REKLAMA

Jak tankowano paliwo na początku XX wieku?

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-06-10 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycja zmotoryzowani oczywiście Jerzy Lemański i zatory nawet dobry państwu i ponad trzydziestoletni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie przenosimy się z powrotem z muzeum do studia Radia TOK FM, ale dalej rozmawiamy o historii motoryzacji i Stali słuchacze mogą zauważyć, że co kilka odcinków zamiast mówić o rozwoju samej motoryzacji takich Street samochodów silników skrzyni biegów przekładni tak dalej mówimy o o Rozwiń » tematach około motoryzacyjnych, ale bardzo ważny dla motoryzacji niekiedy bez tych wynalazków i bez tej technologii bez różnych rzeczy motoryzacja nie mogłaby istnieć i tak będzie dzisiaj dzisiaj tak wpadliśmy na Pomorze porozmawiać trochę o paliwie, bo często mówiliśmy, że paliwo było najpierw konto parowe taki już w tych pojazdach później później były różnego rodzaju paliwa jak chociażby też paliwa można za czyny, których montaż napędzała pojazdy, ale mówiliśmy, że na początku jak już się pojawiło paliwo benzyna czy też kopano to to paliwo było do kupienia w aptekach, ale w pewnym momencie w końcu musiał się pojawić te szerokie dystrybucję, czyli stację paliw no bo wobec tej szerokiej dystrybucji to ich szeroki motoryzacji nie byłoby to radość, bo goli dla kierowców, ale jednocześnie koszt dla sprzedających to był koniunkturę wyczuli ludzie, którzy zajmują interesami widzieli, że na tym można zarobić może nie tyle ropa BOR z Europy tuż za wcześnie mówić silniki wysokoprężne wtedy jeszcze Voice zrobienie nie były to nie miały zastosowania Elby zna jak najbardziej, chociaż należy pamiętać o tym, że była to norweskie in na benzynę niż dzisiaj była to benzyna mniej na nich mniejszą liczbę mniejszą liczbę oktanów miała uboższa niż moc tak, dlatego że samochody nie miał takiego stopnia sprężania dużo niższy stopień sprężania do tego dużo mniej obrotu przez te samochody miały rzędu 45 zlote obrotów to są dla nas prędkości obrotowe, które w tej chwili są niewyobrażalne samo odwiedzenie, by przez 10 przestały pracować, a wtedy właśnie takie takie silniki były najpopularniejsze rzeczywiście bardzo długo ja sam jest aż tak długo, bo całe 19 wieku odzież samochody istniały nie było stacji benzynowych w i pierwsze stacje, bo bez nowo oczywiście pojawił się tam, gdzie przemysł motoryzacyjny już był wyraz twarzy masowe takie z najbardziej zaawansowanych pojawił się jak łatwo domyślić w stanach Zjednoczonych konkretnie było to chyba sam Luis w roku 1905 dlatego Leszek Prasek pan mówi, dlaczego tak późno się pojawiły te stacje benzynowe i tak przez analogię niektórzy mieli dużo przeciwwskazań co do rozwoju motoryzacji też samochody parowe i producenci wiele pojazdów mogą one, że wtedy jeszcze nie wiedziano tak naprawdę czy silnik benzynowy zwycięży z tej wielkiej trójki elektryczny bez nowej parodii tak, ale tak się myślę, że może jednak właściciele aptek mieli coś się naprzeciw, żeby te stacje benzynowe postawa wilgoć od jakiegoś rodzaju konkurencja była odmowna latek mieli też naprzeciwko nie mieli nic dopowiedzenia pojawili się rozwija nagle nowa gałąź i przemysł motoryzacyjny okazuje się czymś jedno naprawdę bardzo bardzo istotnym wżyciu człowieka no to trudno, żeby nadal opierać się na aptekach i zamawiać aptekarze i czekać dwa -trzy tygodnie na sprowadzenie paliwa to było po prostu nierealne, choć w Europie długo tak wiązał no i jeszcze muszę powiedzieć, że jak zamawialiśmy w aptece paliwo to nie tam 20 l po to, musiałby zachowaliby się jechało wozem niż samochodem drogą jechało się wozami konnymi wymóg koniem zło rozmów z wózkiem zabierano beczki paliwa, które to z kolei trzyma u siebie jest tam dziś sam w sobie, czyli nie było takiego parkowania do pełna proszę tego tego nie było, ale w 1905 roku tak jak powiedziałem już jedno zaczęło stacje benzynowe na terenie Stanów zjednoczonych rosły jak grzyby po deszczach w podejściu w ciągu drogi w 1914 roku do wybuchu pierwszej wojny było tam ich prawie 10  000 tych stacji to już pokazuje jak w domu zrobić interes i jak były oczekiwane te stacje wyglądały też inaczej niż dziś tę stację nowy dystrybutor nie miał licznika w, czyli paliwo było sprzedawane na oku, że tak powiem właściwie go taki długi wysoki, bo jest goli tak takie takie urządzenie taka pompa wysoka, która górną część miała wykonaną ze szkła i tam właśnie taka działka była i tyle nauką i więcej wiedziano ile tej benzyny zostało napompowane, bo o pompowano Turek i właśnie nie było elektryczne mogą czuć było nie było absolutnie pompowany pompowanie odbywało się ręcznie na początku nie było jeszcze zbiorników podziemnych także tak, że właściwie mogło się mieści tyle co do dystrybutora plus jeszcze obok niego mógł stać jest jakiś wóz, by dużo siły było potrzebne, żeby tam pompy uruchomić, bo bełchatowianie nie wbre w pozorom nie to były bardzo duże drzwi, bo jak pompa była długa jest także domowe było też robi dosyć długo dziwi mnie także siły nie, ale za to dużo od tych zamach dni żałoby tak jak w tym bardziej że przeważnie zredagowano to pompowano paliwo do samochodu plus jest zabierano ze sobą kanistry po dewastacji było mało no to taki kierowca wolał być zabezpieczeniem i więcej, gdyby zmienić i mieć u siebie to był początek dwudziestego wieku w stanach Zjednoczonych zadziwiające jest, że Europie przez wiele lat jest stacje benzynowe się nie przyjmował tak naprawdę dopiero pojawił się po 1920 roku jest pierwszym takim masowo sprzedającym przedsiębiorstwom było PSL PESCO brytyjskie Towarzystwo BP dzikich dokładnie BP to jest firma, która istnieje do dnia dzisiejszego w 2 i jest najstarsza firma właściwie Europejska pierwsze BP pojawił się w 1920 bodajże pierwszym roku w trochę inaczej to wyglądało w Europie, dlatego że stacje benzynowe w Europie pojawiał się przy szosach i natomiast w stanach Zjednoczonych jest naznaczony pojawiały się w miastach tam, gdzie tak od pomysłu była apteka obok apteki Rabka mogą się znajdować stacja BP już teraz widzimy różnice Amerykanie wiedzieli, że motoryzacja najpierw jednak w miastach będzie się sprawdzać dlatego też stacje benzynowe tam miały swój biznes, a z Europy to myślano, że największa odległość od razu będą jeździć zaloty złożył na początku potem żonie ono na nartach poza domem tutaj może wyjdziemy na nasze polskie podwórko, dlatego że tutaj nie mamy powodu do wstydu u nas w Polsce dosyć wcześnie pojawiły się pierwsze trasy, bo w roku 1920 czwarty to raptem 3 lata państwo polskie już było tak i teraz jest pierwsza się pojawia w Poznaniu zdaje z tego co ja wiem na ulicy wjazdowej, ale równolegle ułożone równolegle druga się pojawiła wasabi na ulicy Emilii Plater w mniej, ale i nie było czegoś takiego jak nazwa stacja benzynowa nie istniało coś takiego nadzoru mówiono na to półkach po panu odpowiem, że dach, gdy przed wojną grał solidnie podział jak na stację benzynową przedwojenną kierowca podział i Jana pompy, a Bogusza w murze znaj o bonusie paliwo kończy, gdzie jest najbliższa pompa i dobre słowo pompa niż, gdybyśmy zapytali jadąc samochodem bili się przez okno i bazy piesek jak Exatel ani gdzie najbliższa oba dotąd jest nie bardzo wiedział, o co nam widok blacharskiej RAF z bólu z nazwą stacja benzynowa to było takie tak jak Daniel Koska i w kotka i mieszka, dlatego że w UE w momencie, kiedy już stacji było więcej wtedy przy przyszła oficjalna nazwa stacja benzynowa ludzie cały czas mówili pompa do wojny dokładna Doda el Car Motor Lublin 3009 . roku po drugiej wojnie światowej wreszcie przyjęli tę nazwę i zaczęli mówić stacja benzynowa to z kolei państwo zmieniło na stację paliw Novak miała ona zbędna, bo też biznesie zaczynał tak ale, ale ludzie mówili stacja benzynowa prawda potem, a oficjalnie nie było dotąd nie było takiego określenia stacja benzynowa było określenie stacja pali w, ale potem ludzie zmienili nazwę i aż do drzwi dziesiątego więcej 0405. roku nie mówiło się stacją benzynową w głosie CPL no dobrze co peronu jest teraz niemal na pewno wie, o co chodzi, ale w każdym razie to błoto logo charakterystyczna Białek pomarańczowe literki ze PiS w ING Centralna centrala przemysłu naftowego tak, że musi używać Paco Pena jak jesienią mówiono teraz wróciła z powrotem stacja benzynowa natomiast słowo stacja paliw praktycznie w mowie potocznej chyba jest ja mam rodzinę małe miejscowości pod Warszawą tam do tej pory się, mówi że jak się jedzie do stacji benzynowej np. po coś na grilla i z toru jazdy na co pan teraz wraca tu głos tak powszechny pięter zaś w PZPN miał monopol prawda nie było innych stacji benzynowych 1 było Państwowa stacja centrala przemysłu naftowego jestem teraz tytułem takiego uzupełnienia do stacji benzynowej te pompy prawda, które były, który był już plany i tankowaniu o odbywało się, że tak byłem na oku to liczniki w stanach Zjednoczonych bardzo szybko się pojawił, bo już w okolicach tam 1916 osiemnastego roku w Europie jest właśnie stacji nie było także w Europie potem w latach drugiej połowy lat jest wybór liczniki, ale to było liczyć nie, zajmując się jest trujący liczniki pojawił się dopiero w latach pięćdziesiątych i czytam pokazywano cały zbiornik do jak czas to dopiero później jakoś to nie samemu, lecz żałoby zerowa HOKEJ Samuraj 3 w drogach co już chyba rozmawialiśmy mówią na ten temat co pan zaskoczył myślałam, że tego dnia stare lata 2 ceny stany Zjednoczone to było bardzo długo popularne, jeżeli nalewamy sobie sam miałem rezydent, jeżeli należały w miejscach są już krok, żeby nie śmierdziały Terence nalewał pracownik stacji, ale wtedy była podana Injac no taka to trudniejsze było to nalewanie benzyny niż jest teraz ta końcówka dystrybutora pistolet tzw. inaczej wygląda co w ogóle nie było to po prostu był żałuję też lodową koniec rura to dlatego Marynowicz oblewali tak poza tym jeszcze należy pamiętać, że większość samochodów tamtych czasach nie miała z boku wlewu paliwa to jest wynieść grubo grubo późniejszy po prostu zbierał od takiego trabanta może ludzie pamiętali tu jak ta w kalendarzu pokazywaliśmy mówiliśmy Dallas po prostu należało, aby dostać się do komandosi komory silnika i tam był zbiornik, jeżeli był przychylnie gość w innym miejscu w każdym razie wlewał się bezpośrednio do zbiornika ani przez rurę, która końcówkę miała tam dziś z lewej z prawej strony w nadwoziu to kilka minut na mieście zostało, więc na coś związanego również z benzyną, ale także z ruchem samych samochodów samych automobili przepisy, bo to też ważna rzecz w momencie, gdy pojawiały się większe prędkości więcej tych samochodów jakoś trzeba było unormować, a trochę kilka tygodni temu zaczęliśmy też mówić o przepisach, że pojawią się pierwsze prawa jazdy w muzeum też o tym, mówiliśmy nadwarciańskiego Bostonu macie też unormowano jak stacje benzynowe mają wyglądać mówił pan, że na początku zbiorniki z paliwem to były na zewnątrz wysoko postawiona na jakiś tam na rusztowaniach wielkich późniejsze pojawiali zaczęto je wbudować w ziemi 2006 . roku w Polsce się pojawił przepis, że pompa nie może stać bliżej niż 10 m od budy od zabudowań co zrobiła duży bałagan dlatego, że to po rzeczywiście stał bezpośrednio przy zabudowaniach i te stacje typu stawiano dosłownie na środku ulicy czasami jest kilka takich zachowanych fotografii z ośrodka środkiem ulicy jego samolot podjeżdża do pompy wygodniej było natomiast jeśli chodzi o przepisy no mówiliśmy już o rentę flet Agata to jest 1 z, która trudno naprawdę strasznie zatruła ocean 1 wielka Brytania Anglikom zaczęła i Anglicy pamiętajmy o tym, start motoryzacji mieli bardzo spóźniony przez ten durny przepis, który zniszczył motoryzację na samym początku Andy to tak jakby startować do 1100 m i Anglicy byli zawodnika angielskiej byłby to święto 15 m na ziemi 1 za tą nie ma szans, by wygrać natomiast inne państwa odskoczyły, ale dosyć daleko ten przepis na początku mówił, że 30 m przed pojazdem ma biec człowiek z czerwoną chorągiewką natomiast prędkość poza terenem zabudowanym to miała w nim nie mogła przekraczać 6 km / h na terenie zabudowanym ba zabudowanym 4 km na wydajność hoduje tak dlatego tym wojsko niekoniecznie tylko chodził w to takie pojazdy otrzymało rozwój motoryzacji wagi, ale muszę panu powiedzieć, że w Polsce też był taki przepis podobny do zdjęć w 2 i u nas 1 na przełomie wieków przepisy stanowiły, że tak nie nie mówiono samochód sam pojazd, że samo miasto musi mieć trąbkę i musimy sprawne hamulce i 3 latarki, a prędkość maksymalna 11 km nasze latarki tak raz albo jakoś podzielone przód tył 3 dwunasty nie w jeziorze 3 lata Racibórz 1 musi dopasować się popsuje zapasowe w tym momencie i 11 km / h tak orzekł on u nas też można było powiedzieć, że w ten sposób zahamowano rozwój motoryzacji Grzegorzem prawdę powiedziawszy, gdyby nie było tego przepisu da motoryzacja co robisz nie rozwiała dopiero przez pierwsze konstrukcje nasze pojawił się w latach dwudziestych, ale w 1908 roku w Polsce jest głupim znaków drogowych jak one wyglądały to z VAT były biało-niebieskie naj zresztą pamiętajmy o tym, że znak ostrzegawczy w Polsce aż do 1930 dziewiątego roku miał kolor niebieski żółty wprowadzono dopiero po wojnie na te przepisy pierwszy już lat po latach trzydziestych, ale nie zdążono ich i wprowadzić w ducato były znakiem beta wszystkie 5 wiem, że na pewno tam były uwaga przejazd kolejowy tak, bo to ważna, bo kolej na akcję, ale uwaga nierówna droga to na pewno był odurzony nierównych dróg był tak i serpentyny w 2 pozostałych nie pamiętam w tej chwili składa mu powie na właściwe decyzje po studiach zajęta do swoich notatek ale, ale jedno z nich stało się w każdą bądź razie gdy jeśli chodzi o przepisy wiadomo, że wprowadziła w tym Francja Francuzi jeśli chodzi o motoryzację byli liderami proszę sobie wyobrazić, że w Paryżu już od 1800 dziewięćdziesiątego trzeciego roku nie wolno było jeździć bez prawa jazdy już było prawo jazdy, a mówił pan w muzeum historii, że były, jakby 2 w Polsce prawa jazdy jedno na samochody w samej kategorii w Polsce było 5, ale kategoria druga na samochody dzieliła się na drugą, a drugą ze wzorem dla forda, gdy Arrasy we Francji też na wyłonienie albo w Polsce wraz z takim mogą być, bo tak jak powiedział w 1800 dziewięćdziesiątym trzecim w Paryżu jest prawa jazdy jest podatek nie było, ale później, gdy później, ale nic o tym nie wiadomo na terenie całej Francji 7 lat później wprowadzono obowiązek posiadania prawa jazdy w ME, a w Polsce w Polsce było to z wyroku chyba 900 ósmy 900 dziesiątym nie będą dokładnie każdy może w razie tak jak powiedziałam było to świadectwo kierownika Automobil to ktoś nazwał świat jest nie nie prawo jazdy świadectwo kierownika automobili tak jak ja miało to 5 kategorii w 1909 roku we Francji z hasłem zorganizowali międzynarodowym takie spotkanie, gdzie ustalono najważniejsze przepisy drogowe kilka takich po wyspie najważniejszych i wtedy też właśnie i innych rozszerzono gamę znaków drogowych przydzielono to co mówiłem literki poszczególnym państwom, ponieważ Polski nie byłoby SP dostała Portugalia Onet PL Itaka PL dostaliśmy dopiero w 1920 szóstym domu w UE, bo wtedy złożyliśmy wniosek, że to w Polsce przepisy o pierwszej wojny światowej były różne, bo to zależało tak jak i kolej równość rozstawy torów w zależności od zaboru n p . w województwie śląskim była podwyższona prędkość maksymalna można było ich goszczono 25 km / h inne regiony miały 15 km / h dopiero od połowy lat jest zatem to o normalizacji co przyniosły ze sobą, bo muzeum techniki posiadamy książkę 2001. roku taki poradnik Automobilisty jak pan zły humor czasami dostaje idiotka pod dach to od razu, że humor poprawia to są takie perełki za dużo państwa no naprawdę można się uciec przyniosła całą sylwetkę 4 takie perełki cytaty, które chciałby zarząd, by na koniec bardzo proszę dobrze jest instrukcja bez tego pierwszego roku w czasie jazdy na zakręcie wychyla się całym ciałem od strony wewnętrznej zakrętu, by przeciwdziałać sile odśrodkowej logiczne jest godna następczyni pastucha, ale ich w razie zbliżania się samochodu do kolizji należy podczas powolnego omijania wołać uspakaja z tymi słowami, jeżeli koń nie chce przejść koło samochodu bierze się go za ów Grek i prowadzi głaszcząc go chiński, podważając go, ale to PiS jest dla kogo dlatego, kierując automobilem biegł na własną go i po uważają go do niego najlepiej to powtórzyć kilkanaście razy, aby go miał okazję obejrzeć sobie samochód ze wszystkich stron od nich wiele dobra jazda w nocy po drogach jest najprzyjemniejsza i najbardziej bezpieczna jeśli zawołali pali się za 2 lata, gdy dorastasz Lidia Ward zapalać oświetlenia wewnątrz ChRL zaleca się jak my usilnie jej zatrzymywać samochód przed przebiegającymi z kurami tylko górami jakiegoś świnia wyleciała poprowadzone pianistów zagra z dnia 22 w Wawrze to w przepisach tyle Jerzy Lemański historyk ponad 30 letni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie na dzisiaj dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!