REKLAMA

Daniel Szczechura i Witold Giersz. Ostatni Mohikanie Polskiej Szkoły Animacji

Do Zobaczenia
Data emisji:
2017-06-03 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:06 min.
Udostępnij:

Twórcy Polskiej Szkoły Animacji odebrali na Krakowskim Festiwalu Filmowym statuetki "Smok Smoków". W radiu TOK FM opowiadają o swoim życiu i swojej twórczości.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Chovanec dzień dobry rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia magazyn filmowy prosto z krakowskiego festiwalu filmowego w tym roku 2 tysiące siódmy krakowski festiwal filmowy Radia TOK FM jest patronem medialnym tego festiwalu przez cały tydzień tutaj rozmawiamy o filmach, które w i oglądane na, a dzisiaj bardzo wyjątkowi goście zasiądą w tym studiu specjalnym studiu Radia TOK FM to będą to 2 wybitni animatorzy, którzy tutaj kilka dni temu odebrali statuetki smoka smoków to Rozwiń » jest taka nagroda specjalna krakowskiego festiwalu filmowego za wybitne osiągnięcia za wybitny wkład w kinematografie na światową Daniel Szczechura jest teraz moim gościem dzień dobry dzień dobry, a Witold Giersz będzie za chwilę naszym gościem w innej tak to spróbujemy połączyć właśnie tę opowieść Daniel Szczechura Witolda Giersza o o animacji oczywiście ta statuetka smoka smoków trochę narzuca nam taką taką rozmowę o tym jak to było, kiedy jest jak to jak to jest teraz będziemy podsumowywać, ale najpierw bym chciał pana zapytać o sam ten krakowski festiwal filmowy dwukrotną tę rocznicę, którą obchodzimy w tym roku, czyli 70 lecie polskiej animacji, bo to jest trochę taka data umowna oczywiście mówimy tutaj tej animacji powojennej zastanawiam się jak pan o tego typu rocznic podchodzili pod wnioskiem, by z dystansem dlatego szef, bo wiele takich rocznic niewiele takich stron tekstu pani słusznie powiedział umowy w dosyć długo obserwuję ten ten film animowany w końcu boja na dobrą sprawę leśnym w 1980 roku osiemdziesiątym pierwszym od 10 prawo no i rzecz jasna prędkości zmienia zmienia pewno by pani chciała wiedzieć co się zmieniło aha oczywiście ruszyły już pani mówi jak ja rozpoczynam swoją działalność w filmie to wiedziałem, dokąd ja to film adresujemy, dlatego że szanse w tym czasie seans filmowy składały się z 3 pozycji pierwsze to była Polska Kronika filmowa w drugi był tzw. dodatek hitowy film dokumentalny animowany siedzieli oświatowy, ale też była filmy oświatowe i dopiero potem był film ten spektakl nowy popularny filmy w tym czasie był on mógł się i chcąc wypełnić ten seans właśnie takie 3 bloki były kompozycją takiego i jak ja kończyłem szkołę filmową to zostałem zaangażowany w późniejszym studio Semafor i moje studio w zasadzie robiło tzw. dodatki te filmy miały swoje premie Kia, zaczynając silna i wiedziałem, że musi mieć odpowiednią ilość czasu proszę się zmniejszy się musi zmieścić w tym czasie i że ten film będzie pokazywany w kinach natomiast tego co widzę teraz tak to się trochę pogubił się wielu moich kolegów czy do byłych studentów pracuje w wyższym pedagogicznym to nie bardzo wie po co te filmy robi to znaczy oni wiedzą jest bardzo szeroki i wachlarz dystrybucji tzw . na festiwal wirtualny, ale te festiwale są różne media publiczne w tym pasie nie wiadomo, bo dla kogo to się robi, bo czasami w ilości widzów jedno jest znikoma nataki pokaz, a także to nas drugiej strony też mam wrażenie, że to jest określone widz prawda to są jednak publiczność festiwalowa to jest widz, który nie tych RM w Japonii nie lekceważy jawnie aksjologia nie tylko w razie delegowania tego innego lekarze uważają, że to zupełnie inny wie pani podejście inny jest podejście wie pani do, a do tego jeszcze tak mnie bardzo wiem jak się jej, jakbym ja się do tego stosunkowo, bo to stać już od 20 lat nie robię nie robię filmów animowanych w Orlen, ale my nie robi pan właśnie, dlatego że nikt nie widzi pan w tym sensu mówiąc dosadnie czy nie ma pan w czasówce już nie ma pan wie pan w Olsztynie to wyzwanie, jakim jest na emerytury to ma dużo czasu to ma dużo świetnych przede wszystkim ostatnią siedzibę, bo bardzo zmęczony pani, że to był wolny kosztował wiele wysiłku takiego psychicznego wśród klientów z różnych powodów, bo Turgieniewa następuje ten film w tym skończyłem i jakoś mi się to w ciekłym odechciało mi robić ten film w MO wydano wobec szpitala nie nie ja bym ja mówię w ostatnich tak inne hobby to był taki zlepek moich filmów to po to, by zlepek, ale mówi o Dobranocek, których zrealizowano na podstawie rysunku Stasysa Eidrigeviciusa to to był taki trochę nietypowy natomiast no i potem oczekuje też w osadzie tobym się tu w tym wszystkim w tym, że przyszły nowe techniki ja tych nowych technik nie nie jestem w stanie już chrzcił ich nauczyć, ale to to nie jest problem, bo są współpracownicy, który był bardzo chętnie w Kirowie kilka kilka próbek to coś wspaniałego tym zapisie zapis magnetyczny zapis cyfrowy w tej chwili trudno też w stosunku do takiej możliwości wierzę, że w byśmy takich nie mieli od tak bym powiedział natomiast po tym czasie musi lubić i tych chwil zrobił film dokumentalny prof. Tadeusz lubelski przewodniczący rady programowej krakowskiej fundacji filmowej nazwał pana i Witolda Giersza ostatni Mohikanin nami jeśli myślimy o, o czym możemy nazwać polską szkołą animacji pan czuje się trochę jak taki ostatni Mohikanin zliberalizowano beznadziejny absolutnie tak lub części w śmiesznym wyjawia Gutek film powiedziałbym zabytek przyrody ciszy panią także na buty na ostatni musi to być to był chyba ostatni film w Polsce zrobiony starymi technikami tak mi się wydaje mu trener wg mnie to wszystko się musi kiedyś kończyć także nabyte jak to się już Polska szkoła animacji Jeż dniu wszystkich dzięki takim rozdziałem zamkniętym jeśli wrócimy do tych lat sześćdziesiątych, bo wtedy, gdy w działanie na wywiad z panem, w którym pan opowiadał o tym w swoich początkach i tempa mówił, że skończył pan OSP w sensie pan nie przepraszam jest dla Maćka studiowałem na wyspy, bo w wyroku został relegowany z danych KNF kończynę potem ukończyłem Uniwersytet warszawski wydziału historii sztuki i skończyłem wydział operatorski w szkole filmowej ciężko się Budostal dostał się prawie cudem, ale występ i w trakcie studiów pokazano nam był przegląd filmów animowanych i pokazują kamery mu spokój tych 2 takich spokojne podtrzymuję to pokażemy jak to się bólu funkcjonuje wierzy, by ktoś miał ochotę to może coś takiego może taki film zrobić ja zadałem kilka pytań prowadzącemu taką, którą pracownik ten film to udać się do trzyma pieniądze 3 zloty to ludzie i po kilku dniach przyniosła mu ścianami nośnymi będzie, żebym robił w głosie Koszalina wnętrzem robić natomiast okazało się, że Jan, bo niewiele wiem panie bardzo mało, ale na szczęście byli koledzy też być pewni podpowiedzieli pomogli i tak podobny krok po kroku zdobywałem też te informacje w ogóle i uczyłem się zdrowo tak bym powiedział pewnego momentu, by polskie animacje dość mocno mnie fascynują również z tym mam wrażenie, że zaczynaliście czy poruszali się, że po jakimś takim obszarze dość nieznanym masz animacje Depty na liście ma pani rację ma panie ministrze w używaniu moi koledzy, do których których miałbym Borowczyk i Krynicy oni rozpoczynali film nic nie widzieli kompletnie nie rozpoczynali ten film realizowali filmy nie w studiu filmowym filmów animowanych kilku wytwórni filmów dokumentalnych dokument ten był sobie raz 2 limity opowiadali mi do była kamera było tego widzieliśmy też swoje rysunki i zaczęliśmy reanimować Veolia tak samo jak chciałem robić pierwsze filmy to wszyscy dobrze, ale jak to sobie też rady mówi tu jest to trzeba o nim normalny film rysunkowy taki był wtedy tylko imponowała technika klasyczna tzw. świętych i tego partnera o doświadczenia w biznesie to taki film w na 8 minutowy 6 minutowy test 70006000 rysunków pewno ktoś, kto musi zrobić 1 ręka tego nie zrobi pierwszy Witek ZFRON nie ja zrobię zrobił ktoś inny problem natomiast się istniał szukałem innych metod realizacji tylko powiedzieć, że jest taka technika not wycinanka mi, że można wyciąć postać, która będzie występowała na ekranie i tą postać animować sam na tyle jako miasto stawia sobie wymyślę i Wituni siadam sobie jesteś fanem w tym jak umiesz rysować jako mieszanie Move to to zróbmy to to zrobić i miota się strasznie spodobało wie pani, że po prostu jest tam sobie takie rzeczy robiłem no i okazało się to chwyciło na czym to chwyciło widz chwycił wie pani bić się nagle zorientował, że Żyd to postaci może inaczej poruszać na tym, że to niekoniecznie musi być blizny też może być fajnym i w 2 ci moi starsi koledzy i Borowczyk Lenica oni to jakby zauważyli, że można coś takiego robić ja poszedłem tą drogą tyle właśnie natomiast mieście komu wolno pomogą mi moją wiedzą tzw. sztuki operatorskiej po prostu wiedziałem jak to się dzieje, że ten obraz na ekranie powstań i prawnych jesteśmy ujmować kosztu tego i potem, że mając tą wiedzę, by pani zaczęliśmy kombinować jeszcze winny sposób mowy o tym czy oświetlić, a może potem jeszcze była taka przeszły także tzw. re projektor to jest na tyle na bok projekcja dziś można było wzbogacać ją stąd szału mówi pani wiedzę i 4 cokolwiek się nie zrobiło się pani w tej technice wycinanki owej to byłoby akceptowane przez widzów nawet do tego stopnia wie pani, że po pewnym czasie jak je tylko ja, bo to co żyli inni koledzy i Mirek i Łowicz FOT hektarowi to ci koledzy, którzy realizowali filmy klasyczną metodą zaczęli się upodabniać do wycinanki ci dla siebie pewne fazy likwidować, żeby ten ich człowieczek też się poruszał trochę tak jak trudno było tu nie chodzi o to, żeby oddać ruchem tak jak jest na w naturze chodzi podać jakąś syntezę tego ruchu przy czym czy jakąś esencją tego w ogóle ruch planet wszystko w filmie tak, ale z 1 strony syntezy ruchu czy ruch, ale z drugiej strony samą myśl, którą animacja krótka forma też animacji niesie ze sobą nowie pani te już pani ma pani w Skonto się w ogóle wzięło no wie pani tak wydaje się patrzę na te filmy animowane mówi jak dotąd były tytuły zaraz sobie w ogóle przy przypomnę wie pani tak w ogóle tytuły co powiedział Dzięcioł Sowie ja mam Vision film to po 9 sobie 2 panie czy przyp red, gdyż takiego planu czy mieszka i kotek Mutu nie był w jakiej racji pomoże w taki awans po Jerzy Szmit nasze życie to powiedziałbym artystycznym było na innym posiąść zaczęliśmy przenosić nasze doświadczenia na ekran mówi pani stąd się listonosze widziały filmy dla dorosłych przy takim nic nie będzie robił filmów dla dorosłych graczy dla innych dzieci wie pani na tym może zrobić film dzieci to w są dobre filmy robione przez 8 lat Rybczyński zrobił film dla dzieci dla swoich synów zrobił film lokomotywa wg Tuwima można zrobić, ale to nie jest tak powiem główne nowe stąd podział ten film także moją żoną, a teraz głupieje nie wie pani nie głupieje nie mieszać w mieście w Jeleniej góry trochę jestem zarozumiała, ale wie pani to co myśmy wtedy tam przed pół wiekiem blisko zapoczątkowali to tu zaczynają procentować to, że teraz widziałem bardzo ciekawy zesta w filmów francuskich przebojów w kinie Muranów w ogóle, gdzie na sali było 200 osób każdy zapłacił po 16 zł używaniu bardzo ciekawe filmy to nie były filmy głupi wie pani także to tu to wszystko jak zapoczątkował tu nagle huk to widać, że ten film rzeczywiście jedno w pewnych w pewnych obszarach o tym, filmem mądrzej natomiast, dzięki którym został infantylnie infantylny stanowimy siłę szuka widza, gdzie te wszystkie filmy porno spektakl Love to i tak w jury dysponujące olbrzymimi budżetami szukają Kasi pani no i szukają kasy w różny sposób na, ale z drugiej strony w Polsce mamy teraz taką sytuację, że jednak te studia na tournée wie pan powiedział w nogi kilkadziesiąt lat temu święciły triumfy na całym świecie część wy pracowaliście w tym momencie mam wrażenie, że to jest wszystko zepchnięte na dalszy tor znaczenie ma n p . tego finansowania mocnego skóry, więc zaczynają wchodzić po prostu projekty komercyjne jak to pogodzić z ciężko jest pogodzić projekt komercyjny pani z jakimiś ambicjami artystycznymi czego, ale można, ale można np. taka mała wytwórnia Ortmana angielska Londyn New Macieja mówi o tych dawnych technik szycia albo w rok był wspaniałym wspaniałe rzeczy wie, gdzie jednocześnie jednocześnie chłonny mają duży sukces finansowy wie pani w tym Jałowiec w żyłę cholera WI ja jestem w tej chwili kibice nie szedłem w środku w ogóle tych wszystkich wrócił też dewiacji firmom w domu musiał mentor, ale już jako taki świat w następnych lat w ogóle tylko patrzy to co się dzieje co milicja podpowiadamy także nie mogę tutaj nie jestem nie jestem dobrym dobrym znawcą byłoby tych wszystkich problemów w komercyjnych i takie są tylko tak patrzymy z boku na to wszystko, bo ze stanem się właśnie dzięki pana z punktu widzenia obserwatora zdanie na temat tego co do dumy, ale ciągle pan mówi o o Francji o Anglii, a interpretacją drużyna grała już zwiedzać MOL zgrzewania co się dzieje w Polsce w Polsce po prostu z mojego punktu widzenia za mało jest z filmów radość pani piano w końcu reanimacja się reanimacja się kojarzy z czymś takim wesołym śmiesznymi, chociaż jest kilka Jaskółek było kilka szkółek kolegów, którzy robili świetne filmy, na których aż 8 w ogóle się cieszyłem, że takie filmy pod dowolnym powstają natomiast w ręku sceptycznie sceptycznie odnosił się do do do różnego rodzaju wie pani w filozofii dziś z góry zakłada jakąś pani myśli do tego też są takie firmy część jeśli chodzi o mnie to tutaj wrócić sceptycznie na to NATO w ogóle patrz, ale w Polsce w ogóle nie mało filmów radosne ich nie tylko one nieaktywnymi nie jest ono 2 miał w domach panien w aktach jest mało filmów dostęp nie tylko w animacji nie tylko dmuchnąć już już niemal 20 latach jeszcze mało filmów radosnych Nowin śmiech jest silniejszą nie chcę używać słowa broniony, ale w życiu ważniejsze rzeczy śmiech jest silniejszą silniejszym przekazem czy ja myślę, że duże, że to taki jest ich nie chce jeść, by pani tak jeszcze mógłbym wiesz kim jest jak lew jest coś takiego pani, ale tu to nie może być bardzo dołujące, ale tutaj ma mówić kolegom jak mają wielką szansę na rynku to jawnie ostatni mówili ani o 42 g studentowi mogę grać właśnie on sam nie nie honor w dniu wejścia robił chciałam na koniec jeszcze pana zapytać o pana środowisko to właśnie środowisko sprzed kilkudziesięciu lat zastanawiam się w jakimś wpły w na pana mieli ci ludzie, którzy pana otaczali byli też mam wrażenie, że duży stres no właśnie bardzo cenne, żeby tam mieszkaliście się z różnymi gatunkami sztuki znajduje jest nim jeździć już muzykami jest bazuje na miejscach radna Dorota tak wie pani absolutnie pełen to była tak w tej chwili w VAT przez wprost w perspektywie wielkie szczęście Frania naprawdę wielkie szczęście, bo musiałem być jak mnie wyrzucili w tej Akademii sztuk pięknych to dotąd była taka sytuacja, że te rzetelne dyrektor w Pekinie obu nie miał czystego sumienia i o unijnym załatwili studia na jakimkolwiek fakultecie w Polsce bez egzaminów oraz przyjmują pod warunkiem, że się cofamy o rok no i było kilka takich wie pani część ludzi pisała, bo oto nastał wyrzucili z Akademii nieważne, a za co ich występy teatrów w za brak zdolności przedmiotach podstawowych taki był pod, ale w nowej oni mieli rację w tu znaczenia w ogóle chodzi jeśli chodzi o mnie też nie umiem rysować tak jak oni chcieli mnie tam się jakoś sobie rysowałem ale, ale to toto to niebyła dobra no dobrze w każdym meczu wrażeniem krzywda historię sztuki praktyki to już drugi był to bunt w całym roku tzw. w pępku w 23 ludzi, których wyrzucono w Akademii teatralnej ze szkoły plastycznej fani jakieś tam szkoły muzycznej wie pani do tego takich historyków sztuki FF z zamiłowania to był 2342 Konin w całym roku mówi Witek zebrali taką grupy teatralnej w maju po tym fakcie koledzy założyli jesteśmy tam poszerzymy ja się tam z nimi jakieś dekoracje robił co było dosyć ciekawe dla mnie, chociaż raz muszę powiedzieć nieskromnie, że ten mój udział w tym stresie był bardzo bardzo krótko przed 23 przy 3 spektaklach ja pracowałem jako scenograf filmu zrobiłem na czym plakat drugi w dobrym meczu z kolei do tak to jeszcze został w pętlę oferował muzeum plakatu i no to oczywiście to środowisko w głowie pani to było to był, bo brzytwy intelektualnych pewnych kampanii powiedział tych ludzi chcieliśmy się PTK no i to się tak napędzało wie pani jedyną i 1 w ogóle w drugim dniu to strasznie ważne będzie strasznie ważny, żeby mi, żeby było jak prężne środowisko intelektualne krytyczne aż mnie rada jest krytyczny szukaliśmy miejsca w życiu tak to tak to wszystko wyglądało to wyższy państw musimy kolarz jest nie denerwować, że dzieci słuchać w 2 i smażymy do palenia publicznymi przez 300 zlotemu, a słuchacze teraz wyłącznie chorych na przestoje w grze Willis re zapytać bardzo panu dziękuję Witold k jesteś za chwilę się pojawi tutaj w studiu Radia TOK FM Nate cóż Daniel Szczechura bardzo panu dziękuję ci Patrycja Wanat raz jeszcze z Krakowa z krakowskiego festiwalu filmowego Witold Giersz 1 z najwybitniejszych animatorów na świecie i laureat w tym roku nagrody smoka smoków jest taka specjalna nagroda krakowskiego festiwalu filmowego przyznawane za wybitne osiągnięcia w tym roku ta nagroda inne jest wręczana właśnie Witolda Giersza owi oraz Danielowi jeszcze kurzy w tym roku krakowski festiwal filmowy postanowił wręczyć nagrodę smoka smoków 2 animatorom ana to, dlatego że obchodzimy też 70 lecie polskiej animacji zresztą też wasze życie jest mocno z krakowskim festiwalem filmowym złączone dostaliście tutaj dokładnie takie przeczytałam po 7 nagród, gdyż tak się wymienia listę tymi tymi nagrodami i ja nie wiem czy we mnie wiedziałem czy 637 jeszcze pani, mówi że poszedłem to znaczy, że jej danych w przychodach 71 to były pięknie, bo mieliśmy już okazję bywać razem na festiwalach i tak się składało, że nasze filmy tam wynagradzany w 2 i jeśli teraz znowu stajemy razem na podium to tym większa radość w zasadzie całe pana zawodowe życie z tą polską animacją jest związany znaczy pan ją tworzył pan wyznaczał ścieżki ten pan wyznaczą kierunki polskiej animacji czy pan to też taki sposób widzi twórcą polskiej animacji było kilka kilku ludzi ja miałem szczęście mówi oczywiście od tej animacji po drugiej wojny światowej, bo wcześniejsze były też próby robionych, więc wiem to szczęście, że znajdowałem się w tej grupie bić, którą zorganizował zwalnia niestety nieżyjący już Ślonski plastyk Zdzisława la Cour i Bielsku-Białej woda zaczęła działać to kilkanaście osób z różnych części Polski serwowała z Drohobycza wkład Władysław Nehrebecki kilku Polaków z Francji przyjechało było 2 cyrkowców znaczy ludzi, którzy umieli i bardzo dobrze rysować, aby kiedyś właśnie jego taki swój okres pracy w Szczyrku 1 mentor kolega Wojtek GieKSa też takie inicjały jak ja lubię występować jako tzw. błyskawiczny rysownik razem ze swoim kolegą w 2 częściach, ale nie rysowali osobno na osobie kartonach potem okazało się, że tworzyli jak 1 wspólny obraz majątku tak jako tako, ale w wymaganym do Śląska zjadą na cyrkowe zupełnie inaczej jest także zdobyła no taka zbieranina różnych ludzi, którzy mieli 1 wspólny cel nauczyć się realizować filmy rysunkowe i na własnych błędach robiliśmy to, więc nie nie jestem twórcą polskiej animacji 1 moje miałem to szczęście, że w tej pierwszej grupie znalazłyby się i razem coś tam stworzyliśmy ten tak grupa, której mówię, którą Zdzisław Trela, który zorganizował dała początek do dzisiaj istniejącemu bardzo dobrze i prężnie działającym w Bielsku-Białej studiu filmów rysunkowych później były pana przenosiny do Warszawy i założeniem po prostu studialne Warszawskiego, ale wtedy, że poczuł pan właśnie te, że stan po prostu wolnym artystą wolnym twórcą, który może z tą animacją pójść w zupełnie inną stronę właśnie mnie inni musi być Disney nie muszą być po prostu jakiś wzorowanie się na napływach innych dziczyzna raju gdzieś podświadomie zawsze jakieś oddziaływują na kierunek naszej pracy, ale dobrze jeśli potrafimy stworzyć jakiś własny styl wstrzymywanie wersji to jest troszeczkę inaczej niż w innych w dziedzinie twórczości przykład malarz poszukuje swojego stylu przez wiele lat w końcu ukształtuje sobie własną drogę już miał rok czy może może kroczyć przez całe życie odnosił sukcesy wani animacja jednak się starzeje to co dzisiaj wydaje się awangardowy za 10 lat będzie to trąciło myszką, więc to ktoś jednak zawsze coś chcesz coś nowego powinniśmy pokazać widzom pamiętam, kiedy Lenica zrealizował swój wspaniały labirynt urlop ten film za jeśli nie najlepszy to 1 z najlepszych filmów nie tylko polskich, ale w ogóle w świecie po kilku latach, kiedy zrealizował następny film i nowy Janko muzykant wszyscy mówili obyśmy to już widzieli wcześniej prawda to był dopiero jego 0203. no, więc tak to bywa wolimy Rosji, że należy stale poszukiwać nowych kierunków nowych form wypowiedzi na z 1 strony trzeba stale poszukiwać z drugiej strony prace nad 1 filmem trwała strasznie długo no być tak bywa Piotr Dumała 4 lata zdaje się robić swój najdłuższy kurcze chyba 5 jak może pobić rekord ostatnich swoich ponad 6 lat od 2 zaprasza na zwrot animację nakarmienia i z notek inspirowaną malowidłami oraz rozdanie ANR, gdy byłem tam zawsze też my przywołam tutaj pana słowa Anny dotyczące tej formy, bo pan zaczął od po tej formie mówić i i pan też podkreśla, że do mnie, że domena animacji tkwi, że animacja to domena plastyki, a nie domena filozofii niekoniecznie w plastyce można mówić obdarzonej ruchem do roku to jest właśnie animacja plastyka wzbogacona o ruch można przekazywać jakieś filozoficzne treści można swoje własne przemyślenia w sposób umowny co co było wykorzystywane wielokrotnie przez moich kolegów np. przez nich takich zalicza, który jest bardzo często przemyca jakieś polityczne treści nie zawsze dobrze widziane przez władzę, a ponieważ podane były w sposób umowny dzięki możliwościom plastyk jak w białych wzbogaconej o ruch to mnie zawsze cenzura po prostu mogła od razu pewne rzeczy wyłapać jak zdarzało się, że niektóre firmy została po prostu w magazynie tylko ich ujrzały światło dzienne po latach często dość wiedziała dużo było u nas nowe liście wyjaśnia Janina stawia na przegląd dobry bardzo dobre filmy Mirosława Markiewicza przypomnę w tej chwili tytułu dopiero po chyba kilkunastu latach ukazały się na rękę na wywiad z zrealizowałem film, który wymijał Miedź początkowo 4 części zrealizowany tylko pierwszą uprzedzić cenzura zatrzymała wiernymi ukończyłem ten film wg pomysłu scenariusza Ernesta Brylla gwiazda opartego na motywach orwellowski rok 1984 roku przy czym właśnie w tym roku było zrealizowany, więc jakiś taki zbieg okoliczności inna i trudno się dopiero po upadku naszej komuny był pokazywany na dno zresztą 1 tylko w festiwalu w Niepokalanowie na wracając jeszcze na chwilę do Anny do formy do tych ożywionych obrazu, bo pana styl często określa się jako właśnie ożywianie malarstwa i tam też o tym wszystkim w Bergen w ten sposób mówi zastanawiam się Bennet był też w jakim w, jaki sposób w takim razie ten proces twórczy pana głowie inny przebieg rano, bo z 1 strony to jest technika, ale z drugiej strony ta wyobraźnia ogromna wyobraźnia, która nadaje życie postaciom które, które widzimy statyczną w razie mój kolega wolę tylko, o którym wspomniałem w Kazimierzu Lubański był bardzo często zaczynał w ogóle od formy dopiero potem naginał opowiadanie do niej wyniesie to zdarzyło chyba wie, bo tylko raz przy realizacji filmu pożar animowanym farbami olejnymi takimi bardzo szerokimi spontanicznymi marznięcie ami szpachli i przerobienie właśnie chorób tej techniki i zauważyłem, że to się świetnie nadaje do do przedstawienia, jakie mu jakieś walki żywiołów, a więc ognia no n p . i pełnymi podszył właśnie myślimy że, że to mogło być tematem tematem film to też łatwo było napisać scenariusz i zrealizować film wg tego, czego tego zamierzenia, żeby forma, żeby pewnych głębokiej takiej religii w farbie uwypuklony jeszcze bocznym kontrastowym światłem z dawał taki bardzo agresywny obraz, który w, którym przy odpowiednim jeszcze w doborze koloru bo bardzo bardzo mocno już sugestywnie mogłyby oddać tym treść, którą sobie scenariusz jak różne pieśni no tak, ale to było mówi pan 1 raz coś takiego sondażu, czyli razem przeżyli, ale z 9 % już jest, ale w 1 września jej próbowałem tę technikę stosować tylko w pożarze domu była jako żona i może najbardziej rozwinięte na zwykle jest także że, że to jest w takim razie historia najpierw później szukanie środków wyrazu koloru na szukaniu ziemi coś z tym różnie n p . w realizacji filmu jedyny mój film inny w technice lalkowej, który wspólnie z Ludwikiem perskim zrealizowaliśmy, niech więc jest tam tworzywo było punktem wyjścia zauważyłem jak Perskiej robił te laleczki z bibułki serwetek takimi naukowe, jakie na każdym kawiarnianym stole możemy znaleźć i to było to było to dawało pomysł na dach na dno całą jakąś historię, którą można, by je tymi lalkami opowiedzieć nawet jeśli jest postać z bibułki stworzono, więc nie może to być jakiś poważny dramat to, żeby dramat bibułkowych co może być dla takich postaci dramatem powiedzenie spalenie wydaje prawda no i laleczki, a więc baletnica Pierrot Kolombina Arlekin ten trzeci tego typu lekkie kicz takie małe i małych tragedii dla do tych postaci w całości lub ujęta ramową człowieka, który czeka na swoją dziewczynę jest dużo, bo jest tu tutaj na krakowskim festiwalu filmowym przy okazji wręczenia nagrody też możemy Penny kolejny raz pana filmy oglądać można oglądać na inne dużym ekranie taka retrospekcja zresztą też odbyła się nie tak dawno temu parę lat temu we Wrocławiu na nowych horyzontach znana na festiwalu filmowym w realnej i udaje się wtedy chyba usłyszałam takie zdanie z pana ust o o sztuce, która nie istnieje bez widzenia istnieje bez odbiorcy pan powiedział takie piękne zdania, że nawet w Luwrze te piękne obrazy, które wiszą bez poczuł odbiorcy są tylko jakimiś płachtami zawieszonymi na ścianę no tak to jest dla mnie oczywiste ja nie mówią o swojej pracy, ale w ogóle ich dzieło sztuki nie istnieje dopóki przynajmniej 1 widz nie potrafi ocenić go nie potrafił zobaczyć prawda to jakby mówiły, że Venus z Milo wylicza jest tylko kawałkiem wypolerowany było marmuru jeśli spojrzymy na nią przynajmniej 1 para ludzkich w znalezieniu macew też nie zależą tak słabo taśma filmowa, która może lektura, dla której jest zawarty, w jakich wspaniałych cudownych film jest tylko zwoje celuloidu z jakimiś tam z tysiącami zdjęć natomiast dopiero kiedy dzięki magii kina na ekranie pojawią się właśnie teraz zwrócone przez projektowi dopóki przynajmniej 1 widz zaś będzie w tym filmie ten film nie jest w żadnym dziełem nie tylko dzieł sztuki, aby powierzenie mienia mienie stanowi wartości póki nie zostanie zaobserwowanych oceniony odebrany przez przez jego oficjalny koniec jeszcze się pana zapytać czy posługująca się co się dzieje coś jest na warsztacie animatora teraz czy w ogóle jeśli chodzi o polską nie wzmacnia układ rozumie się od Lizbony do mamy odpowiedź na realizację następnego filmu, który byłby jakimś nie jest to, że cofnięcie się do poprzednich mówi realizacji, ale raczej kontynuacją czegoś z czego do końca nie udało mi się zrealizować właśnie filmie myślę o filmu kolonii który, który jest też, żeby go po raz drugi to będzie, ale temat jest szansa, że będzie to Ramos one poprawiać w Koral niech będę poprawia bo, chociaż chciałbym tam parę rzeczy zmienić ale, żeby inne firmy, które będzie jeszcze rozwinięciem tej mojej techniki malowania farbą olejną chciałbym, aby rejestrować teraz każdy o pociągnięcie pędzla co dawałoby wrażenie widzowi, że jak, gdyby uczestniczy w tym procesie malowania powstał obraz Witold Giersz bardzo dziękuję laureat smoka smoków na krakowskim festiwalu filmowym nagrodę specjalną za wybitne osiągnięcia bardzo dziękuję panu za rozmowę dziękuję również dewizę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA