REKLAMA

Czy taksówkarze mają szansę konkurować z innymi przewoźnikami?

Co się stało?
Data emisji:
2017-06-05 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co się stało ich w pocisk w dzień dobry taksówkarzy z Warszawy Poznania Łodzi Wrocławia zorganizowaliśmy protest pewnie niektórzy to odczuli na własnej skórze w tych miastach w godzinach rannych jadąc do pracy, bo to jak zapowiadali, by zwrócić uwagę na problem nielegalnych przewoźników ci wrócili z jakim skutkiem to jest pytanie m. in. do naszego gościa Paweł Pudłowski witam serdecznie na dzień dobry witam państwa nowoczesną no ale co ważne przewodniczący komisji Rozwiń » cyfryzacji innowacyjności i nowoczesnych technologii tak trochę po łbach poboczny temat z tym związane z pan minister Andrzej Adamczyk minister infrastruktury budownictwa, odnosząc się do tego protestu między nami powiedział żyjemy w wolnym kraju każdy ma prawo wyrażać w taki czy inny sposób swoje emocje i starać się komunikować swoje problemy tymczasem policja ukarała mandatami 8 kierowców, a 10 wniosków skierowano do sądu nie powiedział, że za darmo szczerze mówiąc ja ubolewam taki brak zapłaty ze strony pana ministra i brak działań wcześniejszych mam nadzieję, że też będzie okazja, żeby troszkę powiedzieć o projekcie nowoczesnej złożyliśmy właśnie w tym zakresie usług takich jak coupé mniej więcej tak oczywiście porozmawiamy o taką oto żyjemy w wolnym kraju każdy ma prawo wyrażać swoje emocje nie możemy przywyknąć drugiej strony policja chyba słusznie, że ukarała tych kierowców, jeżeli popełnili wykroczenie to pewnie tak jeśli akcja była natomiast zgłoszona i trasa, jaki sposób dla nich zarezerwowana umożliwiającej im protestowanie na to też chyba nie powinni także tutaj przez mgłę z komendy stołecznej w celu uzyskaliśmy komunikat zaczniemy, bo to to agencja prasowa chodzi o wykroczenia tak jak promowanie i utrudnianie ruchu drogowego jazda z prędkością utrudniającą ruch innym pojazdom zaniżonym o pieniądze za szybko na drugim za wolno dla mnie ta cała awantura z Chile 30 cała ta awantura zupełnie niepotrzebna, dlatego że wiedzieliśmy o tym problemie od 2 lat także to, że rząd szuka dla swoich polityków innych atrakcyjnych miejsc pracy nie, wybierając akurat tych, którzy mają doświadczenie czy, blokując Trybunał Konstytucyjny czy nie, drukując prawidłowo wydanych wyroków czy ostatnio, podając wątpliwość sąd decyzji Sądu Najwyższego, oceniając zachowanie prezydenta to jest niedorzeczne od 2 lat wiemy o tym, że taksówkarze i kierowcy, którzy pracują dla po memento nazwaliśmy w naszym projekcie ustawy platform pośredniczących typu Uber, ale jest więcej nie mają tej samej sytuacji gospodarczej, czyli konkurują na tym samym rynku, ale z innymi obciążeniami kierowcy taksówka taksówek podnoszą to, że muszą mieć kasę fiskalną, że muszą zrobić egzamin posiadać licencję to wszystko kosztuje, a konkurują z kimś, kto się od samochodu i przewozić także mają rację, podnosząc tę sprawę ministerstwo natomiast nie robi nic, ale jest też pytanie czy muszą czy, dlatego że ponieważ tak było już od jakiegoś czasu, bo jak ja rozmawiam z osobami, które pracują dla 3 w Uberze mówią ale kto i zabronili funkcjonować na innych zasadach Pach twarzy, gdy czyta też nie jest czasami tak jak słyszymy, że niektóre korporacje nosi też nie nadążają za zmianami technologicznymi możliwościami, jakie niesie nowa technologia i tak było właśnie one też liczni właśnie 10 lat temu to teraz też jest i ta pani tam żyć w Ulanowie na telefony musi być tak dalej rzecz w tym, że nie ma zasad podnoszone przez taksówkarzy moim zdaniem zasadne obiekcje co do funkcjonowania tych prac jest tak, że nie ma podsta w prawnych Nike one się opierają i teraz, iż chodzi o bezpieczeństwo chodzi o podatki jeśli chodzi o wyposażenie tych samochodów o toczy to osoby, które prowadzą były niekaralne 3 czy były karalne wszystkie rzeczy wydaje się, że słusznie są podnoszone także my od grudnia zeszłego roku prowadziliśmy konsultacje to nowoczesna spotkaliśmy się pięcio sześciokrotnie i to ze wszystkimi interesariuszami tego, czego tego istoty tej sprawy, czyli i były konsorcja taksówkarzy i były związki zawodowe zrzeszające taksówkarzy i był przedstawicieli Ubera i dla lekarskiej IT akcji Taxify i t d . i t d. tak, że to była duża grupa około 80 osób, które spotkała się kilkakrotnie po to, żeby znaleźć takie rozwiązanie, które by satysfakcjonowało wszystkich ona nie jest idealne dla nikogo z nich nic tak naprawdę nie jest szczęśliwy z tym z tym co my zaś nowoczesna zaproponowaliśmy zaproponowaliśmy nałożenie jednak pewnych obowiązków na kierowców jest licencja do przewozu osób, którą można wykorzystać wykorzystujemy ją w tej naszej nowelizacji prawa drogowego proponujemy też właściwe podejście do tej Platformy pośredniczącej, czyli oczekujemy od niej, że będzie sprawdzała swoich kierowców czy będzie odpowiadała za to czy on ma prawa jazdy Cho nie był karany czy on jest przystosowany do tego, żeby prowadzić samochód i świadczyć usługi pośrednictwa przewozu osób np. taksówkarze wnosili też o to i zgodziliśmy się, a z drugiej strony np. Uber nie ma nic przeciwko, żeby też były kary dla tych platform pośredniczących w lesie nie wywiązują z takiego sprawdzenia czy i że jest kontrola się okazuje, że powinny być na to papier nie ma wówczas oni dostają kary włącznie z ewentualnym zamknięciem takiej Platformy natomiast zależało nam na tym, żeby zostawić tę usługę dla obywateli w Polsce mamy już ponad 1 000 000 uczestników użytkowników tej oferty, którzy są to chwalą, mówi że nie trzeba nigdzie dzwonić nacisk na tej Platformie taksówka przyjeżdża jest czysta i rozsławiły w tym sensie, że fizycznie pieniądze, że to się odbywała się gdzieś no niestety schodzi z anteny, ale tak takie są konsekwencje i się do tego przyzwyczaili także taki list 2 miesiące temu pomysł, który dziś pojawił się w ministerstwie mówiący o tym, że, żeby zrównać te wymogi taksówkarzy kierowców Ubera doprowadziłby do zamknięcia tak naprawdę Ubera, bo takie przykłady w Europie w były nasze rozwiązanie jest najbliższy chyba temu rozwiązaniu, które z Wielkiej Brytanii Estonii czy wprowadzenie takich lekkich light licencji, która jednak obowiązuje także mam nadzieję, że to się spotkać z przychylnością władz, które teraz skutkiem tego co dziś siedział w tych 4 wielkich miastach to musi zauważyć, że to jest olbrzymi problem zauważyła wspomniany przeze mnie pan minister Adamczyk zapowiedział, że na najbliższym posiedzeniu Sejmu rząd przedstawi swój projekt ustawy regulującej tę kwestię, ale przy okazji jak pan powiedział właśnie m. in . o tym, że w tym, że do powinna być jakaś licencja, która uprawniała taką osobę do przewożenia innych osób, a nasza dobrze wiemy, że chociażby w stanach Zjednoczonych wyodrębnione są kasy specjalne dla osób, które zabiorą kogoś w drodze do pracy tak po to, właśnie, żeby troszkę też rozróżnić korki, a jednocześnie że no bo w ten sposób mniej ludzi jedzie pojedynczo w 1 samochodzie w jakimś sensie można, by zadać pytanie nadążać ta osoba, która mi powie czy sąsiad znajomy ziemię zawiedzie do pracy tam się sprawić, że nie był karany co ma licencję na przewożenie osób, a ja też dobrowolnie wsiadam do umownego Ubera tak ich mienie zmusza do tak żyje się zgadzam, że kwestia przypadku opodatkowania takiej osoby, bo ona ma dochody, ale z tego co wiem już od roku kierowcy tych właśnie forum, że tak powiem wożenia ludzi płacą podatki mają działalność gospodarczą muszą opłacać również składki ZUS-owskie, więc właściwie czy jednak dno nie chcemy trochę prze regulować uznając, że skoro taksówkarze już od jakiegoś czasu to mają i musieli właśnie na to zapracować i to mu licencji opłacić no to teraz tak głupio będzie kogoś innego wpuścić na te słowa pana redaktora są muzyką dla moich uszu, dlatego że są wolnorynkowe ceny także deregulacji jest bliska memu sercu natomiast jeśli wymagamy od taksówkarzy, a to rozwiązanie takie byłoby, żeby zdjąć obciążenie z taksówek to nasz układ, a nie nakładać na tych, którzy mają tego typu dania i jeżeli mówimy o liberalizacji to jest jak najbardziej za, a z tym, że uważam, że obecny rząd tego nie zaakceptuje dlatego wychodzę gdzieś wpół drogi, gdzie wydaje się, że to obciążenie, które nakładamy na kierowców Ubera są na tyle miękkie, że nie zmienią ich możliwości podjęcia pracy i oferowanie usług za te same pieniądze bo, bo to nie wymaga zbyt dużego obciążenia dla nich momencie, kiedy staje się dla nich zawodem i pracą, czyli to nie jest praca dorywcza tylko taka praca 812 godzin na dobę jazdy wówczas powinni przejść tak naprawdę na licencję taksówkową tak się taksówkarz z kodeksów taksówki także Jateż jestem za tym, żeby to niwelować, jeżeli rząd jest gotowy, żeby zaproponować liberalizacji rynku taksówek to jak najbardziej nowoczesna będzie zatem ja się zajmuje może trochę bardziej niż innymi rzeczami z sprawami unijnymi szare oczy szeroko ujmując bardzo często słyszy tam siedzą ci biurokraci ci eurokraci tylko wymyślają jakieś kolejne bzdurne przepisy, żeby ograniczać do również w propozycjach obecnego naszego obozu rządzącego jest w kontekście Unii Europejskiej często się mówi tam jest za dużo regulacji chciałby ewidentnie ich stronę właśnie deregulacji to może powinno się to również przenieść na rynek krajowy tron, a ja jestem za natomiast uważam patrząc na te kroki, które do tej pory pismem zaproponował, że rynek się nie wydarzy że, chcąc uniknąć sytuacji takich takich jak dzisiaj, że taksówkarze blokują miasta bowiem, że ten proces będzie się powtarzał już mamy obietnice czy czy zapowiedź tego, że na jesieni będzie tak naprawdę stały protest taksówkarzy do momentu wyjaśnienia sprawy i dlatego to wychodzi, że jeżeli my jako opozycja mogliśmy spotkać się z tą grupą wszystkich interesariuszy i wypracować rozwiązanie, które akceptowane przez nich wszystkich to tym bardziej rząd, który ma dużo większe możliwości i oddziaływania na rynek i ustawodawcze także z Anną moim zdaniem nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pan minister wykorzystał naszą regulację także polecam lekturze może rozważyć może zmienić może jeszcze bardziej Darek Golik z PRL zdelegalizowały zdezorganizować rynek także wszystkie te opcje są są nastolatki to trzeba robić szybko, bo po co ludzie mają stać korkach jeszcze 1 ma inny nie wiem czy uprawniona analogia ds. europejskich kiedy we Francji w Niemczech to są te najgłośniejsze przypadki tamtejsze organizacje kierowców, tyle że tirów protestujący naciskają na swoje rządy, żeby polscy kierowcy, którzy działają na tym rynku w byli poddani tym samym ograniczeniom przy kosztach wprowadzeniu tej działalności jak oni wprowadzono, bo właśnie, żeby były równe prawa dla wszystkich wtedy można konkurować na to w większości boi opozycja również, ale rząd w Polski w Milanie no to jest przez sprzeczne ze swobodą przepływu usług sądzi pan, że to jest trochę podobna sytuacja, że po prostu nowe technologie będą zmuszały nas co chwilę do zajęcia się takim problemem, który spowoduje, że ona tak jak do tej pory dnia musi być to z pewnością to jest prawda wizytą analogie jako przewodniczący komisji zapoznaj się z tymi nowymi technologiami w zasadzie na każdym posiedzeniu mamy jakiś element, gdzie my jako ustanawiający prawo musimy dogonić tę technologię, której się rozwija myślę, że za zakrętem, który jest niebawem stoją samochody autonomiczne, które będą nas woziły po mieście nagle się okaże, że USA nie wiadomo czy nie są karane, a do prawd o o bo skoro taka tak jest było, żeby kierowca był niekarany, ale właśnie myśli pan, że i, że stoimy przed taką rewolucją również, iż w tym kontekście często się mówi o tym, że pojawią się nowe zjawisko niektórzy nazywają właśnie uberyzacji inni mówią o ekonomii współdzielenia tak ekonomia współdzielenia z angielskiego 3 ikonami obserwujemy ją coś jest wszędzie, bo poco nam bank, jeżeli pan chce pożyczyć pieniądze ja mam gdzieś wypożyczyć albo poco nam hoteli, jeżeli ktoś ma mieszkanie, którego właśnie nie potrzebuje albo kilka pokoi, które może oddać komuś innemu, a to, że mamy możliwość poprzez Platformy elektroniczne pośredniczące w łatwy sposób i Nisko kosztowo transakcyjny przeprowadzić to czy łatwo nam się znaleźć i drogą to nie kosztuje będziemy robili będzie to pewnie zachodziło spokojnie aż do momentu, kiedy osiągniemy punkt jakieś takiej nierównowagi budżetu lub ci, którzy oferują tą usługę przestaną zarabiać na swoje koszty przestaną zarabiać marża, której oczekują i wówczas będzie dochodziło do turbulencji dlatego trzeba o tym, myśleć wcześniej dlatego jako nowoczesna zaczęliśmy od grudnia prace z tym interesariuszami, powracając do Ubera i ta ustawa leży także trybuna była przyjęta wówczas nie byłoby dzisiaj korków na 4 największych miastach Polski i zatrzymać może brzmieć nie może zatrzymać tego procesu jej płaszcz jest pytanie w no no właśnie czy politycy powinni się wyprzedzać tylko Real, bo musimy wyprzedzać musimy wyprzedzać, bo reakcje zawsze na skutek na razie dość późno tak zawsze spóźniona także polecam refleksji polecam polecam też to, żeby się uczyć od siebie wzajemnie często na posiedzeniach sejmowych nasze poprawki są nie przyjmowane wracają w zasadzie analogiczne z małą zmianą, ale wracają odpisu, a nie są podawane przez po przez nowoczesną czy przez PSL jest małostkowe jesteśmy tu po to, że o areszt złożone do dymisji we wtorek mieli dobry kraj dobrze zarządzane i o to nam wszystkim powinno chodzić także oczywiście jest rywalizacja polityczna popularność wśród wyborców, ale jeśli chodzi o rozwiązania prawne powinniśmy czuć się wzajemnie uczyć także naprawdę polecam tą nowelizację prawa o ruchu drogowym w polecał pan Paweł Pudłowski nowoczesna bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA