REKLAMA

Nauczyciel jest jak chirurg?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-06-05 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich państwa moim gościem jest prof. Maciej Banaś kierownik pracowni edukacyjnych zastosowań technologii informacyjno komunikacyjnych w NASK, czyli w naukowej akademickiej sieci komputerowej wydział nauk nauk pedagogicznych Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej dzień dobry witam serdecznie prosił Nadala dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwo to po prostu 2 miejsca pracy to da Visa oraz to pierwsza tak nas, że to i tak o trochę leżącą, że mamy Rozwiń » dziś przemierzamy czy w 1000, ale możemy grać fajne zastosowanie gazety będzie krócej i to na estetykę robi w nie myślę, że to co w tej chwili wydaje się niezwykle ważne mianowicie ludzie żyją w 2 światach dla młodych to jest 1 świat świat z realny świat internetu mediów cyfrowych rozwijających się coraz bardziej funkcjonują w tym świecie i szczerze powiedziawszy w niewiele niewiele wiemy o tym jakie rzeczywiste są konsekwencje funkcjonowania tego świata od pewnego czasu dość poważne są już badania prowadzone w różnych krajach w Niemczech istnieje Instytut rozwoju społeczeństwa informacyjnego także NASK spróbował zrobić taką pracownię w ramach pionu rozwoju społeczeństwa informacyjnego prowadzonego przez dyrektora Marcina bochenka i prowadzimy badania dotyczące i rozwoju społecznego dotyczące funkcjonowania nastolatków dotyczące konsekwencji rozwoju technologii cyfrowych dla człowieka i człowieka, który może być biernym odbiorcą albo twórcą nowych ramach nowych technologii w, czyli co takie trochę, jakby powiedzieć, żeby badać, jaki wpły w cywilizacja mana człowieka i w człowieku cywilizacja jest także stoją w zamyśle narzędzia Alyssa ma wrażenie że, gdyby o internecie jeszcze jako nowym narzędziu jedne z wielu, którym którymi się posługują młodzi ludzie jakieś takie modzie jak to moda p t . nie wiem muzyka rockowa albo używki ma wpływ na 2 hal panie redaktorze po prostu nowy świat to ci, którzy się nie w ramach tego świata oraz badają to tak jakby nie wiemy starożytni Egipcjanie lądowali, więc zobaczymy co tam w ogóle ci ludzie to przypadki nie szkodzi ten 2001 . jak świetne porównanie to to z pewnością jest narzędzie, a raczej zesta w narzędzi najrozmaitszych z drugiej strony to jest przestrzeń, w której funkcjonuje człowiek, a z trzeciej to jest także pole twórczości człowieka mam to jest miejsce, w którym próbuję poznawać rzeczywistość, poprzez którą usiłuje poznawać rzeczywistość, ale też zostawia zostawia ślad to takie jest jasne tyle tylko, że owa sfera dotyczy nie tylko na rozrywki człowieka nie tylko owej dziedziny Poznania, ale nie zna także nauki pamiętam kilka lat temu na Uniwersytecie warszawskim słuchałem profesorów bułgarskiego Szymańskiego, którzy mówili o swoje o wynikach swoich badań w na Wybrzeżu Chile, gdzie Polska otrzymała miejsce do doprowadzenia przez 32 w nocy monitorowano równocześnie 5  000 000 gwiazd czy wyobraża pan sobie, żeby spędzić 1 miejsce 5 miliardów astronomów, którzy przez 32 w nocy nie będą jeśli nie będą spali będą tylko patrzyliśmy w gwiazdy to można robić wyłącznie przy użyciu przy użyciu komputerów wówczas okazało się, że z stwierdzono, że są 42 obiekty podobne podobne do dnia do osób niebędących gwiazdami określono nawet cykle, bo jeśli metodą masywnych chronometr się posługiwano jeśli coś obudziło się dwukrotnie w roku to można było zmierzyć zmierzyć z cyklu od tego czasu dlaczego o tym, mówić, bo od tego czasu wiemy, że hipoteza o istnieniu życia w kosmosie jest dużo bardziej prawdopodobna niższym hipoteza, że świat jest martwy wiemy to także dzięki polskim astronomom i dzięki komputerom i dzięki temu, że człowieka to narzędzie bawią cieszą, że znajduje zastosowanie dla dla nich i handlu i w pracach militarnych i ich pracach związanych z rozrywką własną rękę od tak nieskładnie troszkę kontaktujemy się, że jeżeli istnieje życie w kosmosie to właściwie nie bez sensu, choć nie śmieszy, żebyśmy zajmowali o sądzie 2 opcje albo to będzie jakaś cywilizacja, która będzie wyżej rozwinięta i wtedy będzie się trzymała z daleka od nas albo jest jakaś cywilizacja, która będzie niżej rozwinięta i wtedy lepiej, żeby się trzyma z daleka od nas ja mam wrażenie będzie w lasach i dalej tym lepiej w tonie redaktorzy nie chciałbym tego tematu ciągnąć jestem astronomem astronomię w ostatniej klasie liceum potem troszkę może na studiach, ale co to nie moja dziedzina i nieco inne cywilizacje mniej mnie interesują niższe niż toczą się zajmuje człowiek Tomasz Żak Libiąż Rosja i te badania w naskórku można już praktycznie zastosować coś komuś otworzyć poszerzyć Horyzonty otworzyć głowę szkole np. mogą udzielić bezczelnej odpowiedzi w pewnych zaprasza w Otóż w kilku miejscach w Polsce na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu Mikołaja Kopernika w Toruniu na Uniwersytecie śląskim na warszawskim teraz w Akademii pedagogiki specjalnej w Rzeszowie jest coraz więcej osób, które bardzo poważnie traktują funkcjonowanie człowieka w tej w tej sferze najnowszych technologii, obserwując skutki zmian i społecznych i osobowych i kulturowych jest ich nieprawdopodobnie dużo jedni z nich mówią o zagrożeniach mówią o nominałach o tym, że to niszczy człowieka jeszcze inni patrzą z przerażeniem zastanawia się na tym, że świat, który obserwują dzisiaj jest inny niż ten który, których znali, a jeszcze inni szukają ziaren zmiany i tego co można, by wykorzystać dla rozwoju człowieka problem problem polega na tym polega na tym, że ta trzecia droga jest moją drogą to to nie jest tak, że jestem w stanie opisać wszystkie media precyzyjnie mówić o zmianach w radiu mówić o zmianach w telewizji, ale staram się rozumieć staram się rozumieć także to czyn to się różni od przeszłych zastosowanie technologii, bo przecież człowiek od wieków tworzy swój własny świat i to jest to jest dla mnie jasne, że wymyśliliśmy sobie z cyfry wymyśliliśmy nuty wymyśliliśmy litery usiłowaliśmy ten świat zapisywać troszkę gorzej nam szło z zapisywaniem obrazów i zapisywania dźwięków, bo proszę sobie przypomnieć, kiedy pojawił się magnetofon 3 adaptery oficjalnie nazywany g fanami czy też urządzenia służące w zapisywaniu obrazów przetwarzanie obrazów to to tak naprawdę nie bardzo niedawno w 2 i mamy dzisiaj do czynienia z oświaty, w którym funkcjonują bardzo różne formy przekazu bardzo różne bardzo różne środki ze dziecko wpuszczany jest do tego świata w przedziwny sposób z badań naszych wynika, że średni wiek w jakim dzieci otrzymują komputery czy dostęp do internetu też 9 lat 7 miesięcy chłopcy o 4 miesiące szybciej niż dziewczynki, ale tak naprawdę też czas komunii i prezentów, które wówczas rodzice sprawiają dzieciom i co się dzieje dalej na informatyczne drogi te dzieci są wpuszczane, a rodzice stoją z boku i klaszczą w ręce, że dziecko takie dzielne, że udało mu się ominąć pijanego kierowcę czy przeszedł na drugą stronę autostrady albo są nie wiem nie zginął tylko został potrącony szkoła robi dokładnie to samo, dlaczego poziom tych ośrodkach naukowych, dlatego że już 2006 roku zwróciliśmy się z apelem do ministerstwa do ministra edukacji nauki w Toruniu my podpisywaliśmy, a te bardzo wielu profesorów z prośbą o to, żeby edukacja informacyjnej medialna stała się przedmiotem nauczanym w szkole zobowiązaliśmy to o to, żeby dziecko, a po co pan uczyć się z pochodzenia to jest mi, dlaczego pan mówił, że ma oglądać się sprawdzą czy w lewo, ale panie profesorze niech pan spojrzy na statystyki dotyczące wypadków kogoś czegokolwiek nauczyć, jeżeli ci, którzy uczą jeżdżą po kielichu albo rozbijają się albo w rozdziale innych to jaka to nauka zda, bo przecież przykład płynie w druku jest pan pewien że, gdyby nie było kursów to wypadków nie byłoby więcej Czyżby nie było akcji społecznych różnych medialnych akcji społecznej bardzo często przez organizacje niepubliczne podejmowanych to ginęło, by dokładnie tyle samo ludzi, gdy wydaje mi się, że to nie jest kwestia umiejętności tylko kwestia np. kondycję dróg projektowania dróg i świateł, a także, dlatego że się po to, przepisy o żonie są martwe skorzysta ktoś, kto egzekwuje, a ja myślę, że tego i tego, ale myślę, że tego i tak wrócimy do naszej rozmowy, bo w najbardziej z tego co pan mówi Zaczek z becikowym mnie to, że to wszystko jest dla rozwoju człowieka co to znaczy to miałem bardzo zaciekawiło to co pan mówił wrócimy do tego prof. Maciej damy się z państwa mam gości informacje dziesiąty 20 po informacje zwracam prof. Maciej taniec to nasz kierownik pracowni edukacyjnych zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w NASK ruch w DF DF długo w ten rozwój człowieka panie profesorze co pana na myśli, by bonie widzę tego rozwoju pan widzi rozwój człowieka nie technologii nie archeologii z architektury to rozwój człowieka kondycja człowieka w to jest dobre pytanie no i Bogdan Suchodolski mówił, że praca pedagoga polega na tym, że wprowadza się człowieka życie wartościowe i nie, ale my nie słyszymy o życiu wartościowym i pewnie jak pan słucha mediów pracujący w nich twórczo jest ono po torach to doskonale wie pan, że toczy się bardzo poważna dysk dyskutowana Łukowa na temat roli humanistyki na temat z roli wiedzy w rozwoju człowieka roli kultury w rozwoju człowieka to czy toczą się spory o to czy rzeczywiście celem zaś głów wyższych ma być przygotowanie do rynku pracy czy też czy też to jest kwestia na tego, żeby człowiek ten rynek pracy tworzył kiedyś dawno temu rozmawiałem z 1 z wiceministrów znakomitym medio znawcą prof. Tomaszem Urbanem klasę, który powiedział mi o tym, wiesz zwróciliśmy się do wielu instytucji z prośbą o to, żeby powiedziały nam ile specjalistów, jakiego zawodu będą potrzebować ca 510 lat, bo przecież tyle mniej więcej trwa przygotowanie programów studiów uruchomienie tych studiów ukończenie studiów przez przez młodych młodych ludzi nie było takich instytucji, w jakich grodzie ich racje neoliberalizmu to go macie w UE i działa biuro wywiązuje się ludzi wszyscy się obudzili mnie na pierwszy rzuci na robienie kasy i i mówienie o 1 stroną ust, gdy wartości wartości drugą z wpłatą wpłatę wpłata do ostrzyc się obudzili, bo nagle świat zwariował mówią ojej ojej musimy teraz walczyć o to, żeby człowiek musi rozwijać, ale człowiek zje, w którym kierunku ktoś rozwijaliśmy się zwinęli się zwijamy pomoże to wszystko nie ma sensu czy to się zajmuje być może nie ma sensu to prawda, a być może ma rzecz w tym, że przemawia on obserwuje się obserwuje rozwój rozwój ludzi na ja w wice młodych ludzi przechodzących na pierwszy rok studiów i więcej wówczas, kiedy studia kończą to są zupełnie inni ludzie wsi wiele z tych zmian, które w nich zachodzą jest efektem programu kształcenia realizowanego, ale też bardzo wiele ich doświadczeń, które w tym czasie zdobywają i bardzo wiele tego co zdobywają na boku właśnie w sieci, bo przecież istnieją 2 piękne idee, które znalazły swoją postać realną otwarto nauka i otwarte zasoby edukacyjne to są to są te pola, na których murków, na których młodzi ludzie buszują, wyciągając dla siebie na nie zawsze ziarno w większości plewy, ale jednak to jest jeszcze otwarta kultura jest otwarta kultura zdać nielegalna większości państ w pewnie różnie z tym nie jest właśnie z tych gwiazd jasne moglibyśmy podać przykłady europejskie azjatyckie no bo afrykańskie rodziny, bo dla mnie to jest kluczowe, bo w, kiedy słyszy, że coś się robi w celu rozwoju człowieka to tak wyczuwam, że coś co może taki termin młodzieżowego nie halo wie pan Song, a ja myślę sobie, że jest w 1000 znakomitych nauczycieli w Polsce i ludziach, którzy mają liczą na zjeździe byli przez ostatni 27 lat byli pracowali to, skąd się wzięli narodowcy na ulicach skończyli kibole skończą wzięła nienawiść w sieci skoczyć nietolerancja skoczyć o islamofobii a gdzie być nauczycielem, a on vide et Impera dziel i żony wziąć to jest haniebne łatwo podzielić świetnie w przerwie stosowanych przez świetnie w przygotowaniu nauczycieli człowiek nie jest świetnie wykształconą od razu to jest droga, po której podąża 220 lat nigdy pan w życiu nie zbłądził niech nikt nie dał, że potkną się jak włączyć gazu z ciekawszych miejscach kładzenie ja też mam nadzieję, że jeszcze parę razy w życiu uda mi się włączyć Otóż, ale też znam cel i jestem jego świadomy i myślę sobie, że zawsze pan znajdzie różnice między bogatymi biednemu zawsze znajdą jakąś grozę dzisiaj o jej w wykorzystywano to bardzo pięknie w czasie rewolucji społecznych na dużo większą skalę z kolei z nietrzeźwymi ludźmi z krwią Nana na rynkach wielu znajdzie pan różnice między mieszkańcem miasta i wsi proszę zobaczyć proszę posłuchać piosenek proszę posłuchać poezji użytecznej w tym celu tworzonej specjalnie rozmyślnie nie wiem czy przez twórców, którzy chcą zaistnieć przez tych, którzy na tym robią interesy mniejsza z tym ona jest teraz problem problem polega na tym, że w świecie pełnym pułapek jedni w owe pułapki wpadają innym się wydaje, że elektroniczna jaskinia rozwiąże wszystko może to jest właśnie czas na to, żeby z powrotem zacząć myśleć, że barbarzyństwo jest wpisane w człowieczeństwo i że trzeba od początku uczyć człowieka o sprawnym i myślę o otwartym sercu na innych no i potrafiącego potrafiącego działać może może to właśnie czas na to, żeby rozpocząć wielkie programy w tym zakresie, ale wie pan to my sobie możemy pogadać tak naprawdę nauczyciel przecież jest nieważny w nowo zobaczyć Barbarze za niewiele, ale jest dużo nauczycieli to się pan znajdzie takich, którzy nie zechcą nauczycielom płacić po co niech się ludzie uczą sami słyszy pan takie tezy, że nauczyciel nie musi wiedzieć wyobraża pan sobie, że prowadzi pan dziecko do chirurga, który nie wie jak dokonać operacja ma książkę i może przeczytać w, a nauczyciel dokonuje operacji na mózgu człowieka przez 1012 lat albo więcej w to osoby nieuprawnione porównanie, bo to taka retoryczna zagrywka to jest zagrywka retoryczna, ale uprawniona i wytłumaczy pan, dlaczego myślę, że jest różnica jednakowoż pomiędzy nauczycielem chirurgiem, owszem, 1 drugi dokonują operacji 1 drugi w KRS odpowiedzialność druga sporna jest działalnością nauczyciela myśląc o podział się zawodowy rozumiem, że chirurg może pan pozwać do sądu za to, że majonezu 7 działalność może, a czy może pan pozwać nauczyciela do sądu i dlaczego nie po pierwsze, można pozwać, ale na założenie nauczyłem się tego, czego powinienem był się nauczyć wie pan z nauczycielem jest tak, że efekty jego działania są widoczne po 20 latach bardzo dobrego niewygodne to jest cecha pracy, a nie próba uniknięcia odpowiedzialności GI i to jest także po tych 20 można powiedzieć także nauczyciel zmienia rzeczywistość przez tę i antycypacja przez oddziaływanie na na młodych na młodych ludzi anioły, ale niech państwo na lepsze tylko, że zmienia się pan proszę nie rozmawia ze mną jak staruszek z młodzieńcem, który narzeka i płacze z tego panie wolą wyraża żadnych rozmów NT 2 zlote rzeczywiście zwolnienia nie ma, dlaczego nie na lepsze, a ja myślę, że właśnie zmienia na ulepszanie marzenie wszystkich to słusznie myślę, że zmienia na lepsze, bo w taki jest cel jego działania inaczej my ich odpowiem panu na to w taki sposób nie nie wdając się nie wdając się w ten typ polemiki, a po co została wymyślona szkoła w człowieku dziedziczy biologicznie, ale nie wystarcza mu dziedziczenie biologiczne dziedziczyli jeszcze kultury dziedziczy cywilizacje dziedziczy dziedziczy sztukę i po to, żeby zapewnić między generacją inny przekaz wymyślił sobie szkołę i wymyślił w genach po swojej kultury nazywane nauczycielem w tonie żartobliwa nazwa do końca, dlatego że są potężne ruchy intelektualne na świecie zmierzające do tego, żeby zlikwidować szkołę, żeby zlikwidować zawód nauczyciela w no bo ich przecież nauczyciel tkwi w określonym kręgu kulturowym, a może można, by było zlikwidować te kręgi, a można, by było działać ponad nimi prostsze przeczytać sobie Bazyla Bernsteina proszę zobaczyć co pisała Ivan Ilić ODS koloryzacji to są jeszcze lata siedemdziesiąte ubiegłego wieku do dnia dzisiejszego jest wielu, którzy myślą w ten sposób, bo rozumieją ideę albo też powtarzają powtarzają bezmyślnie internet umożliwia realizacje ne rewolucji edukacyjnej na świecie tyle tylko, że ja sobie tak myślę, że jeśli nie będziemy dostrzegali tego, że trzeba przekazać, że trzeba przekazać kulturę, że trzeba przekazać sztuka, że dzięki temu człowiek zmienia się historycznie to wówczas będziemy mieli do czynienia z czymś czym już mieliśmy 30 z powrotem wkroczymy w erę barbarzyństwa świetny pomysł w ale proszę zobaczyć czym jest barbarzyństwo, jeżeli pan pójdzie do genezy barbarzyństwo to jest strach przed obcym to strach przed przed tymi, których umowy nie znamy tak, by tam coś tam Barbara Barbara Pawlak cieńsza ściana mówią nie wiemy czy tak naprawdę barbarzyństwo, czyli strach przed barbarzyństwem to strach przed tym obcym strach przed inną kulturą, a my, a zysk tankują w Austrii dziękuję w Turcji, a pan mówi o tym, także ta humanistyka ma nas otworzyć, a jednocześnie boi się pan barbarzyńców, czyli trochę tak się kiedyś nikt nie nie rozumiem tego w i ja opowiada pan nauczycieli do chirurgów, a jednocześnie mówią, że te są bardzo podobne zawody jednocześnie ma pan inne oczekiwania wobec chirurgów, a inne wobec nauczycieli osoby tam odpowiedzialność zapytałem o edukację tak w pana podobne zawody, ale 1 wielkiej piekarzem studiować lata jeszcze praktykować lata i możemy domagać się od niego zadośćuczynienia, a drugim, a właściwie drugiemu od drugiego tygodnia oczekujemy noty, jeżeli pan uważa ja tego nie powiedziałem to błąd powiedział nam służy do pani prof. Zoll w konsekwentnym, jeżeli pan, mówi że rezultaty zobaczymy za 20 lat to trochę nam się pan pochodzi podchodzi do zawodu nauczyciela, bo minimum odpowiedzialności, bo zakłada, że się zmieniał przydzielania kupcami, że wszyscy nauczyciele są nieodpowiedzialnymi ludźmi nie, ale czy zakłada pan, że tym, że to samo w kije w przypadku chirurgów czy zakłada pan, że człowiek piszący wiersze albo, pisząc teksty albo malujący ten człowiek spodziewa się natychmiastowego efektu za to, że używanie takiego koloru albo użył złych słów to należy go natychmiast wsadzić do więzienia człowiek, który pisze wiersze, bo moje robi to na swoją własną odpowiedzialność nauczycieli jednakowo działa w systemie to prawda i ten system jest tak dobry jak najsłabsze ogniwo w tym systemie, a tych słabych ogni w w systemie można, by wskazać bardzo wiele to dobrze powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM prof. Maciej Banaś wydział nauk pedagogicznych Akademia pedagogiki specjalnej mienia mali Grzegorzewskiej w informacje o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy prof. Maciej Banaś kierownik pracowni edukacyjnych zastosowań technologii format informacyjno-komunikacyjnych w NASK jest państwa moim gościem myślę sobie panie profesorze, że nauka edukacja mogła być atrakcyjne niedawno, kiedy nasze łączyła mogła się kojarzyć młodym ludziom z koszy z postępem czy też z karierą awansem z jakimś bogaceniem się zarówno intelektualny, jaki jak i ekonomicznym, a dzisiaj to raczej ten świat, gdzie nauka jest nieobecna przyciąga nowo już zobaczyć inne rozejrzeć wokół wystaw, że szybko biega albo dobrze kopie piłkę może to zrobić dużo pieniędzy i być idolem tak obnażyć się pan w miejscu publicznym, a jeszcze lepiej jak pan to nagra i wrzucili, gdzie jest do sieci społecznościowej jest pan idolem proszę nie patrzy znacząco niż rok dlatego w oczy żyjemy w czasach, kiedy bycie znanym z tego, że się znanym przyciąga, gdzie fortuny zdobywają osoby niekoniecznie z wyższym wykształceniem nie nie, żeby wyższe wykształcenie stało, bo są tacy którzy, jakby też na nauce, ale to już nie jest konieczność w pańskich pytaniach jest 1 intelektualny błąd tylko udaliśmy się udało spełnienie myślę, jaki pieniądze jest pan pewien, że celem życia człowieka są pieniądze w bo wydaje mi warzywo lub życia zdrowia ludzi przyciąga i a wiesz co jeśli przyciągali staje się sensem życia coś do pana nauczycieli zdemoralizowaną jedni nauczyciele są zdemoralizowani inni nie są szczerze powiedziawszy żalą się, że są podwyżek skoro chodzi o pieniądze, a on, ponieważ nie zmienia to jest zbytnie uproszczenie nauczyciele mogą chcieć podwyżek, dlatego że nie mają za co żyć albo też, że ich zarobki tak bardzo zmalały w stosunku do innych grup społecznych wciąż lubują się upomnieć o to co inni mają przyjąć pieniądze tak wie pan, że kiedy powstawała komisja edukacji narodowej i potrzeba było bardzo wielu nauczycieli, a to w znaleźć znaleziono rozwiązanie nauczyciele mogą zostać ktoś z warstwy chłopskiej, a tej warstwy chłopskiej musiał mieć dużej matury mogą mieć małą maturę to była szansa na życie, ale chłopu można było płacić mniej niż innym do dzisiaj mamy takie przedziwne zupełnie podejście braku szacunku dla wiedzy i braku szacunku dla tych, którzy tą wiedzą przenoszą nie wiem czy to jest dobre rozwiązanie pozna pan cywilizacje, gdzie stosunek jest inny, ale szacunku nie można zadekretować w mocno się zdobywa to prawda i zderzyła się swoją pracą miasta no i kontaktem z drugim człowiekiem relacjami z drugim człowiekiem jasne, że tak zauważył pan jakieś ożywienie ruchu koszt Czajkowskiego w Polsce na świecie wie, skąd to się bierze od kosztów to zapraszam do nas, bo Korczak był wykładowcą Akademii pedagogiki specjalnej kiedyś niedługo będzie Kongres praw dziecka w wrześniu rozmawiałem o tym z panem ministrem Michalak rzecznikiem Rzecznikiem Praw Dziecka to w nieprawdopodobnie ważne ważne wydarzenie, ale jeśli pan pozwoli to chciałbym wrócić do tematu pieniędzy i wiedzy był taki moment, kiedy bardzo wiele osób rozpoczynało studia w Polsce niż 7 % rocznika młodzieży jak w moich czasach wtedy roczniki statystyczne kłamały bezczelnie, bo podawały, że z 10 %, a kłamstwo polegało na tym, że wliczono 3 % tych, którzy kończyli szkoły pomaturalne, o ile wiemy to te szkoły dawały dyplom technika, a nie studiów wyższych tyle tylko, że 10 % lepiej brzmiało niż niż 7, ale nie procenty przecież decydują o wykształceniu i prawdą jest się wtedy 2 % ludzi z wyższym wykształceniem mieszka ona się nagle się okazało, że może studia 203040 % i potem środowisko naukowe z przerażeniem NATO zaczął patrzeć, bo poziom kształcenia na studiach obniżył się nieprawdopodobnie i te i tak większość osób miałem zajęcia w różnych miejscach w Polsce, bo myśmy także szukali dodatkowych źródeł źródeł zarobku i on nie, ponieważ ustawa umożliwiała nam posiadanie 2 etatów, więc wielu z nas myślą o nauczycielach akademickich próbowało rozwiązać swoje życiowe problemy czy problemy własnych dzieci z pracą w różnych miejscach 2 etaty to konserwatyści no tak zdarzali się tacy, którzy mieli kilkanaście i to na szczęście został ukrócony, ale powinien być 1 to 2 etaty to to jest złe rozwiązanie natomiast wracam do tego i par i pamiętam, że wówczas pojawiło się głosy i na Uniwersytecie warszawskim i na Uniwersytecie gdańskim była taka znakomita profesor filolog Polski, która mówiła o tym, że wszyscy jesteśmy oszustami, że szukaliśmy młodych ludzi, że obiecaliśmy im szczęśliwe życie i wykształcenia tymczasem tymczasem to kształcenie na bardzo niskim poziomie, ale wie pan głos wołający na Puszczy, a to prawda, ale ja prowadziłem m. in. zajęcia w Płocku w szkole Włodkowica utworzonej tam przyjeżdżali profesorowie złodziej z Gdańska z Torunia Warszawy potrwa mniej więcej w środku drogi prywatna szkoła spotykałem zupełnie niezwykłych młodych ludzi i zastanawiam się nad tym czy to w ogóle ma jakikolwiek sens i wie pan, jaka jest moja odpowiedź wydaje mi się, że nastąpiła fala, w trakcie której bardzo wielu ludzi, którzy nigdy, by nie poszli na studia poszli na te studia, bo mieli taką szansę, by chronili się przed bezrobociem, bo mieli nadzieję, że dzięki temu coś zyskają i wielu z nich zyskało wbre w temu co bardzo często media podają, że po pedagogice nie ma pracy te przyjrzy się danymi ZUS-u to się okazuje, że 84 %, a albo nawet troszkę więcej matą prasy w przeciągu pół roku od ukończenia studiów jest to nie jest tak w zawodzie w różnych zawodach, ale zaraz tak samo jest ich znakami do tego nie zawodzi to jakiś sens Ano właśnie PSL znalazła się umysł człowieka i możliwość wykonywania różnej pracy poza tym, ale to zostawmy, bo jeszcze dla rozmawiali można za ulgowy dobowy mówił pan, że proszę pozwolić zakończyć we wrześniu wrócimy i i pomyślałem sobie, że ci ludzie, którzy kończą studia będą mieli także aspiracje wobec własnych dzieci będą rozumieli, że można żyć inaczej można wykonywać inną pracę, bo to jest troszkę tak, że w Rudzicy myślą o dobro własnego dziecka i jeśli ktoś nie ukończył żadnej szkoły to może nie do końca rozumiem, że można być poetą, że można być malarzem, że można być inżynierem 3 czy pedagogiem, a poetą po to, pozycja wykształcenie można być każdym, a właśnie po każdym malarzem podobnie, ale mówimy o twórczości pisarzem też można być pokaźna wykształceniu gorzej bez, chociaż też to się zdarzało rok na to, że ludzie z wykształceniem oraz zapisanie w zęby bolą to nie tylko sępy w jak kiedyś kiedyś w gazetach drukowano drukowano humor zeszytów z ja sądzę, że warto, by zrobić to, poszukując świetnych tekstów w pracach w pracach studentów, ale kończąc tamtą myśl i był taki czas w historii w historii rozwoju Niemiec, kiedy uruchomiono wiele uczelni 20 lat później nastąpił gwałtowny gwałtowny rozwój kraju ja myślę że, gdyby nie było tych szkół prywatnych to mogło być rewolucja społeczna tego też nikt nie bierze pod uwagę, a w gdybanie nie jest dyscypliną naukową panie profesorze, ale oczywiście to nawet nie jest technologia to jest tylko sfera sfera przypuszczeń, ale tysiące młodych ludzi zamiast być na ulicach i marzyć o lepszym życiu siedziało w ławkach szkolnych to jest uboczny skutek tej pięknej inicjatywy uruchomienia szkół prywatnych zasilanie w ławkach szkolnych samo w sobie nie jest wartością o coś tam słyszeli z montażem złożyli w stanach zamyślił ławkach szkolnych siedzieli w centrach handlowych też ich nie było na ulicach byli w centrach handlowych my teraz my teraz idąc pana tokiem rozumowania dochodzimy do takiej konstatacji, że właśnie szkoła równa się centrum handlowemu, dlatego że sprawia, że dzieci zamiast na ulicy są w ciepłym zabezpieczonym Best czy bezpieczne miejsce na szczęście w tych szkołach byli też znakomici profesorowie i jestem przekonany, że wielu studentów udało się porwać udało się otworzyć oczy na wiele spraw udało się sprowokować do samodzielnego myślenia udało się także sprowokować do tego, żeby widzieć innego inaczej niż, gdyby go widzieli zamknięci w małych społeczności jest o skali panie profesorze, jeżeli ścinamy drzewa olbrzymia, że ścinamy drzewo po to, żeby produkować z niego zapałkę to jednakowoż należą się za zastanowić czy ten proces ma sens Ależ oczywiście, że ma sens w naprawdę tak wspomina dziś pan cały las pudełko zapałek wspomniany wcześniej Ilić myślał w podobny sposób jak pan mówił mówił tak dziękuję, że pan spowodować mapa zielonego pojęcia co myślę, że nie mówił pan Jan ta myśl, którą pan wyraził słowami Otóż szkoły w Południowej Ameryce i tak będą zawsze biedniejsze niż szkoły w stanach Zjednoczonych, bo o nich nie będzie stać na kadrę taką jak szkoły amerykańskiej nie będzie stać na pomocy na środki dydaktyczne w związku z tym najlepszym rozwiązaniem jest zamknąć szkoły, bo i tak Południowa Ameryka nie ma żadnych szans na drodze ścigania się czy doganiania Amerykanów drugi no pewnie o zapachu to tylko zapałka reszta ludzi nie ma żadnego znaczenia są osiągnie i tak nie zmienią z całego świata po co mamy ich kształcić czy to nie ten sam sposób myślenia o grze fajne upojenie kopali go niezrozumiałym, bo pan profesor lubi tak, by po ekstrema tak, czyli że, jeżeli ktoś mówi może szkoła jest niedoskonała to pan od razu strzela z armaty mówiąc stos to oczywiste pan zamknąć szkołę w ich błagam cię naprawdę pasy myślę, że na tego typu argumentację, że panu oczy to faktycznie coś należy się martwić o los młodzieży i jasne jest nadal jest przecież tyle przestrzeni pomiędzy 01 miast czarnym białym jasnym naczelnym dobrem masłem to te niuanse są ciekawe to jeśli panu o to chodziło tu zwracam honor i jestem przekonany, że ma pan racji to właśnie tak są miliony Stanów pośrednich i IT 1000 młodych ludzi, które niektórzy kończyli szkoły wyższe, licząc na to że, uzyskując magisterium czy licencja będą mieli lepszą pracę nie zawsze są prace zdobywali, ale rozwijali siebie i teraz to co chciałem powiedzieć od początku tylko tylko nie zdążyła Czyże idąc tropem chirurga mogą teraz pozywać swoich wykładowców nauczycieli o zmarnowane życie nie ja nie sądzę, że zmarnowali życia dla mnie droga Poznania nie jest marnowaniem życia jeśli pan spojrzy na człowieka to i będziemy mówili o bogactwie to owo bogactwo może być zewnętrznej może być wewnętrzna może być też harmonia niema żadnego powodu, żeby nie było w Toya możesz tylko za późno konferencji ciekawą albo pan panie profesorze myśmy w ogóle nie rozmawiali w panie redaktorze o badaniach rewelacyjnych badaniach nastolatki 30 panie profesorze to oznacza, że będzie okazja, żeby się spotkać w asyście porozmawiać i jeśli mam to traktować jak zaproszona z radością zachowywali się z panem rozmawiać powszechność jako zaproszenie tylko powiem, że 0607. czerwca w gmachu Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie przy ulicy szczecińskiej 404 ogólnopolska konferencja naukowa cyberprzestrzeni światy wirtualne tak chcemy mówić o tym co pozytywne dydaktyka w jest cyfrowa poza wyobraźnię i prof. Maciej talerz był państwem gościem informacje po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA