REKLAMA

Wstyd i duma Europy Wschodniej. Dyskutują prof. Joanna Tokarska-Bakir, Konstanty Gebert i prof. Magdalena Koch

Malta 2017 - Debaty
Data emisji:
2017-06-18 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 27:59 min.
Udostępnij:

Bałkany jako przedmurze Europy, twierdza, która broni ją przed wrogim wtargnięciem Azji. Skąd wzięło się przeświadczenie mieszkańców Bałkanów, że ich historia to historia cierpień i wciąż składanych Europie ofiar? Czy problemy bałkańskiej inteligencji można lepiej zrozumieć, rozważając je w szerszej, wschodnioeuropejskiej perspektywie? Jak pisze Andrzej Stasiuk o Polsce: „kimże byśmy byli bez Sybiru, Hitlerii i Komuny? Nikim. Jednym ze stu banalnych narodów z ziewającą z nudów historią”. Czy bałkańska potrzeba odwiecznych wrogów wynika ze złożoności etnicznej regionu, czy też, jak sugeruje Ivan Colović,, to „podobieństwa nie do zniesienia, podobieństwa, które odczuwa się jako nieprzyjacielską prowokację” leżą u podłoża wciąż odradzających się w tym regionie napięć?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wyczyn państwo jest łącznie Agnieszka Lichnerowicz i będę miała przyjemność i zaszczyt poprowadzić z zaplanowanym na 1 , 5 godziny rozmowę w tym roku jak państwo słyszeliście pewnie już niejeden raz Maltańskie spotkanie i pralek skupia się na relacje między Bałkanami historię Bałkanów, a naszym doświadczeniem tutaj współczesną sytuację w Polsce czy w Europie i też myślę, że w tym duchu zaplanowaną naszą debatę rzeczywistość, jaka jest rzeczywistość, w Rozwiń » której żyjemy dzisiaj każdy widzi, ale chcielibyśmy położyć na nią niejako przez pre Stel bałkańskich perspektywy może zobaczymy więcej może zobaczymy, jaką wspólnotę losu może coś więcej zrozumiemy i na początek oczywiście chciałbym państwu przedstawić gościli profesor pozwolę sobie o mojej prawej prof. Joanna Tokarska-Bakir antropolożka kultury i stylistka związana z Instytutem slawistyki Polskiej Akademii Nauk stypendystka wielu szacownych uczelni m. in. Arlington laureatem nagród autorka książek poświęconych mechanizmom przemocy programom w tym roku ukaże się jej dwutomowa monografia społeczny portret pogromu kieleckiego Magdalena Koch prof. Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z nazwiska badaczka literatury serbskiej chorwackiej dwudziestego 2001. w jej wieku specjalizuje się w badaniach nad płcią kulturową tożsamością trans kulturowo z Bałkanów, a również o uczestnikach i chorwackim dramatem i Konstanty Gebert psycholog tłumaczy dziennikarz związany z gazetą wyborczą mogą państwo też poznać z tekstu pod pseudonimem Dawid warszawski w latach dziewięćdziesiątych dokładnie 9293 towarzyszył Tadeuszowi Mazowieckiemu specjalne mu wówczas wysłannikowi ONZ byłej Jugosławii w misjach do tego kraju i są m. in. o Bałkanach i pamięci był dyrektorem Warszawskiego biura Europejskiej rady spra w zagranicznych Innovation wat owe wieczory bardzo państwu dziękuję tytuł tej debaty okazuje się, że organizatorzy zaproponowali, by ona mieściła się albo może gdzieś odbijała w takim przedziale między wójtem, a z dumą wstydem, a drugą może tak nawet zapytam teraz przechowywane niespodziewanie usuwa tych i duma wydaje się, że to co słowa, które dobrze się odnoszą do nastroju takiego Lecha taki tożsamości Polski zachód z kompleksów do takiego poczucia Zbawiciela z definicji, którą nasz naród odgrywa czy również bez słowa, których mieściłaby się, gdyż tożsamość mentalność samopoczucie mieszkańców Bałkanów dorozumianych na rzecz tych dyskusji przyjmiemy jako tych państw, kiedy byłem we Wrocławiu, które mają to straszne doświadczenie świeżo wojny z nową falę cyfrowych Konstantego ja myślę, że ta, bo oboje jesteśmy tym samym gulasz to znaczy jesteśmy pomiędzy, a nie bardzo wiemy, że mamy się szczycić tym, że jesteśmy prawie z Zachodem czy też nie wstydzić się tego, że jesteśmy całkiem swobodę w bardzo jesteśmy wszyscy godnością i bardzo łatwo jest nas obrazić, bo sami nie wiemy czy coś warci w związku z tym, jeżeli ktoś nas krytykuje to zwiększa nasze, a jeżeli ktoś nas lubi tego kochamy jest ledwie kilku względów historycznych i ich w tym sensie ten nasz społeczny sposoby zachowania są bardzo czytelne na czym bardzo się dobrze rozumie rozumiemy nawet z języka ciała, bo akurat języki i słowne często nas wprowadzona Mano, ale jest chciała wzajemne rozumiem bardzo dobrze, dlaczego taki uznać ją może, więc się zgadzam tylko ja bym chciał nawiązać do Bałkanów w tym momencie, dlatego że być może państwu znane jest książka Marii Fiodorownej do Bałkany wyobrażone i Maria to wzorowa ne, publikując tę książkę dziewięćdziesiątym siódmym roku 1990 siódmy albo ósmym zadedykowała tę książkę Olgi jest amerykańską uczoną Bałkanów specjalistką od Bałkanów imperium w historii imperium osmańskiego i w bardzo mnie poruszyła już swego czasu, kiedy czytałam najpier w po serbsku stan Auchan dobra żona potem dopiero w przychodach polskiej, że zmodyfikowała ona z Bułgarią z pochodzenia, że zadedykowała tę książkę swoim rodzicom i właśnie użyła tych 2 słów, o których pani tutaj powiedziała mniej więcej moim rodzicom od, których nauczyłam się kochać Bałkany bez nadmiernej dumy, ale też i bez specjalnego wstydu ja myślę, że to jest dobry klucz do rozumienia Bałkanów, żeby bez nadmiernej i dopuszczania się, ale też bez bez nadmiernego wstydu w tym tańsze Bałkany mają takie okna historycznie geograficznym geograficznie neutralnego niż cała prawda takiego jak Półwysep bałkański, których geograficznie jest wiadomo co tracimy na mapie Europy zlokalizować i zostały obciążone też takim symbolicznym gmach ten myślę myślę, że ludzie, którzy specjalnie nawet nie interesowali się czy nie małych i pogłębionej wiedzy ani do Auchan mitycznej ani logistycznej potrafią na pytanie z wokandy kojarzą powiedzieć, ale bałkański kocioł beczka prochu dzikie Bałkany tu cytuję tytuł Bożych darach uciążliwy jest możliwa jest Weronika dzikie Bałkany Bałkany w oczach zachodnich podróżników, czyli przez pryzmat zachodnich nic w oczach Zachodu te Bałkany będące raczej reżyserią poza centrum czy półsfery feerią właśnie zostały tak naznaczone jest ich klimatyzowane, że można, by się nawet przestać dziwić, że niektórzy wstydzą się tej uchwały większości prawdziwych intencji ale, ale z drugiej strony oni mają poczucie godności i tak i takich poczucie wartości i poczucie, że bardzo pozytywnych skojarzeń związanych z Bałkanami, więc nic się wydaje, że ta ambiwalencja między wstydem, a z umową jest tutaj na Bałkanach też bardzo taka znów można o nich dyskutować to jest no bo od tych wokalnego urażonych nie rozmawiamy w Polsce, czyli nigdzie jak powiedział Alfred Jarry i tak lepszy raz, toteż obciąża właściwie właśnie, dlaczego nas trochę się obciąża Bałkany to obciążaniu zmierza do Francji Niemiec Wielkiej Brytanii w tych opowieściach peryferiach, dlaczego ten aspekt ich domach pachną przybywają pasujące do próby zrozumienia tych zmagań tożsamościowych tego naszego regionu uczyć na misji to do mnie pytanie to nie jest droga jest kierowana jest to nie specjalistką od Bałkanów, ale mogę odpowiedzieć ogólnie jako antropolożka zwróciłabym uwagę na to, że mistyki duma to są pojęcia, które są związane z jakąś osią moralną i one jak uczynić projekt inaczej to pierwsze z tych buduje ego tego, który zawstydzony chce konfliktu chcą bronić przed 1 konstruuje dumy pierwotny jest z tym a dlaczego Bałkany to już nie jest mój pomysł tylko Żywiczka, którego książka przekleństwo fantazji i uważam jest 1 z najbardziej przenikliwych analiz mitu dzikiego Bałkanów jak Bałkanów, które znajdują się na końcu świata, ale mają taki dziwny status, bo właściwie nie wiadomo, gdzie leżą każdy przesuwa ten to miejsce to położenie wału Bałkanów w zależności od tego kim jest tutaj taki świetny kawałek, który może państwu przeczytam, bo trudno, bo opowiedzieć dla wielu Włochów Kisiel i że Austriaków Bałkany zaczynają się w Słowenii, czyli na zachodnich rubieżach terytoriów zamieszkanych przez słowiańskie hordy dla wielu Niemców sama Austria wskutek historycznych powiązań jest już planują na bałkańską korupcją brakiem wydajności dla wielu Niemców z północnych części tego kraju nawet awaria i drażni katolickim w prowincjonalnym Hitler nie jest wolna od bałkańskiego zepsucia wielu aroganckich Francuzów kolarz same Niemcy ze wschodnią bałkańską brutalnością tak obcą francuskich finansach to zaś prowadzi nas do ostatniego ogniwach łańcuchów, czyli do angielskich konserwatywnych przeciwników Unii Europejskiej, dla których przynajmniej niejawnie cały kontynent Europejski funkcjonuje jako swego rodzaju nowa wersja bałkańskiego imperium tureckiego i t d . i t d. chodzi o to, że Bałkany są jakimś rodzajem sieroty, na których można zwalać wszystkie swoje grzechy wszystkie swoje poparcie tak w każdym razie było dotychczas o tym, pisze o tym w Wiśle wszystkie wyparte antagonizmy o tym, że w tej książce, a jednocześnie 2, ponieważ ostatni będą pierwszymi Pękalski stał się rodzajem menu dla całej Europy, która dzisiaj znajduje się w 2 w sytuacji zagrożenia tymi samymi demonami, które tam eksplodowały nadzoru zareagowaliśmy wszystkie atuty komornikami teraz okazuje się, że to nie jest kondycja nas wszystkich, więc jest to bardzo dziwne stan rzeczy ten stan bałkański i w wersji cyfrowej żołnierzy wziętych państwo od razu karteli syna to wyobrażenie, czyli kojarzenia Hello Kitty to koszt naprawy są bardziej opowieści o Chinach od tych, którzy ich używaniu niż o tym samym regionie do tego oczywiście, bo na Bałkany rzutuje pewna, że obawy na zieleń Clive, a zarazem wokalnym pełniącą funkcje, które pokazuje, że my jednak tylko chwilę się prawda potem tej wiadomości czy kocioł tak daleko jak ja wracałem z Bałkanów i w trakcie wojny w jakiej spotkanie z czytelnikami to znaczy, że pojawią się ktoś, kto wstawał i mówił, bo to pani oni tam mają dorobek Lipali nie tylko oni tam się od wieku wyrzynają toczy batalie otoczyć kordonem ponadto panie nie ma żadnego sposobu o tej zdziwić panie, które dla jednych pytałem, o którym jest rozdali ktoś kogo rodzice pochodzą z Wołynia to proszę wytłumaczyć czemu pan Bałkany są do szpiku kości europejskie, dlatego że tradycja wyrzynanie sąsiadów za to, że są trochę inni ich waloru Europejską tradycją za to tradycja nie leży na miasto Żyrardów jest także starą tradycją bałkańskich mogę 1 anegdotę kiedyś, gdy rok oraz, że poznałem, a zaraz na początku lat dziewięćdziesiątych pewnego albańskiego księdza, który mi opowiadał, że tutaj właśnie po raz pierwszy od budowy górują kościół badania komunistyczna była krajem oficjalnie ateistycznym koń wszelkie kąty nie były zakazane po upadku komunizmu odbudowują kości ja mówię to pewien trud no bo w tej katolików mało i rozwój sektora, ale zużycie muzułmanie pomagają w zęby są Żydzi muzułmanie pomagają wam budować kościół i jakoś mi pomogli odbudować marże waha, bo w powyższej pochodzi od budowania meczetów, ale ja do niego zadawali ram dla Pogoni nie pomógł, bo ksiądz chodzi do muzułmanów na ba ran ne chodzi to jednak, że przychodzą apotem cóż takie muszą być mojej twarzy tak spojrzał na mnie pozwu o jakość a bo w Europie także nie robi prawda no to złapałem go tego bałkańskiego barbarzyńcy, który nie umie nie umiał porządnie po europejsku ustawić pod murem rozwalić tylko pomaga sąsiadom budować świątynie w kinowym zostaje nas broniła się z ekranów Indie OC przed tymi bardzo prostymi skojarzeniami właśnie anegdoty nawet nie, dlatego że wydaje mi się, że inne trzeba doprecyzować to znaczy Otóż i że tak figura w terminie, mówi że Bałkany to już właściwie zależy od punktu widzenia to one się zaczynają tam, gdzie będzie się zaczynają mnie się wydaje, że one się zaczynają tłumaczy Musielak wg 2 porządków wg tego realnego n p. geograficznego zlokalizować potrafimy i wiemy co to są Bałkany czy Półwysep bałkański mało osób zresztą wie, że w ogóle nas na Bałkany Bałchan z po jawiła się w zasadzie jako nazwa geograficzna dopiero gdy przejęta z języka tureckiego, który dopiero w 1800 siódmym roku niemiecki geograf solne właśnie po raz pierwszy użył, a do roku do 2 osiemnastego właściwie znamiennie właściwie język grecki był podstawą nazwy tego regionu Półwysep Hel móc i po swych podbojów półwyspu hamulec, a od obelg jest pan znanego pod nazwą bałkański Półwysep bałkański przez Turków przez imperium osmańskie zaczęły się KNF z ZUS dra chciały być po ich nazwy używane prawda równolegle albo między 1618 wiekiem właściwie grecka turecka nazwa kryły Opoczno życiowo używane są dopiero właściwie ta para paradoksalnie na początku dziewiętnastego wieku, kiedy imperium osmańskie zaczyna powoli tracić wpływy na Półwyspie bałkańskim zaczyna być w geografii nazwa Półwysep bałkański dopiero właśnie tego w 1800 siódmego roku oficjalnie przyjęta i na początku to było naprawdę tylko geograficzna nazwa później myślę, że 19 wiek przyniósł zupełnie inne skojarzenia i celnych z bardziej już jest oparty na pewnych schematach politycznych i ideologicznych i właściwie stało się taką, a najbardziej realnych taką Stelmach z protestującymi myśleniu sposobem myślenia o Bałkanach stał się jego budżet, bo też żurawie już zaczął się na Bałkanach i kontynuował karierę właśnie wiele nowych akcji Góra pewnie też, mówi że Bałkany wyznaczają ramy dwudziestego wieku, że zaczął się, więc dwudziestego w kranach mając namyśli 1908 roku i aneksję Bośni Hercegowiny już po wyparciu prawda to dla nas zamach na albo parę lat później w ramach w Sarajewie to doprowadziło tak aneksja do zamachu 28 czerwca czternastego roku no i że jest symbolicznie skończył się na Bałkanach jak sobie przypomnimy młodzi ludzie nam tutaj przypomnieli tragedię Sneijder wojny rozpadu Jugosławii lat dziewięćdziesiątych czy nawet bombardowanie w 1999 roku mostów czy obiektów w nowym sadzie czy na Bałkanach i myślę, że Maria to do ronda już raz przekażę tylko tak, żeby uporządkować pewien materiał Maria Fiodorowna w swojej specjalista w końcu od Bałkanów nie od historii Bałkanów uważa, że Bałkany są naznaczone upływem Inter City i kultury tureckiej czy imperium osmańskiego i w swoich definicja wyklucza, a to co znaczy dla nich Bałkany państwa bałkańskie tej i Grecja i Bułgaria, a pacjent i Rumunia i Albania, ale i też kraje byłej Jugosławii z wyłączeniem właśnie słowa ani tutaj słowa niż dziś jak ten mówi o Słoweniec o Bałkanach, ponieważ tam nie było to wpływy z wpływów, które ich na 2 natomiast Węgry, które też podpadały wyłączana ze względu na późniejszą rolę w monarchii habsburskiej i te negatywne metafory wdowa po negatywnym faworyzowanie Bałkanów to jest i właściwie fruwa myślę jednak zdawania i Bałkany są takim innym Europy także ochotnicy z takim, by taką świadomością jak pani profesor, ale jeżeli spojrzymy, jeżeli Bałkany są tym memento dla profesor to znaczy, że uważa pani znając polską obserwując, że teraz domowych memento jest potrzebny czy Bałkany jako memento jako ostrzeżenie przed wojną konsekwencjami przemoc tak dalej i t d. psuł tyran dobrze, że walka w ramach wyjątku jako zlanie one i nikt nie przestaną stanowić memento, ponieważ obraz wojny w Jugosławii wyszły nam wszystkim plotkom w niektórych innych sami nie do usunięcia wydaje mi się również, że ten niesamowity moment rozpoznania Żydzi inni, których nigdy nie jesteśmy to jest też numery ten moment ma wielką moc pedagogiczną to znaczy my wiemy jak to może wyglądać i w tym zakresie jest to wojna Jugosłowiańska cały czas odgrywa rolę jakiegoś rodzaju ostrzeżenia to co pani mówiła w przerwie, że organizatorzy chcieli, żeby to było takie, że to taki przerywnik w procentach jego misja jest chwila odpoczynku, kiedy wszyscy powiemy o swoich kontach ma dach wydaje mi się, że już w pierwszych minutach rozmowy z ZUS oraz broniliśmy cyrk on do złotych one po prostu są ranni już nie tylko tym wzbrania się, że tak, że bilet stanowią przeszłością, których nie można abstrahować przeszłości, których siłą rzeczy jako wspólnej przeszłości jesteśmy świadomi, ale właśnie ten ma przyszłość, którą rozpoznajemy jako naszą teraźniejszość czy przyszłość dodał, że w rachunku pedagogikę musi być dwukierunkowa to znaczenie nie tylko Bałkany są od tego, żeby nam przypominać nas postrzegać, ale także my jesteśmy od tego, żeby pamiętać co nam po Bałkany pokazały na temat naszej własnej nieuczciwości hipokryzji kłamstwa jak w sierpniu 2 do drugiego rozmawiałem z prezydentem i dlatego idziemy za jego były wtedy otoczone i było jasne, że militarnie jest nie do obrony czy Serbowie mogli w każdym momencie i ulica Reja było, gdyby gotowi byli zapłacić cenę dla 10 kilkunastu być może tysięcy zabitych, bo miasto byłoby chronione ale gdy padło ja zapytali ich do pobicia, dlaczego nie podda miasta, a on powiedział, bo Europa nam przyjdzie z pomocą, po czym nagle nie spojrzy, choć nie proszę pana ja nie jestem idiota z rozrzewnieniem wspominali jak Europa przyjdzie nam z pomocą bomby tu też bronimy tego na czym Europa jest oparta na tego, że etniczność nie jest ważniejsza niż obywatelstwo tego, że granic nie wolno zmieniać siłą i Europa musi nam przyjść z pomocą, bo inaczej zdradziła samą siebie Otóż w tej zimy w Sarajewie więcej ludzi zginęło, a zło mówi chłodno niż Unihoc serbskich KUL, bo jak najbardziej postanowiliśmy zwrócić wartości, na których jesteśmy otwarci i pozwolić temu niesamowite eksperymentowi, jakim była Bośnia umrzeć, bo byli zajęci czymś innym ta noc integrowali się w mieście budowaliśmy lepszą przyszłość na te Bałkany to był jakiś taki wypadek pod gorące Otóż tak samo jak Bałkany stanowią ostrzeżenie, że tak to, że może, gdzie indziej w Europie podobnie skończyć tak Europa jest ostrzeżeniem nie uchwalić się tym facetom, którzy mają usta pełne ładnych sloganów i zapewniają, że będą bronić demokracji wolności, bo takiego zaufania, że umiera, czyli Bałkany są opowieścią o tych obrażeniach zachodnioeuropejskich czy nawet polskich władz, żeby te wszystkie nasze czarne wasze głosy wewnętrzne ministra nasze zło wewnętrzne taniec to jest tylko tam na Bałkanach, owszem, z nich i tak należy tu poczuć lepiej z drugiej strony w lokalnej jako memento ostrzeżenie w trzeciej strony wokalnych przypomnienie wersu o obowiązku to by wymyślić i grunt po to, pytanie oczywiście bardzo szerokie, ale chcą, żebyśmy tylko zasygnalizowali 3 rokiem zawiera w sobie analizę historyczną polityczną społeczną geopolityczną, a czy mogą liczyć na Bałkany też Mikel inspiracją o wielokulturowości o tym, że to jest możliwe to opowieść, czyli o Jugosławii jak żyli obok Sylwii dobrze ja myślę, że ta, że tak i właściwie mamy tutaj mam mieliśmy 3 w sławie prawda najpierw królewską w latach 191841 potem vito i Lwowską i tutaj była ta RO man czy po czterdziestym piątym po dziewięćdziesiątego pierwszego, czyli do rozkładu i właściwie ona powstać po to, państwo powstało pod hasłem braterstwo jedności prawda wszystkich narodów zgromadzonych w 1 organizmie państwowym i własnych słucham niedemokratycznych no powiedz, że niedemokratycznym, ale o to, że jednak kreowanym, jaką siłą, bo sztucznie proszę o 2 innych chętnych tym razem rusza jego to on, że tak to było niedemokratyczne na to niech związek sowiecki na taką nie była fikcja tak w ustawie z przedmiotem tak dobrze, bo kraje demokracji ludowej i Jugosławia zna się ona była tym emblematem lepszą fikcji, a jednocześnie wielokulturowości wielo wyznaniową uczciwości je wyznanie nie było tak istotne, bo w komunistycznej Jugosławii to właśnie religia nie była priorytet to naprawdę w ogóle włosy okulary spopularyzowane społeczeństwo, ale my, ale gdzieś ta idea właśnie w rynnie wielokulturowości poszanowania tego sąsiedztwa ludzie nawet nie wiedzieli co znaczy imiona stygmatyzować zdradzały, kto jest, kto ma jakieś tam pochodzenie prawda natomiast właściwie doszliśmy do 900 dziewięćdziesiątym pierwszym roku to co trzeci Jugosławii nacjonalistycznych czy po rozpadzie Lwy za Miloszevicia Olszewska i włocławianom można ją tak umownie tą nacjonalistyczną Jugosławią tą etykietką dla ich tutaj potrzeba chwili określić i wydaje mi się właśnie, że ciekawym jest zjawiskiem torze Jugosławia rozpadła na państwa narodowe w lidze dominującą nutą nacjonalizmu, a teraz każdy z tych państ w od jakiegoś czasu, a 2 z nich już weszły chcą być częścią jak i znowu większej wielokulturowa w tej całości, czyli o Unii Europejskiej prawda nie wiem jak to tam teraz jest, ale i Słowenia Chorwacja Bośnia w tym roku chyba w lutym 232016 roku już ich już właściwie uruchomił, a ten enzym ścieżkę bardzo wyraźnie zgarbiona aspiruje wszystkie inne dość kraje aspirujące, czyli chcą wejść jednak w skład federacji rada Unii Europejskiej kraju wielo wielo kulturowy, czyli ten rozpad na mało atomizacja i teraz wejście na strukturę nie wiem ostatnio nie była na Bałkanach dopiero będą we wrześniu nie wiem jak i się teraz o tym, dyskutuje właśnie jest w świetle tych nacjonalizmów w europejskich m. in. węgierskiej Górki i Polski tutaj jest czy dalej są te marzenia o Unii, chociaż termin n p. w ubiegłym roku jak byłam tą jest wielu eurosceptyków też tak właściwie taka podwójna polityka prawda, gdzie się uciec do Putina przez całą w tym roku Unilever właściciel interesu ekonomicznych pan zaczyna dominować no ja myślę, że to trzeba pamiętać o tym, że Jugosławię, zwłaszcza Bośnia dawno była tym czy Europa, mówi że chce to znak, czyli krajem tolerancyjnym wieloetnicznym Sarajewie świątynie 4 głównych wyzwań są od siebie o rzut beretem, a to znaczy jakie budowano nikomu nie przychodziło do głowy, że można czymś innym niż ratami rzucać tak czy tak naprawdę zakładano, że jak Grekom żyjecie jak sąsiedzi mieszkają tak sobie mieszkają do tego nawzajem nie wtrącamy to nie jest oczywiście tak, że WZA nikt nie wiedział też z jakiego pochodzenia wszyscy znakomicie wiedzieli, ale to było strasznie złym guście o tym, mówić tak to było rzeczywiście społeczeństwo niesamowicie sekularyzmu ważne co, zwłaszcza na tle dzisiejszego wzrostu roli religii w życiu publicznym, a wydaje się szokujące da się mówiło, że różnice w trasę po muzułmaninem na tym polega, że herb nie chodzi docent ja muzułmanin nie chodzi do meczetu, a do po to, się skończyło, bo w którymś momencie Jugosłowianie wszystkich odmian zrozumieli, że tak się nie wchodzi do Europy do Europy się wchodzić czystkami etnicznymi i budując silne etniczne mordy etniczne państwa do zwrotu zabrali jakich przyczyn proszę historyk napisze, że Miloszević karać biciem wprowadzili Serbów do Europy po zgodził się ten turecki bałagan, że tutaj synagoga meczet to tam cerkiew nie teraz każdy u siebie i jasna granica po europejsku jak powiedział mu przez zaprzyjaźniony ksiądz rocka z nieznośną dla zmian, które ja myślę, że poza wszystkim innym poza tymi wrażliwymi ludzkimi stratami, jakie taki mit wojny zaowocowały to nie pozwoliliśmy zna zmarnować na Bałkanach niesamowity wielu OZ letni kapitał współżycia i takiej inteligentnej integracji nie na siłę nie tak nie tak i której wszyscy mają wejściówek pieni 1 serka homogenizowanego tylko takiej integracji, która żongluje odmienności i potrafi z nimi żyć to było bezcenne został w znacznym stopniu z Tarnowa była tylko jeśli mogę powiedzieć to jest niesamowite również memento w tym sensie, że taki stan jak mówili iż, który czasem nawet sama ironicznie niesłusznie mam zły charakter opisuje misja dusz marzyli Why de la Hollande, a i t d . ten stan nie potrafi się obronić przed innymi przedsiębiorcami etnicznymi, którzy wkraczają inne tych ras angażują nas do czarnej policji i teraz obraz intencjach, bo nie ma wiedzy na temat Bałkanów natomiast oprócz turystyczne ja przeczytam wszystko co mgr Stanisław Vincent kiedyś myślałam, że napisze o tym, monografię znaliście Vincenza kompletne właściwie przechowywane w Ossolineum po tym, kiedy oni przedostali się z państwa w intencji z żoną przedostali się na Węgry on nie mógł uwierzyć, że Ukraińcy wstąpili w takim zakresie w jakim wystąpili do policji do jednostek, które dokonywały rozstrzelaniu ludzi którymi żyli tyle lat nic tak i w takiej harmonii ten kto w jakim to się może zmienić jest czymś przerażającym czymś czymś, czego właściwie nie rozumiemy, bo posługujemy się oczekiwaniem, że ten ta idylla jest w jaki sposób przygotowana do tej obrony podczas kiedy ona jest bezbronna a dlaczego z pary, kiedy wkraczają przedsiębiorcy etniczni po ludzie nagle stają się innymi ludźmi w Nakle to się, jakby ta struktura brakować jej coś co było zaletą, czyli brak różnic albo miękki różnice stają się czym trzeba zmienić twardy różnice, a jak powiedział nie niesamowitej książce lęk przed małymi liczbami Arion Papa Zura i najlepszym sposobem na to, żeby stwierdzić kim jestem jest określić nie jestem chce się n p. robić w ten sposób rzesze sprawdza to na ciele wroga czystkę etniczną nazwą maszyną do utrwalania niepewnej tożsamości to są rzeczy którymi, które są tak niepokojące dla nas tutaj nawet jak siedzimy, że wolimy się o tym nie zajmować, ponieważ są naruszane nasze wyobrażenia o tym co może być nasze poczucie bezpieczeństwa, ale co tak naprawdę działa źle, że w omawianej uchwale czy to jest uniwersalne zestawy 4 ustawach nie wie pytanie o tym, miej bałkańskiej wciąż jest rajem utraconym czy może być inspiracją na przyszłość w ustawach, które mówią pani profesor 4 Gocławek wytworzyły się narody to strach jest to 50 lat czy to 1 z dachów czy możemy mieć nadzieję na przyszłość zwyczaj, że po bokach wielokulturowe to jest jakaś inspiracja, że w przyszłość jesteśmy w stanie zbudować z użyciem różnych grup w jakiś model myślę, że wszystko zaczyna się od 1 z języka, jakim opisujemy, ale i to jest to narzędzie, które chyba na początku każdego odchodzenia od czynników i 2 czy dochodzenia od nacjonalizmu czy odchodzenia od wielokulturowości jest tym podstawowym narzędziem zobaczmy jak i Jastrzębie i Jastrowie przypominam właściwie znaczy, że on frazeologia i inni metafory i takie obrazowe myślenie jest Eco wymyślanie, gdy przegra wojnę i przypomnimy sobie co było po osiemdziesiątym dziewiątym roku na Kosowym polu była od 28 czerwca po osiemdziesiątego dziewiątego roku Miloszevicia jako osoba partyjna, ale jeszcze nie ten element Miloszević, którego później poznaliśmy pojechał na Kosowo i właściwie zaczął przemawiać to z nerwów nikt nie hasłowo nikt nie będzie rozbił, bo wtedy był konflikt między Albańczykami i tam właśnie był jakiś pobicia z derbów i właściwie to zdanie takie jedyne co stało się później wykładnią ja myślę sobie, że jak nauczał literatury swoich studentów z jazdy po każdej wojnie z pierwszej drugiej czy teraz wojnach lat dziewięćdziesiątych mówię im, że po wojnie nie było już możliwe używanie takiego języka w literaturze czy sztuce, jakim się posługiwano przed wojną i właściwie, że zawsze jest ten w tym impulsem katastrofa do odnowienia języka, ponieważ wydarzenia były strasznie poruszające i właściwie nic nie nie znajdujemy języka, jakim można opisać zbrodnie przed chwileczką słyszeliśmy czytanie performatywne w liściach wg jak z kamienia w latach mana i myślę sobie, że reportaż z najlepszą taką formułę, ale gdzieś myślę, że to pan poszukuje tego języka, bo zobaczmy co się działo, choć też po drugiej wojnie światowej mówiono o g vel, że nie można, bo jest i że już nie będzie można stać pojeździć po Holokauście no i poezja jednak powstaje, ale musiała jakoś inaczej inaczej wyglądać jak teraz wczoraj kupionym dialog, który czasopismo właśnie poświęcały dramatowi natrafiono taki artykuł, bo to w ogóle my tutaj mielibyśmy też problemy z określeniem takim adekwatnym opisem tego co słyszeliśmy Tochman czy to były ofiary jest jasna chociaż, że on, że ofiarą był jej już nie żyją 3 ofiary nie żyją, a ci ocaleli z eks pre ZES po strasznych traumatycznych przeżyciach to są właśnie ocaleni, z czym może w powracający po 3 właśnie uchodźcy prawda po też o tych znalazłam słowo my w książce właśnie o Auschwitz przeżył w tym bardzo mi to odświeżyła moja polszczyzna od wczoraj, że od tych ocalonych mówi przeżywa autorka książki, bo ty i myślę, że poszukiwanie języka opisu jest tutaj kluczowe, ale też przez język jest napędzany nacjonalizm nie myślę, że my z centrum polskiej przestrzeni trzeba daleko na Bałkany iść jesteśmy naftowe Stalina jeszcze ostatnie słowo taka refleksja na temat języka, dlaczego taka do siebie pytanie właściwie we wszystkich miastach, dlaczego my szukamy języka po katastrofie, a nie jest my im nie inny uruchamiamy procesu myślowego w drzwiach nie dopuścić właśnie dzięki technice i jakiego języka używać i ich jak jakąś pracę ktoś powinien mieć więc, żeby nie dopuścić, czyli przed faktem ta refleksja, że zadziałało pasztet mówiłem wcześniej, że wielokulturowość jest spółka bezbronnym nowy władca bezbronnych wielokulturowości to jest bezbronność książki wobec zapalniczki no owszem, można, by budować Pancernej książki tak tyle tylko wtedy nie można ich straty do kieszeni i wciąż u nas spacerem książka jest od tego, żeby była krucha i bez Browna wielokulturowość tak samo i oczywiście jak żyli pod folią zniszczyć coś się zniszczy, ale to nie jest tak, że to idzie jak pożary, które ja odmawiałem pod poznańskim rodem z serbskimi jeńcami wojennymi, którzy przy pierwszej okazji dzieli się poddali armii bośniackiej, bo oni niemal miesiąc od wczoraj do sąsiadów, że to trzeba ten ogień trzeba rozwiązać raz drugi w trzecim i do tego służą intelektualiści, bo tutaj nie możemy zapomnieć, że to nie było na, że nagle podniósł się na Bałkanach dziki lud i szedł mordować, a zrozpaczeni intelektualiści załamywali ręce tylko rozłożenie zaległości szli na czele tego długu i tłumaczyli tu podpalacza Otóż zabijać tak to ciąg logiczny znakomicie opisał w swojej książce, ale tak się dzieje za każdym razem to jest teraz rozpaczliwa wiara ludów to, że profesorowie czy redaktorowi wiedzą lepiej taka jest jakiś posłuchamy to lód na tym dobrze wyjdzie no a potem wychodzi tak jak na ogół wychodzi na to jest rzeczywiście jest tak, że ten język Bałkanów szczere wielokulturowych jest dzisiaj nie do tworzenia i podobnie jak w Polsce jest do tworzenia związek wielokulturowej Rzeczypospolitej, owszem, wzruszamy się, że Litwo Ojczyzno moja, ale Litwini to już nie teatr w Warszawie zamówienie po niemiecku tramwaje po mordzie można dostać jak to bodaj jako atut wielokulturowości i w związku z tym myślę, że musimy bardzo uważać z takim pomysłem, że te Bałkany to są gdzieś tam teatr czy kiedyś tam, a my, a nie to jest też, by prawdziwa Europa cywilizacja kultura, bo ten sam z muru 3 ludności, ale jeśli komuś tyle mogę tutaj ad vocem do tego co kostek powiedział ja chcę dobrze zrozumiana ja nie wzywałam do złotego, żeby stwarzać Pancernej książki chodzili po to, jak i nie potrafimy chodzi o paradoks tej słabości, która jest jedynym ludzkim światem nadającym się do życia słabych tożsamości przed światem niepewności paradoks polega na tym, że my w tym świecie nie czujemy się szczęśliwe dni tak bardzo jak potrafimy się czuć w świecie tych pancernych tożsamości to jest coś się na ugorze nie mówią o naturze ludzkiej teraz, bo jeśli chodzi o nie była w zawodowym przykładem do niczego, ale on mówi nasz koszt robót i krajach w przed pierwszą wojną światową to jest przykład, który w liczbach, którzy jak się wydawało stworzyli dość dziarsko klasę robotniczą kierującą się Solidarność działali robotniczymi wystarczyło słowo o tym, że trzeba zbierać, że jest wojna, że trzeba bronić kraju w parę haseł patriotycznych, że po tym nie został ślad nieprawda lewica Zimmer Waldka cały socjaldemokratyczny ruch antywojenny i należy je nos słowo tylko cały dla rządowej propagandy przez całe lata w nieco lepiej robotnikom re no rzeczywiście musieli dyskutować z tym zawodem dziś w krajach dzisiaj zwariowała i cytuje jego wolę chętnie po węźle w 2 dzieciństwo i poza polską grupą poważnych komplikacji pyszną kromkę z takim pytaniem czy wierzycie zatem państwo w tym projekt przyszłości wielokulturowej naszego kontynentu to niech sobie życie mówi błogosławionej pamięci dziadek mawiał proszę mi nie straszyć narodami jak żyć w społeczeństwie on może za wcześnie trochę powiedział, bo cudem ocalało z getta Warszawskiego zmarł zaraz potem, ale są wiary, że nie jesteśmy skazani na narody możemy żyć w społeczeństwie mi przekazał, jeżeli to nie jest możliwe do kontaktują się wypisuje z natury ludzkiego obecnego proszę nie dlatego nie byłam pani profesor właściwie chciałabym wierzyć i dalej jeszcze wierzy, chociaż coraz mniejszą naiwnością natomiast chciałabym, żeby właśnie, żebyśmy byli społeczeństwami mniejsze właśnie do Och, mana jest motto z Tadeusza mazowieckiego, który powiedział, że najpier w jest się człowiekiem, a dopiero potem człowiekiem jakiejś narodowości prawda, czyli właściwie jeśli zbudujemy i kwoty o tej prawdzie nie będzie zapominać to my to właściwie myślę, że tak, chociaż mój obcy nie myślałam w ogóle, że kraje post jugosłowiańskie, że mają jakąś taką, a zwłaszcza Bośnia, bo ona jest taką są jak w soczewce skupia pro problemy całego świata dlatego orzekł, że właściwie jest tam są 3 religie zawsze może już Żydów jest coraz mniej po wojnie i stewardów jest mało tam, ale w odsłonie i silnego prawosławia i katolicyzmu prawda w obrębie chrześcijaństwa jest ich plan ten w wydaniu europejskim, w którym no mam nadzieję nie nie powinni straszyć nas nasi wzrasta mocodawcy no i byli Żydzi jeszcze prawda, że to jest taka właściwie kultura taka ciekawa ekspozycja całego świata nic się wydawało, że to można będzie jakoś tam odbył odbudować, zwłaszcza że również gmina żydowska owych wykonuje w Sarajewie wysiłki natomiast jak spotkałam pisarza Nenada wyliczy komisja w 2013 roku w Sarajewie i właśnie mówiłam, że jestem pełna optymizmu, bo może, czyli odchodzą już od władzy ci, którzy wywołali ten, kto to wszystko, a on mi powiedział słuchaj jesteś bardzo naiwna od szkoły od programów szkolnych zaczyna się problem my nasza Woźniacka w bośniackiej dzieci kluczową rolę odgrywa tutaj są język nauka języka historii geografii i że to są tak upolitycznione przedmioty już od szkoły podstawowej i że właściwie mamy w izolowanych klasy ozdobne często dla dzieci bośniackich serbskich i chorwackich, które każdy uczy się ze swojego podręcznika jeszcze Chorwaci i dzieci chorwackich Serbów Chorwat Chorwatów bośniackich Serbów bośniackich mają może to w cudzysłowie powiedziałabym szczęście, że mają jakiś taki odnośnik i tę Macierz mają w Serbii albo w Chorwacji natomiast dzieci bośniackie nie i właściwie to jest bardzo przygnębiające, że właściwie ten proces postępuje i znalazłam taką informację 1 szkole w 2 posłanki metrowa się nazywa Info jeszcze już na terenie federacji na chorwacką muzułmańskiej, że jest szkoła mieszana kiepsko Bośnia i zwykłych skromnych szacunków prof. Tykarski takich jak pani tak podpowiemy też wprost na tak postawione pytanie możliwe to jest czy nie to przyszłość moim zdaniem wszystko trzeba przemyśleć na nowo uważam że, dopóki na serio nie zaczniemy się zastanawiać nad przyczynami, które skłaniają ludzi, aby uciekali od wolności i nie będziemy wiedzieć, jaka jak nikt nie będzie w ogóle mieć żadnej przyszłości innej od tego od, których chcemy udzielić to jest najważniejsze pytania współczesności, dlaczego jest tak jak jest, żeby zaakcentować autora, którego książka pragnienie w liceach i plany działań w i niesamowita książka opowieścią z Australią czarnej przeszłości Australii on pisze tak ciekawe, że każdy naród ma serce, które w, które próbuje unicestwić to dlaczego tak się dzieje leży u podsta w czegoś dziwnego okrutnego co jako istoty ludzkie powinniśmy się starać zrozumieć uważam, że to jest zadanie dla intelektualistów liczy pani Estera wskazała kierunek myślenia o tym dlaczego ucieczkowe wolność ma miejsce nie ja odpowiem pani na to pytanie w tym trybie 6 lat takich odpowiedzi, jakie tylko powiedzieć, iż rzeczywiście wydają bardzo ważne po pierwsze, Polski dziś jest paskudnie dobrze być może ci, którzy wywołali tę wojnę i numer na emeryturę rządzą i bardzo zdolni następcy, którzy się na boku Michała Maków uczyli tego jak się rządzi i mają poparcie społeczne, ponieważ wszyscy mają żywej pamięci, w czym może się skończyć, jeżeli będziemy się u osoby jak ufać nawzajem przez różnorodnie jest mieszkać, a potem to już tylko dało zapełniony trupami nikt nie chce tego ryzykować dla swoich dzieci nawet jeśli wie, że tak było lepiej po drugie, państwo działa bardzo słusznie, że ten islam bośniacki był europejskim i ja myślę, że my zapominamy często są to znaczyło, że wojna bośniacka była pierwszą wojną transmitowaną na żywo przez telewizję, a ona była transmitowana nie tylko do naszych salonów i oglądał cały świat muzułmański od lat gospodzie AK te i oni widzieli tych muzułmanów bośniackich, którzy byli dokładnie tacy jak Europa, mówi że muzułmanie być powinni, a on pili wino nie przestrzegali szczególnie ramadanu byli etnicznie europejscy i t d . a potem zostali wyróżnieni ci posłowie od lat już do Dżakarty myśleli my, jeżeli oni nie mieli żadnej szansy na to jak umyć i Europie będziemy mieli szansę, jaką możemy wierzyć w to co da mówią, że tak tak jak najbardziej możecie ten z nami mieszkać tylko musi być europeistykę widzieliśmy jak dla tych europejskich jest kończy, bo ma natomiast jest wiadomość optymistyczna i nazywać Kijowa Biblia i one Biblia to były dowódca obrony Sarajewa z sierpem raz nawet nie nie poszli urodzony w takie znaczyło oblężenie Sarajewa przestępcy i nacjonalistów no on robił potrzebuje obowiązkowo komendantem Sarajewa, kto bronił miasta i rzeczywiście obronił to miasto i potencjalnie można nadrobić nacjonalistyczna to on poszedł na boczny tor on teraz ma taką reorganizację edukacyjną się nazywa edukacja graczy aborcji edukacja buduje Bośnię, gdzie m. in . udzielają bardzo tanich korepetycji, zwłaszcza z tych przedmiotów, które są etnicznie podzielonej i korepetytorzy najpier w uczą dzieci co mają mówić, żeby zdać do następnej klasy, a po tym, jak było naprawdę i oczywiście kuratoria wszystkich 3 grup etnicznych są bardzo niezadowolone, że rodzice korzystają z usług tych korepetytorów, a rodzice mówią o nowym byśmy woleli takich, na których narodowych, ale oni są bardzo tani rzeczywiście są bardzo tani i w ten sposób gen. Biblia nadal bronić Sarajewa nadal przemyca pety resztki i niektórych miasta bronił jak ja w Opolu z zachwytem zareagowałem na ten pomysł zły jak lato wpadłeś odmówi nasuwa jajkiem i bez specjalnego w nas około 3 i dywersji chodzenia kuchennymi oknami, a także jeszcze jakaś nadzieja tutaj z Jelcza państwu tylko zaproponować drzewek już 1015 minut, jeżeli będziecie mieć jakieś pytania albo myśli refleksje którymi chcielibyście się podzielić 100 to bardzo bym zachęcała jeszcze chciałam tylko w rządzących 1 wątek mówiła o wyobrażeniach innych o Bałkanach powiedzmy reszty Europy, ale chwilę wyobrażeniom i mieszkańców Bałkanów posłowie i skupmy się na tych, które przypominają nam te wyobrażenia nas tutaj w Europie wschodniej zaczęłam od tego wstydu i dumy, ale jestem szczerze mówiąc po książce rozumiem, że nie wszystkie się podoba Roberta Kaplana o Rumunii ją fenomenalnie pisze o obrażeniach Rumunów o tym, że to przedmurze to ma akurat przedmurzem, które broni przed tą azjatycką barbarzyńską Horton czy to muzułmańską czy to prawosławną w Le Monde pisał o tym, wyobrażenie, że są przedmurzem i o tym, wyobrażenie, że coś tożsamość taka cierpień gnicia martyrologiczna są też bardzo przypomina mi to co myślimy mówimy o sobie pisze o takim dwuznacznym w stosunku do Europy tak to też już Ziemowit Szczerek z Europą obecnie dobrze, ale bez niej to w ogóle sobie trudno wyobrazić z mojej doskonale się, dlaczego tego obrażenie się tak pokrywają i bardzo teraz ryzykowne, dlaczego jest właśnie tak, że to narody społeczeństwa no chyba na peryferiach Europy zachodniej w dwudziestym wieku były chyba bardziej narażone na przemoc, dlaczego tej przemocy było tutaj więcej czy to i właśnie z tego wynikają te wyobrażenia nas samych o nas samych pani prof. Peter płachty zrozumiałam pani pytanie jest teraz, gdy laser owo wrażenie, a Bałkanów o Bałkanach, który wydaje się, że pokrywają się w pewnych w dużej mierze zbyli nas chwalą nas samych to, że to może tyle gwiazd próbuje dać radę z tym, jaką w niepewności definicja nacjonalizmu bardzo taka mi odpowiada i narodu narodu, który empirycznie można opisać enumeratywnie, wyliczając nudzili żmudnie bądź terytoriach, które zamieszkują mówiąc o języku, ale to jest cały czas czeka ich murach znaczeń natomiast kiedy zaczynają się, kiedy zaczną się praktyki nacjonalistyczne to ten naród w sierpniu po zaliczkę jest taka, że te praktyki nacjonalizmu są po to, żeby wytworzyć naród, że on wcześniej jak nie istnieje oczywiście kluczową rolę w wytwarzaniu narodu odgrywa ruch, którego oskarża się o to, że nie przeszkadza rząd przeszkadza nam kradnie nam naszą rozkosz bycia narodem prawda to znaczy będziemy wspaniałymi Rumunami wtedy, kiedy pozbędziemy się tych, którzy przeszkadzają nam oddzielają gnali nas od tego ideału bycie Rumunem będziemy świetną rodziną świętą wtedy, kiedy ktoś, kto kradnie nasze dzieci to jest aluzja do porywania dzieci przez Żydów, czyli mojego tematu, którym się zajmuje, kiedy dziś dzień przestano nam kraść nasze dzieci w Kielcach mówi o książce, którą ukończyłam, która wkrótce wyjdzie okazuje się, że ludzie, którzy chodzili po mieście i opowiadali o tym, że dach kradnących dzieci sami zostawiali swoje dzieci na podwórku, widząc innych na Planty protestować przeciwko tamtym, którzy porwali dzieci wezmą tak wyraźne seryjne odwrócenia, że po prostu widać jak to funkcjonuje, więc moja odpowiedź na to to jest taka właśnie odpowiedź jak dziś Kayah Pazura i to niepewność, którą zwalcza się tymi patologicznymi sposobami wytwarza przemoc i nacjonalizm czy i dlatego tak postępuje tak, choć przy wymyśla to podobieństwo losów czy też promocji tutaj w Europie wschodniej na Bałkanach w Europie Południowej jest opowieść o jakiś takiej prowincji Europy zachodniej, gdzie te procesy nacjonalizacyjne dotarł później dotarły dlatego tym bardziej świeżo w naszej pamięci 2 miliony zlote wiemy z nerwowymi ruchami, bo cel czy ktoś, kto wie wszystko to podobieństwo boską to podobieństwo do da się wali w mordę to morda w kuchni spuchnięte mordy wyglądają podobnie o dostawaliśmy rzeczywiście w UE bardzo dużo więcej niż inni, więc się też, że utożsamiamy z tym, że nasz jest kwestią jest w tym, że mam opuchnięte mordy od tego znamię rozmaici biją i oczywiście da się, jakie ma opuchniętą ma za to, że jest przedmurzem tak tylko, że takie przedłuża to zawsze obrotowego po Serbie przedmurzem, które broni Europę przed zalewem tureckim, ale także broni istoty europejskości przed dzikimi Amerykanami broni europejskich demokracji przed czwartą rzeszą i generalnie przed spiskiem żydowską muzułmańską watykańskim, który ma na celu wykorzenienie natury euro i i ich drugie co mamy wspólnego no to jest wracając do tego swojego wyjściowego pomysłu z dumą i wstydem, a my jesteśmy przekonani, że coś najważniejsi, bo tak naprawdę podejrzewam, że w ogóle nie jesteśmy ważni jak wiemy, a myśmy nauczyli Francuzów jeść widelcami, ale to serbski minister powiedział to jeszcze przed naszym dietetyki i Francji to jeszcze na drzewach wiedzieli, więc to ta analogia jest on jest bardzo mocna myślę, że tak no ale atakami zdejmą z własnej poczucie takiej uważności i wartości często wynika po prostu z kompleksów misie weta i najprościej inni w atakach godnością owa i właśnie ta figura obcego, który musi być takim takim adwersarzem wokół, przeciwko któremu my my z tą swoją dumą prawda się gromadzimy jest to tej ważnej właśnie nacjonalizm o tym wie chyba różni od patriotyzmu, że patriotyzm jest właściwie skupione tylko na własnym kręgu kulturowym tak jakościowych, a na kultywowaniu, ale nie na niszczeniu innych natomiast nacjonalizm już jest niszczeniem tych innych po prostu chce ta figura wroga musi już tutaj być dla siebie i jednoczyć jednoczyć wokół właśnie, ale taktownie myślałem, że nawet na swej byłej Jugosławii czy na Bałkanach testy takie właśnie to anty murale i Jana Kantego górale z imitacją nasze przesuwała tak, bo Chorwaci mają ten mit bardzo u siebie w kulturze utrwalonych przez tym mrozie broni i Europy zachodniej na pos ze względu na katolicyzm mają poczucie przynależności do tej kultury zachodniej przed no właśnie w tym dzikim Wschodem, czyli kuźni Bośniak ami cieczy z herbami Serbowie mają poczucie, że jednak są i tym przedmurzem chrześcijaństwa, bo są jednak chrześcijanami prawosławnymi czy Macedończyk metra, by każdy ma tempo to te i tak w tę znakomitą lokalizację ich posłannictwo własne oparte na no właśnie tutaj hamulcem swoją jakość, jaką godnością ową narrację buduje, ale w salonach wynika z kompleksów Wist taki jest hotel w 2 czy państwo macie może, bo mają państwo dużo to pozwól, by pana, a potem fala tak być w obszarach n p. innych proszę państwa Ryszard Grzesik również Instytut slawistyki tak jak pani profesor i innych kosztach innych proszę państwa taka refleksja na marginesie ostatniej pensji, czyli takie podobieństwa mentalnego między nami Polakami, a narodem bałkański, czyli to ich NT moralnych instynktach spektakl Made ja jako historyk Neil myślę tutaj o dalszej przeszłości pamiętnej tak bardzo w skrócie powiem państwu, że najpierw jest to część to znaczy jeszcze wcześniej oczywiście już wcześniejszej mocnej czasami się nie zajmujemy, ale część imperium rzymskiego, który jak wiadomo dzieli się inaczej niż łacińską część grecką w końcu jej podział unijnych zasad kwota o pierwszeństwie wschodnio rzymskiego przebiegał właśnie przez Bałkany prawda ono innej chwali się też podziały w kościele chrześcijańskim kościół Łacińskiej kościół grecki związanych z Konstantynopolem, który po wielkiej schizmy oczywiście Lenin kościół rzymskokatolicki z 1 strony kościół prawosławny z drugiej strony, czyli to wielkie Nate wielkie przedsięwzięcie to wielkie rozdarcie kulturowym Europy w przerwie, tracąc Bałkany i dodajmy, że przy dźwiękach przez Polskę od 14 wieku, kiedy inkorporowane śledczy już Rusi Ruś halicką NHL Puchar liczyć z tym krajem obecnie część Ukrainy także, kto wie czy to nie usytuowanie i barach i Węgier i innej krajów bałkańskich po obu stronach mówili tutaj żadnej innej inteligentnie grających kulturowej kultury zachodnioeuropejskiej kultury wschodnioeuropejskiej to nie jest przyczynach również również mniej takich w naszej mentalności dziękuję bardzo jazzowy Michał noga się na inne pytanie wyślij SMS o treści tego, o czym mówi Konstanty Gebert zadać pytanie pani prof. Tykarski Backiel, bo była to rozmowa o o tym, że Jugosławia była takim sporem, w którym społeczeństwo zostało służyło świetnie i kiedy to właśnie do tego dążyli, kiedy Serbowie poddawali się, z jaką poniesie się nawzajem mordować, ale było też mowa o tych intelektualisty takie hasła, które padały i o języku, który wzniecał nienawiść ja pamiętam lata temu w Polsce już siła, bo wydała książkę wnuczka fitness Club Ross Tito Pottera książka wstrząsająca dobrzy ludzie czasem zła, gdzie było 33 opowieść 0233 Bośniaków 33 i Chorwatów i powiedzą, że do tej książki podchodziły kilka razy, bo nie dałem rady przeczytać opowieści o tym kiedy w wiosce, która znajdowała się głośniej też wrzucił sąsiada Bośniaka do młockarni sieczkarni jego ciało we fragmentach wypadało z tego i oczywiście to podobnie jak chociażby w przypadku konfliktu w ładzie miało swoje podłoże językowy o tym co spisał Wojciech Tochman mąż zawiózł radio mówili o Karolu, choć i t d. i my obserwujemy powrót tego języka także w Polsce współczesnej, kiedy się pojawiają kolejne historie związane chociażby z władcami kiedyś jemu żonie przenoszą pasożyty, że przyjdą będą gwałcić jak zresztą ciekawie co mówił Gazecie wczoraj pisarz belgijski Stephan le Mans, jakby nasienie prosili, żebyśmy nie kradli prawda, ale ten obcy figura obcego jest potrzebna, ale chcę zapytać panią profesor jako wybitną specjalistkę od tych tematów także, żebyśmy przekroczyli granicę w Polsce czy już jesteśmy przed tą granicą z faktury nie będzie już powrotu dziękuję tak tak, gdy Aśka nam nie zwróciła przepraszam, a on tak i gdzie więc, że chyba będziemy wiedzieli byśmy przekroczyli tę granicę po pierwszym trupie tak po to jest zawsze taki bardzo dobry znacznik natomiast 2 uwagi do tego rząd już wcześniej no i wciąż realny z reklamy jest drzewo zmyślona, a raczej nie ona jest myją zmyśliła ona powtarza opowieści jak spędziłem miesiące, usiłując znaleźć świadka młockarni i świadka porzucenia dziecka do betoniarki, aby taki trop tej porze opowiada Bobo to ucieleśnia całą grozę tego obcego z ochroną będą też zabijamy, ale czegoś takiego byśmy nigdy nie zrobili i na tym polega różnica między nami ja nimi nigdy nie udało mi znaleźć znaleźć świadków to są to są o wojenne odpowiedź odpowiedniki mitów miejskich natomiast ja tak kręciłem ręką jak pan dowiedzieli się dobrze żyło to, bo żyło się na pewno lepiej niż się w wymuszonej jedności sowieckiej, ale fundamentem tego była jednak dyktatura Tity i sprawiedliwy rozdział niesprawiedliwości, że wszyscy dostawali po łbie torów do sprawiedliwie włącznie tyle tylko Argentyńczyk był tym chciałbym też zakończyć się, że to miało konsekwencje, bo skoro nikt nie mógł mówić w imieniu Chorwatów n p. Motoru nacjonalizm, a łączy nas Bractwo jest mnóstwo, toteż nie mogą być chorwackiego willi Brand ta kogoś kto by w sposób wiarygodny wziął odpowiedzialność za ludobójstwo zbrodnie państwa ustach ludzkiego i w sposób wiarygodny powiedział Serbom, że Tomorrow Romom przepraszam, a skoro nie było takiego ignoranta, a u Niemców był to Serbowie wyciągnęli wniosek, że widoczny i Chorwaci nie mają za co przepraszać widocznie uważają, że wszystko w porządku i że następnym razem znowu zrobią to samo, tyle że następnym razem to my będziemy pierwsi już nie dopuścimy i po jest rachunek, jaki Bractwo jest państwo wystawiło swoim dzieciom wnukom, ale z tym zastrzeżeniem, że Włosi rzeczywiście całkiem nie najgorzej tak, ale ja przepraszam jeszcze pani nie zaraz ja mam głos, ale ja bym tego szczęścia tak ten mit rozbić, bo zaraz po roku 8, zwłaszcza po śmierci i te powstają różne rzeczy są publikowane dopiero dokumenty o nagiej wyspie i czy ogólniaku gułagu IT i absolutnie te narracje dopiero pod kątem w drugiej połowie lat osiemdziesiątych zaczęły być ujawniane i niestety miały szans na swój zły czas i niemedialne, dlatego że w dziewięćdziesiątym LG i pierwszym roku wybuchła wojna i jakby te okropności Jugosławii prawda lipnowskiej no i zostały zepchnięte znowu na dna na plan boczny i właściwie wspomniany już dzisiaj BOŚ Darię Wernik 90 czwartym roku wydał książkę non Cogito Ergo sum to właśnie na wyspie Renacie o tym, obozie koncentracyjnym w obozie pracy czy resocjalizacyjnej prawda Inter, która została ona na Polski trzynastym roku prawda nadal bez sztabu akcji tych, ale teraz coraz więcej badała czy badaczek właśnie dociera do tych dokumentów także to ten ta idylla też nie była taka jak my byśmy chcieli prawda ją widzieć także tutaj właśnie też mam troszkę ten mit taki tego braterstwa jedności no i tego komunizmu z taką trochę bardziej może ludzką twarzą nam się wydaje ta to tak było właściwie ukryta w po równo tak ale nie wiem teraz chyba dziękuję panu za to pytanie do tych inspirująca kwestia od razu nie uruchomi uruchomiła wymyślanie przez na poziomie słuch to już to już po 3, czyli ciągle jeszcze przed prowizorycznie odpowiedziałabym tak, tak więc tylko, którym tu była mowa o rzeczywiście on się rzeczywiście zmienia po każdym konflikcie Klan PRL o tym, pisał Blooma Anhalt pierwszy dyrektor żydowskiego Instytutu historycznego po wojnie napisał niesamowitą nieznana albo nie książka słowa niewinne Stanisław Barańczak napisał o słowach, które są, które powinny zostać głęboko w ziemi jako znaku Zakopane, ponieważ tych socjalistycznych słowach, nazywając ich wartości, których nie wolno używać, ponieważ co innego znaczą niestety język ma swoją historię on nie tylko przychodzi Polski, ale również w jaki sposób wyłaniania projektuje z siebie czas, ale również takie hasła jak nasz region to są hasła, które przestały do nas przemawiać nie rozumiemy tego języka, w którym one były sformułowane, kiedy były żywym hasłem wiadomo było, czego ci ludzie nie chcą my dziś nie wiemy, czego oni nie chcieli to jest problem problem z rewolucją całej kultury jest problem z list, w którym strona przykład, który filozof, którego bardzo celnie odo Marquardt nazywa potrzebą mega aktywności, a co być może moja świętej pamięci babcia opisywała mówiąc wojny na was nie ma my tego nie pamiętamy nie rozumiemy znaczenia różnych haseł w związku z tym nie przeraża nas to kiedy mąż stanu nazywa uchodźców w określony sposób, mówi że roznoszą pasożyty albo jakieś drobnoustroje, a więc to jest kolejny moment, kiedy potrzebny jest przebudzenie ludzi, którzy rozumieją między pracując w języku to jest niesamowita w końcu rola mediów również które, zajmując się rzeczami wierzącymi, bo walczą o przetrwanie przestają oferować ludziom syntetyczne ogląd świata, a już szczególnie ten związany z poglądem przyszłości także mogli skojarzyć genealogii różnych spraw takich rywali jeszcze należnej w pokojach pokoje języka, o ile to, o czym mówiliśmy w przypadku Jugosławii czy choćby Ruandy to był jeszcze czas w jakim sensie analogowych róbta, co znaczy długo trwało wykuwanie tej nienawiści w języku teraz mamy taką sytuację, że na Twitterze partii rządzącej pojawia się hasło nie dajcie się sobie wmówić, że Polacy są za uchodźcami podobnie jak Polacy jest wiele innych narodów Europy podajcie dalej albo słynny cytat z wystąpienia premier polskiego rządu na gruzach obozu Auschwitz tytuł znikają laguny znika Otóż pójdą świat i dotarcie do takich słów dorzucili zajmuje w tej chwili 2 minuty panie 3 lata stąd ten mój lęk niepokój o to, o czym nie przekroczy tę granicę, bo być może to już tyle głowy ludziom siedzi niesie wydaje się niestety tak rzec, że już tę granicę z troską właściwi przekraczamy i że to te słowa już, siedząc w głowach i że niestety to są zmiany być może nieodwracalne tak mi teraz się do głowy, że po tym, doświadczeniach wojny post jugosłowiański taki profesor językoznawca z serbskiej Ranko bułgarski napisał książkę o jest ich kuratora i o języku Mira, czyli o języku wojny i języków pokoju i być może trzeba ją szybciutko przetłumaczyć zna język Polski żeby, której na język bo, choć na językach jednak oba myślę, bo wtedy będą one będą czytali inni drodze i język dumy czy mający wstydu ja myślę, że z postarać jakoś tam neutralnie bez ocen, ale ważne, żeby ludzie jakoś dali sobie, że żeby, żeby ten jest wiek, bo wojenki zwierciadłem tego co jest w głowach prawda, a nawet czasami anty cechuje i to jest naprawdę bardzo groźne zjawisko ja nie wiem ludzie sobie nie zdają z tego sprawy ja nawet mówię na po to, doceniam taką samą radę może z uprawą tych co robić przed katastrofą jak, w jakich środków jak i sposobu myślenia czy wyrażania tego myślenia w Czechach jak i aktywnie szukać Goran Injac, który wczoraj powiedział na zapytany przez właśnie Hannah, bo na tym spotkaniu jak on wizytę w Auchan i właściwie co Platforma Bałkany w ramach Malty ma znaczyć jezuitów notowanych jest, że w koronie co widziałeś, że to ma być stworzony taki sztuczne chwilowe czas tak na czas Malty i żeby każdy, że właściwie ich też to ważne było że, żeby te Bałkany były bez szans kilka torów ani negatywnych ani pozytywnych tylko nie wiem czy się do neutralnie, ale ja to tak zrozumiałam, żeby zacząć myśleć, żeby nie oceniać tych Bałkanów i tak, jakie one są mu dzikie czy tureckie czy my jesteśmy lepsi oni gorsi tylko, żeby zacząć z naszej pozycji tu i teraz myśleć, że ta jak Bałkany są w nas, że nie rzec, parafrazując Clijsters mu obcy jest dla nas Bałkany są u nas tak, ale nie jako właśnie poczucie dumy naszej, a ich, a oni są te co gorsza ściągną tą drugą stroną tylko, żeby uruchomić jakąś refleksję szerszą i żeby po prostu zacząć myśleć to robić i robić, zanim będzie po prostu za późno tak myślę i ich jeszcze ostatnia rzecz teraz tych tekstach drugich ukaże się artykuł premiera Arsenija i czarne Bośni odrodzić płacz kości o polityce pamięci w Bośni Hercegowinie polecam, ale on tam właśnie pokazuje właściwie mechanizmy no bo on pisze o ekshumacjach o tym co tutaj właśnie performance widzieliśmy i pokazuje właściwie działania i mechanizmy działania nekrolog władzy i nekropoli taki, że i to mi się też wydaje bardzo o takim ważnym punktem w naszej refleksji Polski, bo my też ekshumacje mamy i mieliśmy pogrzeby Inki tak rok temu i teraz mamy ekshumacje smoleńskie i właściwie żywych, żeby skorzystać też tego doświadczenia i nie dać się tym mechanizmom nekrolog władzy i metro polityki zarządzania cudzym cudzymi szczątkami poszli po to, po śmierci manipulowania jeszcze chciałam powiedzieć słowo tych właśnie w słowach, które zabijają jest to metafora to jednak jest metafora, ponieważ ich jedno słowo nie wystarczy do tego, żeby człowieka zabić siebie człowieka zabić toczyła się jednak trochę napracować to jest wielka różnica różnica między przemocą symboliczną i przemocą bez przymiotników więc jednak zgodziła się tutaj nikt z kochankiem, kiedy padnie pierwsza ofiara to będziemy wiedzieli, że ta granica została przekroczona ja o tym, mówiłam też takim tekście w Gazecie Rzeźnik na horyzoncie mówiłam, że brakuje tylko przemocy nie mając namyśli techniczną przemoc, ale rzeczywiście trzeba pamiętać, że język jest kreatorem rzeczywistości jeśli nazywamy ludzi ustami albo chrzan to następnie do tego momentu, kiedy się będzie ich zawijać jachty czy jak psy jest blisko, ale różnica jest, ale jeśli ten, kto to niezupełnie tak nie miałem znajomego, którego mama była dyrektorką szkoły średniej prowincjonalnym miasteczku była niesłusznie narodowości jest jak weszli tam czyli kto przyszedł do niej jej uczeń i powiedział, bo też sobie myślałeś, że ty jesteś wielkie chochlą, a ty jesteś mało ta śmierdząca zawsze strona muzułmańska KUL 2 i jego mama wróciła do domu się położyła do łóżka wzięła umarła, bo świat, w którym było miejsce dla nich, żeby się właśnie skończył, więc wiemy, że bierze, że to nie jest jednak do końca tak, że słowa nie zabijają od razu myślę, że mogą, a poza tym czytane czy to już jest przemoc, której mówimy, jeżeli zostanie pobity profesor w Warszawie zamówienie po niemiecku czy i Izoldy oraz ZUS-owi studenci zostają pobici i w różnych miejscach czy to już jest ten moment czy nie rzadko bronię tego stanowiska, że jest różnica pomiędzy zabijanie słowami zabijaniem fizycznym, ale spróbuję jednak tego obronić, bo wydają się, że to jest dosyć istotne jest w dzisiejszym świecie w jest wartością jest walka z wartością wolna mowa w ostatnią książkę o tym, pisał Timothy Garton szef też niepokojące trochę trząść Kańczuga Stal, która na tym stanowisku to państwo, ponieważ warunki Chris licznie są tam tak sformułowane jak uważają, że być powinny, żeby ludzie czuli się naprawdę bezpiecznie, ale z drugiej strony pomyślmy sobie czy pomyślmy co tak naprawdę czy nie mamy sytuację, w której poprawność polityczna zablokowała ekspresja pewnych niepokojów może ekspres je prymitywną przedwczesną może niesłuszną, ale jednak tak punktu, który dyskusja spowodowała, że bylibyśmy lepiej przygotowani na tę katastrofę w odcinkach, która nam się toczy wydają się, że ja odpowiadam sobie tak poprawność polityczna nie ma samych dobrych stron wiem, że chodzi o to, żeby chronić mniejszości, ale wiele dyskusji zostało przez nią zablokowanych przez wiele gazet przez wiele instytucji przeze mnie samą ideę pewnych rzeczach nie chciała mówić, więc to nie jest dziedzina prostych odpowiedzi to jest dylemat, a na dylemat niema odpowiedzi lub taka albo inaczej tylko w każdej sytuacji odpowiedź jest inna to jest państwo jeszcze chciałby pytania o dzień dobry film wyborczych, by jeszcze interesował ten poruszany wcześniej wątek niepewności w takim sensie, że skoro żyjemy w 2017 roku i w zasadzie myślimy o sobie jako istotach rozumnych, mimo że wolno nam wszystko krytykować czy też takie koncepcje, które do niedawna jeszcze uchodziły za świętość jednak religia konstrukcja narodowej tak dalej to skoro jesteśmy istotami rozumnym i to czy jesteśmy w stanie wypracować takiego pragmatycznego czy utylitaryzm pierwszego medalu współistnienia, który by nam pozwalała się na współistnienie w społeczeństwie, a wśród ludzi o określonych tożsamości narodowych to jest bardzo ważne, żeby taki model na takim modelem myśleć, ale jak widać średnio średnio nam to wychodzi, bo inni, bo jest proces, który zainterweniował ten proces wymyślania ten proces nazywa się demokratyzacja pan częściowo pisał jego przejawy konspektu wcześniej urągają ekspertów, czyli nam na jej niego samego i na naszą resztek prezydium, którzy bardzo często się mylili i rzeczywiście się mylili ale jaki mamy dzisiaj, jaką mamy dzisiaj sytuację demokratyzacja ma też zupełnie jasne strony to jest sytuacja, w której ktoś, kto uczy się całe życie, żeby dobrze znać nie wiemy na silniku lotniczym MAK głos tyle samo ważny tak samo ważny jak ktoś, kto mógł komuś się po prostu wydaje, że widział samolot, więc demokratyzacja jest jednocześnie normalnie ona jest rzeczą, którą dzisiaj w tym nowym społeczeństwie naprawdę trzeba na nowo przemyśleć trzeba przemyśleć i status wiedzy trzeba przemyśleć, kto właściwie zainteresowany jest w wytwarzaniu więc dobrej jakości i tak nią nazwała, ponieważ wolno jesteśmy otoczeni wiedzą o złej jakości to znaczy wiedzą na zamówienie, a właściwie taką wiedzą dobrej jakości to wanilia i ja wymyśliłam, że tylko niektóre prywatne uniwersytety one też nie bezinteresownie prawda, więc w zasadzie też jest to, więc na zamówienie właściwi są, czego nie tknąć to dylemat takie czasy się zrobiły wszystko to wynika z tego, że nasz świat się niesamowicie zmienił pojawiło się bardzo dużo otwartości wolności ogarnęła tak dużo obszarów, w których o, których istnieniu w ogóle wcześniej nie widzieliśmy, więc widzimy jak rzeczy dobre i pokazują swoje nieznane, bo i tyły w środę ukryte w rejony zasadniczo z dobrych rzeczy wynikają różne złe, więc musimy myśleć o tym w jaki sposób ocalić to co jest w nich dobre i ograniczyć się od tych samych Tychach z n p. właśnie demokratyzacji, którą realnie powinna mieć zastosowania w każdym w każdym z każdej dziedziny tyle mądrości jest taka albańska bajka ludowa, którą sobie zawsze przypominamy jak jestem zbyt dobrym humorze i w umyśle warto warto rozpamiętywać w nich alkohole o smoku, który dorobił do ZOZ motyla jest prawda zgarnie osobie zwłok o potrzebie rubryka nie nie palił Wola dziewice konsumował różne takie myśli generalnie był nieszczęściem całej okolicy co jakiś czas pojawią się rycerze lśniącej zbroi, żeby zabić smoka na rozmowy miał wtedy pieczonego teraz konserwy bardzo zadowolonych i któregoś dnia Łotysze zagrali razem powiedzieli Słuchajcie, a tak dalej być nie może rzucili się przez hormony tegoż Boga może połowa z nas zabija rektor w końcu zabije jego i jak powiedzieli tak zrobili rzucili się górną, a tym, którego wymyślił wspiął się z Morąga wbijał ludzi wie o wpakował mu ludzi, by móc iść, bo tak no i urządzono wielkie święto i zaprosili wszystkich całego kraju na wielkie grillowanie Nowaka i wiele linii pili tańczyli śpiewali i dzieliło go dzielić odetchnęły z ulgą i wszyscy byli szczęśliwi oni wiedzieli o 1 rzeczy nie wiedzieli, że już raz, bo KE nie mieli pra w z umową tylko niż dla takiej małej szkółce, która dzieliła ze złotym jaskinie i kiedy rozpalono ognisko nakierowanego smoka jaszczurka wyszła z jaskini usiadła sobie na kamyki obok lotniska ogrzewała się i zaczęła rozwiązań może też tych państwowych szpitali, żeby nie było chowa siódemki między naszych czy ktoś jeszcze o konkursie Argentyna i na braku w nich 42 Lechia jak równy w tych wypowiedziach twardy kiełkuje wątku ekonom Henryk pulchny chyba nie mógł się nawet specjalnie rozwija jak chrzan zablokowany po lewej stronie następuje krach innych prawą stronę i po tych spółek chętnych w tym czuje Hej, Lechia ani narodowymi w najgorszym wydaniu, bo tylko do tak najgorzej jest nad kwestią społecznej staje się kwestią narodową tak jak bogata Słowenia nie chce dokładać do 1 Kosowa jak serce pułkownicy są oburzeni, że do kina dalmatyńczyki Wybrzeżu, które sobie stawiali mogą oglądać za granicą tak oczywiście dno oka wszystko ma podłoże ekonomiczne, ale to też naprawdę nie nie chodziło o to, żeby Słoweńcy wszystkim mogli sprzedawać swojego religia jest oczywiście żartuję tutaj tyle tylko, żeby opowiedzieć o dynamice społeczno-ekonomicznej tego kryzysu na to trzeba by mieć nie 1,5 godziny na Malcie tylko w seminarium, a i tak powiedzieć, gdzie jest zagadali do szczegółów, ale mamy absolutnie rację oczywiście bardzo praktykują już dziękuję za to pytanie czy ktoś jeszcze jest naprawdę ostatnia szansa bo kto znajdzie czas nam się kończy bardzo lekki uraz państwu przede wszystkim ich państwo również dziękujemy za to spotkanie jutro kolejny Michał Nogaś jest to o możliwych zapowiedzieć od razu myśli tak dzielimy z Agnieszką zapraszamy do państwa rozmowy o tym, kim są pod takim są migranci to jest słowo, które dziś w czasach wolności nie schodzi z nagłówków gazet, a jedno 100 osób, które się pojawią są te dyskusje czy w Poznaniu będzie też inne zarzuty, czyli szefowa polskiej sekcji Amnesty International, która w wyniku wojny na Bałkanach przyjechała do Polski trwanie życia jest Polką kochanką czy może po prostu uchodźcą w naszym kraju dotyczy to siedemnasty zaproszonych to ja jeszcze śpią tylko dodać, ponieważ tutaj była przedstawiana w tym reforma się figura Ewy Elwiry Kosowski i chciałam dodać, że po Ewa Elwira Kozłowski jest antropolożka z Wrocławia i w stanie wojennym wyemigrowała do Islandii i teraz jest łączoną z Islandii była uchodzi czynią jest imigrantką, więc właściwie to tylko taki aneks, że i teraz ja z pozycji ukończenie emigrantki już tam z naturalizowanych z pełnym zrozumieniem jedzie na te Bałkany i dokonuje po prostu tych ekshumacji i składać jakości, o których mówi, że je kocha, bo wie, że tak długo nie może trwać okres żałoby u muzułmanek, bo z głównie kobiety zostały mężczyźni zostali w dużej mierze wybici jak tak długo jak nie było pogrzebu, a pogrzeb nie ma tak długo jak nie ma szczątków i dlatego ona tę misję robi właśnie emigrantka z Polski z okresu stanu wojennego to Islandia dziękuje i pamiętajmy, że to dzięki emigracji z Polski i Islandia przestała być najbardziej etnicznie homogeniczne krajem Europy, bo tam teraz się rozpanoszyły ta Polska mniejszość nie za to Polska dzisiaj jest najbardziej i rzekomego licznym, bo wcześniej byli na trzecim miejscu za Islandią Irlandią, ale wiadomo jest ostrość jest emigracja nie wpuszczać ich proszę państwa skończyć jak Islandia diod okresem pierwsze radio informacyjne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MALTA 2017 - DEBATY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA