REKLAMA

Koleje dużych prędkości w Polsce - czy to możliwe? Mówi Adrian Furgalski

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2017-06-21 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wielkie słomiane inwestycje są każdemu rządowi potrzebne, żeby przykryć codzienną nieudolność co pan Łukasz na profilu Radia TOK FM na Facebooku pan Tomasz, zupełnie jakby wszystkie inne obszary życia były wzorowe może lepiej byłoby poprawić n p. system emerytalny służby zdrowia i inne naprawdę ważne życia przede wszystkim nie demolować mea itd czy trzeba od razu demolować i i 3 jedno z drugim się wiąże to znaczy poprawa innych obszarów i poprawa transportu trudno Rozwiń » się w Zambrowie to jest pierwsze śniadanie w toku państwem gościem jest Adrian Furgalski wiceprezes zespołu doradców gospodarczych tor witam dzień dobry wrócił wrócił w Dzienniku Gazecie prawnej wczorajszym pomysłu kolei dużych prędkości był budowanych w Polsce pomysł, który swego czasu zarzuciła Platforma Obywatelska i minister Nowak uznając, że inne tak bardzo nierentowne inwestycje nie ma po prostu sensu, a w Polsce też nie jest specjalnie potrzebna, bo koszty oceniono na ponad 23 miliardy złotych co można swobodnie zaokrąglić do 30 miliardów złotych, bo to wróćmy do tego pomysłu i projektu co się zmieniło w tym nowym wracającym pomyśle, a co pozostało ze starego, czyli zmieniło się chyba wiele minister Nowak z Platformy Obywatelskiej zawiesił projekt kolei dużych razem prędkości może poprzednika Cezarego Grabarczyka z Platformy Obywatelskiej, więc to jest nie tylko mnie problem pomiędzy różnymi partiami, ale generalnie koleje pewnie we wszystkich krajach mają tyle samo zwolenników co mnie przeciwników w stanach to pewnie jest mocniejsza lobby kolej związane z dnia samochodem samolotem absolutnie nie garnęli się w stanach Zjednoczonych czy towarowe nie tam swoje pociągi z wyboru grać nie to pasuje, żeby nie towary jechały kolejami natomiast osobowe nie nie jest idea stanie się mniej przebić to raczej atrakcja turystyczna zauważą w stanach Zjednoczonych przyjeżdżali Szombierski Kalinie oczywiście, które wożą pasażerów, ale co do budowy kolei dużych prędkości na zachodnim Wybrzeżu mają przede wszystkim to stany w ramach stany Zjednoczone są podzielone część po prostu zwracała dotacje, które przyznały Kongres my w tej chwili realizujemy to co poprzednicy zdecydowali, że wrócimy do dyskusji w okolicach 2020 roku czy wtedy będzie pogłębiona dyskusja pewnie kolejne analizy podejmiemy decyzje będziemy obchodzić kolejną perspektywę finansową, dlaczego my jak w 2008, kiedy Cezary Grabarczyk ogłosił, że będziemy budować byłem przeciwny, dlatego że mamy niestety cały czas podnosimy z ruin te linie kolejowe, które mamy i ta poprzednia perspektywa, która powinna być jakimś poligonem doświadczalnym do tego, że kiedyś będziemy to KDP w Polsce my budować przy czym kolej dużych prędkości w Europie to, że Snapchat kolej 200 km na godziny teoretycznie mamy taki mamy się co prawda z 80 paru kilometrów skurczył się do 30 na centralnej magistrali kolejowej, ale jak ktoś jedzie Pendolino to jest może wtedy począć, jeżeli rzadko dziś zbyt długo musi nie otwiera aplikacja aparat fotograficzny, a nawet jest się z szansa, że zdąży sfotografować prędkość wyświetlana na różne ich problem oczywiście cały czas polegał na pieniądzach i na tym, że jednak musimy je na początku inwestować w niekonwencjonalny, bo jeżeli zaniedbamy NATO to też w ogóle ludzie od zwyczaju się od kolei i potem przywrócenie ruchu pasażerskiego, nawet jeżeli te będą tak szybkie pociągi i eleganckie nie będzie niestety długotrwałe i kosztowne pamięta wtedy pojedziemy do Cezarego Grabarczyka, że to nie jest czas na taką 1 złotą linię raki i Greg ściąga dla rodzin oraz sensu póki ona się zaczynaj kończy w Polsce tak jeśli już to musiałaby być połączona z siecią dużych prędkości my naszych państ w sąsiednich Al Dżazira 31 już kolejny trzeci etap w połączeniu z Pragą i z Berlinem no stek czy Berlina o tym wie na wieść o tym, Berlin nie wie i cały czas mówi my nie do tego KDP rozumiem też wróciliśmy, dlatego że pojawił się znowu kolejny raz pomysł centralnego portu komunikacyjnego i już nie będę się pasjonatem ile miały pasażerów obsługiwać, ale mamy go zwodzić właśnie z naszych krajów sąsiednich, gdzie my część krajów już ma swoje HBO lotnicza część zaczyna w niej inwestować nie do końca wiadomo dlaczego mieliby akurat do Polski my przelatywać no ale m. in. ta linia w kierunku Berlina, a nawet w końcu Berlin otworzy to my lotniska, a to przecież w Berlinie mówimy to lotnisko budujemy dla Polaków sporej części nawet pewnie przesadzone, ale mówiono 13 klientów u nas będą Polacy, a teraz my chcemy zabierać w tym spółki są Praga gdzieś tam taką deklarację dodała, że pewnie chciałaby takie połączenie zbudować, ale na razie jest to mglista podobnie jak mgliste są kwestie finansowe jak wrócę to co będzie do Cezarego Grabarczyka w 2008 roku, że to nie jest czas na taką złotą linię w sytuacji, kiedy w bardzo wielu miejscach naszego kraju pociągi jadą z taką prędkością w okolicach 20 km, gdzie spokojnie rowerzysta jest nie wyprzedzi jak to zniknie wiedzą, że do dziś nie da to znaczy, że możemy zejść piętro wyżej na pewno Polska nie może zostać na takim etapie, gdzie bardzo często kończymy modernizację tych towarów, które x lat temu położyliśmy nie zmieniamy geometria Łuków i t d . nie rozmawiałem z czasów tym rejonie i tak są pryzmy z początku lat dziewięćdziesiątych ludzie siedzieli ojej tyle lat tyle miliardów, ale tutaj trzeba wybudować nowe liny tak jak ma z tym trzeba się zastanowić czy rzeczywiście te i Greg ma być w takim kształcie Igreka i czy rzeczywiście my potrzebujemy aż 350 km na godzinach wychodzi z wielu analiz, że patrząc na geografię na nasze miasto jak są od siebie oddalone, gdzie są potoki wody są przede wszystkim do Warszawy to 200250 km byłoby niewystarczające, bo na razie nie ma środków na budowę, a cały czas się martwimy, jaki będzie budżet dla polskiej w ogóle dla Unii Europejskiej czy będzie 1 budżet 2 budżety ile mnie one się zmniejszoną o wyjściu Wielkiej Brytanii to są znaki zapytania nie widać pieniądze prywatnego, który chciałby to nie zbudować, ale też pamiętajmy, że tak jak dzisiaj wiele osób się dziwić, że co 2 lata temu były bilety za 49 lat oczywiście promocja, bo ich duszą na Pendolino to teraz nagle jak kupią za 90 zł złodziej śledził te są szczęśliwi, a zazwyczaj już jeździmy za 150 po to, też ja zawsze pytam, jaki będzie ten koszt biletu w takiej kolejne nikt tutaj nie był w stanie do końca odpowiedzieć, ale raczej przypuszczenia są takie, że w okolicach 300 zł, więc inni też, aby na to odpowiedzieć czy pociągi nie będą puste jak są puste w Hiszpanii, chociaż mamy wiele linii, gdzie ta prędkość to jest 20 km / h, a z drugiej strony mamy kolejny remont, o czym rozmawialiśmy z linii kolejowej między Warszawą Poznaniem zależy ile 8 lat temu zakończony był remont 6 i pamiętam dokładnie, ale był zakończony i 5 minut zyskamy na przewóz na czasie przejazdu między Warszawą, a Poznaniem i Janusz rzeki takich chaos w tym transporcie zderzeniem nie ma takiej strategii konsekwentnie z realizowanej zaplanowanej przemyślanej, a ja mam takie wrażenie często, że po prostu są pieniądze trzeba je wydać willa na inny kształt żeber i poprawić się statystykę, bo tutaj rzeczywiście spora część z nich wymaga, aby po prostu dobry zabiegów utrzymania owych nie ma pieniędzy na utrzymanie rząd wydaje pieniądze na utrzymanie dróg żenady na drogi żelaznej nie daje, więc może być także inny chcemy sobie załatwić kwestię utrzymania przez to, że zerwiemy spore fragmenty torów, które przeniosły dopiero raptem 4050 % tego ładunku różnych poziomów, które na, które został zaplanowanej, na który nie ma n p. ograniczyć nie 160 na godzinę natomiast tłumaczy mi się, że to ale, gdybyśmy tego nie zrobili to za jakiś czas się pojawi jeśli nie notować, ale trzeba dobrze w osiemnastce tory na pewno w jak popatrzymy na metę czas przejazdów, gdybyśmy nawet, że zrobili kolej w okolicach 200 nr 50 ton się radykalnie skrócony do innych stolic takich się jak Berlin jak Praga Wiedeń nawet dalej niż Budapeszt oczywiście też trzeba nie nie można tego robić w oderwaniu do gminy przecież dzisiaj mówiąc Wiedeń na morze, dlatego że nie ma tej kolei, ale w pierwszej kolejności myślą nie tylko my jak większość pasażerów myśli o samolocie, a więc musimy mieć taki model, którego w Polsce wciąż nie ma, które by zbierał do kupy i drogi i ziemniaki ścielić wyizolowany z lodem oranżeria i kolej, żeby wiedzieć na jakich odcinkach co musimy inwestować, gdzie musimy inwestować w kolej z tą wyższą prędkością Bastos 62 to nie powiedzmy sobie szczerze nie jest rewelacja, kiedy bardzo często równolegle mamy linie autostradową ale gdzie to 160 wystarczy a gdzie musimy zbudować linię na 200250 po tak kolei dużych prędkości to jest oczywiście absolutnie słuszne są różne koncepcje w różnych krajach, gdzie się solidnie koleje dużych prędkości, gdzie pociągi jeżdżą tylko po nich nie zjeżdżają u nas Francja żyła, kiedy pociągi zjeżdżały, by bez tej linii, gdzie jechały n p. 250 i do Białegostoku podbijają nasz serwis działa inny 60 dlatego ta mapa kolej dużych prędkości jest uzupełniona o te połączenia konwencjonalne z różnymi miastami między niektórymi trzeba zbudować łącznice n p. Łódź do tej centralnej magistrali kolejowej, żeby skrócić podróż także z Poznania do okolic Krakowa czy różnic Katowic ta różnica między 350, a 250 km / h jak ona się przekłada na pieniądze związane z inwestycją w KDP, a myślę, że także dzisiaj mówimy o 25 miliardach łącznie z taborem to pewnie mówilibyśmy o około 15 o notariacie oraz różnic jest to spora różnica my musimy przyjąć, że kolej dużych prędkości taka linia 300350 koszt budowy 1 km mniej więcej on jest podobny do budowy kilometra autostrady w takich normalnych warunkach bez takich szkód górniczych czy jest jakaś masa obiektów inżynierskich, ale to są kwoty podobne Przem Hiszpania, która jest pierwszym w Europie drugim już na świecie krajem, jeżeli działa po Chinach o liczbę kilometrów pełno tam są oczywiście większe prędkości 320 km na godziny, ale n p. Niemcy nie pchają się do takich prędkości raczej tam w okolicach dnia 1212 diewięćdziesięciu kilometrów pociągi jeżdżą na ile ten kraj właśnie też nie idzie na jakiś rekord dlatego, żeby szpanować tam prędkością tylko patrzy na potoki na to jak małe miasta gęsto między sobą ma też wielką sieć autostrad my to mylny dopasowuje jak i żeby nie było tak jak w Hiszpanii, że trzeba tam do tych kolein dopłacać w przeciwieństwie do Cieszyna nikt nie widzi tych rachunków do kolei niech francuskiej firmy, która nie jest ma znakomite Włoszech niemieckie pruskie planowanie rozsądne długoterminowe analityczne no ale my Tomek mógł ułani z szabelką, a ich w latach dziękuję bardzo agresywny bialski wiceprezes zespołu doradców gospodarczych tor był państwem gra się czas informacje ja wracam za kilka minut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA