REKLAMA

Historia bicia prędkości. Opowiada Jerzy Lemański

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-06-17 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak audycja zmotoryzowani oczywiście Jerzy Lemański historyk ponad trzydziestoletni pracownik muzeum techniki i przemysłu w Warszawie tak jak to nie jest zapowiadaliśmy tydzień temu o biciu rekordów prędkości dzisiaj porozmawiamy od czasu do czasu pozwalamy sobie powiedzieć o tematach takich około motoryzacyjnych, choć bardzo ważnych w końcu wyścigi mogą bezpośrednio związane z motoryzacją i bardziej my nie mamy na tablicach nie ma tytułu samochody tylko Rozwiń » zmotoryzowani wyzwań pierwsze takie rekord prędkości 100 km / h nowo pojazd elektryczny pierwszy w ogóle zanotowany rekord to było dość wcześnie, bo w roku 1800 dziewięćdziesiąty ósmy, czyli rok wcześniej w ich wtedy ułoży zanotowano, że pojazd jechał z prędkością 63 km / h natomiast pierwszy rekord taki bariera 1 czy ta bariera 100 km / h została rzeczywiście przekroczona przez Belga 1 z czego na samochodzie elektrycznym kształt tego samochodu no zadziwiająco to było takie cygaro, czyli zdawano sobie sprawę wtedy tych oporów aerodynamicznych prawda tak jak pan tak, choć raz jedno zakłócał Alice Liddell itd opór powietrza koła koła były dosyć cienkie i prezes z Czechami w idea samochody elektryczne rzeczywiście przekroczył 100 km / h potem poszło szybko dosyć, dlatego że 200 km już było to rok 1906 raptem 7 lat później kajaki do pojazdu napędzane w Davos był zdania była właśnie to jest to co ja ciągle mówię, że na początku wieku ludzie nie wiedzieli tak naprawdę, który napędza Księżyc czy były wielkie gałęzie i elektryczne samochody ciężarowe samochody i spalinowe samochody zgaduje parowe taki dom samochód parowy firmy stale wzrasta ta firma amerykańska firma stale dzięki temu rekordowi 200 km uratowała, bo ona też była bliska bankructwa i się odbiła sprzedawały się zaczęły się dobre samochody parowy znowu sprzedawać i ta firma funkcjonowała do 1924 roku wtedy rzeczywiście zbankrutowały wtedy, że było wiadomo, że samochód parowy zwyczajnie nie ma portfela już wtedy z kupowane tak wywoła taki sam na plusie FOT Jacek to około 200200 na godzinę i dopiero 300 na godzinę, ale zostało trochę poczekać dopiero 300 na godzinę to samochód spalinowy samochody i 1 Błażej Daytona Beach słynnej samochód firmy sam bim motocykle sami może i zainteresowań i niektórzy wiedzą, że takie były dosyć popularne i da ten rekord firma Sun niespecjalnie działa uzyskać dlatego ZS chciała się ratować przed przed bankructwem nie pomógł, ale nie zaszkodził firmy Sun wind rekord za ciekawa, że tam używano takich opon przy tej prędkości czy zwrotu funduszy z olbrzymem 300 km taki opór, że one nadawały się tylko do rozpędzenia do 300 km / h i po osiągnięciu tej prędkości właściwie podczas gdy już zwalniania one się rozrywały i tylko, że tak strasznie niebezpieczne miejsce węgorz ja trochę upomnienie i po nikt nie był w stanie zrobić takie opony, która wytrzyma bez szkody na własnej kondycji prędkości 300 km / h, a to ile czasu port za trzy-cztery minuty były maksymalnie na to wszystko z dnia co wydłuży się rozpędza to samo uczyniła tak i przyśpieszenia teraz panie redaktorze pamiętajmy, że nie uwierzy, że ten czas, kiedy już jechano ten pobije ponad 300 kilo, a jej rozwala Łódź Odra zwalnia nazwania ponad 5 minut jazdy pamiętajmy o tym, że aż do połowy lat trzydziestych opony były największą bolączką kierowcy jazda w Warszawie do Krakowa wiązała się z kilkukrotnym wymiana opon bądź szkół zależność jak go samochód niektóre zawody miały wymieniane tylko opony niektóre samochody miały koła wymiany wulkanizator zalegali potężne pieniądze dlatego, że to co było tą drogą było tak jak już was prawda w czasie wojny, który obiecał w 2 osoby stale tam organizatorzy cały czas musieli łatać dziury łatać te dętki zatem sprawa oparła się stało naprawdę w tym czasie newralgiczną no ale jeszcze 1 rzecz nie interesuje no bo ta prędkość na silnik silnik nagrzewa bardzo jak chodzono przy takiej prędkości silniki Nord były w Brazylii chłodnicy nie dawały nie zdawały egzaminu wtedy n p. ceny samochodów, które biły rekordy były chłodzone po prostu były o o układamy tak bowiem kostkami lodu i zbiornikami z kostkami lodu program tego rodu dziś mnóstwo tego było tak ja wiem to niech ludzie z was przecież nie, ale to była 1 możliwość, żeby też inni po prostu nie golf i nie przestał działać wraz z przegrzania także normalne chłodnica technika nie pozwalała na stworzenie chłodnicy, która potrafiłaby chłodzić silnik pracujący w i rozwijający ten koszt pomysłu po jedno 150 km aż mnie interesuje, bo od bicia rekordów tak jak powiedzieć to było niebezpieczne, bo te opony pękały rozwalał się, gdy ktoś przypłacił voucher na bardzo dużą liczbę osób przypłaciło, ale mniej niż w rajdach możemy się płynnie przejdą sprawdzian i dlatego że wtedy zaczynały się już z poważne wyścigi poważny wyścig właśnie o to chodzi pierwsze w ogóle wyścig to był jakiś tam 1800 dziewięćdziesiątym czwartym, ale takie poważniejsze wyścigi nastały wraz z dwudziestym jest dwudziestym wiekiem i na początku wyścigi samochodowe odbywały się po ulicach normalnie kursach bez zatrzymywania ruchu, czyli po prostu robimy wyścig jechał z Żoliborza przejazd na Mokotów oczyścić jak jest nierealne, ale wtedy nie było, więc samochodowi były konie co prawda Elzabu omijać i aż do 1903 roku tylko w ten sposób odbywał się wyścigi rok 1903 przyniósł mnóstwo wypadków tak jak pan pytał co wypadki przy biciu rekordu z latami, bo naprawdę niewiele w porównaniu do wypadku przy rajdach samochodowych i wtedy zdecydowano że, owszem, rajdy nadal mogą się odbywać na ulicach, ale pod warunkiem, że będą ulice wyłączone z ruchu i zabezpieczona publiczność w 1903 roku przecież zginął Massa drewno no właśnie o jej bracia Reno, by wszyscy kojarzymy Louie no prawda, bo otworu wiązało, ale oni zasnęli we trójkę prawda Massel Reno w 1903 roku zginął właśnie w takim wypadku tym wypadku było dużo i zdecydowano, że tory będą zamykane, a najlepiej jeśli w ogóle zbuduje się o o dodatkowe oddzielny tor, choć z tą budową torów jest wtedy to wszystko raczkowało tych torów nie było prawie Amerykanie zaczęli coraz więcej tego robić w i wyścigi nadal odbywały się jeszcze po ulicach tylko takie pojazdy ankiet i pierwsze grand prix odbyło się w 1906 roku Francuzi tak Bóg jednak inaczej wygrał Węgier do tak, ale był, ale to było to dary, ale bilans właśnie, bo wtedy dzisiaj cel nie oszukujmy się Gambit stąd do dziś jest formuła 1 prawda dość stopniowo przeszło i dziś w formule 1 i Josh albo zespoły albo przede wszystkim indywidualni kierowcy rada bowiem, że jest tak jej, ale Hamilton Alonso i t d . ze jest dobry kierowca to jest dobry kierowca 1 drugi i rozlewiska natomiast na początku dwudziestego wieku nie liczył się nazwiska wcale nie do końca liczyły się marki liczą się państwa nad i mało tego tyle poszczególne załogi miały kolory samochodów w zależności od tego jakie państwo reprezentował to prawdziwe mistrzostwa świata tak wszystkie samochody brytyjski miały kolor zielony wszystkie samochody francuskie miały kolor niebieski włoskie samochody wszystkie miały kolor czerwony kask Ferrari czerwony, bo to jest narodowa barwa Włochów jeśli chodzi o decyzji motoryzacji, bo jeśli chodzi o piłkę NOŻNA w kat sport jest niebieska Włosi mają kolor niebieski doskonały niebiesko-białych Azzurri Ada w natomiast motoryzacji Narodowy kolor włoski jest czerwony natomiast Niemcy mieli jej kolor biały i wszystkie samochody niemieckie były w kolorze białym do pewnego momentu w pewnym momencie Niemcy stwierdzili, że nie ma co w ogóle kierować mercedesów nie kierowali, bo to marzenie i postanowili nie lawirować, żeby zawrzeć na bazy dlatego Mercedes mówiono srebrne strzały Budus oby nie miały, gdzie miały landy po prostu barwy lakieru, ale co do tej pory mercedesy popularny jestem biały kolor AMG taki dar piękna no to jest na baba mercedesa i barmani niemiecki samochodu tak niestety te samochody w tamtych czasach rzeczywiście reprezentowały państwa i tutaj kończy to Francja była bezkonkurencyjna pierwszych 56 grand prix wygrali Francuzi nieraz sam radny ani Włochom ani Anglikom cały czas potem zaczęły się wymieniać sami wydania wizy, a ostatnio dla Ampli przed drugą wojnę światową ostatnie 4 wygrali Niemcy dostawali bardzo duże pieniądze od drze w od IT dawał musielibyśmy, lecz tak tak, bo to była ta sprawa, ale to było, bo aż trudno taka rada narodowa tak jak tak jak i olimpiada w Berlinie i t d. są idealnie Australii podał dłoń prawda, bo obok domu nie o jego planach i rzeczywiście ostatniej zawody przed wojną wygrywali Niemcy, ale także sobie też myślę, skąd wynikało to, że akurat Francuzi tak logicznie rzecz biorąc skoro pierwsze prawo jazdy to były we Francji to pierwsze szkolenia też były oczywiście robić być może w Filaretów Jana k drugi dzień trzeci naszej audycji frazą można lubić lub nie lubić ambiwalentne odczucia prowadzili 2 to, że nigdy się inni oglądali głównie WPHI w ramach swoich krajów, ale motoryzację, ale z Eva Aldag CBA za co to mój tato wójtowi trzeba oddać Francuzi rzeczywiście byli tą sprężyną oni pierwsi organizowali spotkania rajdy przepisy ustanawiali samochody produkowali dużo naprawdę na początku i nie może mu wcześniej mówiły Daimler-Benz prawda, ale parceli przed Wigilią butą samochody francuskie, które były najpopularniejsze na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku rzeczywiście to robili w samo Francuzi natomiast jeśli chodzi o rajdy to my tak wyobrażamy to było jak ta niesamowita prędkość nie jest tym czasie, kiedy były te pierwsze grand prix były to samochody z silnikami o pojemnościach duży od pojemności były w granicach 915 l to bardzo dużo właśnie takich samochodów nie ma, ale po pierwsze nie było tam nowość użyli drabiny samochody czterocylindrowy i mocy nieprzekraczającej 50 koni mechanicznych w zatem nie można mówić jak i szaleństwa na drogach dopiero później Borys w latach dwudziestych już pojawił się samochody troszeczkę troszeczkę mocniejsze, ale też cienkie opony były i wąskie auto to bardzo utrudniało jazdę jak poza tym jeszcze 1 rzecz załoga była dwuosobowa, a zatem brudna no właśnie po co ten drugi pojechał dolewał paliwa nie jechał kierowca jechał mechanik w tym, że mechanik tak naprawdę to w czasie jazdy nie miał nic do roku nie zgadnie pan co do czego nie posiada 0202. drugim nie jest członek załogi w samochodzie on robił za lusterko w żałobie zaaprobuje Żuławy za to jest obiad zarazem 1 z Zelowa robią za służbę jest pamiętany choćby z Azji opowiada on umożliwiać wtedy nie stosowano lusterek po tym, jak zastosowano piasek lusterka to ten kierowca, który zastosował lusterko wygrał wyścig łóżek w samochodach to Włodek jest targowa takich stojakach w na Górze nad głową już miał dowodowym tak jak ma sens tylko one bezpośrednio nad głową i teraz jak myślimy o rajdach wiele z tych rajdów wyścigów naprawdę 1 z najpopularniejszych to Paryż Dakar, choć jest teraz nie jest ani z Paryża ani Dakar to tylko Ameryka Południowa, ale tak sobie tak sobie myślę, że w pewnym momencie pojawiały się takie bardzo długie wyścigi na samochodowe nową bicie rekordów prędkości nie wystarczało myślę trzeba było przemieszczać się znane od razu zadaje tak duże pole do popisu luźny sportowy z imprez do zorganizowania grupy sportowej imprezy rzeczywiście no tutaj znowu Francuzi paryski dziennik le ma temu powiedział, że przy sponsoruje sponsoruje wielki rajd no niech nie może w naszej audycji zabrakło wzmianki o tym, wiedzą wejdzie, bo to było coś niesamowitego były takie 2 wielkie rajdy w 1907 roku i 1908 roku 1907 był to rajd Pekin Paryż zgłosiło się 40 załóg, a strajk, bo dylematem wojaży jest oferowana potem okazało się dramatem sposób sponsorował, owszem, ale sprawdzenie trasy przejechanie trasy na wielbłądach oraz z miejsca zostawienia tam paliwa albo gdy i t d . w sponsorował też dojazd do Pekinu, ale więcej niż sponsorował, czyli zakup paliwa i noclegi na trasie i t d . do tego już tematem nie sponsorował z tego 140 załóg zostało tylko 5 właśnie uważam, że trzeba wzywać zrezygnować z tego rajdu 5 załóg, ale los zwierząt, a ta piątka to po klapie samochodu to też gruba i świat z tych 5 załóg 4 byłe francuskie i 1 Głogowska Novum, bo niektóre załoga z bardzo boi, bo tak samogłoski był najmocniejszy i jest na nim ciąży Borges i to była i Dallas samochód z dala od 45 koni mechanicznych zdecydowany faworyt w Jedwabnem samochody francuskie niewielkie dybią butą, który miał tam rzędu 151215 koni mechanicznych Jelenia czwarty samochód to był prowadzony przez Francuza, ale samolot był holenderski trener prowadzony przez Godarda, a w dodatku używana to był niebieski ptak to był tak i beat Band stołu tak i chyba lepszy cwaniaczek jechał stwierdził, że on się uda do holenderskiej firmie, która wtedy właśnie robiła to samochody z Wigier w i on mówi tak, że zdobędziecie słabej Jadze iPad nowy Grand sal balsamu będzie zdany tylko dajcie mi ten samochód i Pomóż im dojechać tam do Giodo do Pekinu i Damian bas będę prezentowano wiele się zgodziłam zaopatrzono go tak dużą ilość części jest zapasowy, który to wszystkie części, by ich odsprzedał za tak zarówno w Chorzowie wydostanie go sprzedał, dlatego że wtedy w Pekinie w ogóle nie było samochodu nawet w Japonii Tokio wydarzyło 20 samochodów zarejestrowanych to w Pekinie było z tymi, ale kino do Tokio bliżej niż z Paryża w nogach, choć Ride sprzedawał, ale co jest jeszcze najlepsze w inne panie Krzysztofie, a nie potrafił jeździć samochodem po się dopiero nagrany tuż przed rajdem ograł naukę i dokłada także on właściwie tutaj nauka nie może on się go nauczyć się ruszać, bo potem jakoś to będzie kichnie utwory, które w ogóle nigdy w życiu nie wywiązała się za kierownicą to była czwarta załoga no i piąta załoga, która w ogóle nie powinna dalej pojechać tą August o odzież takiej znanej pieśniarki Eli Polak i oni wraz z mechanikiem wybrali się na rajd samochodem trójkołowym i to takim biednym mógł on też do nas zwożą Contador samolot miał 6 koni mechanicznych i to samo miał pewną wadę Otóż napędzane było ich około 100 mogło jedno koło stworzyły 2 koła trójkołowy są, ale nie tak jak większość zdamy sobie dookoła trybun, bo ono jest ubyło 1 i to 1 około 100 było napędzane i momencie 1 samochód ruszała głową żony, choć się, by miał tendencję do tego, żeby się obracać jak Bączek wokół własnej osi i trzeba go było z powrotem ustawiać go ponad rok da Silva, ale okazało się jak jechali do pustyni 0203. dnia okazało się, że wszystkie statusu obracanie się noga cały czas obracał się wali, a zegar oraz zagoiło odciąga nie pasuje, bo my tak obciążony samochód po piachu ciągnąć, żeby ono różne modele warto byłoby nie dało się dlatego o nich wydaje się zdenerwowali zostawili samochód i piechotą wrócił do domu mało tego nie przypłacili panie, że to o tym jak to przebiegało, bo myślę, że kilka ciekawostek SC tego rajdu jeszcze jest o tym, następnym rajdzie, który jeszcze nie powiedzieliśmy, ale też związanym z Francją związanym z Paryża to następne części proponuje także na dzisiaj kończymy Jerzy Lemański historyk i ponad 30 letni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie do usłyszenia za tydzień Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA