REKLAMA

Polityka parkingowa polskich miast. Mówi Adam Jędrzejewski

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2017-06-22 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przed śniadaniem w dołku mu pamiętam gierkowskie lata siedemdziesiąte, gdy samochodów mieliśmy jak kot napłakał nawet wtedy były kłopoty z parkowaniem oto pod nowoczesnymi pawilonami handlowymi długo stały znaki zakazu zatrzymywania się i postoju aberracja to my od pani danieli z kolei Panny Madzi opisuje dosyć dowcipnie swoje poranne do dojeżdżania do centrum Katowic czy nie docent przeprasza na Przedmieścia, żeby móc swobodnie zaparkować muszę być najpóźniej o Rozwiń » siódmej potem przy chodniku wzdłuż Rawy takiej rzeczki nie sposób znaleźć wolne miejsce strefy opanowują studenci kry mi kto rano wstaje temu pan Bóg daje mu nie daje ów skrawek asfaltu niestety nie ma darmowych grantów za parkowanie parkingowy sukces płacą, bo tymi szybami to reakcja na sosnowiecką rejestracje wcześniej dyskutowane na antenie nie nie dyskutowałem z całkowicie zgadzam, ale krytykowałem politykę słupską w Warszawie, która polegała swego czasu na stawianie słupków ZAK zakazujących dostępu do jakiegokolwiek miejsca do zaparkowania, a jednocześnie nie, oferując w zamian systemu parkingów dookoła centrum Warszawy czeka na państwo opinie komentarze widzę, że temat angażujący i bardzo się z tego cieszę państwo innym gościem jest Adam Jędrzejewski z fundacji Polska parkuje dzień dobry trener państwo czy polskie miasta mają politykę parkingową na jakiś ma jakąś jakość mają też mają wydajną nieefektywną przemyślaną skuteczną politykę parki na to mogą od razu powiedzieć, że nie o to dziękuję państwu mój gość jeszcze, że wpływ wygląda dzisiaj także mamy czasem dobre dokumenty gdzieś tam na poziomie lokalnym weź sobie nawet Warszawę z jest nawet powstał taki dokument nie tak dawno warszawska polityka mobilności świetny dokument nowoczesny można rozsyłać po całym świecie i być z niego dumnym papier wszystko, ale dokładnie co z tego, że to pozostaje na papierze wydaje się, że najważniejsze w tej chwili jest to co jest w naszych głowach, a to hamuje wszystkich przed zmianami i to powiem tak i co jest w naszych głowach co hamuje przez z punktu widzenia nas kierowców w tej części społeczeństwa, która przemieszcza się samochodami jest dosyć duża duża część jesteśmy niejako przyzwyczajeni są możliwe, że do centrum najlepiej pod samo wejście w ogóle no to jest standard zresztą bardzo świeża wypowiedź prezydent Warszawy o tym, że część mieszkańców zwyczajnie ma zamiłowanie do samochodów w związku z tym tak już będzie natomiast na świecie raczej odchodzi się od tego, żeby Śródmieścia miast powiększać jeśli chodzi o pojemność parkingu im więcej parkingów im szersze ulice tym to wszystko będzie zapełniona tym samym będziemy mieli większy ruch większy problem, bo tak i Watras przechodząc, jakby od ogółu do szczegółu jak Piotr Maślak dojeżdżający z okolic Radzymina do Warszawy przyjeżdżam czy poradzi to akurat nie mam problemu wracam do siebie, ale czasami w ciągu dnia przyjeżdżam do Warszawy i próbuje i wjeżdżam od strony Marek i szukam i szukam szukam gdzieś na przedmieściach miejsca, gdzie mógłbym zostawić samochód i nie mogę go znaleźć bardzo chciałbym się z komunikacją miejską, dlaczego tak się dzieje na pomysł tak transporty w ogóle mobilność dzisiaj to jest taki organizm naczyń połączonych od momentu jak pan ruszać z domu do momentu aż dotrze pan tam, dokąd się panu daje na to jest całe spektrum możliwości jeśli chodzi o mobilność wiele osób zarzuca, że transport publiczny nie jest wystarczająco efektywne wygodny dostęp nie przeszkadza transport publiczny tylko brakuje miejsca, gdzie mógłbym w tym transporcie Przysięż, zostawiając samochód zlote na trudne, że tak pojemna każdą indywidualną nie to kto odpowiedzieć podczas 3 Hiszpanów natomiast zrozumie, ale to jest to mają gdzieś tam szersze tło w tym sensie, że rzeczywiście transport publiczny jest po to, żeby ludzie się dogodnie przemieszczali im bardziej będzie to dogodnej dostępna w tym mniej powierzchni będzie samochodów ja podałem ten swój udział w Łazach, ale mam z tyłu głowy i myślę, że każdy, kto odwiedził jakąkolwiek Europejską stolicę ma wyjeżdżamy i mamy od razu mnóstwo znaków kierujących na parkingi na obrzeżach Praga czeska Wiedeń n p. nie ma problemu, żeby znaleźć miejsce parkingowe, z którego windą wjedziemy od razu n p . na stację metra albo, chociaż na przystanek autobusowy i wygodnie dotrzemy do centrum miasta nie, korygując go w Warszawie ma mieliśmy z hukiem otwierane parkingi park and Ride, które w sumie oferują nieco ponad 2 00 0 miejsc 3 00 0 miejsc, żeby znaleźć dla nich miejsce rano lotu trzeba było nie MO czwartej rano przyjeżdżać jak tych radosnych pracuje to słabo no to te liczby te liczby nie są wystarczająco o to, żeby obsłużyć ruch w Warszawie czy też w innych miastach jej dużo mówią o parkingach w ogóle w Polsce natomiast parkingi powstają, bo jeśli mówimy o jakiś tam placach parkingowych czy parkingach park and Ride budowany za unijne pieniądze od tej tylko to jest infrastruktura dosyć nieefektywna mała i niewielka, na który generuje olbrzymie koszty jeśli chodzi o utrzymanie jeśli chodzi o budowę na, ale jest nie wydaje się swoich pieniędzy to można odczytać nie patrzy na to jest to oczywiście potrzebny element w polityce mobilności transportowej parkingowej, jakkolwiek tego nie nazwiemy, ale nie jest jedyny element tych elementów jest szalenie dużo ja cały czas będzie się upierał przy tym, że problem leży w naszej głowie no to album jeśli zrealizowane możesz, ale włodarzy decydentów mówiła, że uchwalają, a może nawet nieźle uchwalają, ale też potem mają realizować jakąś politykę parkingową do jakiegoś powodu kierowcy ja też absolutnie nie jestem wrogiem kierowców sam jestem kierowcą natomiast coraz częściej, siedząc za kierownicą samochodu no czuje się jak przepraszam za wyrażenie skończony idiota stoję w korku 1 1 siedzę w środku w samochodzie w Jadze próbuje zyskać dostać się zastanawiać, dlaczego nie dojechałem rowerem a dlaczego nie pojechać metrem albo tramwajem czymkolwiek innym, ale pominiemy ten etap mentalne, bo tutaj zgoda jest zgoda pełna trzeba pracować ze świadomością ludzi, że to nie jest dobre rozwiązanie co zrobić z tymi ludźmi, którzy mają świadomość i zupełnie innego powodu źle się czują takiego, że po prostu szukają niema nie mają, gdzie znaleźć to nie jest tak, że mówię to z perspektywy laika taka polityka prawdziwe transportowa aglomeracji miast powinna polegać na tym HOKEJ rozbudujemy dookoła naszego miasta sieć parkingów, a jak ktoś kupi bilet słuszna idea park and Ride w Warszawie to w ogóle będzie mógł parkować za darmo albo za symboliczną opłatę jakąś dzięki temu duetowi dookoła Warszawy stworzymy im 5 0 2 0 30  00 0 miejsc parkingowych jakichkolwiek i będziemy ludzi zachęcali do korzystania z komunikacji miejskiej nie ma w Lublanie na odwrót zakażemy wjazdu do centrum, a potem jakoś to będzie tylko, że możemy doczekać momentu, w którym wybudujemy wystarczająco dużo parkingów dookoła miasta po to, żeby dopiero wówczas można było ograniczyć ruch w Śródmieściu sądzę, że zmiany na wiek zmiana nawyków w przemieszczaniu się z punktu ADO punktu UB wymaga jednak też trochę takiego na rachunku sumienia i trochę z jakimś wykonania pewnego wysiłku no bo jeśli nikt nie wykona wysiłku, że przemieszcza, że będzie trochę inny sposób niż dotychczas to takie zmiany nie będzie co może taką zmianę wywołać ma na to, że miasto powie o tej dla Śródmieścia priorytetem jest to, żeby zmniejszyć ruch samochodowy w związku z tym wprowadzamy tego typu mechanizmy Niewiem i zwiększenia opłat parkingowych zmniejszenie liczby te liczby dostępnych parkingów po to, żeby podróżować inaczej mówi się, że około 30 30 % ruchu Śródmieścia miast to są samochody, które szukają wolnego miejsca parkingowego jest bardzo wiele jest bardzo wiele mechanizmów prostych, żeby to ukrócić w zasadzie, że tak powiem z dnia na dzień, ale od kilkunastu lat jakiegoś powodu w Cieszynie w Warszawie w Polsce obowiązuje ustawowy limit opłaty, które miasta mogą panu pobierać za postój jest coś tak jest to te przysłowiowe 3 zł za godzinę za godzinę to jest narasta to jest zasadniczy za mało, bo wartość tego czasu tej przestrzeni, którą zajmuje 1 samochód jest zasadniczo zwiększa to stawka nie koniecznie strażak z większych polskich miastach kogokolwiek od wjeżdżania do Śródmieścia przede wszystkim ze Śródmieścia są dostępne nie ma większych ograniczeń w ruchu w ogóle nie rozmawia o rozwiązaniach zapewnia w Londynie Sztokholmie, że wielu innych miast wspaniałych zresztą z ziemi można wprowadzić pewnego rodzaju restrykcje wjazdu do Śródmieścia ja nie wiem, dlaczego tak bardzo się tego bronimy szczerze mówiąc boi, bo to jest błędne koło, bo mamy ten problem mentalny, którym pan powiedział, że musimy podjechać pod drzwi banku restauracji czegoś najlepiej metr od drzwi to jest 1 rzecz i w związku z tym, żeby nie drażnić wyborców no to samorządowcy pozwalają na takie wjeżdżanie to jest błędne koło jej trasa z inżynierem dusz w gazetach mamy cykle i wyborów centralnie tak i samorządowych Wizards nie jesteśmy jakimś cyklu polityczne nikt nie chce rzeczywiście z kierowcami wojować, ale to jest trochę droga relikt, ale jest to druga strona medalu rozmawiają swego czasu z kupcami 1 z mokotowskich tzw. targowisk którzy, które to targowisko istnieje obok pewnego dużego centrum handlowego tak to nazwijmy galeria centrum handlowe i o nim powiedzieli, odkąd powstała galeria władze miasta dookoła na wszystkich chodnikach i parkingach ustawiał słupki i teraz my jako od ci drobni handlowcy nie mamy w ogóle ruchu, ponieważ pod galerią i przy tym centrum handlowym jest mnóstwo miejsc parkingowych, a u nas wszystkie zostały zastawione słupkami nikt nas nie pytał o zdanie w no cóż mogę powiedzieć na lobby deweloperów nieruchomości komercyjne jest silne silniejsze niż zrobić lokalnych drobnych znajda raźniej tak natomiast na miasto powinno być otwarte na różnego rodzaju grupy i to, że powstaje jakiś okolicy galeria handlowa nie powinna koniecznie oznaczać upadku lokalnego biznesu, chociaż macie, chociaż tutaj jednak widzę pozytywny trend ostatnio dużo jest jest modne to co jest lokalne to co jest clou to co jest gdzieś tam powiedzmy niszowe robione nie przez wielkie firmy korporacje, ale przez lokalny biznes znajdowały się, że odwracamy się w tym kierunku, ale za tym też powstać w ślad za tym powinna też iść wsparcie miasta w organizacji przestrzeni zrozumienia, że nie jest duża galeria rzeczy należące do jakiegoś tam dużego funduszu inwestycyjnego i zarządzana przez dużą firmę, ale jest on też ludzie, którzy prowadzą lokalny biznes żyją z tego warszawscy radni majowe serwera sygnowali 200  000 000 zł na budowę podziemnych parkingów w centrum dobry pomysł czy zły kwota jest w ogóle nierealna do jedno rozumiem, że te są obecnie wyliczał i pomnażał 2 00 0 miejsc parkingowych oraz 100  000 zł natomiast życzę powodzenia zbudowania 10 parkingów Śródmieściu miasta za to pieniądze wprost z stanowczo z ujawnionych w podziemnych i jest to stanowczo za mało w pytanie do wyborców czy uważają, że to 200  000 000 zł ze wspólnego budżetu jest potrzebna, bo to, żeby wpakować w Śródmieściu więcej miejsc parkingowych pytań też co w zamian słyszymy o tym, że MO niejako w zamian limito głośno nie powiedział nam likwidowane miejsca naziemne czy ten temat porządkowania przestrzeni publicznej, pod którym leży całkowicie podpisuje jest to kierunek słuszny, bo to co widziałem na każdego irytuje samochód gdzieś na przejściu dla pieszych stojący na chodniku miał się zastanawiam się na pewno irytuje, bo jest tego co będzie jak jest takie przyzwolenie społeczne na to jak kule wodne są już czuje czy tak jest ja myślę, że władze w Warszawie tą decyzją nie radni trochę nadrabiają błędne decyzje czy może poprzednie może nie nadrabiają uzupełniają lukę po poprzedniej decyzji, bo mnóstwo miejsc parkingowych zostało zlikwidowanych i teraz właśnie z golem w związku z tym aut stawianych gdziekolwiek, gdzie się da może to w te parkingi podziemne c 200  000 00 0 to po prostu odpowiedź na lata jest to opowieść, ale tylko częściowa nawet jeśli mielibyśmy takie parkingi budować Majakowski 1 8 jego mieszkańcy na to oka to umówmy się co robimy na powierzchni jest tak jak powiedziałem wcześniej mnóstwo mechanizmów, które są dostępne już dzisiaj i od, których radni się całkowicie odżegnują wyobraźcie sobie państwo, że Warszawa nie jest wyjątkiem mieszkańcy mają tzw. abonament mieszkańca uprawniającą do parkowania na ulicach za 30 zł za rok i miasto w żaden sposób nie chce tego zmienić zdanie jedno pytanie lokalna co jeśli pan mieszka w Śródmieściu nie zostanie pan 3 7 8 Śródmieście wystarczy, że strefa płatnego parkowania dostaje pan taki prezent od miasta, że 30 zł rocznie może pan parkować na ulicy co otrzymują od miasta, jaki prezent otrzymają od nas osoby, które nie posiadają samochodu to jest zadanie otwarte dziękuję inne niż inni, by w ten sposób skończymy niestety rozmowa Adam Jędrzejewski z fundacji Polska parkuje w państwie gościem dziękuję bardzo dziękuję państwu również dziękuję słyszymy się ponownie jutro o kilka minut po piąte jutro piątek piątek czeka piąty junior miłego dnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA