REKLAMA

Sztuka życia Ingi Iwasiów (powtórka)

Sztuka Życia
Data emisji:
2017-06-04 11:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a przy mikrofonie w Szczecinie w naszym studiu szczecińskim jest prof. Inga Iwasiów pisarka poetka literaturoznawczyni dzień dobry dzień dobry trudno panią z tego Szczecina wyciągnąć kiedykolwiek urodziła się pani w tym Szczecinie mieszka pani w tym Szczecinie swojemu sztuka teraz stawia pani w tym Szczecinie organizuje pani życie kulturalne intelektualne w Szczecinie nerek i całe życie i energię właściwie, Rozwiń » by poświęca pani 1 miastu rozumiem, że taka osoba Inga Iwasiów taką decyzję podejmuje świadomie to na pewno nie jest także tak się po prostu ułożyło trochę tak się ułożyło, a poza tym to nieprawda, że trudno mnie wyciągnąć ze Szczecina, bo ja sama myślę o sobie jako o kimś w ciągłej podróży w imię prowadzą nawet na Facebooku taką osobistą akcję fotografowania różnych miejsc z okien w podróży służbowej tak zaraziłam kilka osób tym obyczajami wymieniamy się zdjęciami z kim region o widoki hoteli tak dobrze znam tę serię niech, tak więc to świadczy o tym, że jestem dużo w ruchu często także w Warszawie nie da się dziś żyć tak zupełnie w 1 miejscu w izolacji natomiast ze Szczecinem trochę tak jest, że to jest miejsce przypadkowe miejsce urodzenia, które zamienia się w miejsce na całe życie, ale nie zawsze były fascynują takie osoby, które decydują się spędzić całe życie w 1 miejscu nowa planeta jest bardzo ciekawa i naprawdę jest wiele pokusy już nawet nie mówię o emigracji, gdzie się w dalekie kraje są różne kraje europejskie, gdzie można pomieszkać państ w pilnować się po tworzyć wymienić energię twórczą i inne albo różne miasta wielu wielu twórców psy, z którymi rozmawiam podkreśla, że na pewnym etapie twórczości no cóż po prostu chciał przyjechać do Warszawy w Chinach na innym etapie twórczości trzeba się odwrócić trend, że Janas nie dali im wręcz przeciwnie hymn jak pomieszkiwała w różnych miejscach także za granicą wybierałam sobie trochę Lozanny wybierał takie miejsca niektóre teksty wiążą się z tymi miejscami pisałam gdzieś na małym wygnaniu n p . w Wilnie napisałam powieść na krótko i taką wodomierz w realiach dziwnego miasta w Europie Środkowo-Wschodniej niedookreślonego miasta, które stanowi właśnie pokusa na nowo Muza i inny odejścia zaszycie się zamknięcia szlabanu granicznego i zatarcia za sobą śladów, więc punkt w tej powieści pewnie wyraziłam tę część swojej natury, która uciekać ma często ochotę, ale alem myślę, że mieszkanie w Szczecinie jej bycie w 1 miejscu Thora czy jest kwestia niepodejmowania wyzwania i niepodejmowania decyzji jest odwrotnie niż pan sugeruje, iż pani mnie pyta w niej jest także podjąć decyzję oby wśród ludzi nie tylko nie podjęłam decyzję o tym, żeby na stałe na zawsze stąd wyjechać znowu jednocześnie studiowała pani polonistykę na Uniwersytecie szczecińskim i też tutaj się pani doktor zerwała Orka prosciutto wynika żadne linia bruk geograficzna związana z tym miastem zostawią scenografii geografię pani twórczości chciałam trasy numer zapytać sam akt twórczy znana jest pani wprost z opowiadań też oczywiście z tomików poetyckich ne z różnych rozpraw esejów, że zabierania głosu w tematach około komunistycznych no a teraz zdecydowała się pani na nową formę na dramat teraz, czyli już kilka miesięcy temu nerwy ze zdziwieniem przeczytałam, że sztuka, który za chwilę będziemy rozmawiać dramat dziecko ne została napisana na konkurs dramaturgiczny ner w i tak jak to po prostu każdy twórca z dorobkiem właśnie bez żadnego może przystąpić do konkursu, że taka osoba jak prof. Inga Iwasiów z takim właśnie dorobkiem postępuje jak każdy inny twórca początkujący n p . i przystępuje do konkursu to wyjaśnijmy, że to jest konkursowym strefa konta w wrocławski konkurs dramaturgiczny i konkurs zamknięty, więc też nie potrzeba tutaj było wielkiej odwagi determinacji oraz skromności przeciwnie to jest konkurs, do którego zapraszani są raczej twórcy z dorobkiem niż początkujący pomysł zresztą inna od jest taki, żeby to były osoby, które noszenie zupełnie konieczne są ze świata dramaturgicznego, ale ten konkurs nie lubi, bo ja nie dostałam następną na nim żadnej nagrody goście 2 dwukrotnie nawet napisałam sztuki Natanka umową z Janik ta pierwsza wystawiona obecnie dziecka ani druga zatytułowana religia nie uzyskały tam nagrody, a myślę zresztą i pierwsza druga z różnych powodów, o których chętnie oczywiście powiem parę zdań, ale dziecko mimo tego, że inny dostaje tej nagrody nie o nie dostało właściwie od razu została zauważona, bo to były tak z wydrukowanym parę miesięcy później w dialogu z zoo jest jednak takim progiem ważnym dla osób aspirujących do świata dramaturgicznego mieliśmy później do szybko nastąpiła ta decyzja wystawienia sztuki w teatrze współczesnym w Szczecinie są także mogłoby potwierdzać przede wszystkim lokalność w moje bycie w tym miejscu mają ważność dla dla miasta i chciałabym tak o sobie myśleć, że są ważne dla tego miasta ale, ale co ma też ciąg dalszy, ponieważ będzie druga realizacja w w Teatro TDCi z takim projekcie termin, w którym łączy zapis filmowy inscenizację teatralną Reno i też inne wiem, że ma pani kolejne plany dramaturgiczny na inne będzie kolejny dramat pod tytułami od szampan tym razem na zamówienie teatru powszechnego w Łodzi i ten dramat ma powstać już powstał na podstawie pani pięćdziesiątki dramat już powstał inny szampan imię autostopem w Indiach nazywała i są w związku z tym dramatem plany, które mnie przerażają innych, które są wyzwaniem wielkimi przygodą, która przeczyła temu, że jestem osobą osiadło mijamy chłodno watą w ich, ale nie mogę o nich jeszcze nic powiedzieć z Rejowca także na zgodnie z zasadą, aby nie zapeszyć, w którą ludzie teatru bardzo wierzą i też, dlatego że nie wszystko jeszcze jest pod tym ostatnim słowie, ale będzie to, ale idzie ku dobremu idzie ku dobremu duże wyzwanie przede mną na to czekamy w takim razie nasza pamięta teraz możemy zatrzymać na chwilę przy dramacie dziecko na bardzo mnie interesuje, bo jak my twórca dobiera temat do formy, bo rozumiem, że tutaj najpier w wyzwaniem było to, żeby napisać dramat tak był konkurs było zaproszenie na niby znamy panią w różnych innych form i wiemy też podejmuje pani różne tematy inne nie unika pani trudnych kwestii skąd, której taka intuicja, że bardzo trudna kwestia współczesnych uwarunkowań rodzicielstwa adopcyjnego jest kwestią w ogóle do przeniesienia na scenach to jest coś trochę kwestia przypadku to znaczy tego co mnie interesowało w momencie, kiedy szukałam tematu Żuki, bo oczywiście mnie, jakbym z teatrem mamy łączy mnie nowa miłość do teatru łączymy z teatrem przede wszystkim, ale i tak, że zainteresowania naukowe krytyczna trochę pisałam dla miesięcznika teatr uczestniczyłam też w takim inicjatywa Chin naukowych Instytutu teatralnego w związku z tym co właściwie znam teatr od strony teoretycznej i jako taka dość dość depeszy pilna Wicka, ale te i inne formy sztuki, więc ale, ale napisanie dramatu to jest zupełnie innego to jest inna materia i dzisiaj zresztą jest tak, że właściwie żaden podręcznik nie odpowiadam na pytanie jak napisać dramat, bo on jest schronisko WORD w dachu nie lała się nie wiedzą, choć widziałam oczywiście jest to w zasadzie w jej obrębie współczesnego teatru może odnosić takie wrażenie, że przede wszystkim dzisiejszymi pisze sztuk to znaczy, że w teatrze wystawia się teksty obrabiane w różny sposób, że dramaturgów na gorąco i niekoniecznie to są zamknięte tekstowe formę w lidze jednak musiałam napisać zamkniętą tekstową formalnie, kierując się tym wszystkim, czego można się nauczyć na studiach mu 3, czego ja się mogą nauczyć na studiach lata temu w bok dramat dziś oczywiście wygląda zupełnie inaczej czy ten dramat Legion lubiany przez teatr wygląda inaczej w Czechach zawsze zawsze wahała się pomiędzy takim przywiązaniem do wszelkich form angażujący i daje znak przekonaniem, że warto, żeby w teatrze brzmiał także przemyślane język nie chciałam go nazywać Szmidta Radzieckim, ale jednak taki język, który poprzez metafory poprzez pewne pomysły nie samego języka, ale też przez swoją komunikatywność, a jest gdzieś poza czy ponad mowę potoczną i w związku z tym we mnie sama jest tęsknota za takim teatrem, który się mówi dobrze, ale nie Tyl KO on teatrem, którym inscenizuje interesujące problemy, ale także, który sam w sobie około reforma językowa docierał do mnie samej po 1 słowem każdy z nich trafi na swoją miarę myśli o różnych dziedzinach sztuki ja nie jestem w tym oryginalna w związku z tym bardzo zależało mi na tym, żeby napisać od czymś co mnie interesuje, ale także w sposób, który dla mnie samej nie ranił, by oczekiwań kogoś takiego, jaki Joanny od ciągłego np. że go, by wyższego języka aktem wyższej ponadto potoczne kultury w komunikacji wywiad ten język oczywiście może imitować język potoczny, ale jednak moim zdaniem musi być zrobione on nie może mieć po prostu przypadkowym zlepkiem 3 czy cytatem z po to, czynności takim nieobrobione wziętymi wprost no tak zaczęłam trochę komplikować zamiast odpowiedzieć na pani pytaniem, ale faktycznie to było także, kiedy rozglądałam się nie zastanawiałam, jaki temat mógłbym poruszyć to zupełnie przypadkiem pewnie moi znajomi przyjaciele zaczęli mi opowiadać historie swoich szans na naszą dziecko i to tak, bywa że mnie jakieś małe poruszenie 1 dialog 1 scena jakiś wątek mogą zainspirować silni i dać napęd do do tego wszystkiego co zdarzy się później i tak było też tym przypadku mamy tutaj my młode małżeństwo Benny parę Marta i Marek, a to oni właśnie tych dwoje stara się dziecko na no i przechodzą przez EBC trudno procedura czy trudne relacje z Nestą systemami instytucjonalnym, a relacje są z takimi osobami jak psycholożki do gorzkiej i wszelkie inne osoby reprezentujące system jednocześnie dysponujące bardzo dużą władzą i pytaniem jak rozumiem, jaki stawia sobie i widzom ner pani w tym dramacie jest kwestia wagi decyzji i w ogóle, kto tę decyzję ma prawo, by podejmować jeśli chodzi o samą możliwość zostania rodzicem, a następnie całą tę procedurę kwalifikacyjną taki to jest właśnie 1 z tematów tej sztuki 1 z wątków tej sztuki mylny i oczywiście związane z tym, o czym pani powiedziała to znaczy takim przekonaniem, że istnieje pewien system instytucjonalny ma on może dotyczyć różnych sfer życia jak wiemy dzisiaj instytucje pewnym czasie nie osłabia to raczej się wzmacnia instytucje coraz częściej mogą na nas wywierać nacisk, zwłaszcza w takich sytuacjach, w których jesteśmy bezbronni nadal tak jest tak nadal można, by mówić językiem Szala Vuković nadal ktoś nas chce nadzorować ktoś może decydować o naszym życiu, a my temu się nie zamkniemy jeśli jesteśmy w słabej pozycji, a każdy, kto czegoś pragnie, kto chce ułożyć sobie życie, kto nie może się wymknąć instytucją jest słabej pozycji i to jest oczywiście sztuka o tym, o taki najbardziej może trudne, bo on zdarzające intymność ze światem urzędniczym zwołane z innym w, ponieważ posiadanie dziecka mam inne poczęcie dziecka wychowywanie dziecka pragnienie dziecka wszystko co dzieje się między parą to są sprawy intymne one należą do świata naszych mieszkań naszych sypialni naszych wyobrażeń o rodzinie naszego życia prywatnego intymnego Nike, kiedy wkracza w to wszystko jakakolwiek instytucja, ale inni to musi tutaj dojść do zderzenia drodzy państwo też magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu szczecińskim jest prof. Inga Iwasiów pisarka poetka literaturoznawczyni metra zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM zaraz po nich na kolejną odsłonę magazynu Radia TOK FM, a do rozmowy z Inga Iwasiów wrócimy za godzinę druga odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami jest dzisiaj prof. Inga Iwasiów w studiu w Szczecinie pisarka poetka literaturoznawczyni rozmawiamy dzisiaj o ner ostatnim, a jednocześnie pierwszym jak na razie, który ujrzał światło dzienne dramacie Ingi Iwasiów dramat dziecko on w tej chwili jest grane w w Szczecinie, by można oglądać się tak jak powiedział w pierwszej części, by prof. Inga Iwasiów on dotyka, aby takiego zdarzenia, by między intymnością, a my ze światem urzędniczym tematem pretekstem powodem są zmagania on zmagania były psy, które systemem jeśli chodzi o zostaniu rodzicem adopcyjnym kontakty z Sydney psycholożka ami pedagożka mi osobami, które decydują o tym kto może zostać rodzicem adopcyjnym aktualnie nie pytanie do pani mer, kto przychodzi do teatru na dramat o adopcji czy pani, by poszła śladem poszła w szwach to jest trudne pytanie, bo oczywiście muszą odpowiedzieć wiadomo China and Drama to oczywiście wszystkich państwa zapraszam i właściwie wszystkie reakcje, które poznałam wszystkie rozmowy z widzami, ale co też ciekawe rozmowy z psycholożka innego gruszkami pracownicami ośrodków adopcyjnych z tymi osobami, które w pewnym sensie można, by sądzić są stawiane w stan oskarżenia w tym dramacie w domu takie osoby mówiły mi, że z poruszeniem zainteresowaniem w nieprzychylnym odbierały ten dramat w teatrze, a jednak jednak jednak, że mentalnym, kiedy my o tym, opowiadamy teraz państwo można, by sądzić, że to jest taki dramat, który oskarża system, ale my to niezupełnie tak nie jest rozegrane jest na pewno to wstępne napięcie pomiędzy instytucjami, a głównymi bohaterami, ale później także coś innego staje się tym tematem najważniejszym, o czym może za chwilę jeszcze powiem natomiast osoby, które mówią są nawet zaangażowana znają ten system od środka nie czują się atakowana tym wszystkim co pada ze stanem co dla mnie jest ważne jakoś też bałam się oskarżenia poszła do schroniska w dni taka, zwłaszcza dla, że wiele osób, które inni pracują w w tym systemie adopcyjnym to są przecież osoby empatyczna znająca problemy ludzi starających się rozwiązywać, więc jestem ostatnią osobą, która chciałaby postawić cały system bez żadnych wyjątków w stan oskarżenia z 1 strony mamy tutaj instytucjonalni są one intymności z drugiej strony na innym wątkiem dramatu dziecko jest medal medyka izolacja intymności, a wręcz szyby w 1 z recenzji natknął się na taki termin przemoc medyczna inne to jak bardzo dobre wszelkie procedury związane z płodnością oddzielają nie tylko z intymności cenne, ale wręcz 3 są rodzajem i cienkiego siłowego przejmowania ciała kobiety tak to jest pierwsza scena dramatu, która rozgrywa się w klinice AM lecenia niepłodności scena, która ma po tekst groteskowy min właściwie nie jak sądzę może nawet najlżejsza z wszystkich scen tego dramatu, a mimo wszystko chyba, pokazując na to co najtrudniejsze w taki sposób się zastanawiam jak to pokazano 3, żeby nie popaść też znów w jakąś taką not Pm tragiczną, która by pokazywała właśnie tylko o słynnym w takim języku łodzie realnie oddzielanie z intymności przemoc to są wszystko się kategorie którymi możemy się posłużyć, opowiadając o tym, ale na scenie w tym miałam takie podejrzenie, że chciałabym, żeby to inny winny sposób zostało pokazane, że w widzowie to mnie przyjęli z takiej pozycji z jakiej często ludzie próbują sobie poradzić z tym co z taką z takim pobytem w klinice leczy czy sam tym procesem leczenia, a tym sposobem w jaki ludzie osoby często próbują radzić to jest takie rodzaje oddalenia się ich znalezienia momentów, które są śmieszna, które są właśnie w łatwo było obejrzeć jak go jako obraz groteskowy, bo on wiele rzeczy, które się dzieją na scenie w wyżej w tabeli pierwszej odsłonie nut są właściwie Gminny takie przetworzone tym przepuszczono już przez wyobraźnię, ale tego kogoś, kto patrzy z góry, ale i takim okiem lekko przedłużonym, a czas wziął go co się tam może zdarzyć czy są takie tematy bez, których wg pani jednak nie można żartować to co nie no właśnie wuja sama mam kłopot z tym że, aby tym, którzy nie widzieli, ale nie czyta, ale nie człowiek ma raczej, że tu chodzi o ironii poczucie humoru aniżeli staranie się z czegoś czy żartowania z czegoś, ale przy okazji przyszło mi do głowy to pytanie, ponieważ niewidomymi byłoby bardzo trudno umiejscowić je jakiś uśmiechem, prezentując temat związany z trudnościami adaptacyjnymi do pani to się, by udało właśnie, posługując się tą ironią groteską poczuciem humoru, ale czy są takie tematy, które w, których nie podjęła się pani tego na pewno, chociaż oraz w sam ten temat właściwie nie nadaje się do śmiechu, ale w, a urodzony we wnętrzu dochodzimy dochodzimy tutaj do bardzo ważnego momentu do takiego pytania, które ja sobie zadawałam, konstruując tę sztukę czy opowiedzieć to głęboka serio to jest serio ale jaki znaleźć język męża złamała 3 tel powagę, która czasem zabija dalsze myślenie 1 słowem, żeby pokazać także ten proces, w którym znajdują się ludzie, bo przecież osoby, które chcą mieć dziecko nie mogą być od początku zrozpaczone nie mogą być od początku stłamszona muszą mieć nadzieję coś pcha je do tego, żeby jednak przechodzić kolejne etapy tak, żeby nie powiedzieć sobie to nas zrujnuje emocjonalnie, ale nie wytrzymamy tej próby jako małżeństwo jako para nie chcemy tego, ponieważ później będziemy przenosić na dziecko tę traumę, którą fundują nam ośrodki adopcyjne ci ludzie muszą mieć w sobie jakąś siłę nie wiadomo jak skonstruowaną, kiedy zaczynałam pisać sztukę to nie wiedziałam, czego ja sama mam 2 synów urodzonych w bardzo młodym wieku nigdy nie zastanawiałam się nad problemem niemożności poczęcia dziecka to nie jest temat, którego doświadczyła w związku z tą pop to było dla mnie kluczowe pytanie jak sobie radzą ludzie w tym procesie IDM odpowiedziałam sobie NATO rozmawiając z takimi osobami, które miały to doświadczenie za sobą, ale do osoby bardzo często ratowały się, opowiadając właśnie z takiego by poziomu trochę zewnętrznego całej tej sytuacji, czyli próbowały nie brać tego do siebie tak bym to nasz rząd określił Afganistan rok zarząd odruch po drogach paliły się je chroniły się tak taki taki właśnie ma odruch Bóg, o którym psycholog pewnie mogę powiedzieć, że jest jedynym możliwym takie izolowanie się od tych naj silniejszych emocji od zniechęcenia oby presji i szukanie tych momentów, które właściwie są momentami zabawnymi w całej tej sytuacji są zabawne tylko wówczas, kiedy stąd staramy się odizolować od odczuwania tego co jest najtrudniejsze w tym procesie mija z celowo używam określenia ironia, bo od zależało mi na tym ironia jednak wartościuje nasz nasz stosunek do ich sytuacji zależało mi na tym, żeby w tonie było ironiczne, ale żeby było tak, że właśnie odizolowany od tego co mnie najtrudniejsza, dlaczego bo, żeby tak tak chętnie posłucham, żeby się z przez inny element, który można, by nazwać najprościej elementom komediowym pokazać to co się stanie, kiedy spróbujemy złapać dystans do tej sytuacji, która nas przygniata mam pytanie, kiedy słucham o tym jak opisuje pani ME zaangażowanie rodziców, którzy najpierw bezskutecznie leczą swoją niepłodność apotem stają twarzą twarz z systemem i próbują zostać rodzicami adopcyjnymi na to przecież jest to opowieść o wielkiej determinacji dużej motywacji, żeby założyć rodzinę, czyli dosyć jednak tradycyjną jednostka bez społeczną ner konwencjonalną, żeby nie powiedzieć może nawet i konserwatywną w swojej formie, dlaczego jest tak, że feminizm jest postrzegane jako przeciwnik wszelkiego rodzaju na macierzyńskim ich zdrowych wartości trudne pytanie no ale ale on coś co się dzieje, że dziś feministki tak uważany za datek, które chcą zabijać dzieci w ogóle to one w ogóle nie chcą mieć przy tym działać, dlaczego więc Femina 100, ale tak o tym, że tak napisała dramat o dziecku i po drodze do gmin poprzez próby podcięcia aż do adopcji, a nie znają się aborcją, ale nawet serial, który z recenzentów tego spektaklu napisał właśnie w tym tonie, że właściwie, dlaczego Iwasiów zajmuje się jakąś taką łatwiznę, czyli adopcją czymś tam sentymentalnym, gdzie jesteśmy teraz na etapie trudności z zupełnie innych i powinniśmy rozmawiać o czymś innym, czyli właśnie oprawie kobiety do ciała, ale idącym w drugą stronę no cóż po pierwsze to jest fałszywa perspektywa fałszywa alternatywa albo inne feminizm mowie nigdy nie chodziło o to, żeby kobiety nie miały dzieci w innych Tylka o to, żeby miały pełnię praw to znaczy, żeby edukacja seksualna prowadziła do do świadomych wyborów do świadomego życia do podejmowania świadomych samodzielnych decyzji jest prawa reprodukcyjne dotyczą i płodności i regulowania płodności i także prawa do aborcji feministki nigdy nie mówimy o żadnej z tych rzeczy w izolacji dla zdrowia znać opinii publicznej, bo część opinii publicznej tak łatwo jest wyizolować właśnie tę 1 część tę aborcji i postawić na pierwszym planie oświetlić się swoimi hasłami i jednak w jaki sposób zdeformować pozycje feministyczne, stojąc na zabieg stosowany w stosunku do wszelkich grup antagonistyczne szukamy jakiejś 1 cechy i czynimy z niej tą jedyną najważniejszą, która ma definiować grupa, więc pewnie tak jest z feminizmem, ale oczywiście ja bym była jasna w trudnej sytuacji, bo jestem autorką w dramat dziecko, a jednocześnie nie chciałabym powiedzieć, że feministki są wielkimi zwolennikami wyłącznie dzietności za wszelką cenę, ale oni je pomówieniami jest to wszystko co dotyczy mnie utożsamiania feminizmu jest walką o prawo do aborcji Kambodża Lech musiał odpowiedzieć oczywiście jako feministka jestem zwolenniczką film pełni praw dla kobiet tych dotyczących zgodności w związku z tym mi nie chce od tego uciekać, bo to jest także dramat przy czym właściwie taka niepewna linia Annie feminizmu również feminizm w Polsce, który od żonglując się od niektórych innych problemów, by pozwalał na to by go pyta to problemy zagarnia cały to znaczy to, że ja będę teraz odmówić państwu, że feminizm my nie domaga się prawa do aborcji nie oznacza, że wszyscy, którzy do słyszą powiedzą chyba znaczy, że feministkom chodzi o prawo do aborcji czy gminy są w porządku, ale to niestety tak nie zadziała w związku z tym nie mam co uciekać od tematów trudnych tematy trudne muszą zostać postawiona w no i też, że mamy zdaje się, że takie momenty w kulturze, kiedy widzimy coraz większe zaangażowanie się artystów tematy trudne, ale tutaj postawimy wielokrotnie jak my zaprosimy państwa na informację Radia TOK FM po nich na kolejną odsłonę magazynu Radia TOK FM, a do kwestii angażowania się artystów w trudne tematy ich kwestie społeczne wrócimy za godzinę trzecia odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a w studiu w Szczecinie jest dziś prof. Inga Iwasiów pisarka poetka literaturoznawczyni w pierwszej drugiej części naszej rozmowy rozmawiałyśmy sporo o dramacie dziecka autorstwa Ingi Iwasiów, a teraz chciałabym porozmawiać o tym czy czuje pani jako twórczyni artystka pisarka, ale też wykładowczyni większy ciężar obowiązku czy misji czynny jakiegokolwiek odpowiadania pani jako osoby indywidualnej na to co się dzieje na zewnątrz na to co się dzieje w naszej polityce na to co się dzieje w naszym społeczeństwie być może chciałaby pani mer napisać się kolejny tekst ma on jakimś temacie związanym z estetyką no, a tutaj napierają tak silne tematy, że uważa pani może jednak niż panie odpuścić swoje wybory, bo młodzi jeszcze Czytelnicy czy odbiorcy potrzebują jednak czegoś innego czy pani coś takiego odczuwa w foliach coś takiego odczuwam właściwie od początku, odkąd zaczęłam pisać, czyli cały czas jest bardzo poważny sprawdzian jest w dość poważny ja jestem staroświecka chyba nawet kiedy pisał batalii o swojej żałobie, gdy rzeczy o ojcu, bo po odejściu ojca właściwie było bardzo osobiste dała pani sobie przestrzeń sobie czas na to, żeby skupić się na własnych odczuciach tak, ale z drugiej strony żałoba odczuwanie żałoby przezwyciężanie żałoby to są to ma też temat społeczny tamta co są też tematy społeczne i to w sposób w jaki AM opisałam swoją żałobę w nie jest wolny od tego kontekstu społecznego on w PRL, kiedy rozmawiałyśmy o dziecku Jona porze instytucji to można też powiedzieć, że umarł mi notatnik żałoby zawiera i ten wątek dla bycia wobec instytucji funeralnych instytucji żałoby właśnie bycia w otoczeniu społecznym ze swoją żałobą, więc im ten temat także mnie interesowały jego, by odbieram mam takie nadajniki odbiorniki niektóre czują za mnie pisarkę trochę w Starym stylu to znaczy ja się nie potrafię uwolnić od tego, czego chce, kiedy się nazywało wiem etosem inteligenckim ja po prostu nie umiem nie reagować co jest dzisiaj coraz częściej, jeżeli bym, zwłaszcza młodsi twórcy uważają za strategię jakąś taką nieskuteczną niemodną rzeczywiście mamy sporo młodych pisarzy, którzy uciekają w tzw. literaturą gatunkową, bo to jest taka bezpieczna przestrzeń właśnie taka będzie niezwiązana żaden sposób zamki z angażowaniem się społecznym światopoglądowym politycznym można, gdzie siły, by uciec, z jaką książkę kryminalną przeszłość jakiegoś miasta opisać je sprzedać bardzo dużo ne egzemplarzy i wyjść z tego cało jeśli chodzi o jakiekolwiek napięcia społeczne tak, zwłaszcza że napięcia społeczne decydują także często odbiorze o sprzedawaniu swoich książek obecności przestrzeni publicznej o wychodzeniu z niższe niż tych ludzi, którzy się z nami zgadzają tak, bo my żyjemy w 2 enklawa niszach plemionach, w których kiedy ja mówię do feministek do osób przekonanych mających podobny światopogląd do mojego na to oczywiście mogę być osobą zaangażowaną, ale jeśli chce poszerzać pola to mogę mieć trudności i jak go wielokrotnie doświadczamy jednak nie potrafi się pozbyć tego odruchu a w jaki sposób przekracza ani granice własnej bańce informacyjnej ciekawa jestem czy ma pani na to jakieś sposoby, bo wszyscy się z tym zmagamy naj naj trudniejsze jest to, że my nie wiemy gdzie, gdzie są te granice czy czyta co widzimy z rzeczywistością czy to co widzimy jest odbiciem lustrzanym naszych myśli odczuć Diallo odpowiem na to także tym czym nie wiem czy przekroczą skuteczne to bank MW, a mam takie nawyki, które wniosą z uniwersytetu w ponieważ, kiedy ja studiowałam, kiedy zaczynałam swoją pracę naukową to było już dość dawno temu właściciel metodą był początek Lenny takiego zwrotu w humanistyce, który dzisiaj stany podejrzany o gwałt kojarzony jest właśnie z głośniki mistycznym podejściem z rzędu remis innymi zagrażającymi nauczyłem nie przymrozkami, ale właściwym taką najważniejszą cechą tamtego myślenia to było przekonanie, że należy wątpić, że należy zawsze zadawać pytanie sprowadza uważać kwestionować w 2 × stacjonować, a przede wszystkim badać własne umiejscowienie zaznaczył bezustannie zadawać sobie pytanie, dlaczego ja sądzę to co sądzę czy na pewno jestem wolna od uprzedzeń i 3 czasem nie muszą jeszcze bardziej jeszcze bardziej się postarać, by spacyfikować to swoje położenie i walczyć z wszelkimi szum z dystansu szumem informacyjnym, który mnie otacza czy zdarzyło mi, że wyszła pani z takiego silnego przekonania na jakiś temat właśnie dzięki takiemu procesowi auto wyglądu weryfikacji własnych myśli, by kontekstu własnych myśli ewentualnych uprzedzeń myślę, że tak wierzę, że w zasadzie cały taki pierwszy okres mojej pracy naukowej krytycznej wiązał się słynne z byciem pomiędzy takimi 2 impulsami z 1 strony ja się dosyć wcześnie zaczęłam interesować się feminizmem w zaczęłam uprawiać tę dziedzinę zwaną krytyką feministyczną, czyli poszukiwała jakichś takich punktów ważnych dla kobiet ma historię kobiet w historii literatury kobiet sztuki kobiet celem tych analiz społecznych związanych z kobietami, a jednocześnie zajmowała się pisarstwem mężczyzn na towar taka pierwsza ważna szkoła jako badaczka tak jak propaganda w jego badaczka jego krytyczka i wzorom kilka książek na ten temat m. in. pisałam o Włodzimierzu oboje z kim samolot podzielmy Tyrmand z Realem i pisałam też Kosińskim pisałam wielu pisarzach współczesnych IDM to była taka szkoła powściągać miała łatwego sądu, dlatego że właściwie wszystkich tych pisarzy łatwo można, by było zakwalifikować jako przedstawicieli RM patriarcha liznął inni ja zadawałam sobie za każdym razem, kiedy już uśmiałam stukać swą pierwszą maszynę czy w klawiaturę pierwszego komputera jakiś taki sąd ogólny na ten temat zadawałam sobie pytanie czy uczy się nie Mela czy tutaj nie można jednak spróbować porzucić swojego światopoglądu na chwilę i spojrzeć inaczej na tę twórczość próbować inaczej zrozumieć to była szkoła, która inny dużo mi dała dzisiaj też staram się rozumieć motywacje innych ludzi mających inne poglądy, choć muszę przyznać, że coraz większym trudem przychodzi już raz na z próby spróbujmy wykonać taki eksperyment teraz właśnie spróbujmy zrozumieć motywację kogoś, kto bezpośrednio uderza w sposobie kilogram spędzać wolny czas lubi pani wyjechać sobie do lasu czasem i zakosztować tej przyjemności obcowania z drzewami świeżym powietrzem naj naj le ma pani w tym lesie na spacerze empatii ne do pana szyszki tak pytała mnie pani w pierwszej odsłonie nasze rozmowy już dać im, więc z m. in. dlatego łatwo się mieszka w Szczecinie i zostaje tu na zawsze, że jest to miasto otoczone lasami ich to naprawdę jest kąt chodzić można też przekroczyć granice i po niemieckiej stronie błądzić po pięknych pięknych lasach i uciekać od szyszki w w tamte lasy w swej różnice widać jest coś takiego, że nie ma granicy ME w formalnej, a tę granicę krajobrazową dość łatwo zobaczyć w ona polega n p . na tym, że po niemieckiej stronie zwierzęta chodzą sobie swobodniej mniej jest z ambon las też w wielu miejscach, chociaż nie zaśmiecone i my chwilami też wybrukowany, bo boję stąd dużo ścieżek rowerowych czy ścieżek pieszych to jednocześnie też nie jest tak rabunkowo traktowane na walczymy, aby realnie kierujemy się jakimś stereotypem, że może tak tak tak tak długim jasne, że to jest to mogłoby się teraz wrócić do tego pierwszego wątku czy nie ma w tym wszystkim księdzem ja oczywiście, kiedy idę do lasu i fotografuje się przy jakimś Zarembie 33 przy jakimś już częściowo obrobionych przygotowanych do transportu w stosach drewna to nie podpisuje tego lex Szyszko, mimo że zdaje sobie sprawę z tego, że istnieje coś takiego jak planowy wyrąb tak jakaś gospodarka planowa i nie chce nie chce mi nie wierzyć w to, że tak się dzieje, że leży jednak nie chodzi o to, żeby ten cały las Puszczę Bukową np. wyrąbać Izy i przerobić właściwie nawet nie wiem na co natomiast wiele rzeczy, które widzem i nowym jednak irytuje, że idzie nie ma na mnie usprawiedliwienia w swoim nawyku szukania w dobrych stron czy też nie podłych intencji, a np. można powiedzieć, że właściwie mam prawie nie ma takich przypadków jeśli jestem już bliżej nie jada dalej w las, żebym nie spotykała myśliwych jednak i to on gonienie się znajdą Kamil AM odgłosy strzelania czy też taki obraz tych zwierząt, które w 1 chwili, a nie spędzają w tym lesie czas spokojnie ale jaki był jakiś saren, które widać ślad w jakimś nowym pięknym nad pięknym tle, a za chwilę słyszę słyszę strzały i myślę czy to ta z sarny, które przed chwilą fotografowałem są już martwa to oczywiście są odruchy, który przed którymi trudno znaleźć się bronić, jeżeli wydanie dla kogo jest to dla nas fakt, że on montuje powinien być sam dla siebie jesteś dla nas, ale ty czy wobec tego ja muszę teraz przemykać się między tymi znakami nagonki im rzeczy nie miałaby morza prawa do tego, żeby sobie tam swobodnie spacerować ci, którzy tę nagonkę urządzili im, gdyby mieli okazję i zechcieli z panią porozmawiać powiedzieliby, że to wszystko dla pani do branży jest przyrost populacji tych danego takiego czy innego gatunku niczym nie robią absolutnie dla żadnej przyjemności i poświęcają dla pani tak wiem o tym, że mają takie zdanie na ten temat no one oczywiście są to ta argumentacja, która mówiła przed karmieniem zwierząt, które później stają się właśnie taką zwierzyną rzeźnią właściwie to o to też wiemy, że tak się dzieje, ale ja jestem osobą, która ma i to od niedawna chodzi do lasu odpoczywa w lesie uwielbia to Niejestem nie znam się znaleźć się tak nie nie chcę się osadzeni na różnych porach w sensie akademickim nie potrafię odpowiedzieć na pytanie czy myśliwi są w ogóle przyrodzie potrzebni z mojego punktu widzenia nie dla mnie strzelanie do zwierząt jest jest czynnością niezrozumiałą, ale oczywiście nie stawiam tu kropki nie ten, gdy skądinąd psy w dzieciństwie znałam leśników myśliwych moja mama pracowała w zarządzie lasów państwowych w związku z tym wówczas, gdy nie myślałam o tym w taki sposób, ale może też dlatego, że to nie było tak wszechobecna, ale tak nachalne wydawało mi się, że należy jednak jakiś kasty ludzi, że ta kasta ludzi mieszka w lesie czasem strzela do zwierząt, ale nie spotykałam na swojej drodze spacerowej drodzy państwo kończymy dzisiejsze wydanie magazynu sztuka życia zachęcamy do spacerów po lesie tych pokojowych zachęcamy do obserwacji zwierząt nie do strzelania do zwierząt zachęcamy też państwa do odwiedzenia teatru współczesnego w Szczecinie tam w tej chwili my można jeszcze obejrzeć sztukę dziecko naszego dzisiejszego gościa, w którym była dzisiaj prof. Inga Iwasiów pisarka poetka literaturoznawczyni dziękuję bardzo za rozmowę dziękuję bardzo zawsze w Szczecinie zawsze w Szczecinie dzisiaj też Inga Iwasiów była w Szczecinie ASA w podróż jak dzisiaj w studiu w Warszawie bardzo dziękujemy zapraszamy na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array