REKLAMA

O raporcie "Między zabawą a sztuką. Wybory kulturalne opiekunów dzieci" opowiada Beata Jewiarz

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-06-09 21:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
34:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM akt dwudziesta pierwsza 24 piątkowy wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już dziennikarka Beata jej wierszy itp to dobry wieczór będziemy się rozmawiać o tym, sama sobie bardzo interesuje bardzo frapuje i teraz bardzo i to jest tak ważny temat, że postanowiliśmy porozmawiać anime w magazynie Horyzonty nie ograniczać się tych kwestii do ne magazynu dorosłe dzieci, które zazwyczaj słuchany przez o rodziców opiekunów Rozwiń » nauczycieli osoby inne ogólnie zorientowany na rozwój dziecka na wychowywanie edukacja dzieci dzisiaj porozmawiamy o 2 sprawach inne pierwsza zatrważająca raport, który miał swoją premierę 2 tygodnie temu na raport, który podsumowuje badania zlecone przez narodowe centrum kultury opisującej jak w Polsce rodzice nauczyciele dziadkowie opiekunowie inne w jaki sposób zapewniają dzieciom rozwój w dziedzinie kultury w dziedzinie sztuki, jakie są ich preferencji jeśli chodzi o wybory innych w tym zakresie to jest pierwszy temat zatrważające zaraz opowiem państwu dlaczego, a drugi temat bardzo przyjemne i tak dla zrównoważenia, żeby jednak opowiedzieć światu również, że kręci się w dobrym kierunku Mes to Biennale sztuki w Poznaniu, na którym data jej wierszy współprowadziła obserwatorium swoje spotkania warsztaty inne rozmowy z ludźmi szeroko zainteresowanymi kulturą dla dzieci tam zdaje się, że działo się samo dobre to może najpierw, żeby nam było potem łatwiej my porozmawiajmy o tym, raporcie, który jest średnio optymistyczny najpierw cytat dla naszych słuchaczy rodzice pragną wychować swoje dzieci na jednostki dostosowane społecznie potrafiący się zachować obyte i odnoszące sukcesy w pracy chcą, żeby ich dzieci były dobrze wyedukowany dlatego chętnie kupują im zabawki edukacyjne mające przekazać dzieciom elementy szkolnej wiedzy czy nauczyć podstaw języka angielskiego rodzice w procesie wychowawczym kładą nacisk przede wszystkim na adaptację dziecka na wdrożenie i społeczne ramy rzadko mówią o ogólnym rozwoju w wśród wymienianych przez rodziców celów i środków wychowawczych nie pojawia się edukacja artystyczna ani twórczość rodzice pytani o kontakt z kulturą nie mówią o przeżyciu estetycznym lub czymś co rozwinie ich dziecko kontakt z kulturą to dla nich lekcja dobrego zachowania instytucji kultury sposób na poznanie przez dziecko poprzez doświadczenie reguł panujących w danym kontekście należy w zasadzie wszystko na ten temat z i wszystko na ten temat, żeby postawić kropką skoro jest przez Biennale to dojdziemy do muzeum, żeby dziecko nauczyło się w ciszy i bezruchu przechadzać się z sali do sali tak ten raport tak jak powiedziałaś faktycznie jest mocno poruszającym z drugiej strony też tak dla równowagi środowiska, które zajmują się kulturą dziecięcą od dawna wiedzą, że Rzenno taki mamy stan rzeczy nie należy jak dobrze to badanie jest tym bardziej dobrze, że to badanie zostało zrealizowane przez instytucję publiczną, czyli zerowe finanse państwowe tak duże narodowe centrum kultury i ja mam ogromną nadzieję, że ślad za tym badaniem też pójdą konkretne działania, który będą odpowiedzią nawet rekomendacja też, które zostały stworzone przez tego badania, a mówimy o raporcie między zabawą sztuką wybory kulturalne dorosłych opiekunów dzieci czy tymi opiekunami tak jak powiedziałeś na początku są z 1 strony rodzice w tym dziadkowie, którzy też byli przepytywani Lis ciekawe to badanie było realizowane wśród opiekunów dzieci w różnym wieku, czyli maluszki naginają dzierży dwunastego roku życia, a więc cenny metal post pojawiła się szeroka perspektywa, ale czekamy też jest to myślę, że to jest bardzo znamienne, bo autorki tego badania świadomie wybrał klasę średnią jako grupę badawczą no i co ciekawe istotne w dużych ośrodkach Warszawa Gdańsk łowić no i biorąc pod uwagę ten fakt chociażby nie nastraja optymistycznie to co z tego badania wynika tak jak powiedziałem, że rodzice nie potrafią rozpoznać wartości artystycznej korzyści płynących z uczestnictwa w kulturze tylko nie potrafią, ale wręcz jasno deklarują tak wynika z tego raportu żona nie jest dla nich ważna na nich dla nich priorytetem w wyborze oferty kulturalnej dla dzieci, które są ich dzieci lub którymi się zajmują ner tylko ważne są inne kwestie nie jakość artystyczna w toku inne n p . co np. sukcesy edukacyjne w tym badaniu bardzo jasno widać, że rodzice wybierają te rzeczy, które właśnie jak idą te strony, czyli zawiera wykaz klas średniej są takie, że dzieci chcą mieć przygotowane dziecko do nowych zlotemu do systemu do uczestnictwa w tzw. wyścig szczurów, żeby dziecko miało określone kompetencje ciasta tak, by ta edukacja te języki obce, które tam się pojawiają też w tym badaniu to jest jakby jasny sygnał, że dojdzie do myślenia rodziców te strony druga rzecz, która jest jak bym też bardzo mocno zastanawiająca, ale to też nam wyjdzie myślę są w dalszej rozmowie, że rodzice wybierają czy też w ogóle mają takie myślenie, że to dzieci wiedzą co jest dla nich najlepszy, pozwalając się samodzielnie wybierać np. zabawki czy też książki i troską jest mekką nic złego, ale mając takie poczucie, że dziecko najlepiej wie co i tutaj możemy dyskutować czy dziecko 3 cztero pięcioletnie najlepiej, więc żywność nadal jest łącznie z psem na drzewach, bo lubi chipsy prawdą, bo to jest Super słodkie fani smacznej raz złożone wraz z daleka i tych ról Emmanuelle czy Barcelony Real, ale np. już się płatki kukurydziane, jaki znamy są bardzo przyjemne, bo są słodkie tak na śniadanie z lekkim, ale idąc dalej na jej tutaj też, że po pojawia się ten element związku z wyborami, które rodzice dziś przekierowuje na dzieci, że te cele produkty kultura, czyli np. zabawki książki mają być na czym mają wyzwalać się w dzieciach pozytywne emocje przede wszystkim nie wyłącznie, więc Penn wybierają dzieci czy też rodzice też w myśl idąc zatem to co jest kolorowe wesołe i nim jednocześnie, by kontrproduktywne jeśli chodzi o rozwój, który jak dobrze wiemy już jest wyświetlany frazes rozwój występuje następuje wyłącznie poza strefę komfortu to naprawdę nie jest także można przejść przez życie samymi pozytywnymi doznaniami i doznać pełni człowieczeństwa rozwinąć się rozwinąć swoją wrażliwość na taki tutaj też, jakby mniej ciekawa rzecz się pojawia, bo mówimy o 4 zaczęłyśmy skupiliśmy się teraz na rodzicach, ale w tym badaniu też bardzo ważną częścią grupą badawczą są nauczyciele i tutaj jest światło w tunelu, bo nauczyciele zauważają, jakie korzyści realnie konkretnie płyną z uczestnictwa w kulturze i to jest rozbudzenie ciekawości pogłębienie wrażliwości pobudzanie kreatywności to są kontakty z kontekstu też społeczne czy dziecko, kiedy np. idzie na jakieś wydarzenie do teatru to też uczy się z uczestnictwa w tym wydarzeniu nie tylko strony tego jak dobrze się zachować, chociaż to dla rodziców też jest bardzo ważne, że interpretują w ogóle być w kulturze jako dobre zachowanie się to też jak widać przy innych badania śliny zupełnie instytucji, że na tak Polacy w ogóle definiują kulturę no to to smutne i teraz sobie zadaje pytanie jako dziennikarz i rynki jak i czy jest czy jest w ogóle taka możliwość, by wychować rodziców w cudzysłowie, gdyż się czy to w ogóle jest możliwe skoro rodzice dzieci mają ten brak świadomości kompetencji i też pokazuje to badania, że rodzice oprócz tego, że oni, jakby nie potrafią zjeść i zinterpretować właściwie czym jest kultura, jakie na wartości korzyści stabilniejsze to też nie wiedzą, że mają szukać i to i to dla nich bardzo zastanawiano się w nich też zaskoczyły style źródeł my tak pracujemy ciężko od kilku lat na rzecz informowania rodziców, a tych dobrych wartościowych źródła zła feler westchnął seler tak i ja i oczywiście też myśli słynną przecież mamy i kulturowej tak dalej i czas dzieci są pod portale też miejskie, a tymczasem rodzice i z tej branży na Rek Warszawa Gdańsk Łowicz murarza i wiedzą, że oni mają szukać, ale to jak jedno wynika z drugiego z kolei, bo jeżeli rodzice nie mają takiej potrzeby w ogóle nie czują, że kultura jest ważna tu też nie mają motywacji w poszukiwaniu jedno drugie ciągnie w tym sposobem jak jest brak deficyt, ale wracając jeszcze do nauczycieli, bo powiedziano o tym, że nauczyciele są pewną nadzieją faktycznie, ale też tak to jest taka sytuacja złamane, bo z 1 strony mają świadomość tego jak ważna jest kultura, ale w tym badaniu też widać że, owszem, chętnie sięgają po propozycje związane z teatrem i koncerty muzyczne natomiast w ogóle nie interesuje ich córka i teraz znowu dotyka też bariera ta tańsza bardziej tajemna forma rozrywki jak zamierza ich do łazienki jak rozrywkę i w związku z tym skoro to jest rozrywka to to jest w gestii rodziców ale, ale też myślę sobie mamy już od paru ładnych lat w Warszawie 2 ważne festiwale i 1 właśnie trwa kończy się jutro kino w trampkach polecam państwu serdecznie, bo to są naprawdę wysokim ryzyku związanym z Leszna filmy z całego świata dla grupy, która często bywa po macoszemu traktowane przez twórców filmów i tak i toteż zaraz ciekawy wątek wrócimy do tego to jest właśnie kino w trampkarz zaś Alex no, który jest na początku roku szkolnego, a w Poznaniu od wielu wielu lat jest festiwal, ale kino organizowany przez centrum sztuki dziecka to samo centrum, które też od 40 prawie lat organizuje Biennale sztuki dziecka w no i tam mamy naprawdę z 1 strony, jakby taki pakiet bardzo szeroki najbardziej wartościowych filmów z całego świata kino artystyczne kino dokumentalne reportaże w i też jest także np. festiwal kino dzieci w ciągu roku realizuje program edukacyjny to znaczy ma taki głęboki Namysł i potrzebę, by te filmy, które są pokazywane na festiwalu później w ramach takiej żmudnej pracy pracę pod Rawą okazywać te filmy dzieci mogą one też, żeby pan był też pretekstem do rozmowy w rzeczywistości i to się dzieje, ale nierzadko dzieje się w bólach, bo okazuje się, że nauczycielem na nic nie czują takiej potrzeby, że leży film może opowiedzieć nam rzeczywistości i skłonić do naprawdę ważnych refleksji postawienia kilku istotnych pytań dla młodych ludzi kino w trampkach pokazuje to zresztą niejednokrotnie była współtwórczynią tego na festiwalu były również tutaj w TOK FM opowiadał o tym jak pracować z filmem w kontakcie z młodzieżą jak bardzo wiele można uzyskać nawet jeśli chodzi o samo zło pani z nimi kontaktu nie mówiąc już, w jakich procesach samo rozwojowych o samoświadomości jestem świeżo po projekcji dzisiaj film w sercu gra obserwowałam jak ośmiolatki reagują na 8, który sobie, bo opowiada o ich rówieśnikach trochę starsze, bo to był dzieciaki, które miały 1011 lat pomyślał sobie ile ten trend 1 w sumie prosty silnik MR 85 minut bilans niż refleksyjna różnych płaszczyznach, które można rozwijać ściekami i znowu jak wracamy tak to wyobraź sobie taką sytuację, że w szkole mamy nauczyciela, który jak traktuje na wkład przedmiot języka polskiego interdyscyplinarną takie, że może poprzez film powiedzieć bardzo różnych wątkach emocjach czy bohaterów książkowych, włączając w to jakąś opowieść filmową i t d. tak dalej, ale tego na mieście brakuje, chociaż byłaby niesprawiedliwa bo gdybym powiedziała, że mamy też naprawdę prężnie działające punktowo środowisko w różnych miastach miasteczkach, które interesuje się edukacją filmową, która zabiera swoich uczniów są środowiska były finansowane z budżetu, czyli domy kultury świetlice szkoły biblioteki czy raczej oddolne inicjatywy i to to, o czym powiedziałem to raczej są do wizyt w samych nauczycieli, mówi że rozumieją, jaką wartością jest kino, jakie to jest fantastyczne medium dzisiaj współcześnie żyjemy w czasach, w których no nie oszukujmy się mną no i 90 % komunikatu to są komunikaty wizualne tak kino jest doskonałym medium, żeby wciągnąć widzów i teraz pokazanie młodym ludziom że, gdy to jest tak tak taka unijna perspektywa, która jest takim bliska, która opowiada ich rówieśnika o ich problemach też są tak samo jak w literaturze najlepsza książka to taka, która opowiada ona sama nazwa wyczyny naszych problemach takie książki dzieciaki chcą czytać z wyliczeń sprawia frajdę po prostu chciałbym zatrzymać na chwilę o tym co powiedział wcześniej, by twoje pytanie retoryczne czy jest możliwe, aby wychować się w cudzysłowie rodziców, gdyby miała rodzicem tak się składa, że akurat jestem tu pewnie bym nie chciała, żeby ktoś chciał mnie wychować natomiast chciałabym się rozwijać i sama przeszłam długą drogę nas na swojej ścieżce rozwoju rodzicielskiego i pytanie czy życzymy 200 ty jako ekspertka od kultury dziecięcej jesteś w stanie pomóc podać kilka wskazówek pokazać jakiś kierunkowskaz drogowskaz tym rodzicom, którzy być może odpowiedzieliby na pytanie ankieterów dokładnie tak jak odpowiedzieli tak odpowiedziała cała reszta, których odpowiedzi zostało ujęte w raporcie Narodowego centrum kultury, w którym dzisiaj mówimy przypuszczam, że oni naprawdę mają jak najlepsze intencje, że oni naprawdę uważają, że te języki, że to tzw . dobre zachowywanie się no to jest jakiegoś rodzaju polisa na bezpieczną dorosłość i że naprawdę nie słyszeli nigdy trafiających w ich serca argumentów, dlaczego edukacja artystyczna i dlaczego twórczość jest niezbędna do bezpiecznego przejścia od dzieciństwa w pełną dojrzałą dorosłość to jest bardzo trudne pytanie ja myślę, że tęgie głowy od wielu lat zastanawiają jak ten problem ugryźć, bo to przecież nie jest historia, której się pojawiła przy okazji tego badania i jest masa w Polsce wspaniałych twórców, którzy nieustająco tą właśnie zastanawiają się co zrobić, żeby było więcej osób zainteresowanych piękną książką i więcej osób, które chcą przeżyć do teatru i żeby ten teatr faktycznie był na jak najlepszym poziomie ja, a ja nie mam takich gotowych recept, bo myślę, że to jest, ale może w tym w wyobraź sobie, że słucha nas teraz matka, która ma do wyboru zafundować dziecku kurs chińskiego, bo to dobrze rokuje dla tego dziecka na przyszłego rynku pracy albo zafundować dziecku kreatywne spontaniczne zajęcia w domu kultury nie np. architektury, które nie mają żadnego wymiernego skutku efektu do wpisania do CV chcemy teraz przekonać, że to jest bardzo ważne tak, by nie traktować po macoszemu aktywności plastycznych twórczych artystycznych co możemy powiedzieć, dlaczego to jest, dlaczego może warto tym razem wybrać np. te budowanie domów z tektury to jest podwójnie trudne pytanie, bo ja jestem jestem takim rodzicem, któremu tak wyszło, bo byłam też dzieckiem aktywnym bardzo twórcze od początku wiedziałam, jaka to jest Friday przygoda i i to się potwierdziło na różnych płaszczyznach, ale rozumiem, że może być brak takiej refleksji to jest to jest w sumie MLS proste rzeczy no bo to badanie też, o którym mówimy Narodowego centrum kultury wybory kulturalne dużo dorosłych opiekunów dzieci między zabawą sztuką to one mówią jasno, że uczestnictwo w kulturze to są konkretne korzyści to jest rozwój wrażliwości dziecka tak jak powiedziałam wcześniej to jest pobudzanie ciekawości kreatywności to jest wzmacnianie określonych wartości oraz na kreatywność może zaświecić naszym rodzicom przecież to jest w głowie przecież to jest podstawa wymagana teraz we wszystkich na wszystkich poziomach tak, ale nawet ważne i Toronto jest także myślę, że ciężko jest przekonać się w tym wypadku rodziców Doda do tego rodzaju jak do namysłu refleksji kiedy, jakby oni sami tego nie doświadczyli na Boże daj znać przeczytasz fajną książkę coś stanie mówi żona faktycznie zaciekawiła się, bo poczuły się realne korzyści, które gdzieś tam w tobie zagrały tak mówi tak nas słuchy, że kultura jest ważna jest ważny jest banał i myślę takie taki przekaz, żeby na nich niewiele zmieni, ale w są np. badania duński jeśli sięgniemy lektura akurat odnoszą się do czytelnictwa witaminy z instytutów badawczych miał miał taki Namysł, by sprawdzić jak czytelnictwo w ogóle wpływa na PKB w i okazało się, że relacje z bardzo jasna jednoznaczna, że to są konkretne korzyści chyba 10  000 000 koron w skali roku jeśli chodzi o uczestnictwo w z aktywnym zarządzaniem tak na argument taki i to jak takie badania na świecie też są jak ja akurat w tym momencie nie są w stanie przetoczyć się, ale tak jest, że to, że inwestujemy w powiedzmy, używając języka ekonomicznego w dziecko w jego rozwój artystyczny to co się przekłada na konkretne bardzo kompetencje też dziecka no i specjaliści od chociażby edukacji muzycznej mówią o tym, że to, że dziecko gra na pianinie musi być wirtuozami nie musimy od razu dziecka dziś widzieć w perspektywie, że ona gdzieś tam na koncertach reż Dean, żebyśmy tego nie dali, ale dotyczy to to co też są badania, które mówią o tym, że cel i połączenia nerwowe się wzmacniają, że się więcej tworzy tych tych na euro nowe historie w głowie, kiedy niezamierzone, choć raz na ziemi na bagaż w hali i t d . więc to są realne korzyści, które jak ona na poziomie takim takiego namysłu naukowego patrząc na badania neurologiczne jesteśmy w stanie stwierdzić, że to wszystko działa to ma sens no i te kompetencje społeczne, które też mnie szalenie istotne dziecko, które n p . odwołując się teraz do teatru, który też jest, żeby taką fascynującą w ogóle przestrzenią, która myślałem inni ja bardzo nad tym ubolewam, bo wyjęli z wykształcenia jestem aktorką i wiem jak to jest znakomite doświadczenie społeczne mimo to praca w grupie trzeba się jak by umieć odnaleźć w tej sytuacji tak trzeba też, jakby mnie czasami zobaczyć siebie czasami po prostu odpuścić to znakomita lekcja życia, a do tego jeszcze można się nauczyć świat nie do tych rzeczy, które dzisiaj współcześnie w świecie są bardzo też premiowane, czyli ta umiejętność się pokazania się reprezentanci prezentacji danych to co to są też jak takie bardzo konkretne rzeczy, któremu mogą znakomicie zadziałać już nie mówiąc o tym, że dziecko może po prostu poczuć jak to jest pani w ogóle coś zaprezentować podziałać w grupie pozwy głupia, acz się po prostu zrobić coś szalonego, czyli przekroczyć granice, które na co dzień po prostu nie ma takiej sytuacji, żeby to zrobić i teraz inne tak też sobie myślę, że tutaj teraz jakby włączył nowy wątek związany z doświadczeniem Kongresu kultury, który miał miejsce w ubiegłym roku w październiku uncja to powiedzmy, że to jest doświadczenie do, którego by przełożyła się profesjonalnie siedziałam na widowni, a ty prowadziła się panele jak i realizatorka tak 2 debaty to były debaty, który miał hasło wspólne prawo dziecka do kultury wykluczeni z kultury i nowa wizja edukacji i by ten Namysł środowiska twórczego z różnych obszarów, bo tak, jakby w tych panelach brali udział zarówno twórcy, jaki psychologowie pedagodzy był taki, że to jest jakby rzecz niezbędna, która powinna być dobrem wszystkim niezależnie od tego czy my mamy finanse na otoczenie w jak rozmawiamy z takiej perspektywy osoby, która być może zainteresuje się no ale z linii, gdyż sąd takie środowiska, które w ogóle, jakby nie rozumieją po co jest kultura nie potrzebują i jak w ogóle nie ma takiego namysłu, że będziemy chodzić do teatru albo na koncerty itp wydaje się, że się, że to jest znaczna część naszych rodaków jak pokazują te badania no niestety ta perspektywa nie jest optymistyczna i stąd też, jakby ta refleksja płynąca z tego Kongresu w związku z tym jest taka, że my potrzeb i potrzebujemy włączania dzieci w kulturze na poziomie już, jakby tym edukacji powszechnej, czyli szkole w podstawie programowej domyślamy się na chwilę zatrzymać, bo to jest temat, który leży od lat po macoszemu traktujemy plastyka po macoszemu po macoszemu traktujemy muzykę i może w wielu mediach i ty ja co jakiś czas podnosimy ten temat życia z wielką szkodą nie tylko w jednostkowo dla dzieci dla całego społeczeństwa, które w pewnym sensie skazane na pewnego rodzaju emocjonalna analfabetyzm potem w odbiorze sztuki, iż nie zostanie nauczona nie zostanie uwrażliwia na to my tracimy do masowo grupowo pokoleniowo na ten tymczasem cały czas zdarza się w polskich szkołach systemowych ner taka sytuacja, że nauczycielka przyrody zleca dzieciom rysunki w ramach plastyki, bo wg jej wyobrażenia na tym polega plastyka po to, podpowiada temat i jej i to wszystko i tak Samoobrona muzyka, gdzie np. nauczyciel WF -u tak robi rodzaj i by nie wiem czy rytmiki czy czegokolwiek intuicyjnie i tracimy te lata, by to okno rozwojowe tę wrażliwość, który potem nie da się dogonić tak, łatwo więc trudno jest dokładnie tak jak powiedziałaś, że i wrócę tutaj do Kongresu bo jakbym zdając sobie z prawa w szczególności te osoby, które też odpowiadają za te poszczególne dziedziny za muzykę za ocean za plastyk z literatury mają świadomość tego, że ta sytuacja jeśli chodzi o podstawę programową obecność przedmiotów twórczych jest daleka od doskonałości parokrotnie już różne środowiska podejmowały inicjatywy nawet powstały takie wstępne na założenia gotowce wręcz w jaki sposób można, by było, żeby realnie dokonać tej zmiany, ale niestety przez różne władze też te zagadnienia nie były poważnie traktowane i mamy sytuację taką, że osoby, które nie są profesjonalne profesjonalistami w swoich dziedzinach prowadzą te przedmioty twórczej, że taka zbiorcza refleksja środowisk jest taka, że nie od tych przedmiotów, czyli od wspomnianej muzyki plastyki muszą być ludzie, którzy są pasjonatami, ale mają też odpowiednie przygotowanie i faktycznie profesjonalnie się tym zajmują no nauczanie w ogóle hit muzyki polegające na tym, że uczymy się teoretycznie kim był Chopin przy mocno w dzisiejszych czasach jest absolutną bzdurą, bo wystarczy odpalić sobie sekundy internet wszystko wiemy no w wiek wcale w zamyśle nad przedmiotami twórczymi chodzi o to, żeby dzieciaki realnie doświadczyły czynie zrobić laur 3 jest potrzeba nam pracowni muzycznych oczywiście jest to pieśń przyszłości 1 i mamy takie doświadczenia na świecie w stanach inny wiadomo, że to takie porównywanie się dotąd nigdy nie wychodzi na korzyść, ale tam tam faktycznie jeśli chodzi o standardy edukacji muzycznej orkiestry szkolne są zupełnie powszechnym zjawiskiem zespoły muzyczne szkolne standardy Hania edukacji muzycznej w stanach były wypracowywane przez środowisko muzyczne przez 3 lata Viola Łaba nów u nas pozdrawiam serdecznie z fundacją muzyka z wszystkich od wielu lat naprawdę podejmuje liczne inicjatywy, by doprowadzić do zmiany w obszarze nauczania muzyki mało tego w tym momencie, toteż jest ciekawa rzecz potrwa tymczasem projekt grajmy w szkole i chodzi o to, żeby włączyć oddali no bo na razie jak systemowo nie jesteśmy w stanie nic zrobić, więc oddolnie włączyć samych rodziców pasjonatów, by weszli szkoły, by stworzyli na tyle na ile będzie to możliwe zespołu, by wspólnie z dzieciakami zaczęły grać, by była żywa muzyka realna środowisku szkolnym, by pokazać, że faktycznie można zrobić z pasją i takie działania na świecie są podejmowane Brytyjczycy też zrealizować doskonały projekt właśnie, jakby w ty w tym modelu grajmy w szkole, czyli zespoły grające w szkołach i to zadziałało i tory to jakby odniosła ogromny sukces MON na razie u nas jest próbą jest też duża grupa ludzi którzy, która od do nich takie takie działania prowadzi najem to zmiana jeśli ona ma się dokonać też niestety musi dokonać w bardzo tak intensywnej szerokiej perspektywie do włączenia faktycznie podstawy programowej w ten proces ma tutaj jest kluczowe, dopóki nie znajdą się w poszczególnych ministerstwach ludzie, którzy tutaj dotykamy, jakby klub w ogóle naszego dzisiejszego spotkania nie znajdą się osoby, które realnie poważnie PSG z pełną odpowiedzialnością sprawę traktują kulturę młodych do tego momentu nie nastąpi zmiana, bo GL niemal możesz Zone możesz też rozmawiać rodzice mogą się tutaj podejmować indywidualne decyzje wobec dzieci, ale system pozostaje ten sam oddanie ta rewolucja nie zostanie dokonana tak, ale to toteż, jakby Niemcy mówi o tym, że kultura młodych traktowana jest taki teraz traktowane jest w odbiorze społecznym ERM niewystarczająco aktorzy dobrego słowa Żyd czuje, że czuje, że stara się być dyplomatą krótko po niewystarczająco odpowiedzialnie czy też bez takiego namysłu ile ona znaczy nabożnie jeśli spojrzymy na środowiska twórcze to zarówno autorzy książek lustratorzy reżyserzy teatralni mają ogromną świadomość w tym temacie jak to jest istotne natomiast odbiór społeczny kultury młodych niestety nie jest na właściwym poziomie jest bardzo niedojrzały to związane jest z kolei z prestiżem tej kultury, że taką, która jest postrzegana jako coś gorszego w związku z tym można mniej zapłacić artystom tym można stworzyć np. kategorii w paszportach polityki, która honoruje najwybitniejsze dzieła z tego obszaru, a przecież obszar w ogóle ten sektor związany z produkcją kultury w Polsce to są gigantyczne pieniądze proszę państwa tak już w ogóle jest patrząc zupełnie ekonomicznie ile pieniędzy się wydaje na książki na zabawki i t d. grać w związku nie bardzo duże pieniądze inwestować nawet były takie badania pokazujące, że młodsze dziecko temat droższe inne gadżety zabawki i różne inne urządzenia, które kupuje się dla dziecka w przedziale od 0 do trzeciego roku życia rodzice są skłoni inwestować na galę najwięcej co jest dosyć przewrotne ciekawe, ale faktycznie tak jak mówisz to też ma przełożenie ekonomiczne net znaczy to wdrażanie dziecka w świat kultury kosztuje rodziców nie tylko czas energię, ale te wszystkie zajęcia niestety to jest też ten aspekt na wiele z tych zajęć nie wszystkie wiele z tych zajęć są w ofercie poza domami kultury to wymaga pewnego namysłu wiedzy wyboru, ale też refinansowania powiedziałyśmy raporcie Narodowego centrum kultury w nerw wspomniała się o swoim zaangażowaniu w Kongres kultury tam w trakcie tego Kongresu kultury wypadła inicjatywa, która być może ma szansę na powodzenie inicjatywa ogólnopolskiego Kongresu kultury dzieci jak to oceniasz szanse, że faktycznie do tego dojdzie i to może byłoby to narzędzie, które uruchomiło całą machinę zmian w 1 życzyła sobie osobiście jako rodzica jak i dziennikarzy, by tak się stało i mam mamy taką potrzebę, ale jako o różne środowiska mówi teraz w imieniu tych wszystkich, którzy brali też udział w tym październikowym kongresie, że ten Kongres jest potrzebny on jest też, jakbym inny miesiąc dzisiaj takim po pierwszym podstawowym priorytet się, który też wypłynął z tego październikowego wydarzenia to jest to, że środowisko nie jest sobą, jakkolwiek zintegrowane są 3 w skali kraju jest masa podmiotów i rozproszonych ta granica, która robi znakomitą wykonuje znakomitą pracę na rzecz kultury młodych i te środowiska wzajemnie sobie nie wiedzą też jak nie ma przepływu transferu danych co możemy zrobić jak możemy rozwijać my już na świat mamy jakieś doświadczenie skorzystajcie z nich jest jakby ta ta wzajemna sceneria nie następuje środowiska, jakby w między sobą oczywiście to jest zawsze tak jest mieszają się do tony szkła w Polsce znakomicie ma się teatry bardzo dobrze ma się oprzeć literatury odnosimy sukcesy w Bolonii różnego rodzaju nasi ilustratorzy autorzy czym mamy też bardzo ciekawą sytuację związaną z kinem, ponieważ w minionym roku Polski Instytut sztuki filmowej po raz pierwszy w historii po osiemdziesiątym dziewiątym roku desygnował 10  000 000 zł na produkcje dla dzieci do lat 5 produkcji 1 z nich we wrześniu trafi do kin to będzie film tarapaty, a 20 do finału ten mecz miał miejsce 20 dofinansowań celowo Development ów Davida jak pokazuje, że dziś ta, jakby ta wrażliwość na obszar kina dziecięcego już się pojawiła mamy też trasy do końca lipca zostanie rozstrzygnięty konkurs na Treatment scenariusza filmowego dla dzieci to też pokazuje, że jakby tata czułość, żeby rozwiać reszta branży jest ale, toteż jest gigantyczna praca do wykonania lotu po powoli wyczuje, że wchodzimy na te optymistyczne rejestry musimy nawet czasu coraz mniej to może oby zdążymy opowiedzieć o Biennale sztuki w Poznaniu była tam przez 5 dni byłaś 1 z moderatorem prowadzących obserwatorium na 2001 . Biennale sztuki dla dziecka to jest Biennale, który miał miejsce w Poznaniu dopiero co się skończyło 4 czerwca rozpoczęło się 29 maja co tam robiła się z jakimi refleksjami wróciłaś co to robią bardzo miło spędzam czas pozdrawiam serdecznie panie i Czernow prezeska polskiej sekcji inne, która jest literaturoznawczyni ją w, z którą wspólnie miałam przyjemność też doprowadzić do obserwatorium, które skupiało osoby z różnych stron zajmujący się kulturą dziecięcą zarówno psychologów animatorów szefów działów edukacji np. w muzeum sztuki nowoczesnej w Łodzi, ale też pedagogów teatralnych scenarzystów naprawdę jest fantastyczny taki zbiór bardzo różnych przedstawicieli różnych działów kultury no i tak pierwsze rzeczy to jest taka, że to Biennale sztuki dziecka w tym roku odbywało się też dwudziesty pierwsza 340 lat pod hasłem do śmiechu to co też się taka bardzo interesująca perspektywa, ale my też z myślą dorośli tak mnie często chcemy widzieć dzieciństwo właśnie w tej Ross zmiany bardzo taki frywolny i wzmożoną obraz rozjechane i perspektywa, ale jak na razie chcemy nauczyć dziecko życie jest ciężki, czas więc do roboty na niskich rat taka musi chronić to jest podstawowe prawo dziecka ICO to to się w kranie wybrzmiewały one różne sposoby ja przy tej okazji zastanawiałam się, że PEC najbardziej śmieszy dzieci przy różnych realizacjach, bo też trzeba powiedzieć, że to Biennale sztuki dziecka to jest czas zarówno propozycje teatralne propozycje muzyczne propozycje warsztatowe każda gmina ma inny tytuł moty w przewodni to tegoroczny do śmiechu mnie, a i tutaj jeszcze 1 rzecz proszę państwa, bo to to co robi centrum sztuki dziecka to ja myślę, że w skali kraju to jest w ogóle szalenie istotna sprawa, dlatego że w Biennale odbywało się teraz jesienią odbyła się konferencja naukowa, która też, jakby zbierała osoby z różnych stron, które badawczo też zajmują się perspektywą śmiechów w twórczości dla dzieci najpóźniej, jakby konsekwencją tego jest spotkanie 1 Love i Jerzy Moszkowicz dyrektor tego Biennale, które od lat też bardzo dba o to by te propozycje były na jak najwyższym poziomie znakomity zespół też ludzi, którzy kochają świat dziecka w kontekście kultury i starają się naprawdę też proponować rzeczy, które otwierają nowe perspektywy i dlaczego o tym, bratu uważa, że rewolucja oddolnie śnie dokonać tak silny ośrodek w Poznaniu ja sama też Biennale obserwuje byłam tam 10 lat temu też robią reportaż dokładnie miałam poczucie, że dzieje się w społeczeństwie niezależnie od tego jak politycy się zaangażują, ale nie zawsze da się od przeciętnego Kowalskiego czy w ogóle wie Lu, że jest Biennale sztuki dziecka to jestem ciekawa co odpowiedział czy też zabaw w ramach zajmuje się kulturą dziecięcą czy była nie zachwycił spektakl, gdzie jest Dziennika i 3 i życzę wszystkim państwu byście mieli kiedykolwiek okazję zobaczyć ten spektakl, który przygotowała koncepcyjnie Hanna Gawrońska pozdrawiam serdecznie pani Hani, która też od lat pracuje przyp nalej mi jak i ogrom serca włożyłam w MF w te wszystkie działania, które przez to ostatnie 40 lat miały miejsce było był też znakomity występ kabaretu Hrabi, który pokazał, że można przygotowywać absolutnie na najwyższym poziomie propozycję kabaretową SS naprawdę dużą czułością dystansem absurdem w myśl najlepszej tradycji kabaretowej dla dzieci w tle pojawiały się hasło kabaret starszych panów było też propozycja związana z ze standardem co jest mi się takim też nurtem, który powoli powoli się rozwija w Warszawie to widać przy klubie komediowym, ale myślę, że jeszcze potrzeba namysłu artystów, żeby pogłębiać i stawiać sobie jeszcze wyżej poprzeczkę i in były też warsztaty znakomicie różnego rodzaju no 1 słowem cel to doświadczenie pokazuje, że jest masa twórców, którzy bardzo czule bardzo odpowiedzialnie z dużą wrażliwością podchodzą do produkcji dziecięcych i atakuje tylko klamrę spinającą je na poziomie decyzyjnym no i jak sobie życzyła, żeby takie te produkcje, które są pokazywane na obie należą bony były obecne w w każdym średnim dużym mieście w Polsce, żeby też znalazły się finanse na to, żeby te albo też jest także część produkcji powstaje specjalnie na Biennale, żeby one miały później swoje dalsze życie, żeby mogły podróżować po kraju, żeby dzieciaki i wiem w Olsztynie w Radomiu w Płocku w Jeleniej Górze w Zielonej Górze mogły zobaczyć się tak znakomitą rzecz, jaki jest aspekt także umożliwia ich rodzice słuchają swoich rekomendacji swoich zachwytów atak naprawdę nigdy dzieci nie będą mogli tam pójść, dopóki nie nastąpi zmiana systemowa trzymamy jako radio kciuki za Kongres kultury dzieci niby będziemy temat śledzić i zrobimy wszystko co można, żeby ten temat się rozwinął, żeby te postulaty, o których mówisz, że w jakikolwiek sposób przełożyły się na rzeczywistość inne zebrała się ogromną wiedzę masz ogromne doświadczenie drodzy politycy apelujemy, żeby skorzystać z rekomendacji Beaty i wiesza albo, chociaż z rekomendacji Waligóra rzecznik lubelskiego, którzy naruszą wyjeżdżają tłumaczy, że politycy przeczytają naprawdę ten raport NIK dodaje, że to jest bardzo bardzo już dużo raport Narodowego centrum kultury drodzy państwo dzisiejszy magazyn Horyzonty kończymy za chwilę na informacje po informacjach magazyn kobiecy eter naszym gościem będzie Kamila Sidor założycielka Gintera w skardze porozmawiamy o nowym magazynie IT Girls, a w tej części horyzontów naszym gościem była ekspertka w dziedzinie kultury młodych kultury dla dzieci dziennikarka Beata jest wieś bardzo dziękuję za czas nie również bardzo dziękuję życzę państwu spokojnego miłego wieczoru zapraszamy na informacje w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA