REKLAMA

Historia Forda T (powtórka audycji)

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-06-03 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak, ale Jerzy Lemański muzeum techniki przemysłu w Warszawie dzień dobry ponownie pani, że jedziemy tam dzień dobry państwu jesteśmy przy czarnym fordzie te to co zaczniemy od zewnątrz 3 od środka można zobaczyć ten silnik, jeżeli można tam też miejsce o 1 z tamtych czasach silniki Musk odcinka otwierała się zupełnie inaczej niż dzisiaj ich kierowca po prostu podchodzi do przodu samochodu i podnosi klapę do góry w VAT od silnika w latach powierzchni 6076 Rozwiń » grał inaczej niż dzisiaj, bo się otwierał przeważnie od strony szyby, a zawiasy miały z przodu chodziło o bezpieczeństwo, bo wtedy zdarzały się przypadki, że jeżeli nagle klapa miała zawiasy stół w czasie jazdy podnosiła się i zasłaniała widoczność jest teraz są na tyle zabezpieczony, że mogą się normalnie otwierać, ale przed wojną samochody miały klapy podwójny to znaczy nie otwierały one się nie miały ani zawiasu Wschodu ani z boku tylko miały zawiasy na samym środku inni silnika i można było otworzyć klapę lewą bądź klapie prawo w przypadku forda, jeżeli chciało natka dojść do świec wymienić świece należało otworzyć klapę prawo do ZUS więcej natomiast najbardziej i tutaj takie haczyki w latach praktyki podniosę o dusze otwiera nam utrata prawa i widzimy cztero cylindrowy silnik o pojemności daje 72800 z kawałkiem prawie 3 l silnika moc 22 koni mechanicznych i nawet na tamte czasy to niebyła jakaś imponująca moc to tu nie było tak bardzo duże, ale pamiętajmy Ford chciał stworzyć coś solidnego ani coś nowatorskiego za to prędkość była naprawdę imponująco na rok jeśli chodzi o początek dwudziestego wieku rok 1908 ten samochód rozpędza się do prędkości 65 km / h co naprawdę było sporo naprawdę naprawdę było dużo lepiej i tutaj pozostawia wiele do znanych Marek w tyle nawet po kilkunastu latach produkcji jest mały akumulator jest jak dobrze tak, bo to jest model z 1926 roku są jej końcowego okresu produkcji, którego mu przyznam szczerze, że w tym samym roku udo World finalnej nie był karany ja patrzyłem na numer ramy i patrzę w katalogach forda patrzę dokładnie kilka samochodów wyprodukowanych i on był wyprodukowany w kolorze popielatym mało Sylwia rozpoczyna pracę w muzeum techniki rozpoczął już dość dawno temu, bo 1986 roku ten samochód był jeszcze przed renowacją jak pamiętam jako popielaty później, gdy oddawaliśmy samochodu renowacji był dylemat czy zostawić kolor popielaty czy przemalować go na czarno i w końcu zdecydowaliśmy, że zrobimy tak jak jest w tym Ford model jest kojarzony w, czyli pomalujemy go na kolor czarny są niestety właśnie wprowadza wiele osób w błąd brak wizji czasami tutaj zająć się przyglądać tatusiowie chcą zaimponować synkowi tak dalej no Zobacz te same już nigdy żaden inny kolor nie ustępował tylko w kolorze czarnym co niestety nie jest prawdą, bo nawet nasz egzemplarz był popielaty akumulator jest, bo tak jak powiedziałem, że samochód w 1926 roku wydaje się, że w 1919 nie pamiętam dokładnie, ale chyba 1919 Ford zdecydował się na wprowadzenie rozrusznika alejek Korban nadal była w samochodzie z przodu tak Korba była z przodu jest ona w fordzie model tt aż tak choroba jest w, tyle że już było żużlowiec uruchamiamy samochód elektrycznie, ale czasami, jeżeli rozrusznik za luty bądź akumulator, jeżeli zamierza była to samochodu uruchomić w korku w Italii zakład robił było wyłożenie było już oświetlenie elektryczne, ale oświetlenie elektryczne też wprowadzono około 1902 czternastego piętnastego roku najpierw fordy i te miały oświetlenie gazowe porządne koła już tutaj są już otrzymali właśnie jest jego wywód taka ciekawostka Henry Ford był człowiekiem niezwykle praktycznym i on przejść do tylnych kół w zbudował tylne koła tak, że i podzi w całego koła można było tam, bo specjalne dopasowanie założyć pas transmisyjny i samochód podniesiony do tyłu mógł napędzać maszyny rolnicze nieraz udowadniali, że takiego dzisiejszych samochodach to jest nierealne niektórzy pewnie przerabiane i może tak, ale w każdym razie bardzo często rolnicy kupowali i więcej używać samochodu napędzania swoich maszyn rolniczych i dojazdy co jest rzeczą charakterystyczną dna, ale nie dlatego Ford zdobył popularność są 3 sprawy, o których należy pamiętać, dlaczego Ford stał się samochodem tak bardzo popularny dlatego zmotoryzowany Zjednoczone, dlaczego powstało niż ich niż ich aż 15  000 000 egzemplarz rzecz oczywiście najważniejsze ten samochód był taki nowy tani i FOT zawsze starał się, żeby obniżyć koszty koszty produkcji, gdy samochód pojawił się na rynku kosztował 850 USD ja powiedziałam, że osuwisko to 850 osłabiły bardzo tani, ale samochodem dwuosobowym FOT model ten był dojrzalszy konstrukcją silnik był jednocylindrowy tutaj cztero tamten jest maksymalna samochodu 235 km / h to było 65 km / h Ford model ten przewoźnik spokojnie 4 osoby mu przewieźć 5 osób nawet tamten samochód przewoził 2 osoby w Ford model ten był znacznie bardziej zaawansowaną konstrukcją i kosztował 850 USD tylko 200 USD więcej od osłabienia, czyli ten atut w rękach od człowieka już nie ma atuty banalną gazu okazało się, że ktoś inny potrafi produkować samochód, bo jeszcze niższych kosztach biorąc pod uwagę jest stopień zaawansowania technicznego, ale co 8 zlotych 852 Ford i w końcu to był rok 1908, kiedy ten samochód był budowany metodą na karierze chałupniczo to znaczy w Wiedniu stanowisku zaczynano przynoszono ramy do ramy dokładano koła na koła zakładano butiki potem zapada noc całą budę montowano silnik na końcu dach kierownicy i całe oprzyrządowanie, czyli samochód powstawał była to produkcja na 1 stanowisku natomiast w roku 1913 WORD wprowadzi produkcji taśm to jest rzecz niesłychana wtedy, chociaż impreza i nie mówcie państwo, że Ford wynalazł produkcję taśmową, bo to jest nieprawda produkcja taśmowa była nawet 1800 dziewięćdziesiąty roku, ale i on zresztą Oldsmobile ten właśnie jest agent fartuszek tych produkowanych taśmowo, chociaż nikt takiej formy w jaki to robi fotkę w złotych do udoskonaleń i sposób produkcji taśmowej jest zaproponowany przez port ATA jest właściwie bez większych zmian praktykowany do dnia dzisiejszego tyleż na początku podatek taśma nie była napędzana elektrycznie tak jak dzisiaj tylko od dzielnic Katowic na linach ciągnęli samochód no to tak trochę śmiesznie wyglądała tylko na początku potem się zmieniło w i w 1913 prawie cały rok 1913 to były próby ego forda jak pod ratusz mógł obliczyć ile, w którym miejscu samochód ma stać, żeby użyć kursu co ile czasu będzie trwało były taśmy, które nie tylko taśmy, które po, który przyjeżdża samochód, ale były też taśmy poprzeczne, które z kolei do sądu dostarczały komponentu do tego samochodu to wszystko było zautomatyzowane i to było tak dokładnie wyliczone, że nawet kasownik musiał oddzielne inaczej stanowisko było dla pracownika leworęcznego inne stanowisko było dla pracownika prawo ręcznego to wymagało czasu, żeby to sprawdzić, jaka ma być prędkość taśmy okazało się najlepszą optymalną prędkością będzie 2 m dobrze mówi tak 2 m / min i nie ma stanowisk stanowisk w produkcji oraz trybu 80 po obydwu stronach taśmy z jej dna na początku pojedynku zimowy 2 i były 80 było 84 stanowiska i to wszystko dopiero gdy został całkowicie opracowanych mogło uśpić ruszyło 1 grudnia 1913 roku te samochody zaczęły się pojawiać potem wychodzi bułeczki z piekarni naprawdę to była już niesamowita produkcję ponad 1 000 000 egzemplarzy rocznie 1 grudnia to całkiem niezły prezent na święta święta w Telford wiedział, że jego samochody jako pierwszy w tańcu tak tak willi w taki sposób są produkowanych i wtedy zaczął się tym problem z tym brakiem hala to właśnie wtedy Henry Ford podjął decyzję, że będzie mu malało samochody na czarno, bo do 1913 roku były różne kolory były w latach 1914190221 nie powstał żaden samochód w innym kolorze ściany w Lipnie zamawia w innym kolorze mogli sobie sama Czarzastego w co tu akurat pasuje może zamówić w wiosce, ale podarki, żeby się do dworca, ale mówiąc o produkcji taśmowej co było na początku tej taśmy pierwsza część wywożenie stawiają się na tym co było non podejrzewam, że rama była po prostu nowy model to były samochody na ramie to niebyły nadwoziu samonośnym jest uszami Szrama dotuje dokręcone koła w tym, że pamiętam jest pierwszy etap i tam pracują pracownicy, którzy dokręcanie około ci pracownicy całe swoje 8 godzin dziennie dokręcać koła, czyli byli już perfekcyjnie nauczeni jak to robić na tym torze przewagę właśnie produkcji taśmowej, bo jeżeli buduje się samochód na stanowisku jednak o to pracownika musi dokręcić koła, które sektory potem zamontować toczy tamto jednorodny lepiej drugie Robygu gorzej natomiast tutaj on miał specjalizację dokręcanie koła już nic innego nie robił filmy o powierzchni 5 minuta dokręcenie kół po samochód odjeżdżał dalej już nie oddał następ ramy, do których muszą przykręcić koła, a on robi dobrze następnie dalej, zanim przekręt to pomysł błotniki i on nic innego tak nie potrafi dobrze robić jak właśnie przykręcać błotniki miał 3 minuty na przekręcenie butików samochód odjeżdżał dalej w aucie, a następnie samo to po udoskonaleniu gdzieś tam przeczytałem, że produkcja 1 w modelu forda też zajmować 90 minut to możliwe tak to jest możliwe można wybudować tuż obok bramy do 200  000 w ciągu roku wyprodukował w dywan FSO chwaliło się w 1970 druga szóstym wyprodukowaliśmy 120  000 fiatów jak to się ma do produkcji w 1920 roku Ford forda, który powstał w ilości 1 000 000 ponad 1000010 × tyle egzemplarzy dlatego nic dziwnego, że Forte zmotoryzowaną stany Zjednoczone kolejna różnica pomiędzy tym Oldsmobile rem, czyli kart Adasiem i fordem Tattoo Ford już na dach tak no bo to już były te czasy, kiedy samochód przestał być urządzeniem rekreacyjny, kiedy był urządzeniem użytkowe Ford model ten jest tak zaprojektowany, że on był i karetką i wozem dla pana dyrektora i wozem dla robotnika 1 z boku dodaje transfer Dudu gotowy do kościoła wszystko poza tym to była dama pamiętają można było sobie przerobić tę samą można było zrobić nadwozi jakich chciał dzisiaj przy przypadku nadwozi samonośnych nie ma takich możliwościach miasta, jeżeli była na to zarówno w fabryce można było dowolną wersję przyjąć, jaki potem już w domu sobie wydłubać, ale nie skończyliśmy pewne rzeczy jak mówią, że są 3 aspekty, których FOT wyprzedzał wszystkich tak jak i które spowodowały, że stał się samochód tak popularny i do potencjalnie nic jeszcze nie dochodzi ocena w cenie 860 lat powiedziała prawdę, a potem rozpadał produkcja taśmowa 400 par treści Ford doszedł do oceny 260 USD za sztukę to już było tak Nisko, że już dziś naprawdę nie dało, a jednak dla forda to było opłacalne biorąc pod uwagę, że zarobki w fabryce forda był dosyć wysokie w po niecałe 4 miesiące mówi pracownik pracować w stany Zjednoczone, żeby kupić sobie samochód Ford model ten, kto naprawdę mało hełmy osiągnęliśmy dopiero w 2001 . wieku i dlatego ten samochód dzięki cenie stał się popularny drugi raz aspekt sprawa części zamiennych do tej pory było tak, że jeżeli kupowało się samochód jak coś popsuło to trzeba to było naprawić Henry Ford doszedł do pewnych wniosków, które tak naprawdę w wielu dziedzinach techniki dopiero ugruntowały się u nas 2001. wieku nie naprawiamy tylko wymieniamy się bardziej opłaca winić Henry Ford budują samochód praktycznie budował wypuszczają samochód fabryki długich budował w skrzynkach tu zasada 1 wychodzi z taśmy, a drugi taki sam wychodzi skrzynkach w części saun cały samochód był skatalogowane każda część miała swój numer i każda z tych części była wyprodukowane tak samo jak wyprodukowany samochód i te części były rozprowadzane na terenie całych Stanach w wyznaczonych do wszystkich sklepów zielarskich wobec tego właściciel podatek, gdy zobaczył, że coś się popsuło mięta kawior tego tylko zwyczajnie Szkot wszedł do sklepu żelaznego mówił, że potrzebuje części z takim takim numerem i dostatku, nawet jeżeli sprzedawca nie miał tej części to wtedy po prostu mówi proszę poczekać tydzień zapewnia Witold wprowadzali to będzie i to było gdynianek to było naprawdę trafiony w dziesiątkę, bo ludzie zaczęli usuwać te samochody, bo wiedzieli nawet ktoś, kto się nieznana gangu przerażające nie zna się na prawie się po pół potwierdza orzecznictwo samochodem nic zrobić nagle okazywało się Jaś nie znano naprawie, ale odkręcić sztukę i przykręcić następny to potrafi pewnie tam jakaś instrukcja była oczywiście i wtedy już ludzi nie bali kupować samochodu powiedzieli, że w przypadku awarii nie są na przegranej pozycji na egzaminie drogą to zaniosą do kogoś, kto się zna ten ktoś powie, jaka część popsuła sprawa załatwiona poprzysiągł, że nie był wymieniony popsuły się jakich piasty oś licznych takiego to wszystko mogło być ich zdanie, że o tej trzeciej rzeczy, która była wyższością nad ad hoc Mobyland już w środku może bowiem wraz z samochodu to w dobrach o 18 wcale niełatwo się quada, bo kanapy wysoko na 1 dach i całkiem Nisko także to próbujemy miała wygodnie w latach z tego powodu dobrze udało się zamykamy drzwi z tyłu w tamtym czasie w samochodach były wygodniejsze i wyliczyliśmy kogoś przewieźć osobę szanowaną Denisa znaliśmy ich tobym go stworzyliśmy ją z tyłu, bo już było znacznie więcej miejsca i tak było praktycznie do z lat sześćdziesiątych kanapy silne były wygodniejsze od dzisiaj ich wyniki są właśnie spodzie modelkę jej trzecia rzecz, o której ja chciałbym jeszcze powiedzieć, dlaczego samochody były tak popularny jest, że tak jak mówiliśmy cena druga rzecz możliwość zakupu z części zamiennych, a trzecia rzecz to solidność uniwersalność ten samochód miał części tak spasowane, że miały one bardzo dużo tolerancji, że jeżeli ktoś nie właśnie nieodpowiednio złożył też to ten samochód nadal działa dalej uniwersalność to co powiedział, że można było płynąć samochodu podnieść i tylne koła po uruchomieniu silnika mogą napędzać lakieru maszyny rolnicze często sam Ford model też bardzo łatwo było ich załogi gościńca i zrobić jakiś inny tam samochód rolniczych i ta uniwersalność spowodowała, że wody te w przynajmniej 15 % jeździły po nich był używany z innym przeznaczeniem niż właśnie do normalnego przewozu osób to jest ten trzeci aspekt natomiast sprawą, która była bardzo skomplikowana, czyli przeciwieństwo tych 2 tych 3 w niedogodności to sprawa wprowadzenia tego samochodu i z kierownicą nie com PL k Norwida w 1908 roku w ujęciu w ogóle jakikolwiek samochód dużą partię już kierownica bardzo szybko się rozpowszechniła także wtedy już nie produkowano tam samochodu bez kierownicy natomiast prowadzenie samochodu Ford modelkę było rzeczywiście skomplikowane i teraz pytanie, dlaczego Heniu Ford zdecydował się, żeby zrobić tak skomplikowane prowadzenie samochodu nauczyciel wbrew pozorom tutaj względy praktyczne nie może prowadzenie skomplikowanych to dzięki takiemu systemowi, który zaraz powiem nie dało się dosyć silnika, bo aż, bo np. nie dało się włączyć biegu wstecznego w czasie jazdy co było normą w tamtych czasach ciągle kierowca rozdawali całe skrzynie biegów tylko, dlatego że przez pomyłkę włączali bieg wsteczny w wodzie te nie było takiej możliwości skrzynia biegów oczywiście przy kierownicy posypana dźwignię skrzyni biegów ani w ogóle nie ma tutaj nie ma przecież nic nie ma innej osoby dźwignia to nieco skrzyni biegów no właśnie teraz jest tu bowiem jak to wygląda są 3 padała zupełnie, czego innego służy również dzisiaj, a nie daje nam pan popularnie mówi pedału gazu, czyli przyśpieszenia w finałach 3 pedały pedały pierwszy z lewej strony to jest pedał regulacji prędkości witalności dźwignia zmiany biegów pedał długi środkowy pedał hamulca nawet wydał trzeci po prawej stronie to jest jednocześnie taki hamulec jednocześnie sprzęgło wszystko właściwie na nas panie Jerzy musiał przerwać, bo ciasno się kończyć moglibyśmy jeszcze ten 1 odcinek nagrać już w fordzie tej po opowiadać dokładnie, kto wyglądał, dlaczego tak trudno się kierowało pojazd to będzie czwarty już naszą odcinek z muzeum techniki to na dzisiaj dziękujemy do usłyszenia za tydzień no i Krzysztof Woźniak Jerzy Lemański zachęcamy do słuchania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array