REKLAMA

Więcej wypadków w miejscach, gdzie zniknęły samorządowe fotoradary? Kto jest za to odpowiedzialny? Odpowiada dr Jonatan Hasiewicz

Skołowani
Data emisji:
2017-06-10 09:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem teraz proszę państwa zgodnie z zapowiedzią porozmawiamy o fotoradarach wracamy z tematem fotoradarów no bo to gorący temat przez cały czas ja się też zastanawia, dlaczego tak ciągle ten temat jest gorący, ale porozmawiamy też o pewnej odpowiedzialności za decyzje osób, które są kompetentne do tego, żeby dbać o nasze bezpieczeństwo na drogach dr Jonathan Osiewicz ekspert prawa drogowego dzień dobry panie Rozwiń » doktorze dzień dobry panie redaktorze z panem doktorem rozmawialiśmy Apropos stref płatnego parkowania i różne tematy się przewijały należy ekspert od prawa drogowego to ich fotoradary także w tych kompetencjach innych w skrócie oczywiście musimy powiedzieć, że od początku 2016 roku od 1 stycznia 2016 roku odebrano straże gminne miejskie stracił możliwość kontrolowania prędkości przez właśnie te urządzenia fotoradary zarówno stacjonarne jak mobilne było bardzo dużo kontrowersji co do tych przepisów niektórzy uważali, że w ogóle straże gminne nie powinny mieć kompetencji no i jak przystało tak się stało właśnie odebrano im te urządzenia niektórzy uważali, że że, owszem, jakieś tam powinni mieć kompetencje np. tych stacjonarnych fotoradarów mobilnych nie powinny ustawać w nie proszę państwa w ostatnim czasie pojawiło się pewne badania Instytutu transportu samochodowego, który przyjrzał się miejscom właśnie tych stacjonarnych fotoradarów używanych przez w obsłudze straży gminnych zbadanie wychodzi że, że w tych 43 miejscowościach, gdzie te stacjonarne fotoradary były liczba wypadków śmiertelnych wzrosła do 4 od 46 % w stosunku do analogicznego okresu badanym okresem był maj sierpień w do analogicznego okresu w 20002015 roku panie doktorze, a jak pan ocenia w ogóle to decyzja o odebraniu z fotoradarów strażom gminnym miejskim Motor ile osób to pewnie tyle samo opinii na, ale jak Espana rzeczywiście w tej kwestii podejrzewam ile osób byłoby powtórzyć z nami ich celem byłoby różnych opinii w przedmiotowej sprawie natomiast rzeczywiście podobne kontrowersje pamiętam w 20000910 . roku, kiedy w ogóle przyznawano strażom gminnym takie uprawnienie do rzeczywiście problem czy straże gminne mają odpowiedni sprzęt zaplecze doświadczenie do tego, żeby taką kontrolę prowadzić, by podobnie jak by te same argumenty pojawiały się przy odebraniu tych uprawnień straży straży gminnej strażom miejskim wydaje mi się, że problemy tkwiły bardziej w kwestii związanej z egzekwowanym się tych mandatów, ponieważ często zdarzało się także straże gminne były obwarowane dodatkowymi wymogami jeśli chodzi o taką kontrolę było także straż gminna, która stoi korzystała z fotoradaru stacjonarnego bądź przenośnego musiałam jest to miejsce oznakowane w sposób właściwy, czyli tzw. znakami, gdy 51 co więcej w przypadku przenośnych urządzeń jest rejestrujących prędkość musiała być zawiadomiony miejscowo właściwy komendant powiatowy policji lub komendant miejski policji prawda często dochodziło do nieprawidłowości w tym zakresie jak wstydziłem, jakby też, ponieważ mam kontakt z wieloma komendantami straży miejskich gminnych w powiatach koło Warszawy jak bym od z drugiej ręki na te wszystkie sytuacje, które miały miejsce często kierowcy od tych mandatów się odwoływali to skutecznie wygrywali potem w sądach, bo co nie było zawiadomienia o kontroli czasowej do komendanta powiatowego policji, a to nie było właściwego oznakowania albo np. oznakowanie było zatwierdzone w organizacji ruchu czasowe Janie stałej prawda jest były różnego rodzaju niuanse związane stąd też być może strażom gminnym testowane się odebrać to prawie tylko co się stało z usług dochodzi na nie ukrywam, bo te fotoradary pozostały źle takie sytuacje, gdzie przez ponad rok 1 , 5 roku czasu te maszty stały na drogach nikt z nich nie korzystał dopiero w kwietniu tego roku generalna Inspekcja transportu drogowego przejęła teren niektóre Aldona w Warszawie jedynką w Warszawie takie były w Warszawie oczywiście więcej więcej powstał powstał Gross taki problem związany z tym tematem administrować zabrano na nie przewidziano żadnych rozwiązań pod kątem ujemny jest fakt wykorzystywania tego jeszcze powrócimy do tych problemów, które była propos tych gminnych i atomu nazwą samorządowych fotoradarów, bo jednak straż miejska na to samorządy czy dany straż gminna ja pamiętam był raport Najwyższej Izby Kontroli, a propos właśnie wykorzystania tych urządzeń przez straże i tam skazywano faktycznie te problemy, o których pan mówił, ale jeżeli chodzi o o te mobilne to tę część tylko z fotoradarów osób, które można przestawiać stawić się chce, jakby nie przypominam sobie zbyt dużo zastrzeżeń, jeżeli chodzi o te stacjonarne fotoradary, do których zresztą odnosi się to badania, które mówiłem i Instytutu transportu samochodowego jest takie same przepisy były zarówno do wystawiania ustawiania mobilnych fotoradarów, jaki stacjonarnych właśnie oznakowaniu o czasowej zmianie organizacji ruchu i t d . i t d. trochę to inaczej wyglądało, ponieważ w przypadku stałych fotoradarów, czyli tych masztów ma w sobie stał straż gminna z niego korzystała już pomijam fakt, że niektórzy uważali, że to jest tzw. maszynka do pieniędzy samorządów, bo przypominam sobie 1 raport, który mówił o tym, że warszawski ten stacjonarny fotoradar potrafi zrobić 550  000 zloty niecałe 3 tygodnie prawda na temat w systemie stacjonarnym, jakby nie było wielkiego problemu tak pana dawcą zwraca uwagę na większą rolę Lucy foto radarami przenośnymi no bo one muszą być zalegalizowane te urządzenia muszą spełniać pewne parametry, ale też mogą wykonywać pomiary ruchu pojazdów co więcej był problem z ustawianiem mi w odpowiedni sposób powstawania problemy często z przeszkoleniem strażników gminnych nie uchybiając im czasami są to osoby, które powiedzmy nie mają jak wielki większej świadomości pod kątem tego w jaki sposób, gdzie ustawić w jaki sposób tą kontrole wykonywać gest był podwójny problem drugim polem pustymi znamy przypadki z województwa mazowieckiego, gdzie rozporządzenie i ustawa mówiła o tym, że takie osady fotoradary przenośne musiały być oznakowane znakami, gdy 51 przy czym ministerstwo nie sprecyzowało to nie sprecyzował przez cały czas przez cały okres obowiązywania tych przepisów czy ten znak, gdy 51 miał być czyli, informując o tym, że ochrona, która nas los tak to miał być o o ustalony jako znak czasowy, czyli na czas tylko kontroli, a potem Marszał go zabierać po kontroli czy ma być takim stażem, który stoi na stałe, a kontrola jest wykonywana czasowo, czyli może się pojawić w niektórych momentach np. przed wjazdem do miejscowości, gdzie pod tablicą, bo informacja, że jest kontrola prędko ta gmina otrzyma była taka tabliczka na odcinku 1 km może kojarzyć się państwo warto wsłuchać się kojarzą na odcinku 1000 m 500 m 2 km i wjeżdżał takich miejscowości człowiek musiał czuwać prawda jechało mi z jak dobrze wyczuwać Morawiec i właśnie to, że właśnie, ale powstawał problem tego typu jak te znaki miały być inny umiejscowione 3 stałe czy czasowe niestety były olbrzymie rozbieżności komentarzem przyglądają się kilkunastu projektom organizacji ruchu na takie oznakowanie miejsc kontroli co ciekawe na drogach wojewódzkich w województwie Mazowieckim te znaki były zatwierdzane jako organizacja ruchu czasowa i Adamas na drogach krajowych powiatowych gminnych jako stała co więcej znam takie kuriozalne sytuacje np. 1 urząd, czyli organ zarządzający ruchem na drodze zatwierdza takie znaki wiernych pora tego czasowa od jego stałe był kompletny bałagan w tym cena, ale skoro przepisy nie stwierdzały jednoznacznie czy może być czasowe czy tylko o czy przystałem NATO to on nic nie było niezgodne z jak sam był to by był to był to była to kwestia dyskusyjna potem, kiedy sprawa trafiła do sądu osoby, które dostały taki mandat podnosiły argument no i bardzo często sądy uchylały im ten mandat lub po prostu, ale na podstawie Charles, a skoro nie było, jakby w sprzeczności z przepisami, których nie było mówią w związku z tym, że to było niedoprecyzowane Prochowej niedoprecyzowane czyli, jeżeli coś jest niedoprecyzowane to jednak sąd będzie stawał po zachodniej stronie zawsze po stronie kierowcy chyba rzeczywiście opinia biegłego wskaże wyraźnie, że jakby okoliczności sytuacji nie budzą zastrzeżeń no to do Rzeszowa za legalizacją tych urządzeń przenośnych to osobna sprawa willi czasami były problemy związane z tym czy posiadają odpowiednie parametry prawda na bakalie z iskrami nasz dochód lochy wykłady występy w tym stylu także, jakby te problemy się pojawiały na dzień dzisiejszy tak mówiliśmy następ mamy sytuację straż gminna nie ma żadnych fotoradar no dobrze to teraz zapytam zdrowo pana opinię, bo z tego co pan wino mobilne fotoradary z nich był problem trzeba było jakoś uszczegółowić te przepisy, a jednak nie posłowie niejedna z nich nie pierwszy raz zresztą, ale jednak w tej w tej materii poszli całkowicie prostą drogą, a wszystko do 1 worka odebrali możliwość całkowitej kontroli strażom gminnym i i strażom miejskim właśnie kontroli prędkości i czy w pana opinii straż miejska i gmina ma kompetencje co do obsługi stacjonarnych się zatrzymuje na tych do, o których nie było żadnych stać, żeby woda w stacjonarnych fotoradarów rzeczywiście wydaje się, że w fotoradar stacjonarny jest z fotoradarem, który działa w sposób mechaniczny dawna powtarzalność występuje działań w zakresie tego urządzenia ja akurat miałem okazję przyglądać się całej procedurze montażu sprzętu związanego właśnie z fotoradarem stały stacjonarny w 1 z podwarszawskiej gminy nieprzyjemność oglądać m. in . z najbardziej nowoczesnych takich fotoradarów, w którym właśnie był fotoradary obsługiwane przez gminę podwarszawską nie będę podawał konkrety nas rzeczywistością, bo doc. Lechem w każdy po śladzie co ciekawe ten fotoradar sam działa samoczynnie ustawia się jedynie tolerancję prędkości plus minus tam 1020 km / h uruchamia się system i on robi zdjęcia oczywiście do momentu, kiedy wyczerpią się pamięć miasta jest tu jakby nie było większych problemów co więcej też te fotoradary potrafił dokładnie wskazać i twarz kierowcy jego obraz i numer rejestracyjny jest to było bardzo proste strażnik Gminny tylko przechodził po zakończeniu dnia zbierał te wszystkie dane jedno i były wysłane wezwania jest jakby tutaj pod kątem odebrania strażom gminnym tej kontroli z fotoradarów stałych tych stacjonarnych po przyznał się, że jest trochę dziwne no bo rzeczywiście te fotoradary stałe wymagały po pierwsze, nakładów finansowych samorządy poniosły olbrzymie koszty gminy po IPO poniosło olbrzymie koszty związane z montażem tych urządzeń przeszkolenie pracowników do obsługi tych urządzeń straże gminne też po zatrudniały wielu pracowników do obsługi tego wszyscy nie tylko montaż, ale też system, czyli razem Boże Boże Boże państwa po kolejna kwestia Anny zwróćmy uwagę na to, że inne, by z tego miejsca aktu którym, którym mówiłem w momencie, kiedy stacjonarny fotoradar działał pracowało straży gminnej kilkudziesięciu pracowników, którzy obsługiwali potem oczywiście ma datowanie całą procedurę zaplanowano na dzień dzisiejszy zatrudnienie się zmniejszyło do kilku osób, ponieważ już niema Tychy Tychy, jakby nie ma potrzeby, bo nie, ponieważ już obsługa, jakby tego fotoradaru została wygaszona jest z mocy ustawy, więc na pewno to jest pewien bodziec raczej pewne obciążenie finansowe dla gminy, które tak naprawdę wcześniej noc trwały z tego zyski no i wykorzystywały to m. in. na rozwój infrastruktury lokalnej dróg sztama jesiennych zaczyna teraz tego nie ma nie ma tego źródła dochodu, więc jest to bowiem też problem co więcej znam sytuacje obydwu gmin, które wręczył jedno oburzone oburzone tą zmianą chciały, by dochodzić roszczeń odszkodowawczych tylko pytanie od kogo prawda Lotos WOS no właśnie boje prawo stanowią posłowie tak przedstawiciele suwerena narodu prawo jazdy natomiast faktem jest to, że od kogo, choć dochodzić odpowiedzialności no w tym przypadku są to pieniądze wydane tak naprawdę, bo to w błoto przez gminy w błoto wyobraźmy sobie małą gminę słynna gmina Szczecinek droga krajowa nr 11 fotoradary były dla nich żyłą złota po prostu tak naprawdę, ponieważ jej przy takim natężeniu ruchu wystarczyło ustawić znak 40 km / h tranzyt Poznań Koszalin Bałtyk na nogi oczywiście latem można było dobrze dobrze tak rozmawiamy o tych kosztach poniesionych przez gminy, ale jednak tutaj Skołowanych zajmujemy się bezpieczeństwem ruchu drogowego i kolejna tanio pana opinii czy fotoradary poprawiają bezpieczeństwo w ruchu drogowym odpowie w sposób enigmatyczny dla tak jak i gdzie ich prosto w jedno Iwanow tutaj te badania, które szczątkowe, bo szczątkowa, ale jednak jakieś Instytutu transportu samochodowego pokazują, że żona jednak po dezaktywacji tych fotoradarów liczba wypadków w tym śmiertelnych stłuczek rannych wzrosła wydaje mi się, że kwestia fotoradarów to też kwestia podejścia nas jako Polaków do jazdy samochodem, ponieważ u nas jest taka, jakby przeświadczenie, że jeżeli droga szeroka prosta to jedziemy jak najszybciej ile fabryka dała droga jest najwięcej wypadków jak grabarz jest najwięcej wypadków i tam niech pan zwrócić panie redaktorze i nasi słuchacze wzywał też dostrzegają tam z reguły te fotoradary stają, ponieważ u nas kultura jazdy opiera się na prędkości w innych krajach kultura jazdy plaż na bezpieczeństwo ruchu drogowego Dolnego dochodzi jeszcze kwestia przy znakowaniu dróg u nas znak znak znakiem pogania, gdyż jedynym krajem w unii Europejskiej, który ma tak rozbudowany system oznakowania dróg zwróćcie państwo uwagę, że na drogach nawet w miastach czy gdzieś poza miastami mamy znak zakaz zatrzymywania się zakaz utrzymywania się parking koniec parkingu początek parkingu koniec tak dalej tak dalej ten las znaków te wszystkie informacje często kierowcy przytłaczają kierowca z psychologii ruchu drogowego myta maksymalnie 3 dopięciu znasz się zgadza i oni, kiedy widzą ten las znaków to oni jak oni patrzą i wody przyspieszają stoi fotoradar no i teraz prawdopodobnie fotoradar moim zdaniem jest jedynym elementem, który wymusza na kierowcach właśnie jest ograniczenie prędkości możliwości, by być może być może jest tak, że nie jest w przyp przy ograniczonej prędkości powstaje pewien efekt gwałtownego hamowania w nas niektórzy eksperci zwracają uwagę, że kierowcy hamują przed apotem przyspiesza jasne tylko ja się tutaj nie zgadzam z tą argumentacją, ponieważ tak jak mówiliśmy odpowiednio wcześniej był znak informujący o tym, że będzie fotoradar mówi malarz znaków o lesie znaków nieprzypadkowo ten las znaków powoduje, że tego znak po prostu nie widzimy widzimy, a ja myślę, że to jednak kierowcy byli już tak uczuleni na to, że są fotoradary jednak dostrzegamy być może się uczą na okres odbywania się podzielą rzeczywiście jest mało tego zresztą inne też badania, o których powiemy w następnej części, bo teraz już czas na skrót informacji dr Jonathan Han się liczy ekspert prawa drogowego jest państwa i moim gościem rozmawiamy o fotoradarach w następnej części porozmawiamy o odpowiedzialności decydentów i trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej dr Jonathan oczywiście ekspert prawa drogowego i proszę państwa rozmawiamy o fotoradarach za chwilę przejdziemy do odpowiedzialności myślę, że to bardzo państwo zainteresują odpowiedzialności decydentów, którzy swoimi różnymi domysłami sprawiają, że na drogach jest bezpieczniej albo mniej bezpiecznie w poprzedniej części pod koniec powiedziałem jak to zresztą Pandeva, a ten Damian cel ograniczenia prędkości przez fotoradary wśród kierowców właśnie centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, która obsługuje wszystkie obecnie wszystkie fotoradary przeprowadziło badania jak zmienia się to właśnie postrzeganie i tam wynika, że zdecydowanie te fotoradary ograniczają prędkość w tych miejscach oczywiście, gdzie stoją myśląc o tym, że prędkość ma znaczenie w bezpieczeństwie ruchu drogowego i to chyba jesteśmy zgodni całkowicie dach doskonale to się cieszy zmniejszenie prędkości poprawia bezpieczeństwo to właśnie przechodzę do tego, jeżeli wiemy, że coś poprawia bezpieczeństwo, a pomimo tego posłowie decydują się odebrać 1 z elementów poprawiających bezpieczeństwo to jaka jest wśród tych posłów odpowiedzialność za to decyzja w tak mówiliśmy w poprzedniej części tej audycji na początku rzeczywiście ta zmiana była moim zdaniem zbyt pochopne on, ponieważ im dać odebrano odebrano w rozmiarze być może ten problem z tymi przenośnymi fotoradarami Okaj to oczywiście był problem przepisy były doprecyzowane praktyka pokazała, że być może straże gminne sobie z tym narracji na temat odebranie stacjonarnych fotoradarów i potraktowanie wszystkich na równi przyznanie wyłącznie generalne Inspekcji transportu drogowego administrowania ty tymi fotoradarami no jest moim zdaniem było trochę decyzją przedwczesną oczywiście jest tylko moja opinia być może parlamentarny zespół ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego miał inną opinię w tej sprawie było właśnie głównie argumentowane tym, że fotoradary są maszynką tak jak zresztą pan poziom szynką do zarabiania pieniędzy przez gminę i nie poprawiają bezpieczeństwa ruchu drogowego, skąd posłowie o tym, wiedzieli czy nie poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego myślę, że sami gorzowianie radzą, bo nie było żadnych badań właśnie czy badania są w innych krajach można było skorzystać, ale po co więc, tym bardziej zastanawia się, jaka jest wśród posłów w tym momencie odpowiedzialność za chociażby te czasy 46 % więcej ofiar w tych miejscach w tych miejscowościach, gdyby fotoradary no właśnie za to co się wydarzyło ciężko mi jednoznacznie powiedzieć natomiast na pewno faktem jest to, że ci sami posłowie, bo przecież to była kadencja poprzednich poprzednich rządów PiS ani posłowie, którzy wprowadzili te przepisy ci sami usuwali potem we, bo to wszystko działo w latach 20102015 przyznam szczerze jej nie znamy, jakby z powodu, dlaczego tak się stało jej jedyny argument, którym parę lat temu to była ta kwestia fiskalizmu fiskalizmu budżetów gmin, które chciały z tego korzystać szkoda, że ten został oparty właśnie badaniami pod kątem jej bezpieczeństwa ruchu drogowego wydaje się rzeczywiście fotoradary, chcąc nie chcą w tych miejscach newralgicznych poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, aczkolwiek moim zdaniem bardziej kompleksowe rozwiązania w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego są istotniejsze jak chociażby edukacja kształcenie kierowców mamy też np. teraz znany, że kierowcy, którzy mają po świeżo prawo jazdy tam mają ogromny żal do wstępnej tak dalej więc, jakby te elementy mają tak, by w sposób bardziej kompleksowe tematu jak Thomas to mianowicie, że to są działania długofalowego salowe z fotoradarami jednak pływaliśmy TUI teraz zdecydowanie wpływy, by fotoradar działa działa na działa na kierowcę, o ile tego znaku nie widzi to mamy różne zdania w tym w tym aspekcie Raster znak będzie raz go nie widzi, ale jakoś widzi ten żółty maszt to 1 to jednak hamuje prawda jednak hamuje jednak zdania pytanie co się dzieje dalej woźnego doświadczeniach jeździe po Warszawie i po okolicach to za fotoradarem wszyscy zarobią itd, a wszyscy grają panie doktorze to o tym czy w ogóle fotoradary powinny być oznakowane wcześniej, bo przecież to też można zmienić przepisać oczywiście jak najbardziej to to pomoże jeśli do końca, choć do końca, bo Trybunał Konstytucyjny wypowiadał się Khan z innymi, że niestety, ale z miejsca kontroli kierowca musi być o tym, poinformowany, dlatego że najnormalniej w świecie Jenny nie może być obywateli zaskakiwany przez organy administracji publicznej informacjami czy też kontrolą Ależ można spodziewać to jest o tym, rozmawiać z Ewą, ale ja ja wracam do tej odpowiedzialności w bo jednak posłowie pewnie moralnie tylko w obecnym stanie naszych przepisów są tylko moralnie odpowiedzialni ale jakby ktoś się tak naprawdę skupił i chciał dochodzić swoich praw i mówi n p . o rodzinach, które straciły w takich miejscach kogoś bliskiego w wyniku wypadku drogowego i ona prześledziła całą sprawę i uznały, że odebranie tego fotoradaru mogło wpłynąć na ten wypadek, w którym zginęła jakaś bliska im osoba i to jest za to odpowiedzialny za odebranie fotoradar ma posłowie, więc tak jak by się przyjrzeć temu i jaką mają drogę prawną takiej osoby, które chciałyby w ten sposób domagać się swoich praw i jak jakiegoś zadośćuczynienia HFT jest odpowiedzialność tak naprawdę za wszelkiego rodzaju szkody, które mogą powstać w związku z powiedzmy niewłaściwym oznakowaniem dróg czy też niewłaściwym sposobem jak jej utrzymania drogi Chile płacą powiedzmy dziura w drodze przykładowo tak też na kołdrę wiedzie dojść do wypadku zarządca drogi zarządca drogi zarządca drogi przy fotoradarze mówi, ale ja bym chciał postawić ten fotoradar ja bym chciał iść dalej nie mogę nie mogę Bomi posłowie odebrali jako możliwość ich przypadku wypadków od mamy odpowiedzialność, gdy zasadach szkód komunikacyjnych znam odpowiedzialność cywilną w lany fundusz gwarantowanych świadczeń takich przypadkach i t d. jestem też zupełnie inny przypadek rada miasta mówi o sytuacji trochę z prawnego punktu widzenia abstrakcyjnej, czyli sytuacja, w której ktoś lub ktoś z rodziny kogoś doznał uszczerbku na zdrowiu i na skutek tego nagle dochodzi do sytuacji, gdzie ktoś, by chciał dochodzić od osób stanowiących prawo czy nie egzekwujący prawo czy wykonujących prawo chciałby dochodzić odszkodowania przyznał, że takiej konstrukcji prawnej nie wyobrażam sobie inna rzecz, której pan redaktor mówił, jaka odpowiedzialność tych osób, które te przepisy usunęły odpowiedzialność jest tak naprawdę to by żadna przed narodem prawda no bo i tak naprawdę się poseł czy senator to tylko ich łącznie ma odpowiedzialność jest wynikającą z konstytucją ona jest bardzo ogólna zresztą są chronieni immunitetami, a tak dalej, więc tak, by dochodzenie tego jest bardzo ciężkie, a prymas podał pan 1 ciekawy wątek w swoim w swoim w swojej wypowiedzi, kto za to bezpieczeństwo ruchu drogowego odpowiada na jak pan spytał posła to po paru lat, że pana, bo to jest krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego są wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego są poszarpane audytorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego z i t d. i t d . którzy to wszystko mają kontrolować powstaje pytanie jak to jest w praktyce w praktyce jest tak, że wszystko się była najniższym poziomie 3 jak to się dzieje halo mamy sprawę przeciwko zarządcy drogi rarytas oczywiście uszkodzeń nawierzchni bez wieści dla rodzaju jak sytuacja lub mamy zwykłą szkodę komunikacyjną my wtedy ubezpieczyciele i t d. dzieje w ich wchodzą z prawem ma on, że sprawa cywilna cywilna z rządem i to wszystko zrozumiał albo winnym jest zarządca drogi albo osoba, która spowodowała kolizję wypada dokładnie, a czy nie uważa pan, że złe, że powinno się jednak coś zmienić, żeby tego w jaki sposób nas na zasadzie oczywiście, gdyby Logi, żeby jednak pokazywać zarządca drogi w takim momencie mówi ja chcę, żeby to był fotoradar, ale nie ma takiej możliwości centrum automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym też ma pewne kompetencje, ale nie może wszędzie tych fotoradarów były postawić takie podziałem wyniku tej decyzji posłów z polskich dróg zniknęło 400 fotoradarów stacjonarnych i mobilnych w 43 miejscowościach były stacjonarne czy diesel z 43 miejscowości, gdzie te fotoradary jak się zgodziliśmy poprawiały bezpieczeństwo, ale zniknęły i tutaj jest w pełni odpowiedzialność za ten stan wśród posłów to oni o tym, zdecydowali nie zarządca drogi nie jest jakiś policjant nie jest strażnik Gminny nie ja jako użytkownik ruchu drogowego tylko poseł poseł, który głosował za tym, żeby odebrać fotoradary w 2015 roku o większości z tych posłów już niema natomiast nie jest co można zrobić w takiej fazie ich jest rząd wydaje mi się, że być może jakaś działalności lobbingowej, która by zmierzała do tego, żeby jednak przywrócić możliwość korzystania z tych fotoradarów jest pan ciężko to jak wycofać się z tego zostało wprowadzone prawda, tym bardziej że małe zainteresowanie jest obecnie k Gogol, ale bardzo trudno będzie obecny minister wiceminister odpowiedzialni za bezpieczeństwo w ruchu drogowym i wiceminister Schmid odpowiedzialna za drogi głosowali właśnie za tym, żeby odebrać Lorraine raz tak, tak więc jakby my obywatele tej pola manewru zbytniego nie mamy ewentualnie możemy za na nich nie zagłosować w przyszłych wyborach moja chora generalnie jak zresztą mamy dużo do czynienia z kwestiami związanymi z projektowaniem dróg i organizacji ruchu czasami zarządcy dróg coś bardzo chcą naprawdę chcą takie rozwiązanie typowe, który bardzo pomogło pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego np. jakieś bariery olśnienia owal dachu jakich rozwiązaniach typu mniej uspokojenie ruchu drogowego np. mamy taką holenderską książkę spotkania ruchu drogowego Lecha znowu nerw gaz są bardzo ciekawe rozwiązania w jaki sposób zwiększać bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach niestety tego nie można w Polsce wprowadzić, bo nie ma przepisów i co się dzieje zarządcy dróg albo na własne ryzyko wprowadzają pewne rozwiązanie zgodne z przepisami i liczą na to, że nikt nie będzie wnikał w szczegóły, bo jest lepiej prawda i to sobie gdzieś tam jakoś tak funkcjonuje zresztą widzimy naszych drogach różańcami niekonwencjonalne rozwiązania jest jest 1 możliwość albo druga możliwość zarządcy dróg mówią, że przepisy nie pozwalają im c mogą zrobić nic nie mogą w tym ty jesteś w tej sytuacji wskórać ciekawe jeszcze jest to, że często są takie komisje powoływane przez zarządzających ruchem zarządców dróg i policję, które wspólnie z opinią rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego wczasach w tych komisjach właśnie podnoszone są te argumenty, że likwidacja fotoradarów pogorszyła bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach gminnych powiatowych i t d. co z tym można zrobić w dzisiejszym stanie prawnym niedziela wymaga to proste zmiany ustawowej nauczyli posłowie ci posłali posłowie właśnie tutaj wracamy do sedna proszę państwa przy następnych wyborach zresztą ja zachęcam zawsze przy okazji wyborów w procesie zainteresować tym w jaki sposób posłowie dbają o nasze bezpieczeństwo też posłów oczywiście na drogach niech to będzie 1 ne z argumentów za albo przeciw wyborem danego posła niezależnie od od partii, bo za odebranie fotoradarów strażom gminnym miejskim głosowali posłowie ze wszystkich partii jak 1 mąż jakoś się wstrzymali, ale za przeci w to mało, kto głosował jeszcze 1 rzecz, a propos tej odpowiedzialności właśnie chodzimy po głowie zresztą o, o której pan trochę powiedział zarządcy dróg, bo są też takie sytuacje, kiedy jest możliwe poprawienie bezpieczeństwa na German na drodze w jaki sposób z nim znane są dozwolone są jest używanie tego sposobu jak chociażby tzw. spowalniacze na drogach inżynieryjna wyspowe czy cieczy przez całą szerokość jezdni tak dalej zresztą ostatnio było zastosowane są w 1 z dzielnic Warszawy przed przejściem dla pieszych i poprawiło tam bezpieczeństwo no właśnie wiemy, że coś poprawia bezpieczeństwo wiemy, że są jest wiele takich miejsc i tutaj zatrzymajmy się na przykładzie przejść dla pieszych, bo tak będzie łatwo jest wiele przejść takich samych w 1 miejscu zarządca drogi robi to rozwiązanie to chociażby właśnie te spowalniacze winnym nie chce, choć wie, że ma jest tam dokładnie taki sam problem i co w tym momencie jak i w jakim w, jakim stopniu ponosi odpowiedzialność właśnie za to co się dzieje w tym miejscu, gdzie nie zastosował takiego rozwiązania to ja powiem panu ostro na to pytanie od tyłu nadaje jak to wygląda w praktyce po raz drugi atak, kto chce umieścić próg zwalniający na drodze do, bo jest przedszkole bez polotu mieszkaniowa, bo są zaś bez plac zaba w zarządcy drogi z reguły wpłaty z sobą sam siebie niskie zarobki mnoży była jasność zarządca drogi odpisuje, że nie ma na to środków finansowych, ale droga wspólnota, choć drogi dyrektorze szkoły wy możecie samodzielnie wykonać projekt organizacji ruchu wykona zmiana organizacji ruchu, a potem samodzielnie taki próg umieścić naj co się dzieje oczywiście taki podmiot wnioskujący trochę poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego na własny koszt wykonuje dokumentację potem na własny koszt montuje ten próg zwalniający, ale ten próg w rezultacie powstaje na drodze jest to w 100 % niezgodne z przepisami przepisy ustawa o drogach publicznych, mówi że za bezpieczeństwo ruchu drogowego zaś utrzymanie jej i organizacji ruchu odpada zarządca drogi między nimi też o tym, mówi rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach tak, ale zarządcy dróg w związku z tym, że nie mają środków finansowych chce dołują to na podmioty trzecie w rezultacie mamy taką sytuację, że właśnie w jednych miejscach są progi, a tam czasami, gdzie powinny być rzeczywiście nie ma w ogóle jej kto ponosi odpowiedzialność, jeżeli dochodzi do wypadku no to zarządca były osoby, które uczestniczyły w wypadku, ponieważ mamy ustawę prawo ruchu drogowym tam jest ogólny przepis, który mówi o tym, że kierowca ma zachować należytą o ostrożność, więc jeżeli dojdzie do jakiegokolwiek wypadku zawsze szkoda wyniku wynikająca z niej z niezachowania ostrożności przez kierowcę natomiast gdyby powiedzmy infrastruktura drogi nawierzchnia bądź oznakowanie było niezgodne z przepisami bądź sprzeczne w tym momencie może za zarządcy drogi występować poszkodowani naprawdę bardzo skuteczne kilka takich spra w prowadziłem co więcej powiem państwu, której szczerze, że tak naprawdę u nas większość znaków w Polsce tak naprawdę stoi niezgodnie z przepisami mamy 1 przepis rozporządzenia, które mówią o tym, że odległość znaku odznaką BOR za budowane musi być minimum 10 m koja z rzędem temu, kto nie pokaże w Warszawie znak i znaki w takich odległościach oczywiście w niektórych co się zdarza, ale raz wjedziemy do Śródmieścia mamy znak na znaku tego na ZUS zapewnia na koniec jak pan jako radca również prawne ocenia taką sytuację że, że ktoś przychodzi do zarządcy drogi mówi na przejściu dla pieszych doznałem jakiegoś uszczerbku na na zdrowiu i ja znam rozwiązanie, które mogłoby poprawić bezpieczeństwo, gdybyście zastosowali toby mi się nic nie stało i pozywa was za to, że zaniecha liście pewnego działania, które mogłoby poprawić moje bezpieczeństwo na tym odcinku drogi odpowiedź zarządcy drogi byłaby proszę napisać pismo, że jest szansa żeby, żeby takie takie pozwy ne były na plus właśnie osoby, która wydaje się wydaje mi się bardzo ciężko pod kątem dowodowym pod kątem dowodowym, ponieważ pieszy też nie jest ubezwłasnowolniony sam może podejmować decyzje mniej lub bardziej racjonalne dlatego też, by wszystko zależałoby od konkretnego stanu faktycznego, a temat rzeczywiście tutaj pole manewru i kierowców i pieszych ta jest władza jest bardzo mała być może kompleksowe działania i zarządzających ruchem i zarządców dróg powinny im pomóc poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego i pod kątem fotoradarów innych rozwiązań dr Jonathan, choć wielbiciele ekspert prawa drogowego był państwa i moim gościem bardzo dziękuję cały raport na temat tych miejsc, gdzie były fotoradary, gdzie się pogorszyło bezpieczeństwo Instytutu transportu samochodowego są dostępne na profilu Skołowanych na Facebooku, więc zachęcam państwa do odwiedzenia ich i przyjrzenia się tym badaniu bardzo panie doktorze dziękuję za rozmowę dziękuję również dziękuję również państwu zaprasza na zmotoryzowanych dwunasta 20 już za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA