętych ostatnich no to jest albo właśnie ten, który na białym koniu rozwalił komunizm i t d. jak i albo obrońca nekrofilii albo jest to prawda, ale wakacje albo zza baru albo rasista w dal i i postaci historyczne idee wszystko dzieli co nas może dzisiaj łączyć to jest pytanie jest oczywiście zasadnicza przy takim konflikcie, który dzisiaj mamy oczywiście nie ma możliwości wypracowania tego co Anglosasi nazywają tak mi do g także, że gdzieś uzgadniamy to pewien pewien pewnym minimum co, do którego się zgadzam się również co dało co do historii co do dziedzictwa co do co do wartości narodowych, a u nas wydawało się, że to, że to w tym kierunku też złożę zielono z 1 strony w tym 1 takim dyskursie historycznym i mieścił się do Moskwy i Piłsudskiego, by się tam do historii tej stosunkowo stosunkowo mniej niedawnej gdzieś już zapadła zgoda co do co do oceny siły króla Poniatowskiego i t d. tak dalej to wszystko dzisiaj znowu się rozpadło albo funkcjonuje jako taki po prostu emblemat jeśli jest ich nazywamy samoloty 1 Moski drugi Piłsudski tak dalej no to już już całkowicie leży w Tarnowie właśnie w albo albo albo albo Aldona następuje następuje całkowite przed przewartościowaniem widzenia historii w ramach tej polityki historyczne no przecież ci historycy z IPN-u SA sama nazwa i strat w pamięci narodowej to już jest coś coś jakaś aberracja, ale już przyzwyczailiśmy się do tego w NATO o nim bił uprawiają politykę historyczną, która wbrew wręcz o tym, mówią, że my musimy zbudować taką historię, która będzie odniesieniem do do tych wartości, które co dla nas istotny dlatego w tych podręcznikach, które się pojawią wyznawał wraz z nową podstawą programową właśnie nie będzie nic o pierwszej armii wojska polskiego nie będzie SZ zniknął w bitwie oto pod działkami prawda i t d . tak dalej na rzecz n p . dział żołnierzy wyklętych na coś co jeśli coś przedziwnego się dzieje w inną jest chyba największy park jak to co pani prof. Mencwel w 1 z wywiadów dla pisma zdanie mianowicie, że on, że to jest takie mnie dziś budowanie takiej wizji takich szlacheckiej historii tak naprawdę robią to ludzie którzy, którzy mogą dorobić dzięki reformie rolnej w tym wszystkim to coś co stało się po drugiej wojny światowej nie bez powodu nazywają się Duda Szydło Rydzyk prawda i t d . bo to jest, a odnoszą się do do Mar twego właściwie dziedzictwa tego tego okresu szlachecką pańszczyźnianego można go wypowiedzi także bardzo jesteśmy w tak paradoksalnym święcie żyjemy że, gdyby to co mnie nie nie dotyczą one na bok, bo musimy jesteśmy w środku tego wszystkiego to byłoby to jej bardzo zabawne myślę, że Gombrowicz miałby miałby podjęte do do kolejnych transatlantyków takich zwykły -li tra, a transatlantyków na pewno prof. Wojciech Burszta jest państwa mają goście informacje o prof. Wojciech Burszta z Instytutu slawistyki Polskiej Akademii Nauk z państwa moim gościem planujemy o kontr kulturze czym dzisiaj jest albo czy tylko właśnie kimś napisał w książce historyk, który już niedługo nie będzie wartość interesują bo gdy należy wiedzieć o tym, kultury i kontrkultury, która być może wkrótce stanie się jakość miejsc mową siłą, bo nie tylko w Polsce co się dzieje, ale to zjawisko, zwłaszcza od kilkunastu lat się nasila no i wtedy będzie czy powinna powstać jakaś nowa kontrkultura, ale szczególne miałaby wynikać mówisz o tym, że to wartości jest zbyt mało i środowiska są podzielone i jeżeli gdzieś tam funkcjonowały pod parasolem formacji politycznej przez ostatnie 8 lat, która nie protestowała przeciwko wartościom to mogły funkcjonować, ale w nowej rzeczywistości co miałby stworzyć tę już przyszłą kontrkultury czy w ogóle da się tak zadekretować taką kultura trochę jest przypadkowa i trudno powiedzieć, że to będzie taka lub PIT lub inna to z pewnością nie ma jej nie ma powrotu do do dla tych wszystkich historycznych zjawisko konkurs, ale świat się tak zmienił, że rzecz, że rzeczywiście to jest po prostu niemożliwe, mimo iż właściwie wtedy w tamtych latach zainicjowano te wszystkie ruchy prądy sposoby myślenia, z którymi dzisiaj mamy do czynienia, z którymi się borykamy też technikiem, czyli rzecz jasna na ruch na rzecz praw człowieka anty rasistowskie promowanie mniejszości etnicznych oczywiście ruch wyzwolenia gejów również, że zdrowego żywienia da wszystko to tamta tam taką kultura w sobie umieściłam niektórzy ledwo wiąże zanosiła się nie udało, dlatego że za dużo chciała, a we wszystkich dziedzinach Boliwia nazwał to orgia także wtedy wszystko zostało uwolnione można tak w pewnym sensie oczywiście w świecie zachodnim w no i co teraz zrobić po orgii tak to co sądzą papierosy co jeszcze no no właśnie w EHF, więc Nana, ale wracając do Bodo Damaszek tutaj mnie tutaj realiów do nowo ta, ale ten nowy rodzaj Niewiem jak mimo wszystko wierzę w to, że rzecz, że pod tym nie wiadomo jak długo trwające epizodzie takiego skupienia się na dane na własnym społeczeństwie własnym narodzie własnej historii w jak o pojawi się coś przeciwnego czyli jaki taki swoisty powrót do dołu do takiej świadomości nowoczesnej dwudziesta pierwsza jeszcze świadomości kosmopolityczne lektura jej nie ma polegać na tym, że ja bezwarunkowo kocha wszystkich ludzi identyfikuje się ze z każdym człowiekiem gdziekolwiek on na tym świecie nie żyje tylko żale, że mimo, że to w swoje rzeczywiście przywiązanie do UE do tego najbliższego kręgu tożsamości, bo to jest bardzo ważne zakonu z taką otwartością wydawało się, że przed doznało idzie właśnie w tym kierunku na bardzo się wszyscy radowali się, że tak Polacy podróżują po świecie że, że zawsze i wszystkie badania pokazywały ich wzrastała tolerancja dla dla innych do ciekawość innych innych ludzi i w tym rejonie mamy regres raz rozmawiałem z z mają doktorantka, która w nie w biurze podróży jest przewodniczką wycieczek o 70 % spadło zainteresowanie wyjazdami na bliski wschód, gdzie się boją ludzie nie chcą już wiedzieli, że Irańczycy to Persowie, a dzisiaj już stwierdzał większości, że za od Turcji zaczyna się era rabowania oni łowią prawda i t d . co jest, a co się realnością co z odpowiedzialnością elit wyobrażony zostają na tych, które po osiemdziesiątym czwartym roku, gdy podziały to teraz bywa urządzimy kraj i ekonomicznie i nasze uniwersytety i te szkoły ci wszyscy profesorowie, którzy dzisiaj płaczą tak trochę łącznie z panem panie profesorze na upadek no to przecież są już jako nauczyciele wychowawcy tych młodych, którzy dzisiaj mówią precz z tym takimi jeszcze inne są w PRL tak tak tak to może to zbytnia uproszczeniem jednak jednak w latach 30 nie ma lat minęło w el w momencie kiedy, kiedy stawała się wolność tak nazwijmy to ja byłem bardzo młodym człowiekiem mi jedno na pewno nie naraża takich wzlotów używali tylko raczej raczej kontrastowała tt tt droga którą, którą przejęliśmy jako antropolog do nas widziałam niebezpieczeństwa takiego przyjęcia takiej twardej drogi na neoliberalnej dały dawał za dawała darmo temu wyraz, ale no lat wszyscy jesteśmy mądrzy po szkodzie tak wtedy się jednak wydawało się, że ta najkrótsza droga także to, że jeśli mamy, gdy cokolwiek nadrobić to właśnie, ale zapomnieliśmy właśnie kompletnie, ale o mnie o jej o ono o wartościach tak, bo boi, bo mówiliśmy, że to świetnie się, że tam jakiś malutki margines do osiemdziesiątego dziewiątego roku ludzi stanęła po kilku latach to już było kilkadziesiąt procent ludzi stres, ale nie pytaliśmy, ale co oni studia w samym co te studia im właściwie dają nie było takiej umiejętności rozpoznania tak zmieniających się z czasów, czyli piwna rzeczywiście wyrwy wyprodukowaliśmy mnóstwo bezrobotnych studentów cały czas obstawiając taki, że jakiś market jakieś takie baśnie i zarządzaniem koń ma za zarządzanie siecią nie ma czym zarządzać ich i t d . tak dalej do dzisiaj troszkę mnie troszkę jej i inaczej już wygląda ale, ale generalnie myślę, że rzeź jest to rozczarowanie młodego pokolenia właśnie, dlatego że że również w Polsce, że żal, że to jest po raz pierwszy, ale w czasach powojennych, kiedy to pokolenie jest przekonana, że rzecz, że za ich los może być gorszy niż rodzicowi i dziadków również również w Polsce na to to co napędza ataki w takie nośniki listy chce też podejście do woda oddała jakiś taki bardzo nawet szlachetnych haseł, gdyż bardzo podoba definicja demokracji, którą odlicza VAT przez przed laty sformował się noga jest bardzo prosta sprawa jest taki ustrój, który minimalizuje cierpienia maksymalizuje dobra, a nie to brzmiało on całe życie w stanach Zjednoczonych na 1 na lata na radarze twarz tak takiego rozumienia demokracji działał i myślę, że można do tego hasła powrócić rozpisując jednak konkretne co to znaczy dobro w tym w tym zakresie w tym zakresie no i przede wszystkim co to znaczy dobro wspólne, bo bogaty kompletnie zapomnieliśmy jak mówimy miota się udało zarówno za OC i myślę, bo chociażby prawda no ale właśnie, więc not ta jest mnóstwo Doda zrobienie jak jestem bardzo też jest zdziwiony i zawiedziony kompletnymi nieuczestniczenie kościoła w tych tych tych wszystkich procesach wydawały wiedziała, że roboty na maturze moja złość na akcje nieruchomości ma na inwestorze montażysta mieszkasz w spokoju w 2 nie tyle nieruchomości tyle wpływów z lewej z prawej musiał, a to wszystko ogarniać to też pan nie miał czasu no tak no tak to prawda jeździć dzieci we ci młodzi księża baba jest ich tam dostaną gdzieś tam przygaszeni strasznie mnie nie nie uczestniczą w tym my jeśli ta kwota zupełnie takie offowe bym powiedział tak na środowisko wokół tygodnika powszechnego przy boku wokół więziono wspaniała rzecz to kwota, ale to w ogóle nie nie nie przebija się dzieje tam nad Tamizą się dyskusja o wartościach w związku o granicach świeckości państwa, a zatem takie nieuniknionej w naszych warunkach kohabitacji jest kościołem tak dalej no ale ale, ale tego nie zobaczymy i w żadnych mediach nie wyczytamy tak naprawdę nie wiem czy Czyż ludzie to naprawdę nie interesują wydaje się, że rzesze zaś interesują, ale o tym, zakresie taka powracająca sytuacja to znaczy, że teraz jest tak i potrzebny jest wstrząs rozumiany jako rewolucja waliza albo kataklizm podąża w wodę pot, ale dzielnie, ale mogę najwartościowszych pełnienie, niemniej nie dało to jej broń Boże nie chciałem w ten sposób, by się działo się tego właśnie obawiam, ale proszę zauważyć, dlaczego tak kontrkultura lat sześćdziesiątych się z siebie udała, dlaczego ona miała się taki charakter to do pokojowych w reż podziwia się wydaje to śmieszne akta rozmaite pomysły, że pójdą gołe panie naprzeciwko wojska i wojsko się rozbroić prawda i tak, ale to były takie powoływane nawet oddziały prawda, który miał we, ale to było pokolenie urodzone w czasie wojny, ale tuż tuż powojnie oni doskonale wiedzieli czym jest wojna, a w, a zarazem zniewolenie vis, a to właśnie chodzi o to właśnie chodzi tego się boję się, że rzeź, powtarzając stawia coraz częściej się spotykamy nie zawsze wprost jest to wyrażane ale, ale tak jest no może, by się wojna przydała takiej jak i sprawdzian może być coś znowu właśnie udało potem na lata na tym zbudować drewno to jest najlepszy dowód, że tyle, że coś niebezpiecznego dzieje się jeśli w ogóle takie myśli powstają i kiedy przestaje być właściwie wartością to, że rząd po raz pierwszy w dziejach od kilkudziesięciu przeszło lat mienie nie było wojny w w Europie pomiędzy 200 pokazano tam jakiś mniejsze biedniejsze taki konflikt wisiał gdzieś tam lokal i to nagle przestało być wartością właściwie tak mówisz, że to poprzez stos zgodność mieliśmy staliśmy się wydawać je inni nie nie dbamy o wartości, ale co w domyśle jest takie ataki takie typowo polskie rzekomo źle się nawet doniesieniami o wojnie, kiedy trwała tzw. wojna hybrydowa, ale przecież są to działania, które giną ludzie to tak już po kilkunastu informacja, iż mamy dosyć, że to nie zajmuję, ale za co dziękować to znowu zginął ale kto idzie oczywiście są tak tak w 2 no, więc no, więc jeszcze jest 1 bohater tej naszej rozmowy docent bezmiar informacji łatwość dostępu do tej formacji rzeczywiście wszyscy utoniemy w tych w tych informacjach i nie potrafimy na nie oddzielać tego co co ważne od tego co w co nieważne i ta musi biegać może następne pokolenie z tego właśnie nauczy, kiedy po prostu, żeby nie oszaleć skoro panie profesorze mowa w nadmiarze informacji to już za kilka minut informacje Radia TOK FM w bardzo dziękuje prowadzę życie powiedziała zaś ta z Instytutu slawistyki polskiej Akademia nauk był państwa była gościem informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy my w sieci jest w oczy tak staramy się wybrać te najważniejsze co ważne ciekawe takie, które pokazują, jaki świat jest jednak złożony zobaczymy czy tym razem co się da CIA Lazar również dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA