REKLAMA

Likwidacja fotoradarów - bilans zysków i strat

Post Factum
Data emisji:
2017-06-02 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w słucham Radia TOK FM dziś piątek 2 czerwca w naszym studiu Łukasz Zboralski Bergen 24 PL dzień dobry dzień dobry skoro początek weekendu to przypomnijmy, zanim zaczniemy rozmawiać o bezpieczeństwie na drodze, a to z powodu tego, że wiele weekendowy wyjazd upewnić się z nami to powiedz, że w niedziele i zielone Świątki co oznacza, że sklepy będą zamknięte, ponieważ jest to święto skurczą się robi zakupy dziś jutro w niedzielę już bać może tego Rozwiń » zrobić, kiedy patrzy się na statystyki to okazuje się, że w 3 krajach relatywnie łatwiej stracić życie na drodze albo zdrowie to jest Bułgaria to jest Estonia i to jest Polska tak to miejsca kupujemy od od kilku lat ostatni to takie przeliczenie ile osób może zginąć na drogach na 1 000 000 mieszkańców my ten wskaźnik mamy wysoki w, a od likwidacji fotoradarów tych kilkuset fotoradarów, o czym było głośno w Polsce mija już odpowiednio długi czas przetoczyła się dyskusja czy możemy powiedzieć, że wróciliśmy czy ta dyskusja toczyła wcale tak tylko olbrzymie i wrócić do momentu, gdy czasem powiedzieć, że jednak jeśli są fotoradary to znaczy, że jeździmy bezpieczniej to jest wielki wielkie nieporozumienie, bo nikt tam nikt nie zaprzeczył tak naprawdę to dla nich dlatego przystaliśmy stosować, a wszyscy wiemy dlaczego, ponieważ tuż przed wyborami wszystkie partie polityczne chciał jak najbardziej przypodobać wyborcom, że w Polsce jeszcze nie do końca ludziom wytłumaczyć to znaczy inaczej nie przekonaliśmy do tego, że są narzędzia, które pomagają tylko, że to są narzędzia restrykcji zatuszować mandat tylko jak nie zabrakło tego otoczenia, że nie musi zapaść mandatu jeśli idzie zgodnie z przepisami na jej przy takim nastawieniu wyborców, że postrzegają te urządzenia wciąż czeka dziś element opresji nie widzą tego co nadają naprawdę donosi, że łatwo jest manipulować wyborcami, kiedy mówi się no to teraz zabierzemy tym złem samorządom prawo do korzystania z fotoradarów mówi się cieszą ludzie głosują ludzie giną w te straszne historie można mówić co nam mówi ona sama chciała raczej o tym w jaki sposób dyskutujemy o tym z pewnością statystyki były znane przecież były znane badania badania na temat tego jak działają fotoradary u nas tylko elementem pewnego nadzoru organ tylko jedno z narzędzi są znane od lat potwierdzono we wszystkich krajach zresztą w Polsce też 2008 roku generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad zlecała takie badanie, gdy strona pierwsze fotoradary na drogach ekspresowych te maszty obok stacjonarnych w foteliku na razie nikt już wtedy były badania przed i po instalacjach już wtedy w Polsce podchodziło się to co potwierdzą się wcześniakami świecie, że występuje redukcja wypadków i ofiar śmiertelnych wypadków sięgające 40 proc, a więc to było oczywiste znane i wszyscy wiedzieliśmy ci, którzy interesują zagadnieniem, że jeśli posłowie odbierają samorządom wszystkie fotoradary łącznie z tymi stacjonarnymi, które zresztą były uzgadniane z itd czy listek centrum nadzoru nad automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym tym samym, który dzisiaj ma fotoradary inne czy można powiedzieć, że część fotoradarów tak samo usytuowane na tych samych badaniach opartych w tych samych miejscach, które muszą być potwierdzone rzeczywiście są tam potrzebny jak też odebraliśmy, że wszyscy widzieli, że to skończyć się musi prędzej czy później z liczbą większą liczbą wypadków wiszą, bo ofiar śmiertelnych w Petersburgu, kiedy to nastąpi bez ich też efekt psychologiczny zawsze, że nie odnoszą się przyzwyczaić do tego, że ten w co wpływa na fotoradar nie działa i że zasadnicza to nie dzieje, więc mogę przyspieszyć pomału ojczystą, a trudno to z tych panów przez ostatnie kilka minut to takie wrażenie można odnieść, że to przede wszystkim prędkość jest powodem tych wypadków, w których ludzie tracą zdrowie życie nie boimy, bo mówią tylko o pewnych miejscach na drogach oraz w skali całego kraju już od 2 lat też forsę na to uwagę wiele razy policja zaczęła też sygnały przyjmować do siebie i od 2 lat co najmniej pod główną przyczyną wypadków w Polsce jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu na drugim miejscu dopiero prędkość jest mnóstwo takiej drobiazgowej analizy chodzi o to, że w Polsce system zbierania danych policyjne pozwala im do dzisiaj wybrać tylko 1 pozycję jako przyczynę wypadku co jest niemożliwe, bo zwykle jest kilka przyczyn i policjanci, żeby mieć najłatwiej najprościej zgodnie z logiką służb mundurowych zbierają niedostosowanie prędkości do warunków na drodze -li GI właściwie trudno udowodnić, że wybrali źle to po to, zakłamuje pewnie ten obraz natomiast fotoradar stacjonarny trener ustawiał się w Polsce i ustawia się na na podstawie wytycznych lokalizacyjnych, które są opracowane przez naukowców z 2 Politechnika oni zabierali odcinki dróg, na których postawienie tego elementu nadzoru w czyim wpłynie właśnie na to, że ludzie dzwonią, bo z tego powodu tam może dochodzić do wypadków to fotoradar nie jest receptą na na wszystkie wypadki to się wydaje w Polsce możemy wybrać miejsce na drogach, gdzie właśnie to urządzenie potrafi zminimalizować liczbę wypadków liczba ofiar śmiertelnych po tych tak to nasuwa to myślę że, gdybyśmy mieli precyzyjne szczegółowe dane i okazałoby się nagle, że jedno z częstszych przyczyn wypadków samochodowych jest korzystanie w trakcie tak np. podaje w trakcie jazdy korzystanie z telefonu komórkowego to zabawne, że trzeba było również Munoza, ale też ludzi z głową jak na Zachodzie w takim razie działa też tak ważnym znakiem Amerykanom w samochodzie czy np. zwiększa się kwota mandatów i punktów za 0 karne za coś takiego wy Brytyjczycy niedawno to właśnie zrobili on to już chyba stracili szansę, bo te rosły wczoraj weszły zaostrzone przepisy się, że przestępstwo w ruchu i wykroczenia w ruchu drogowym to zachowanie godzące w pijanych kierowców, bo to jest też pewien element stałej narracji w Polsce o nim wie, że to nie jest problem to dotyczyć problem, ale ten problem akurat mamy na poziomie średniej Europejskiej nie mam żadnego skandalu z pijanymi kierowcami na drogach, chociaż od lat pyszną tłumaczy, bo szkoda, że oto kilka przyczyn po pierwsze, łatwo tak prowadzi politykę łatwo jest ludziom to powiedzieć, że ludzie o dobrze też przyjmują nagany kierowaną ku skupionym kierowcą bez zarzutu już oficjalnie nikt w Polsce nie będzie, choć na przyjęciu rzecz po pijanemu to już jest postrzegany źle i dobrze, że tak się udało właśnie to wykreować tortem i za co decydentom sposób, iż chodzili pijani kierowcy musimy coś z nim zrobić my kierujemy całą uwagę na ten segment dobrze, że kierujemy, ale to nie jest nasz najpoważniejszy problem na drogach natomiast jeśli chodzi o ostatnie nowelizacje, które spowodowały, że z tym sprawca wypadku pijany, który spowodował wypadek ciężki w taki, że też są ciężko ranna, bo zginął na drodze będzie już bezwarunkowo odwiedzić nawet 2 lata i to jest takie naprawdę to zła nadal są na minimum 2 lata minimum 2 awans i to jest łatanie już bez działających sądów boi się przejrzeć statystyki dotyczące karania pijanych kierowców wcześniej przeglądałem zrobił takiej fuszerki raport tabl 24 PL jak to w ogóle z biednymi kierowcami w Polsce to okazywało się do tej pory w zasadzie większość kar często, że mogą być wieloletnie wymierzona była do roku pozbawienia wolności z tego ponad 90 % Booker w zawieszeniu można powiedzieć, że w ogóle nie karaliśmy pijanych kierowców, chociaż ciągle o tym, mówiliśmy ciągle zostaliśmy kary sądy jednak tych kierowców nie karał tak jak powinny i teraz rozumiem, że nowelizacja ministra Ziobry w pewien sposób wymusił na sędziów, żeby rzeczywiście surowo karać takie są na tak, ale to niejedyna rzecz tę nowelizację byście pojawi się takie ataki i taka rzecz, która wydaje mi się trochę pasuje do tego, o czym pan tego obrazu, że coś się z głośnego medialnie, a mianowicie kierowca ucieka w dni przed policją to trudny, że z wyraźnie napisane teraz, że kara jest towaroznawstwo czy Walutowego Reuters przestępstwo zagrożone więzieniem dobrze jest ułożonych w ogóle podoba mi się nie mam mam trochę atakiem pogląd, że podoba mi się jednak sytuacja w Ameryce, że egoizm mówi połóż na ziemi, bo mogę się zastrzelić musi się pożegnać ziemi, bo możecie zastrzelić tak samo jak ktoś ucieka z mody musi je, że policja może do niego strzelać ma tyle tu mamy jednak Polski problem taki, że nie do końca ufamy naszym służbom mundurowym znali i to zaufanie to nie zostało poważnie nadszarpnięte po ujawnieniu sprawy co naprawdę członka, który zginął od zera tak na to pytanie czy jesteśmy w stanie to zaufanie poprawić w samym prawodawstwo wydaje się, że to się chyba wcześniej problem zaczyna to wydaje mi się, że tak jak na początku rozmowy mówił pan o tym, że fotoradary, które stały to była taka narracja gdzieniegdzie, a one są po to, że w takich miejscach, gdzie najłatwiej przekroczyć tę pracę to są właśnie był Ziobrze zamykają gazety rzeczywiście to były duże przychody, bo miasta takie gminy, z których połowa budżetu rocznego to była oparty na mapie z fotoradarów natomiast trzeba powiedzieć, że to nie do końca spraw do tak to było postrzegane prawo jest tak skonstruowane i było w grze Gminny samorząd w ogóle nie mogło przeznaczyć tych pieniędzy z mandatów na nic innego tylko na poprawę bezpieczeństwa oczywiście też taką pośrednią, czyli np. budowanie chodników czy dróg i tylko Nadolny nic innego nie wydawały z tak naprawdę mówienie, że gminy napisało sobie kask nie do końca szkoły uczciły one po prostu inwestował też bezpieczeństwo bezbronna taka grupa mówi to w bardzo ciekawi mnie co pan sądzi o takich głosach, które mówią tu nie chodzi o to, żeby wszędzie stały fotoradary tu nie chodzi o coraz wyższe kary albo zamienianie, czego się z wykroczenia na przestępstwo chodzi o takie miękkie środki jak n p . przed skrzyżowaniami, żeby było wyniesienie w związku, z czym naturalnie z kierowcą doręczonej środki są twarde środki infrastrukturalne i uważam, że może fakt, że są takie że, ale też wymuszają bezwzględnie to, że trzeba jechać wolniej ja ja oczywiście to rozumiem to jest myślenie, którego też u nas nie ma proszę zauważyć, że jeśli zbudowaliśmy w ogóle sieć nadzoru fotoradarów państwową to nikt absolutnie nikt nie pomyślał nad tym jak to robić mam nadzieję, że teraz itd pomyśl, ponieważ następne 160  000 000 zloty zaraz do wydania na rozbudowę tego systemu jeszcze będzie więcej odejść fotoradarów część zostanie wymieniona natomiast wszystkie te fotoradary budowaliśmy po prostu nie można przesunąć zamiast zrobić taki system można taki fotoradar zdjąć zapakować przyznajemy maździe jesteś potrzebny na sam pan, mówi że naukowcy Politechniki patrzą dziś najbardziej zacznie tam stawiamy na Zachodzie do tych twardych infrastrukturalne wniosków chodzi o to, że MO, że nie wystarczy tylko tak jesteśmy z niedofinansowania postawić fotoradar nie jeszcze sam się tak w tych miejscach stoją fotoradary, bo tam może to poprawić bezpieczeństwo, ale myślimy dalej co możemy zrobić na drodze, że do fotoradaru na wzroście np. jeśli to jest takie miejsce możemy zrobić tam rondo albo kasowanie jezdni są wyzwania fizycznie kierowcach to, dopóki nie mamy na to pieniędzy, bo na wszystko w kraju nie mamy pieniędzy stoi fotoradar, ale jeśli już mamy pieniądze na przebudowę to proszę rozbudowuje tam drogę, a ten fotoradar ściągamy i wstawiamy winne miejsce to jest myślenie naprawdę szeroki o tym jak zarządzać bezpieczeństwem w kraj do tego potrzeba polityków instytucji, która powinna to rodzina takiej sytuacji nie mam na sam koniec zabawy czy to jest także w zaryzykował pan takie taką tezę, że skoro pojawia się fotoradary w duże ilości część będzie za taką wyremontowana to może założyłby się pan, że spadnie liczba poszkodowanych wypadkach można wydatków w ogóle myślę, że jeśli będzie rok, w którym przybędzie 200 fotoradarów w różnych miejscach naraz, bo to będzie 200 nowych lokalizacji, lecz zakłada to uważam, że to może zadziałać pytanie tylko co, bo to jest zawsze na taki rok składa się wiele różnych czynników pogoda natężenia ruchu, jakie drogi ludzie wybierają to, jakimi samochodami jeżdżą po roku mogą kupować więcej samowoli, gdy zakład, że jeśli będzie rok, w którym naraz zacznie działać 200 fotoradarów to w porównaniu do tego roku wcześniej i jest w stanie założyć, że bezpieczeństwo się poprawi, bo oczywiście tego nadzoru nie lubimy, ale wystarczy zobaczyć nie na Czechów Słowaków, którzy oprócz tego, że robią różne rzeczy, toteż np. podwyższyli kary i to są srogie kary tam można zapłacić mandat 4000 zł to, że przekroczy prędkość na obszarze zabudowanym w nich dramatycznie tam spadła liczba wypadków nie dostawali europejskie nagrody za to wszędzie czytam, że nasze złoża w 16 % obniżyli w kategorii właśnie tych najcięższych wypadków co z takim rekordem Europy wiele krajów można od 6 innych rzeczach na nas nadzorują edukacja słabo inż. Jana nie zawsze są pieniądze, ale jest jeszcze wiele aspektów, który nie bierze pod uwagę i wszystkiemu winny jest brak zgrania danych, bo chyba od końca w kraju nie wiem co się dzieje na drogę przez u nas nawet po wypadku nikt nie sprawdzaniem czy ktoś miał odpowiednie opony czy to nie było całkiem Rihanna oponentom i najlepszy dowód na to, że w Niemczech około 4 % wypadków wydarza się oficjalnie z przyczyn niesprawności ogumienia oraz podsystem niecały procent, czyli Niemcy mają Super czy teraz przez samochodu w Łukasz Zboralski Brand 24 krótka tak dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA