REKLAMA

Megaiwenty i festiwalizacja

OFF Czarek
Data emisji:
2017-06-21 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w to jest maltański wydanie programu Owczarek ze studia Radia TOK FM w Poznaniu prof. Waldemar Kuligowski Instytut etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i redaktor kwartalnika czas kultury z państwa moim gościem dzień dobry panie profesorze kinowy pytam pana czas kultury jeszcze niedawno wychodził ukazał się trochę częściej, a n p. pewna część ukazał się w 2013 roku tak dokładnie w tym roku kalendarzowym zmieniliśmy formułę z Rozwiń » dwumiesięcznika na kwartalnik co miało się 2 najważniejsze powody po pierwsze, ułatwia nam pracę, bo to jest kwartalnik właściwie robione przez organizację pozarządową czy stowarzyszenia czasu kultury i wiele osób współpracujących z tym pismem poświęcam swój wolny czas po godzinach, a tego czasu wiadomo nie ma zbyt wiele, bo to jest taka reguła, że ludzie mający pewne zdolności nie mają czasu, a ludzie zdolni robią czas kultury, a po drugie, dla Czytelników to było zupełnie nie nie do jak wychwycenia, że w okazujemy się z takim nie dwumiesięcznych odstępach, więc kwartalnik chyba lepiej się wpisuje w to co jest na rynku na pierwszy numer z 2017 roku to jest właśnie kwartalnik rozpoczniemy od 2013 roku, dlatego że w czwartym nr. 2000 trzynastego roku tematem numeru była festiwali za akcja ukazał się tam tekst zatytułowany pana autorstwa ludzie sztuka pieniądze czy festiwali stacja w Polsce, owszem, coś takiego to kwestia realizacji okazało się, że tym numerem i m. in. tym tekstem otworzyliśmy pewną debatę, która się, by to czy już teraz bardzo szeroko nawet do końca nie panuje na tym, że gdzieś można się zetknąć, a też rywalizacja cóż takiego na tej jednostce w najbardziej IRA i ekspansywnych najsilniejszych najbardziej obecnych we współcześnie zjawisk, które kształtują nas, ale chyba najbardziej politykę kulturalną tak to tak to określę na baterii festiwali racja został wymyślony przez 2 niemieckich socjologów na początku lat dziewięćdziesiątych tabeli z GL i Hauser man i oni mówili przede wszystkim o tym jak bardzo zmienia się myślenie o organizacji wielkich imprez mieli na uwadze przede wszystkim gigantyczne wydarzenia sportowe w rodzaju mistrzost w Europy w piłce nożnej n p. ale szybko się okazało, że to co nie określili efektem o azyl to znaczy, że władza podejmuje decyzję o organizowaniu czegoś i powstaje 1 oaza, która zasysa wszystkie do o kolejne pieniądze organizacji energii ludzi i że to jest taki mechanizm, który możemy obserwować wszędzie mnie no i faktycznie, gdy się przyjrzeć polskiemu i lokalnemu krajowemu kalendarzowi kulturalnemu, a właściwie nie ma dnia bez festiwali mamy taką masową na zmianę terminologii dawne dni przeglądy konkursy wszystkie zmieniają się festiwale co oczywiście związane jest w tym, że festiwal po prostu stał się towarem chodliwym, że bardziej przyciąga sponsorów, że lepiej nie przyciągnąć na festiwal niż na przegląd jakąś jakąś gwiazdę ma tyle tylko, że ma to wiele różnych skutków niekoniecznie niekoniecznie pozytywnych to znaczy doszliśmy już w Polsce także, chociaż pewnym z pewnym poślizgiem w stosunku n p . by w sytuacji opisywanej przez socjologów w Niemczech doszliśmy do momentu, w których festiwal jest zbyt wiele nie ma dokładnych szacunków, ale zdaje się, że około 200 festiwali muzycznych mamy w Polsce w ciągu 1 roku się każdy gatunek muzyczny masuje niektóre nawet my nawet kilka no i szybko się okazało, że te festiwale są do siebie bardzo podobne cytaty czerpie ona tą samą chorobę są robione wg tej samej sztancy bardzo często organizują organizatorzy zapraszają te same osoby tych samych wykonawców no i właściwie, a te festiwale jak wiele z nich stają się i rentami i myślę tutaj o Sławku eventy z bardzo pejoratywnym znaczeniu tego słowa czy taka praca, która wybucha na niebie bardzo droga radca, po której nie zostaje prawie nic z tych rzeczy wydane są pieniądze zaangażowany był ktoś, ale nic nic nie pozostaje co miałoby pozostać na myśli sobie, że polityka kulturalna powinna jednak być nastawiona na pewno długofalowych n p . na aktywizację społeczeństwa trudno powiedzieć, że aktywizuje się społeczeństwo, które jedzie n p . do Doliny Charlotty na regionalne dla pozoru tak na kolejne kolejną edycję festiwalu dinozaurów rocka albo gdy jedzie do Mrągowa na festiwal country albo na podobne podobne wydarzenia to nie jest tylko takie wrażenie tylko rzeczywiście można pokazać będące w mniejszości ale, ale jednak festiwale, które aktywizują bardzo pięknie bardzo dobrze od wielu lat n p . takim festiwalem są festiwale, które wpisują się w promocję czytelnictwa rzecz bardzo trudna dzisiaj też promocje sprzedaży książek, jakie patrzą w są też takie festiwale oczywiście czytelnictwo spada czytelnictwo spada dlatego mówię, że to są bardzo trudne przedsięwzięcia, ale jeśli są dobrze pomyślanej nie są robione wyłącznie z nastawieniem na zysk i pod patronatem dużych firm, które handlują książkami, bo właściwie nie nie wydawców to takie wydarzenie zasługuje na na poklask wiele wydarzeń festiwalowych dzieje się też na prowincji w miastach czy miasteczka, a wnętrza, gdzie nic innego nie ma tutaj takim blask MJM przykładem jest chociażby Slot art festiwal dziejące się odbywające się w Lubiążu na Śląsku w takiej gigantycznej poklasztorne ruinie, której gabaryty i mnie wszystkie razem liczone są większe niż Wawel już to gigantyczna ruina i tam zjeżdżają się ludzie, którzy organizują niesamowity festiwal festiwal Włosi bez pieniędzy festiwal, na którym nie ma biletów festiwal, na którym każdy może być współtwórcą jeśli zaś interesuje filmem to może tam pan pojechać zorganizować kino przy jakiej Polski bronimy tak trochę to jest taka tradycja holi festiwal z wywodząca się jeszcze z lat 70 proc od festiwalu na wyspie Whyte i to jest coś niesamowitego to rzeczywiście są festiwale, które są nastawione na to, żeby mnie w nich partycypować, żeby się czegoś uczyć, żeby konsumować coś co bez festiwalu byłoby nam byłoby nam niedostępne i odbywa się kompletnie bez gwiazd w, czyli te eventy jak pan mówi ta kwestia realizacja w sferze oczywiście świetnie się bawimy, bo czy piknik country w Mrągowie czy inny festiwal w Dolinie Charlotty to jest na pewno świetna zabawa dla tysięcy osób, ale możliwe to za mało za wkład tak to oczywiście za mało za wkład no bo można, by się zastanowić czy tych wielu złotówek zainwestowanych jedno drugie przedsięwzięcie, choć w Dolinie Charlotty ta akurat są prywatne pieniądze, więc właściwie można powiedzieć co nam do nich, ale jeśli się tam angażują bardzo duże środki publiczne no to pojawia się pytanie czy przypadkiem nie dałoby się ich na wydać lepiej mówi Wiesław wiesz bardziej generalna kwestia mamy od 2 lat w Polsce taką zmianę, która dotyczy też polityki kulturalnej no i tutaj znów okazuje się, że chyba ulubionymi festiwalami władz w obecnej są te festiwale właśnie, które proponują efektu bazy tłumaczy zapraszamy kogoś za gigantyczne pieniądze najlepiej, żeby śpiewał tańczył tak jak my chcemy zainwestować kończymy zbieramy oklaski i myślimy, że zrobimy go za rok znowu ale gdy teraz to jest przypadłość obecnej władzy, bo jeżeli spojrzymy na historię różnych wydarzeń to one właśnie budował się wokół jakich zagraniczne gwiazdy z sprowadzony za gigantyczne pieniądze to Jean-Michel Jarre to ucina trener, a to ktoś tam jeszcze inaczej mieliśmy taką perełkę teraz wokół tej perełki budujemy naszą tak podmiotowość tak było też ale, ale nie zawsze ma odwoła się do 2 przykładów, które żeśmy w Poznaniu lokal ma z 1 strony festiwal Malta, który wcale tak nie powstawałby powstawał w oparciu o lokalną bardzo silną scenę teatrów studenckich alternatywnych na czele z teatrem ósmego dnia oczywiście nas z drugiej strony festiwal w Jarocinie, który być może akurat dzisiaj przeżywa nie najlepsze dni albo mówiąc bardziej dyplomatycznie zawirowania, ale też nie powstawał w oparciu o zagraniczne gwiazdy, a 1 przykład drugi pokazuje, że może na tym pod glebie lokalnym tak bez sięgania po mnie drogocenne gwiazdy wyrosnąć coś trwałego to są ludzie sztuka i pieniądze o sztuce trochę mówiliśmy, że ci sztuka cierpi, a pieniądze, bo to jest pytanie wasze wy da dalszy ciąg tego pytania o politykę kulturalną co warto inwestować jak sobie w ogóle wyobrażam politykę kulturalną, by tutaj znów chciałby pewnie cofnąć się n p. 10 mniej więcej 10 lat wstecz, kiedy zaczęto bardzo wyraźnie mówić słusznie o kształtowaniu gustów edukowanie obywateli tylko o przemysłach kultury mnie taka terminologia zaczęła się pojawiać w rządowych oficjalnych dokumentach zdaje się, że ona zaważyła na bardzo wielu sprawach, bo my jest także słowa, których uważa używamy stwarzają rzeczywistość nawet jeśli myślimy w kategoriach przemysłu sprzedaży i popytu to szybko się okazuje, że najważniejszym podręcznikiem do myślenia o festiwalach będzie podręcznik marketingu do pieniędzy powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacje o godzinie jedenasty 20, że kilka minut prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza jest państwa moim gościem informacje o 1120 po informacjach wracamy to jest specjalne poznańskie, ale też i Maltańskie wydanie programu Owczarek studio prof. Waldemar Kuligowski z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i redaktor kwartalnika czas kultury przed informacjami rozpoczęliśmy rozmowy o festiwalach i festiwali z racji w Polsce i tych kwestii finansowej się, że będąc w Poznaniu w czasie, kiedy trwa festiwal Malta i trudno uciec od tematu finansów z dotacji to oczywiście 1 z elementów, które dach i rzemiosła w promowały czy może bardziej utrzymały festiwal Malta i świadomości publicznej było to, że dotacja, która została przyznana nie został zrealizowany tak i przy okazji powstał taki oddolny ruch obywatelski skoro nie chcą ministerstwo nie chce dać to różnego rodzaju komentarza inwektywy lub nie to my sobie te pieniądze sami zrobimy zarobimy Mariusz Wilczyński poprosił o współpracy artystów każdy detal coś dało oglądaliśmy w sobotę aukcje także do widać było, że naród odpowiedział tak czy ludzie kultury odpowiedzieli uczestnicy od dać siebie wszystko oczy jak najwięcej to prawda ten wymiar finansowy jest ważny i w takim wymiarze praktycznym, bo mówimy przecież o gigantycznej imprezie na metro przejeżdża kilkaset zaproszonych gości + 1000 odbiorców należą też swój wymiar symboliczny związany właśnie SC chyba jednak bezprawną decyzją ministra kultury, który postanowił zablokować przyznaną wcześniej trzyletnią dotacje dla festiwalu Malta, używając argumentu, że osoba wybrana na głównego tegorocznego opiekuna i właśnie takiego patrona Malty, czyli Olivera schylić to jest osoba, która psuje polską kulturę i odstręcza od teatru chyba tego typu formowania się pojawiał rzeczywiście mieliśmy do czynienia z takim dość pospolitym ruszeniem tych, którzy Malcie macie kibicują i to świetnie to bardzo dobrze to pokazuje, że mnie nie jeszcze nie wszyscy pogodzili się z tym że, że przyszło nam teraz funkcjonować w kraju, w którym można próbować zakazywać n p . w nie wystawiania spektakli z A3 mnoży się tego spektaklu nie widziało, a można przymykać oczy na protestujących przeciwko temu spektaklowi ludzi, którzy używają jawnie nazistowskich symboli okrzyków i haseł na, toteż pokazuje, że jesteśmy aktywni, że teraz rzeczywiście w Polsce jeszcze ciągle coś znaczy to wcale nie jest tak uniwersalną rzeczą, więc można, by powiedzieć, choć nie to to brzmi jak paradoks, że ta decyzja Glińskiego jeszcze pewnie parę innych rzeczy pokazują, że teatr jest ciągle w Polsce ważne to chyba dla twórców i ludzi związanych z teatrem dobrze, ale chciały upewnić się o jeszcze 1 rzeczy absolutnie tutaj nie mniej niechcący relatywizować tego co nie Mal cie jej dyrektorowi Michał Merczyński mu się przytrafiło Otóż rzeczywiście brak tej dotacji w wysokości 300  000 jest dla Malty odczuwalny, ale chyba przede wszystkim w sensie symboliczne, bo biorąc pod uwagę jej całościowy budżet to jest kilka procent natomiast tydzień czy troszkę więcej może niż tydzień przed rozpoczęciem Malty w Poznaniu odbywał się inny festiwal bardzo zacny moim zdaniem świetny w dodatku miał dziesiątą jubileuszową edycję myślą o festiwalu era etno port to jest przez taki branżowy magazyn są granice festiwal uważany za 1 z 25 najlepszych na świecie festiwali promujących tzw. World Music tak muzykę świata etno w połączeniu z różnymi innymi Estończykami jazzem rockiem reggae i t d. ten festiwal, który od kilku lat po bardzo konsekwentni powiedziałbym odważnie poza promowaniem świetnych wykonawców podczas czterodniowej imprezy i zaczął też wskazywać na te zjawiska, które nas bardzo wielu niepokoją n p. uchodźstwo aparat migracje n p. wielokulturowość robi się to poprzez spotkania gminne programy edukacyjne warsztaty dla dzieci bardzo to wszystko dobrze pomyślanej myślę, że wspaniale się skleja z ulgą Miązek, dlaczego o tym, mówiono, bo po raz pierwszy właśnie przy okazji tej dziesiątej, czyli nieszczęśliwie bardzo bardzo smutna festiwal nie dostał dotacji gmina i to była dotacja, która była 40 zloty to było 40 % budżetu festiwalu tak też wyobrazić, że zabiera się pan za remont mieszkania prawda prawda i robi pan budżet zaczyna pan już to wszystko meble pan wyniósł fachowcy zamówienie się okazuje, że 40 % funduszy nie ma pos dramatyczna historia myślę, że dla osób bez determinacji bez jakiejś takiej wiary w sens głęboki sens tego co robią to byłoby trudne do zrealizowania można, by machnąć ręką będzie trudno nie robimy albo zrobimy dla z Krakowa natomiast organizatorzy etno portu, czyli ludzi związanych z centrum kultury zamek nie załamali się tym postanowili jednak tradycja zrobić mały udała się nadzwyczajnie i może nie było takiego wsparcia w postaci n p. aukcji krzyczy głosu wielu artystów jak jak w wypadku Malty jak mówi nie chcę relatywizować Malta też spotkała niesprawiedliwość, ale jest wiele innych festiwali, które właśnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA