REKLAMA

Komentarz do Hamleta w wykonaniu Teatru Pieśń Kozła

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-06-14 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:04 min.
Udostępnij:

Grzegorz Bral i Alicja Bral opowiadają o interpretacji szekspirowskiego Hamleta. Premiera spektaklu "Hamlet-komentarz" 2 lipca w Teatrze Pieśń Kozła we Wrocławiu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kulturę osobistą studio zamknąć się Grzegorz Brazylia Turcja Graal dzień dobry trend, czyli teatr pieśń kozła i będziemy rozmawiać o nowym spektaklu teatru, który przygotowujecie Hamlet komentarz taki tytuł lider tego na spektakl 0203. lipca to są te inne premierowe spektakle później kolejne dni kolejne spektakle tym razem Hamlet Hamlet, który ponoć się długo lat w twojej głowie kiełkował to znaczy to w jaki Rozwiń » sposób za Hamleta się zabrać jak Hamlet zrodził się Hamlet komentarz rodziło twojej głowie są komentarz to się urodził dosyć szybko, bo to komentarze gości napisała Alicja, bo albo robić wszystko zmieniło od momentu, kiedy Alicja zaczęła pisać dramat dramaturga do tego spektaklu myślę sobie wymyślili na początku, że ten Hamlet siedzi jak przed czasem właściwe jego dramatu, czyli dzieje się w noc po zabójstwie w UE i dzięki temu udało nam możliwość opowiedzenia trochę o tym co się dzieje między ludźmi nie realizowania tak spektaklu jak Szekspir napisał, chociaż może kiedyś za to zabiorą, żeby zrobić tak jak Szekspir napisał, ale teraz są też takie czasy, że rzesze właściwie używa dramatów jako pretekstu ognia niestety żyjemy w takim postara ma też tym okresie może trochę szkoda może nie szkoda, a może może trochę ta literatura się jednak jako język zestarzała natomiast, jakby mit tej literatury się nie zestarzał, więc opowiadamy sobie o ludziach postaciach o dramacie pewnej rodziny, bo właściwie, gdyby odebrać Hamlet owi całemu temu narodowi wymiar kule z kości to straszny dramat rodziny no to tam się po prostu bardzo dziwne rzeczy dzieją w rodzinie brat zabija brata żeni się z jego żoną syn zwariował znajoma Ofelia córki z malarią wała matka nieobecna w dramacie Ofelia artysta na bardzo to dziwne rzeczy i Alicja, by dbały postanowiła napisać z moją namową co się dzieje w dniu takiego czuwania nowości w noc czuwania czy trochę takie szekspirowskie Dziady czy chcemy zrobić taką sytuację spotkania nocnego, a i takiej refleksji muzycznej refleksji, bo to jest taka nasza próba muzyką od pisania tego co się w duszach bohaterów dzieje w noc po tym, kiedy odchodzi czy też zostanie unicestwić stary unicestwione główna główna postać domu no bo tak nazwijmy dom SA North, czyli cudzy dom i nagle okazuje się, że nie tylko nie został unicestwiony jest bardziej obecny niż cokolwiek innego i to nasza opowieść jest trochę o takim Hamlecie ojcu nie o Hamlecie młodym tylko my rowy dlatego robią komentarz, bo my robimy właściwie dramat, któremu bardziej główną postacią jest stary ojciec obecne jako duch jako demon jako zjawa ze swoimi wpływami emocjonalnymi na ludzi niż młody Hamlet, który tak naprawdę nie istnieje goni go nie ma, dlatego że że Hamlet nawet nie ma swojego imienia jest taka postaci nienarodzone jest jako postać którą, którą została obarczona pewną genetyczną powinnością trawa nie chce robić tej powinności Mohammed Moody z płytą jest niezwykle sprawnym mówcą żongluje słowami bawi się rano nie on nie ma natury wojownika przywódcy niema natury kogoś, kto chce najeżdża na Polskę tak jak forty and Brass, który jedzie w Norwegii na Polskę my, więc to jest trochę taki nasz dramat jest taki dramat o rodzinie nie rozgrywanego na zamku rozgrywanego w wiejskiej chałupie od tak ogólnie Anicie, zanim oddam ci głos i zapytam no właśnie ten swój komentarz do ronda do Hamleta to mam propozycję, żebyśmy posłuchali fragmentu próby i posłuchali tego niesamowitego polifoniczne go ze śpiewu słuchamy i za chwilę Alicja oddajcie głos to były dźwięki z próby do spektaklu Hamlet komentarz przypomina Grzegorz Baran Alicja brane są cenną dzisiaj jest w studiu teatru pieśń kozła Hamlet to nowy spektakl, który przygotowujecie słuchaliśmy nowsze to jest utwór, który Alicja napisała jest to utwór otwierający auto stwarza Flota kłamliwe szósty spektakl ponownie wrócili do duetu moich ukochanych 2 kompozytorów, czyli rząd miota kuli z Korsyki Maciej rychły z Poznania, czyli legendarny lider kwartetu Jorgi najważniejsze najważniejszy chyba kapeli etnicznej w Polsce, której liderem zawsze był Maciej rychły Alicja to teraz oddajcie głos i chciałem zapytać właśnie o tym, inny komentarz, który nijak do tego Hamleta dopisała zimno, że zapytam w ten sposób są w tym Hamlecie my możemy teraz znaleźć właśnie dla siebie w tej sztuce, którą już czytaliśmy na 1000 różnych sposobów, którą wystawialiśmy na 1000 różnych sposobów co pytam znalazłeś w Hamlecie Rosja podejrzewam, że każdy może znaleźć coś dla siebie zupełnie osobnego powiem, żeby nie powtarzać słów Grzegorza, z którymi cieszcie się zgadzam, że dla mnie była jeszcze też taka 1 myśl bardzo ważna która, jakby była też początkiem, jakby ogień, jakby za ognisko wała w ogóle myślenie o różnych postaciach jak bardzo śmierć bliskiej osoby tworzy lustro, w którym się odbijamy, czyli odejście starego króla powoduje wrzenie w swych innych osobach innych postaciach i tak naprawdę one skierują się ledowe do swojego wnętrza celi, czyli tutaj akurat on jak Tytko była taka prowokacja, ale jego śmierć prowokuje wszystkie te meandry i te dramaty, z którymi oni się już gdzieś tam mierzą sami ze sobą i powiem szczerze, że żem ja próbowałam znaleźć w tym sensie komentarz, że znając doskonale postacie tak drastycznie zarysowane przez Szekspira der ech, tego dramatu Hamleta próbowałam odnaleźć ich motywacje próbowałam sięgnąć głębiej i zrozumieć coś mogło wydarza się w ich życia ach, zanim, zanim doszło do tej tragedii, zanim ten to morderstwo wyszło nasze codzienne no i staram się też wyrwy, jakby wyobrazić, żeby doszło do takiej zbrodni musiało wydarzyć się znacznie więcej rzeczy niż tylko zazdrość 1 brata królestwo drugiego brata to musiało być o wiele bardziej skomplikowane w klasie, czyli szukanie kota przyczyną, a o niezgłaszanie się na skutkach realnie dokładnego czynu w razie stać się ważne to, że jest wielkim szacunkiem myślę o Szekspirze i wiadomo, że w pewnym sensie, gdyby gdyby, gdyby inscenizować Szekspira nie ma sensu pisać nowej dramaturgii, bo jego słowa są tak doskonałe, że ze wstydem byłoby nawet wyobrazić sobie Kongo w GB ustawi się w szranki z decyzji z jego z jego poezją natomiast to, że jest komentarz otworzyło taką możliwość do tego żeby, żeby interpretować postać, a nawet dało pozwolenie, żeby się w pewnych momentach być może nawet pomylić być może tylko zainicjować widzu jego własną refleksję, więc to też były takie także takie nasze zmagania ale, ale jedno jest pewne że, że rzecz, że to, że każda sytuacja, w której się znalazłam czyli, czyli efekt kilkuletniej już podróżowanie z teatrem brana branie czynnego udziału w próbach przyglądanie się jak te spektakle się tworzą jak jak oni organicznie ze sobą współpracują jak Grzegorz pracuje z aktorem jak i aktor z siebie daje to były też bardzo inspirująca dla mnie moment itd muszę przyznać, że bardzo często, jeżeli nie mogą znaleźć odpowiedzi w samym Szekspira i samej tej dramaturgii, którą on ówczesnemu pułku to znajdowałam je w w opowieściach aktorów w jakiś w naszych wydarzeniach pewne rzeczy pewne rzeczy jest taki kolarz doświadczeń, więc biznes uważa, że zależy to też może być inspirujące dla dla każdego widza z osobna jeśli jeśli się nad tekstem otworzy i z przymrużeniem oka też niejako werdykt, ale tylko jako pewnego rodzaju naszą indywidualną możliwość przyjmie ten spektakl chciałbym, żebyśmy jeszcze nam powiedzieli o tej formie na koniec, bo ten próbkę tego co co zobaczymy na scenie usłyszymy ze sceny już, że państwu pokazaliśmy no ale jednak jeszcze gdyby Grzegorz mógł powiedzieć trochę o tym w jaki sposób wy sta ad rem ner pracujecie w jaki sposób powstają też nie mnie nieprawdopodobne polifoniczne jest to przede wszystkim to jest jednak kolejna nasza forma na żółto oratoryjne nie czyta jesteśmy na takim pograniczu między przy jesteśmy jeszcze przed operą, a już jesteśmy poza etno oratorium, czyli już jesteśmy poza takim czasem Gardzienic kim jeszcze nie jesteśmy jest czymś takim pomiędzy takim Bardo muzycznym są to jest on ciekawy na ile jak wiele rzeczy jak wiele tematów jak wiele myśli emocji można interpretować przy pomocy muzyki tylko włącznie czy tak naprawdę to jest nieustanny muzyczny eksperyment, czyli jak opowiedzieć Szekspira po raz kolejny po raz kolejny muzyką, czyli jak poprosić kompozytorów o to, żeby się tak wczuli w postaci, żeby muzyką i polifonia zarysowali emocje napięcia dramaty miłość nienawiść zdrada zazdrość morderstwo jak to wszystko zawrzeć w muzyce i myślę, że to co nas najbardziej fascynuje i toczą też Alicja dała taki niesamowity tutaj w swój wkład w postaci bardzo magicznych słów, jakie zaczęła do tego komponować donos na próbach będąc pomiędzy aktorami jest to, że my usiłujemy zinterpretować Hamleta dźwiękami czy nie tylko linearną opowieść obok niedzieli na dno, by się kusimy usiłujemy go zinterpretować dźwiękami harmoniami napięciami dysonans sami, jakim się krzykiem jakimś jakimś szeptem jakimiś metalicznymi dźwiękami, ponieważ częścią scenografii jest metal plastyka zrobiona przez sponsora Florczaka z Gdańska, gdzie tamten metalu odgrywa dosyć kluczową rolę i tak naprawdę nieustannie zastanawia się jak głęboko można zinterpretować dramat tragedia tylko Włosi przy pomocy muzyki nie wchodząc jednak w obszar opery czy nie, tworząc takiej takiej struktury operowej uwertura i t d . tak dalej nie tylko jakby pokazując, że postaci przy pomocy dźwięków, jakimi się posługują no totalny eksperyment totalny eksperyment myślę, że jeszcze głębiej niż do tej pory, chociaż ten eksperyment z bardzo zbliżone do pieśni lira muszę powiedzieć, że to jest tak jakby, że to idzie, że to próbuje pójść krok dalej niższy udało nam się zrobić pieśniami lira i są bardziej rozbudowana struktura, ale wciąż oratorium na i wciąż taka struktura niezwykle symboliczna i metaforyczna muzyczna metaforyczna liczy na to, że widz oczywiście zna dramat Szekspirowski był sobą miał do do wyobrazić co tam tak naprawdę chodzi zapraszamy bardzo gorąco 2 lipca premiera tego spektaklu kolejne spektakle 0311. 12 lipca oczywiście siedzibie teatru pieśń kozła we Wrocławiu Hamlet komentarzy Alicja brat Grzegorz Góral opowiadali nam o tym, standardzie wymiana Kingiem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA