REKLAMA

Dlaczego tak mało kobiet komponuje muzykę filmową? Gościem był Jan A.P. Kaczmarek

Do Zobaczenia
Data emisji:
2017-06-10 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:39 min.
Udostępnij:

Od 14 do 21 lipca w Łodzi odbędzie się festiwal filmowy Transatlantyk. Jan A.P. Kaczmarek, pomysłodawca i szef festiwalu opowiada o sile kobiety, która ma być siłą napędową festiwalu oraz o tym, dlaczego tak mało kobiet komponuje muzykę filmową.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia w studiu zanosi się Jan AP Kaczmarek dzień dobry dzień dobry państwu dziś będzie państwo zapraszać na tegoroczny transatlantyk Festival od czternastego do 21 lipca w Łodzi Radia TOK FM jest w tym roku patronem medialnym festiwalu, więc będziemy tam obecni ze studiem Radia TOK FM będziemy rozmawiać się z filmowcami 1 z krytykami filmowymi z kompozytorami, bo oczywiście Jan Kaczmarek jego postać chwilę nie Rozwiń » może być odległy od muzyki etno ze za chwilę będziemy dokładniej opowiadać no i cóż będziemy przyglądać temu co na transatlantyku będzie się działo my dzisiaj robimy takich krótki wstęp zresztą nie pierwszy, bo od jakiegoś czasu opowiadamy państwo co w Łodzi będzie można oglądać, ale ja bym chciała stąd zacząć rozmowę od tej kobiety, która na być w wersji nie tyle symbolem ale, ale gdzieś tam na małym postać kobiety ma przyświecać samemu festiwalowi hasło festiwalu to siła kobiety na co zwróciliśmy uwagę niż siła kobiet siła kobiet traktuje indywidualnie istotne różnice tego, że siła kobiet i jest takim matkom próbą dotknięcia istoty kobiecości i tego i tej mitologicznej kobiety idealnej kobiety i i potem ktoś się rozkłada na tłumy kultury kontynenty i różne kwestie, które dotyczą życia kobiet i społeczeństwa w związku z ubiegłym już my chcemy patrzeć na kobiety jak na postać mityczną WI co jest bardzo oczywisty wybór wydają się, bo cały świat dziś czuje obecność kobiet jako i Energi kobiety jak tę energię, która definiuje wiele zachowań, które ocenia i kobieta i a w tłumie kobiety mają odwagę, która jest dziś rzadka i one też mają wrażliwość protestów w sprawach, które zmagają protesty co się dzieje na całym świecie i jest, więc po prostu jak przystało na taki wrażliwy festiwal społecznie my w tym roku skupiliśmy się nie znaczy to, że to jest jedyny temat festiwalu to zawsze sztywna oś, wokół której się, więc inne tematy natomiast w debatach i filmach i muzyce kwestia kobiety będzie gdzieś tam centralne, ale to my my zatrzymamy się chwilę przedtem, bo byłoby dzisiaj właśnie czas żeby, żeby na tym się skupić Annę to zwykle jeśli myślimy właśnie o sile kobiet teraz stoimy mówi się właśnie tych kobietach w grupie czy też bycie Żydem demonstracje czarne protesty protesty przeciwko Trumpowi to wszystko odbywa się w grupie mówi się o wkurzonych kobiety wreszcie wyszła na ulice i w grupie mają mają siłę, a czym w takim razie jest ta mityczna kobieta intymnym archetypem kobiety dla ciebie kolorystyczne często tą energią domową tak inżynierze domową, że w takich podstawowych konfrontacja czy polemikach czy współpracy z dzisiejszej rozmowie kobieta jest stroną w tym elementem modyfikujących zachowanie marż w 6 składowisko w biznesie zwieńczy układają ze sobą od wieku ponad 10006  000 000, lecz układają i układanie dziś jest w innej niż zawsze, bo inne z kobiet dzisiejsza one zużywać wyzwolona ale, żeby być wymagająca, ale świadoma i rysie mówmy o naszej kulturze Europejskiej 330 trasy atlantyckie nazwijmy, ale nawet w krajach, gdzie kobiety są w trudnym położeniu myślałby wkręcić w Arabii Saudyjskiej czy rzeczywiście dalekiej Azji to i one też przez dostęp do internetu przez świadomość tego co dzieje się w reszcie świata reagują inaczej one są nie da się zatrzymać pewnej drogi, jaką kobiety przeszły i ta kobieta właśnie pojedyncza ta, która staje oko w oko z mężczyzn oraz świat bistro musi wynegocjować swój dzień albo nas to skoryguje wywołanego skonfrontuje odwołanego zainspiruje to jest siła, o których czasami zapomina się i mówią nie tylko, dlatego że historycznie ciągle jeszcze punktujemy w takim kręgu apoteozy mężczyzny takiej, jakiej apoteozy wezmę nawet nie nienazwanych, że jak byłem niedawno na konferencji w Brukseli licencji praw autorskich tam przy stole same chłopy i i test taki szok teraz dla mnie jakby się zdarza taka sytuacja Elany się zdarzają, że w ZUS-ie takie gremia takie miejsce, gdzie nie ma ani 1 kobiety i jest fascynujące jak jest możliwe w Europie, ale jest możliwe jest żywy temat strat to można rozmawiać bardzo długo, w czym ważne jest to wkurzające Jane mającym bardzo świeże doświadczenia z festiwalu w Cannes to znaczy pierwsze to, że nawet tam czy to, że samo Cannes i dobre wrażenie, że jeśli patrzymy na środowisko filmowe, ale w niektórych częściach globu, by jak n p . nie wiem w Berlinie lub inne festiwale jest gdzieś faktycznie walczy o o równouprawnienie tak jeśli myślimy o o festiwalu w Cannes czy tak samo jest np. chodziło nie wiem dokładnie za chwilę mi powiesz to jednak jest ciągle bardzo konserwatywne środowisko to znaczy są piękne kobiety w wieczorowych strojach z wy nie do końca pięknymi mężczyznami rzecz wygląda to często bardzo groteskowo w konkursie głównym mamy tylko 3 kobiety robimy wielkie halo, dlatego że kobieta pierwszy raz dostała statuetkę za reżyserię pierwszy raz dopiero od 70 ekran, a z drugiej strony wybucha wielka dyskusja o tym, że kobiety matki karmiące nie mogą wejść do Pałacu festiwalowego, żeby nakarmić swoje dzieci na festiwalu w Cannes, więc mam wrażenie że, żeby gdzieś ta dyskusja o sile kobiet 1 trwa, ale to ciągle jest to ciągle jest jednak w powijakach chciałby też początek to jest proces jest bardzo ważne, żeby pamiętać, że wszelkie idealnie się one dojrzewają, że to kropla, która drąży ona w końcu wydrąży natomiast były też nie wydarzy samo i bez walki bez wysiłku bez zorganizowanej akcji wisi wydać szukać prostych analogii nawet gdyby nie Solidarność Polska wolność byśmy mieli do nas prezesi byli nam nikt nie dało zwykle musi być długotrwała zorganizowana w akcje ci działanie wielu wielu ludzi mądre bardzo, bo mądrzy są częścią częścią postępu IOD rezultaty na Hollywood wygląda też jest konserwatywny realizować swoje własne troszczą, choć nuty przechodzi swój własny konwulsje teraz jestem członkiem Akademii biorą udział w tej wewnętrznej debacie, która będzie się odbywał od ostatnich dwóch-trzech lat na temat nie do reprezentował nie do reprezentacji, czyli że za mało z kobiet ludzi z różnych mniejszości także etnicznych jest ogromny wysiłek ale, żeby gdzieś tam dojść w jaki z tych Stanów równowagi płci jest trudne, bo w Akademii kryterium tym krytycznym jest jakość twórczości body staje się członkiem Akademii na skutek oceny jej poziomu twórczości legendy z potencjalnego członka sił, żeby zaproszony ze względu na kolor skóry na dorobek, ale jest niewiele osób na świecie, które mają wystarczający dorobek i które tak, aby mieć trochę rzeź, bo ona była jednak będą moje zdumienie, kiedy jako pięćdziesięciolatek jestem członkiem Akademii w roku 2005 i byłem 1 z najmłodszych członków należał do młodzieży z Akademią wejść robili wszystko ludzie bardzo bardzo dojrzali co też jest tytuł nie jest samo w sobie niczym złym, bo oni wiedzieli mają bardzo wyrafinowany gust i są odłączeni od wyścigu to znaczy nie mają interesu ekonomicznego co trudniej korumpowanie tego co nas, że członek Akademii dojrzały i kto jest tam jest, aby już przeszedł na emeryturę w cudzysłowie albo już jest dziś ten etap kariery, że nie ściga się codziennie on ma większy spokój wewnętrzny większą uczciwość w ocenie był już niema osobistego interesu niejeden ma przyjaciół kolegów daje wiele ale, ale do liści, że ktoś nas natury słabo słaby charakter to zawsze będzie ulegał wpływom mówimy o tym, że drzemie w mojej ocenie innych człowiek bardzo dojrzały i jest trudniejszy do z manipulowaniem niż młody, który gdzieś tam pluska się w tej wodzie jej i czeka na falę albo na wyjazdy służbowe winduje w górę, dlaczego jest tak mało kobiet kompozytora to jest zrobione to stresujące jazda jest oddanie już parę lat temu, kiedy zacząłem robić konkursy kompozytorskie w ramach festiwalu transatlantyk i pierwszy rok 2011 w konkursie muzyki filmowej było prawie 40 % kobiet bardzo duże wtedy mięsiwa 20 już kandydatów z czego z było prawie 100 kobiet i one zniknęły jak zamierzamy gdzieś daleko się stworzyć trasy możliwe jedynie dziewczyn co ich zniechęciło były w większości bardzo dobry tak nie było różnicy, a jakości pracy natomiast boję się, żeby różnica wiary sukces, że one były przekonane, że się nie należy albo, że nigdzie nie pomoże jakieś takie boi się były tam elementy niewiary w słuszność tego wysiłku, ale budowanie kariery Silvia w muzyce to my też to jest długi proces wymaga uporu wiary i do odporności na ciosy i jej chcemy zasilić już w roku, by taki proces, lecz po festiwalu tegorocznym szukanie tych młodych kompozytorów co się z nimi stało i marzy zbudowania jakiegoś rodzaju takiego wezwie do klubu wymiany doświadczeń i takiego z portfela czy też w jego wspieranie wątpiących w Ameryce zużycie gazu holm w tej chwili powstał taki klub fantastyczny występ kory kompozytora, który nie, bojąc się tego, że będą oskarżane, że budują sekretne kobiece tylko, że świadomość, że w grupie będą silniejsze i stoi w tej chwili wszyscy liczący kompozytorzy, których znamy ich koledzy Hansa Zimmera po wszyscy by zwracają uwagę na te kwestie jak zatrudniamy kogoś kto, gdyż do pomocy asystentów czy orkiestra torów czy dyrygentów to dbamy o to, żeby sprawdzić czy nie zatem dziś kobiety które, która ma podobne kwalifikacje czy robi to ledwie aktorom pominęliśmy skutkiem takiego automatu, który się włączyć dziecko są mężczyźni mijają się gdzieś tam tworzą wożą takowego wydawałoby się oczywistą tkankę podczas kiedy obie są fantastyczne wieże robimy co możemy etyce pracy program i jest też proces głównie psychologiczny znaczy nie ma merytorycznych różnica jest tylko kwestia siły wiary w to czy się uda czy drogie panu wierzyć w siebie po prostu jest w te wciąż magazyn filmowy do zobaczenia Jana AP Kaczmarek jest dzisiaj moim gościem transatlantyk Festival na ten festiwal dzisiaj państwa zapraszamy od czternastego do 21 lipca w Łodzi Radia TOK FM jest cennym partnerem patronem medialnym tegorocznego festiwalu rozmawialiśmy o tych kobietach, ale chciałbym, żebyśmy teraz przyjrzeli się bardziej temu co na festiwalu nas czeka w inny w lipcu w realnej cóż może może zaczniemy od 100 łóżek, bo do łóżka startują nawet strach przed festiwalem z tego co my wiemy na idei to takie bardzo wyjątkowe kino plenerowe, które zawsze w trans Atlantykiem było na jej w tym roku też nie zabraknie bardzo jesteśmy dumni z tego wyszło kilka białych musieli powtarzać powtarzać to, że cokolwiek uda się oryginalnego mieścić się to trzeba o tym, mówić o niej nie ma łóżko teki, czyli kino szkód łóżkowego, bo nie dość, że z tego było 50 kin w 1 miejscu, bo każdy już jest daremny kinem, tyle że oglądamy wszyscy ten sam film i ten sam dźwięk jest szkołą, ale po uszy są ogromne tam wchodzić w dziale 6 osób siedział w 1 łóżku i Chile one do malucha też potrafi 8 właśnie Belg pozew rzeczy w naszym mózgu Kofoli jest wyższa i można też bezkarnie zdrzemnąć co sami kierowcy maluchów trzeciego nie mógł sobie nas cenią sobie kierowca Wojciech IT łóżka, ale są wykorzystywane ograne myśmy tam tradycyjnie od kilku lat razem z z WP SM mamy ten rodzaj wykładów zajęć od dziś począwszy przez różne formy dojrzałości bardzo ważne tematy bardzo społeczny bardzo dzisiejsze jest też duma festiwalu, że my chcemy być społecznie w takim sensie, że używamy siły filmu muzyki, żeby rozmawiać na ważne tematy i to kino łóżkowe, które wygląda wakacyjna przygoda jest także istotnym takim mechanizmem łączenia ludzi spod taniej i rozmowy na ważny temat, że dodaje, że do naszych kin został doceniony to bardzo wysoki światowy znany portal zwie się, by Sweet i on uważa nasze kino z 10 najwspanialszych kin świata, który trzeba zobaczyć powiedziałeś o o tych dyskusjach, które od różnych działaniach, które będą gdzieś powiązany z tym nie musi cover mamy problem w na transatlantyku debaty rozmów dyskusji na na bieżące tematy Anny nie zabraknie prawda to będzie to będzie mam wrażenie bardzo rozgadany filmowe Davida to jest część koncertu Ibisz to rok będzie wyjątkowy, bo po raz pierwszy zaprosiłem kuratora i niektóre osoby, która będzie gdzieś tam liderem tego projektu rozmów istotnych i czasu jest Rafał Woś, którego ja bardzo cenię za niezależność jego poglądów za to, że sposób łatwo zakwalifikować i właśnie o to nam choćby niezależny umysł był wymysłem, który zaprasza ludzi do rozmowy, że te rozmowy miały w sobie też kolizje jeśli trzeba Broda poglądów i postaw nie zawsze fascynuje kolizja inteligentni niż kiedyś tak mówi o sile światowego kina to dla mnie, gdyby kat upadł amerykańskich kinach, bo europejskie strategia ta druga to byłaby tragedia wysyłamy na ręku 1 drugi 1 potwora amerykańskiego, który kieruje się rynkiem i chęcią zysku we z drugiej strony Chiny Europejski rynek napędzany publicznymi, więc w dużej mierze i rozwodzie autorskich pozycji tak się o nich zderzy ze sobą tych fantastycznych też świadomość koegzystencji jest bardzo ważne, że wielki komercyjny reżysera amerykański marzy o zrobieniu filmu, gdzie nikomu nie będzie naciskał na jezdni będzie myślał o o ilości biletów sprzedanych, że będzie mógł zrobić coś im wreszcie w podróż w poszukiwaniu jądro własnej ciemności natomiast od Rosji Europejczyk, który tutaj na co dzień wychodzi z tego siekierą mnie pokory no i marzy sobie, by zrobić film, który obejrzy cała planeta jej co najmniej 200  000 000 USD Box Office ubytek przemówić głosem i zrozumiały dla wszystkich to było fascynujące jak przychodzi czas nominacji do Oscara to też taki opozycjonista Europejski ładnie ślubie jedzie wychodziły z reguły prawne jest 2 światy są dla siebie atrakcyjną one się często zwalczają, ale jest to dobry dla planet dla w ogóle poziomu filmu na świecie, więc te nasze debaty też po to, robimy, żeby taką wizję inteligentnej sił dawała nam chodzi jakoś nie fasoli zmiany świadomości transformacja świadomości ja założyłem ten festiwal z takiej potrzeby, że zamknięty studio nagrań studio, gdzie proponowałem czułem taki rodzaj ograniczenia, że komunikuje się muzyką tak go latem dojrzewa w warunkach czasami nawet idealnych ale gdy zazdrościłem tego przy wielu, jaki daje kontakt z wieloma ludźmi inteligentnymi i kreatywnymi i festiwal temu służy to spotkanie głodnych ludzi i Wiśle ORA w Łodzi dyrygent się o GMO go głodzi, gdy aktualne, bo głodzi, gdy jej też o o wejście na głodzie mówi Renata oczywiście też nakarmić ciało wytknął kulinarne w tym roku również będzie wspaniałe kolacje połączone z projekcjami filmów gdzieś poruszającymi temat kuchni tyle to jest to jest 1 z naszych też historycznych programu, które robimy razem z Berlina i Tomi struktury jest autorem tego programu w na berlińskim festiwalu filmowym jest moim przyjacielem nie miały wspólną pasję i te właśnie jest dla usługi takie jedzenie z ideologią, czyli jej jedzenie produktów, których zmian w złości lokalny czystych wyprodukowanie niemego Przemysłowo nie jest dotknięty modyfikacją genetyczną i jest taka próba zatrzymania czasu albo próba bardziej do porównań z takim ruchem oporu, że ten z czasu zróbmy z tym kinem kulinarnym czyste ruchu oporu wobec wobec takiego psucia jedzenia na mega skalę z dniem próby oporu wobec jej programu jedzenia śmieci, bo ludzie się daje do jedzenia potworne rzeczy i wszystek kwestie ekonomiczne, żeby zamożnych stać, żeby wybierać i rzeczy wartościowe, a ludziom biedniejszym nie służy ludzi biedniejszych nie stać nie jest to pytanie życie to fani są przez, tworząc zwykły oszust narażone wątroby zakonserwowane, lecz pod chemikalia i i ten wielki temat, który jest nieatrakcyjny dla tego, że nie ma dramatu sobie w dal to nie jest bomba, która wybuchła Zawiła 52 ludzi i płaczemy i słusznie przeżywamy tylko wysp bomba, która wybucha bardzo powoli, która niszczy ludzi w ciągu 50 lat i ITS Trees to jest ten dramat, który w którymś musimy gdzieś tam przywoływać i w sumie wiąże, że złe jedzenie śmieciowe ono zawsze niszczy społeczeństwo i kilku ważne jest, by rosła z tych pobudek natomiast ośrodek służy pracy w tym bardzo potrzebą, czyli pokazujemy 5 filmów co wieczór inny da się brakiem własnym kinie i publiczności co filmowy i te są filmy o jedzeniu w różnych aspektach tego czasami te są filmy o ludziach, którzy żyją jedzenie i wielkich kucharzy ojciec przekazuje władzę synowi, który boi się oddać tej kontroli nad tym biznesem doskonałego gotowanie i cieszyły się dzieje na fenomenalnym wysokim poziomie i pod takim filmie publicyści przechodzi prosto z sali kinowej na kolacji, którą zawsze gotuje fenomenalny kucharzy i w tym roku zaczynał podobnie jak w zeszłym tygodniu dziś cały ten cykl od wieczoru Modesta Amaro mody jest znany w Polsce swoich programów telewizyjnych, ale nie wszyscy wielcy znawcy od człowieka z czego bardzo głębokiej duchowości, który gotuje w sposób, który przełamie jak i pamiętam nigdy takiego przeżycia w zeszłym roku niedawno gotował dla niej to przekroczyło już granice jedzenie, a to było iść bezpiecznie na terenie przeżycia duchowego coś nie mieścił w głowie, a jest możliwe, więc testy fascynujące to jakoś jeszcze będzie tych kucharzy pozostałych 4 znakomitych i ty jesteś bez zastrzeżeń wzajemnie ze sobą jakoś tam konkurują z ambicją każdy widzi film najpier w potem gotuję do tego filmu ITS program, który zawsze sprzedaje się 15 minut i i oczywiście niestety jest ograniczony jest miejsce w roku będzie ich wejście 200 każdego wieczoru chciałam jeszcze wspomnieć o tych konkursach kompozytorskich, bo tak powiedzieć na początku naszej rozmowy oczywiście muzyka filmowa będzie mocno obecna na innych festiwali nam na festiwalu nie tylko w kontekście kobiet o tym, że rozmawialiśmy ale, ale będą to po prostu konkursy kompozytorskie uznany wspaniałe kompozytorskie tego co 2 konkursy żeśmy tego pierwszego, który jest naszą dumą, bo nikt takiego konkursu nie ma na świecie się z 2 instynkt kompozycję Contest co na polskich rzek oraz możemy powiedzieć jest to konkurs symultanicznie kompozycji pokazujemy krótki film kompozytorowi natychmiast przeprowadzamy go do sali obok, gdzie jest wielki ekran telewizyjny film po raz drugi jednocześnie się przy fortepianie i komponuje reagując na to co widzi, że nie ma czasu zastanowić się pokazujemy mu chwilę wcześniej, gdy był kompletny szok nadawał, bo chcemy, żeby to był też szkołą, żeby emocje emocji nie jest publiczne zwierzył jej i ty jest taka, że rzadką umiejętność, ale bezcenne zawrze kompozytora muzyki filmowej resztę emocjonalne reakcje na obraz jest przywilejem niewielkiej grupy ludzi żyli jeszcze umiemy natychmiast ułożyć z tego coś co ma elementy struktury i na siłę emocji testy wielki talent to bardzo ułatwia potem pracę w zawodzie żyje się umie w spotkaniu z reżyserem, a w tym kreatywnym dostawał związku natychmiast zareagować artystycznie słowem, ale właśnie utworem to bardzo umacnia takowych więzi sprawia, że buduje zaufanie, że to jest połączenie, że jest ta data ta magiczna linia połączy umysł reżysera z kompozytorem, a celem jest zrobienie jak najlepszego filmu i niżej drugi konkurs to już w Hongkongu teraz wyraźnie, że bardzo tradycyjny od innych jest wyższe transatlantyk film jest Competition, czyli taki konkurs muzyki filmowej wystawiamy zawsze online 2 wstawiamy zawsze online dla fragmenty filmu 1 to jest fragment animacji o około 5 minut drugi fragment fabuły, dlaczego tak, że animacja zawsze jest żywsza zawsze daje możliwość bardziej już żywego pisania i Resovia jest apolityczna i jest ulubiony sport dla młodych kompozytorów zamiast z reguły fabuły z dramatem, który wymaga jeszcze refleksji pewnej dojrzałości jest trudniejsze, że się bardziej męczą ostro fabułą, bo tam trzeba znaleźć samo serce mi kilku dźwięków drogę do albo serc ludzi albo do głowy, by zdefiniować zdarzenia i emocje to trzeba mieć to najwięcej dojrzałości albo instynktu i jest fascynujący ani ściąga sobie te 2 filmy piszą w domu mają kilka tygodni nazywały 65 czasem 4 i przysyłają nam nagrane fragmenty my wybieramy 10 finalistów i sprowadzamy ich na nasz koszt na festiwal to są, żeby ludzie z całego świata o obu Ameryk Azji Europy, dlaczego Dansk koszt, bo często są to ludzie młodzi i których nie stać na bilet i nie możemy dopuścić do sytuacji, że bardzo zdolny człowiek, który mieszka w żadnej broni przyleci na finał konkursu, który ma szansę na zwycięstwo zdrowego żywienia staż w zęby to rozwiązuje ten proces określamy na transatlantyk my jeszcze do tych rozmów będziemy oczywiście nieraz wracać naszego m. in. staż studia Radia TOK FM na festiwalu transatlantyk na małe, a cóż proszę państwa proszę rezerwować daty od czternastego do 21 lipca w Łodzi Jan Kaczmarek był moim gościem dzisiaj dziękuję bardzo dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA