REKLAMA

Magiczny świat dźwięku Eugeniusza Rudnika

DOK TOK
Data emisji:
2017-06-19 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:10 min.
Udostępnij:

Zuzanna Solakiewicz opowiada o swoim dokumencie "15 stron świata". Przedstawia w nim postać kompozytora, inżyniera, reżysera dźwięku Eugeniusza Rudnika, pioniera muzyki elektronicznej i elektroakustycznej w Polsce.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Bąk w dobrych Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy audycje dok TOK studiów ze mną dziś jest Zuzanna Solakiewicz dzień dobry dzień dobry przypomina, że każdy poniedziałek 1440 rozmawiamy o filmach dokumentalnych filmach, które możecie za darmo oglądać na portalu i audi gratka PL w ramach takiego projektu o dokument znany w radiu TOK FM rozmawiamy z filmowcami czasem rozmawiamy z bohaterami albo czasami rozmawiano o temacie, który dany dokument Anny poruszane dzisiaj Rozwiń » będziemy rozmawiać o filmie 15 stron świata filmy miał swoją premierę w 2014 roku po rannej to jest film o Eugeniuszu Rudniku, lecz trochę zawahałem, bo to absolutnie nie jest film biograficzny o Eugeniuszu Rudniku to jest znacznie bardziej sposób rozumienia muzyki przez Eugeniusza Rudnika w czasie ująć w tym, że w tym filmie, kiedy przyszłam do Eugeniusza Rudnika wtedy 80 kilkuletniego z propozycją, że zrobię o nim film ujęła to w ten sposób, że to jest film o muzyce Eugeniusza Rudnika inni zresztą to go przekonało, ponieważ wiedział że, gdybym przyszłej powiedział, że chce robić film o nim to absolutnie nie był zainteresowany Eugeniusza Annę Rudnik, czyli twórca studia eksperymentalnego polskiego o radę mam wrażenie, że ostatnich lat te można tylko dodać, że Eugeniusz Rudnik zmarł niedawno, bo w październiku zeszłego roku 2016 roku też mam wrażenie, że on i jakoś w ostatnich latach swego życia znosił stał się znów taką postacią kultową środowisku może takim trochę histerii środowisk może w takim środowisku fanów muzyki alternatywnej, ale gdzieś tam zaczęto znowu o nim ani mówić o jego muzyce tak rzeczywiście gmina renesansu, którym się, mówi że teraz w ogóle na muzykę ze studia eksperymentalnego polskiego radia, a w szczególności na muzykę Eugeniusza Rudnika jest renesansem niszowym tak, bo mówimy o muzyce alternatywnej eksperymentalnej wiadomo natomiast rzeczywiście myśmy ten film robili około 4 lat, kiedy zaczynaliście b2b to jak działo się na naszych oczach i też w trakcie robienia tego filmu pojawiły się różne inicjatywy wokół niego, które napędzały kolejne, bo tak naprawdę to co jest zadziwiające to ktoś inny my, czyli ludzie interesujący się muzyką n p . czy kulturą w ogóle nie wiemy o takich rzeczach nie chodzi o to, że wiedzieliśmy innym się nie spodobały tylko w ogóle nie zdajemy sobie sprawy, że rzeź taki taka osobowość jak Eugeniusz Rudnik istniało przez wiele lat na na scenie muzyki eksperymentalnej w Polsce i że to jest po, a z drugiej strony Eugeniusz Rudnik bardzo pasuje do naszych czasów, ponieważ jest bardzo współczesny jako twórca i przez swoją emocjonalność wszystkich przedstawień emocjonalność tak muzyka eksperymentalna, kiedy zaczynała się w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych miała bardzo tak mocno podbudowani często naukowo takie inni no takie techniczne prawda, że tutaj to będzie ujęte w dźwięk zostanie ujęty w jakiś ranny natomiast ruszą kiwania różnych dźwięków prawda, gdyż uzyskiwanie różnych źródeł to źródło takie z perspektywy my teraz my teraz metodą naukową podejdziemy do tej muzyki możemy zrobić od początku był człowiekiem twórcą, który w Filtrową wszystko przez uczucie przykłady to bardzo ważne było spontaniczność w tworzeniu, czyj to, że on zrobił taki performance właściwie bardzo często bez zmian, które co znaczy brał stąd stamtąd z gwoździa spółki jakieś kawałki taśmy klejem to wszystko w całość i na żywo tworzy Woodford jest jakby to co dzisiaj dzieje robią przy pomocy innych urządzeń prawda, więc brudnych dopiero dziś jest współczesny, mimo że wiekowo dzieli go czasem 60 dzieliło go czasem 60 lat z twórcami, którzy dzisiaj już nie interesują się go re miksują podoba im się tego nie znajdują w tym coś co jest dla nich materiałem archaicznym brzmieniem często właśnie wydobytymi przy pomocy zupełnie innych narzędzi do wydobywania dźwięków generatorów z lat sześćdziesiątych brzmiący trochę jak stare filmy science-fiction, ale w myśli w koncepcie w tym co stoi za tym, żeby takich dźwięków użyć bardzo dzisiejszy bardzo współczesnego, ale stąd też wydają się, że nie nie ma tej nie ma tego dystansu między Rudnikiem jeszcze dawał koncerty te cenne wielu bijący wzrok wbity w niego w prosty dziesiątków młodych ludzi, którzy dla, których był faktycznie we śnie jakimś odkrywcą pionierem eksperymentatora ja mam wrażenie, że tej i element tej idei tej różnicy między młodszym pokoleniem na nim goście w ogóle nie było, choć muzyka była takiemu idealnym mostem do toru do tego rzeczywiście ta różnica to różnica była zupełnie inna niż w wolnym w przypadku twórców, którzy mieli n p. klasyczne wykształcenie kompozytorskie, bo Rudnik był inż. Rudnik był technikiem był człowiekiem, który stał się artystą poprzez praktykę on siedział w studio, ponieważ był zatrudniony jako realizator realizator muzyki realizator dźwięku też przychodził kompozytor z wykształceniem klasycznym w niemający pojęcia generatora dźwięku o tej całej maszynerii i mówiły, jakie ma wyobrażenie utworu, po czym Rudnik to robił tak to znaczy ta rola w ogóle pomiędzy kompozytorem realizatorem student z bardzo ciekawy przebieg niektórzy poświęcają temu wiele myśli myśli swoich na ile to rola realizatora była twórcza, ale co jest ciekawe w tamtych latach Rudnik był zatrudniony po prostu na etacie jako realizator, czyli czy przychodził kompozytor czy nie muszę siedzieć swoje godziny w studium, więc kiedy kompozytor nie przychodził mógł robić swoje, a i tak się zaczęło je do góry droga twórcza rząd po prostu w tych pustych w godzinach zacznę próbować wyciągał myślał robił sklejał powstawała muzyka i ich i też to droga od dołu tak pani droga elitarna od góry poprzez plastyczną kompozycji tak dalej powoduje ten brak barier prawda powoduje to bezpośredniość i to, że również dzisiejsi nazwijmy ich młodzi twórcy znajdują wspólny język, ponieważ dziś wszystko jest duże emisje realizowane niż w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych dwudziestego wieku Anny powiedzieć na początku, że to jest właśnie, że to nie jest film oczywiście biograficzny film o muzyce Eugeniusza Rudnika Nate znalazła też ma sama masz ciekawą formę do tego, żeby tę muzykę Annę pokazać, bo my tutaj rozmawiamy o niej łatwiej niełatwej w odbiorze muzyce prawda to tu też jest etyka materialna, w którą trzeba jednak się wgryźć w tym na funduje nam w 15 stronach świata coś co mogę nazwać patron pomieszaniem zmysłów, czyli odchodzimy od postrzegania muzyki tylko o słuchem, ale zaczynamy ją odbierać wzrokiem, kiedy myślałam o tym, jaki obraz stworzyć do tego filmu wiedziałam, że nie chce, żeby to był obraz oparty na impresji takim poczułam i nakręciłam tak tylko, że muszę znaleźć jakiś klucze, bo wydawało mi się i wydaje mi się tak nadal, że w przypadku takich takiego ryzyka kinowego, kiedy mówimy o czymś abstrakcyjnym czymś trudnym jak mówisz sobie, że prawda muzyka elektroniczna ponad my z nią nie jesteśmy oswojeni, mimo że one od 536 już nawet nie wiem ilu 70 lat jest wśród nas to tak naprawdę one nigdy nie przedarła się do do takiego powszechnego słuchanie to jednak zawsze brzmi jak coś w coś alternatywnego w najlepszym tego najlepszym wypadku, więc jak znaleźć obrazy i dla takiej muzyki, które pomogą słuchać, bo od początku chciałam, żeby w tym filmie dźwięk pił pierwszoplanową rolę jest oczywiście kompletnie pod prąd temu co się zawsze robi w kinie i w dodatku pod prąd temu jak działa nasza percepcja w ogóle Rudnika tym mówić bardzo duże, że znacznie więcej sygnałów odbieramy wzrokiem aniżeli słuchem, więc to było raczej takie, toteż ogólnikowe sformułowanie podchodzenie do granicy to znaczy nie wiedziałam rzeczywiście dość tego pomieszczenia zamienić odwrócić tej kolejności, ale można stworzyć tak nie przeźroczyste narzędzie taki, że one stworzą taką podnosiły tarcza czy coś będzie nie do końca gładki dzięki temu widz czy słucha, więc widz słuchacz zacznie zacznie słuchać poprzez obraz tak jak ty mówisz po i wiedziałam, że potrzebuje konkretnego obrazu konkretnego klucza, czego żyję będę wiedziała, o czym ten obraz jest, że nie będzie imprez Sejny, bo dzięki temu również wiedzą, nawet jeżeli jest taka bardzo ważna rzecz, której Rudnik mówi, ponieważ jesienią często pytam Rudnika to zresztą fragmenty rozmowy jest w filmie recytowany jak to jest, że przecież słuchaczy nie jest w stanie zrozumieć intencji, z jaką Rudnik tworzyła, więc wiele o intencjach znika, ponieważ czytałem jego dzienniki czytam jego eksploatacji czytam jego pomysły z dawnych czasów utworów, które tworzył i te intencje były naprawdę rozbudowane to były konkretne u emocjonalne intencje i te są nie dotyczy to nieprawda, bo my tak jak w muzyce popularnej doskonale wiemy, która piosenkę z miłości, która piosenka jest pogrzebowe tak w muzyce elektronicznej nie mamy bladego pojęcia czy to jest smutne czy to jest wesoły czy to jest miłość czy tez romantyczne, jaki to miał być w zbrodni mówi coś takiego, że to jest, że odczytanie intencji kompozytora jest zupełnie nieistotny najważniejszy jest, żeby utwór tak skonstruowany, żeby poruszał bagaż doświadczeń rezerwuar wyobrażeń wyobraźni słuchacza i mówił, że osiąga się to właśnie przez pewne zbudowanie struktury, która jest przejrzysta dla kompozytora, aczkolwiek nie odczyty walną dla słuchacza dzięki temu widz może stąpać po tych stopniach zbudowanych i budować swój własny własną strukturę dla mnie kluczem do budowania obrazu w 15 stronach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOK TOK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA