REKLAMA

Agresja na drogach oraz piętnowanie sprawców i ofiar wypadków drogowych (Powtórka audycji)

Skołowani
Data emisji:
2017-06-17 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
powtórka w dzień dobry kwestować przed mikrofonem audycje skołowani ruchu drogowym o bezpieczeństwie dzisiaj proszę państwa o psychologicznych asfalt, a tak ja się przemieszczamy jako element rozpatrujemy bezpieczeństwo w ruchu drogowym ze mną w studiu dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego dzień dobry dobry kilka komentarzy na portalach społecznościowych, które pojawiają się pod informacjami o śmiertelnych wypadkach test losowo wybrany Rozwiń » pierwszy z brzegu jej ludzie co wypisuje się, jaki złom za ząb facet do końca życia musi z tym żyć nie wjechał wózek specjalny nie był pijany naćpany przecież przyznał się, że jechał za szybką serię ludzie, jaki pirat jeździ starą skodą ogromna tragedia, ale dajcie spokój z takimi sondami aż mnie skręca jak czytam takie komentarze to było informacja o tym, że kierujący samochodem wjechał w matkę idącą z dzieckiem wwóz ku na wsi po przejściu dla pieszych i obserwując od kilku lat to co się dzieje nie tylko na polskich drogach, ale około tego czy właśnie też komentarza z podpisami pod informacjami o wypadkach drogowych bardzo interesuje po co my robimy polską w nas potrzeba bilansowania z 1 strony, a z drugiej strony także usprawiedliwiania w jaki sposób tych zdarzeń wszystkich winnych niewinnych ofiar nie ofiar czym nie potrafimy zamilczeć nad wypadkami drogowymi w PiS nie wiem czy dobrze milczeniem lżenie milczy z 1 strony znalazłaby zwolenników 12 gali Grand oczywiście o wypadkach dobrze mówić co jest raczej prewencyjnym tak jak zapobiegać natomiast rozbieranie na czynniki pierwszym wypadku na warunkach inne dość publicznym ranni moim zdaniem nie jest dobrem zwalczała zgadzam się w tym momencie w roli, ale i ofiary sprawcy, dlatego że pracując w realnym terapeutycznie z ofiarami sprawcami wypadków drogowych niejednokrotnie widzę, że na tego rodzaju straty społeczne z jakimi spotykają się te osoby jest znacznym obciążeniem psychicznym tylko dla nich, ale też, gdy rozgrzebywanie całość sytuacji dla ofiar także, skąd tego rodzaju tendencja na segment w internecie dzieje się wszystko tak jakby analizując takie sytuacje mnie też analizujemy to pod kątem tego jak my sami uczestniczymy w tym życiu czyli, jeżeli ja jestem uczestnikiem życia aktywnie w internecie to jak do mnie też dobry agent mysz Gnatek z grup ludzi w internecie, by nie niżej jednak nie uczestniczy też występ niż te są dyskusją ich omija ewentualnie dyskusja toczy się również znanych i stadiony są tam, gdzie dostęp do, niemniej jednak on z sądu raczej czynniki indywidualne walczyli o to czym komentuje Emilia komentujemy najczęściej jest to wynik naszych własnych i frustrację mierzonych wcale być uczestnikiem jakiegoś wydarzenia Anny, a jeżeli nie jesteśmy bezpośrednio w tym uczestnikiem właśnie to może lepiej rzeczywiście zestawić to nie wszędzie jest samo ci ludzie rzeczywiście sami z tymi emocjami będąc jeszcze przez wiele miesięcy, jeżeli nie latać od tytoniu wynika trochę z tego, że potrzebujemy jednak jasnego podziału Jasnej odpowiedzi, kto był winny a kto nie i koniec bardzo często tak jest i to pokazuje historia nie tylko wypadki drogowe, ale wielu innych wielu innych wypadków rannych nie jest taka tendencja do tego, żeby wskazać winnego i wtedy, jeżeli nie jest już to, że tak, więc czarno-białe to renta łatwiej jest się do tego ustosunkować, niemniej jednak kolęd trzeba pamiętać, że wypadek drogowy to jest zawsze zbieg okoliczności bardzo wielu i najczęściej jest tak, że zarówno kierowca, jaki pierwszy, jaki pojazd jak droga we gdzieś zazębia się w taki wynika, że wspólnie z powodują właśnie wypadek, jeżeli chodzi o dwojakiego rodzaju skutki będą tego wypadku to oczywiście tylko nadmierna prędkość wpłynie na zwiększanie zysków konwent ewentualne skutki będą katastrofalne, niemniej jednak od 2 zawsze zbieg okoliczności oczywiście wskazuje się winnego, ale ten winny przyczyniać się wielkim hitem większym stopniu, ale nigdy jak się wydaje 100 % zawsze znajdzie się coś jeszcze co sprzyja mówiąc kolokwialnie wypadkowi w Belgii dostałem też, jaka rola w tym wszystkim mediów, ponieważ w każdej takiej informacji jest podawany winny właśnie z doniesień policji wynika, że kierujący pojazdem mechanicznym jechał za szybko koniec roku, ale jest inny jasny przekaz z doniesień policji wynika na torze pieszy wbiegł bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd koniec krok ten sposób w jaki się dziwny traf media podsycają ten cały konflikt, ponieważ jasno stwierdzają winę ludzie dyskutuje się jednoznaczne z takiej sytuacji, że rzeczywiście winny jest ewidentna jeśli kierowca jechał nocą pijany za szybko na tym, że tutaj szukać mniej winny, tak więc rzeczywiście tutaj możemy powiedzieć, że ta osoba przyczyniła się w znacznym procencie do do tego wypadku natomiast nie dziwi mnie też to jest tendencja do wskazywania winnego no bo przecież żyjemy w kraju, który nie jest krajem sprzedającym i przepisy prawne regulacje, gdzie oczywiście należy wskazać winnego wdanej sytuacji, gdy nie obrażał krytyki sytuacji, żebyśmy wskazywali w ogóle winnego, ale rząd i zderzenia, ale to nie nie rolę tak nie rola mediów nie Roland w ludzi tylko rzeczywiście sądu, który bazuje na informacjach od biegłych od świadków i t d. dalej jest sama często spotykamy się z takimi sytuacjami, że mali goście oczekują także ode mnie tego jak to się stało, kto był winny i najczęściej od od 1 strony odpowiedź taka, że po prostu nie wiem tak, dopóki nie wypowie się biegły, dopóki nie wypowie się, a w Londynie w biznesie świadkowie, dopóki nie wypowie się stąd to oczywiście nie można wskazywać winnego, bo jest to duże nadużycie, ale tutaj jednak chodzi mi też taką podpowiedź dla nas wszystkich dziennikarzy jak informować właśnie o głównie tych najtragiczniejszych najtragiczniejszy w wypadkach śmiertelnych czy właśnie wskazywać tego wybitnego tylko po prostu czystą informację było dla mnie temat złej wierze obiektywizm w mediach raczej coś, o czym państwo powinni mówić nie wiem, więc jak najbardziej odbiegać od tego od tych wypowiedzi na policjantów z RAŚ dodaje, że jeżeli nie mamy także, iż nie mamy Jasnej informacji ktoś przyczynił do tego wypadku w panikę mówi inny w tym wypadku to zdecydowanie byłabym za tym, żeby informować o skutkach i o całym wydarzeniu w sposób jak najbardziej obiektywny w Libii jak to jest czy te komentarze, które pojawiają się pod tymi informacjami one w sposób w jaki sposób nie są obrazem tego jak zachowujemy się też na drodze nie znam takich badań, które wskazywały taką relację, aczkolwiek są takie badania, które pokazują, że osoby, które n p. mówią różne były ofiarami agresji drogowej części również same po agresję natychmiast się przyczyniają, czyli rzeczywiście tak być może, jeżeli mam jakiś znany sposób oferowania emocjonalnego to siłą rzeczy również nagrodzony w ten sposób między Walecznych jesteśmy tylko bardzo agresywnym narodem, jeżeli chodzi o przemieszczanie się w czym bardzo agresywnym będą normalnie nie nie tak niekoniecznie, dlatego że badania pokazują, że chyba największy odsetek osób po agresji na drodze w kątach prostych agresywnych raczej towarzyszem Stanom Zjednoczonym stąd furia drogowa tzw. czyli ta forma zachowania niezgodnego jest chyba najczęściej jeżdżę preferowaną natomiast też różne formy wyzwala Zjednoczonych często kierowcy wskazują, jaką obrazy furii drogowej to, że kierowca n p. dogonił i zarezerwować agresywnie my tutaj na tronie Unii Europejskiej badania pokazują, że często wraz z MMTS jest n p. oślepienie światłami albo używanie pojazdu do zachowań agresywnych na terenie naraz inny przykład zachowania już zazwyczaj to tylko rękoczyny garnki te często też widać, że nie ma ona, że tak dochodzi do takich zdarzeń go zdecydowanie rzadziej, pokazując analizuje statystyki może mniej po prostu obywateli, ale nic nie dlatego tak się dzieje z UE ale, jakbyśmy mieli zacząć analizować właśnie to wszystko to to jest typowy obja w przenoszenia naszych frustracji na to co się dzieje na drodze i naprawdę potrzeba na małego bądź straży, by wyrzucić z siebie jakiś stres w pracy w domu gdziekolwiek i droga to jest 1 z najlepszych momentów, żeby to zrobić, ponieważ przemieszczamy się wszyscy i bardzo często tworzy usystematyzowane sobie w ogóle to co to jest agresja na drodze, bo wiemy o tym, że byłoby zacząć, bo często mylimy agresję z innymi zachowaniami zresztą agresja po agresji nierówno i tak Helen jeśli chodzi o takie psychologiczne ujęcie tego czym jest w ogóle agresja agresja jest takim czynem intencjonalnym związanym z chęcią rządzenia komuś krzywdy teraz przenoszą z tobą elementem ostróg na drogę to wznosi się troszkę intencjonalność natomiast daje się tutaj taką definicję, jako że jest zachowanie, które jest świadomym wagi kierowca agresywny do takich, które świadomie powoduje zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego i powoduje LNG wpływa na krzywdę ze strony innego kierowcy albo użytkownika ruchu drogowego, czyli musimy mieć intencjonalne ewentualnie świadomy, żeby była to agresja i raz, jeżeli chodzi o formę agresji to w zależności od analiz wymienia się 3 takie główne formy możemy mówić on agresywnej jeździe, czyli o takiej sytuacji, kiedy kierowca nie przestrzega przepisów ruchu drogowego i z nadmierną prędkością nie zwracał uwagi na innych kierowców to jest stosunkowo często spotykaną formę, a druga forma bardzo spektakularne odejście z la furia drogowa uczelni wyrządzania krzywdy innym kierowcom innym użytkownikom przy użyciu pojazdu przy użyciu rękoczynów innych przedmiotów i najczęściej spotykaną formą niż reforma jest względnie za kierownicą ewentualnie właśnie tam tyle agresji przeżywana w sposób taki handel bardziej instrumentalny, czyli kierowca agresywny to taki eksces Indianie sami kierowcy do takich, które może być światłami nie nadużywa klaksonu używał wrogich gestów, czyli jemu grozi mi zaczyna krzyczeć gestykulować i bez zachowania agresywne takie, z którymi spotykamy najczęściej to najczęściej też podlegają badaniom śnieg okazuje się najczęściej właśnie takie sytuacje, że kierowca opowiada o tym, że był świadkiem takiego nadużycia ze strony innego użytkownika ruchu drogowego i snują też reformy, jeżeli skupiliśmy się teraz najczęściej w formie to one bardzo często wynika właśnie z tych takich frustracji te frustracje dnia codziennego często powodują agresję tylko, że trzeba pamiętać o bardzo istotnym aspekcie, a mianowicie, że ten ruch agresja jest poprzedzone frustracją, ale nie każda frustracja jest się kończy i dlatego, jeżeli mówimy o tym co się kończy agresywni kiedyś kończy agresją to najczęściej już tutaj bierzemy pod uwagę czynniki indywidualne tak czyni niedawno sezon właśnie Koźle co będzie preferowała tego rodzaju rozwiązania i tułów w zależności od tego jakie momentem rozwiązania preferowane są już teorie psychologiczne w zależności od tego jak historia bieżnię również różny sposób to tylko różne sposoby wyjaśnienia różnych teorii rozmawiamy z następnej części dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego zaprasza na skrót informacji o skrócie wracamy do rozmowy to jest powtórka i rok część audycję skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego i rozmawiamy o agresji na drogach w pierwszej części pani doktor wyjaśniła czym w ogóle jest agresja na drogach dla, słuchając pani zdawała pani przykład agresji na drogach tylko łącznie przez kierowców samochodów czy to jest także tylko kierowcy samochodów popełniają ten cel, jakim jest agresja na drogach rozeznanie natomiast wychodząc od realnych neon w sytuacji, która dotyczyła kierowcy siłą rzeczy się na kierowcę skupiliśmy, aczkolwiek jak pokazują badania zarówno piesi jak użytkownicy transportu publicznego są mniej agresywnie niż kierowcy jechałem jest to daje pewną oczywistą oczywistość to kierowca czuje się bardziej anonimowy w taki klatce, jaką jest auto Europa anonimowości i jak pokazują badania jest właśnie to, że NRL jest niski Pronobis ukarać kilkakrotnie ma okolicy żadnego patrolu nie ma kogoś, kto nie oferuje to też zwiększa u osób, które mają tendencję do zachowań agresywnych musi zachować doskonale jest, by tak wyobrażam, że jednak każdy kierowca czasami jest pierwszym tak i on jakoś funkcjonuje w 2 różnych światach, jeżeli jest zamykany do tej puszki, o której pani powiedziała o sobie nie zdaje sprawy że, że jest inny świat poza tą puszką dlatego wywołuje agresję zdaje sobie sprawę na pewno natomiast, bo to przecież widzi dookoła i pieszych rowerzystów i t d. natomiast ktoś wymogi punkt widzenia zarówno zależy od punktu siedzenia bardzo często kierowcy, który przesiada się na rower inaczej obserwuje otaczający świat niż wtedy, kiedy był kierowcą samochodu i rozumie wtedy więcej, o czym przekonałam się tej dyskusji pomiędzy rowerzystami, ale teraz z nami, która będzie tam w internecie się toczy i trochę wrażenie, że jest to dyskusje, których podsycana przez niektóre środowiska i wcale nie jest tak, że wydaje mamy do czynienia z taką strasznie dużo wojną na drodze, bo jednak widać już częściej, że kierowcy są bardziej wyrozumiali i rowerzyści też remont, mimo że mają wiele zarzutów do kierowców to inne starają się bierz pan dogadać najczęściej jest takie żale wzajemne dotyczą tego, że nim kierowca nie zwraca uwagę na rowerzystę rowerzysta wjeżdża n p . na przejście dla pieszych nie powinien, więc dyskusje dotyczą albo przestrzegania przepisów albo tego, kto jest ważniejsze nagrodzono na drodze, gdy każdy za samo ważny tak, jeżeli ktoś może korzystać z jezdni to po prostu na obronność na niej znaleźć też ma prawo się na niej znaleźć to my musimy go respektować tak samo jak płyną z w dni, a właśnie jak to jest z naszym podejściem do tego przestrzegania przepisów, bo to też jest pewien sposób myślę, że u niektórych rodzące agresję, że musimy coś robić, bo przepisy nakazują nam to głównie na myśli oczywiście jazdy, ponieważ bardzo często przekraczają dozwoloną prędkość uważając, że to wcale nie tak bardzo przyczyni się do ewentualnego zagrożenia na drodze, ale trochę nam się do prędkości należy, bo ja muszę szybko przejechać z punktu ADO punktu we i może kiedyś faktycznie idziemy za szybko i ktoś, kto się pojawi na naszej drodze to miasto denerwuje, bo zakłóca nasz pewien rytm jazdy lnu jak się okazuje NHL ważnym względem patronuje Gazeta w kontekście podejmowania lub zachowania agresywne mało to jest bardzo spójne z sytuacjami nie albo nieoczekiwanymi albo z zastanymi czyli, jeżeli się spodziewał takiej sytuacji do zatoru drogowego i tam jest tu jeszcze z nimi głosem i nie ma tutaj tak dużej tendencji do zachowania agresywnego natomiast jak pokazują analizy właśnie ta nieprzewidywalność ja jadę chcę z punktu ADO punktu UB przemieścić się jak najszybciej po mojej drodze jest przeszkodą, której nie przewidział on i to rzeczywiście wywołuje większą frustrację i częściej powoduje, że zachowania agresywność ujawniają czy ta nieprzewidywalność, że jest to istotne, ale tak źle mieliśmy wcześniej no nie każda frustracja powoduje agresję nie każda agresja ma właśnie taką drogą w Orlen arenie Kielc komisyjne formy frustracji na drodze, jeżeli nie agresją dystanse przepłynięcie pod nosem i tyle, ale to nie to właśnie z agresją, jeżeli ich rodzin większe i metalowych tych badań ankietowych zrobiliśmy nowy Jork to tylko tyle naukowych, które przeprowadziliśmy wśród kierowców, którzy byli uczestnikami kursu, zmniejszając liczbę punktów karnych i tacy, którzy mają tendencję do do tego rodzaju zachowań oni sami definiują zachowania agresywne zachowania ryzykowne ryzykowne uważali częściej właśnie nadmierna prędkość Pendolino to miejsce za agresywne uważali zajeżdżanie drogi najechanie na tył pojazdu oślepienie światłami, ale nadużywaniem klaksonu wrogie gesty krzyczały nie da wszystko czym się rzeczywiście nie spotykamy na drodze albo co jest również w tym ujęciu potocznym definiowany jako zachowanie agresywne, ale też czekałem na cześć kierowców także zachowania agresywne definiuje albo uważają nadmierną prędkość w one również jest marazm agresji i każda forma agresywnej jazdy bank może nie jest tutaj intencją zrobienie komuś krzywdy, niemniej jednak jest agresywna jazda, bo zakładanie zwracanie na innych użytkowników ruchu drogowego w niewielkim stopniu, bo uważam za agresywne zachowanie na drodze właśnie nadmierną prędkość przejazdu zbadane jakiś limit, od którego uważamy, że faktycznie szybka jazda jest niebezpieczne już zaczyna to niebezpieczna jazda w welonie na badaniach dotyczących tego wedle wskazania dokładnego momentu Realu tak ewentualnie rynkom zagranicznym grosz dany pojazd na Górze też my sami analizujemy prędkość rzeczka inny sposób i jeżeli mamy środowisko monotonne do prędkości 1 śniadanie jest rzadko mniejsza niż jest faktycznie chętnych warto zresztą stołek w wodę można, ale warto też spojrzeć przez gminę licznik ma nasz wzrok możemy sukcesywnie oszukiwać, ale wracając do tematu, jeżeli nic tam prędkości jest widoczna jako taka, która może mi zagrozić wtedy zdefiniowana jako agresywną właśnie bez znaczenia czy jest to kwestia 130335650 km / h w no właśnie to jest bardzo ciekawa kwestia sumy podczas przemieszczania się myślimy o innych czy dopiero zaczynamy coś w sobie zmieniać, gdy faktycznie jakieś zdarzenie dotyka tylko włącznie nas nie mówię tutaj o kierujących pojazdami o pieszych tylko ogólnie rzecz zdajemy sobie sprawę, że nasze nasze zachowanie to jak my się przemieszczamy po drodze wpływa na na bezpieczeństwo innych osób impreza nie zdajemy sobie sprawę, że nasze zachowanie w ogóle wpływa na innych w pełnym droga jest jeszcze chyba bardziej oddalone tego, aczkolwiek rzeczywiście ma swoje przełożenie, więc bywa z tym różnie mnie dziwi mnie troszeczkę ta tendencja, bo człowiek dba o siebie samego bardziej jest zupełnie uzasadnione również biologicznie ganki i psychologicznie dlatego gdy inni chcą gdzieś tam na na kolejnym miejscu tak i ten wyraz ważna, gdy znajdziemy w ruchu drogowym tych samych będziemy to w życiu codziennym życiu są takie teorie, które mówią, że człowiek prowadzi samochód tak jak żyje, czyli rzeczywiście widać na drodze bardzo jasny wyraz tak jak człowiek funkcjonuje w życiu społecznym w oczy to nie jest przeja w braku takiego stwierdzenia teorii kapitału społecznego w, czyli zaufanie do jednostki żona też myśli o mnie, że my jesteśmy musimy zadbać tylko i wyłącznie na siebie, bo nikt inny nie nie zrobi tego Zdanowski tak tylko, że jest wiele takich teorii, które pokazują, że człowiek, żeby radzić sobie w otaczającym świecie musi wierzyć chociażby to, że świat sprawiedliwy tak czynili rozgromiliśmy też coś co daje nam bardzo duże zasoby do radzenia sobie ze różnymi sytuacjami życiowymi, a więc nudno tak, jeżeli 1 jedno 8 zakładam, że ktoś inny dba o 81 z kosztem jesteśmy bezpieczni Dark natomiast w ruchu drogowym jak wszyscy wiemy obowiązuje zasada ograniczonego zaufania do innych użytkowników w związku z tym to jest pewna specyfika my w pralce nie analizujemy tego, że ktoś inny może być nam nad morze analizujemy tak, ale nie bierzemy pod uwagę takie kwestie, że były ograniczone mieć zaufanie może już znamy kogoś dokładnie wiemy, że te z minimalną oszczędne w ruchu drogowym to ograniczone zaufanie ma towarzyszyć wszystkim dookoła albo my nie wiemy jak ktoś się zachować nie jest aktualnie w imię zajęty telefonem komórkowym nie jest formalnie Ewy gorszej formie może zagrać sobie imion i jednocześnie przepisy mówią o tym, że uczestnicy mają prawo wierzyć w to, że inny uczestnik ruchu drogowego zna przepisy i będzie zachowywać się zgodnie z przepisami w zespół i nie stwarzać zagrożenia na drodze, więc tutaj troszeczkę to rzeczy są sprzeczne ze sobą zgadza się z Indii tak samo jak artykuły w trzecim obejrzał tam browaru w drugą turę mówi o tym, że każdy ma obowiązek unikania niebezpieczeństw albo unikanie takiego zachowania, które doprowadziłoby w konsekwencji wrogość do wypadku jest ono daje mu można analizować tę rozbieżność, niemniej jednak jest to bowiem sens logiczny w tym również tak, bo z 1 strony my mamy zakładać, że ktoś, kto ma prawo jazdy i umieją jeździć także uzyskał je, bo miał wiedzę, bo miał pewne umiejętności zgrzytem jak nie zakłada, że ktoś te przepisy znowu, a ten, kto nie ma prawa jazdy to znaczy, że nie zna tych przepisów, choć wcale nie musi być prawdziwe ryzyko, że tak nie musi być obraźliwe, niemniej jednak już wchodzimy w kategorie logiczna nielogiczne nadaje jakieś tam filozoficzne dywagacje, niemniej jednak są pewne jasne jak bez nich teorie stwierdzenie, które pokazują, że gang sutenerów co jest gdzieś tam znormalizowany Ion ma dać nam poczucie bezpieczeństwa mamy czuć się w nim bezpiecznie, ale też musimy nadal bezpiecznie sami zachowywać, by być przewidywalnym tak po przewidywałem, że bardzo istotnym aspektem ruchu drogowym w PiS, a jak reagować na przejawy agresji w stosunku do nas, czyli faktycznie popełniliśmy błąd czy też ktoś w naszym mniemaniu popełnił błąd i przez to naszą stronę skierowana jest agresja drogowa, bo w, obserwując różne zachowania to najczęściej niestety z moich obserwacji, więc dla nas sposób one nie są tylko niewiążąca, ale z moich obserwacji agresja spotyka się z odpowiedzią taką samą agresywną głośniej jest duży problem to bariera komunikacyjna jest chyba główny problem, jeżeli chodzi o relacje pomiędzy uczestnikami ruchu drogowego właśnie, dlatego że jak i idziemy sobie nie wiem chodnikiem jesteśmy w pracy to, jeżeli ktoś zachować agresywnie możemy powiedzieć no przepraszam, ale zadziało się to i to i to spowodowało, że jak czuje się taki sposób w ruchu drogowym nie ma takiej możliwości szczególnie przydatne, gdy 1 drugi rok wcześniej w swoim samochodzie ewentualnie samochodzie drugi z rowerzystą, a w związku z tym za nimi, a my uwagę spekuluje na 1 przeprasza on to ta druga osoba już jest w ofercie dużo dużo wyższą rentę dużo intensywniejszym i trudno jest, że jej odebrać moje intencje takimi jakimi, jakie one są tak to bariera komunikacyjna powoduje bardzo często, że agresja narasta agresja też rodzi agresję, więc jeżeli już zdarzają się nam żal tak, że nie jesteśmy świadkami zachowania zgodnego, czyli nie znaleziono drogę ktoś chce się wcisnąć przez nas gole 1100 powieść oka i dobrze zdarzały się zdarzyło się może mi kiedyś tutaj też zdarzało lepiej jest realne uniknąć takiej sytuacji niż wchodzić w konfrontacji wyszli też im wchodzić konfrontacje to ta tendencja będzie niestety bardzo realny dużo wyższa tak jak zawsze będzie wzrastała, jeżeli ktoś będzie zachowaniom agresywnym również odpowiadał, że jest kilka takich technik bardzo znanych nie tylko w psychologii lub w ogóle, jeżeli tej dacie nam w krzyczeć, bo nie jest nie słyszymy już tego co krzyczy tylko, że krzyczy jest nie słyszymy tak naprawdę przekazu, gdy jest bardzo istotne w kontekście nawet komunikacji interpersonalnej i miasta tylko, że czasem ten przekaz, że podczas krzyku jest w ogóle nie jakiś sposób argumentacji na temat zdarzenia tylko to po prostu jest obrażanie związek, ale tym w tym momencie nie mamy jak się odnieść do tego, by miasto nie ma merytorycznych argumentów tylko włącznie obraza naszej osoby z jak Maddalone dobrze jest nazwać te emocje jak pamiętam też pozbyła się oba modele również jakimś radiu, bo zbierzemy wywiady goście, prowadząc mówił mi, że był w takiej sytuacji, że ktoś zajechał drogę z niżej Michał, zanim podjechał do niego wyskoczył z samochodu i ich już porozumiał się to skończyć, ale co najmniej bezpiecznie natomiast ten człowiek wyszedł z opłat jest zdenerwowany i to spowodowało, że do losowania będą, widząc człowieka spokojnego w dodatku nazywa emocje, które krok w tył renaulta rzeczywiście jest zarezerwowany jest jedno z jak widać to sytuacja pokazuje, że jeżeli my pokażemy, że w nas jest spokój inne nie dajemy się również ponosić emocjom im albo powiemy po prostu przepraszam to jest duża szansa na to, że unikniemy złych konsekwencji takiego zachowania były bardzo ciekawi zresztą dostałem maila od osoby, która mówi, że z instruktorem nauki jazdy bardzo ciekawi jak na zajęciach teoretycznych wyglądają wspominanie chociażby o agresji drogowej czy też frustracja, które mogą wywołać nawet wypadek drogowy jak mniemam, że jesteśmy bardzo sfrustrowani, bo nie oglądamy uważamy dobrze na drogach, ale o tym, porozmawiamy w następnej części dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego skrót informacji Radia TOK FM po nich wracamy do rozmowy to jest powtórka to jest powtórka z 10 audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej studiu dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego jest rozmawiając przez cały czas agresji na drogach na taniej dodaje w czasie jej skrót informacji powiedziała, że często mówimy o tym, że to młodzi kierowcy są najbardziej agresywni okazuje się, że nie brutto ustalenie praw do no tak właśnie ten statystyczny agresywny kierowca w mniemaniu społeczeństwo do takich, które jest młodym niedoświadczonym kierowcom nie da no ale uzyskał uprawnienia i zachowuje się na drodze agresywnie niż bardziej mylnego okazuje się, że badanie zwłok wskazują, że agresja za kierownicą agresja w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego zdecydowanie wzrasta wraz z doświadczeniem zresztą są też badania, które prowadziliśmy grę już wspomniałam dnem rok drogą prowadzona przez kierowców uczestników tzw. kursy zmniejszające liczbę punktów karnych on pokazał, że ten zachowania agresywne zachowania ryzykowne w grupach kierowców są najwyższe kategorie wiekowe od 36 do 39 lat, ale jest w tej kategorii niewiernych z komentowanych nie muszę też zastanowić się zdarza oczywiście przeja w agresji na brak jest właśnie w Mielcu podczas tych badań czy kursów jest większość osób przyznawała się do tego, że kiedyś się zdarzyło agresywne zachowanie w stosunku do innego uczestnika ruchu drogowego tych bardzo ciekawe, bo z 1 strony i to dotyczy nie tylko zachowań agresywnych, ale n p. także oceny tego czy ktoś jeździło pojazdem po użyciu alkoholu dla firm, czyli zdecydowana większość w Rabie tam powyżej diewięćdziesięciu procent albo około 50 % osób mówi Jean spotyka się z tym, że to jest złe także spotyka się czymś takim jak jest absolutnie złe, gdyż jednocześnie koszt jest poza przyznaje, że się również zdarza tak, czyli idealny niestety jak ujmuje teraz, gdy się alkohol natomiast, jeżeli chodzi o zachowania agresywne element to w Polsce nie między 70 % osób deklaruje, że codziennie jest świadkiem zachowania agresywnego, ale jednocześnie znaczna mniejsza znaczną znacznie mniej osób deklaruje, że im się zdarza, że tzw. luka świadomość imprezie bojowym utwory często też w dacie właśnie mówią, że zupełnie naturalna tendencja do tego, żeby myśleć o sobie, o ile w kategoriach lepszych niż oni w złych i taka dość ciekawe stwierdzenie, że skoro on większość osób uważa, że w stosunku do nich jest przejazd tej agresji to kto tą agresją popełnią właśnie w inwestowanie w państwach UE i dochodów państwa posłów państwo proszę uważać na swoje zachowania i frustracja, ale jeszcze 1 rzecz nie zastanawia, która w sposób ewidentny może to właśnie on spowodować agresję na drogach, jeżeli zwracamy komuś uwagę, że coś źle zrobił coś się jako rowerzyści n p. zatrzymujemy w pieszego kierującego pojazdem, który n p . nie udostępni nam pierwszeństwo albo pieszego, który idzie po drodze dla rowerów mówimy mu przepraszam panią, by pana bardzo nie powinien palić po drodze dla rowerów i wtedy to jest tak straszne czasami, wywołując agresję typu, a ty wy jeździcie na chodnikach i od razu przerzucanie 1 zachowanie na całą grupę jak i uczestnika ruchu drogowego ITS zastanawiam czy w ogóle czy w ogóle warto jest reagować na takiego typu rzecz Warta jest mówić o kogoś coś źle zrobił na drodze i wyłącznie mierzy się z tym to, o czym z chwilą mówiłam tak my nie lubimy jak ktoś u nas mówi Lech, a jeżeli słyszę, że gośćmi zwraca uwagę na moje zachowanie to jak sobie mogę mieć gorsze mniemanie, ale nie lubię mieć gorszego mniemania na swój własny temat jest zupełnie naturalną tendencją w związku z tym Anny i mam wrażenie, że z nami, że lepiej unikać tegorocznych konfrontacji nie wiadomo na kogo też trafimy także zdarza się, że 1 powie LOK przepraszam tak zdarzyło mi się inny może zachować się zupełnie odwrotnie tak może być nawet agresywny ewentualnie Nuszel ta sytuacja proponuję mu, czyli wskazanie że, aby jeździć gdzieś tam to będzie zwykła wymiana zdań między kursem zdarzyć się możesz też może powiedzieć, że no, ale tzw . albo albo co gorsza nie wiem przejawiać jakieś agresywne zachowanie w stosunku do nas jest różnie zwracanie uwagi, jeżeli widać, że moment do czynienia z osobą, która może zadziałać agresywnie to może lepiej też wzrost wynika z VAT to nie jest w takim razie, jeżeli będziemy cicho przejedziemy nic się bowiem takie ciche przyzwolenie na załamanie właśnie tych przepisów ruchu drogowym drogi tak być może, dlatego że dlatego był wszędzie trzeba wyważyć tak nie mówię, jeżeli widzę, że ktoś może zachować w stosunku do mnie agresywnie to oczywiście lepiej tego unikać natomiast, jeżeli liderzy ktoś zrobił nieświadomie albo nie wiek z niewiedzy dobrze jest zwrócić uwagę na na drugą kwestię mąż może pozbyć się czegoś nauczą jak pani myśliciela zajęciach na prawo jazdy na teoretycznych powinna być, choć trochę poświęcone właśnie temu tematowi agresji na drodze frustracji jak sobie radzić z tą frustracją, bo to chyba najważniejsze w tym całym kontekście instruktorzy sami bardzo często wskazują na to, że list bardzo istotny czynnik, że z wami też mimo tego, że program szkolenia nie wskazuje dokładnie na ten obszar tematyczny to oni sami też poruszające kwestie mogą im ruch drogowy to jest współuczestniczenie z innymi osobami, jeżeli uczestnik jest współuczestniczenie przybyszom z kimś innym na drodze czerń czy w ogóle w życiu społecznym to musimy znać zasady tego życia społecznego są tutaj musimy znać zasady, które panują mrozy musimy wiedzieć czy możemy spotkać także możemy się spotkać z kimś, kto jest agresywny w stosunku do nas możemy się z opisem sytuacji, że sami będziemy przeżywać bardzo silne negatywne emocje i dobrze by było, żebyśmy wiedzieli chcemy zmienić, ale czy to jest także ci instruktorzy wiedzą jak nas wyedukować w tym zakresie czy są jakieś badania pokazujące jak instruktorzy podchodzą do tematu agresji właśnie na drodze nie znam tych badań tremy pokazywały jak instruktorzy co myślą na temat Images ewentualnie jak oni ją analizują być może jestem ciekawy obszar tematyczny gra dobrze mogą eksplorować natomiast częste są teoretycznie są dostatecznie przygotowani do tego, że przybędą przekazywać te informacje w sposób taki bardzo może nie naukowy, ale taki, który byłby rzeczywiście dobry, niemniej jednak samo zwrócenie uwagi na fakt, że jest to realna sytuacja z życia społecznego i że trzeba zwracać uwagę również na emocje innych osób i swoje własne to już jest coś co może dać domyślenia też dużo wspólnego z odmową frustracji, bo myślę, że naprawdę dużo wykorzystaliśmy czas Ula jest jeszcze 1 temat, który chciałby swoją rozmawiać jak wejść na ile ta frustracja agresja na drodze przyczynia się do liczby wypadków przyczynia się znacznie dlatego, że jeżeli mamy do czynienia z przeżywaniem negatywnych emocji podczas prowadzenia pojazdu to one w sposób oczywisty ograniczają przetwarzanie poznawczo, jeżeli tak to wpływają negatywnie na koncentracje na czas reakcji na koordynację wzrokowo ruchową, a konsekwencją tego jest właśnie w postaci wypadków, ale tego nie ma ujętego w statystykach drogowych na statystyki błędów w obronie weźmy taki projekt w szerszy niż ten projekt takiej frajdy kota rybą realizowanymi w Ministerstwie Transportu samochodowego, gdzie jeździliśmy do wypadków drogowych w momencie zaistnienia i ich wolę była to nie tylko policja i inne służby, ale także ktoś, kto zajmował się ran drogą pojazdem psycholog czy innym specjalny albo osoby inne, które miały za zadanie rozebrać ten warunek mówiąc kolokwialnie czynniki pierwsze takie jak sprawdzaliśmy wszystkie możliwe na przyczyny zaistnienia takiego wypadku oczywiście są do programu instrumentalne w warunkach polskich kin policja raczej na takiej kartel poznał kartę podatkową to właśnie wypełnieniem martwi się ograniczonym Paul, ale w tych badaniach jak właśnie wypadała ta agresja są to frustrację na drodze przy okazji powodowania wypadków w zależności od kraju w zależności od bomb badania w stanach Zjednoczonych pokazują wszelkie inne uwarunkowania badania na terenie Unii Europejskiej też inne, niemniej na zawsze jest wysoki wskaźnik c się takim, że rzeczywiście przeżywaniem negatywnych emocji wpływa negatywnie na pozostałe funkcje, które biorą udział w prowadzeniu pojazdów postać i właśnie tych czynników, o których wspomniałam, a to powoduje właśnie dąży jesteśmy na niedostatecznie skupieni na ruch drogowy już są też bardzo ciekawe badania wskazujące na to, że już potwierdzone również badaniami w Instytucie badania Instytutu Hoovera dającej, któremu kiedyś pokazały, że tak naprawdę wypadek walki najczęściej nie są w momencie, kiedy jest jakaś przeszkoda podczas jazdy tylko bądź uniknięcia przeszkody w tym momencie jesteśmy w stanie ich bezrefleksyjne gości jesteśmy bardzo silnie narażenie na to, żeby zderzyć się z kolejną przeszkodą talent i te badania, by ta hipoteza została potwierdzona badaniami prowadzonymi wraz z kulturą jazdy i rzeczywiście było także w warunkach miejskich, czyli na terenie miasta gminy Lubaczów w momencie, kiedy dawaliśmy kierowcy bodziec taki, który go tak, by mógł uniknąć Real już treść komunikatu występ z bezrefleksyjnym osi trochę się znalazł spowodował, że następna przeszkoda z 10 kiełki czy dziecko wymagające, bo była już właśnie niestety, ale nie do uniknięcia to jest bardzo ciekawe, że w momencie, kiedy uda nam się uniknąć 1 zagrożenia jesteśmy bardziej podatni na drugie zagrożenie wyłącznie Brosz bardzo się do uwag do tego, że nie wiem może on też świadkiem czegoś takiego, że zdarzy się panu uniknąć czegoś nagłego na drodze jest ich zdaniem większa niż nam się wszystko tak żeśmy to tym bardziej że więzienie to jest w tym momencie to jest bardzo jasny ranny w barze z informacją naszego mózgu, żeby zdobyć, bo musiał tutaj się pozbierać tak i dożycie zjechać na poboczu uspokoić dopiero wtedy uspokojenie szefów aktywnie spędzać czas rozgonić niestety, ale chyba byśmy tak mieli położyć na szalę życie i ciasto wygralibyśmy raczej życie tak pani myśli mam nadzieję, że ich nadzieję, że jednych proszę państwa proszę patrzeć na swoją moc, jeżeli faktycznie zaczynamy się denerwować to głęboki oddech i czasem nawet właśnie zatrzymać się zjechać chwilę odpocząć poczekać aż uspokoi, bo nie warto tracić czy też zagrażać bezpieczeństwu innych osób do następny temat, którym wspomniałem bardzo chciałbym panią porozmawiać o tym jak przebiegają zajęcia z osobami, które były sprawcami wypadków czy to jest także syndrom urazu powypadkowego dotyka wszystkich wszystkich sprawców wszystkich osób, które w, jaki sposób były zaangażowane wypadek drogowy jest wyłonienie wszystkich badań pokazują, że od 30 Donovan 60 % osób zapada na PTSD, czyli zespół stresu pourazowego albo SD, czyli zespół stresu ostrego wiemy zginęły też są bardzo złożony z bardzo podobny, niemniej jednak przypadku zespół stresu ostrego diagnozuje się go do 30 dni o wydarzeniu natomiast o PTSD może mówić, jeżeli pacjent ma objawy powyżej trzydziestego 30 dni i powyżej miesiąca pełen obraz o wydanie oczywiście nie wszyscy są podręczniki, które dysponując częściej Yellen to zaburzenie to, że kobietom częściej, jeżeli mamy do czynienia ze mnie Dance adaptacyjnymi jest wymierzenie sobie ze stresem, czyli strategię skierowaną na mocny przykład wcześniejsze urazy także, skąd takie inwestycje są tym kredytom do tego, żeby znów zachorować pean i branży wiele czynników indywidualnych, ale też and siła bodźca tak czyli, jeżeli towarzyszyło temu bardzo intensywne zagrożenie niesie zagrożenie życia, bo także zagrożenie fizyczne integralność i jakby nie musimy już bezpośrednio zagrożeni tak, ale też służby ratownicze, które tu ze służb ratowniczych, którzy pracują w momencie takiego wydarzenia albo nad konsekwencjami tego wydarzenia także są narażeni na dno takie sytuacje, że policjanci czy inne osoby, które mogą znacznie wyżej wtórnej, gromadząc dr Ewa Odachowska psycholog transportu z Instytutu transportu samochodowego bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo to jest Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA