REKLAMA

Malta Festival. O teatrze, Polsce i Bałkanach opowiada kurator festiwalu Goran Injac

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-06-21 23:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
46:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM, gdy w wywiadzie dla Festival Poznań w radiu TOK FM w FF w jak państwo słyszeliście finał identyfikacji dźwiękową mężny dzielny Malta Festival Poznań kolejny na kolejną odsłonę naszego poznańskiego studia we wszystkich dużych miastach w Polsce tam, gdzie nadaje radio TOK FM trochę Poznaniem teraz powieje, bo na balkonie miejsca, gdzie się teraz znajdujemy zainstalować zainstalowaliśmy nasze studio, a dobry wieczór mówi Paweł Sulik jest z nami też Rozwiń » Jacek Kozłowski realizuje dzisiejszy wieczór Radia TOK FM największym skrócie po godzinie dwudziestej drugiej będziemy rozmawiać z naszym gościem w ramach los Polandos na przypomniał, że to jest cotygodniowy program, w którym patrzymy nie polskimi oczyma na nasz kraj poniósł wsiedli czy dyrektor muzułmańskiego centrum kulturalno-oświatowego przewodniczący rady Naczelnej ligi muzułmanom w Rzeczpospolitej polskiej będzie po godzinie dwudziestej drugiej w radiu TOK FM po godzinie dwudziestej trzeciej retransmisja kapitalnej rozmowa Agnieszki Lichnerowicz z prof. Bogusławem de Barbaro, a już teraz mam zaszczyt powitać w naszym poznańskim studiu pana Gorana Injaca dzień dobry czy nowy kuratora festiwalu Malta dramaturga znanego również we współpracy z Olivierem wcielić się i wczytują się w program festiwalu Malta, w którym hasło Bałkany winny pojawia się muszę zacząć od takiego pytania skoro będziemy rozmawiali w języku polskim to chcę zapytać jak pan patrzy na świat stoi jak i filtr ma pan w oczach lub też, jakiego rodzaju emocje czy wojewodzie niskie 3 serbskie, czyli jugosłowiańskiej czy bałkańskie, a może środkowoeuropejskie chyba, że ma pan w ogóle już teraz polskie chyba to wszystko jakoś się razem inni Ślęzie to i jest, jako że z powodu mojego pochodzenia, a i różnych miejsc, których mieszkałem jakoś się naturalne i strasznie się cieszy, że jak to pan powiedział posiadamy różne filtry, które z tych szczytów jest najbardziej intensywny to zależy na co patrzy i zależy jej w jakiej sytuacji jestem, bo każde z tych doświadczeń każdy z tych kontekstów to nie nauczył czegoś innego nie nauczył mnie większej albo odpowiedniej wrażliwości do różnych odróżnić treści, ale tu w Polsce tu i teraz, kiedy jesteśmy na festiwalu Malta w Poznaniu to pan widzi świat takimi, o czym w 2 zależy, jakiej sytuacji nie odpowiem panu tak wprost nie dziwi mnie nie będę wybierać tylko 1 z tych filtrów na linoleum boazeria wraca do sprawy, gdzie się pan urodził urodziła się na nią stać się to robiliśmy zaczęli tego pierwszego co pan tam wyliczył, czyli od wojewody co do wojewody na wojewodzie jest pomostem cień Serbii to jest część Serbii, która należała do Austro-Węgier król i część Serbii, która jest najbardziej je wielonarodowa i to jest miejsce, którym dzisiaj jest 1 0 języku oficjalnym w limicie na każdej tablicy na każdym budynku jakiegoś urzędu macie tablice we wszystkich językach to jest miejsce, w którym n p. w szkole podstawowej uczy się węgierskiego, ponieważ ta mniejszość węgierska akurat jest największa w nowym sadzie i t d . czyli to byłby powiedzmy ten pierwszy film trwa niesamowity obraz przedstawia takiego prawa prawdziwego multikulti tak groźnym różne religie różne języki różne kultury tak tylko do odsetek, które też może trzeba tutaj spodnie wspomnień rzeszy urodziłem Jugosławii żyje się wychowaniu osłabi chodziłem do szkoły, która miała program, który był program jugosłowiańskiej, czyli kraju, który też podkreślał Tumult i kulturowo części kraju, który jej też próbował cały czas budować komponent trans narodową tożsamość jako pierwsza najważniejsza, ale żyję to wszystko to wszystko co ja w tej wojewodzie nie doświadczyłam i to wszystko co ta wojewodzie i Vojvodina, gdzie jest wtedy to była ogromna ogromna wartość artysta historia tej wielokulturowości, o których pan opowiada o tym z historią z happy endem czy też właśnie historia bardzo smutne wieńczy ją n p. Tomasz Wygnański z tą to jest historia, która niema trendu, ponieważ to jest naturalny stan tej przestrzeni to o nie są miejscowości, które tam się w ostatnim 20 lat siedzieli z powodów ekonomicznych to nie jest emigracja to są ludzie, których tam kijkami już mieszkają w mniej albo więcej razem, ale w tej samej przestrzeni, budując jakąś wspólną kulturę, której każdy jej daje jakieś bardzo swojej bardzo specyficzne treści to co panu ktoś może zapytać co pan w Polsce, gdzie jest 1 religia 1 język teraz jestem na festiwalu Malta, ale w Polsce mieszkałem mieszkam bardzo długo polscy i przede wszystkim mieszkałem tutaj tak długo dlatego, iż w Polsce temat jest bardzo dobry i jest jeszcze ktoś zajmuje teatrem to jest bardzo dobre miejsce to może powiem teraz chce może trochę przesadny, ale tak oficjalnie, bo się zrobić bardzo miło Polskę teatralnie to jest Super Power w raporcie powiedzieć coś więcej o tym, obrazie polskiego potęgi teatralnych tu nie chodzi tylko o konkretną produkcję teatralną oczywiście, że powstają spektakle w różnych teatrach dobranie dobre takie, czyli czy nie my tam jakieś inne tylko chodzi o jakiś poziom kultury teatralnej, który tutaj jest bardzo bardzo istotne i chodzi też o fakt, że teatr ba ma poważne miejsce w kulturze społeczeństwie i że teatr jest w stanie zainicjować debatę publiczną, czyli pracując w teatrze w Polsce macie świadomość się on robić bardzo ważną rzecz i to co możecie przedstawić na scenie może bardzo łatwy sposób albo może łatwiej niż jakimś innym miejscu zainicjować debatę publiczną i wyjść poza tą przestrzeń sceny to strasznie duża wartość i mam nadzieję, że to wartość zostanie tutaj w Polsce ochronią one uważam, że ona w tym momencie po, gdy rządem, który przedstawia taką, jaką przedstawia politykę kulturalną myślę, że tak dużą wartość zagrożonych, a czy dostrzega pan jakieś pozytywy tej sytuacji, kiedy wokół teatru pojawią się konflikty czy to jest tylko strach o to, żeby nic się nie stało temu przedstawieniu temu reżyserowi temu dramatu Gowin przypomnę, że dziś na antenie i wczoraj mówiliśmy o tym, że panowie chronicznie przyjeżdża mama gdy, ponieważ po prostu obawia się, żeby nie doszło do jakiś nie chce eskalować konfliktu relacjonuje pan chodzi chodzi o coś innego komu się zdarzy z powodu innej rzeczy to co się zdarzyło po klątwie jeśli już o tym, rozmawiamy, którą robiliśmy w Warszawie tarczy po o powszechnym to jest te poważna debata jest poważna debata o wartościach Jonasz zderzyła w momencie, kiedy i z polskim społeczeństwie ta debata już zaczęła istnieć bez tego spektaklu, czyli chodzi, że ten spektakl powstał momencie w tym, którym powstaną i podkreślił o pewne pytania, które tym momencie trzeba było bardzo głośno o bardzo głośno zadać i to jest rola teatru to i tak ma być to jest od ponad roku podstawowa odpowiedzialność nas ludzie, których się zajmujemy sztuką teatrem zyskała akcja przemoc im, które się zdarzyła pod teatrem powszechnym i w ogóle jakimkolwiek innym miejscu z powodu spektaklu klątwa nie zdarzyła się z powodu tego spektaklu piłką z powodu pozwolenia oficjalnego ze strony władz z, które ten jest radykalizm zwanej grupy usłyszeli i dostały jeśli na w telewizji publicznej jeśli media w minister kultury, a oboje ktokolwiek kiedykolwiek przedstawiciel rządu tak w taki sposób ich tak głośno się na temat tego na temat tego spektaklu na temat, a artystów pracujących albo, których pracowali w kim w tym projekcie się bić opowiada to dla kogoś może być odbierany jako bardzo bezpośrednim, ale bardzo bezpośrednio pozwolenie na 5 publicznych to jest powód eskalacji przemocy, a nie spektakl którymi zrobiliśmy, a czy zastanawiał się pan myśląc o tym nie mówiąc o tym czy zniczy wracał pan myślami do pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych w jego sławie, kiedy rola mediów wygląda w ten sposób, że podsycały nienawiść między ludźmi to oczywiście itd to są już szans nie należy zapominać tak bardzo mi to przypomina początek lat 9 0 ich i bardzo mi Topshop przypomina stan, a przed wojnami osłabi, dlatego że taka taka ilość nienawiści do innych albo kogokolwiek to oficjalnie jest uważany za innymi była obecna w mediach i muszę powiedzieć, że jestem tym przerażony, gdyż jestem przerażony Gim, że jak dostaje się takie przyzwolenie oficjalne, że nawet te wszystkie ukryte grupie, za które nawet mniej mnie nie wiedzieliśmy, że istnieją w społeczeństwie, które nigdy nie spotkaliśmy na ulicy, który nigdy nie marsz ma nie robili marszu, bo w centrum Warszawy i t d. zdają się bardzo widoczne staje się bardzo obecne ktoś może powiedzieć albo wdzierali się szczyty teraz bitami skończy ludzie się pojawi nie pojawili się, dlatego że ktoś zaprosił, żeby się pojawi ktoś może powiedzieć, słuchając pana tak w takim razie skoro mówił pan tyle o roli teatru to może teatru również ma rolę edukacyjną w tym sensie, że na festiwalu, o którym od, którego szczegółach jeszcze porozmawiamy na festiwalu Malta w Poznaniu powinni być wszyscy ci obcy głównie obcy w Polsce pomazali zoo zobaczcie oto oni tak zgodnie z regułą jest obcy, czyli wyobraża, że w Zatorze zaprasza pan nie wiem, a bardzo wielu ludzi z krajów arabskich wielu muzułmanów, którzy przyjeżdżają tu już od rozpoznania w drugą metrykę czy w dachu nad rzeką, ale jakieś ładne miejsce dla siebie tak no tak, ale wtedy wtedy wtedy wchodzimy w to, o czym już po retorykę teraz rzeczywiście spotu w, a tymczasem tak nie jest pan pokazuje Bałkany czy ten jest czy też pan proponuje taką Platformę do myślenia Bałkany to po pierwsze, mi nazwaliśmy je nazwali śmieje i bijąc tegoroczny Platforma Bałkany to jest już taki powiedzmy nasz pierwszy jest demokratyczny wybór nie chcieliśmy przedstawiać żadnych produkcję regionalnej nie chcieliśmy się zajmować się przedstawianiem konkretni ich przedstawień teatralnych z różnych krajów grał robić coś, że w rodzaju nie wiemy euro są jeszcze ze lekarz każdej przestrzeń każda przestrzeń będzie tak poprawnie politycznie wystarczająco obecnej tak dalej tylko, o ile oczywiście próbowaliśmy też że, ponieważ dostaliśmy zadanie, żeby zrobić patrol, żeby zrobić Indiom, który będzie poświęcony Bałkanami gdzieś pokazać albo zbudować może raczej niespodziewany obraz, czyli obraz, który nie ma ferii nie będzie ani pozytywnym ani negatywnym stereotypem, której po prostu nie będzie już to, czego się większość, bo to przepuszczamy, że większość to atuty publiczności się spodziewa albo gdzieś wiąże się z Bałkanami i postanowiliśmy zrobić program, który i stworzy pewien rodzaj Platformy i dlatego tu nazwaliśmy Platforma obok Hanny, w którym będziemy mówili ME różnymi językami będziemy się zajmowali produkcja w Grecji i produkcję fajansu nieco zaprosiliśmy tylko 2 projekty teatralne tak powiedz nie produkcje teatralne produkcje z teatru z tego 1 jest bardzo konceptu palnej tak naprawdę bardzo nie teatralna nie tylko o raczej tu chodzi miała Republika Słowenii tylko raczej pewien rodzaj żywego teatralnego dokumentu i turbo folk, a reszta to są albo projekty, których są gracze raczej systemu sztuk wizualnych pod tym w jej skład tej rozmowy w jej dyskusje warsztaty i spotkania z teoretykami, czyli to przyszli z korą robicie też próbujemy przedstawić pokazać jako równorzędne jak koło tak samo ważne jako tak naprawdę sztukę, ale rozumiem ten projekt Bałkany to jest projekt, który mówi ludziom to co dotychczas w mieście w głowie, słysząc Bałkany to powinniście sobie zresetować po Bałkany są o wiele bardziej skomplikowane są wielo biegunowe są raczej za takim krytycznym zaproszeniem do weryfikowania własnych stereotypów, ale ktoś może zapytać to dobrze to w takim razie proszę powiedzieć o jakich stereotypów uciekamy pierwsi podstawowy, które mają w Polsce troszczy się, że to jest taki, że Bałkany to jest taki taka gorsza części Europy to są te kraje są poza Chorwacją nie weszły do Unii Europejskiej to są te kraje, które Jakuba komunistą od razu poczuł się wojną to są te kraje, które ekonomicznie sobie nie dobrze radzą to jest to jest ten stereotyp tak teraz pytanie czy gdybym pana zapytał tak czy Polska z perspektywy niektórych krajów zachodnich to są Bałkany to jak pan odpowie to oczywiście, że tak po tak jak powiedziałem jeszcze w ogóle nie staraliśmy się stereotyp zmieniać stereotypy są stereotypami i to właśnie dlatego takie są, ale niech tylko o próbowaliśmy budować zupełnie inną przestrzeń, czyli trzecie, które jest filmowa, której istnieje w tym momencie, kiedy się niespotykanymi i kiedy Emil budujemy i buty chemię oraz c, czyli ludzi którymi tutaj zaprosiliśmy niektórzy są pochodzenia z obu nie z zerkają post jugosłowiańskich niektórzy są z Zachodu niektórzy mieszkanie w jakimś zupełnie trzecie miejsce niektórzy są z polskiej publiczność, która jest tutaj z Poznania, bo przyjeżdża z różnych innych miast i tak tak naprawdę my wszyscy razem zbudujemy 1 przestrzeń, a które nam te Bałkany umożliwiła im to jest idea jest ten moment, od którego nikt tak naprawdę bałkański, od którego mi tak naprawdę zaczęliśmy budować cały program, czyli te Bałkany na tą Platformy umożliwiają, a potem wszystkie sensy, które nie tutaj produkujemy razem na Pomorzu każdemu z nas zbudować jakiś swój zupełnie zupełnie nowi inni limicie czy obraz albo nawet potwierdzić jakiś już istniejący stary, ale to już, że jest po prostu gdzieś, że sprawa każdego z nas nie w jakim je jak będzie coś co będzie robił z dietą, którą dostaje albo ze ze po produkowanie Sense, który dostać oczywiście Bałkany są zawsze jakby odbierany jako coś, czego się nie chce czym się nie chce publicznie nie wiem czy, jakbyśmy robili jakieś się jakieś badania 5 0 zlotemu to by pewnie wyglądało zupełnie inaczej albo zależy też w jakiej części Europy w piśmie to robili jak Bałkany są coś co jest odwrotnie od Zachodu, ale nie jestem pewien, że obok hali są coś co jest odwrotnie od Wschodu, czyli z tej perspektywy Polski zależy jej jak teraz Szymik tutaj kompozycje tomik tutaj jako ktoś z Polski tak naprawdę ma 3 miejsce identyfikujemy już zupełnie z Zachodem i wtedy te wokalistą coś co mi dziś zupełnie nie jesteśmy, czyli nie jesteśmy jednak trochę nie do końca Wschodem, a także trochę nawet sami się zgadzamy na to, że jesteśmy, bo kanałami czy jesteśmy zupełnie coś, czego tak rajdzie tylko próbuje teraz chce tu dowiesz się bawić z kim są nimi zadała szyku pytanie czy teraz także, ważąc tutaj z polskiej perspektywy na sytuację, która w Polsce się rozwija, ale począwszy od kwestii politycznych, a skończywszy na tym, czego ludzie w Polsce chcą do czego dążą z konspiracji nie wiem, jakie reklamy w telewizji są nadawane i t d . tak dalej to w Anglii czy jest przeszliśmy jako społeczeństwo w Polsce taki moment, że już posadziliśmy się w jakiś tożsamość jesteśmy w miarę spokojnie dumni czy czy dalej jest pewne taka obawa i to w dół i dalej takim może nie biegiem, ale truchtem w kierunku Zachodu, gdzie jak widać pana perspektywy, w którym miejscu jesteśmy teraz to Turcy to zależy, o czym rozmawiamy ty będziesz chciał dodać pachnąca z zabawną historię, bo o PIT i panie z tymi Bałkanami się nie chce nie chce bić to zależy zysk z jakiego punktu patrzymy na nic co ty Bałkany te liście stają w Wiedniu to auto fotografie są o kamienie bruk placu to Słowenia są Bałkany Słowenii to istnienie to jesteśmy Zachodem to Chorwacja jest okradany Chorwacji mienie z prawosławnej części Europy i t d. tak jak dziś jak pisał CV swoich tekstów n p. 2 nie mniej mieszkańców Berlina Bawaria to są kompletne Bałkany, ale potem dla mieszkańców we Wielkiej Brytanii to cały kontynent są Bałkany i t d. tak, że to jest tak, ale to też jest bardzo bardzo bardzo ciekawe jawnie z drugiej strony też mam jak być 1 1 bardzo sympatyczny podział, który kiedyś Emalia tu dolarowe zaproponowała, a te wszystkie pozytywne stereotypy i 15 orientalnej zmieni, a wszystko inne to są Bałkany z klubów, a także to jak się tam tak jak kto wybiera pyta tracimy na zachód, dlatego że niektórzy twierdzą, że teraz od teraz właśnie z braku innych praktycznych możliwości Polacy Stali się ksenofobii szczególnie nie lubią muzułmanów tak i ludzi z krajów arabskich po to, żeby powiedzieć kim są to czy my jako Europejczycy różnimy się od muzułmanów jako Europejczycy chrześcijanie różnimy się od muzułmanów to jest coś co nam pozwala poczuć poczuć się w pewnym miejscu stabilny dach, ale bym powiedział tak to nie jest problem tylko Polski jest problem całej Europy wschodniej to jest coś co widzi mi elemencie, który w Polsce widzimy Słowacji tym co sowicie mi z całym byłym komunistycznym bloku, a ja myślę, że to oczywiście, że z specyfika każdego z tych społeczno boleć często jest bardzo ważne i to co teraz powiem to będzie bardzo krytyczne, ale też będzie bardzo uogólniając i pewnie po różnych punktach mamy rację, ale jednak to bowiem misie wydaje, że to też wynika z tak z takiego płoty w takiej pozycji ciągle autu wiktymizacji, czyli przedstawianie siebie jako o jako ofiary różnych historycznych racji feministyczny ofiarami niemieckich inwazji tymi po tym, jesteśmy ofiarami radzieckich inwazji jesteśmy ofiarami rosyjskiego imperializmu i t d . tak dalej pobić ze takie pozycji ofiary jest bardzo wygodnie dlatego, że to ona z uwalnia od jakiejkolwiek odpowiedzialności, bo zawsze jest też inny w innych, czyli ministra, że niestety nie udało się odpowiedni sposób większość z tych społeczeńst w przejść przez odpowiednie albo w odpowiedni sposób przejść przez takie poważne wewnętrzne procesji demokratyzacji właśnie rządzących, że pana słuchają występem zespołu Radia TOK FM myślą o sobie w pewnym momencie ten pan zacznę mówić stracony trzeba wstawać z kolan nie możemy traktować siebie jak ofiary tak my Polacy musimy wstać z kolan no jak myć ręce, ale mi chodziło zupełnie odciąć od wdowy po co Chanel inna jest do tego dojść oczywiście, bo tu nie chodzi, że nie możemy z siebie traktować jako ofiary i teraz to mi będzie mi o prysła g innych tylko chodziło po prostu zastanawianie się nad tym jacy oni tak naprawdę jesteśmy, jakie pada paradygmaty są obecne w tym społeczeństwie, jakie paradygmaty są te o boku, których tak naprawdę mi się najbardziej identyfikujemy liczone są słuszne czy one są i jakich momentach historycznych tak naprawdę w UE, a powodami do czegoś tak dalej, czyli mi, choć 1 bardzo poważny proces autorefleksji, a nie o powstawanie ze pozycji ofiary, iż Tajani i po i nie wiem potem stać się jakimś inwestorem w słabszych w tym momencie nie wiem uchodźców, których zresztą tych krajów w ogóle w ktoś może powiedzieć tak jeśli pan patrzy na teatr jako takie taką Platformy, która jest powodem do UE, ale dobrym miejscem do takiej oto krytycznej analizy to państwo ich dokładnej kontrze do tego jak sobie sztukę wyobraża obecna władza obecna władza musi tak jeśli mamy mieć naprawdę patriotyczne społeczeństwo to musimy właśnie zacząć od teatru i przypomnieć, że wszystko co najlepsze w Polskiej tożsamości narodowej, albowiem większość znacząco tworzyli albo ci, którzy tworzyli dla teatru albo koło teatr Polski romantyzm czy 3 w dwudziestym wieku ci, którzy pracowali w teatrze oni pokazywali w gruncie rzeczy to, że Polska tożsamość jest tożsamość być może refleksyjnych, ale jednak takich postaci z porywami serca mniej racjonalnych bardziej emocjonalnych to jest tak naprawdę romantycznego post dramatycznym poparzenia niemal jak po pierwsze nie nie wiem co to jest patriotyzm, bo patriotyzm niestety bardzo często okazuje się piłką, a bardziej łagodną albo pozwolono formom nacjonalizmu po pierwsze, to po drugie, ja widziałem jak na początku lat dziewięćdziesiątych SZ sety toczyły się pojawiać różne takie bardzo patriotycznej i bardzo komuny homogeniczne wiążące społeczeństwo hasła, a potem kilka lat później podsuwali obozy koncentracyjne także ja bym był bardzo ostrożnie z kim był z tym patriotyzmem Bonin i wokół 3 jako jedno społeczeństwo jak polskie, który i tak jest już monolitem jedno Narodowym niby w tej sytuacji zagrożenia opcji w jakiej jak jacyś tam ma się teraz komu utylizować tys, a PiS, który strefy absolutnie obsługa to dlaczego tylu ludzi w Polsce mówi tak potrzebujemy właśnie takiego patriotyzmu poczucia dumy godności, dlaczego nikt nie miał to może powinieneś porozmawiać z nimi, bo to jest to co jest na lato rozmawia i ludzie mówią zazwyczaj w wszyscy to samo mówią nikt nas nie słucha elity o nas nie mówiły do nas nie mówiły nikt nas nie rozumiał wyśmiewano nas wreszcie przyszedł rząd, który mówi, ale macie mamy też do nas, ale czy to dobra i ci to teraz mamy być dumni czy to oznacza niemu niemu nie może mi i absolutnie nie powinien się pokazywać współczucia w stosunku do nikogo innego mami nienawidzi się wszystko co innej nie polskie mamy palić kukły Żydów na placach dużych miast te ma mi maszerować w mundurach stylizowanych na listy z Łask drugiej wojny światowej czy to znaczy to czy to jest zaduma to jest 1 z wariacji tejże dumy, ale jak rozumiem ta historia się nie skończy dziś wieczorem ani jutro sobota historia będzie trwała wróćmy do tego co teatr może, bo jeśli mówimy o filmu festiwalu Malta w Poznaniu to zaskakujące dla niektórych może być to, że teatr teatrem, a tymczasem jest bardzo wiele rozmów debat takich spotkań dyskusyjnych jak ktoś po błądzi na Malcie to może mieć wrażenie, że wylądował na Uniwersytecie aha i wystawą w ciemnych po pierwsze po pierwsze ten program od początku był tak opanowany niestety kiedy nam minister zabrał część budżetu też musieliśmy zrezygnować z emisji produkcji, ale to oczywiście nie jest powód, dlaczego program tak wygląda, aby wyglądały tak wyglądał w takiej, bo było taki sposób, że robionej tylko byśmy mieli jeszcze może pan może może kilka większych albo bardziej kompleksowej dyskusji dyskusyjnych wydarzeń tak jak n p. Made in wycen, którą Polacy planowali Schmidt tutaj pokazać albo Matias, czyli tak dalej, ale dlatego, że tak powiedziałem na początku chcieliśmy im uda się stworzyć pewną Platformę, którą będziemy się dzielić wiedzą i krytej taką wiedzę będziemy produkować i uważam, że to jest tak samo ważne jak pokazanie jakiegoś gotowego nazwijmy to wszytko produktu, a teatralnego czy sztuki pierwszy to od tyłu koło w grupie bardzo tego TFI spokój w treści konserwatywny system bilansu i tymi wszyscy, których którymi się zajmujemy teatrem wiemy, kto może nie wygląda tak cieszy oko z zewnątrz, ale w teatrze jest nadal dość, że takim klasycznym teatrze dramatycznym powiedz mi jest bardzo rzadkie w ogóle myślenie konceptualne teatrze rządzi swoimi swoim systemem produkcji już pan to wytłumaczyć słuchaczom dlatego warto wysłać myśli sobie tak co ja wcale teatr w Polsce jest tak progresywnej tak nowatorski, że w większości przypadków skandalizujący taki był co chwila jakiś prawicowy publicysta pisze w prasie tak nie pójdę już więcej do teatru po raz kolejny aktor nago wbiegł na scenę i efekt kuli albo oddaje mocz ja nie chcę na to patrzeć tak DTZ takiego dochodzi za to, że ten żyje się w teatrze nadal obowiązuje nie wiemy popis elokwencji dramatopisarza kostiumy scenografia aktor tak liczyli też, gdy on inne oni nadal się jakby, jaką w systemie pozycji w tym raz czwarty czy faktycznie artystycznego i nadal skupia się tak naprawdę na tych klasycznej w moich swoich elementach, czyli my chcieliśmy też trochę przeze taki taki koncept przez taki program festiwalu jest trochę ten wraz z licznych tą klasyczną ramę teatralną trochę zmienić, aby ją trochę trochę zniszczeń, czyli nie nie zrobić festiwal, na którym będziemy pokazywali 1 z drugim gotowe produkty tej teatralny albo gotowe przedstawienia teatralne tylko stworzyć Platformę do badania, w którym tak samo istotnej i tak samo teatrem jest każda z rozmów, które się o połowę odbędzie, dlatego że wiedza, którą prowadzi produkuje ta rozmowa n p. konkretna jakaś jest w stanie zainicjować sierści potem performer jest tu się dzieje w głowach ludzi, którym się dzieje w społeczeństwie, aby w pewnej szerszej przestrzeni publicznej, czyli nie interesuje nas tylko przestrzeń sceny tylko nas interesuje przecież rzesza, a w takim razie ktoś może zapytać o to czym czy w takim razie były planowane albo w ogóle sięgano po takie pomysły awangardowych akcji ulicznych i jak to się wpisuje nie wiem o orkiestra, która jedzie na rowerach po to, dobrze to jest teoria jest lektura, której dzienna na rowerach i dłużne różne tutaj linie festiwalowe programowe dawna festiwalu są coś co zawsze się dzieje na Malcie Amy jako kuratorzy idiomu nie mieliśmy na to wpływu to jest część festiwalu któraś się dzieje w tym mieście, która się tak naprawdę zajmuje tym miastem toczy mi konkretnie się zajmowaliśmy to był, ale to jest program idiom Platforma bokami i różne dyskusyjne rzeczy, bo tego programu, ale pan Bóg widzi też czeka przyjeżdża pan do miasta, gdzie jest festiwal off czy z pana perspektywy tak to z boku patrząc na pan wrażenie, że to jest kawałek miasta wrośnięty także to rok za rokiem będzie coś takiego i i za 100 lat nawet coś takiego będzie czy to jest, by takie czy też poznańskie Lechia w Poznaniu byłem kilka razy w ogóle w życiu i tylko raz byłam z innego powodu niż festiwal Malta w 2 oraz zadzwoni do nas dodaje prezydent Poznania FF FP FF z gratulacjami i Afryka to wspaniała rozmowa w Chinach istniały tak tak jest pytamy o to, dlatego że są usługi są tacy ludzie, którzy twierdzą, że istnieje genu genius loci, że jest jakaś taka, że obawy, że w Polsce mówiono w ten sposób w Trójmieście Gdańsk coś takiego ma takiego, że teatr tam się dobrze czuję niektórzy mówili o zwolnienie ze względu na tradycję i uwarunkowania historyczne to Kraków jest miejscem, gdzie płyty to ty ten temat się wydarzy najlepiej tak tylko czy po tym, zebraniu spektakl jeszcze będzie za bardzo prowokacyjny w FF na liście dobry teatr jest tam, gdzie są dobre wejście rewidenta tropią i dobry teatr powstaje w ich miastach, które są w stanie zapełnić dobre warunki utalentowany ma utalentowanym ludziom utalentowanym artystom, które mogą teatrach pracować to prosimy o głosy publiczności herbaty, choć oczywiście i ja mówię teraz perspektywy, jakby twórcy teatralnego też jakość przepraszam oczywiście na alei tu też jest także mi też, że mamy bezpośredni wpły w na głos w gust publiczności publiczność też, że budujemy jeśli robi mi pewien rodzaj teatru to oczywiście, że wokół nas ustaje ROC publiczność postać publicznością, bo się zbiera publiczność, która i tak ten rodzaj teatru opowiada, czyli od nas zależy trochę co my proponujemy udział i mamie w bezpośrednim czy w ten sposób kupujemy na budowanie biegli szerszej powietrznych, o których Gazeta nie ma pan wrażenia kilka takich opinii słyszałem, ale tu muszę pana o to zapytać niech pan wrażenia, że właśnie ta publiczność, która przychodzi na spektakle w większości przypadków świetnie wie, jakie wartości będą krytykowany, jakie będą wyśmiewany a jakie będą hołubiony i ów z dnia szlabany i nie ma dopływu świeżej krwi jeśli chodzi o publiczność nie ma kogoś, kto po wyjściu z teatru powie zmieniłem swoje myślenie co do kilku zasadniczych rzeczy w świecie w moim życiu i t d . do takich mówią o Facebooku, że człowiek siedzi na tym koncie Facebookowym swoim na tych ciągle tych samych znajomych i to jest 1 nie mam wrażenie nie mam wrażenia, że mi się poruszają tylko wyłącznie w 1 z 1 z kręgu to oczywiście, że w okręgu jakiś plan kręgi ludzi ludzi, której w ogóle społeczeństwo się interesuje teatrem oczywiście, że jest dużo mniejszy niż śniegiem ludzi zainteresowanych ogólno o ogólną Niewiem okno telefon za wszystkie telewizje mówił dla całej prawdy już na Ukrainie może najpełniej jakąś ponurą popularną walutą albo, a telewizją albo nie gazetami i t d . ale to takie jest, ale oczywiście że to co ja próbowałem powiedzieć czy inna na początku jak i o odpowiedź na to twoje pytanie, że też, jakby od odpowiedzialności na spółki której, które się zajmujemy teatrem jest też, że w teatrach, w których pracuje mi, które prowadzimy, w których myślami w programie artystycznej tak dalej proponować różne rzeczy, ale też różne rzeczy formalnie i przedstawiać ludziom, że różne kierunki rozwoju teatru jako medium i w ten sposób umożliwiać tak naprawdę powstawanie tego widza do takich projektów nie możemy pokazywać tylko i wyłącza n p. nie wiemy też komercyjne rzeczy ja po tym, oczekiwać, że nagle wszyscy będą zachwyceni jakimś niebie małym konceptualne im tańcem także tak tak tak, że to jest też, żeby duża odpowiedzialność powiedział też jest to spory stroni od jakiegoś roku coraz częściej w prawicowej prasie słychać takie narzekania wśród publicystów, że z jakiegoś powodu lewicę i w ma olbrzymi potencjał jeśli chodzi o taką kulturotwórczą rolę w społeczeństwie, a z jakiegoś powodu prawicy nie udało się takiej takiego wpływu na kulturę zdobyć z teatrem trudno znaleźć dobre prawicowe Platformy czy dom czy jak pan sądzi, dlaczego tak jest po pierwsze na podstawie tego Cuiavii CE po decyzjach, ale i próbach ingerowania bezpośrednią kulturę w Polsce, a TGV, a w innych krajach ja nie mam wrażenia, że prawica się w ogóle kultura zajmuje i że prawicy, która w ogóle nie interesuje raczej bym powiedział, że ich interesuje niszczenie jakiegokolwiek progresywnego Futuro twórczego miejsca na Irak czy niszczenie jakikolwiek sposób wersji ne albo polityczne możliwości tworzenia sztuki, czyli to co oni byli tak głosy, które ja usłyszałem powiedzmy z tej prawa prawej stronie placu jest obecnie w oficjalnej polityce tego tego tego kraju, a dzisiaj w polityce kulturalnej to jest tylko i wyłącznie zmiana, która będzie prowadziła do euro jak najbardziej tradycyjnej formie i tak naprawdę do komercjalizacji, która oznacza tak naprawdę zabijanie jakiegokolwiek z wersji 1 po potencjału czy jakichkolwiek możliwości krytycznego krytycznego tak naprawdę mieszkania w sztuce to jest to ci tylko ich łączy ideologicznie co ja teraz widzę 2 różne decyzjach politycznych i nie mogę w ogóle pan NATO NATO pytanie, które nie zna pan zadał odpowiedzieć, bo jak nie mam wrażenia, że przez takie decyzje jest tanie powstać jakikolwiek rodzaj wszak, a nawet nawet ogólnie kultu, ale to pan mówi o tym, 1 kierunku z góry nadużyć władzy nad do teatru w RFN teraz zapewne z kolei drugi kierunek, czyli czy, gdyby pan spada taki pomysł, żeby stworzyć niesamowitą konceptualną mu awangardową porywającą sztukę o żołnierzach wyklętych to pan pójdzie wynik jak nigdy nie robił sztukę o grupach, które zabijają niewinnych ludzi na wsi dobrze to w dni w przyszłym roku będzie mieć 100 lat odzyskania niepodległości olbrzymie pieniądze bodajże 200  000 000 państwo przeznacza na program w biznesie zarobiłbym na sztukę wielkowymiarowych krytyczne nie robiłbym jako tak Ziobrę za nadzieję, że minister Gliński nasłuchali się zastanawiać czy zadzwonić za chwilę porozmawiać w sztuce czy też nie, ale ze w przyszłym roku będzie rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę i będzie bardzo wielu różnych projektów zasilanych z państwowych pieniędzy, ale niekoniecznie, a i pytanie jak to będzie wyglądało czy to będzie rok, który będzie w Polsce wygląda w ten sposób, że będziemy patrzyli na sztywne tekturowe wizualizacje państwa, które się odradza czytany będzie wg pana coś właśnie co trzeba mieć, że będzie myślę, że będzie wyglądało to w pewnie tak jak pan powiedział ja wiem co by miast obiekt miał robił jakiś program w ramach w ramach takiego jubileuszu za to by po prostu pytanie, jakimi się staliśmy kim się staliśmy po tych z po tych 2 0 lat wiele lat bardzo ciekawy wpływ bardzo ciekawe to jest wydaje mi się, że o tyle aktualny tu i teraz, że mamy właśnie z tą tożsamością naszą tutaj olbrzymi problem nie chodzi o oraz czy religię chodzi o o wartości dlatego pytałem Poznań i o miejsce w ślad dobre do robienia teatru albo takich festiwali jak ten, na którym teraz jesteśmy, dlatego że wydaje mi się, że coraz częściej my Polacy osoby zaczynamy myśleć w ten sposób, że przynależymy do dziwnego miejsca, które nie jest do końca Zachodem jest trochę na Wschodzie musimy to sobie wymyślić, a to jest bardzo trudna sprawa, ale z Algierią nie pomaga w tym wymyślone woda ciągle artykuł, ale ze zdziwienia, ale dlaczego, dlaczego pan myśli, że ta tożsamość musi być tak jakoś strasznie precyzyjnie określono pana może być tutaj to ona może być trochę za półlitrowy słoik i to jest to co jest tak naprawdę bardzo interesujące tutaj, ale projekt dotyczy n p. mini Max naprawdę bardzo zawsze podobało w Polsce właśnie te różne wpływy różnych kulturowy paradygmat z różnych stron, które są obecne tutaj tak naprawdę żyje we, a które są takie, które wzbogacają przestrzeń dlatego ona jestem bez względu NATO, że jedno narodowa jednak różnorodne, ale jest to co jest bardzo szybcy, ale to rzeczywiście na to trudno to pytam tak skoro pan to w ten sposób widzi, że ta Polska taka jest taka, bo to społeczeństwo taki jest to w jaki sposób wygrywała wygrywa rząd, który mówi 1 religia, ale nie chcemy żadnych obcych i to widać co się dzieje może ludzie się po prostu zaczynają bać może to, o czym pan mówi KO to krytyczna refleksja na nogi taka dzielna obiegu nowa wizja świata pozyty w taki komfort, które mają ludzie, którzy się czuć bezpiecznie my się, bo straciliśmy dać nie będziemy się bawili żadnych auto krytyczny konceptualne rzeczy bądź po prostu go społeczeństwu chcieliśmy dać i potrzebujemy fundamentu, ale i ten fundament fundamentom nabić nacjonalizm nienawiść do innych znanych raz drugi raz podczas rozmowy wraca do tego nie, dlatego że mnie do tego, że po prostu jeśli mówimy o takiej polityce to, które się wybiera ona się ona się pozwana bazuje na tym traci to wtedy wybieramy to najstarszy zawsze ktoś, kto to jest naprawdę podstawowe pytanie, a poza tym, czego to mi się bowiem, czego to mi się swoimi w Polsce nie na jakość nie aż tak boją w Niemczech, czego mi się to tak wojny w Polsce, a jakoś się jeszcze nie wiemy inaczej się boją albo inaczej sobie radzą z kim się, by ci albo różne inne kraje, które chcą na dodatek, a krajami krajami, które są dużo dużo bardziej multikulti oczywiście, że misie teraz ze to im w tym momencie w ogóle historycznie, że mamy do czynienia z takim poważnym poważni mera Rice tak naprawdę neoliberalnej demokracji i wszystkich koncertów i multikulturalizmu i prawa człowieka i t d . bo to, bo to i to jest ten moment Bowie nie pozwalacie uchodźcami to jest podstawowe prawo posłem prawa człowieka jest prawo na Azję prawo na po to, są to są prawa które, które są i t d. ale ma nie wytłumaczył pan tego teatru artystów łaknienie, ale ma odczuwa pragnienie i nikt tego nam nie wytłumaczy, o co w 2 lat tylko nam wytłumaczono, że jest 1 Bóg modlimy się do niego taka nie inaczej w niedzielę chodzimy do kościoła i t d. tak dalej nie było żadnej roboty edukacyjny niepewna to jest życie Europa zgromadzi zdały się z tych to są właśnie te procesy demokratyczne żyjący, o których mówiłem na początku może dużo wódki w Polsce którymi się wydaje, że może nie była wystarczająco głęboki, że to nie jest tak tylko otworzyć się supermarket i jesteśmy już Darek to tym bardziej że może prowadzić to ja bardzo żywy w teatrze widział teraz te procesy demokratyczne władze gminy za to robotę edukacyjną, żeby temat być może również robi, bo na razie nie robi tego nie szkoła tego nie robi rząd na pewno tego nie robi, bo nie ma wobec takiego zwyczaju, gdyż może powiedzieć na temat krytyczny to był czas, kiedy sytuacja na świecie była w miarę stabilne dziś zaczyna być niestabilne to tatuś nam przypomnieć, dlaczego jesteśmy, dlaczego uważamy, że n p. prawa człowieka to jest coś co powinno obowiązywać wszystkich wszędzie jakość dlatego nie robimy listę i Mister IMM jest, że lobby Wicher 0 i albo przy remisie stara może może powinienem to zrobić bardziej bezpośrednio, bo to też może powiedzieć z takiego to jest taki też takiego teatralnego punktu klątwa też miałam nasze konto w Warszawie też miała taką umową z, bo ona trochę też używać języka teatralnego, który jest nietypowi niestandardowych tutaj, bo tutaj w Polsce w Polskim teatrze, bo ona mi się nie zajmowaliśmy estetyzacja problemu tylko też zajmowali się problematyce, a tym samym stylistyki teatralnej i przez to problematyki zachowanie tak naprawdę im trochę językiem bardziej bezpośrednio zadaliśmy pewne pytania i one też dlatego byłem tak mocnym, bo z pewnymi językami mieszczą się oswajamy i one po jakimś czasie już nie są więcej ani tak mocne ani tak krytyczne, ale są nam już za słabo, bo są już nam za bardzo znane to niebyła wcale, że po prostu, ale jakikolwiek atak w kierunku roli w Polsce z przekroczeniem czerwonej, ale ale, ale 90 % może nie 90 50 proc scen teatru polskiego to się zajmują ważne, kiedy kogoś działa zajmuje się problemem Holokaustu i antysemityzmu i Warlikowski mnie, żeby pić, żeby wszyscy ostatni 5 2 tylko niektóre spektakle wzbudzają w jakąś nie wiemy reakcje takie albo odpowiedni historycznych momentach Flis Bud zajął, a spektakl nie także myślę że, toteż jest trochę lepiej taniej języka na sam koniec reprezentacji jednak na sam koniec może zapytać czy to jest także sporo klątwa spowodowała taką reakcję nie tylko w mediach, ale wśród rządzących o to to był ferment to czy pan, mówi że na dobrą sprawę tego typu tematyka była podejmowana w Polskim teatrze wielokrotnie to może akurat klątwa zrobiła takie wrażenie i poruszyła tak wielu ludzi, bo klątwy zrobili nie nasi chcą akcji z nogi nad tak, ale nie dlatego ziemi jesteśmy o jak bije zagrają z przyjechaliśmy z innego kraju tylko, dlatego że nasz sytuacji użyć użyliśmy trochę trochę inne środki roślinne środki i trochę inną to chemia język, którym nie jestem, z którym widz nie jest nie jest aż tak oswojonym żużlowiec Betardu czas skończyć naszą rozmowę ja przypominam, że naszym gościem był pan Goran Injac kurator Malta Festivalu w Poznaniu dramaturg rozmawialiśmy nie tylko zresztą te 3 cała rozmowa do wysłuchania na www tokfm kropka pl bardzo dziękuję ci po prostu za wspólny Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA