REKLAMA

O debiutach filmowych, młodzieńczej pasji i o festiwalu Młodzi i Film rozmawiali Liwia Mądzik, Anna Serdiukow, Jacek Borcuch i Tomasz Raczek

Salon Radia TOK FM: Szczerotok
Data emisji:
2017-06-14 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór państwu Tomasz Raczek zaczynamy szczera tak dzisiaj jestem fajnym młodym granie, bo będziemy mówili o młodości młodości w kinie niedługo rozpoczyna się festiwal w Łodzi film festiwal filmowy w Koszalinie tam będziemy oglądali debiuty i debiutantów będziemy orientowali się, jaka jest przyszłość polskiego kina, a moimi rozmówcami są ci, którzy zawsze będą o tym, decydować co jest najlepszym trochę wiedzą więcej niż inni o tym co tam będzie pokazany na Rozwiń » nim trochę więcej niż inni mieli wpływu netto jak ten festiwal będzie wyglądał w Anna Serdiukow rzecznik prasowy festiwalu młodzi film dzień dobry Liwia Mądzik dyrektor programowy festiwalu w dobry wieczór w i Jacek Borcuch przewodniczący żyli oceniającego krótki metraż w dobrych meczów to inna, więc w tym wspaniałym gronie zadajmy sobie po pierwszym pytaniem w czy młodzi ludzie, którzy z całą marzą próbują robić filmy w Polsce, ale są bardzo młodzi są one etapie debiut praw do PiS po debiucie albo umarzała tym, żeby zadebiutować w cieniu zdają sobie sprawę że, aby robić filmy w 2001 . wieku to trzeba robić inaczej niż robiona w dwudziestym wieku, czyli krótko mówiąc trzymają wizja czy chcą zmienić świat czy są szalonymi wielkimi artystami, którzy szukają środków, aby zrealizować swoje wizje czy raczej są rzemieślnikami, którzy chcieliby w tym zawodzie popracować, żeby było miło i trochę udało się zarobić wiem, że zaskoczyłem tym pytaniem nie będę opisywał proszę państwa dziennik radio teraz, ale odpowiedź to jest pytanie co ważniejsze niż to kto wygra tak to bardzo ciekawa myślę, że sobie, że dałem potem jedziemy na ten festiwal na naszą rolą jurorów jest wychwycenie tych z wizją właśnie tych, którzy w, którym wydaje się, że mający do powiedzenia i być może mają też właśnie znalezienie tego, że ocenianie rzemieślników postawiłbym jeśli mówimy młodym filmowcom i t d. szkołą filmową i szkoły zajmują się puszczaniem ME, ale artystów oprzyrządowanie techniczne natomiast co kto chce i i potrafił powiedzieć to już czyste jego taka samotna wędrówka przez film przez opowieść i ja zjadą tam z wielką nadzieją, żeby takich szaleńców jak i ja w ogóle myślę mam takie bardzo dobre myśli związane z młodym kinem wypoczywa w swoim debiucie, który był 20 lat temu to więcej miał wtedy w głowie, więc mam dzisiaj i podnieca mnie ta ten brak pokory szarża ta odwaga czasami okraszona jakąś ich ilością błędów w mniejszych większych, ale też dużo mniej Inter, jakby ważne w moim w stosunku do tej wizji do tego co by się chciało powiedział w ogóle uwielbiam kino w stworzył własną kategorię z młodzieńczym błędem, ale dobre kino z młodzieńczym błędem, czyli błąd w dobrym meczu błąd w młodym kinie niekoniecznie musi odbierać szansy na nagrody nawet być może błąd w złym słowem być może to jest ta jeszcze nieświadomość inwestora przypisywano serwerowi Dylanowi od samego zarania, że on jest niezwykłe ekscentryczny wymyka się, że jest umocowany gdzieś tradycji kina przed leży teraz zamordowana wzbudziło wiele razy zysk tych wszystkich wielkich, a przy tym jest nonszalancki swoisty nowoczesny jest na własne warunki na własnych warunkach jak ja bardzo lubię to co powiedział Krzysztof Kowalewski, który wraz z upraw, który gra w 1 krótkim metrażu Alka Pietrzaka jak mój tata, który zresztą jest w konkursie krótkiego metrażu sekcji fabuł on powiedział, że błędy młodych bywają ciekawsze niż sukcesy dojrzałych twórców, gdybym nie być do tego w filmie nie powiedział tego w filmie taką być oto w wywiadzie i powiedział tłumacząc, dlaczego bierze udział w etiudach filmach studenckich w filmach młodych twórców musi być użyte błędy czy potknięcia czy eksperymentowanie wydają się ciekawszy niż sprawdzone patenty i sukcesy dojrzałych kolegów dzisiaj to fantastycznie i brzmi to taki, że my wszyscy pewnie mamy w sercu takie myślenie tylko, że punktem nawet ten młody bezczelny reżyser staje naprzeciwko producenta, który mówi co się sprzeda koszenia sprzedawał się sprzedadzą się nie sprzeda tak być nie może co więcej nawet nie ten producent jest jego pierwszym powiedziałbym nie wrogiem może, ale takim sprawdzianem siły i pierwszym pierwszą trudnością był pokarmem głosem rozsądku, a drugi język oraz handel wiedza, ale wcześniej pojawiła się nowa grupa ludzi, która mnie bardzo niepokoi powiem szczerze na świecie w ogóle w Polsce w szczególności strasznie się boję tego co nie robią i uważam, że to nie wpływa na jakość polskiego kina w niszę nazywają Skry, gdy ktoś te są tacy ludzie, którzy mają poprawiać scenariusze, żeby były lepsze, ale ci co poprawiają scenariusze, żeby były lepsze wcale nie zawsze, kiedy się kiedykolwiek w życiu napisali lepszy scenariusz ja mam wielkie wątpliwości czy oni wiedzą jak powinien wyglądać lepszy scenariusz nie mam namyśli tego czy przeczytali amerykańskie podręczniki pisania scenariuszy tylko czy są naprawdę wybitnymi specjalistami w tej dziedzinie obdarzony nikt oprócz takiej powierzchownej wiedzy jest, że właśnie wizją intuicja o wielkim z jej wielką liczbą kontaktów międzynarodowych, które pozwalają im się zorientować dokładnie ani na podstawie lektur jak wyglądają trendy w kinie na świecie, którzy uważają, że jest dużo domorosłych takim torze z ligi doktorów, którzy w Polsce psują scenariusza i ci młodzi ludzie, którzy nie mają jeszcze tej siły przetargowej w takiej rozmowie, bo każdy inny dzień dobry powie młody jesteś jeszcze nic nie wie słuchaj starszego słuchaj mądrzejszego słuchaj doktoranci wyleczyć ten twoich ramy niedostatecznie dobry scenariusz i co wybrać czy teraz tym młodym ludziom w Koszalinie ach, żeby ani się chronili przed takimi średniakami, którzy ich atakują potem lepszy w ogóle słowo nie wymkną się czy rozgraniczyć, jakby rodzaj konsultacji z takiej nie przymusowej i ten przeskoczy, choć dalej będziemy w młodości filmu mieli w debiucie Liwia Mądzik dyrektor programowa strach rektora równocześnie pracuje w studiu Munka i stan jest doktorem nie dlatego spokojnie, że w zeszłym roku w więzieniu Rajoy nie wychodzę, bo właśnie od paru miesięcy działa u nas zespół literacki i tutaj właśnie to była inicjatywa w piątek pionowego wzrostu będzie pierwszą rocznicę obchodzić szefa, czyli Jerzego Kapuścińskiego udało się, bo 1 z pierwszych jego pomysłów jak tylko się pojawił, żebyśmy zaprosili do współpracy kilku młodych pisarzy i Jarek wyszedł koordynuje te ich działania Więcek jestem dość mocno estymacja jak to wygląda i kolejną jest czasem scenariusze przed poprawkami po poprawkach zdarza mi się to dać porównuje Jacek Borcuch podniósł oczy i pat zaczął się wpatrywać szczególnie FR my uważnie w tych, ale już nie należą wydają się, że to jest właśnie w fajne, że oni, jakby rzecz 0 jakieś narzucania przymusu tylko czasami to są takie dziś po to jest pojedynczy pojedynki żali się spotykają czasami się spotykamy wszyscy domownicy taka burza mózgów i rzucanie pomysłów żonglowanie natomiast no 1, a prawdziwy filmie tak nie wygląda, więc o to może być to jest zła dlatego chce rozluźnić właśnie takie taką pomoc w ich do toruńskiej doktorem, gdzie jest, jakby tu jestem doktorem kroje przykładem narządy i zażywamy te widzenia hossy z taką jakimś non stop wiadomo, że w sumie jest pewna szkoła dobrze, żeby dużo osób przeczytało natomiast były momenty z zagranicy, że trzeba, że jest bliski blisko szaleństwa i trzeba zamknąć w dziale idea piękna tak jak żyć w tym nad naszym jest pierwszym wieku, którego doświadczamy od kilkunastu lat wszystko jest inna wojny się też są inne, że ciągnie wjeżdżają już inaczej to sieć działa tak dla 16 do pani to, o którym to nie przymuszenie, którym powiedział, że nic nie jest narzucany wiem, że ten komunikat wysyłany, że warto byłoby tutaj w pod koniec coś zmienić i t d. toczy się istnienie wymuszana, ale oni ja myślę w ogóle abstrahując od tego jak ja mam podobne zdanie jak Tomasz dotyczące skali doktorów to są w Ameryce z doktorami są najczęściej wielcy scenarzyści, którym się pod rząd zastanawia, żeby rzucili okiem u nas jest jakaś kategoria odrębna jest jedynym takim doktorem i koniec droga natomiast wydaje mi się, że jeśli mówimy o debiutach, gdyby te powinny być wolne w 100 % przeszarżował Anne pomylone szalone dobre, ponieważ Jadze doktorów pozbawione skali doktorów bo, czyli tych filtrów, które nam zaciemniają obraz artysty, ale ja, jeżdżąc na festiwal w Braniewie 11 lat PL czy dłużej nawet podczas rozmów z debiutantami tak z pełnego metrażu, jaki krótkiego metrażu i potem uczestniczący w dyskusjach szczerość za szczerość no ja przysłuchuje się im od lat chcą oni mówią na temat swojego kina właśnie swoich filmów czy swoich błędów i potknięć i to jest Jacek tak jak ty mówisz o nie daliby nikomu zajrzeć w ten swój tekst pierwszych pierwszy scenariusz nie daliby tam zwykle tak jest z reguły i oni będą bronić wszystkiego biorąc rodzina zaś po prostu, więc te i mam wrażenie że, że ten festiwal właśnie ten jakby troszeczkę pro promuje 3 rzeczy wskazuje na takie kino właśnie, pod którym się młodzi inni podpisują się po prostu wszystkim i u nich nie ma jeszcze takiego zachowania może komuś podrzuca przeczy to bardzo często nie ma podrzuca może będzie lepsze może będzie ciekawszy może będzie więcej widzów w kinie skupić nie o nich na pełne ludzi nie ma kalkulacji nie ma jakichś takiego przeliczenia obliczenia na jakiś efekt jest inne oni nie myślą w tych kategoriach mam wrażenie, że oni lubią ryzyko, ale lubią tak jak Jacek powiedział przy szarżować mają w sobie coś do komputera i często mam wrażenie, że na tych dyskusjach bronią po wszystkich tych z bronią nawet straconej sprawy ale, ale z bronią adres i z prawej jest fajne rozróżnia też jednak dojść też pokaleczyć delikatnie najrzadziej wy też w jaki się ograniczenia narzuca no powiedz wreszcie czas to z pieniędzmi związane, że jednak praktycznie taka ta szarża jest dużo bardziej widoczna i idę, bo bezkarność zwiększa w krótkim metrażu Legia złoto kosztuje, ale zwiewnej długiej byśmy dokładnie możemy podzielić na firmę, która od kilku lat jest coraz więcej totalny totalnie lotów w dużej mierze niezależnie jak wiadomo technika na to pozwala i jak też okres dokładnie 11 lat jest jeszcze tam co roku to kiedyś było bardzo mało jednak takich jak jego obecność myślenia offowego w zło dobrem są one w zeznaniu nie my, gdy nie było jak zrealizować natomiast teraz coraz teraz więcej graniczne będą laureaci tej głównej nagrody, a to kilkakrotnie w ostatnich latach 2 byli właśnie takimi osobami, które mogły sobie pozwolić zarzuca się, że nie były jednak umocowane też o frajdę bawili się na znalezienie jej budżet mam wrażenie, że 10 lat temu off Czyżby szczelność, który mówił Jacek Pysz źle kojarzyło z UE, a dzisiaj do szczelności czy właśnie jakaś taka buta czy ryzyko eksperyment czy off chociażby to ma zupełnie inne konotacje ozdób oraz inne kraje jak długo można sobie pozwolić na nabycie wreszcie ile razy ma nasze szanse na nieskończenie wiele razy dopóty, dopóki się dobrym ja myślę, że to jest ten rozrósł się zdobędą można do końca pozostał bezczelnym, żeby mądrej dobre rzeczy to wtedy nowy bardzo się wielkimi zdolne się wiele rzeczy wybacza ja myślę w ogóle tak przysłuchując się, że chyba w Polsce mamy do czynienia z 1 z 2 rodzajami debiutów co te debiuty takie pod patronatem pod auspicjami Instytutu studia Munka, a my tych taki rywal walczy od Wajdy tak w większych producentów graczy na rynku filmowym, którzy inwestują, bo usłyszeli, bo wyrósł u nich jakiś widzieć ten sezon takie właśnie inkubator dalekim taki ładny, a tak, ale dziś hoduje się na kogo stawia, a do Aten drugi jak grozę, gdyby to to są młodzi artyści, którzy sami się skrzykują organizują się bez żadnych hospicja bez żadnych pieniędzy zdaniem kilkadziesiąt tysięcy złotych albo nawet czasami to jest tylko sprzęt i te filmy, ale z natury rzeczy mam ciężko się nie konkuruje ze sobą na jakościowo odstają natomiast wydaje mi się, że w tych w tych w tych takich samoistnych debiutach tam jest dużo więcej tej odwagi tej szarży nikt nie czuwa nad nimi nikt ich nie sprawdza, a tutaj, jeżeli są 2  000 000 na film przeznaczony czy 1,5 min to są sumy znaczące dla producentów dla instytutów dla dla różnych i Puckiej doktorów blask i doktorów i t d. dlatego mam poczucie że, że tych z dniem wtedy, gdy powinny być naprawdę rozpuszczane, bo tylko w takiej ekstremalnej jakiejś, jakim spojrzenie kimś takim bo o co chodzi w kinie jest taka słynna teoria, którą wszyscy znamy wszystkich historii świata został już powiedziane prawda i że jak opowiedzieć inaczej kolejną miłosną 33 czy dramatyczną historię no tylko w sposób jakiś inny niezwykły, a ta inność może się znaleźć, jakby my mu odnaleźć tylko w kimś, kto jest niepowtarzalny każdy z nas jest niepowtarzalny i trzeba mówić ja w pierwszej osobie i wtedy się opowiada w tej pierwszej osobie w sposób nowy świeży lub nawet ten ktoś może nie wiedzieć też nowe świeże, ale to jest w pierwszej osobie i jak to robi natomiast odbiorcy tego, widząc coś innego i tylko w takim absolutnym, jakim szczerym wypowiedzenie się może się pojawić diament taki się wydaje pięknie po wieczne prawdy ja tak samo czuje jak ty mówisz, ale wiem, że jeszcze 1 element w środę, z czym kiedyś zaczyna robić filmy wśród młodych ludzi mianowicie dobroduszny na tekst redaktorów odłóżmy na bok pieniądzach jest jeszcze 1 element polegający na tym, że człowiek, który chce robić kino kocha kino, a tym co kocham kino oglądać czy ogląda dużo kina filmów i pewne rzeczy mu się podobają wam zrobię mu się nie podoba się nóżka się zakochuje w kinie amerykańskim oni potrafią robić kurczę no tam to jaki jest zrobiony film science-fiction czy jakiś horror jest prawdziwy nie to co to u nas u nas zawsze jakieś takie dziwne ani to straszne lanie to śmieszne jest takie nieprawidłowe i powstaje największa choroba, jaką można wymyślić w kulturze, a która często dotyka właśnie tych bez oddania gwoździ i bez wolności albo bez szczepionki mianowicie chce być tak jak oni chcą robić amerykańskich kin w Polsce musiał długów dużo przeżyć i dużo zrozumieć, żeby dojść wreszcie do przekonania, że to jest bez sensu, że w Polsce zarobić polskie kina jakkolwiek by to banalnie nie brzmiało i więcej wezmą z siebie, a nie jest mienie nie jest z tego co oglądają u innych tym mają większe szanse na prawdziwy sukces nie sukces doraźnych chwilowy prowadzący do reklamy na końcu, a nie do oka reform, bo po słodką farmach, ale ja myślę, że na chodnik kopiowanie chorują nie tylko twórcy filmowi, ale też producenci dno jest nie ukrywają się NATO w Koszalinie który, wzorując się marzą o wyniki takich jak tego wirusa kopiowania innych w oczy charakterystyczne dla naszych czasów muzyka też mają z korzysta z klisz cytatów z tego co my mamy takiego miszmasz ust skonsumowania samej popkultury w samym swoim popkultura sama siebie koryta tak dawno, że to jest obraz z tak, jakbyś usprawiedliwiał to coś sami to jednak aż tak nie przekreślamy rzeki Strwiąż w znak, że ktoś ma jakby za węgiel gaz LNG i raz inaczej niż ja no dawaj w takim razie naruszenia roi się, że powierzenie Joannie aż tak niewiarygodna ważna, ale wręcz, że jeżeli ktoś się z tym mierzą jakość wychodząc zwycięsko z tego wychodzą przykład właśnie dla niego będzie zaraz powiem z nazwiska, kto skopiował firma amerykańska Częstochowa listy znalazła się też garaże komórki nie wychodzą, ale nawet w tym konkursie oraz sędzia Balanchine z czego zbudowany z cytatu, ale co innego kraju, bo jest wyzwolenia oraz przerabiano dla tak, ale to też bawi się czymś co wszyscy znamy w Tychach nikomu jeszcze nie wpadam do głowy, że to może tak po nas podać przerobić połączy nas jak zrobił Quentin Tarantino ona na tym jego geniusz, ale co mówisz jest widzieć wspaniałe, ponieważ to dowodzi należy się umówić się teraz każdy może zrobić film są festiwale filmów zrobionych telefonami jakimiś w ogóle małymi aparatami i t d. tak dalej to wcale nie znaczy, że powstaje więcej dobrych filmów w dalszym ciągu wszystko sprowadza do tego, żeby mieć co powiedzieć słowo wizja punkt, więc pan Jan tak było już słowo konkrety, a więc drogą do konkretów co w tym roku o jakie konkretnie filmy będą pokazane może nam się to zacznie tak konkretyzuje rewizję jesteśmy w idealnym festiwalem pełnia z 1 strony pokazujemy właśnie wysokobudżetowe produkcje jak na debiut ileś konkursów na wizerunku są 2 krótkometrażowe i w tym się wchodzi w skład wchodzą animacje dokumenty i fabuły, gdy dana jest pełnometrażowy dotyczy tylko fabuł i tam mamy od prawa do Lecha o projekty począwszy od imienia ostatniej rodziny, bo wie, że Karoliny Breguły co to jest w Polsce wspaniały film, w którym można w skrócie nazwać czysto operowymi ryzyka operowym muzyka rockowa PRA co słyszałem operowym mięso operowym muzyka wreszcie się dzieje w bloku z bloku mieszkalnym mieszkalnych takie punkty wylicza trochę do grobu Azję nawiązanie Kor bus wyjeżdża, żeby było ciekawiej rewizja jest za małe pieniądze to ja się już swoje bardzo zachęcam z zupełnie niespodziewane impulsy z różnych stron, ale ostatnia rodzina to jest chyba najbardziej nagradzany film w tym roku w Polsce nie tylko woli za granicą jest to 1 z mają najbardziej oglądanych nagradzanych polskich cech zmienia faktu, że jesteśmy, a właśnie, ale czy, jeżeli taki film pojawi się w konkursie wiem o Jacku, że nie jesteśmy, czyli tego akurat w konkursach, ale czy dla jurorów to nie jest obciążeń, kiedy nagle się pojawia Fin, który już dostał 25 nagród z różnych stron główne Neumann ani stają przed zadaniem jest małe no i ocenić stawka nowej jak w nowym zestawie tytułów no ale wiadomo, że żaden inny nawet czy nie zbliża jest widzialność sukcesów do tego i teraz, co gdyby się aż tak nie nagrodzili jego główną nagrodą to cała w ten sposób chcemy powiedzieć, że już nam się ten film nie podoba albo, że tych 25 innych festiwali czy nie zna to jest nim to jest dość trudne, ale tak naprawdę no pamiętam kontrowersje przy festiwalu w Gdyni, kiedy wygrał dzień świra Marka Koterskiego, kiedy ten film wszyscy znajdą się tego styczniowe zrywał był we wrześniu, gdy wszyscy byli oburzeni jak ktoś z Chin wszyscy go znamy narządów w tym kalendarzu festiwalowym w dobie nie miał jeszcze premiery Anny i trzeba jak wypominać to ile ma na guru czy jest filmem, który odniósł sukces czy nie ocenić po prostu przypomnieć sobie ten zachwyt, bo krytycy bardzo często zapominają o swoich pierwszych zachwytach nad filmem mija, a kilka miesięcy są na festiwalu i już pisali o tym filmie zachwycali się nim, a dzisiaj ja rozumiem to oni marzą przecież to jest marzenie każdego z nas odkrywa ich odkryć zachwycić się i wskazać, że się pojawiło się poznać jako pierwszy i tak, ale i dla dzieci pierwszy mówi obywatelom ten zachwyt już dziś gaz został po Żuk na kartach różnych czasopism i trzeba umieć go przywołać no wydaje mi się, że rzecz, że dla tak mało niestety to jest debiut Macieja Stępnia jest ta druga sytuacja dla jurorów, chociaż Apropos krytyków to czasem bywa w odwrotną stronę nigdy nie zapomnę historii z pianistą Polańskiego przedstawianym w Cannes 1 z moich kolegów kredytach wybitny pamiętam to bardzo dobrze po, że to był najgorszy film najbardziej napoleońskiego takiej ochroniarze pracowali przy nieomal 1 biurku synka lego przez lata, więc jak i byłem w Cannes, a było wpisanie na psa w takim duchu, że ma, choć jeszcze w państwie jak to Polański na interes fachowiec nie robi z filmów no aha oczywiście oczekiwaliśmy czegoś wybitnego szczególnie, że to pewien trend ten temat wydawałoby się dla niego idealny na można było się spodziewać arcydzieła tymczasem ten film dla aut w Pekinie bardzo wyszedł na iPada minęło kilka miesięcy został pokazany po raz pierwszy w Polsce była premiera w Filharmonii narodowej i ten mój kolega też był na tej premierze polskiej na nie widziałem wtedy po raz pierwszy ten film byłem absolutnie zachwycony wpadłem na kolegę mówi słuchaj coś ty sam w tej z tym w tym z tej relacji z kranu nad Zegrze, że taki średni nieudane 3 tys Opole najlepszy film Polańskiego legendy teraz dopiero widać, dlaczego lista Schindlera nie była dobrym filmem dopiero po po pianiście można to pokazać i udowodnić, a on patrzy się na mnie mówi wiesz co mnie się też dzisiaj bardzo podobał ten film ja wiem o tym co się stało Ano wdów tak się zastanawiałem, ale wiersz po pierwsze, ten pokaz dla dziennikarzy był strasznie KO uznaje po drugie, poprzedniego dnia była impreza wieś do czwartej mieliśmy zmęczenie po trzecie ten film był pokazany w jakimś takim kinie na końcu miasta padał deszcz myśmy tam dorośli do tego kina silnika musi mieć pod folią, a propos tego samego krytyka napisał to możemy mam też ciekawą anegdotę w ogóle używanego w tej recenzji zaś co najmniej Polański używana przez przymiotnik o jego nazwisko wygrani Polański film z filmów Pańskiego oraz ten sam krytyk napisał mi recenzji 1 po festiwalu w Gdyni oceniać mówi wszystko co kocham, że i była to nieudana podróbka czeskiego kina zabolało mnie to w tym sensie, ponieważ nie jestem fanem czeskiego kina i tak naprawdę poza jakimiś nielicznymi rzeczami najbardziej z czeskiego kina z okresu czeskiej kinematografii nam taki serial dla dzieci 5 ara Bella, na którym się wychowałem nie mieszkałem u tego powiedzieć przy spotkaniu, ale może tak, żeby czeskie kino, skąd skojarzenie w ogóle jest ostatnia rzecz, którą bym nie wymienią na liście 100 omija i teraz być może klucz do tego co prawda coś się pan tak przejmuje tym co jakiś się chyba nie ma żadnego znaczenia innowacji jako rzecznik może dodam drodzy krytycy zapraszamy was do Koszalina w tym tchem, bo to bym te dyskusje między filmowcami krytykami, którzy się odbywają są bardzo ciekawe nie wiem czy one są one tak jak Jacek Pytel przerwał swoją rozmowę czy ci teoretycy, którzy przyjeżdżają do Koszalina tak też zachęcali twórców, żeby nie przejmowali się tym co oni piszą, ale to jest ta wymiana właśnie między twórcami krytykami jestem bardzo interesują potraktujmy niewielkie mówi Marc le Jarze, jakbym żył oddaje charakter wiem też dodał jeśli mogę do krytyków sąd nakryte mnie nie nie wręcz przeciwnie, że czasami mam wrażenie, że inaczej kocham kino 3 oglądamy ten sam film zieleninę dochodzi także że, że wydaje się prawdziwa miłość do kina wynika z czegoś co ja wyniosłem z takiego nie większe zamkowe hiszpański, żeby dać się oczarować tej kiedyś było takie będzie magia kina dziś się na niej z dnia czy dać się ponieść dać się zapomnieć na te 2 godziny wyjść oczarowany tym przestraszony wzruszonym to Wojtek kategorii kina, które były kategoriami podstawowymi dzisiaj jest jakiś kontekst historii literatury historii krytyki teatralnej historię podejścia linków czy Tomi jest czymś jest kompatybilne czy nie jest nad wiedza wykształconego bardzo krytyka jest tak bardzo przeszkadzający w takiej prostej percepcji, że odnoszę wrażenie, że to niema nic wspólnego z miłością, a jedynie z taką nie wiem oficjalną oceną powrót Niedzielana i zarówno w oczy kalkulują wariują na 1 taką akademicką nazwijmy akademicki w samym sobą takich pogłębionego ten najcięższy zarzut wobec krytyków jest tylko w łódzkiej drużyny nie lubię, więc teraz 3 zbiory albo musimy tutaj pamiętać tak naprawdę jaskinie chodziarz z krytyką Ania krytykach tylko filmoznawca mimo to AWT to właśnie jest typowe dla filmoznawców aktywnie z filmoznawstwa to jest dla mnie taka podejrzana trochę nauka na temat filmu humanistyczne nauka historia teoria filmu generalnie wszystkie te humanistyczne nauki, które się wykładane wyższych uczelniach są troszeczkę podejrzane mówię jako magister sztuki, ponieważ posiada właśnie taki dziwaczny tytuł jako absolwent trasie wiedza o teatrze Akademii teatralnej, czyli w celi sam jestem częścią tego, ale m. in. dlatego nie poszczególne filmy z nastania teatrologię do Uniwersytetu żadnego tylko do Akademii teatralnej, bo ja chciałem to wszystko sprawdzać w praktyce chciałem też tak jak aktorzy brać udział w zajęciach aktorskich reżyserskich wiedzieć jak oni są uczeni coś, czego w wynikach jak patrzę na rolę aktorską wiedzieć jak i PIT albo przynajmniej mógł starać się zrozumieć, jaka część z tego co widzę jest efektem talentu aktora a jaka część jest efektem wprowadzenia przez reżysera jeśli się tego osobiście nie doświadczy, jeżeli się nie jest bliska, jeżeli się nie dotyka kina czy teatru osobiście dotyka właśnie dotyka ich życie aktorów nie zna także od tej strony jak oni reagują co się z nimi dzieje pomiędzy scenami pomiędzy spektaklami, jakiego typu osobowościami psychologii z psychologicznego punktu widzenia są jeszcze nigdy tego do końca nie zrozumie ja dlatego uważam, że inaczej tacy krytycy właśnie projekt powiedziałbym z praktycznymi praktycznie podchodząc do teatru czy Chinach reagują inaczej filmoznawcy czy literaturoznawcy czy teatru znawcy uczenie na uniwersytetach, gdzie przy Newskim każe im się porównywać je gdzie przede wszystkim, w który element tutaj i kojarzy się czymś co już było, jakie te koneksje o jakichś wpływach z jakiego kina, jakiego w stylu świadczą, kto pierwszy wynalazł takie ujęcie i t d. Tomku aliansie z wielu krytyków którzy, którzy spełniali te kryteria, o których w tym również jeść taki jest niewiele, ale sygnał, że już teraz artyści jak Zygmunt Kałużyński na rozjeździe Szpilman był z wykształcenia zgadnijcie kim był Zygmunt Kałużyński z wykształcenia miłośnikiem kina na pewno tymi mówiłeś wyjeżdżała z chemikiem nie uczył się przez 1 rok prawa, ale tak naprawdę skończył studia na wydziale uwaga uwaga w reżyserii był reżyserem z wykształcenia walczył o osobistym uczniem uwielbianym przez Leona Schillera był jego wychowankiem robię teraz przerwę, bo muszą państwo ochłonąć, gdy rozmawiamy z pary zawodów wykluczony perłą w oknach lista rośnie z Anną Serdiukow Liwia Mądzik Jackiem Gorczycą chemia rozmawiamy o rozpoczynającym się już za kilka dni festiwalu w modzie film w Koszalinie i zaraz będziemy nadal rozmawiać, więc jak chcecie państwo dalej prawda zbiornik w witam państwa ponownie Tomasz Raczek Szczerotok, a w nim rozmowa o kinie młodym kinie debiutach o w festiwalu młodzi film w Koszalinie moimi gośćmi są Ania Serdiuko w rzecznik prasowy festiwalu w 2 Liwia Mądzik dyrektor programowa czy dyrektorka programowa w feministki wykazały powiedzieć grania momentami lekka męska się czuje czy dyrektor programowa festiwalu nie będzie sikał konsensus tak Jacek Borcuch przewodniczący jury krótkiego metrażu na tym festiwalu nie przewodniczący przewodnicząca jednak nie należy przesadnie w miastach co gadżet co ma być największą atrakcją tegorocznego festiwalu w Koszalinie kino filmy spotkanie, ale dzisiaj, a nie przysłała mi tak zaskakującym jest jakaś kolejna informacja o festiwalu i tam przeczytałem, że będą pokazy filmowe bez gadania samo kino jest bez gadania jest hasło samo kino bez gadania jest hasło, które wspiera film promujący festiwal PN nie wiem czy odpaliły ślinka Nielby w nas zaskoczyli już z niego wszystko byłoby jasne, więc już, że spieszy wytłumaczyć graliśmy jak co roku co roku zrobimy nagrywamy spot promujący festiwal i w tym roku również nagraliśmy takowy, ale i towarzyszą mu hasło samo kino bez gadania, ale właśnie się też zaniepokoiłem, bo po pierwsze, ten festiwal słynął zawsze z dyskusji z biegania w pod drogę wierzę bardzo głęboko w to, że psina obejrzane ani przegadane to nie jest pełna przyjemność i że w trakcie gadania o filmie oglądamy ten film jeszcze raz i to dosłownie, dlatego że mam taką swoją teorię, że na ekranie pokazywane jest tylko pół filmu, a drugie pół filmu jest wyświetlane na psychice każdego widza upewnia się między sobą bardzo różnimy inne braki i temperamentem erudycja i wrażliwością i reakcją na pogodę i wiekiem i poczuciem humoru i genami wszystkim się różnimy to ten obraz, który te tt drugie 50 % drewna nacje wyświetla różni się bardzo im my sami nieświadomi jesteśmy tego, że wychwytuje w filmach różne rzeczy i sobie układamy też takie swoje pół selera czasem jest tak, że wychodzimy z kina rozmawiamy z kimś kim byliśmy i tam bardzo różnimy się nie tyle w ocenach ile w tym w ogóle, o czym był ten film, że czasem wykrzykuje my wiesz co mam wrażenie, że byliśmy na innych filmach, a Total jest to rzeczywistość byliśmy na innych filmach właśnie ze względu na te drugie 50 % i teraz, jeżeli pogadamy o filmie to my się wymieniamy tymi brakującymi 50 % inna my nasz nasze wrażenia z filmów dostaje szansę na niesłychane rozszerzenie to ogród musisz być nośny zagrała źle rewizji pełniła, wyróżniając je to jest samo kino bez gadania bez gadania podczas seansu użyty tak wciągające kino roi się, że nie ma wieś rozmów podczas projekcji abonenta adres zabawnym akcentem są na zinterpretował miejscowość adres Wola twa interpretacje, bo zakładam, że do kina przyznaje na ludzi, którzy chcą obejrzeć film ani pogadać no, więc polega na tym poziomie myślę, że nie będzie się komunikować, ale być może żyjemy w takich czasach, że należy niezdecydowanie nie chodzi o to, żeby nie rozmawiać wręcz przeciwnie nawet ja się domagała, żeby o jakości, by wrócić do tej tradycji, gdzie odwiedzili go tam było nas z innym pewnie jeszcze dawniej jeszcze bardziej burzliwie z tego co już historie różne wersje roznoszą jakiś latający wręcz, że ryby wędzone jako gest już taki ostateczny efekt rzucania się talentem zwiedzałam nawet jakiś szeroko 20 lat nagrywa można poprawić samo kino bez gadania to nie kino, by pisać o dopowiedział to co może jeszcze jutro taki komunikat w kilometr na jakiej jakie branże i diamentu z filtrem powinien drżeć nieważne jak oni to ja nie zaryzykuje zdrowia o ciągłych rozjazdów o wizję Hamleta z Lechem, ale wracając do tej szczerości po filmach ja naprawdę wydają się, że one się tak in vitro ChRL nie wzmożenie niepokojące, ale jakoś odnieść taki spokojny zrobił w latach zrobiły, że jakoś nie ma tej takiej odwagi być może związane po prostu z możliwościami komputerowej komputerowo internetowymi, że jednak człowiek jest odważniejszy jak nam anonimowo coś z nimi wyrzuci o nazwie, ale taka nie każdy u mnie kiedyś się najważniejsze, żeby nagrać nie tylko jako jedyne miejsce, gdzie powstaje wstaje i mówię młody człowiek tak nie ma odwagi, żeby coś powie, ale nieraz, że to nie zapamięta też z Rancza chudnie zeszłoroczną bardzo ostrą burzliwą dyskusję po 1 z filmów 2 lata temu pójdzie na antenę nos sprowokowana została, więc muszę to przytoczyć bójkę wbiła się jak nigdy, ale doszło do wymiany argumentów siłowych pomiędzy twórcami, ale w Barrym częścią publiczność albo po Zachodzie czy czy po filmie słońcem, a GM w Puławskiej po w dyskusje szczerość za szczerość międzynarodowe w tę więź, z czym denerwując zgrana reżyser widzów czy w innych krajach Europy zmienia się badam się spotkanie po dyskusji wczoraj za szczerość pod kinem sobie wytłumaczyć inaczej twórcy wytłumaczyli co chcieli powiedzieć się, czego nie zrozumieli widzowie, a widzowie chyba promowali nie wiem powiedzieć co oni zrozumieli z kolei jak czego nie było w tym filmie Niewiem natomiast dyskusję one być może nauk są łagodne czy zbyt łagodne, ale zdarzają się takie bardzo burzliwe spotkania z łagodnym dyskusje niewiele wynika, ponieważ łagodnym dyskusje mają to do siebie, że mnie nie wymuszają dyskutantów jak wejście na najwyższy w 2 bazy w, a z mózgiem ludzkim jest tak, że nie przymuszony do największego wysiłku nie wykonuje tego wysiłku jest leniwe odpuszcza m. in . dlatego n p . my sami myśląc o filmie nigdy nie dojdziemy do 3 do przemyśleń co w dobrej dyskusji, w której jesteśmy zmuszeni po 3 SA argumenty przeciwnika czy też po dysku tam ta do tego, żeby mu udowodnić, że to co czujemy jest tym filmie jest prawdziwe i zaczynamy wtedy myśleć arenę prawdy na najwyższych obrotach jak to wyrazić słowami i teraz to nie jest wcale takie proste to co ja powiedziałem, bo my mamy narastające problemy z rywalizacją uczuć i emocji używamy często takich słów tych typu, a jest ten film był epicki nic nie znaczy nic nie znacie albo albo, że w makabrę Chin czy nasz zacny masakra masakra masa krytyczna tak ten film do masakry nic nie znaczy jacht w takich dyskusjach zawsze mówię rozumiem, ale teraz prawie dokładnie psa, dlaczego i co masz na myśli i nagle słyszy jak te zwoje mózgowe zaczynają się jeździć, ale jak to wszystko, jakie to zardzewiałe ten jest, żeby to zaczęło ruszy, żeby się ruszyło to ile tam trzeba Energi w to włożyć, ale też czasem pamięta, że jak ktoś się z głosi jak już mu tezy boje zaczną chodzić jak tam coś błyśnie twarz nie i w pewnym momencie ktoś powie 23 słowa, które nareszcie wyraziły bardzo czuły czuje to jest wtedy pamiętam te oczy, które mają takie spełnione, że nareszcie także, że powiedziałem albo powiedziałam to co czułam to straszna droga pomiędzy poczuć, a powiedzieć to co poczułem, gdy sprawca, ale tylko w dyskusji po to, rzeczywiście działa jak dziewczyna uczy jak już to te zwoje głos, bo przestaną szczęście, bo już nie są zardzewiałe to idzie coraz łatwiej siłownią za każdym razem jest łatwiej i lepiej, ale jak siłownią czy regularnie dlatego te rozmowy z potrzeby, ale też nie zapominajmy, że twórcy bardzo często po raz pierwszy uczestniczą w rozmowie czy w spotkaniu z publicznością oni nie wiedzą do końca jak się zachować przychodzą często przestraszeni nie są wcale rozmowami czy przygotowani na pogłębioną dyskusję, a bardzo często też jest od zupełnie odwrotnie to znaczy są tak żądni spragnieni tego Fitch brakuje tego po prostu tej informacji zwrotnej z publiczności, że im najbliżej nich, że jeśli ktoś ma inne zdanie, że właśnie są pełni emocji nie boją się wyrazić swojego zdania właśnie są pełni emocji dużo mówią bronią swoich filmów el trudno mi naprawdę powiedzieć ja chodzę regularnie na te spotkania i trudno mi jakoś generalizować powiedzieć żony są letnie albo, że są znowu wszystkie gorące na drodze zależy od soboty od spotkania z filmu, ale też tych elementów jest więcej, bo nie zapominajmy, że publiczność w Polsce to jest trochę jak Liwia mówi jednak ona jest rozleniwia ona i ona też uczy się dyskutować na forum zabierać głos stawiać pytania oraz filmu to nie od moderatora zawiezie tak od moderatora i zależy to ważny gość w czerwony ratusz, jakby na razie ilość jest, że to jest moje życie okazją zarazem wnętrza otrzeć pot czoła czy jest jednak jedziemy i oba nasze zdrowie jest różnie bywa też o to, żeby się nie dało zapomnieć tej rozmowy są jak zagrają też być tak tej rozmowy, która jest częścią filmu porozmawia sama bez winy nie miałaby sensu, a film może razem z rozmową bardzo dużo na tym skorzystać z już tak bardzo bym chciał być na takiej rozmowie po filmie plac zaba w, ale takiej uczciwej rozmowy, bo taka rozmowa miała miejsce na festiwalu w Wiedniu, gdzie pokazywany był ten film i muszę powiedzieć, że ona była zaskakująca zadawano pytania i maszyny grzewczy w Polsce my tak umiemy zadawać pytania jak jak tam w Wiedniu miało to miejsce mianowicie tak wprost często to są pytania mocne i trudne i bolesne, ale one nie są ani ze złością stawiane ani z sugestią odpowiedzi ani w takim tonem, że jeżeli się okaże, że nie mam racji dość obraźliwej dla, więc więc jednak gdyby n p. rozmowa po takiej firmy jak plac zaba w bank będzie w banku Ryszarda adres 1 z najbardziej kontrowersyjnych filmów ostatnich miesięcy rannego widziałem w Gdyni obok nas działał w fazie w tym, że tak z 22 najbardziej Montana czy ich drzazgi przejęcia to zerwanie z obozem Grażyna Torbicka siedziała, która stała mówi jak to się stało, że ten film jest na festiwalu w ogóle to za zakwalifikował jest dbałość o 6 Kazimierz Nycz nieszczęście napisy znikną, więc tam były z września potem rozmawialiśmy z działaniami exodus cekinami na stałe i halę w parze z 39 zloty, ale przecież o to chodzi o ile by potem dyskusji ile godzin los WCO raz nie udało awantury dzikie noce życzę wam właśnie, żeby tak było w Koszalinie niech takie będą te rozmowy nie one będą gorące co roku będzie plac zabaw puszczać na otwarcie w czwartek wprowadzić w nim może stwierdzić, że są inne też, a poza tym krótkie filmy, bo ja w nim bardzo wierzę Marek mam wrażenie że, że częściej się zachwycam krótkimi filmami niż długimi w Polsce FOT Jacek Michel będzie miał spory o nie tak tak tak absolutnie zgadzam, bo to jest zupełnie teren nieznany w nocy oglądać filmy, na które nie czeka aż któryś się nie zjeżdżają marzenie niewysoka niczego się spodziewać, więc tych filmów jest dość sporo kilkadziesiąt w związku z tym też dużo bardziej podniecające dla dla mnie dla jurora kogoś, kto ma otwartą głowę i chciałby rzeczywiście coś wyłowić notes idealistycznym podejściu w ogóle do oceniania filmów, więc w tym sensie tak, bo to są żadne nazwiska w bólu, używając kategorii takich filmowych to są one wśród nich jest na pewno kilka osób, który za, który za 10 lat będziemy mówili i oglądali i rozrzut tematyczny jest dużo widział solidnej formalna różnorodność filmów też jest myśl ciekawa to zawsze włamując się dumny jak w konkursach są bardziej, że zupełnie inne są przepływy pomiędzy gatunkami n p. animacja i Chin walnego plamy żywego planu z aktorami nie ma żadnego problemu, żeby się przypływały one sex SA z sali samobójców coś takiego było w długim metrażu i zresztą zrobiła wtedy wielkie wrażenie, ale tego typu połączenia międzygatunkowe w krótkich filmach są na porządku dziennym tak w moim takim osobistym jakimś myśleniu o debiucie dużo bardziej, jakby czuję te kategorie znalazłem się do sądu absolutnie wolny dzieła ja bym chciał, żeby te konkursy były równie ekstrawaganckie, bo równie różnorodne równie odważny jak ty, a odnoszę wrażenie przy całej swojej, jakby merem przy tym całym szacunku do tego, że naprawdę mamy parę fajnych kibiców i to się, ale to wszystko jest taki jakby podobne do siebie z grubsza albo, chociaż 1 do czegoś tak pojawiają się strzały się wtedy wszyscy o tym, mówimy wszyscy zachwycamy i t d. ale w konkursach krótkich no to jest zasada lasem to jest rzecz niezwykła co więcej łacińskich diesel pierwszy dodał metraże zresztą mamy sukces na świecie tych tych nagród festiwali, gdzie pokazywane są krótkie filmy, włączając Oscary dziś naprawdę dochodzi przy chorobie informacji o tym, nagrobek przychodzi co miesiąc z gry sporo i kiedy redagują w magazynie filmowym stowarzyszenia filmowców polskich taką rubrykę informacje o sukcesach polskiego kina na torach 23 jeśli nie 34 tych sukcesów dotyczy filmów krótkich jak Adamek jest jako atuty trawy przed 2 Life 11 lat z Koszalina to był pierwszy rok wyjazd w Gazecie prezes stowarzyszenia studio Munka istniało i po roku 30 minut właśnie narodził się komisji powstał pierwszy dokument wzrostową nel w ogóle w naszych głowach to nierzadko nawet one żadnych scen nie dotyczy tego rzeźbiarza zwanego short listę Bekisz Oskar Sanda zdobył z uwzględnieniem za rok takiego planu i to jednak taka krótka droga i rok po roku szansę je w zeznaniu kciuki, żeby w tym roku festiwal młodzi się w Koszalinie przyjmie nas zaskoczenia nawet talent ogniste dyskusje, a nawet się poobijał trudno, ale o nich niech niech walczą o nich niech wierzą w to, że mogą coś zrobić takiego co innym się nie udało się mogą przenieść góry, bo tak naprawdę właśnie się z młodym to można przenieść góry z każdym rokiem potem jest trudniej, bo już samemu się góry wpłaty nie przenosić potem już to praca zbiorowa, a na początku to jeszcze można w nieomal w pojedynkach spróbować Góra przenieść, zanim uciekł się przekonać, że pojedyncze Sienie da, ale przede wszystkim te rozpalone oczy te argumenty i pochodzący z mózgów, które jeszcze nie zardzewiały niech nigdy nie rdzewieją, lecz tam olej w sferze te wszystkie połączenia mózgowe, żeby zawsze dobrze się kręciły, żeby z tego wychodziła sztuka po prostu wolność stają się z nas sam koniec może jakaś mała puenta, bo przed puenta będą takie wypowiedzi Andrzeja Wajdy jak mu jak ta Polska szkoła się narodziła się narodziła z takiego buntu zniesmaczeni tym przedwojennym kinem im się to po prostu nie podobały te koturny te miały telefony kwadryga kartonowej ściany samochody do studia zajeżdżając w obu urodzaj takiego właśnie ja też, by to słowo stragany ekstrawaganckie Ubuntu, że jesteśmy lepsi inni nowocześniejsze i z tegoż oczekuję młodego kina, że to auto to ma być przyszłość tego co się działo za 1015 lat naszym naszej kinematografii na, więc tak tego sobie życzą, żeby coś ją było zdania jest puenta Ania Serdiukow rzecznik prasowa dziękuję bardzo się z Łodzi film w Koszalinie Liwia Mądzik dyrektor programowa w Jacek Borcuch przewodniczący jury filmów krótkich odcinków ŚSM Tomasz Raczek i zaprasza na kolejne szczera tak za tydzień środa dwudziesty dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON - SZCZEROTOK (TOMASZ RACZEK)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA