REKLAMA

jak czytać z dziećmi, jak zachęcać dzieci do czytania?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-06-02 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chcemy państwa z Elbląga jesteśmy na letnich ogrodach polityki przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w naszym studiu plenerowym jest Elżbieta Olszewska dyrektorka programu fundacji ABC 21 cała Polska czyta dzieciom dobry wieczór dobry wieczór pani dobry wieczór państwu my znajdujemy się w tej chwili w bibliotece elbląskiej biblioteka, która ma tradycję sięgającą 1800 pierwszego roku rynek jest doskonała okazja, żeby porozmawiać z panią o czytelnictwie jest pani 1 z Rozwiń » najbardziej znanych ekspertek od czytelnictwa w Polsce w szczególności od promowania kultury czytania wśród dzieci inne, ale też promowania kultury czytania inne wśród rodziców wczoraj grała pani udział w panelu dyskusyjnym czy potrzebny jest nam kanon lektur czy w ogóle to jest jeszcze taki czas, kiedy możemy myśleć o jakimkolwiek wspólnym kanonie kulturowym, a dzisiaj chciał skorzystać z pani obecności tutaj na letnich ogrodach polityki ne, żeby porozmawiać o tym co nowego wiemy o wartości czytania czy też nawet fizjologii czy dania przez dzieci, kiedy kilka lat temu rozmawiałem z panią w studiu Radia TOK FM właściwie nie miałam w ręku żadnych ewentualnych argumentów kontr inny przeciwko mnie wczesnemu czytaniu przez dzieci czy czytanie dzieciom, ale w międzyczasie, kiedy sama się rozwijają jako matka natkną się np. na takie badania niektóre były pokazują, że wczesne czytanie przez dzieci w Azji bardzo wczesne pisanie czytanie tam dzieci od czwartego roku życia się sadzamy są przez to uliczkach i nie robią słupki wyliczają, ucząc tabliczki mnożenia, ale też czytają tam bardzo wcześnie, by około 80 % dzieci dotykają wady wzroku nerek i wady kręgosłupa przeciwwagą tego jest Finlandia i model skandynawski, gdzie do siódmego roku życia jest niepisana niepisany zakaz wręcz uczenie czytania pisania dzieci Nysy myślą o tym, że to jest czas na to, żeby rozwijała się przede wszystkim inny motoryka duża, która potem wpłynie na motorykę małą, że rozwój inteligencji do 0607. roku życia jest przede wszystkim ruch powietrza w błoto patyki bieganie i kamienie na pewno nie jest to czas na uczenie się czytania Dymitr otworzyło oczy byłam przekonana, że wcześniej dziecko czyta czym tym lepiej, ale teraz właśnie pomyślał sobie, że pani na pewno będzie mogła to skomentować to bardzo ważne co pani powiedziała i dokładnie to samo proponujemy w naszej fundacji wczesne czytanie uczenie czytania dzieci rzeczywiście nie jest produktywne jest dla dzieci wręcz szkodliwe natomiast nasza Fundacja proponuje, żeby czytać dzieciom i doczekać dzieciom jak najwcześniej czytanie przez dzieci zostawmy czytanie dzieciom jest bardzo istotne Fundacja nie zajmuje się tak naprawdę czytelnictwem tylko ze zdrowiem emocjonalnym dzieci młodzieży, a czytanie środkiem do celu i proponujemy, żeby czyta dzieciom już od urodzenia, bo to jest naprawdę niezwykły czas, kiedy bierze się niemowlę w ramiona, kiedy i ono jest przytulone do swojej mamy czyny swojego taty słucha tembr głosu słucha słów ona nie rozumie jeszcze słów natomiast rozumiem, że dzieje się coś bardzo ważnego w sferze emocji jest blisko jest kimś, kto jest dla niego Neinver najważniejsze to jest źródłem bezpieczeństwa zaopatrzenia regulacji stresu, więc czytanie jak najbardziej natomiast uczenie czytania później wręczył mówiłyśmy o tym w podczas dni sporu o to kiedy kiedy sześciolatki powinny uczyć się czy sześciolatki powinny pójść do szkoły, że model fiński nie tylko pozwala dzieciom się rozwijać w sferze fizycznej, ale też późniejsze nauczanie czytania powoduje, że dzieci odczytania nie odchodzą nie rezygnują z tego tak bardzo wcześnie jak dzieci uczone czytania już od czwartego roku życia czy ten model azjatycki uczenie liter Głusko wania uczenie składania głosek wyrazy, czyli uczenie czytania jak to się robi w szkole powoduje, że dzieci nie znajdują przyjemności wczytaniu albo, więc bardzo wcześnie rezygnują z tego co już już przestaje być krzemu przymusowe nie jest przyjemne chciałbym zatrzymać na chwilę przy tej szkodliwości wczesnego czytania, bo to mam wrażenie dotykamy tutaj, by bardzo ważna kwestia, kto je rodzice nie wiedzą na czytanie, a zdrowie emocjonalne czy system wartości rzeczywiście od dawna podkreślane przez fundację ABC wejście Mennica Polska czyta dzieciom jeszcze do tego wrócimy będziemy o tym, rozmawiać, ale mam wrażenie, że kilka lat temu polscy rodzice polscy pedagodzy, a może i kilkanaście zachłysnęli się metodą Glena domena czytania globalnego innych dzieci przygotowuje się do czytania, zanim jeszcze usiądą, zanim zaczną raczkować, zanim zaczną chodzić następnie filmuje się do dzieci okazuje się w internecie, że one już pewne sama mam wśród znajomych rodziców, którzy nauczyli czytać roczne dziecko na szczyt nie mówiło, ale dziwi się właśnie metodą czytania globalnego, kiedy widziało wyraz głowa pokazywała na głowę, kiedy widziało wyraz brzuch pokazywał na brzuch ranny no i oczywiście obyło się to ogromnym kosztem rozwoju emocjonalnego potem różne deficyty się okazało nie wynajem miały związek z tą wczesną bardzo dużą stymulację intelektualną nic i inny wzroku, ale faktycznie mielimy czasami tę korzyść płynącą z lektury inne psy z samym procesem czekanie aż tu nie chodzi o to, żeby to dziecko samodzielnie ma odszyfrować ten litery znaki tylko właśnie powinien się z dorosłym, których jest w trakcie tego procesu i sam języki treść powiedz dokładnie na czym może polegać ta szkodliwość, który pani powiedziała wczesnego czytania przez dzieci, bo on jest teraz Itaka rynny taki trend taka moda taki pęd, żeby właśnie dwu trzylatki już przygotowywać do czytania mamy też całą serię w Polsce na krakowskiej ekspertki, która jagody cieszyńskiej, która przygotowała zestaw nauki do czytania inne dla trzylatków kozy zdajemy sobie pytanie po co czy jest zasadne, żeby uczyć tak małe dziecko czytanie dzieci mają pewnie pewne rytm rozwojowy wszystko przychodzi w swoim czasie są pewne etapy rozwoju takie są etapy rozwoju fizycznego tak są etapy rozwoju emocjonalnego etapy rozwoju intelektualnego, a nawet etapy rozwoju czytelniczego niema powodu, żeby przyspieszać ten rozwój co z tego, że dwulatek 33 latek nauczy się czytać czy to jakiś wpływ na jego przyszłe życie na jego szczęście czy chodzi o to, żeby przeskoczyć pewne etapy edukacji nie to dziecko pójdzie na normalnym trybie do szkoły i będzie się w szkole nudzić będzie przeszkadzać będzie znał literki będzie się tym popisywać ja mam takie wrażenie, że to uczenie czytania maleńkich dzieci to jest tylko zaspokojenie ich ambicje rodziców, żeby pokazać o moje dziecko już potrafi czytać, kiedy Dorota Zawadzka Super niania opowiadała jak przechwalał się mamy, że na mój synek ktoś przeczytał Harrego Pottera to były dzieci pięcioletnich, a mój przeczytał całego Harrego Pottera w oryginale, a trzecia mama się pochwaliła mój przeczytał Harrego Pottera w oryginale 1 wieczór, więc tu dochodzimy do pewnych absurdów Carl Honoré w książce pod presją Dziadzio 80 Święty spokój brak pisze o tym, że dzieciństwo musi wybrzmieć, że to jest ten czas, kiedy dziecko uczy się poprzez zabawę, kiedy wywieranie presji szybciej więcej nikt nie ma specjalnie sensu, bo to odbije się na innych aspektach rozwoju dziecka, a najlepszym przygotowaniem do czytania jest czytanie dziecku głośno, bo wtedy dziecko uczy się słów poznaje bardzo wiele słów, a tu jest ten pierwszy etap nauki czytania drugim etapem jest poznanie litery i na to też przyjdzie czas oczywiście już z pięcioletnim dzieckiem możemy czytając bawić się popatrz to jest literka k od takiej literki rozpoczyna się twoje imię Kasia Kopacz dziś jest taka literka, ale dziecko ma już za sobą wiele godzin wspólnego czytania z rodzicami jest o słuchalność w języku o wiele łatwiej przyjdzie mu nauka czytania w szkole i nauka pisania, jeżeli będzie zakorzeniony w swoim ojczystym języku to jest niezwykle ważny okazuje się, że 7 % dzieci w wieku od 3 do 7 lat cierpi na specyficzne zaburzenia językowe dzieci są w normie intelektualnej mają prawidłowo zbudowany aparat mowy nie mają żadnych anatomicznych przeszkód ku temu, by prawidłowo mówiły o pięknie mówią, dlaczego dlatego, że nikt nie ćwiczył te dzieci w mówieniu nie miały tego szczęścia, że rodzice poświęcali czas, że im czytali, że z nimi rozmawiali zadawali pytanie, na które dziecko musiało odpowiadać, więc brak ćwiczeń powoduje, że rośnie nam nie my pokolenie pokolenie, które ma coraz mniejszy zasób słów, które nie potrafi porozumiewać się w zakresie bogactwo własnego języka korzysta ze skrótów myślowych, które często przynoszą niezamierzenie komiczny skutek dniem nie zna synonimów nie zna ich związków frazeologicznych posługuje się tylko językiem najbardziej podstawowymi najbardziej prymitywne Cielo Morasko park w Tychach Edmund Klich aktywny emotikony biletowe na spektakl Emotikon za zastępują dojrzałe rozmawianie o uczuciach powoduje to dziwić ludzie nawet kończą studia wyrasta nam pokolenie inteligenckiego proletariatu cyfrowego proletariatu ludzie ludzie bardzo wyspecjalizowanych, którzy w sferze językowej mają ogromny deficyt Ludwiga Wittgensteina pisał, że granice mojego świata wyznaczają granice mojego języka im bogatszy jest język tym bogatszy jest świat w tym 2 więcej mogę powiedzieć o sobie o swoich potrzebach swoich uczuciach tym lepiej porozumiewamy się z otoczeniem, a porozumiewanie buduje lepsze relacje nie możemy być społeczeństwem indywidualistów, kiedy się na na jakiś konferencji przyglądam się młodym ludziom, którzy w ogóle ze sobą rozmawiać zresztą to bardzo często tak też takie obserwacje pojawiają się u ludzi mojego pokolenia tylko każdy z zagłębionym w swoich smartfonach albo w swoim tablet mnożą w swoim świecie zastanowią się teraz chwilę nad nad tym, jakie konsekwencje dla rozwoju emocjonalnego dla systemu wartości dla relacji, o których pani powiedziała samoświadomości ma brak kontaktu z literaturą czy z książkami, bo to jest rzeczywiście ciekawe aspekty działalności fundacji ABC 21 cała Polska czyta dzieciom i pani współautorką syreną Kosińską inne książki z dzieckiem świat wartości, która pokazuje, że wspólne czytanie z dzieckiem jest jednocześnie, gdyby jakimś przygotowaniem jego struktury moralnej struktury etycznej odporności emocjonalnej inteligencji emocjonalnej pytanie właściwie, dlaczego tak jest przecież książki są różne grupy poruszają różne tematy do takiego ktoś powiedział, że na internet jest światem przygotowującym właśnie na nasze emocje czy wartości równie dobrze i raczej częściej słyszymy w inny jest takim czynnikiem niszczącym nasze emocje czy w psychikę neony i w jaki sposób zaburzające, dlaczego tak jest świat książek ma wspierać budować nasze zdrowie emocjonalnej system wartości przecież książki są różne i one też są różnego ciężaru gatunkowego dlatego trzeba wybierać do czytania dzieciom książki, które są ważne i potrzebne to nie jest wszystko jedno co się czyta, dlatego że poprzez czytanie urządzamy dziecku świat pokazuję mu co jest dobre, a co jest złe pokazujemy różne postawy różne wartości dziecka może utożsamić się z bohaterem może informować rodziców co ja jak ja bym zrobił ja bym zrobił inaczej ja bym postąpił inaczej może też dopisywać w myślach lub lub w rozmowie ciąg dalszy życia bohaterów książka jest bardzo ważnym elementem rozwoju dziecka po pierwsze, językowym tak jak już wspomniały Szmyd chodzi o to, żeby dziecko od wczesnego dzieciństwa było zanurzone w oceanie słów, żeby jak najwięcej słów słyszało, bo tak jak uczymy się języka obcego najpierw jest ogromna ogromna liczba słów, które rozumiemy z tej rozumianej liczby słów używamy części jest tak jest też w języku ojczystym im więcej słyszymy więcej rozumiemy uczymy się z kontekstu potem nasz język jest bogatszy, ale w tej sferze treściowo i moralnej i dziecko nie jest w stanie przeżyć tak wielu sytuacji jak wiele z nich jest w stanie przeżyć poprzez karty książki i myślę, że to jest ogromna zaleta czytania, że jesteśmy w różnych miejscach widzimy różnych bohaterów przeżywamy na nowo swoje uczucia poprzez uczucia bohaterów poznajemy różne sytuacje nie da nam tego film, dlatego że zbyt szybko zmieniają się kolejnych sekwencji umysł dziecka nie jest jeszcze przygotowany na to, żeby nadążyć na za z zalanym zmieniającym się klatkami filmach czy w grach komputerowych na to wszystko przyjdzie czas i nie może internet jest bardzo ważnym narzędziem komunikacji narzędziem porozumiewania się także wiedzy pod warunkiem, że umiemy krytycznie myśleć ich od 10 plewy od ziarna East i znaleźć w internecie to co jest naprawdę wartościowe to jednak książka jest tym pierwszym medium, które pozwala zrozumieć siebie i innych zatrzymamy się na chwilę przy tych kryteriach doboru wartościowych lektur dla dzieci, bo przypuszczam że, gdyby tu usiadł 1 rodzic czy 0203 . to każdy z nich mógłby powiedzieć, że inne lektury są dla niego ważne czy inne wartości inne czasami kierujemy się my rodzice, wybierając lektury dla dzieci z rekomendacjami np. rekomendacją nękani Fundacja ostatnio zresztą dokładnie kilka dni temu miał taką sytuację, żeby kupowałam 1 ze swoich dzieci książkę na dzień dziecka w inny zobaczą na tylną okładkę z początku jest patronem i wiedzę o logo fundacji ABC 21 i dokładnie przycięte komuś przez głowę jak jest jakiś tam patronem jakiegoś medium to właściwie to nic nie znaczy, ale jak Fundacja tutaj Gałach dysponują coraz wyższe niż certyfikat to znaczy, że na pewno ta książka jest przeczytana sprawdzona i rzetelnie w jaki sposób zweryfikowane zweryfikowana pod kątem właśnie przydatność jeśli chodzi o rozwój intelektualny na zdrowie emocjonalne dziecka system wartości no ale tych książek rekomendowanych przez fundację jest ograniczona i liczba książki są cały czas wydawane mam wśród swoich słuchaczy również rodziny, które mieszkają w różnych miejscach świata, które nie czytają dzieciom książki w różnych językach czy możemy w tej chwili podać konkretne wskazówki nie pomagające rodzicom pedagogom nauczycielom wybrać zweryfikować książkę, która faktycznie jest wartościowa inny zgodnie z tymi kryteriami którymi posługuje się Fundacja cała Polska czyta dzieciom powiedziała pani na początku bardzo ważną rzecz, do której chciałbym się odnieść mianowicie, gdyby usiadło tutaj kilkoro rodziców każdy z nich wskazałby inne książki dla swojego dziecka rzeczywiście tak jest, że dzieci mają różny po różne poziomy wrażliwości, lubiąca innego inaczej mają ukształtowany poczucie humoru, więc wybieramy książki przede wszystkim takie, które będą ciekawe dla mojego konkretnego dziecka, ale oczywiście podaż jest tak ogromna, że trudno przeczytać wszystkie książki, żeby z nich wybrać te najważniejsze i często kierujemy się właśnie wskazówkami różnych organizacji, które działają w zakresie czytelnictwa jak np. złotą listę fundacji cała Polska czyta dzieciom staramy się, żeby książki, które proponujemy do wspólnego czytania jeszcze raz powtórzę mnie do tego, żeby dzieci czytały je same tylko do tego, żeby rodzic czekał na głos dziecku wybraną książkę to książki, które są przede wszystkim interesujące niema nic gorszego niż czytanie nudnej książki, bo kiedyś w moim dzieciństwie mi się podobała i ma liczyć się podobała im jednak, że się podobało to jest myślę, że w pokoleniu w targach książki się niestety starzeją i trzeba mieć tego świadomość, a więc wybieramy książki interesujący dla dziecka nie dla nas po drugie, staramy się, żeby te książki były napisane pięknym językiem lub pięknie tłumaczone czasem jest także książki, które w oryginale pod Nysą są napisane znakomicie tracą podczas tłumaczenia zdarza się też odwrotnie, ale staramy się, żeby tłumaczenie też nie było koślawe i nie było mnie nie nie zadłużały i urody języka oryginału książka ma pobudzać wyobraźni starajmy się, żeby była też piękna graficznie to jest również bardzo istotne, bo w etapach rozwoju czytelniczego pierwszy okres życia dziecka, kiedy ono jeszcze bardziej chętni ogląda obrazki niż słuchać treści istotne jest, żeby te obrazki były też dla dziecka zrozumiałym zatrzymajmy się Halina SO 3 najwięcej mamy pewien kontrowersyjny wątek jeśli chodzi o piękne graficznie książki rekomendowane przez fundację był taki moment my w życiu fundacji, kiedy my polscy ilustratorzy grafice inne artyści zbuntowali się przeciwko rekomendowany przez fundację publikacji zatytułowanej moja pierwsza książeczka właśnie ze względu na to należy uznani już bardzo niskiej jakości niskiego poziomu są grafiki ilustracji w tej książce tak przed kilkoma laty Fundacja wydała pierwszą książkę mojego dziecka z, która powstała specjalnie go jako publikacja dla niemowląt każda mama w Polsce w założeniu fundacji przez pewien czas tak się rzeczywiście działo jeszcze w szpitalu położniczym otrzymywała dla swojego dziecka książkę tam były wierszyki, które dotyczyły najbliższego otoczenia dziecka, a więc rodzinę jedzenia kąpieli z badania zwierząt w wokół gniazd w Moto wandali to dosłownie w rytm polszczyzny jak najbardziej, ale też zawierała książeczkę wierszy uznanych znakomitych polskich poetów, ale co do ilustracji z nagraną ich oddechu, żeby powiedzieć oprócz piękna to zrozumiała dla dziecka, bo piękne to jest bardzo nieostre określenie to to jest piękne co się komu podoba możemy tak powiedzieć i właściwie kategorii estetyki są naprawdę bardzo szeroki natomiast małe dziecko poprzez swój proces percepcji Wici troszkę inaczej i ono chciałoby, żeby ilustracji odzwierciedlały rzeczywistość, żeby ilustracje nie były straszne, żeby nie bało się tych ilustracji styl Wilkonia nie jest pani ulubionym stylem myśli, choć są książki dla dzieci one są takim roczne są przepiękne ilustracje, z którego dochód, który na pewno będą się podobały dzieciom starszym mówimy tutaj niemowlęta dzieci zupełnie malutkich, kiedy ilustrację powinno odzwierciedlać desygnat są pewne określone na nie chciałbym użyć słowa kanony, ale zasady ilustrowania dla walut to dla mnie muszą być kontury w dłoni może specjalnie zaburzać kształtu pokazywanego przedmiotu włodarz nie tyle tylko, że ta była taka bardzo prosta komputerowa grafika klub kojarząca się z właśnie w niezbyt wysublimowany mimo ne artystycznie formami, a to realistyczne przedstawienie może być też piękne jeśli są realistyczne panią, że robią wówczas audycje właśnie z gminy z Ireną krośnieńską z Joanną Olech, która reprezentowała inne środowisko zbuntowanych polskich artystów i to Joanna Olech mówiła właśnie, że gminy nawet realistyczne ilustracje jeśli nie symboliczne czy właśnie metaforyczne mogą być piękne, ale to chyba rzeczywiście trudno o jednoznaczną zgodę co to znaczy piękna, bo tutaj zostawiamy to pole rodzicom pedagogom nauczycielom inne, żeby wybrali docencie podana, iż skoro pani tak mówi chciałabym powiedzieć, że ta książka odegrała bardzo pozytywny wynik był bardzo pozytywny przekaz wśród rodziców mieliśmy mnóstwo maili mnóstwo informacji to jest ulubiona książeczka mojego dziecka ono mogłoby oglądać w nieskończoność, a my ją w nieskończoność czytamy bowiem ścieki są uroczej and w wielu rodzinach ich fragmenty weszły do stałego języka jestem Bono pępek świata i np. więc ja myślę, że ważne jest, żeby dziecko miało książkę celem tego do tej publikacji było to, aby w rodzinach, których książki pojawiają się często dopiero kiedy dziecko idzie do szkoły to są szkolne podręczniki już od urodzenia dziecka był przedmiot zwany książką po to, żeby go oglądać, żeby to, żeby ją oglądać, żeby ją czytać, żeby coś takiego w domu zaistniał, a jeżeli będzie jednak książka, która się spodoba, która wypełni czas wspólnie rodzicom dzieci dzieciom to może za chwilę pojawi się następna i wsporach nie zwracajmy tego co było najważniejsze nie wylewają ziemia była od dziecka z kąpielą niech ta książka będzie taką wyprawką będzie tak będzie placówką kulturalną tych rodzin, które nigdy, by sobie książki nie kupił, bo to jest towar i jakiś tam ostatni potrzebny teraz zatrzymam się na chwilę przy wspólnym czytaniu, bo to już wielokrotnie dzisiaj panie tylko wiedział, jakie to jest ważne, żeby ten rodzic czytał dziecku ani dziecko samo gdzieś w ten świat, który się zagłębiał być może państwo tego nie wiedzą, ale Fundacja ABC 21 cała Polska czyta dzieciom rekomenduje wspólne czytanie inne nawet 8 latką dziesięciolatka, a nawet i 15 latką i w żadnym wypadku nie chodzi tutaj o odbieranie dziecku samodzielności czy opóźnianie samodzielności wczytaniu ne, ale o bardzo szczególną więź emocjonalną, która nawiązuje się w trakcie wspólnej lektury inne nie rozmawiałyśmy jeszcze o tym, dzisiaj powiedzmy co tutaj się dzieje w relacji między rodzicem, a tak dużym już dzieckiem nastolatkiem, kiedy siadam sobie razem czytamy na głos opowiem taką historię, która przydarzyła się podczas 1 z wykładów po wykładzie podeszła do mnie mama po jedno to często, bo to jest znamienne jest zawsze się wzruszam opowiadającym historię i powiedział, że jest mamą szesnastolatki, która z, którą zatraciła już właściwie kontakt i winić ich kłótnie spowodowały, że wolał się do siebie nie odzywać, więc kiedy były w domu to każdy za wymyka się w swoim pokoju i wolały sobie nie wchodzić w drogę, a ich porozumienie polegało na zostawienie sobie karteczek pisanie SMS-ów i dotyczyło to tylko bieżącego życia i tego co trzeba zrobić w domu i mama usłyszawszy o tym, że czytanie buduje lub naprawie winić postanowiła skorzystać z tej wiedzy i pewnego wieczoru zaproponował swojej 16 letniej córce, że słuchaj mam świetną książkę poczytam ci poczytajmy wspólnie z córką oczywiście odpowiedział, że mnie, że przecież ona może zrobić tak samo i poszła do swojego pokoju, ale mamy ponawia łatę oferty tak długo aż w końcu córka zdecydowała no dobrze to usiądźmy poczytajmy i najpierw po tym, akcie czytania każdy rozchodziła się do swojego pokoju w ale potem zaczął rozmawiać o książce, a następnie o tym co jest między nimi co je poróżniło, dlaczego nie mogą się porozumieć, dlaczego jest im tak ciężko i mama opowiadała, że poprzez akt czytania i poprzez medium jako, jakim była książka odzyskała na nowo więź emocjonalną ze swoją córką i jest znakomity esej Daniela Bednarka, pod którym jak powieść, który pokazuje, że dziecko od urodzenia chce poznawać świat również poprzez czytań i taki pięcio sześciolatek marzy o tym, że, kiedy pozna litery to będziesz czytał sam, a potem przychodzi ten żmudny proces uczenia się litery składanie liter wyrazy sylaby i okazuje się, że to wcale nie jest takie łatwe i doczekanie złudnej trudne i w tym momencie właśnie rodzice abdykuje z funkcji rektora tak z rozmachem zostajesz z tym zostajesz z tym samym i to jest ten moment krytyczny, kiedy czytania okazuje się trudne, a przecież nie lubimy się zbyt męczyć w związku z tym dzieci rezygnują z czytania to jest bardzo często zależność i warte są z tego zdawać sprawę i kiedy dziecko uczy się czytania w szkole być obok i wciąż czytać głośno i wciąż pokazywać, że to jest trud, który się opłaci, który potem wprowadzić dziecko z wspaniały świat literatury odkrywane samodzielnie, więc czytajmy nawet wtedy, kiedy dzieci potrafią szczekać, a wręcz nawet czynniki zwiększają metę liczbę czytanych wspólnie przeczytanych wspólnie książek czytajmy, więc czytajmy części pokazujemy, że ten akt czytanie jest bardzo przyjemny chciałbym teraz wznieść się na inne jeszcze wyższy poziom ogólności oznacza szeroko rozumianej edukacji kulturalnej niosą czytelnictwie gminnej jest pani autorką programu dla kobiet osadzonych więzieniach wraz z dziećmi to właśnie program miny promujący edukację kulturalną czytelnictwo ne również Opowiedz o tym, programie i od tych matkach, które z tego co czytamy w programie początkowo były dosyć sceptycznie nastawione na do takiego pomysłu właściwie po co ne skoro one w jakimś sensie przegrały swoje życie mają o wiele poważniejsze problemy na głowie w tej chwili niż jakakolwiek edukacja kulturalna czy czytanie książek i oczywiście nie mówiłyśmy o tym, wprowadzając program Żyd jest edukacja kulturalna czy, że program dotyczy czytelnictwa po prostu były to miłe zajęcia jak jakiś przerywnik w ich codzienności monotonię więziennego życia za zapraszaliśmy na kawę herbatę na jakiś ciasteczka i panie przychodziły na te zajęcia po prostu, żeby się rozerwać, a potem okazało się żony jednak coś dają i w sferze emocjonalnej i tej edukacji kulturalnej dalej działo się to niejako obok niejako przy okazji, więc były zajęcia z Drammen, które pod lupą, dzięki którym nauczyły się konfrontować z własnymi uczuciami były zajęcia teatralne odkrywał w sobie talenty grania w prawdziwym co złowił teatrze nagrywały się spektakl, który przygotowały go osadzone kobiety i potem ten spektakl był inny wysyłany na płytach do dzieci, które przebywały w domach dziecka rodzinach zastępczych czy w rodzinach biologicznych, jeżeli jeszcze takie funkcjonowały, ale chodziło o to, żeby pokazać tym osadzonym kobietom, że kultura to nie tylko telewizja żony same mogą ją w jaki sposób tworzyć, że mogą same w nich uczestniczyć w teren ten czas wspólnie spędzony pokazał im, że mogą rozwijać swoje zainteresowanie, że jakieś zainteresowania mają zaczął czytać książki nie tylko swoim dzieciom, ale także sobie z wypożyczoną więcej książek z więziennej biblioteki, a więc myślę, że ten program był ogromnym sukcesem oprócz zajęć tak tzw. zajęć kulturalnych czy teatralnych muzycznych plastycznych, bo panie przygotowywały własną scenografię do spektaklu kostiumy, a także okładki na płyty wysłane dzieciom były także zajęcia edukacyjne podczas zajęć budowało się wspólnie starałyśmy się zbudować ich poczucie własnej wartości mówiłyśmy o tym co daje czytanie mówiłyśmy o rozwoju emocjonalnym mówiłyśmy również o udanym umiejętności rozwiązywania konfliktów jak należy się porozumiewać poznawało się poszczególne wartości zawarte w książce z dzieckiem świat wartości, a więc, o czym mówiłyśmy o tym, czym jest szacunek jak należy go praktykować czym jest odpowiedzialność uczciwość one nie zdawał sobie sprawę, że rzut każda sytuacja, w której każda interakcja z dzieckiem jest jakąś lekcję wychowawczą dla dziecka, że nie ma sytuacji wychowawczo obojętnych żony są wzorami dla swoich dzieci żona ojciec dzieci obserwują ich zachowanie, więc myślę, że ten program rzeczywiście miał ogromną ogromne znaczenie resocjalizacyjny, ale także kulturalne chciałem zapytać panią czy na podstawie tego programu moglibyśmy wysnuć jakieś wnioski dotyczące resocjalizacji kulturalnej jeszcze poziom wyżej, czyli na poziomie całego społeczeństwa wspomniała pani wcześniej o innych czasach inteligencji proletariackiej sny, które nadeszły, a to, dlatego że mamy inny rodzaj częściowego analfabetyzmu czy ograniczeń w inny intelektualnych związanych z baśni z ograniczonymi horyzont ami brakiem oczytania bratem brakiem kontaktu z literaturą czy te sposoby te metody zachęcania kobiet osadzonych więzieniach do aktywnego ani biernego uczestnictwa w kulturze do tworzenia nie tylko przyjmowania pewnych produktów nazywanych gminy lub nie inne kulturalnymi czytam metody w jakikolwiek sposób na pani zdaniem mogłyby okazać również przydatne w w ogóle w edukacji szeroko rozumianej kulturalnej społeczeństwa, któremu tak jak pani powiedziała nie bardzo chce dzisiaj czytać nie bardzo chce czytać nie bardzo chcą uczestniczyć w spektaklach teatralnych nowości nawet jako widzowie nawet ja oczywiście nawet jako widzowie i okazuje się, że te potrzeby kulturalne naszego społeczeństwa ograniczyły się właśnie do oglądania telewizji czasami uczestnictwa w jakiś masowych plenerowych koncertach, które są za darmo nieodpłatnie, ale myślę, że to jest wielkie zadanie szkoły rozbudzenie potrzeb kulturalnych w społeczeństwie takim które, gdzie rodzice właściwie tych potrzeb kulturalnych nie mają będzie zadaniem szkoły ich zadaniem szkoły będzie zaprowadzenie dzieci do teatru na koncert, ale taki, który będzie interesujący dla dzieci, a niektóre trzeba z Ursusa wysłucha krew w oczach słuchaczy spektakl, który trzeba zobaczyć, więc myślę, że można stosować w szkole różne aktywizujące kulturalnie metody jak wspólne wystawienie spektaklu jak właśnie zajęcia plastyczne, które dzięki, którym powstanie scenografia wyższą takie zajęcia też robiliśmy podczas programu generacje kreacje sztuka dialogu pokoleń to był program, który łączył grupę dzieci z domów dziecka i seniorów z uniwersytetów trzeciego wieku i chodziło w nim o to, żeby dzieci znalazło znaczących dorosłych w swoim życiu, a dorośli żeby, kiedy jej wygaśnięciu ich aktywność zawodowa też mieli jakiś cel działania i okazuje się, że poprzez wspólne właśnie działania kulturalne powstały przyjaźnie, które mimo, że program się zakończył trwają do dzisiaj do dzisiaj się uczestnicy projektu, czyli dzieci i seniorzy odwiedzają pomagają sobie wzajemnie myślę, że żal, że to był też program, który pokazał, że kultura łączy pokolenia łączy ludzi o różnym stopniu przygotowania do odbioru i tworzenia kultury i może to być taki wspólny mianownik, do którego powinniśmy dążyć mam wrażenie, że dla biblioteki też przeżywają jakiegoś rodzaju renesans w dzisiejszym czasie one stały się takimi ośrodkami kultury Neo retro to znaczy z 1 strony oczywiście one promujące czytelnictwo tradycyjny nie na czytnikach miny no ale to właśnie połączone jest aktywizowanie zmysłów inne dotyku wzroku czasem zapachu ten zapach książek dla niektórych jest to bardzo ważne ciemne, ale też ośrodki działają zupełnie inny sposób dzisiaj niż jeszcze kilkanaście lat temu tu już nie są te zakurzone instytucje, do których zaglądają tylko w inne osoby bardzo mocno zainteresowany jest związane z tym miejscem, ale dzieje się tutaj bardzo wiele innych w bibliotekach w dzisiejszej Polsce różnych aktywności związanych z kulturą jak chociażby letnie ogrody polityki w bibliotece elbląskiej ciekawa jestem czy przez lata nie działalności fundacji cała Polska czyta dzieciom zauważyła pani właśnie były jakieś konkretne przemiany konkretne trendy no i faktyczny wpływ bibliotek na kulturalne życie lokalne bardzo często taka biblioteka w małym mieście czy miasteczku czy miejscowości jest pierwszą czy jedynym ośrodkiem kultury czy faktycznie tak jak mi się wydaje czy może to znak wielkomiejska perspektywa, że te biblioteki są trendy i tak rzeczywiście jest Neil nasza Fundacja współpracuje z bardzo wieloma bibliotekami bibliotekarki i bibliotekarze są liderami koordynatorami programu czytania i bardzo często biblioteka jest ośrodkiem kultury jak w jakiś miejscowości szczególnie małych miejscowości, gdzie nie ma w domu kultury i ten w tę funkcję przejęła biblioteka wspaniale, że w bibliotece nie tylko wypożyczać książki, ale odbywają się różne wydarzenia kulturalne spotkania z autorami, ale też spotkania z zespołami muzycznymi, ale też organizuje się koncert organizuje się jakiś drobny formy teatralne to jest niezwykle ważne, a poza tym co jeszcze zadziało się w międzyczasie w polskich bibliotekach to to, że w zasadzie wszystkie biblioteki są zinformatyzowane wszystkie mają dostęp do internetu wszystkie mają komputery dlatego też jest to pewien czynnik, który przyciąga młodych ludzi do biblioteki najpierw przyjdą tutaj, żeby sprawdzić coś w internecie, bo nie ma własnego komputera, bo są jeszcze takiej rodziny i musimy sobie zdać z tego z naszej wielkomiejskiej perspektywy sprawy, ale potem może też pożyczyć książkę może pani bibliotekarka stanie się właśnie taką osobą, która włączy młodego człowieka w krąg kultury i zrobi w nim potrzeby kulturalne, więc biblioteka to już w tej chwili nie tylko miejscem, gdzie wypożyczać książki, ale ośrodek kultury czasami, kiedy my rozmawiamy w radiu TOK FM na różnego rodzaju wartościowych w publikacjach książkowych półżartem pół serio rozmawiamy z autorem czy z osobą, która jest obecna w studiu, że to jest książka, która przydałaby się na liście lektur dla polityków to jest pół żartem oczywiście panuje taka powszechna opinia, że politycy są bardzo zajęci imają dużo ważniejsze sprawy niż takie błahostki jak czytanie albo, że po prostu z wyboru nie czytają wybierają inne ignorancję właśnie, dlatego że czytanie książek postrzegany jest jak wielkiego jako jakiegoś rodzaju Niemką tańszą rozrywkę relaks tak jak innym masaż ciała masaż dla umysłu książka to się bierze na wakacje inne do walizki ewentualnie czytniki i na plaży czy w wolnym czasie się czyta ani jako świadomy narzędzie samorozwoju w inne czy właśnie zdrowia emocjonalnego co Fundacja podkreśla nasz tak sobie myślę, a może my Fundacja ABC 21 cała Polska czyta dzieciom oprócz tego, że przygotowała złotą listę lektur rekomendowanych dla dzieci może ona swoim autorytetem mogłaby przygotować na złotą listę lektur polityka albo obywatelach albo inteligenta zupełnie poważnie mówię mimo tego rząd chodzi od czasu kanonów mimo tego że, aby zgadzam się co do tego, że ta Entropia w świecie książek jest już coraz większej każdy dziś ma inny ten zbiór przeczytanych tytułów innych to może jest także na autorytet fundacji mógłby wpłynąć na to inne, że nie tylko politycy nie, a amerykańscy Barack Obama czasami rekomenduje konkretne BiH UN w niedawno przeczytałam rekomendowaną przez niego książkę fatum i furia dokupić i to zdecydowanie wpływa na inne na Czytelników na podniesienie czytelnictwa to samo robi Bill Gates tak co jakiś czas, by podaje 5 tytułów rekomendowanych książek na dany rok no tak działają autorytet i zastanawiam się czy autorytet fundacji nie wpłynął tutaj na autorytet naszych elit politycznych my, żeby i dla własnego samorozwoju i dla nas wszystkich chętnie czytały nie traktował go jako tanią rozrywkę czy też obciach jakąś miękką kompetencje do tego dzieliły się na poważnie treściami, które za, które czytają takie właśnie Barack Obama np. pomysł świetny zresztą powstawały już takie listy 100 książek, które powinien każdy przeczytać książki, które po wizji oraz zadłużona na rozdaniu myślałam raczej o kilku stołach dla naszych polskich polityków dla pary lista złotych netto dla parlamentarzystów to jest znakomity pomysł, ale chcę powiedzieć o o takiej akcji, o których słyszałam, którą przeprowadzili licealiści w 1 z małych miasteczek litościwie pominę, jakie to było miasteczko i pytali radnych w swoim mieście oraz pana burmistrza, jaką książkę teraz czyta i proszę sobie wyobrazić, jaka książka była czytana przez radnych i pana burmistrza Anna Kucharska nie, ale blisko, ale okazuje się, że informacja z urzędu, że prawdopodobnie nic nie czytali, bo większość z tych radnych oraz pan burmistrz powiedzieć, że właśnie czytają potok Sienkiewicza, więc to była chyba pierwsza książka, która przyszła inna myśl jako taka, którą ewentualnie można uznać za litr jak wyliczyć czytamy no, więc to pokazuje jak bardzo marnie wyglądacie na innej strony jak mało realna niż dla współczesnej literatury zajmująca jest rozpoznawana przez 84 % społeczeństwa jako Marka Fundacja cała Polska czyta dzieciom one 21 może to jest ten autorytet, którym mógłby w morze bardzo może warto rozważyć natomiast bardzo bardzo staramy się, żeby coraz więcej rodziców czytały dzieciom i to jest naszą misją zdrowie emocjonalne dzieci młodzieży, jeżeli oczywiście rozszerzymy komisji, jeżeli już nie będziemy mieli co robić w obszarze promowanie czytania dzieciom to wówczas pomyślimy również dorosłe na razie efekty pracy fundacji są takie, że właśnie ponad 80 % społeczeństwa rozpoznaje markę ponad 50 % rodziców czyta już przy swoim dzieciom i to jest wielka zasługa inne fundacje, ale też powiedzmy przy tej okazji, że nie wychowamy czytelnika jeśli sami my dorośli nie czytamy najskuteczniejszą metodą czy narzędziem wychowania tzw. modelowanie inny o tym, bardzo dużo mówi w Paryżu z kolei zresztą nie tylko on, że dzieci nie postępują zgodnie z tym co rodzice w najlepszym odruchu serca najbardziej inne z najlepszymi intencjami i radzą przemówią czy pokazują tylko dzieci żyją dokładnie wg innych takich zasad wg jakich żyją ich rodzice i siedziby jeśli rodzice zajadają się słodyczami bez przerwy na oczach dziecka natomiast rekomendują dziecku mówią o tym, że należy odżywiać zdrowo jeść owoce warzywa to nic z tego nie będzie co najwyżej dziecko nauczy się hipokryzji i na jakiego życia zgodnie z podwójnymi standardami to samo dotyczy książek o tym, się nie mówiliśmy bardzo ważne jest czytanie z dzieckiem nikt dziecka, ale bardzo ważne jest też to, żeby rodzic sam był czytelnikiem i bardzo ważne jest też to, żeby tatusiowie byli czytelnikami, żeby dziecko nie kojarzyło skutek tego aktu czytania wyłącznie z PSL rodzajem żeńskim mama od czasu do czasu czyta, ale tata to zwykle siedzi przed telewizorem, więc pokaż dzieciom, że tatusiowie też czytają oczywiście nie ma sytuacji wychowawczo obojętnej jak mówił Zygmunt Łysakowski w związku z tym dziecko poprzez obserwację uczy się i interna wizje pewne zachowania nie można powiedzieć teraz postępuj tak jak ci mówi, ale nie tak jak ja robię mówimy, że nie wolno kłamać, ale jednocześnie prosimy dziecko, że zadzwoni ciocia to powiedz, że mnie nie ma w domu rzeczywiście uczy się hipokryzji, więc musimy pokazać dziecku rzeczy taniej jest też dla nas przyjemne nie ma nic gorszego niż na prośbę dziecka wieczorną Poczytaj mi mamo Poczytaj mi mi tato jak dziecko słyszy o Boże znowu muszę ci czytać nie mogę się zająć czymś innym możecie włączyć bajkę, więc pokazujemy, że to czytanie jest przyjemny dla nas też, że czytanie dziecku dla nas przyjemne i czytanie samodzielny dla nas samych, że są ciekawe książki, które po, które warto sięgnąć i ważne jest, żeby stworzyć w domu bibliotekę niech to będzie kilka książek ani one stoją na półce nie będą dla dziecka dostępne i to nie jest także książki są bardzo drogi prawie każdą rodzinę są różne będą cenne kina komercyjnego i książek wyprawa rodzinę dwoje rodziców z dwójką dzieci do kina to jest ponad 100 zł przynajmniej w Warszawie, a książka kosztuje około 30 tak może 40 jest zdecydowanie przedmiotem wielorazowego użytku dla całej rodziny poza tym proponuje wymianę książek, bo dzieci wyrastają z pewnych tytułów i można wymienić z innymi rodzinami my nasza Fundacja stworzyła klub czytających rodzin i w różnych miastach takie kluby działają rodzice opowiadają sobie, jakie książki warto dzieciom kupić leki warto przeczytać jakich nie warto wymieniają się książkami rozmawiają ze sobą chodzą na wspólne wycieczki wspólne spacery wspólnie czytają w parku czy w innych miejscach, więc myślę, że to jest też takie narzędzie wspólnotowe budowania pewnej wspólnoty wokół czytelnictwa wokół książki rekomendujemy dorosłym dzieciom dzisiaj lektura, ale mamy też pewne narzędzia, które mogą państwu pomóc wejść to świadczy zanurzyć się w świat jeśli państwo nie mają czasu na tydzień czytania co to za temat Fundacja działa już w zakresie czytelnictwa od 15 lat w zeszłym roku przez cały rok obchodziliśmy 15 lecie kampanii cała Polska czyta dzieciom i ta kampania polega również na tym, że raz w roku na początku czerwca w okolicach dnia dziecka organizujemy ogólnopolski tydzień czytania dzieciom i w tym roku od 3 czerwca do środy do PE i w tym roku od trzeciego do 10 czerwca obchodzimy kolejny tydzień czytania to jest tydzień, podczas którego ponad 3 ,51000 miejscowości włącza się wy zabawy czytelnicze organizuje wspólne parady czytelnicze konkurs na uboczu życia, a źli radni brzmi poradni dzieci w strojach przypominających bohaterów bajkowych n p . wędrują do urzędów miasta, prosząc o wsparcie bibliotek idą ulicami miast i 3 czy małych miejscowości w wielu miejscowościach to jest najważniejsze wydarzenie kulturalne w całym roku ten tydzień czytania czasami tydzień rozciąga się do 10 dni, a więc jedno przed nami promocję czytania poprzez ogólnopolski tydzień czytania dzieciom zachęcamy państwa do poszukiwania informacji w swoich lokalnych ośrodkach kultury w internacie tydzień czytania Ts hasło, które należy wpisać się w wyszukiwarkę trwa od jutra od 3 czerwca do 10 czerwca dziękuję bardzo za rozmowę naszym gościem w tej części programu w Elblągu w bibliotece elbląskiej w ramach letnich ogrodów polityki była Elżbieta Olszewska dyrektorka programowa fundacji ABC 21 cała Polska czyta dzieciom bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA