REKLAMA

Buntownik w czasach przełomu

OFF Czarek
Data emisji:
2017-06-02 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa i moim gościem jest biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie dzień dobry witam serdecznie witam panie redaktorze, witając słuchaczy 500 lat reformacji na uroczyste rozpoczęcie jubileuszu już za nami, ale oczywiście cała masa innych wydarzeń w całej Polsce i poza polską także przed nami także ci z państwa, którzy chcieliby nie mieli okazji Rozwiń » na w maju jeszcze to co dzisiaj biskup prof. Marcin będzie opowiadał o tym gdzie i co się dzieje oczywiście nie wszystko można znaleźć m. in . na stronie Luther 2011 prób kapel dokładnie tak w internecie możemy dać wszystkie informacje na temat tego co przed nami tego co już za nami przed nam jeszcze wiele wydarzeń, ale wciąż uwagę na 3 wydarzenia, które miały miejsce w ostatnich dniach dokładnie w maju mieliśmy centralne obchody diecezji wrocławskiej warszawski Pomorska Wielkopolski z poszliśmy we Wrocławiu w dniach 1114 maja, gdzie przyjechał do tego miasta tzw. bus informacyjnym jest Europejska akcja 63 miast reformacji, do których przez specjalny reformację spust reformy jeśli baz czy po polsku bus informacyjny, który ukazuje całe bogactwo tych ośrodków, które zostały wybrane jako miasta reformacji w Polsce były to 2 miasta Cieszyn i Wrocław, gdzie właśnie ten bus formacyjny przyjechał najpierw to było w lutym w Cieszynie i teraz mieliśmy przyjemność gościć Trybus w połowie maja we Wrocławiu i co tam bus co się w nim dzieje można wejść i jej albo kupić bilet skasować biletów nie mamy wejście bezpłatne jest to właściwie rozkładany pustaki ogromny samochód, który wiele platform i jest taka multimedialna propozycja dla przechodniów, którzy idąc miastem nagrody radują się rzeczywistość takiego jak reformacja jubileusz reformacji i mogą tam dostać ulotki informacyjne skorzystać z multimedialnych ekranów wejść na Platformę zobaczyć czym była reformacja jest to wiele językowe w języku danego miejsca oraz w języku angielskim niemieckim różnego rodzaju propozycje, by dalej pójść tą drogą i skorzystać z oferty, która w danym miejscu ma właśnie w miejsce w czyje to są wydarzenia, które już za nami, ale przed nami jeszcze także sporo ich zarówno w diecezji cieszyńskiej katowickiej mazurskie pomorskie wielkopolskie warszawskie czy wrocławskiej dokładnie tak nasza diecezja, czyli Cezary, którą mam przyjemność kierować ci polsko Wielkopolska ma za sobą pierwszy duży akcent to obchody w dniach 18 dwudziesty pierwsze maja pod hasłem dziedzictwo reformacji w słowie obrazie i życiu skoncentrowaliśmy się na tych 3 wymiarach ukazać słowo obraz i życie mieliśmy konferencję naukową panel dyskusyjny dworze Artusa koncerty i oczywiście jak to w naszej tradycji centralnym punktem było nabożeństwo reformacyjne w kościele Zbawiciela w Sopocie towarzyszyły temu gra miejska zwiedzanie miejsc związanych z reformacją na terenie Gdańska i wystawa w muzeum Sopotu multimedialna wystawa, która dla wszystkich przelał do tego kurortu będzie do obejrzenia do dotknięcia powiem tak przez całe wakacje muzeum Sopotu przygotowało wystawę mam się poczuć tak, jakbyśmy zwiedzali Sopot Stolat temu wtedy, gdy większość mieszkańców tego miasta była wyznania ewangelickiego wejść do ich domów do kościoła zobaczyć stroje liturgiczne, a także dotykać przedmioty, które związane są szeroko pojętym dziedzictwem materialnym reformacji, a przy sobie, że miejsc związanych z reformacją np. w Gdańsku jest cała masa gości cały Gdańsk w całych dokładnie w 1500 osiemnastym jak okna wygłasza pierwsze informacyjne kazanie lata 2326 tak jak wystylizowani się oblicza koncesyjnego miasta i przez następne 400 ponad lat Gdańsk był w 80 % zamieszkiwane przez ewangelików jednocześnie, kontynuując tradycje tolerancji i otwarcie się na inny, gdyż było to miasto królewskie należące do Polski Korona zaraz miasto o dużej autonomii niezależności od wielu wielu lat podkreślająca swoją wolność i zamiłowania tę wolność waszą jednocześnie to chyba co zawsze najbardziej od 1 rzeczy, w które bardzo dziwi zastanawia pozytywnie akcji to dbałość o CIT może to wygląd miasta, która wynika z etyki religijnej, a czytanie dbałość o wspólną przestrzeń podejście do relacji międzyludzkich ale, ale taki właśnie na zewnątrz barek dotąd to są chyba jedne z takich bardzo widocznych różnic pomiędzy pomiędzy tym światem, a np. rzymskimi katolikami rzeczywiście jeśli spojrzymy na tkankę miejską 3 miast Królestwa polskiego, które w przez cały czas pozostały ewangelicki, dlatego że w Polsce w już pod koniec szesnastego wieku bardzo silny ból kontrreformacji niewłaściwe jeśli chodzi o szlachty i dostało środki udało się dokonać kont ofensywy Polska stała się katolicka z powrotem to Gdańsk Elbląg i Toruń pozostały w duchu ewangelickim i dlatego mówiąc o dziedzictwie reformacji dziś pokazać to życie właśnie życie gdańskich mieszczan później będziemy obchody w Toruniu także toruńskich mieszczan, którzy w tym poczuciu przynależności do wspólnoty do społeczności budowali swą tożsamość swoje życie również tę tkankę miejską przestrzeń miejską dzisiaj mówimy o Europie społeczeństwie obywatelskim tak naprawdę korzeni tego społeczeństwa obywatelskiego możemy szukać takim 17 wiecznym Gdańsku, gdzie był Dwór Artusa, gdzie był ratusz, gdzie dyskutowano nad tym co wspólne budowano tę wspólną przestrzeń przebudowując człowieku osiemnastym tak, by była bardziej dostępna dla szerokich rzesz społeczeństwa miasto się rozwijało debatowano jak ma bardziej służyć całej społeczności to system szkół gimnazjum akademickiego szpitali system pomocy społecznej, który był oczywiście na bardzo wysokim poziomie jak na tamte lata w poczuciu odpowiedzialności i tak ewangelickiego etosu to wszystko zaczynali już czynił wcześniej rajcowie burmistrzowie miast i zwykli mieszkańcy kupcy nauczyciele akademiccy duchowni, którzy tam mieszkali i budowali swoją moc wspólną przestrzeń bez fascynujące, że ten sam tekst może 1 grupie narzucić może wyjaśnić brak zadawania pytań nie brak polemiki i raczej zamykanie ludzi w ciasnych gorsetach zwyczajów przepisów, a w innej grupie może okazać zupełnie inny świat właśnie dyskutowanie wspólne kolegialne dochodzenie do różnych wniosków i też dbałość o to co jest pomiędzy nami nie jest moje nie jest twoje dziecko jest bowiem z nami to też jest cel wpier w trzeba ten tekst mieć to było wielkie odkrycie reformacji, na które zwracaliśmy uwagę podczas obchodów i we Wrocławiu i w Gdańsku Sopocie także podczas uroczystości jubileuszowych w Łodzi diecezji warszawskiej na odkrycie słowo tłumaczenie Lutra najpier w nowego testamentu opóźnić całej Biblii spowodowało, że Biblia rzeczywiście trafiła pod strzechy drugi element programu informacyjnego, który pozwoli, żeby ten Biblię czytać to edukacja jeśli wziąć pod uwagę średniowiecza to wg różnych szacunków 2, a może 5 % ówczesnego społeczeństwa potrafiło czytać, a gorzej, bo z pisaniem już oczywiście, ale wciąż jakoś tam czytasz, gdy pojawia się na arenie dziejowej reformacja w krajach protestanckich miasta protestanckich jest to, więc koloryzacji sięga 30 albo 50 % na przestrzeni kilkudziesięciu lat jest naprawdę niewiarygodny postęp oczywiście, gdyby nie wynalazek druku, bo to wszystko niemożliwe, ale odkrycie w ich waloru obcowania z biblią z pismem świętym z zapisanym słowem starego nowego testamentu to błoto co reformacja bez wątpienia wprowadziła do euro możliwość samodzielnej interpretacji poszukiwania wspólnego sensu i odczytywania wspólnotowego kształtu kościoła to rzeczywiście dziejów apostolskich zostało bardzo wyraźnie odczytane i ten powrót do korzeni do tego z wspólnotowego życia, a do tego chrześcijaństwa był 1 z programów, które z biologii reformacji, lecz nauki w kościele wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 studio biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej i wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek studio biskup prof. Marcin Hinc biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej 500 lat reformacji trwają obchody program pełny program 0 w państwie jest państwo na stronie Luther 2017 kropką PL, a zapewne też na stronie luteranie PL na wielu innych stronach na taka piękna okrągła rocznica to także okazja, aby pojawiło się wiele druków w i publikacji możesz się, że jest okolicznościowych zarówno religijnych jak i około religijnych niedawno ukazała się po polsku książka Anny tańca Szylinga Marcin Luter buntownik w czasach przełomu wydana przez wydawnictwo nauka innowacje tak Poznań od wielu lat jest ośrodkiem, w którym tłumaczone są dzieła klasyki niemieckiej jak jest określone w stan w ramach tych z inicjatywy wydawniczej już tłumaczenie książki ani zaś Kinga konfesjonał Lis rację mówiąc o Europie w czasach szesnastego siedemnastego wieku w tym roku dosłownie kilka tygodni temu ukazała się książka Franza Schellinga wielka monumentalna biografia Marcina Lutra nie może 700 stron chciał podkreślić jest to biografia napisana przez historyka nie przez to lokali to jest się wydaje wielkim walorem tej książki, gdyż Emmy ewangelicy patrzymy na jutro jak ona reformatora jako na przywódcę kościoła tego, który dokonał Teologicznego i Ecclesia żadnego przełomu historyk patrzy troszkę inaczej i ta książka ukazuje cały kontekst działalności Lutra kontekst społeczny polityczny również gospodarczy ukazuje Niemcy początku szesnastego wieku, jaka była walka między poszczególnymi cięciami między rektorami i jak wykorzystywano wybory cesarza do realizacji własnych interesów i ja w tym wszystkim Fryderyk mądry odnalazł się i stał się protektorem Marcina Lutra dzięki niemu też możliwe było to dzieło oczywiście film pokazuje też, że ten ruch związany z reformacją Wittenberg, skąd i Samem Lutrem nie był czymś co się nagle pojawiło pewne symptomy formacyjnego przebudzenia Europa już miała od przeszło 100 lat 2 lata temu obchodziliśmy rocznicę związaną z Janem Kłosem wcześniej byli też inni reformatorzy to 2 albo chociażby czy do bójki w w Anglii, ale wynalezienie druku to jeszcze ten element, o którym pisze z Anną Schilling spowodowało, że pisma Lutra przestały być wydarzeniami z lokalnym redystrybucja pism maszyny drukarskie wbre w pozorom bardzo szybka wymiana informacji w tamtym czasie spowodowała, że to co wydarzyło się w Wittenberdze w kilka tygodni było znane w całej Europie dotarł n p . do Gdańska do Wrocławia i później również do Krakowa fascynujące jest to, że dzisiaj 500 lat po tym wydarzeniu świerk mówimy nie opisujemy to ma na wiele sposobów na le, ale warto pamiętać, że było bardzo blisko do tego, aby to w Górznie wydarzyło to znaczy on papiestwo planował zastosować swoją znaną strategię, czyli wysłać specjalnego emisariusza, który by porozmawiał z kimś, kto do podnosi głowę i ośmiela się ryzykować i zaproponować trochę jak w filmie ojciec chrzestny 2 rzeczy łatwo się zaproponować jedno, żeby odwołać i przeprosić a gdyby takie coś się nie nastąpiło to ruch pojmać i Enei, że po osadzić gdzieś zboku tak, żeby ta osoba, która ryzykuje, bo poza poza uwagą opinii publicznej w myśl była trzecia opcja zaproponować kapelusz kardynalski strachu, który też silnik wspomina, więc różne były metody jest z buntownikami dlatego ani szyling niemiecki historyk już emerytowany nazwał to Lutra buntownikiem w czasach przełomu właśnie ten ludowy bunt w naszym ba lińskim Teologicznym odczytaniu nie jest tak istotne jak w tytule książki o 3 nie nazwał go buntownikiem nazwał go reformatorem, bo jemu zależało na reformie kościoła w głowie i czworga jak wtedy mówiono też reforma polskie tendencje w kościele katolickim w kościele zachodnim w reż Moran katolickim będzie rzymskiego katolicyzmu pojawia się dopiero tak naprawdę na soborze trydenckim w zachodnich kościół wymagał reformy i były 2 nurty konsularne i IR, kładąc akcent na papieża Jana jego znaczenie i wczasach Lutra wydawało się, że ten drugi oczywiście przeważa wysłano emisariusza dominikanina myślę, że pamiętam Luter nie do Lutra Lutra tak tak wysłano najpierw dominikanina później wysłano Kajetana kardynała, żeby odwołać powiedział łaciński re wokoło ten tego nie uczynią oferowano go przekonywać w końcu postawiono przed cesarzem i tam kazano mu publicznie na Sejmie rzeszy odwołać Teresa Brandys słynne słowa jesteśmy w stanie przekonać argumentem z Biblii albo racjonalnym nie może odwołać, gdyż działanie przeciwko własnemu sumieniu jest ani dobre ani właściwe i 8 godzin do namysłu naszych informacji i dzień później, mówi że nie może odwołać ma wtedy ten plan, po którym pan mówił czyli pojmać uwięzić w każdym razie ruch zarzuci ze sceny tak jednak wtedy Fryderyk mądry wyprzedza o braku reakcji wyprzedzającej też porywa Lutra i umieszcza na zamku w Salzburgu tam Luter podpisy pod przykrywką, żebyśmy powiedzieli jako rycerz York tłumaczy nowy testament kilkanaście tygodni działo fascynujące niepowtarzalne w historii, który wcześniej nazwisko rodziny brzmiało Luter Luter tak tak pokazuje to ani Schilling że tak zapisywano to nazwisko Luter przepisy nie Th zresztą jak spojrzymy na język tamtych czasów wypisano ze słuchu tak naprawdę czy deszcz czy też co to było wtedy umowne i Luther tak naprawdę, tłumacząc nowy testament mój stary testament dokonał pewnych kodyfikacji języka ówczesnego dla całych Niemiec, powodując że ówczesna rzesza niemiecka za sprawą właśnie tego tłumaczenia dokonał procesu unifikacji językowej w tych słynnych tezach Lutra 55 to, za które przybił przymocował umieścił powietrzną Ukrainy to zrobi tak to jak pojawia się myśl, że kwestia, ale ale, ale pojawia się kwestia czy odpustów tak odpusty zdaje się było czymś co spędzało sen z powiek wielu ówczesnym wiernym, gdyż to było przedsięwzięcie takie dwojakiego rodzaju przedsięwzięcia, które z 1 strony przynosiło zysk finansowy centrali ogromna wiara Zachodniego, a przy okazji wspomagało biznesmenów, gdyż Nenad taki odpust muszą być odpowiednio przygotowany w kasie pięknie jak rozumiem może nie pęknie jakaś drewniana szkatułka z jakimś papierem coś no no było to coś, gdzie NovoTek ślubny oprócz tego, że to, że to była pewna przestrzeń ideowa towarzysz to pewna przestrzeń materialne fizyczne to chyba raczej mniej biznesmeni czy inny sposób na tym zarabiali, pożyczając wcześniej pieniądze na zapłatę tego odpustu udanemu biskupowi także bankowcy rzeczywiście są bankierzy jak to woli nazywać wtedy rzeczywiście znakomicie na tym zarabiali zarabiali kaznodzieje odpust stoi jednak poszczególne miasta, do których przybywali pielgrzymi, aby w takim spektaklu mówiąc w posłowiu odpustowy wziąć udział w Jan PSL, którego Luter tak bardzo krytykował był znakomitym takim animatorem jak powiedzielibyśmy odpustowym, który straszył ludzi robił wielki sho w wybuchy ogień spektakularne gesty, aby ze sztuki teatralne i ta skrzynia, do której te pieniądze wpadał wypisywanie od listów odpustowy, bo dostawało listy odpustowe jako potwierdzenie otrzymania odpustu wtedy Luter spowiadających ludzi w Wittenberdze mówi nie dam się pusto mówi, a nie musisz ją w komis od ustawy możesz robić sobie co chcesz się czuje wolny mogę żyć jak chce mam od puszczone do przodu również swoje grzechy także to Bush oczywiście impuls do wystąpienia Lutra, ale i chciałbym zwrócić uwagę, że te 95 tez było napisane po łacinie czy to był adresowany do świata nauki do elit, a nie było programem społecznym adresowanym do tłumów i to warto o tym, pamiętać, że ten pierwszy ruch Lutra nie jest buntem, ale jest akademicką debatę jest namysłem nad rzeczywistością i wołaniem o reformę kościoła o powrót do Apostolskiej gości to było to co miało miejsce w roku 1517 w następnych dopiero później wzrastające wc przekonani, że absolutnie nie da się z wiecznością kościelną reformować kościoła, że wszystkie postulaty są odrzucane jest to niezrozumiałe powoduje, że ten staje się buntownikiem, używając języka tańca Szylinga wbrew sobie wbrew zamierzeniom wbrew pierwotnemu planowi, ale prędkość, jaką te idee Lutra się rozprzestrzeniały po Europie, bo pokazuje, że były trochę jak deszcz krople deszczu na zamkniętą gleby to znaczy to to co to nie wydaje się chyba jeszcze mrzonka 1 człowieka, który starał się przekonać na siłę do niej ludzi zgromadzonych wokół tylko zdaje się rząd potrafił po prostu precyzyjnie sformułować postawić diagnozę diagnoza, którą wszyscy albo widzieli albo wyczuwali bardzo się podoba ten obraz deszczu na grunt, który z Tax na suchą glebę i przeciwnicy lud łamie tabu ogień, który palił prawda to jest inna metafora, której nie chciałbym używać deszcz, który jest życiodajny jest nośny jest odpowiedzią na to co rzeczywiście w dużej mierze Europie jest wyczekiwane jest to bardzo wyczekiwane i było oczekiwane już jest przez 150 lat, że ten kierunek w jakim idzie chrześcijaństwo instytucjonalne i złym kierunkiem, że kościół ma służyć ludziom, a nie być sposobem na straganie wyłącznie pieniędzy jak spojrzymy na grunt Gdański n p . z tobą wtedy 16 wieku bogate miasto większość proboszczów w ogóle nie stacjonowała w Gdańsku miała swoich kiepsko opłacanych kaznodziei wikariuszy, którzy tam na miejscu, zanim dokonywali czynności liturgiczne, a oni gdzieś w dni będą z dyplomatami politykami jest podróżowali po całym Rzeczpospolitej jest taki przykład, gdzie właśnie w takich miastach, gdzie zupełnie zaniedbywana to życie religijne tak bardzo wyraźnie te myśli Lutra zostały odczytane i tak szybko zostały przyswojone dla lokalnego gruntu i takie miasta z nowości Gdańsk Toruń Wrocław któryś był wtedy poza królestwem, ale szybko przyjmują te idee i zmieniają zupełnie życie tych miast wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM, jeżeli państwo są zainteresowanie życiem Marcina Lutra to jak wspominał biskup prof. Marcin Hinc niedawno ukazała się po polsku Śląsk w książkach tańca Szylinga Marcin Luter buntownik w czasach przełomu książka wydana przez wydawnictwo nauka innowacje jest książka, która pokazuje nowe bardziej historycznie społecznie postać Elizy czy Marcina Lutra, a niekoniecznie teologicznie, a także, ale do niedzieli można sięgnąć i 700 stronach pozwać dość szczegółowo informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek państwo mają gościem jest biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie w przed informacjami wspominałem o książce Kanta Schellinga Marcin Luter buntownik w czasach przełomu w książce wydanej przez wydawnictwo nauka innowacje, ale w morzach publikacjach, które się pojawiają ksiądz biskup przyniósł ze sobą także luterański katechizm dla dorosłych tak to inicjatywa, która powstała przed wielu laty w naszym kościele w koszu w pańskim w Polsce w sposób syntetyczny nowoczesna adresowaną do współczesnego człowieka nieznającego teologii opowiedzieć o kościele luterańskim w Polsce na świecie powiedzieli w języku zrozumiałym dla każdego może nie dla każdego, ale każdego, kto skończył gimnazjum może już niedługo takich ludzi i wielu nie będzie już gimnazja będą kończyć, ale dla każdego, kto ma podstawową wiedzę o świecie i jest zainteresowany Poznaniem kościoła, który w całym świecie ma ogromne znaczenie, który wydał wielu wielkich mężczyzn i kobiet, którzy kształtowali świat, a w Polsce należą do zdecydowanej mniejszości ukazać to w sposób zrozumiały prosty i głosem wielu autorów i chciałam zaznaczyć świeckich i duchownych także luterański Joachim dorosłych został zredagowany wg kanonów się podzieliliśmy świata federacji luterańskiej czy jest 1 kobieta redaktorem 1 mężczyzna świecka osoba i duchownych także wspólnie z Bożeną Giemza mu z wydawnictwa warto miałem przyjemność być współ redaktorem tego tomu zaprosiliśmy różnych autorów z naszego olsztyńskiego kościoła w Polsce, by opowiedzieć o różnych aspektach życia kościoła Ewangelicko-Augsburskiego luterańskiego w Polsce czy to jest publikacja skierowana raczej na zewnątrz do wszystkich ich do wewnątrz i na zewnątrz do ludzi, którzy są o ostudzenie religijnie akty w takich też mamy w kościele, który rzadko bywają są sobie, by powtórzyć pewne rzeczy do ludzi na zewnątrz pytają o takich jest bardzo wielu którzy szukają kontaktu z kościołem z Bogiem może przez tę książkę właśnie pewne rzeczy poznają zobaczą morze zobaczą, że luterański jest ciekawą dla nich propozycją i w tej książce staramy się ukazać aspekt, która się bardzo ważny w jedności w 1 Nate różnorodności także różnorodność naszych tradycji duchowości i również liturgii i w tym luterańskim katechizmie dla dorosłych znajdziemy oczywiście podstawowe zasady wiary także myśli na temat duchowości ewangelickiej i kościoła z życia liturgicznego, ale także problematykę etyczną tak no bo kościół nie może nie odniesie do tego są w dzisiejszym świecie jest tak ważne do wyzwań związanych z problemami, które przerastają bardzo wielu ludzi globalizacja gospodarka rybacka in vitro czy inne zagadnienia bio etyki, które tak wielu ludzi w dzisiejszym świecie są bardzo ważne właśnie jak umieścić te wyzwania współczesne tak to się pojawiają naukowe etyczne no właśnie w kontekście tekstu, który powstał dawno i który nie ma aparatu, żeby wydaje się, że nie ma aparatu, żeby się z tymi z wezwaniami mierzyć wydaje się 1, a drugim się nie wydaje jest kwestia dostosowania do nich energetyki 3 tygodnie temu 1011. maja mieliśmy wyjścia z Akademii Teologicznej dużą konferencję naukową międzynarodową energetyczne dziedzictwo reformacji i właśnie tą problematyką się zajmowaliśmy jak odczytywać pismo święte tych sprzed 32 tysięcy lat i zarazem pisma reformatorów w kontekście współczesnego świata mówiliśmy, że tak na prawdę reformacja Luter Stali się odczytywać tekst literalnie ci dosłownie i dopiero później hermeneutyki ewangelicka rozwinęła się w kierunku budowania sensu i za ojca tak naprawdę współczesnych Renault dzięki uchodzi ewangelicki duchowny w celi Daniel Kessler MAH RO Burundi tak trudnego nawiązywał, ukazując tekst jako właśnie jednostkę sensu twórczą i wtedy jeśli zobaczymy, że Biblia nie jest jakąś literą, ale żywym słowem co MO adresowanym do człowieka żyjącego na przestrzeni przynajmniej 1000 lat, licząc od najstarszych ksiąg starego testamentu do ostatnich tekstów nowego księgą żywą, która mówi nam jak mamy żyć w zmieniającym się świecie, bo inna oczywiście, bo wyzwania nomadów Abrahama Izaaka Jakuba inne problemy dotykały Dawida czy Salomona i w czasach proroków, a zupełnie też inne były pytania ludzi żyjących w czasach między testament owych i w czasach życia Jezusa i po jego śmierci zmartwychwstaniu także znajdziemy w willi i cały ogromny materiał, którym jako chrześcijanie traktujemy jako słowo bogactwo człowieka i ten Bosko ludzki charakter słowa jest właśnie 1 ze znamion hermeneutyki ewangelickiej złości jak autobus ma w KRS mówi Biblia słowem o Bogu, ale zarazem KRS -u, bo w Biblii obok jest ciut słowem o człowieku szły do człowieka w, a dla tych naszych słuchaczy, którzy nie są na bieżąco z oficjalnym stanowiskiem kościoła luterańskiego wobec technologii in vitro, jaki jest kilka lat temu na scenę zżymał się tą kwestią wydaliśmy oświadczenie, w którym mówimy, że traktujemy in vitro jako współczesną metodę wspomagania rodzin jeśli rodzina nie może drogą naturalnej prokreacji mieć dzieci uważamy, że ma prawo skorzystać z rozwoju techniki współczesnej technologii technologii znanej in vitro albo pozaustrojowym zapłodnieniem i dzieci nienarodzonych technologią in vivo czy in vitro są sobie równe i powinny być z taką samą miłością przyjmowane przez świat społeczeństwo, a wręcz ja uważam, że państwo powinno wspierać w dzisiejszym świecie tych ludzi, którzy chcą mieć dzieci, bo to widzimy, że Europie i dzieci z coraz mniej i walka z tymi, które chcą mieć dzieci o rzucaniu kłód pod nogi na pewno nie jest dobrą działalnością prospołeczną adres nie ma aprobaty dla korzystania z obcych gamet oraz z pomocy znanych z rogatek czyni z matek zastępczych takie wtedy stanowisko rzeczywiście pracowaliśmy wydawał wydaje się, że jest ono taką drogą środka między skrajnym liberalizmem w tym względzie, a jednak z zachowaniem tożsamości rodziny i naszemu czytaniu Biblia jest księgą, która wspiera rodzinę i na kogoś, kto rodzi też chcemy wspierać rozmawialiśmy o tej etyce religijnej w krytyce, która przenosiła się na inne formy życia społecznego 1 z problemów którymi zajmuje się luterański ołtarz dla dorosłych ze starością, którego autorem jest ksiądz biskup jest kościół, a problemy etyki biznesu tam słowo etyka biznesu czy słyszymy codziennie odmieniane przez wszystkie przypadki jednakowoż gorzej jest jakby ze zrozumieniem co to właściwie znaczy albo co zrobić, żeby to w ogóle było przestrzegane ja osobiście wolę Polski swoją tekę gospodarczą ale, ponieważ w obiegu współczesnym język ewoluuje i coraz częściej rząd tego pojęcia, więc rzeczywiście do tego w Lamusie odnosimy i sięgamy do źródeł informacyjnych do odkrycia wartości pracy ludzkiej pracy na różnych płaszczyznach w pracy biznesmena, który ma szczególną odpowiedzialność, bo z pracodawcą i pewnym wzorem współczesnego biznesmena mogą być ci przedsiębiorcy tacy gdańscy toruńscy wrocławscy szesnastego siedemnastego wieku ludzie traktowali oni swoje przedsiębiorstwo jako tak naprawdę i społeczność rodzinną każdy pracownik był przez nich znany to niebyły wielkie korporacje to zupełnie inny świat świat relacji międzyludzkich personalnej ani instytucjonalnych i to odpowiedzialność za moje przedsiębiorstwo z jasno drugiego człowieka, który pracuje, w którym pomagam, które znajdą się w ciężkiej sytuacji wymaga mojego wsparcia, a muszę przy tym o postępować racjonalnie, by te firmy na rynku utrzymać, więc to jest wielkie pole współczesnego świata, gdy w, który ze sfery biznesu CSR polityki stara się jakiekolwiek komponenty etyczne usunąć, mówi że liczą się tylko zysk w sukces i skuteczność, jeżeli tylko w takich obszarach będzie się posługiwali to pojęcie etyki biznesu jest tylko pustym frazesem jeśli będziemy traktowali biznes gospodarka jako element ludzkiej aktywności i 1 z wielu element ludzkiej aktywności wtedy rzeczywiście możemy mówić o etyce biznesu i kształtować postawy etyczne i pracodawców pracobiorców uczestników całego tego gospodarczego ładu czy to, o czym ksiądz biskup pisze kadr w firmie dla dorosłych, ale widzi ksiądz biskup, że jest wcielane w życie czy pozostaje pewnym myśleniem życzeń życzenie owym noc ze smutkiem muszę powiedzieć, że w naszym kontekście nie jest dobrze i podczas debaty informacyjny w Gdańsku konferencję właśnie z myśmy się, że te postawy prospołeczne w krajach protestanckich typowo co jednak inne przez te lata czy już setki lat jest 500 lat ukształtowały się posta w czy właśnie, które nie koncentrują się tylko wyłącznie na konsumpcji na zysku, ale od wartości postawy partycypowania w przestrzeni społecznej budowaniu ładu społecznego w społeczeństwie obywatelskim tego rzeczywiście w Polsce brakuje no i taka mała nadzieja możesz po pochody mówienie o tym, może Ben, jakim składem, by nasze społeczeństwo właśnie bardziej w duchu obywatelskim kształtować i to mnie ksiądz biskup serwuje także, gdyby wśród biznesmenów czy w Polsce w przestrzeni kosmicznej na ludzi członków kościoła luterańskiego i jak najbardziej przez kilka lat byłem asystentem kościelnym stowarzyszenia przedsiębiorca Walicki, iż mój kolega ksiądz Cezary królewicz działa w tej organizacji skupia właśnie ewangelicki przedsiębiorców biznesmenów i tam bardzo wiele mówi się właśnie o postawach etycznych o odpowiedzialności o obraniu na swoje barki patrzenia na czasie perspektywy niż tylko tego codziennego zyskuje i rzeczywiście udaje się w tym środowisku ludzi integrować współdziałają i z tego co ja pamiętam wiemy dzisiaj takie spotkania bardzo wiele tym ludziom dają jakiś sposób może zdobyć luterański katechizm dla dorosłych można kupić w wydawnictwie warto w parafiach ewangelickich przez Platformę internetową wydawnictwa wartość najprostszy zakup tego działania są one naprawdę do wszystkich, które pokazuje bogactwo naszej duchowości wielowątkowości ewangelicki pobożności na straży, by na współczesne pytania współczesnym językiem to jest wspominaliśmy w pierwszej części naszej rozmowy w tym roku jeszcze cała masa różnych wydarzeń w ramach programu jubileuszu 500 lecia reformacji dokładnie na stronie Luther 2017 krótko PRL, ale także na stronie luteranie PL znajdą państwo różnego rodzaju materiały ne dotyczące tego co się jeszcze będzie działo będzie się działo bardzo dużo, bo do końca października 2017 jeszcze sporo czasu tak przed nami wielkie wydarzenie 1518 czerwca walizki i kościoła na Śląsku cieszyńskim, a później obchody centralne w Warszawie 2006 . 29 października i zakończenie jubileuszu no i oczywiście 31 października w różnych ośrodkach centralne w Katowicach w bardzo bardzo dziękuje biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca szczecińskiej Akademii Teologicznej w Warszawie był państwa i moim gościem informacji Radia TOK FM, że kilka minut o godzinie dwunasty po informacjach Mikołaj Lizut i jego program, a dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara zrealizował Adam Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array