REKLAMA

Architektura jest najważniejsza!

OFF Czarek
Data emisji:
2017-06-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w serii architektura jest najważniejsza wydawnictwa EMG my kolejne tomy tym razem rozmowy drugie po rozmowach i po architekt kach w studio prof. Marta Leśniakowska historyk sztuki Instytut sztuki Polskiej Akademii Nauk dzień dobry witam serdecznie im dobrych myślę sobie, że kiedy chcemy się poddać go architekturze co to tak trochę się oszukujemy, bo pewnie, gdyby z, gdyby mierzyć znaczenie słowa architektura to pewnie musielibyśmy znaleźć jakieś zamierzchłej przeszłości, Rozwiń » a dzisiaj rozmowy o architekturze w Polsce nie mają sensu, bo też i nie ma w Polsce architektury Noma rzeczywiście rację, że problem z architekturą leży, a przede wszystkim w tym, że musimy sobie ustalić co rozumiemy pod pojęciem architektura no i tutaj oczywiście do głosu nie mogąc dojść badacze tego problemu bo kiedy obserwujemy dzieje tego pojęcia, które determinuje nam to czym co będziemy rozumieli za architekturę i to co nas otacza czy będziemy traktowali w kategoriach architektury IT i dość deprymujące taki fakt, że kiedy, kiedy bada się to w takim długim ciągu historycznym okazuje się, że mamy tak lekko licząca około 2 tysięcy definicja architektury, które się zmieniały w czasie i które różni ją pojmował co więcej jest to tak jak wiele pojęć jem funkcjonujący w kulturze jest to pojęcie wypracowane w kręgu kultury Europejskiej jest taki klasyczny przykład wypracowania pewnego pojęcia, które dopiero wtórnie jest aplikowany do UE do AOTM do zjawisk, które się pojawiają in w kręgu kulturowym, a więc architekturą dzisiaj mamy problem zasadniczy, ponieważ rzeczywiście mamy nic nie wiemy co to są co będziemy nazywać architekturą miasto je na takim dość radykalnym stanowisku, że NWR architektura dotyczy tylko obiektów najwyższej klasy o rzeczywiście takich w uchylonych w przyszłość promujących pewne nowe rozwiązania czy nowe podejście do relacji UE użytkownik przestrzeni architektonicznej urbanistycznej innych i 4 i twórca natomiast to generalnie co nas otacza nie jest architekturą otacza nas po prostu budownictwo mniej lub bardziej udane mniej lub bardziej atrakcyjne mniej lub bardziej efektowne, ale generalnie o architekturze możemy mówić wyłącznie w o w odniesieniu do bardzo wąskiej grupy rzeczywiście takich dzieł tak jak my w w każdej dziedzinie twórczości nie wszystko co się drukuje z książką wartą tego, żeby być literaturą nie wszystkie obrazy i działa sztuki wizualnej, które powstają są warte tego, żeby jak nas, żeby się nimi zajmować jako dziełami sztuki, które będą będą mogli na przenosiły pewne wartości do następnej generacji i dzisiaj mamy taką sytuacją gminy inni no właśnie w sposób bardzo wyrazisty i taki dojmujący do czynienia także, dlatego że przepływ pewnych RM pewnej wizerunku PiS w pewnych modeli architektonicznych pewnych wzorców architektonicznych my ulega gwałtownemu przyśpieszeniu na skutek techniki komputerowej ltd samce architektoniczne, które się pojawiają w naszym najmniej na najbliższym otoczeniu polegał właśnie na tym, że pojawiają się obiekty, które z równym powodzeniem mogą stać w każdym miejscu w Europie w Azji Afryce i w Ameryce północnej lub Południowej to niema znaczenia to jest właśnie ten trend ten ten problem z tym się w tej chwili dość poważnie ranni zmagamy i czego n p . takim dobrym przykładem na dobrym dobry egzemplarz jest to co wydarzyło się kilka lat temu w GM mnie w Emiratach arabskich, kiedy szejkowie postanowili zbudować ten nowo najnowszą używam z najnowszej technologii nowego typu muzeum które, która nazwali kupując zresztą logo od PR-u od Luwru nazwali po prostu pływającym Luwrem i stworzyli przy rękami i umysłem 1 z czołowych architektów europejskich francuskich notabene, czyli Jeana nowela stworzyli rzeczywiście arcydzieło w architektoniczna, ponieważ użyli tam ze względu na możliwości finansowe najnowszych technologii to jest ta bariera, która nie powoduje, że mają wyższość nad resztą świata w, a może pani profesor problem leży tutaj, że w momencie, kiedy jakaś grupa zawodowa zacznie być hołubione ponad stan to rodzą się niebezpieczne idee, kiedy patrzymy dzisiaj na tzw. aktorów czy też czasem tzw. dziennikarzy, którzy przekroczyli ten ginie, w które jakby kończy się praca zaczyna się pewien status tak celebryty gość w mojej okazuje się, że są to ciągnie to ciągnie ciągnie i ta idea czy to powołanie, iż nie jest ważne czy nie jest tak bardzo ważny czyjaś tekst, który pewnie jakiś czas temu myślał o tym jak zmieniać świat na lepszy jak rozwiązywać problemy nie tylko w sposób inżynierskiej, ale także duchowy emocjonalny społeczny dzisiaj mówi no dobrze to tutaj sobie piękne pływający Luwru to sobie, ale jak będzie lepsza oferta to frapujące lotów przeniosą tutaj tutaj będzie zaraz posypią się oferty to co szpetne tu coś pięknej właściwie nic nie muszą kontakty wielkich gwiazd architektury i światowej rzeczywiście trochę tak funkcjonują w zależności od tego kto kto ma większą większą siłę przebicia z wysokości honorarium i możliwościach technicznych, bo albo ogląda z najnowszej najnowszej Formuły architektura wymaga jednak zaangażowania bardzo wysokich technologii co nie oznacza, że jest za tą wysoką na wysokim zaawansowaniem technologicznym idzie rzeczywiście twórcza kreacja, bo nie jest tak, że tylko technologia wyznacza nam poziom ten działa architektonicznego można stworzyć się przy pomocy najprostszych najbardziej prymitywnych w cudzysłowie mówiąc czy najbardziej archaicznych materiałów dzieło, które będzie dziełem wyznaczającym pewne nowe kierunki np. w przypadku w odniesieniu do różnych tam tendencje związane z architekturą ekologiczną, która wraca właśnie do takich pierwotnych materiałów i używa je w nowoczesny sposób taki któremu, który próbuje raz po rozwiązywać problemy natury ekologicznej energetycznej i tak grali tak dalej, a przy tym wytwarza z przestrzeni, która jest przyjazna dla użytkowników charakterystyczną cechą tych rozmów, które tutaj zostały zebrane jest to, że my wszyscy jak 1 mąż wszyscy okropnie narzekamy, bo z wieloma laty moment w życiu człowieka jest ulubionym narzędziem jest, że także Jimmy mówiąc krótko wzięciem my jesteśmy niezadowoleni, ale my, ale nie jest to bezpodstawne po pierwsze, dlatego, że te rozmowy były prowadzone z osobami, które mną my pochodzimy wprawdzie nie inny z różnych generacji mnie i reprezentujemy różne różne ideowe orientacje z punktu widzenia architektury i badań nad nią, bo nie ma innego, bo są tutaj także architekci, którzy zajmują się również krytyką architektury oni mają zupełnie inne spojrzenie na tę kwestię inne podejście do tematu niż np. historyk sztuki, który nigdy niem nie uprawiał praktyki architektonicznej to są jednak 2 światy to widać bardzo wyraźnie, kiedy zestawi się ten ton z rozmowami krytyków architektury z pierwszą z pierwszymi rozmowami, które były prowadzone tylko z architektami niektóre de diagnozy, które są stawiane i TUI tam pokrywają się, ale wiele jest wiele naszych diagnoz diagnoz historyków sztuki krytyków sztuki, którzy patrzymy na te na te procesy w takich długich ciągach czasowych i zda z długich perspekty w on jednak pokazują, jakby inną stronę tych zagadnień np. taki 1 z in i intrygujących wątków, które się w tej chwili pojawia, zwłaszcza w Polsce jest problemem nie jest tzw. odbudowy czy też rekonstruując Takashi taka jest taki zwrot rekonstrukcyjne to nie tylko ci, którzy tam przebierają za powstańców i biegają z pistoletami po ulicy, ale także mamy w dziedzinie architektury takie zjawisko, które w Polsce przybrało bardzo niepokojące rozmiary nie 2 osoby w tym w wśród tych przepytywany ich przez twórczynie tego tomu nie leczyli tani prof. Omilanowska i ja stoimy na 2 różnych stanowiskach w tej kwestii Jaś jak zwykle zajmuje radykalną to od postawy i jestem śmiertelnym wrogiem wszelkich rekonstrukcji wychodzący z założenia, że jest to działalność, która prowadzi do fałszowania rzeczywistości to jest wytwarzanie i nieprawdy Samulak kry tworzenie takich miejskich rezerwatów zabytków, które mu jedynie udają, że są zabytkami, kiedy w gruncie rzeczy nimi nie są nie były i nigdy w UE tak naprawdę nie będą mówiły o historii one zawsze mówią tylko o tym jak sobie architekt i konserwator w danym momencie historycznym wyobrażał przeszłość zostaną jak bardzo radykalna pani jest to znaczy czysto pań na stanowisku, że nie róbmy tego czy raczej poszłoby panie szczeka tak dalej mówiąc zbóż my to wszystko co zostało zrobione z niej nie aż tak aż tak źle nie jest aż miliarda euro 2 trojga oczka jednak litości mam na tym, ponieważ uważam, że ten trend ten nurt rekonstrukcyjny on miał swoje uzasadnienie w bardzo szczególnych momentach historycznych wiemy, skąd się wziął on wyrasta z dziewiętnastowiecznych tradycji wytwórni wypracowywania właśnie tych różnych innych koncepcji Eko senator i których także MON element rekonstrukcji odbudowy i takie marzenie o tym, że odtworzymy obiektywnie istniejące i będzie znowu tak jak im jak było kiedyś, że te dziewiętnastowieczne marzenia, które częściowo były realizowane przenoszą się także w dwudziesty wiek i mają konkretne osadzenie ich w danym momencie wrócił do naszej rozmowy po informacjach o dziesiątym 20 informacje za kilka minut prof. Marta Leśniakowska z państwa mają dość prof. Marta Leśniakowska historyk sztuki Instytut sztuki Polskiej Akademii Nauk jest państwem moim gościem rozmowy drugie z cyklu architektura jest najważniejsza wśród tych rozmów między nimi rozmowa z panią profesor, ale nie tylko przed informacjami rozmawialiśmy o rekonstrukcjach PiS nie historycznych, ale właśnie architektonicznych tak i pani, że taka średnio radykalna to jak bym poszedł dalej powiedział dobrze to taka, że wybuch szumy Smolak nie wiem czy dalej mówić o oczko w Warszawie mamy takie jak tak, a przestrzeń piękna zwaną zyskało miasto wykreowaną czterdziestych pięćdziesiątych z Cracovią taką piękną przestrzeń zwaną Wawelem, a 2 państwa nad Starym mieście zrobiło pozbył się tych modernistycznych szuka rad udajemy, że są piękne i udajemy, że rasowych wykonane z brylantów diamentów to była fuszerka jakich mało no tak ja rozumiem, że pan mnie do tej prowokuje i czuje się zdrowo ochrzanić w 2 pozbądź się tych modernistycznych okropnych pudeł, a w dodatku większości w oddających już rozpadających się, które jeszcze w dodatku są reliktem PRL -u w 2 no właśnie porozumiewali się nie nie poprze nie poprę pana, ale realizm no radykalizm takiej częściowy i rozjeżdżać jestem radykalna w ZUS, jeżeli będzie mnie pan pytał o to czy trzeba robić rekonstrukcja odpowiem, że tylko w bardzo konkretnych uzasadnionych przypadkach jest to działanie uprawnione np. wynikające z 1 z pewnych sytuacji politycznych Wilanów kolejny składek wszystko jest składakiem, a dobrą sprawę Wawel Wilanowskim nieznane miasto nie ma miasta i nie ma go nie ma budynków jego w formie czystej wszystkie są efektem nawarstwiania czasów, w których te budynki były użytkowane na tym polega urok na tych tych obiektów rekonstrukcja natomiast polega właśnie na tym, że się tym innym wytwarza pewną sytuację sztuczną solne scenografię, która ma udawać np. działanie czasu, w którym ten budynek powstał w tego rodzaju działania było oczywiście robione i w osiemnastym wieku i dziewiętnastym, kiedy i nawet na początku dwudziestego wieku, kiedy próbowano nadawać się niektórym formom architektonicznym takie pozory, bo obiektów, które narastają w czasie zostawiano kawałki ścian wyburzonych zostawiano pewne elementy takie niedokończone krótko mówiąc to miała być taka ilustracja postępującego procesu działania pracy czasu na obiekcie, jeżeli pytamy o to czy to dzisiaj ma sens to oczywiście można powiedzieć to żyjemy w wolnym świecie i każdy może sobie zbudować to co to co mu odpowiada w Polsce widzimy doskonale, a w Polsce niestety widzimy to w nadmiernym nawet graniczącym z trudnym do wytrzymania mnie takim taką tendencję, ale problem polega na tym że, że tego rodzaju obiekty no właśnie mają charakter Samulak one nie pokazują nam jak wrze czy, a może pokazują może to jest może może to jest błędne założenie, że one powinny zostać wyeliminowane jako pewna praktyka architektoniczna dzisiaj, jeżeli będziemy żądali od architektury i od architektów, żeby tworzyli dzieła, które mówią nam o czasie współczesnym tak jak to oglądamy w długich ciągach czasowych każda epoka wypracowuje swoją swoją architekturę swój język formalny, który mówi od tamtej epoce zamiast języka mamy bełkot architekt teraz mamy chaos mamy kicz mamy zale w obiektów, które nie są architekturą, a próbują się tak za tak uważać i na tym polega problem, że one po prostu robią w umysłach odbiorców potencjalnych inwestorów na taki chaos z mentalny w taki dysonans poznawczy, że później trudno jest zapanować nad tym takim dobrym przykładem jest to co dzieje się na szkodę w Zakopanem i na Podkarpaciu, kiedy w pewnym momencie co jest oczywiście podróżą podyktowane jest sam ruchem turystycznym i IT i tego rodzaju procesami ekonomicznymi, bo one zatem wszystkim stoją inne pojawiają się różne przedziwne twory, które te są mieszaniną stylu zakopiańskiego wykreowanego jako właśnie sztuczny twór na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku przez malarza ani architekta starego w gminie szarego Witkiewicza, który sobie wyobrażał, że na ogół na gruncie takiej właśnie tam chałupy podhalańskich górali stworzy taki ponadnarodowy styl tożsamościowy, który będzie budował poczucie tożsamości Polaków mieszkających we wszystkich 3 zaborach to koncepcja była bardzo interesująco podbudowana ideowo miała konkretne konkretną misję do spełnienia no to cały problem stylów narodowe, który jest zjawiskiem końca dziewiętnastego wieku i początku dwudziestego, który się pojawia w całej Europie w każdy każdy kraj miał tego rodzaju architekturę narodową wypełniającą się ten postulat tożsamością w stanach Zjednoczonych twórcą takiej narodowej amerykańskiej architektury białego Amerykanina oczywiście był arch. Richard son, który zrobił sobie taką wycieczkę do gminy na stary kontynent idealny oglądał różnego rodzaju historyczne obiekty, a to we Francji, a to w Anglii i z tego wszystkiego ulepił potem dzieło p t. narodowa architektura amerykańska w postaci właśnie takiego eklektyzmu charakterystycznego dla 19 w późny dziewiętnastowieczny architektury, a więc tego rodzaju działania miały później na konsekwencje dość dramatyczna barak oglądamy w Zakopanem wykonane za bardzo duże pieniądze właśnie takie pensjonaty, które nie są mieszaniną stylów Witkiewicza czeskiego tego źródłowego stylu zakopiańskiego z Gaudium z hondy 2 serem z kreskówkami i grami komputerowymi taką grafiką komputerową i to wszystko widzimy w Realu no to każdego, kto się zajmuje w sposób odpowiedzialny krytyk architektury PS no to nonsens stawia przed trudną trudnym wyzwaniem jak wobec tego jak się wobec tego, że obie takiego obiektu zachowywać Mazurska to jest kreacja profesjonalnych architektów, którzy biorą za to odpowiedzialności to alergia takie rzeczy lekarz zabronił jeździć do Zakopanego mogą na zwolnieniu lekarskim po wspomniała pani magistrze słowa arch. Ryszard tak czy myślisz o takim psem, gdy twórcy ale, ale trochę wyżej nad takim niemalże demiurgów trochę, bo w on ogarniał nie tylko przecież nikt, kto coś jest łączyli z materią przecież kot miał jakiś jakąś wizję, iż projekt dziś mam wrażenie, że w prawdziwym architektem jest deweloper i ma pan rację dzisiaj prawdziwy architektem jest deweloper, ale nie inny w przeszłości nie było tak pięknie jak tutaj próbuje pan zarysować talentem tę panoramę, ponieważ architekt czy rzeczywiście była mała architektura była nie działalnością, która zawsze stała wysoko w hierarchii ach, zawodów były różne momenty słabsze niż w z miejskich chodzi o to pozycję społeczną, ale architekci zawsze cieszyli się dużym autorytetem ze względu na dość trudne trudno edukację, którą musieli posiąść i my tak jak pisał Vitrum w biurze ale, żeby zostać architektem trzeba było znać i medycyny i posiadać wiedzę konstrukcyjną i wiedza obudowie zegarów i machin wojennych i o krajobrazie i o wodzie i różne inne dziedziny były tutaj po rundzie zagarnia one do tego, żeby odpowiedzialnie wykonywać zawód architekta, ale jest również tak, że architekci i zawsze i dlatego Cyceron mówił, że architektura jest najbardziej polityczną ze sztuk, ponieważ architekci zawarli taki szatański pakt z wielkimi tego świata po to, żeby powstało rzeczywiście znaczące dzieła architektury nie musiały stać za tym potężne siły mecenasów królów i arystokracji kościoła potem z wielkiej finansjery i to było źródło, które pozwalało wytwarzać te realizować te wielkie kreacje, które architekci sobie rysowali na papierze marzeniem każdego architekta, a zwłaszcza architekta modernistyczne, który jest wychowany na takim znanym powiedzeniu le Corbusiera, że z architekturą jest tylko to co stoi, a to co jest narysowane to jest uczciwsze ruszy słuchających Merty oni my byli rywale podali umierali nie podaje bank może Otóż moderniści byli święcie przekonani, że taka jest misja architekta po to, żeby zmienić świat, żeby zmienić człowieka, żeby zmienić przestrzeń dla człowieka trzeba tę przestrzeń i fizycznie wykreować dlatego taką wielką wagę przykładali do tego, żeby architektura została zrealizowana, a nie tylko narysowana moment wielkiej wizji architektonicznych takich rzeczywiście fantastycznych porywających kreacji fantazji mamy bardzo wiele historii architektury, że przypomnę największe takie nazwiska idzie ładne, czyli architektów wizjonerów z okresu rewolucji francuskiej wg bóle, którzy rysowali takie wspaniałe różne fantazje, które możliwe są do zrealizowania dopiero w dwudziestym wieku i to właściwie dopiero teraz, chociaż 1 próba się udała, bo słynny słynne mauzoleum Newtona w postaci takiej wielkiej gigantycznej kuli nie, którą zaprojektował w samym końcu osiemnastego wieku bóle udało się zrealizować dopiero w roku 1939 roku w czasie wielkiej wystawie światowej w nowym Jorku, gdzie ta kula właśnie jako pawilon stał się stał się takim logo tej wielkiej światowej wystawy non wychodząc nam naprzeciw oczek, a także i możliwościom technologicznym dzisiejsze możliwości technologiczne są właściwie ograniczone tylko możliwościami finansowymi, ale czy na przykładem tego jest twórczość dachy chat itp niestety już nieżyjącej wielkiej wielkiej właśnie wizjoner kie architektury, która jest, która tworzyła niezwykłe swoje projekty, używając do tego właśnie takich różnych z tym też NIK projektowania parametrycznego wpuszczają z dna do do do programów komputerowych i takie różne zabiegi techniczne, ale udało jej się doprowadzić do tego, że szereg jej fantazji zostało zrealizowanych tylko dzięki temu, że ktoś chciał mieć to zrealizowane i za to traktował tak świetną architekturę jako logo np. swojej firmy to jest wielka tak to jest również tajemnica, dlaczego te największe kreacje architektoniczne powstają w kręgu albo u władzy Państwowej jako budynki reprezentacyjne i dzięki temu przechodzą do historii albo jako logo wielkich firm, które traktują jako inwestycje w swoją markę i wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiąte 40 już za kilka minut prof. Marta Leśniakowska z państwa mają goście to w w książce rozmowy drugiej serii architektura jest najważniejsza m. in. rozmowa z prof. Martą Leśniakowską, które są dzisiaj państwa i moim gościem wcześniej rozmowy i architektki pani autorstwa 3 o ten temat oto modernizm wiersz po momencie, jeżeli pani pozwoli z przyjemnością by, dlaczego sądzi pani, że tych sypiących się deliktów być może fantastycznie zaprojektowanych, ale fatalnie wykonanych w PRL-u nie powinniśmy się jak najszybciej pozbyć w to miejsce postawić nie może ścierpieć, że budynki, a chce coś ciężkie pytaniami pan zadaje łatwiej było nie wiem czy pan zwrócił uwagę, że akurat tak się złożyło tam redakcja tak ułożyła Annę potentata nasze rozmowy ziem od otwierała emitentom rozmowa ze mną autorka tych rozmów poprosiła każdego z nas, żebyśmy dali z jedno zdjęcie, które będzie z jakiegoś powodu dla nas ważne i będzie ilustrował po części nasze poglądy na architekturę, ale i tak się złożyło, że moje zdjęcie tutaj troszeczkę jak u Hitchcocka na początku jest trzęsienie ziemi, a potem już jest coraz gorzej w ja dałam zdjęcie, które wykonałam w 2006 roku na rumowisku rozbieranego Supersamu w Warszawie 1 z najważniejszych obiektów późno modernistycznej, jakie w ogóle powstał w Europie a, a nawet niektórzy twierdzą, że mieści się w pierwszej dziesiątce architektury z przełomu lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych, ale w takim wymiarze światowym to rzeczywiście obiekt niezwykły wielką wielka hala despoty panowała bardzo bardzo nowoczesnej konstrukcji, która się świetnie miała nic nie groziło tyle tylko, że nie jak wiele obiektów, które powstały, zwłaszcza w Warszawie tych po on nie po drugiej wojnie światowej, a zwłaszcza w dekadzie 1 z najważniejszych najbardziej twórczych dekad, jaki mieliśmy w ciągu dwudziestego wieku mianowicie dekady tylko od końca socrealizmu do końca lat sześćdziesiątych do początku epoki gierkowskiej to była taka dekada i w której do głosu doszła generacja modernistów wykształconych i jej jeszcze przed wojną, którzy będą mieli 3 troszkę z Zachemu zahamowany możliwości twórcze w okresie Sobczuk i właśnie po październiku pięćdziesiątego szóstego roku, a nawet troszkę wcześniej doszli do głosu i wtedy w Warszawie na tych pustych terenach od budowanego odnowa miasta krok Łaszek tej kreacji miasta socjalistycznego, w którym te pseudo zabytki były częścią tego ideologicznego dyskursu na tych pustych przestrzeniach zaczęły powstawać niewielkie kubaturowe, ale jak się okazuje bardzo istotne te obiekty architektury późno modernistycznej jak Supersam jak pawilon Emilia jak pawilon chemia autorstwa Bogusławskiego i tego rodzaju obiekt jak cała i cała cały ciąg pawilonów przy stacji WKD bardzo takich ambitnych dzieł takich Archi rzeźb i te obiekty z no rzeczywiście były wykonywane tak jak wtedy technologia na to pozwalała i różnego rodzaju ograniczenia planowanej go w Cannes planowanej gospodarki komunistycznej one były wykonywane z tech LM z technologią, która była wtedy dostępna nie Najwyższego poziomu wykonawstwo w co spowodowało po prostu, że ten model nie zacząłem się kodować to jest też taka taktyka, a trudna sprawa dla architektów i nie konserwatorów zabytków modernistycznych, ponieważ ta nowoczesna architektura ma tendencję do tego, że brzydko się starzeje z punktu widzenia historii architektury jako części kultury kultury narodowej te obiekty są wpisane do rejestru bardzo ważnych zjawisk świadczących o generacji architektów modernistycznych, którzy wtedy w tej dekadzie tworzyli wpisane wypisane wpisane wypisane na lata urzędnicy decydują nie jest wdrożenie nie tylko urzędnicy, ponieważ jeszcze coś my mamy dopowiedzenie jako badacza źródłem coraz mniej ważny jest działa hotel Cracovia to prawda coraz mniej nasze słuchali mnie niezależnie od tego jak w jak im jak silne, ale jak w głośne armaty wytaczane wojną Supersam wojna o CEDC, który w tej chwili jest wstanie nie wiadomo bar nie bardzo wiadomo w jakim stanie czy jest już rozebrany do końca czy będzie czy będzie właśnie taką makietą, która będzie udawała 1 z nich to również w najważniejszych obiektów z tamtych czasów, że nie udawać tylko po prostu no ale po co burzyć coś co stanowi on naszym my o naszym dorobku, ale ten dorobek, że jest to pani Krystyna także jak nie wiem profesor napisał rozprawę czy dom doktora co do rozprawy to napisał już jest detektor oraz ginie zaś to jem Helena Modrzejewska wiemy, że była wielką aktorką też mamy zapis, że mamy, więc nie wiemy czy była rzeczywiście coś wie, że jest ona na podstawie oraz list po stworzyliśmy taką przestrzeń tektury Helena Modrzejewska była wybitną najwybitniejszą aktor wierzę w to wierzył w to wierzymy w to, że była, więc tutaj mamy zdjęcia plany jak i krytykę wokół tego dość dajmy odejść wyłączmy te respirator, by dajmy tym budynkom odejść w pokoju nigdy się z panem z panem tutaj radykalnie nie zgadzam, ponieważ no, gdyby po, gdyby przyjmować takie podejście do da da problem, bo to musielibyśmy zrobić tak jak zrobił zrobiono w Paryżu w drugiej połowie dziewiętnastego wieku, kiedy postanowiono zburzyć średniowieczny Paryż jako miasto, które przestało wypełniać swoje funkcje dla współczesności i wobec tego zbóż zburzymy i postawimy nowy Paryż tak się stało Paryż, który dzisiaj znamy jest kreacją, która była realizowana wg tych tych wizjonerskich rozwiązań urbanistycznych zapoczątkowując całą historię urbanistyki tej nowoczesnej uśmiechy turystów mówią wszystko jedno tak to prawda ale, ale w tym wszystkim jest również coś pani Maria wżyciu siłową miał więcej miała raczej miejsca, przemierzając te arterie celnym ćwiczyła również w Szczecinie, która jest, który jest również rekreacją tego samego Hausman Maciej Osmana różne różnie różne są szkoły, wymawiając to nazwisko, więc może jednak nie popadajmy w te ze skrajności skrajność albo jest burzenie Warszawy, a po takim pozwoleniu budynkom odejść zgodnością jest jednak sporo przesady może, ale może będzie dobrze, jeżeli będą odchodziły za obiekty, które są mniej istotne dla kultury architektonicznej mniej istotne dla przestrzeni mniej atrakcyjne wizualnie, ale on już nie są w swojej przestrzeni, ale są winnej przestrzeni no ale są reliktami, które trzyma przy życiu tylko upór, ale też garstki ludzi, którzy już z nie mają żadnych tematów do debaty mówią one, iż nie ma o czym pisać to napisze, żebyśmy bronili tego albo innego obiektu wie pan no jest oczywiście taka koncepcja, która tra powiada ja jestem zwolenniczką tej teorii, że śmierć jest źródłem życia i że proces wyburzania starego i stawiania nowego proces wymiany substancji architektonicznej czy budowlanej jest procesem, który nieustannie towarzyszy dziejom znaleźli się itd to co prawda w zimie to zęby, ale jest, ale i część miast z tego, ale jeszcze obóz Białej istnieje istnieją jeszcze jakieś inne przesłanki, które opowiadają, że może jednak nie wszystko musimy do surowego do surowej zimie nie twórzmy sytuacji, w której znowu marzyli moderniści tym marzeniom tabula rasa czysta kartka, na której będzie można wykreować nowy wspaniały świat to było to było coś znajdę realizacja tego marzenia nastąpiła w momencie, kiedy skończyła się druga wojna światowa Warszawa była przynajmniej i centrum było w ruinie i wtedy ci komunizm Jan c architekci się pojawi pojedzie wino teraz nareszcie zbudujemy prawdziwe miasto, ponieważ moderniści przewraca się w grobie, bo ich idea to nie przypuszczali nawet to właśnie na ich twórczość będzie tą, którą notable idzie pod prąd tego to dlaczego to tworzyli naprawdę mam wrażenie, że jesteśmy takimi dzieciakami, które wypadły mleczaki trzymamy tam mleczaki w pudełkach mówimy wprost, że to jest muzeum jest moja pamięć jest mu jest on 1 z załogą będę nie wiem co zrobił no ale w niektórych krajach pierwsze mleczaki poprawia się wyzwalać złote, a ZUS ich jeszcze gorzej, kiedy są obrzydliwe schowaj ten, kto jest złą to jest mój dom i auto będzie dopóki ja będę w nie da jest jednak zbyt trakt zbyt drastyczne na postawienie sprawy są obiekty, które właśnie mieszczą się w kategorie architektury tak jak ją dzisiaj próbujemy definiować i wobec tego warto byłoby, żeby one jednak nos zostały w krajobrazie i byłe były przekazane do następnej generacji tak się niestety czy koszty modernizm przez lata nie tylko szary już rozmawiamy o tym w koszarach nieszczęsnych carskich, które nie są jakoś perełką nawet nie są karą nawet zawiązane oczy są to jedno próbne jazdy na wariant polega na tym, że to jest zegarek został 1 z niewielu zachowanych budynków wysokość kary Otóż mniej architektury nie da się zamieścić w koszarach to jest to bardzo funkcjonalny budynek nie mamy czułam, gdy jakiś ślad po to, oczywiście lochach tylko szare, bo jedyne, które zostały w koszach tezom trzymajmy tezom w pani profesor włóżmy do 8 za złe, choć nie podali sobie z nie ja mogę z ja mogę zburzyć obiekty, które nie są w żaden sposób wartościowe z punktu widzenia architektowi fotografujemy nie wiem za konstruujemy i co gorsza, bo z lobbystami, ale miejsca i modernizmu miniatury tych budynków zrobimy jak w Rimini tak już dziś to już też ćwiczono zbóż my dajemy ludziom żyć oddychać cieszyć się naprawdę pan wierzy w to, że nastąpi taka wymiana lepszego od nich, choć ciut ciut pozwólmy nie będzie z ZUS chce odejść zgodnie z Frankiem prawa kopernikański tutaj na mnie nie zadziała w, że lepszy był zły pieniądz z Radomia zbiera dobre niestety, jeżeli spojrzymy na krajobraz architektoniczny, który nas otacza tak prosto, pod które mamy z lokalnych z tym problem z pieniędzy teraz niezły pieniądz też też były też takie zjawisko zachodzi, ale tutaj rzeczywiście, jeżeli w sprowadzimy rzecz do krajobrazu w Polsce to naprawdę mówią zupełnie poważnie jestem bardzo mnie poważny problem, ponieważ mamy kompletnie zdewastowany krajobraz kulturowy, który był ukształtowany przez setki dziesiątki lat tymczasem na przestrzeni ostatnich 60 został poddany eksperymentom, których niestety nie wytrzymuje prof. Marta Leśniakowska historyk sztuki Instytut sztuki polskiej kryminał od państwa mają gościem dziękuję ja również dziękuje informacje o jedenasty po informacjach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA