REKLAMA

Czyje jest nasze życie?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-06-06 23:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
48:32 min.
Udostępnij:

Z autorem książki "Czyje jest nasze życie?" dr. hab. Bartłomiejem Dobroczyńskim o anomii społecznej i płynnej rzeczywistości.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
URE Radia TOK FM trwa Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie, a w studiu w krakowskim studiu Radia TOK FM prof. Bartłomiej Dobroczyński psycholog kierownik zakładu psychologii ogólnej w Instytucie psychologii Uniwersytetu, jaki dla Jagiellońskiej go autor wielu książek w tym także niedawno opublikowanej nakładem znaku książki napisanej wraz z Olgą dren do p t. czy jest nasze życie dobry wieczór panie profesorze w wale wymienił miała być z nami Orgelbranda również Rozwiń » telefonicznie się mieliśmy połączyć, ale ze względu na jakiś kłopoty techniczne nie udało nam się z załogą połączyć niniejszym ją pozdrawiamy bardzo serdecznie no i Olga tutaj też państwa gościem wkrótce w radiu TOK FM będzie spotkamy się myśl wciągu najbliższych 2 tygodni, więc jeszcze w czerwcu na Olgę granda będą mogli państwo usłyszeć pani Teresa zima to może bym od tego zaczął, że ta wasza książka w formie rozmów czy taki 1 długiej rozmowy składającej się z kilkunastu dniach rozmów krótszych to jest rozmowa psychologa i antropolożka ci zresztą się definiuje się tymi wartymi etykietami zaraz na początku, a zarazem mam poczucie, że to jest właściwie książka filozoficzna czy pan się zgodzi za mną, że to są Sensus rozważania filozoficzne czy w pewnym sensie tak jeśli my przyjąć, że filozofia jest pewną taką dyscypliną, którą gdzieś się od Sokratesa charakteryzuje chęć korzystania z obyczajem jest tak powiem w różne części ciała nie myślę, że ona powstała studnia ma pewną historię to, że myśmy zaczynali tu w radiu najpier w rozmowy potem znak nam zaproponował, żeby to w miesięczniku kontynuować później wygrywaliśmy różne rzeczy część z nich była robiona tak powiem mailowo zdradzę kuchniach nie byliśmy siły, bo jesteśmy oboje dość kruchym istotami z Olgą natomiast, jakby główny zamysł, który za tym tkwiło to jakby taki, że nie powiedziałbym rzeczywistość czasem się mówi także wypadła z kolein, a radzono jak dowiedział się kolejny w ogóle zniknęły z polską rzeczywistość nie ma już w kolejnym w ogóle nie ma, że żyjemy od już kilku kół powiedzmy lat możemy trochę więcej w takim stanie trochę Anną mi trochę tego co Bauman nazywał płynną nowoczesnością, gdzie właściwie wszystko jest takie słowo, które lubię amorficzne kształty, jakby różnych rzeczy są zamazane i to tylko pozornie wygląda na takie rozważania powiedziałbym teoretyczne albo niemające dostępu do naszej codzienności i myślę, że właśnie punkt wyjścia był takim, że z powodu tych rzeczy, które takimi, że odrażający tymi słowami nazwałem właśnie to codzienność stała się dojmująco z 1 strony trudna niepokojąca, ale z trzeciej filozoficzna właśnie taka, że sam tytuł tej książki, które tutaj muszą na sprawiedliwie zaznaczyć, że to redakcja miesięcznika znak wymyśliła, nawiązując do tytułu z 1 z naszych rozmów czy jest nasze życie jest prowokujący w takim sensie, że właśnie myśmy poszli jak daleko, że ja mam czasem to komuś, że przez ostatnie dni pracy 35 lat na Uniwersytecie i cały czas w pewnym sensie jestem podporządkowany różnym regułom i pewnym sposobem mówienia mimo tego rozpychają się łokciami w sensie intelektualnym i staram się wprowadzić zindywidualizowanie net mocno do swoich różnych zajęć to jako historyk psychologii przede wszystkim, jakby pozwalam osobom już nieżyjącym przemówić do innego audytorium ale jakby mówił w czyimś imieniu natomiast inny, gdy istnieje taka pokusa, żeby w pewnym momencie powiedzieć co się samemu myśli i jako że z Olgą prezentujemy bardzo podobny typ wrażliwości, choć odmienne poglądy na wiele różnych rzeczy pomyśleliśmy sobie, że fajnie będzie, jakby znaleźć ludzi podobnych za pomocą takich rozmów zmieniałby się często w polityce się mówić z ideologią w poglądach rzucam się policzyć te są oczywiście, jakby takie nieco przesadzone niemych filmów można będzie świat nie wygląda tak, ale dla mnie jak potoczy treści narracji można będzie, że chcielibyśmy się policzyć chcielibyśmy wreszcie mówić takim głosem jak myślimy naprawdę bardzo dziwnie, ale jest wiele się bardzo proszę dokończyć inaczej, że po prostu zwykle jest tak, że się podporządkowuje pewnym oczekiwaniom zrzeszeni mówi w to co się wierzy poza takimi najbardziej oczywistymi kapitał w piśmie korporacyjnym rzeczami zaczęła praca rodzina, a coś tam, czyli takiej opcji formatowania, jakby zestawy seansów czy jest tam do warstwy 3 do klasy społecznego przypisany myśmy chcieli, aby kiedyś spotykamy właśnie może przez to, że jesteśmy zupełnie inni mamy podobne wrażliwości jak rozmawiamy z sobą to inspirujemy się bardzo nawzajem inni jak my często jest nawet tak, że to co jedno wymyśli to drugie zrozum mnie hut nieczęsto Interia, ale nie to Olga rozumie często inteligentnie to co ja prosty słuchać Ramones, jakby wymyślają i wtedy powstają takie trudne dla mnie Cannes intelektualne i ale myślę, że w całości jedno miał na poparcie na tę książkę to powiedziałbym, że jest to jedno z rzeczy, które w życiu zrobię z tym jestem najbardziej, jakby utożsamiony w takim sensie, że wydaje mi się, że przynajmniej w części mówiłem to co myślałem tak jak chciałem to powiedzieć, choć oczywiście nigdy aż tak dobrze nie ma jeśli zrobiliście to książka, żeby się politycy, żeby zobaczyć ilu jest takich co myślą podobnie do was to ja od razu się zapisuje do tej grupy myśl bardzo nam podobnie niezwykle bliska jest mini to perspektywa, którą w książce budujecie powiedziałbym mu jeszcze zanim o tej perspektywie dokładniej, że to mam namyśli mówiąc o filozoficzną ości tej książki, że filozofia w przeciwieństwie do różnych innych dziedzin nauki i aktywności intelektualnej ludzkie się interesuje wszystkim wszystko jest przedmiotem zainteresowania filozofii wszystko w sensie dosłownym niech to wszystko przez duże Voo właśnie i że filozofię tę najlepszą taką w takim rdzennych rozumienia tu odbywał się pan Sokratesa w tym Sokrates im też, że cechuje nieufność pewnego rodzaju i dystans i myślę, że tutaj z 1 strony jest rzeczywiście refleksja nad wszystkim to struktura tej książki nawet pokazuję, bo od najbardziej namacalnego konkretu, czyli od cielesności i ciała się ta książka rozpoczyna, a kończy się na czymś takim inną można być najbardziej metafizycznym China transcendencji i na wartościach to są tytuły poszczególnych części natomiast w najlepszym sensie tego słowa, choć skromnych jest to książka rozmiarów wszystko jest jej tematem, a z drugiej strony jesteście bardzo nieufni wobec takich najbardziej oczywistych współczesnych języków narracji czy struktury w obrębie, których funkcjonujemy, z których wspomniana przez pana n p . ne kultura korporacyjna czy późny kapitalizm z całym szeregiem różnych Traore ma TUW, które ze sobą przynosi po to, żeby sprzęt jak nas pewną ekonomiczną machinę ne jest z 1 z przykładów albo nie wiem, a ewolucjonizmem taki bardzo prosty sposób pojmowanym dla albo jakiś duchowości i pseudo duchowości, których jest mnóstwo, że w dzisiejszym świecie właściwie wobec tego wszystkiego co nas otacza zajmuje się taką postawę daleko posuniętego sceptycyzmu i dystansu i się bardzo krytycznie współczesnemu światu przyglądać się toczy myślę, że wiąże się to też z takimi naszymi, jakby wewnętrznymi niepokojami i w tym nic takim poczuciem, że w Polsce tutaj być cały czas syn nie wiemy kim jesteśmy w, że nam strasznie potrzeba takiego namysłu może nie nad taką najmodniejsze tożsamością w takim sensie jak się pisać na Facebooku, ale takiego namysłu nad tym co my tutaj mamy na tym kawałku ziemi, który z wyroków losu bądź kogoś innego jak przyszło nam na nim mieszkać co my tutaj mamy robić co ze sobą, by dalej począć w takim kontekście czy w takim świetle, że nożem kiedyś jakiś inny rozmowie takiego porównania, że jesteśmy trochę jak w Komańczy w rezerwatach, dlatego że przez wiele dziesiątków lat mieliśmy narzucony różne systemy pewnie wiele rzeczy się zdarzyło z naszej własnej winy no ale powiedziałbym po 200 latach już niema co ciebie kibiców w tym kontekście natomiast generalnie przez to, że mieliśmy, jakby byliśmy przede wszystkim odbiorcami negatywnymi gonić, a firmujący mi konsumentami różnych rzeczy powiedziałbym nie wiem państwa austriackiego niemieckiego rosyjskiego okupanta komunizmu sowieckiego w końcu teraz korporacjonizmu bankowego czy jak to to nazwać i właściwie grozi nam coś takiego jak kult Cargo żony właściwie przyjmujemy różne wzory różne mody różne rzeczy, które się dzieją w takiej dobrej wierze jak dziecko, które stara się tu zastosować do swoich, jakby własnych możliwości do swojej własnej piaskownicy dopasować łopatki te wiaderka i te relacje koleżeńskie, które nam tutaj nakładają bowiem, że inni te babki stawiają jednak są fantastyczne tak komunalnych właśnie z narzędzi nie i chce stawiać te same babki albo jeszcze ładniejsze, ale kiedyś tak patrzy na to bowiem już mam trochę żyję na tej ziemi, a Olga zastępuje długość życia wnikliwość w sobie coś się intelektem to powiedziałbym, że mam takie, jakby poczucie, że potrzebujemy na gwałt za przeproszeniem przejść mnóstwo procesów takich jak modernizacja Odessa ekranizacja to znaczy jestem wielkim fanem książki Jana sowy fantomowe ciało króla i uważam, że on bardzo dobrzy w niej odpisał powody, dlaczego w Polsce tak trudno się nam udaje zrobienie różnych rzeczy ja tak mam takie brzydkie własne prywatne porównanie, że Polska jest krajem 3 pociągnie za łańcuch od spłuczki dopiero za trzecim razem Śliwa woda to znaczy, że nakaz użycia przeznaczy 3 × więcej czasu energii zmartwienia wysiłku różnych innych spraw, że jakby wracając do tego, o czym pan tu mówią czasem o tej książce tej filozoficzną części myślę, że to jest taka, jakby mentalnych za tym mogą nas obojga Unii może bardziej kryła się jak się wstrząśnie za bardzo butelką z piwem albo są panem, że po prostu na dąży do eksplozji chce wyciąć z niej wszystko jakby takie porządne polską żydowskiej w narzekaniu taki cover trzymamy we mnie siedzi, żeby powiedzieć coś takiego on, a ludzie my tutaj siedzimy musimy ze sobą współpracować musimy znaleźć jakiś klej społeczny, który nie będzie klejem nie wiem ideologii religii czy czegokolwiek nie wiem właściwie, jaki ma być, ale musimy się jak to się mówi w potocznym w polszczyźnie ogarnąć jakoś znaleźć sobie coś takiego czym się zajmiemy w taki sposób, który do nas jakoś tam pasuje, który będzie, jakby naszą szansą na funkcjonowanie w świecie inne niż to co robimy dotychczas Potocka Robyn dotychczas wygląda po prostu zgoła, jakby rozpaczliwie i nie mówię ani w kategoriach nie chce, by mówić w kategoriach politycznych czy w kategoriach ideologicznego co trzeba co wiadomo jacy jest jasne co odkryli amerykańscy uczeni tylko nie mam taki problem bardzo często, a czy skurcze powiedziałem także jestem uczniem Abramowskiego nigdy nie miałem momentu nie lewicowego w swoim życiu nawet w osiemdziesiątym roku, kiedy pisałem pracę magisterską sama Bronowski inie na zawsze utkwiło mi w dalszym takim cierpień niczym religijną ukrzyżowanym i rozwiniętym drutem kolczastym społeczeństw zdaniem Grabowskiego, który mówił po co jest życie odpowiadał na życie jest dla dobra czy dla szczęścia człowiek to, żeby ciekawie było fajnie i wiem jak bardzo często, kiedy to relacjonowałem spotykają się wśród wielu ludzi różnych środowisk teraz telewizja wieków dokładniej wersję z patrzeniem na mnie tak jak bym po prostu na ich oczach początkowo niemowlę na mizerię żywcem, bo w jak nie a gdzie krew czy cierpienie jest oddanie życia w Żywcu, gdzie po prostu odejść Mięciel sobie wszystkich członków z rytualnym wyciem gdzieś śpiewanie na grobach Michna z otwartymi trumnami nad wszystkim jak se pomyślałem właśnie zieleń z punktu widzenia takiego stanu zdrowotnego dzikich znad Amazonii tomy jesteśmy po prostu szpitala wariatów, bo chodzi o to, że w tym jest on to jedzenie chodzić po fajnych dżungli Kmieć fajnych ludzi wokół siebie kąpać się w rzece i robić różne fajne rzeczy no bo to jest ten różnie tam wyroki losu Tusk zwijają, ale mamy między 5580 lat życia wyszliśmy z czarnej dziury w miał za nurkujemy w ich teraz nie wiadomo dlaczego my tutaj uwielbiamy tablicy trudności nie po prostu straszliwy plucie do cudzego, że tak powiem Tsai Daniel z Lechem marzeń z wolnego z tego wynika pańskim zdaniem, bo wspomniał pan książkę Jana sowy wspomina pan też w pewnym momencie w waszych rozmowach książka Andrzeja Leppera przez inną rewolucję, gdzie jest taka diagnoza o nie przepracowanym okresie są zdalnym o tym, że wreszcie to dziedzictwo pańszczyzny w jakim sensie cały czas w Polskim społeczeństwie obecne, żeby to ciągle odgrywamy takie van Santa ma tycz ne role pana i niewolnika właśnie ja się tam zrobić z tym zgadzam się z 1 strony całkowicie z tym zgadzam ja pociągnąłem to nawet psychologicznie dalej, bo ta część, jakby jest jasna myślę, że każdy, kto miał przeczytać te książki przeczytał myślą one bardzo dobrze działają w parze zdobień tutaj reklamy natomiast ja z kolei powiedziałbym, że mamy inną, jakby zaszłość mianowicie myśmy nie przez zdziwionego kiwać nie przeszliśmy ciemnej drogi zmierzenia się ze złem w nas nie teraz jakby zajmuje się od dłuższego czasu historią psychoanalizy w Polsce i powiedziałbym, że z tych różnych modernizacji, których nie przeszliśmy nie przeszliśmy też swoich własnych psychoanalizy rozumianej dość szeroko niekoniecznie powoli do skutku tylko po żydowsku tyko rozumianej jako przejście z takiego narcyzmu młodzieńczego, gdzie my są najfajniejsze do takiego zrozumienia, że właściwie i tak zawsze skrzywdzi my tych, których kochamy i narobiliśmy mnóstwo różnych ras to wróg był zaś, że to wróg był zawsze zewnętrzny i zawsze można było tkwić w poczuciu swojej szlachetności moralnej wyższości co często jest kondycją towarzyszącą mu ofierze skądinąd aktów rajd nazywał takie podejście, jakby bycie jeśli za narcyzmu narcyzm uznamy za jakąś chorobę to frajda mówił o ucieczce z choroby w ludzkim kran Kite i można, by powiedzieć, że my lubimy uciekać taki narcyzm albo mesjanizm albo chcesz to Maria Janion nienawidzi właśnie mesjanizm takie poczucie takiej czystej niewinnej ofiary, która równocześnie samo dobro oświadczyła światu i w ogóle ta jak narcyzm jak to w DSM nie jest powiedziane uważamy, że nam się bardzo wiele należy od innych, ale powiedziałbym nie chce, by ten wątek dziś to przede wszystkim w taki wątek, że nie chcemy się, jakby zmierzyli do końca z taką wizją człowieka, która po psychoanalizie po teorii ewolucji po powiedziałbym psychologii ewolucyjnej wbrew powiedziałem takim nadziejom oświeceniowym czy pozytywistyczne łączy także romantycznym, choć z innego korzenia, mówi że my jesteśmy ludzie dobrze, że jest wspaniale, że człowiek jest taka istota et Cetera et Cetera tylko, że po prostu zmierzenie się z tym, że no człowiek nie jest taki fajny i tak naprawdę musi bardzo dużo zrobić to wbre w sobie popracować bardzo ciężko zmierzyć jest bardzo niewielki niewygodnymi portretami siebie w lustrze, żeby dobić się w jakiej takiej nie mówię pełnej, jakiej takiej podmiotowości, jakiej takiej świadomości, jakiego takiego panowania nad sobą, żeby mógł zarządzać sobą nie za pomocą tego co nam tutaj kościół w różny inni a jakby zakorzenieni w dawnym myśli myśleniu mistrzowie mówią pouczają, że silna Wola, że patriotyzm odpowiedzialny za różne tego typu rzeczy co jest właśnie nieodpowiedzialne w takim np. ceni się, że jak się wymagał od nas, a dzieci, które idą do pierwszej komunii, żeby potem podpisywał oświadczenie, że do osiemnastego roku życia nie będą palić papierosów używać alkoholu ani też, że tak powiem mu oddawać się mocą płciowym z radością to gość to jest właśnie przejazdach Kiełba prasę i radości Moto płciowe bardzo się już jutro w Bezledach i w związku z tym to jest nieodpowiedzialność to jest właśnie nakładanie na kogoś, używając ich języka ciężaru, którego ci unieść nie mogą, dlatego że trójka czegoś takiego nie można w ogóle wymagać, bo nauka współczesna 1 głosem, mówi że grubo ponad 90 % naszych procesów umysłowych rozgrywa się poza naszą świadomością, że jesteśmy wszechstronnie i wiele czynników uwarunkowania przez różne zewnętrzne rzeczy i naprawdę, jakby przejrzeć to element to nazwijmy Matrix ową zasadzkę, który się znajdujemy, żeby móc jakoś funkcjonować to wymaga naprawdę gorzkiej rozmowy gorzkiej, jakby rozprawy w samym sobą, na którą tutaj chyba nikt nie jest gotowy nikt tego nie chce, a tu się pojawia ta kategoria czy można, by włączyć tę kategorię do naszej rozmowy, a chemiczną kategoria, która w waszej rozmowie również co już się pojawia, czyli Opus kontra natura działo brzydzi go naturze mówi pan w pewnym momencie, że goście skonstruowanie zbudowania każdej dojrzałej cywilizacji dojrzałej kultury to jest Opus kontr naturalne jest wystąpienie przeciwko wszystkim tym naturalnym nazwijmy to on tendencjom związanym z różnymi także ewolucyjnym mechanizmami, które wbudowane w nas zostało przez biologia tymczasem no to dzieło czy ten proces wypracowywania jakiś struktury kulturowej, która te biologiczna ma przekroczyć łączy się z bolesnym trudnym wysiłkiem, który ma na celu przekroczenie tych rozmaitych często destrukcyjnych sił, które któreś z nas drzemią jak popatrzymy na to polskie społeczeństwo, w którym pan mówić na ten model polskiego społeczeństwa, który w waszej książce też jest zawarty no to jednak powiedziałbym, że przewaga tych tych naturalnych naturalnych NASK jest widoczna gołym okiem tak jakby od tej powiedział, że człowiek z tej tragicznej dla jednych cudowny, ale z drugiej strony tragicznej sytuacji w porównaniu z resztą naszych braci mniejszych, że my mamy intelektualnej technologiczny, jakby niewspółmierne możliwości w stosunku do naszych zasobów nazwijmy to etyczne oraz sporów cywilnych co znaczy, że my mamy mentalność czy umysł człowieka jaskiniowego natomiast intelekt i możliwości technologiczne z podróżami między przyjezdnymi bombami termojądrowej mnie Cetera et Cetera powiedziałbym, zupełnie jakby przekraczające nasze zdolności dawania sobie sprawy z tego co różne nasze działania, jakby znaczą nic o tym jest nowa piosenka z najnowszego albumu mojego ulubionego zespołu, czyli depesz mało słynny Boeing Buck Holtz bardzo polecam, bo te wątki tutaj muzyczne się pojawiają też naszych rozmowach więc, jakby pan poseł zechciał posłuchać to nie jak pan ma stosunek Bodo taśm montażowych może być miastem żeby, jakby chcieli w jednostkach nadnerczy z 1 strony właśnie ostrzejszy bardziej bankowych nie odpowiedział bez lubię szanuję ludzi planuje też miękka muzykę lubię też syn Roberta maja teatrzyk Canterbury z lat siedemdziesiątych taki nurt w roku bardziej finezyjne bym powiedział kluby klasy, ale wróćmy do przerwanego wątku miałem powiedział taksy u nas nawet ciekawe jest to, że nawet innym chrześcijaństwo w tej teki w swojej najbardziej podstawowej wersji nie chciało się przyjąć w tej wersji, którą ja lubię nazywać go sceptyczny, że każda dojrzała tradycja duchowa czy każda dojrzała tradycja religijna jest zwykle ego sceptyczna w takim sensie, że kwestionuje zastany stan umysłu kwestionuje status quo mówi różnym językiem niż picie jesteście w grzechu jesteście życie żyjecie życie mechanicznym tacy jacy jesteście to nie jest jeszcze ani dobrze ani prawdziwi teraz musicie zrobić pewną operację zmusić różnie to nazywają zaprzeć się siebie musicie przekroczyć siebie wyjść poza siebie uprzytomnić sobie, że jego jest ważną iluzją złudzeniem musicie dokonać wracając do Pańskiej idei, a chemicznej teraz substancji czy teraz mutacji musicie się przed trans formowane bądź po tacy jacy jesteście to zresztą przy Brzozowej Almeida firmant Jung dużo g widzi, kiedy mówili, jakby to co my nazywamy ja to co my nazywamy naszą tożsamością ego co chcemy tak kultywować mysz każdej dojrzałej tradycji duchowej jest co najmniej podejrzane wejdą panu słowo na momencik dosłownym, bo obok 1 rzecz tak, a może jakiś diaboliczny skojarzenia się w mojej głowie pojawiło, bo zastanawiam się czy to nie jest coś takiego co co w zasadzie jest łącznikiem pomiędzy różnymi nobliwe mi tradycjami mistyczna religijnymi, a kulturą współczesnego kapitalizmu, której cechą zasadniczą jest także to, że nieustannie nam mówi, że to jak jest musi ulec zmianie to Slater Dick w niedawnej złej książce zamyka zgrabnej formule zaczerpniętej z wiersza wielkiego poety musisz życie swe odmienić jest to trochę tak jest rzeczywiście, że ten imperaty w nieustannej zmiany czy doskonalenia czy takiego net takiego trans formowane Ania no jest czymś co nam nieustannie towarzyszył pan nawet też w pewnym momencie w tej książce mówi, o której rozmawiamy, że właściwie najbardziej transgresja inną postawą i nonkonformizm Deczno jest dzisiaj postawa, że tak jak jest to jest dobrze, a no to to jest rzeczywiście trudny jak moment, bo to był, jakby trzeba rozróżnić różne sprawnym, lecz także jeśli byśmy popatrzyli jak Hamburg za pomocą bieda teorii, że w kapitalistyczną przedłużenie protestanckiej etyki pracy to można, by powiedzieć, że powiem to jako lewak czy kapitalizm ma postać bardziej ludzką i mniej ludzką uczyli, że istnieje, jakby dobry kapitalistów w słowie z lekką twarzą tak nie w takim sensie jak powiedziałbym, w którym on, jakby odwołuje się do pewnej etyki pracy i do tego do motywu doskonalenia się i w tym sensie to pokrewieństwo można jak by zaakceptować natomiast my nie w tym, by religijnym czy duchowym widzeniu może nie tak bardzo z mojej firmy w tym momencie świeckiej perspektywy interesuje to czemu mam teraz fundować tylko interesujemy ten sceptycyzm wobec zastanego, jakby stanu rzeczy, ale w sensie etycznymi tożsamościowym ani w sensie bym powiedział proceduralnym w tym sensie jakiś zawodowej doskonałości nimi chodzi bardziej o taką sytuację, jakby nakłaniania do refleksji nad tym czy taki, jaki jestem czy to kim jestem to jest warte kultywowania albo i jedyny punkt widzenia, który ja mogę przyjąć i z którego jakby oceniać rzeczywistość czy też przynajmniej nie warto byłoby spróbować innych punktów widzenia 3 innych perspektyw albo udać się taką podróż właśnie transformacji inną no, która po to jest oczywiście także na pewnym poziomie różne sprawy są intelektualnie wydają się podobne albo sprzeczne, ale po głębszej analizie wszystko wychodzi, że z bardziej, jakby skomplikowane, bo to jest na takiej zasadzie, że z 1 strony dobijanie się jest od siebie takiego, jaki film, w którym byłby najbardziej podmiotem byłby wstyd w relacji do swoich działań marzeń wyobrażeń postępków, jakby najbardziej władnej w tym zarządzaniu to jest Opus kontra natura on czyli jakby działanie przeciw naturze dmucha się sprzeciwić pewną różnym rzeczom, które we mnie są, ale z drugiej strony można, by powiedzieć, że natura tutaj powiem jako Totem Mista stary jest natura też daje mnóstwo wzorców zwierzęcych, że tak jest, że Gąsienica musi się prze po twarzy, żeby się zamienić motyle, że nie wiem łosoś musi zmora zza oceanu zawrócić i pod prąd właśnie dla Indian Opus kontra natura Miłkowski to jest łosoś, który wali pod prąd zmierza się prąd Goss spółka w przeciwnym kierunku idzie do źródła, w którym się urodził, żeby poświęcić swoje hasła ego inna rzecz, jakby gatunku na rzecz łososi nie oddać życie za to, żeby powstała nie wiem Jaś ni wielu łososia owa, żeby nowa astra ważne jednak w Mroczy powiedziałbym, że w małej, żebyśmy to jednak mimo wszystko ukształtowanej przez indywidualista roczną perspektywę zachodnią duszy budzi to ten opór i kojarzy się z takim wie pan wywiadem, który przedstawi jakiś czas temu wstrząsnęło mną muszę powiedzieć w sensie metafizycznym raczej na najprostszą znał z Bartem Henger Siemianowic ara, którego umiejętności i w ogóle funkcjonowanie pod szyldem psychoterapii czy psychoterapeuty jest coś z tym kontrowersjach są w willi problematyczne, ale który wykłada pewną metafizykę co oczywiście pewną metafizyka za tymi swoimi różnymi rytuałami promuje będą taką rozmowę z nim bodaj to było w magazynie na duży format w Gazecie wyborczej wiele wiele lat temu, kiedy dziennikarka te rozmowy prowadząca odwołała się do takiej sytuacji, kiedy to pod wpływem czy po w każdym razie udziale w w tych ustawieniach rodzinnych razem z Edgarem 1 z pacjentek czy uczestniczek popełniła samobójstwo samobójstwo, że skądinąd tematem waszych rozmów tutaj i nazwać Salingera była taka no cóż mnie w tych moich działaniach czy w tej perspektywie, którą rozwija także w tej działalności o charakterze rytualnym, którą uprawiam interesuje przede wszystkim szersza struktura ta ponad indywidualna duchem rodzinne ją nazwijmy rzeczy w każdym razie jakąś jakimś obszarem w obrębie, którego jednostki są tylko pewnymi elementami, które coś przekraczającego jednostkowo ość tworzą i jeśli taki jest, że na rzecz tego organizmu wyższego o charakterze duchowym czy czy psychicznym, ale takim zbiorowym właśnie jednostka musi swoje życie oddać po to, żeby na tym wyższym poziomie jakaś harmonia zapanowała na to cóż trudno, ale przyznajmy działaniach lekarzy jest niebezpieczna tak znowu tutaj są, jakby różne płaszczyzny naturalną dziedzictwem człowieka jest to, że wyrośliśmy na współpracy wzajemnej jesteśmy istotami społecznymi od hordy tam w pierwotnej 100  00050  000 lat temu w pewnym sensie odnieśliśmy mówiąc językiem psychologii ewolucyjnej taki sukces adaptacyjny właśnie, dlatego że mieliśmy współpracować właśnie, dlatego że byli ludzie, którzy byli gotowi się poświęcić dla tej wspólnoty na różne sposoby przewóz zwierząt jest tak samo badaczy mówią, że pawiany, kiedy walczą w obronie swego stada walczą do ostatniego owiana nie, czyli po prostu jest to pewna jak by sytuacja, która jest w perspektywy powiedziałem funkcjonowania gatunkowej, jakby zrozumiałe i może nie na takiej zasadzie, że powinniśmy zachęcać, by wszyscy tak rodzi, ale ona jest na jakimś poziomie racjonalnym nie ona inaczej by się w pewnym sensie nie udało bardzo w wielu społeczeństwach ludzkich ludzie poświęcają swoje życie dla dobra innych to poświęcenie nie musi mieć charakteru tylko oddania życia, ale na przed poświęceniem się pewnym pracą można powiedzieć dla wielu nie będzie to oczywiste Maria Skłodowska-Curie też poświęciła swoje życie, wystawiając się na działanie promieni, które ją w końcu jakoś tam zabił nie i teraz będzie to jest jakby 1 perspektywa to wiemy natomiast to co mówi Halina Biel brzmi źle, dlatego że zakłada w punkcie wyjścia rząd ma rację on żyje, a k i nic, że może narzucić ten sposób myślenia, że on ja bym powiedział to jest forma totalitaryzmu to co tak tak nie oczywiście to jest po prostu na takiej zasadzie my dobrze to się poświęć panie, a nie jest dziś pan sobie dokładnie tak natomiast za tym to uproszczenie, który się kryje to jest to rząd ma dostęp do prawdy czy rząd wie lepiej jak stół jest problemem w całej tej książce, jakby na różnych sposoby i inne w różnych kontekstach, jakby kwestionujemy to, że niepewność poznawczą nie widzi to, że obojętnie i albo jeszcze inaczej niż w Polsce bardzo wielu ludzi, a wychodzi z punktów takiego widzenia, że my mamy rację albo prawda jest po naszej stronie w związku z tym nie macie nic do powiedzenia i każdy się podporządkować jest jeszcze po prostu źle jeśli się sprzeciwiać się to rządzi wami demon po prostu najzwyczajniej w świecie natomiast, jakby bronimy tutaj może nie, jakby relatywizmu poznawczego, który w pewnych innych sytuacjach bywa niebezpieczny, ale bronimy takiej pewnej autonomii kulturowej, która polega na tym, że jednak między kulturą naturą jest pewna różnica to co jest ustalone w odniesieniu do fizyki i można powiedzieć poprzez wielokrotne sprawdzanie potwierdza naszą znajomość pewnego wycinka rzeczywistości jeśli ładuje 500 osób do blaszanego blaszanych tulei ze skrzydłami to powrót lat jest powietrze przechodzi jednak inny kontynent to znaczy żyją prawa fizyki mechaniki, jakby znam natomiast rzeczywistość społeczna pokazuje, że ta nasza znajomość ludzkiego funkcjonowania nie jest już taka dobra bo kiedy potrafiliśmy tych ludzi wynosić powietrze oni latali to w dwudziestym wieku równocześnie na wszystkich możliwych poziomach od takich najogólniej tych nie wiem przemoc seksualność wychowanie urządzanie sobie państwo pokazaliśmy, że tutaj nasza skuteczność nie jest taka wspaniała zgodne z ideami nie wiem miłość bliźniego wolność równość braterstwo i t d . tylko się wybiło kilkadziesiąt milionów ludzi pierwszej drugiej wojnie światowej w różnych innych, jakby o konfliktach oraz w różnych innych sytuacjach i teraz można powiedzieć opanowaliśmy świat zewnętrzny świetnie powiedzieliby tacy ludzie jak powiedzmy Jung czy Shimano, którego tytuł książki bardzo lubię z Stolat psychiatria świat laseroterapia światło jest coraz gorzej nie bardzo dominuje Śląska w lenno dokładnie, a druga strona medalu jest taka, czyli mamy pewną różnicę, że z 1 strony łatwo nam tych w miarę łatwo mówić o prawdzie w fizyce chemii astronomii, choć do niedawna jeszcze był BP bank od pewnego momentu BIK bank już niema, więc to się też zmienia, ale powiedzmy, że łatwiej nam mówić o pewnych rzeczach prawo Archimedesa jak działało tak działa natomiast społeczności ludzkie są zmienne to co pasuje w 1 miejscu na ziemi w innym miejscu nie pasuje model skandynawski sprawdza się w Skandynawii, gdzie będzie się nie chce zaprowadzić demokrację nie sprawdza się nie w Iraku w Afganistanie nie mówię w takim sensie, że się nie sprawdza z ich winy męczy żyje w jakimkolwiek tylko mówię, żeby po prostu chce, jakbym tylko zasygnalizować bez żadnej oceny, że po prostu jest tak, że sposób zarządzania ludzkimi społeczeństwami nie wydaje się aż tak skuteczny jak zarządzanie wiedzą o przyrodzie, choć samo zarządzanie przyrodą też nie jest najlepsza widziałem niedawno fantastyczny film o bagnach werble z na Florydzie dzieło pokazane jak po drugiej wojnie światowej Amerykanie całkowicie uregulowali klęski jakich to doprowadziło to jak teraz wojsko amerykańskie na polecenie, że tak powiem czynników wyższych stara się doprowadzić ten w te bagna i Florydę do stanu sprzed regulacji, czyli z powrotem od regulować rzeki, żeby jak to mówią Indianie rzeka dobrze wiedzie ma płynąć nie trzeba ich tego pokazywać ani centrali tego mówić w związku z tym, jakby się okazuje, że ta nasza wiedza i mimo tego, że przedstawiciele nauk empirycznych, że prof. Łukasz Turski powiedzieli jest 1 prawda należy uczyć bym widział tak, ale należy zachować pewną ostrożność, bo już taka wiedza o bardziej złożonych systemach okazuje się nie taka pewna w naszych rękach jesteśmy w stanie obrócić w perzynę nie wiem ogromne połacie lasu zanieczyścić morza uczynić rzekę niezdatną do picia i t d. tak dalej jesteśmy bardzo, jakby inwazyjnie w stosunku także do siebie po co teraz zrobimy jak będziemy na poziom społeczeństw nie weźmiemy na poziom miast na poziom funkcjonowania ludzkiego tutaj operowanie takim klasycznym konceptem prawdy, że to jest to zgodność umysłu rzeczywistości wydaje się, jakby przedwczesnych mocno przesadzone, bo tak naprawdę powiedziałbym właśnie potrzebny jest zachowanie wielu punktów widzenia potrzebny jest otwartość na zmianę również w takim sensie, żeby np. spróbujmy najpierw tego potem spróbujemy tego potem to porównajmy, ale zróbmy to rzetelnie u nas z Yale School zmiany, ale bez żadnego sprawdzania dobrej zmiany w umyśle nie chce żadnej ideologii Chełm zdradziłem się jestem lewak głosowania na razie nie mamy o czym mówić tutaj zestawieniach nie interesuje natomiast wracając do zmiany to powiedziałbym także problemem jest to, że u nas jest on zmiany bez sprawdzenia czy można owocuje ja miałem takie, jakby okresy pracy na Uniwersytecie, kiedy w momencie, kiedy w konkretnym momencie dziejowym 10 lat temu 5 lat temu 8 lat temu na pięcioletnich studiach psychologicznych były 3 programy równocześnie pierwszy rok przed innym ludziom trzeciego roku sztuki innym ludziom od piątego roku, z czym innym programem, a wiem mam pewność czy przeczucie graniczące z pewnością, że nikt tego nie sprawdza i nie sprawdza, który jest lepszy, który daje lepsze efekty 3 gimnazja odchodzą ze zwolnienia z programem to po co ciągle się zmienia to programy skoro nową sprawę powiedział, że tutaj może jest to chęć odciśnie chwali się na historię każdy, kto dojdzie do władzy no to wie, że on ma rację, że prawda jest taka, że Zamora cywilnej wprowadza te zmiany, żeby było, jakby lepiej, a nie przyjmuje do wiadomości głosy, że fajnie byłoby wyłączyć spod polityki takie rzeczy jak środowisko jak edukacje jak parę innych spra w dać im trwać tak jak edukacja w Danii mają włączoną np. i trwać im przez wiele lat i badać co się dzieje jeśli się drobne czynniki zmienia poprawia pogarsza nie za dużo, żeby nikomu życia nie zniszczyć ale jakby mieć to w pod taką powiedziałbym gospodarską kontrolą, w której po prostu przede wszystkim interesuje mnie plon obfity mówiąc wyścigi innym językiem, a nie to, żeby wykazać, że wprowadzimy wszystko jakby po swojemu mnie najbardziej boli w Polsce to, że my straciliśmy mówiąc Habermas sem racjonalność komunikacyjną kooperacyjną, że takie zabawy zapałkami dziecinną naprawdę dziecinne mówię to z perspektywy zewnętrznej tak, by patrząc na to nie będąc politykiem interesując się w ogóle władzą dla mnie to jest dziecinada, dlatego że żyjemy tutaj 30 parę milionów ludzi razem i mnie tak naprawdę na głębokim poziomie nic nie obchodzi co kto sobie Wierzyca lubi jak sobie różne rzeczy wyobraża natomiast często jesteśmy w 1 zakładzie pracy albo często jesteśmy w 1 miejscu musimy zrobić razem różne rzeczy chcemy zbudować kładkę napisać artykuł zrobić, ale nie wiem przyrządzić jedzenie i naprawdę chciałbym, żebyśmy jako ludzie umieli odsunąć pewne rzeczy nam tutaj wracamy do tego co pan powiedział wcześniej byłoby tak jak pan teraz mówi, gdyby faktycznie ta potrzeba bycia szczęśliwymi po prostu zawiadywał naszymi działaniami i inni natomiast, że Rosja jest ono mówi jak wiadomo od czasów Zygmunta Freuda co najmniej to wcale tak nie jest złem chcemy być szczęśliwi no to jest znowu, jakby z ME Polacy to też wiadomo, że nie oczywiście, ale drobny ludziach niema NATO jest jakby znowu wraca do tego, że może właśnie żeśmy symbolicznie, traktując to imię nazwisko Zygmunta Freuda nie przepracowali nie potraktowali poważnie zastanowić choćby przez moment nie zjedliśmy naprawdę frajda Marksa niczego nie zjedliśmy naszych ciemnej mocy ducha, żeby nie przeszliśmy, żeby zrozumieć tak skoro tak to trzeba być ostrożnym skoro tak to trzeba szanować różne rzeczy skoro tak to trzeba dbać o różne rzeczy skoro tak to trzeba czasem się powściągnąć et Cetera et Cetera nie Rodina zysków we wstępie do 1 z książek swoich pisarzy właśnie ta perspektywa to jest jakby jedyna możliwość zawładnie cięcia to on częścią nas, która jest jak powiedziałbym źle prowadzony do odwagi niż każdy ma z nas Weiner rozdał cudowne psy należy mówić źle prowadzone dla prowadzenia to taki, który jest po prostu nieobliczalny, a który po prostu kas są duże psy, które jak krzyże je wychowano to mogą zdziałać nie narobić dużo szkody ze względu na pewnej jakości fizyczna naborach leki n p . z takich złych rzeczy nie narobią, bo są bardzo malutkie też poszarpał natomiast ja mam namyśli, jakby patrzeć na rok 2 ile lat tutaj jako widz Stano obrońcę do swojej gry zdecydowanie miałem wspaniałego rottweilera jak Jan Zuba 1 w celu rozwoju 0 natomiast znam sytuację, w której chaotyczne prowadzenie na niejasne reguły zarządzania powodują, iż ten pies bojowy, który dawniej wyładowywał się w różnych akcjach nazwijmy to zaczepnych bądź obronnych i jakby w nim kipi to poczucie, że on nie wie kim jest nie zna swego miejsca na ziemi i chce, jakby dać do zrozumienia żon koniecznie potrzebuje nałożenie na siebie jakiegoś porządku i wtedy może poszarpać straszliwie KNF może i problem, czyli problem, jakby polega tutaj przede wszystkim na tym, że zdanie sobie sprawy z własnych możliwości ograniczeń im szybciej tym lepiej powoduje, że inaczej formułujemy oczekiwania wobec siebie nawzajem inaczej siebie nawzajem oceniamy pełnym pojedzie jeszcze tak mówimy o tym w tej książce, ale warto to jakby powiedzieć ja mam takie ulubione tajne zajęcie, które polegają one teraz powie to ma już nie będzie tajne powstaje w na tym polega na relacje ze swych globalnych aktywów można powiedzieć kapitaliści nie mają takiego problemu jak mówią, że mają 20 ostatnich egzemplarzy ja tak naprawdę mają do wolał ile student dowolną liczbę, a mam takie zajęcia, że lubi obserwować zachodnie, a uroczystości dawanie nagród takich jak Cezary jako skali jak Emil jak różne tego typu rzeczy, bo jakoś brakuje mi w naszym życiu społecznym takiego szanowanie cudzego dorobku, który tam się przelewa ktoś może mówić to hipokryzja ktoś może mówić, że to jest taka maska trudno może tęsknie nawet do takiej hipokryzji, która polega na tym, że częściowo odnosi wiąże z tym, że ludzie umieją dobrze zdiagnozować to co robią inni ludzie u nas po prostu jest także czy ktokolwiek by jak żyć tylko sam Nobla między halami zdobył Nobla Oscara czy cokolwiek to inni powiedzą, ale to nie jest właściwie takie dobre my Polacy się nie damy na to nabrać miałem pielęgnuje w sobie takie myślenie zachęcam innych, że zrobienie dobrego horroru klasy, by wymaga dużo ludzi scenariusza umiejętności ciężkiej pracy w nagranie płyty IBM dobrej z muzyką taneczną wymaga umiejętności wiedzy pracy jeśli ktoś, kto umie zrobić dobrze ni to doceniają godny szacunku nie ma po prostu, o czym mówić i tak naprawdę bardzo wiele naszych problemów tych z takich wynika z 1 strony z tej naszej chłop z kości zrozumieć takiego myślenia, czego to profesor nie wymyślą nie oni to głupie takie, ale wymóg wynika też po prostu z braku innych formacji intelektualnej z braku zrozumienia zdiagnozowania np. rzeczywistej pracy kryjący się za jakimś procesem to, że ktoś możemy popatrzeć i powiedzieć, a teraz to tacy ludzie no i kupić biegają maratony nie wiadomo po co nie albo biegają i też nie wiadomo po co natomiast nie patrzymy na to od tej strony czy tacy ludzie, którzy tak myślą nie potrafią popatrzeć ile samozaparcia się wysiłku dyscypliny i różnych innych rzeczy musi być zaangażowanych nawet jak nie zgadzamy się z celami albo nie zgadzamy się ze sposobem realizacji, ale musimy dojrzeć jest to formuła trzymania się w Karabach formuła samodyscypliny jak mówią da Vinci dyscyplina jest matką wolności, że ci ludzie dążą właśnie to jest też oprócz konta, na którą stać w szóstej włożyć buty przebiec 1015 czy ileś kilometrów, dlatego że człowiek chętnie, by się wtedy położył leżał, a nie biegał i teraz on powoli dobija się podmiotowości powoli dobija się samo wiedzy w takim sensie, że zaczyna znać swoje opory zaczyna znać swoje wymówki musi się nauczyć techniki jak nad sobą pracować, żeby jednak mimo tych oporów się skłonić do pewnych akcji i teraz on jeśli jeśli z czytam o kimś, że ktoś przebiegł 10 maratonów to mówię jak to mówią kibice z moich stron szacun nie po prostu do tego trzeba sam mówił, że to nie jest tylko w tempie wysiłek fizyczny czy to nie jest tylko jaki jest coś tam tylko to jest również ogromna samo wiedza jak takiemu człowiekowi wiele rzeczy bym powierzył, dlatego że on umie się zmierzyć z różnymi problemami trudnościami z tego chyba zrobimy puenta naszej rozmowy niestety już ją kończyć, bo jesteśmy też ograniczeni przez, czas więc zdolność do samoograniczenia się w czasie też jest pewną zdolność tak mąż w ogóle zdolny do samoograniczenia znamienny jest prostsza w bardzo dziękuję profesor bazowali dziękują graczem zwolniła mnie również psycholog współautor niedawno wydanej książki wraz z ulgą Brando p t . czy jest nasze życie przypomina Olga Grenda już wkrótce też będzie państwa gościem w wieczorze Radia TOK FM dziś z powodów technicznych nam się nie udało im połączyć się raz jeszcze dziękuję panie profesorze dziękuję bardzo wiedziała o suszenia do zobaczenia do usłyszenia państwo też dziękuję kończymy wieczór Radia TOK FM Mateusz Luft wydawał ten program się nazwą Tomasz Stawiszyński dobrej nocy państwu życzę i do usług Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!