REKLAMA

O kulturze terapeutycznej

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-06-06 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ta druga 6 godzina filozofów Tomasz Stawiszyński w studiu prof. Małgorzata Jacyno socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór pani profesor dobry wieczór autorka m. in. książki kultura indywidualizmu no i wielu różnych publikacji o czymś co nosi miano kultury terapeutycznej, ale kultura terapeutyczna to nie to samo co psychoterapia, której rozmawialiśmy w poprzedniej godzinie z Ewą Kaletą, choć psychoterapia psychoanaliza jest istotną częścią Rozwiń » istotnym elementem składowym, a być może nawet fundamentem kultury terapeutycznej to ja zapytam tak od razu ich wprost to jest ta kultura terapeutyczna, w których bazujemy wszyscy kultura terapeutyczna on tego określenia używa się na zmiany, jakie zachodzą w kulturze zachodniej tak się zwykło mówić to są zmiany inspirowane właśnie przez różne nurty terapii, zwłaszcza tak jak pan powiedział psychoanalizę, które podlegają oczywiście rozmaitym przekształceniom, gdzie poszukuje się kultury terapeutycznej na zasadzie księcia, bo n p . w kulturze popularnej konstrukcji bohaterów ekranu poszukuje się kultury terapeutycznej także w reformach różnych instytucji kultura terapeutyczna rzeczywiście tak jak rozmawialiśmy jeśli przyjrzeć się literaturze nie ma dobrej prasy generalnie jest obiektem krytyki fabułę chwastem przez socjologów socjolożki, którzy się przyglądają i kulturoznawców żurawka zbada czy kultury popularnej natomiast, zanim przejdę do krytyki chciałabym powiedzieć co zawdzięczamy też w kulturze terapeutycznej opowiedziałam o reformie różnych instytucji to, że zmienił się o kulturze terapeutycznej zawdzięczamy to, że mamy zupełnie inny stosunek do dzieci jednak świętość dziecka konieczność respektu w nie tylko troska opieka oto, żeby przeżyło związana z prawda z takimi zabiegami, ale także pewien sposób odnoszenia się do dzieci i uważność na to co mają do powiedzenia ludzie, którzy jeszcze nie potrafią mówić to jest coś co z pewnością jest inny stało się takim bym powiedziała nawet znakiem rozpoznawczym kultury zachodniej coś, czego nie widzimy w innych kulturach czasami nas szokuje to w jaki sposób winnych kulturach ludzie obchodzą się z dziećmi, ale także inni to, czego oczekujemy n p . wobec nauczycieli takie nasze przekonanie, że szkoła powinna być instytucje edukacyjne otwarte na dialog na poszukiwanie, że powinna być to wymiana bardzo często się pod to tym pion inne uczelnie się na pamięć to on jest trochę kłopotliwe bo, żeby dyskutować mieć poglądy i wymieniać poglądami trzeba znać też pewne fakty tak, żeby interpretować znaczenie rewolucji francuskiej na to dobrze jest wiedzieć przynajmniej, w którym roku na grę wystąpi chata and to jest istotna ale, ale ten nacisk na to co prawda i inne nasze wyobrażenia dotyczące tego co jest poprawnym zachowaniem co jest zachowaniem niewłaściwym komentarze prasowe programy typu talk-show to wszystko jest ulega ciągłym przemianom pod wpływem kultury terapeutycznej np. nasze takie przekonanie, że film jest dobry, bo postaci miały głębie lunch albo film jest zły, bo postaci były papierowe jak właśnie głębie, czyli n p . z przeżywały rozmaite emocje albo dowiadywaliśmy się jakiś głębokie emocje i trudne emocje albo dowiadywaliśmy się sporo z fabuły o ich dzieciństwie i na ich dzieciństwo ale w jakim sensie pokazane były jako źródło ich tożsamość jako też klucz do rozwiązania rozmaitych tożsamościowych z nimi związanych z zagadek ta jest też trochę dziedzictwo kulinarne rozda ich wyeliminowało coś co sprawia ono, że ich aktualne działania wybory są dla nas zrozumiałe daje nam to takie poczucie wtajemniczenia i myślę, że staje się też źródłem być może wątpliwej empatii np. 1 z amerykańskich badaczy kultury popularnej Mark 0 CR zauważył, że postacie Bacha bohaterowie, z którymi niegdyś niechętnie się nie tylko od nich cieszą się oni identyfikować z nimi, ale czuliśmy, a wersję n p . do seryjnych morderców jeśli ktoś oglądał serialu Dexter jednak to wie, że to już jest nieaktualne z wampiry właśnie seryjni mordercy to są takie postacie, z którymi dzisiaj chętnie się identyfikujemy i nie jako takim moralnym odkupienie tak, bo nie chodzi tu tylko wyjaśnienie przyczynowo skutkowe to są ludzie, którzy doznali kiedyś traumę i teraz rozumiemy, dlaczego robią złe rzeczy chodzi o to, że trauma stajesz się tak jak ją rozumie kultura terapeutyczna staje się, jakby formą moralnego odkupienia to co człowiek robi jest w pewnym sensie usprawiedliwione przez to, że ma wnętrze, że mogło też wielki strach był świat język terapeutyczne czy język psychologiczne w każdym razie niepostrzeżenie wkracza w tę przestrzeń dyskursu moralnego czy moralisty rocznego tak nawet nawet niektórzy autorzy mówią, że bez psychologii w ogóle nie bylibyśmy w stanie siebie rozumieć bylibyśmy analfabetami jest bardzo ciekawy element stanu, w którym pani mówi tej przemiany wizerunku seryjnego mordercy w kulturze masowej coś takiego się stało z Hannibalem lektorem w pewnym momencie, bo w Hannibal Lecter z powieści Thomasa Harrisa czerwony smok później z milczenia owiec i z filmu milczenie owiec to jest właściwie wcielenie zła absolutnego to jest ktoś, kto łączy w sobie też cechy na dobrą sprawę niemożliwe do połączenia, czyli pewne niezwykłe wyrafinowanie intelektualne kulturowe doskonałe wykształcenie z jakąś upiorną upiora z jakimś upiornym okrucieństwem skłonnością do przemocy, ale 3 ich intencji my na dobrą sprawę nie rozpoznajemy, kto działa w sposób całkowicie nieprzejrzysty, kto jest takim właśnie wchodzącym absurdalnym wcieleniem chaosu tam się nawet pojawia w pewnym momencie taka fraza, że dr Lecter tylko w chaos bierze to mówi jego pielęgniarz w trzeciej części bodajże, ale tam już po w czwartej chyba albo w piątek dokładnie nie pamiętam, kiedy Thomas Harris już zaczyna podlegać tym wszystkim mechanizmom rynku wydawniczego chyba bardziej niż z czegokolwiek innego to co się pojawia książka o dzieciństwie Hannibala Lec tera i nagle dowiadujemy się, że to wszystko się wzięło stąd, że kiedy Hannibal Lecter był małym chłopcem to widział jak żołnierze zjedli jego siostry i stąd jego skłonności do kanibalizmu stąd w ogóle samo okrucieństwo które, które się niektóre się w nim pojawiła i to całkowicie, jakby w tym duchu właśnie, w którym rozmawiamy rozmontowała tę postać wcześniej symbolizującą takie zło absolutne zło irracjonalne, którego pojąć nie jesteśmy w stanie, który jakąś taką nie miało w kulturze wcześniej postać czy przybierało postać szatana po prostu właśnie tak ja dodałabym do tego co pan powiedział jeszcze 1 taki paralele inny wątek mianowicie Niejestem taka biegła w kulturze popularnej, a więc trudno mi przywołać w tej chwili tytuły, ale z pewnością mi pan słuchacze przypomną sobie jakiś silny obrazy, a mianowicie taki moty w porozumienia jakiegoś sekretu pomiędzy Śledź czy był policjantem, a zbrodniarzem, którego ściga mordercę, a to absolutny inny Otóż uważa się, że są ludzie można tak powiedzieć, którzy panują nad swoją agresją, ale jednocześnie jest w nich tej agresji tak dużo tak, że tylko oni potrafią zrozumieć tego, kto te agresję praktykuje taki test na jakiś powinowactwo pomiędzy ścigającym ścigane poniekąd CE to są bliźnięta można powiedzieć prawda tylko ich drogi w którymś momencie się rozeszły, a tak, więc teren w tym sensie właśnie w takiej kulturze terapeutycznej, która pojawia się w kulturze masowej widać inspiracje psychoanalizy, a która mówi o tym, że we wszystkich nas jest tyle samo zła tyle samo to znaczy bardzo dużo natomiast różnimy się w tym co z tym robimy tak czy jesteśmy w stanie czy potrafimy czy chcemy nad tym zapanować właśnie idę, ale zarazem pewnym elementem tej perspektywy budowanej przez psa analizy i przez całą tradycję i obserwatora i terapeutyczną z psychoanalizy się wywodzącą jest powiedziałbym poddanie w wątpliwość właściwie wszystkiego co łączy się z naszym postrzeganiem siebie z naszym działaniem z naszymi motywacjami intencjami, które nie przyświecają nam w działaniu w 1 z ze swoich tekstów napisała pani profesorze ambiwalencja i niepewność to są takiej jakości, które psychoanaliza czy kultura terapeutyczna właśnie ta wyższa może nie tyle popkultura co ta wyższa kultura terapeutyczna znosić nasze doświadczenie, że na dobrą sprawę wszystko każda nasza relacja staje się relacją ambiwalentne wobec każdej swojej emocji czy każdej aktywności zaczynamy zaczynamy reagować podejrzliwie i zaczynamy czuć no właśnie, że nic na dobrą sprawę nas z pewnego nie mam, bo wszystko może skrywać jakąś niejasną motywację która, gdy ją ujawnimy to ukaże swoje trochę mniej np. szlachetna niż byśmy chcieli oblicza tak no to jest to tą sprawą, o której pan powiedział to ona ma różne interpretacje można szukać różnych wcieleń niektórzy autorzy zwracają uwagę na to, że taka ambiwalencja potrafi już można tak powiedzieć przeżywać nasze życie nagle to jest coś co nie pozwala nam podjąć decyzji mówi się takiej nieokiełznanej restrykcyjności mówi się o takiej wyczerpującej refleksyjną ości, które on sprawia, że nic nie jest ostateczne nic nie jest pewne właśnie tak jak pan powiedział wszystko staje się wszystko staje się wątpliwe no i to jest bez wątpienia coś co staje się dzisiaj źródłem cierpienia też może być źródłem cierpienia i jednocześnie warto zwrócić uwagę, że to jest coś co u nas cywilizuje uczłowieczyć, a dlatego, że tę niepewność ambiwalencję odnosimy nie tylko do okoliczności czy do innych ludzi, ale także do siebie, a więc jeśli ja mam jakieś przekonania tak jeżeli, jeżeli nie nadamy im takiej kategorycznej postaci tak to ja będę osobą bardziej bezpieczną relację z innymi ludźmi tak to jest też coś co tak jak powiedziałam nas odczłowiecza no i Hanny jednocześnie, że aniżeli wprowadzić taką regułę relacje między ludźmi to taki doskonały bardzo obrazowy przykład podaje amerykańska badaczka Ewa i luz ona mówi no wyobraźmy sobie taką typową rozmowę między ludźmi ktoś mówi jej o tym nie rani już tak n p . coś tam na przyjęciach zwykle robi już bym na to zgodnie z Zambii Valencią taki z tą niepewnością trzeba by było to potwierdzić łatwo sobie wyobrazić jak takie rozmowy wyglądają ktoś się wypiera w końcu przyznaje jak i jak ktoś już się przyznał, że rzeczywiście może ranić to wtedy słyszy, że robisz to od 10 lat w Auschwitz i czy ma też się przyznać Jeślinie przyzna to niczym się z moimi emocjami jeśli się przyzna to z kim ja jestem tak i ich całość zamyka tak, ale tylko dlatego powiedziałam, że taka bezrefleksyjna wyczerpuje jednostki także, że bardzo trudno nam powiedzieć, gdzie położyć temu kres inne gdzie, gdzie leży, gdzie możemy znaleźć oparcie tak uważam, że takiego kapitalnego opisu tej sytuacji taki kapitalny opis tej sytuacji dał front, kiedy mówił o tym, że bycie nowoczesnym człowiekiem jest bardzo trudne, że nasza nowoczesność jest taką po złoto jest czymś powierzchownym my za bycie ludźmi odpornymi ludźmi cywilizowanymi ludźmi, którzy panują nad sobą w przeciwieństwie np. do dzieci tak nim będzie bardzo dużo płacimy mniej chroni itd pisał, że koniecznym uzupełnieniem tej cywilizowanej powłoki są momenty odosobnienia, kiedy oddajemy się takim prywatnym rytuału on mówił o takiej prywatnej religii nie jesteśmy często czy odchodzimy od tych oficjalnych religii od zbiorowych form religijności natomiast mamy własne rytuały i tutaj mieszczą się różne objawy symptomy niesamowicie dokuczliwe uporczywe jak mycie rąk prawda czy w formie różne społeczne, których znajduje się coraz coraz więcej kultura terapeutyczna w tym sensie tak już po, poszukując determinację w naszej głębi zreformowały też medycyna jak wiadomo jak wiadomo choroby psychiczne tym się wyróżniają, że nie możemy znaleźć podłoża organicznego, a tak wyniki krwi w porządku badania serca pracę mózgu, czego chcemy piątka na jej temat sam siebie, że problem skuteczności tej dyscypliny PIR no tym co świadczy o chorobie tak są właśnie te symptomy, dla których nie możemy znaleźć żadnej żadnego organicznego uzasadnienia co by nas pozbawiło właśnie tej nieszczęsnej ambiwalencji co to jest on tam możemy z Guantanamo Boys Rihanny i inni kierowcy i kultura terapeutyczna w pewnym sensie także zmieniła nie tylko takie instytucje no właśnie miękkie jak pan powiedział takie instytucje inną, w których łatwo jest wytropić arbitralność, ale także medycyny od lat pięćdziesiątych bardzo wiele chorób zdało się chorobami psychosomatycznymi tak astma choroby serca nadciśnienie dzisiaj prawdę mówiąc to jak się wyjaśnia nowotwory też prawda to większość przypadłości, jakie nas dzisiaj spotykają to są przypadłości nieszczęścia innych, których wyjaśnienia próbujemy szukać w naszym doświadczeniu biograficznym Targ to jest potwornie obciążające, bo to niestety brzemię odpowiedzialności za coś co niekiedy jest po prostu ekscesem naszego organizmu naszej bio logiczności ne za ten eksces zaczynamy czuć odpowiedzialność to jest, zwłaszcza mocno obecna w tym dyskursie popularną medycznym, bo nie medycznym przecież przynajmniej w odniesieniu do większości chorób nowotworowych, w których się mówi n p . że wyparte emocje to jest to jest coś co z nowotworem właśnie stoi albo, że np. pozytywne nastawienie co wpływa bardzo korzystnie na cele działalności co w ogóle jest nieprawdą, bo to było badane i właściwie nawet czasami w wynikach badań pokazuje, że odwrotnie, że to raczej ludzie, którzy są umiarkowanie pesymistycznie, ale jakoś najlepiej z neutralnością sobie radzą, dlatego że oni po prostu dość skrupulatnie dbają o przestrzeganie rozmaitych zaleceń lekarskich jak to się z bardzo optymistycznie nastawiony to ma tendencję do tego, żeby niekoniecznie się tego trzymać, bo wierzy, że tylko siła myśli go do zdrowia doprowadzi, ale to jest wszystko trochę część tego brzemienia odpowiedzialności, które w ramach tego paradygmatu indywidualistyczny go coraz silniej zaczyna dla nas spoczywać no bo w takim kapitalistycznej narracji także czy późna kapitalistycznej dużo się n p . mówi o tym, że autorami swoich sukcesów jesteśmy tylko memy jednostki Tomasz samozaparcia nasza Wola nasza wiara w to, że odniesiemy sukces, a nie np. uwarunkowania społeczne polityczne i t d . za nasz sukces odpowiadają no tylko, że skoro jesteśmy autorami sukcesu no to jest jeszcze ta ciemna strona może ponosimy pełną odpowiedzialność także za nasze porażki i możemy mieć do niego pretensje o to zamkną właśnie jak zaczynaliśmy rozmowę to stwierdziliśmy, że kultura terapeutyczna nie ma dobrej prasy i to jest 1 z powodów, a mianowicie prywatyzowanie nieszczęść cierpienia, a druga rzecz to mu źle o kulturze terapeutycznej mówi się, że jest nową formą dyscyplinowania ludzi a bo to jest forma dyscyplinowania ludzi, jeżeli niesieni porażką porażka zawsze ma autora w osobie, która tej porażki doświadcza tak no to znaczy, że właściwym sposobem radzenia sobie jest zajmowanie się sobą ani np. różne formy zbiorowego działania i chociaż chciałabym tak ciekawe jest dla mnie ja lubię psychoanaliza tak wydajnie lustra wody w bardzo wartościowa i na perspektywa, którą mogą wykorzystywać także nauki społeczne i zastanawia mnie to on, że różne środowiska w tej chwili przyszła kolejna terapeutów są obiektem agresji ataku tak można powiedzieć i zazwyczaj w takich sytuacjach się mówi do niej wszyscy są tacy musimy panie no ale prawda ich rękach i ich i klną tak sobie myślałam co takiego jest z nami także jesteśmy też się czuje wplątana w BIK oczywiście takiego mówienia natomiast też czuje częścią każdej kultury czy czy w tej tego społeczeństwa, w którym ruch właśnie takie sytuacje się zdarzają tak sobie myślę, że terapeuci są też ludzie od, których bardzo zależymy powierzamy im swoje życie powierzamy im swoje cierpienie najgłębsze sekrety tak bliscy często nie mają już do nas cierpliwości z różnych powodów także, dlatego że sami cierpią także, dlatego że sami mają bardzo dużo pracy ludziom dzisiaj są takie 2 wersje 1 jest optymistyczna druga pesymistyczna to ludzie nie odróżniają prace od czasów wolnego na jej cel zostanie nowa pasja, ale hałda, a i t d. więc to bardzo dobrze, że są ludzie, którzy wybrali sobie taką profesję to jest naprawdę wyczerpująca praca bardzo obciążającą praca, która potrafi doprowadzić do depresji gwiazda, więc jeżeli nie jest ominął terapeutów, że jesteśmy, że żyjemy w kulturze terapeutycznej możemy natomiast ubolewać możemy zastanawiać się nad tym czy indywidualizacja może przebiegać tylko w taki sposób możemy się zastanawiać nad tym co z takiej kultury, w której celebrowana była wspólnotowość moglibyśmy przejąć przywrócić, bo był mówiłam o tym, że kultura terapeutyczna jest symptomatyczna dla kultury zachodniej w innych społeczeństwach w innych kulturach teraz jest coś takiego jak terapia tylko, że są to formy ekstatyczne tak się mówi, więc jeżeli ktoś ma problem szaman go wysłuchuje jej mówię to jak w takim razie tobie dziękujemy teraz ty odejdź stąd przywołuje wspólnota i oddają się różnym rytuału za takim sposobem postępowania kryje się przekonanie, że są jednostki, które zostają przez nas niejako oddelegowany do tego że, gdy skupiać w sobie różne cierpienia mogą być konflikty to bardzo łatwo zrozumieć jeśli pomyśleć o rodzinie, ale często jest także różne negatywne sprzeczne treści przepływają np. przez dziecko, które ma niezrozumiałe ataki kaszlu czy coś jeszcze innego albo albo często się przeziębienia np. tak i wtedy wszyscy możemy zachować spokój tak, bo ktoś został oddelegowany do dźwigania problemu wspólnoty tylko, że my będziemy prowadzili dziecko na terapie będziemy proponowali uporządkowanie sobie sprawę i t d . natomiast w innych kulturach wspólnota bierze na siebie odpowiedzialność ta wspólnota bierze na siebie odpowiedzialność i w wyznaje można powiedzieć to, że wyznaczyła kogoś do odegrania takiej trudnej roli tak do tego, żeby wzięła my moglibyśmy się zastanowić się tak jednak tym co straciliśmy rezygnując z różnych form wspólnotowego doświadczenia to nie jest proste muszę powiedzieć od razu diagnozy musiało przy nim się wiązać z przebudowanie całej kultury, tym bardziej że w naszej kulturze jest taki trwały trend wg mnie ją polega na tym, że wtedy, kiedy dobierane coś egzotycznego coś co jest charakterystyczne dla innej kultury i to robimy to po to, żeby jeszcze lepiej praktykować nasz indywidualizm tak bardzo często się do nas ciekawy jest moment tak to on to znaczy coś co teoretycznie jest postrzegane jako wyjście z UE to indywidualista ręcznej kultury będącej źródłem nieszczęść i co ma być data nie jest na to nieszczęście właśnie panaceum w gruncie rzeczy jest możliwe wyłącznie w ramach tej kultury właśnie, z której wejścia wyjścia ma być i jest jej nieodłączną częścią tak to dla nich usługi jeśli można to dodałoby trochę wzniosłości naszej rozmowie, a mianowicie przypomina mi się taki fragment z drugiej księgi królewskiej tam jest mądra o proroku, który był proszony o to, żeby uzdrowić stron w dół króla i król wyszli wysłało umyślnych czy będzie uzdrowiony czy ma przyjechać co tu robić i wtedy jeśli dobrze pamiętamy o nich załóż powiedział, że on nie będzie się tym zajmował nie będzie tam przyjeżdżała nie chce króla też widzieć u siebie natomiast uważa, że król pozbędzie się choroby i zieleni 7 × wejdzie do Jordanu i z niego pojęcie i król jak to usłyszał powiedział, że absolutnie nie nie będzie z siebie robił głupka na oczach swoich żołnierzy dalej nic już był Hel uparty powiedział, że innego sposobu nie ma i KRUS to zrobił i teraz czujemy na czym polegała ta terapia a kto terapia mówiła, żeby być z ludźmi, a zwłaszcza że, żeby rządzić ludźmi to trzeba doświadczyć cierpienia upokorzenia to trzeba pokazać innym ludziom jako człowiek właśnie takiego ktoś zależny to jest taka scena, która dobrze opisuje to, że wspólnota nie może być instrumentalizacji ana ten człowiek, chociaż był królem dowódcą wygrywał wszystkie bitwy muszą niejako uklęknąć przed tymi którymi rządzi się tak natomiast ja również będą w różnych grupach terapeutycznych korzystałam z różnych warsztatów to są bardzo dobre dla mnie doświadczenie ja nie mogę powiedzieć złego słowa o żadnej z tych sytuacji natomiast uderzające było jedno, że zawsze w czasie przerwy wszyscy rozmawiali o tym gdzie tu jeszcze pójść, jakie to jeszcze 1 Baszta ty tak źle się w dal, ale czy to prawda, że to wspomagaczy to prawda, że to nie pomaga i widać tutaj żyje staw, że jest to wspólnotowość, ale jeżeli jest to na czym ich drugoplanowym drugorzędnym, że nikt nie traktuje tego doświadczenia czasami bardzo trudnego też bardzo dobrego inny i jak go o doświadczeniach chodzi mi o to, że nikt nie oddał się w całości ich w waszej drugiej grupie znowu się odwołam do tego najpier w została pani napisała kiedyś, czyli że w jakimś sensie nadal intencja, w której jest, przez którą idzie się czy zwraca się w stronę takich praktyk, które często odwołują się właśnie do światopoglądu czy nerek kultur czy pojęć, które w przynoszą ZAZ ze sobą pewnego rodzaju wizje rzeczywistości im odmienną od tego od tego samotnego kosmosu, w którym jesteśmy w jednostce jako jednostki nie wrzuca wrzuceni Otóż nie wchodzimy w coś takiego z intencją właśnie się z uwolnieniem z tej perspektywy indywidualistyczny, ale ta intencja z gruntu jest terapeutyczne to znaczy chodzi nam o to, żeby przezwyciężyć to w ne co nas boli właśnie, gdy tymczasem warunkiem możliwości tego, żeby w ogóle za uczestniczyć w czymś takim jest to, że się poświęcamy temu bez względu na cokolwiek nie mamy intencji terapeutycznej nie instrumentalizacja my tej tradycji tej kultury tego czegoś uczę się zwracamy tylko oddajemy się temu po prostu ich w całości nie o to, żeby nas uzdrowił, bo tylko dlatego, że ma to jakiś głęboki sens i w tym znaczeniu to jest gruntu skazane na niepowodzenie to jest tylko chwilowe to jest dawka homeopatyczne tego w tego tego właśnie przezwyciężania 3 momentu uleczenia chwilowego, jakiej kondycji nowoczesnej, która przysparza nam cierpień, a z drugiej strony się one też do Ewy i laos, która już tej rozmowie się pojawiła, która z kolei powiadam cechą konstytutywną tej kultury Samopomoc kultury warsztatów właśnie różnego rodzaju jest to, że inne po pierwsze musi ona, a contrario definiować całą masę różnych zachowań odczuć działanie jako odczucia zachowania działania patologiczna, a contrario w tym sensie, że no definiuje jakiś bliżej nieokreślony ideał zdrowia cała reszta właśnie negatywnie się wpisuje się nie pasuje do tego ideału netto to co toby zakwalifikowana jako patologia właśnie te, a z drugiej strony warunkiem możliwości istnienia i samo reprodukcji tej kultury jest to, żebyśmy właśnie nigdy nie uzyskiwali pełnej satysfakcji to znaczy żaden podręcznik nie może Samopomoc nie może nam dać z dnia tego co obiecuje żadne warsztaty nie mogą nam dać tego co obiecują żadna sesja z coachem nam tego dać nie może bo gdyby nam dała tobyśmy już nie potrzebowali kolejnej a w jakim sensie to wszystko polega na takim nieustannym produkowaniu tej oferty no bo to jest też pewna transakcja po prostu, za którą się płacić tak w kulturze popularnej konstruuje się coś co się nazywa go psychiką tak czyni taką krainę, w której można doświadczyć spełnienia, ale to, o czym pan powiedział doskonale pokazuje jak bardzo została wypaczona myśl frajda właśnie pory nic absolutnie nic takiego nie obiecywał tak szczęścia samo spełnienia wręcz przeciwnie oto ich drewno co do mnie podobnie zresztą jego kontynuatorzy mam namyśli trochę słabiej znaną Melanie Klein alk nigdy nic takiego psychoanaliza nie obiecywała pomysły z warsztatami asertywności proszą też zwrócić uwagę na to, że nie ma warsztatów dla ludzi zbyt asertywnej wszyscy znajomych takich o latach 2 wolnych właśnie ja bym chętnie wzięła udział w takich warsztatach, ale były tylko warsztaty asertywności RRSO się czuje nadmiernie asertywna wydaje się, że dobrze, by było, gdyby spróbowała też tych drugich i ten wydaje mi się, że to, by mi nie zaszkodziła w hierarchii między proszę zwrócić uwagę, że za tymi koncepcjami kryje się niesamowity paradoks Monk mówi się o samo spełnienie norm to samo spełnienie innych musi mieć niewyobrażalne jest to, żeby było inaczej musi zakładać jakąś harmonii z innymi ludźmi no ale przecież większość przekazów, które mamy też są przekazy, które mówią o tym jak niecnych ataków dopuszczają się inni ludzie robią to owszem, czasami nieświadomie, ale wymuszają na nas szantażują nas emocjonalnie proszę zobaczyć, jakie są tytuły poradników OPEC Szakal tak emocjonalny szantaż emocjonalny czyni rygorystycznie rodzice i charakter z popularną wśród właśnie toksyczna rodzina taka wyniszczająca się wspólnota i t d . albo, że przyjaciele, owszem, trzeba ich śmierć, ale też nie powinni przekraczać naszej granicy, jeżeli ja biorę odprężające kąpiele w z lampką wina i dzwoni do mnie przyjaciele, że potrzebuje właśnie teraz jakiś pomocy ja mówię słuchaj, ale teraz ja się relaksuje miał bardzo stresujący dzień mamy czas dla siebie i jutro oddzwoni nie ich jazda jest tak i inni i to jest niesamowity paradoks i wydaje mi się, że te oryginalne wersje, które proponowały rozumienie nowe rozumienie podmiotowości psychoanalityczne, więc Klein prezes wcześniej projekt oczywiście Klein czy logiką to były wersje bardziej realistyczne, ale też bardziej ludzkie w jaki sposób dotarł do niego się stało, że właściwie z tego jeśli jest tak jak pani, mówi że z tego wyprodukowały te rozmaite warianty, o których teraz rozmawiamy co takiego nie wiem może było w postać zarobkowej tam, a rozwinęło się akurat pod wpływem różnych innych czynników dało taki efekt, jaki wpływ, jaki dziś mamy na poziomie tych różnych zjawisk kulturowych rzecz jasna ani na poziomie np. poszczególnych szkół w obrębie tradycji psychoanalitycznym na pewno da się prześledzi ciągłość wielu wątków co do tego nie ma wątpliwości także sama konstrukcja terapii, a także liczne szkoły, które od psychoanalizy odeszły, w których były z nią wspomoże to właśnie swoją swój program terapii ustaliły w tym sporze i w tym sensie uważam są od psychoanalizy zależne w inny większość badaczy wskazuje na związki, które ciągle są przedmiotem badania między kulturą terapeutyczną, a przekształceniami kapitalizm tak to jest taki wątek, który dzisiaj cieszy się szczególną uwagę on i mogę wymienić np. książkę nowy duch kapitalizmu badaczy francuskich, którzy mówią on tym jak kultura terapeutyczna też jest kolonizowana przez ekonomię przez język ekonomiczną zysków strat kosztów oczywiście elementy takiego języka można znaleźć już ów droida może jestem stronnicza, a im nie powinnam tak bezpośrednio bronić się tak psychoanalizy, ale rzeczywiście można można można zauważyć w tym rozumowaniu elementy asymilacji i języka ekonomii być może, dlatego że ekonomię w tym dobrze wyraża ułan pewne pragnienie pragnienie życia na własny rachunek to w dziewiętnastym wieku w i dla kobiet i dla mężczyzn nie było czymś oczywistym nożem żonę małżeństwa i możemy się wspierać oczywiście czy te, które teraz są są szczęśliwsze wśród tych, które były aranżowane w planach, niemniej jednak za w z pewnością, ale są te są terapie Hg dla małżeńst w, niemniej jednak każdy z nas komu by zaaranżowane małżeństwo odebrałby to jako zamach no i jego życie no, więc to jest coś co jest warte uważam cały czas badania w torze inni kultura terapeutyczna została poniekąd podporządkowana językowi ekonomii na koncerty i ta nie jest prześmiewczo konstatacja, ale taka trzeźwa nawet mówi się o tym, że nasze rozumienie samo spełnienia samorealizacji czy n p . Solidarności jest właśnie zawłaszczone przez ekonomię proszę zauważyć, że mniejsze mówi dzisiaj rzadziej się używa właśnie tego słowa Solidarność mówi się kompetencje społeczne to umiejętność działania w grupie, więc to wszystko testowali swój kapitał zaufania kandydata uznała, że nie wie w 2000 to pokazuje też jak i jesteśmy zapóźnieni w 2004 roku w Niemczech wszystkie te pojęcia, które wymieniliśmy, zwłaszcza kapitał ludzki zostały napiętnowane w kulturze zachodniej, ale i to jest moment, kiedy my właśnie zaczynamy uczyć się tego języka i tym językiem się posługujemy, więc warto też widzieć w nim związki pomiędzy kulturą terapeutyczną aktywnymi dużymi wielkimi procesami ekonomicznymi procesami politycznymi tak jak mówiliśmy to wyobrażenie podmiotowości no bardzo dobrze współbrzmi z tymi zmianami, które zwykło się określać właśnie neoliberalizmem tak odpowiedzialność za swoją emeryturę za swoje zdrowie n p . takie propozycje pojawiają się od czasu do czasu i to nawet nie nie nie ostatnio no i palacza i dobrze to jest człowiek ubezpieczony, ale skoro pani to za operacje, które są, które można przypisać tak temu nałogowi czy uzależnieniu i że on płaci lub pójdźmy dalej jak ktoś czipsy i t d. dźwigać bez końca można powiedzieć, więc to jest to jest kultura terapeutyczna dobrze współpracuje mu dostarcza dostarcza takiej argumentacji nie uczy ona poddają się, że to będzie dosyć optymistyczne Bogdan i słusznie ja ja też tak, kiedy się była głęboko o tym, przekonana, że PL kultura terapeutyczna proponuje nam pewną oczywistość, że dla niej nie ma alternatywy, ale zastanówmy się ile razy zdarzają nam się takie momenty czy myśli może wykreślony czy cenzurowane inni, kiedy widzimy coś zupełnie inaczej Targ, kiedy jednak doświadczamy tego, że ktoś rezygnuje ze swojego terytorium ze swoją subiektywną ścisk przywiązania do swojej opowieści i t d. przecież ja teraz robimy ustępstwa n p . no i staramy się zbadać środowisko ludzi, z którymi rozmawiamy rozpoznać dobrze, żeby nie powiedzieć czegoś co może być przykre np. skomentować bieżącą rzeczywistość polityczną w euro rzecz bardzo przykre może być bardzo przykre właśnie i to jest ten nasz bardzo ludzki odruch tak, kiedy nie mogą być pewna swoich poglądów no ale właśnie te mają pewność podkopuje zawsze ambiwalencja przecież ten człowiek, który z, którym rozmawiam nie może być tylko i tak po prostu głupich tak w tym, żeby utrzymywać coś zupełnie innego niż ja tak i dodaje United to są takie doświadczenia z lektury pokazują, że mamy tę umiejętność rezygnowania z siebie i robimy to on bez żalu Lynn taka sytuacja, kiedy ktoś bezinteresownie zachowa się nawet w autobusie potrafi nam cały dzień inaczej zdefiniować, a ta to jest coś co sprawia, że sobie inaczej definiujemy świat od rana, więc te gesty są inne i myślę, że żem mamy jeszcze chwila ciekach i wrócić także mamy pewne zasoby, a inaczej nie mogłoby być, bo byśmy się już dawno pozabijali ich tak bez bez żadnej broni wymyślonej człowiek bardzo ładnie to Chiny opisał go Osman kanadyjski socjolog człowiek ma naprawdę bardzo dużo możliwości, żeby innym zaszkodzić przysporzyć dużo cierpienia tak naprawdę niewiele do tego trzeba no i zobaczymy już tak czy któraś z tych opowieści czy któreś z tych narracji zyskał sobie większe uznanie czy też prawo do bywania na salonach, ale nie mam oczywiście jakoś ograniczone możliwości poznawania młodych ludzi po to, są studenci tak, ale ja i kibice cały czas tylko te odruchy wspólnotowe i to cały czas widzę naprawdę wierni kibice jak chętnie współpracują ze sobą widzenia się szanują to jest dla mnie takie naprawdę bardzo budujące dom, bo tak często się podkreśla ono to już zupełnie inne pokolenie i t d. po takiej różnicy pokoleniowej takie opinie są czymś się nam powiedział ChAD powtarzalne mniej oczywistym jak NIK IC dużej różnicy czy noty wiekową widzę tak natomiast nie widzę dużej różnicy między sobą przecież byłam wychowana w zupełnie innych warunkach inni ludzie mnie wychowywali tacy, którzy już nie żyją ptaki mają mają doświadczenia zupełnie innej rzeczywistości i nie widzę tego w taki sposób nikt nie widzę tego, że oni i żeby oni mniej ni mniej tych odruchów wspólnotowych ode mnie wydaje mi się, że żal żal, że tyle samo regionalne dom to jest budujące bardzo wniosek rzeczywiście myślę jeszcze o co oni, o czym mówiliśmy wcześniej oznacza to na ile w kulturze psychoanalitycznej jakoś zapoznane zostało to przesłanie z analizy takie podstawowe i Nigela ona właśnie bardziej jest efektem rozmaitych o transformacji służy mu uległa psychoanaliza klasyczna wpuszczono nas to w kapitalistyczne naftą kapitalistyczną maszyneria myślał o tekstach takich czy takie właśnie pioniera badań nad kulturą kulturą terapeutyczną miesięcznie nawet autora tego pojęcia, czyli Filipa Eris SA mym kie socjologa amerykańskiego zresztą pierwszego męża Susan Sontag szyby w parkach zwarte geograficznie to okoliczność wszystkie współrzędne nowoczesny facet, który z kolei nie zwraca uwagę na coś co dzisiaj też jest już taką oczywistością, ale wtedy może niekoniecznie to oczywistością było to znaczy pokazywał jak i jaką rolę psychoanaliza spełnia nazwijmy to w ekonomii, ale ekonomista król to znaczy w jaki sposób ona wkracza w pewną sferę, którą zagospodarowała religia wcześniej w obrębie kultury zachodniej jak dokonuje internalizacji sacrum czy internalizacji transcendencji raczej jak pewne praktyki psychoanalityczne język psychoanalityczne właśnie zastępują praktyki religijne i język czy dyskurs z moralny oczywiście oczywiście bolą jest to forma kultura terapeutyczna proponuje pewną antropologię niektórzy mówią nawet teologię tak mówi o tym co jest święte no i jednostka jest święta i hale bada czy, w których interesują rytuały towarzyskie pokazują jak my bardzo jesteśmy w tym zaawansowani obyczaje w szesnastym siedemnastym wieku swoboda zachowywania się np. na ulicy i dzisiaj tak uprzejmości, których te, które sobie świadczymy to Lotos to są rytuały bez mała religijne to, że zwracamy się do osoby o akcyjną ulicy w trzeciej osobie proszę zwrócić uwagę nie mówimy elity pan tak mówimy proszę pana czy mógłby pan w trzeciej osoby tak żeby, żeby sygnalizować, że jest dystans, że nasza bliskość jest bezpieczna, a także ja szanuję dystans, jaki jest między nami żyją daje prawo do powiedzenia komuś nie wiem, która jest godzina nie wiem czy autobus odjechał i tutaj nie mieszkam w nie jestem stąd i inne oczywiście, że tak nawet mówiono o tym, że terapia zastąpiła religia to tu jest cel wątpliwe oczywiście z różnych powodów nie o tym, rozmawiamy, więc nie będę do tego się odnosiła natomiast chciałam zauważyć, że także rynki jak przyjmuje mnie wiele wiele choruje chęci wyobrażeń terapeutyczny ach to bardzo ciekawy wątek zazwyczaj mówi się o tej drugiej stronie mówi się od tych zmianach te zmiany zauważyli też francuscy badacze w latach sześćdziesiątych był inny Otóż na kryzys frekwencji na kryzys wiary kościół zareagował właśnie w ten sposób, że zaproponował pewien program zbliżenia się do wiernych, kiedy zmieniono prawda inny wiele rzeczy w kościele i m. in. to był to miał być ten program naprawczy i który który podtrzymał, by religijność, a jednocześnie odpowiedział na oczekiwania wiernych i ten proces jest widziany jako proces, w którym no religijność traci swoją istotę ona przestaje się różnić od terapii zresztą chyba nawet są takie poradniki, w których Chrystusa nazywa się największym terapeutą niż w i nie to jest problematyczne wydaje mi się taka to się tak nazywa dyferencjacji różnych dziedzin doświadczenia wydaje mi się, że regionalni zanegowanie różnic oraz linie, że religia niewiele na tym zyskuje, dlatego że zakłada pewną właśnie bezwarunkową ufność, której nie wymaga jednak od człowieka terapia no tak jak pan mówił od tego zaczynaliśmy pacjent klient, który przechodzi na terapie może poprosić o certyfikaty tak może poprosić terapeuta torze powiedział czy ma superwizora tak może zapytać o to przepraszam, jaki jest cel naszych spotkań ile to będzie kosztowało jak długo, dlaczego 50 minut pani 60 minut w natomiast bezinteresowność, jaką reprezentuje religia wszystkie te pytania z góry wyklucza Targ, więc być może to jest jeszcze jedno źródło, które przypomina nam o istnieniu takich doświadczeń, które są radykalnym zaprzeczeniem Ekonomik i utylitarnych go myślenia takiego myślenia, w którym na każdego można w którymś momencie zapytać no dobrze ale jakie są korzyści z tego, że żyjesz, jakie są korzyści z tego, że coś mówisz o Boże coś maluje też uprawiasz filozofię, jaka to korzyść dla jak to jak to PKB w podnoszeniu w nie podnosi w każdym razie nie da się tego w taki bezpośredni sposób policzyć uważam, że trochę niepokojące jeśli jesteś to, że od kilku lat pojawiają się już takie kalkulacje, które n p . mówią o tym ile tracimy PKB w związku z tym, że u nas zniżkę niski kapitał społeczny i takim IT są niemal 2025 nawet procent tak, ale inni powiększanie kapitału społecznego nie sprzyja powiększaniu kapitału z Choszczna k, a więc, jeżeli będziemy tak to robić jak dotąd robiliśmy to PKB spadnie od paradoks bardzo dziękuję dziękuję bardzo prof. Małgorzata Jacyno władz państwa gościem wkrótce będą informacje po informacjach oczywiście wieczór Radia TOK FM będzie trwał nadal tymczasem do usłyszenia za kilka minut po Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA