REKLAMA

Płeć i przemoc w szkole. Rozmowa Pawła Sulika z dr Iwoną Chmurą Rutkowską

Wieczór Radia TOK FM: Dość Przemocy!
Data emisji:
2017-06-22 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM, gdy słucham Radia TOK FM i trwa poznańskie wydanie wszystkich naszych programów, a to, dlatego że znajdujemy się na festiwalu Malta w Poznaniu i tutaj w centrum festiwalowym jest nasz gość dr Iwona Chmura-Rutkowska z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry dzień dobry w je mamy tutaj również pani pracy być dziewczyną być chłopakiem i przetrwać płeć przemoc w szkole w narracjach, a dojazd centów to jest raport zbadań i zanim poproszę, Rozwiń » żeby pani opowiedziała nam co z tych badań wynika to chciałem zapytać myślę, że słuchacze to bardzo interesuje w naszym cotygodniowym cyklu dość przemocy rozmawiamy o różnych formach przemocy a kiedy rozmawiamy z badaczem to pojawia się pytanie, skąd badacz wie jak wygląda przemoc w różnych grupach wiekowych czy płciowych skoro nie tylko w naszym społeczeństwie mówienie o przemocy, a szczególnie o przemoc przemocy seksualnej jest swego rodzaju tabu w związku z tym w jaki sposób badać się dowiedzieć, o co tej sferze ludzkiej aktywności skoro taka typowa reakcja pierwsza człowieka zapytano go o to tu pewnie jest milczenie no to jest trudne, zwłaszcza dla osoby dorosłej, która wchodzi w świat ludzi z innej grupy wiekowej dużo młodszych i najlepszym sposobem jest zastosowanie wielu różnych metod i wielu różnych sposobów i te powiem tak nie ma jakiejś Moniki i 7 1 przepisu na placek asfaltu cały czas my jako badaczki badacze próbujemy różnych sposobów i dzięki temu też nauka się rozwija, bo jedno zjawisko zbadano różnymi metodami może jak po odkryciu i nowe rzeczy nowe sprawy nowe problemy ja postanowiłam, że inni będą wchodziły w ten temat stopniowo a kto to wiązało się też trochę z takimi formalnymi wymogami i badań nad Izy młodymi ludźmi, bo potrzebowałam zgód i dorosłych osób na to, żeby złotymi liczą się mogę spotkać porozmawiać z dodatkowo potrzebowałam zgód formalnych szkół na to, żeby to mogło się odbyć w szkole więc, zanim udało mi się porozmawiać spotkać z młodymi ludźmi najpier w odbyłam szereg rozmów z dorosłymi, którzy sprawują formalną opieka i są odpowiedzialni są generalnie nastawienie było takie, że o wspaniale, że ktoś w końcu się wierzyła w bardzo różne było bardzo różne i to właśnie pokazuje jak trudne stąd to temat pierwszą zaporą byli były i byli dyrektorzy dyrektorki szkół, bo to na terenie szkoły nie bardzo zależało, żeby to jednak były badania na terenie szkoły czy w takim środowisku, w którym co się dzieje to, o czym się zajmuję, czyli przemoc rówieśnicza w szkole dzieci w szkole młodzi ludzie spędzają bardzo duży kawał czasu i w sensie biograficznym kawał życia, ale także takich codzienności to oczywiście nie jest tylko ten czas spędzony w szkole, ale cała ta ekipa znajomych rówieśników nawet jeśli nie są znajomi z osiedla to w związku z tym, że młodzież funkcjonuje w takiej rozszerzonej rzeczywistości wirtualnej nadal listów są ci najbliżsi ludzie i teraz pierwsze rozmowy dotyczyły tego czy w ogóle z takim tematem badań i przemocy ze względu na płeć w tym przemocy seksualnej będzie można obejść się na teren szkoły i zielony jeśli było zielone światło ze strony dyrektora dyrektorki to zapoznawała się cała rada pedagogiczna albo osoby wskazywane przez dyrektora pedagog psycholog szkolny z narzędziami czy stomatologię jak będę robiła to badania i dopiero wtedy jak była zgoda w ciała pedagogicznego mogliśmy się zwrócić się mogą zwrócić o zgodę rodziców każdego poszczególnego dziecka i to obojga rodziców, że sam proces przygotowania do badań był bardzo długi, ale byli rodzice, którzy powiedzieli, że nie byli rodzice, którzy mówili, że nie byli rodzice byli nauczyciele nauczycielki, którzy chcieli ingerować w samo narzędzie sposób przeprowadzania badań i tak w 1 przypadku się stało zaraz powiem to jest 2 test jest ciekawa sytuacja pokazuje jak dorośli myślą o tym co robią dzieci, a jak dzieci i torowymi o tym, mówią i Taize i śmieszne straszne taka anegdota Car do tego wrócę i byli również dyrektorzy dyrektorki ci, którzy od razu mówili, powołując się na swoje poglądy, ale także często, powołując się na przewidywane poglądy rodziców w szkole mówi ten projekt na pewno nie przejdzie będzie bunt na pokładzie będę miał kłopoty albo będę miała będę miał kłopot z strony i rodziców n p. kuratorium i ja chcę podkreślić, że te badania były robione w latach 2 0 1 3 2 0 15 i to był ten czas, kiedy przestrzeni publicznej pojawiło się walka z gender na fatalnie dla mnie i dla tych badań, ale też z drugiej strony chłop był ostatni dobry moment, żeby ktokolwiek mnie z takimi badaniami i mniej nie tylko mnie, bo wiele osób prowadzi na podobny temat badania ktoś wpuścił formalnie legalnie do szkoły Atom może się odbyć tylko na te części na tej drodze, z czym jest oczywiście też zwracam się, by byli tacy dyrektorzy dyrektor od razu mówi to będzie bardzo trudne nie podejmuje się tego tematu będzie krótko mówiąc, gdybym sny, ale były też dyrektorki dyrektorzy, którzy mówili to bardzo ważny temat świetnie, że pani się pojawiła przy okazji będziemy mogli jako rada pedagogiczna o tym, porozmawiać to będzie świetny impuls dla nas dla pedagogów dlatego orzekł, że bez zajęć tym tematem to trochę stałam 4 osoby, która obciążyła hektarów dyrektorki jako tych, którzy nic, więc nic się taką rozmowę też cieszę się z tego powodu, że będą mieli dostęp dodanych boję taką ofertę złożyło, a w przypadku złomu, aczkolwiek danych oczywiście zakodowanych i bezpiecznych też dla moich respondentek nie można było rozpoznać na parkingu dla mnie bardzo ważne i wiem, że test dla młodych ludzi, którzy są cały czas kontrolowani przez dorosłych, ale też karał karani nieustannie za swoje zachowania była podstawa na ile mi się uda młodym ludziom zapewnić bez pani wspomina się wiąże były też takie sytuacje, że była zgoda, ale też była chęć iść ingerowania w to jak do nas dowożone taki numer taki przykład dotyczący pewnego pytania w wywiadzie, który dotyczyło kontakt z pornografią jest wtedy już nie pamiętam, kto konkretnie czy to było pedagożka czy któreś z nauczycielek czy grupa nauczycielek nauczycieli zasugerowało mi, że 14 15 letni uczniowie uczennice mogą być wśród nich tacy, którzy nigdy nie mieli kontakt z pornografią w ogóle nie znają tego słowa nie wiedzą co to jest i przez ITS jak uzasadniona obawa w tym sensie, że rzeczywiście, gdy zbyt wcześnie chodzimy z pewnymi tematami dziś, choć wiek rozwojowy możemy spowodować, że samym badaniem wprowadzamy dzieci z taką przestrzeń, która o, którym one są w ogóle niezainteresowane albo to nie jest sfera ich problemów zaproponował też w takim razie na serwerze firmowym dodatkowe badanie czy bieliznę słońce może retoryczne zwrotne przechodziło taką zmianę, żeby zapytać o to, bo są to bardzo od bardzo ciekawi jak to jest wśród 14 1 5 lat ale, żeby nie używać tego słowa te 1 i wymyśliliśmy wspólnie FR my takiej Szkaradek trochę językowy United ma może nie Szkaradek no cóż partia ogólnego i łagodnego zapytaliśmy o to czy miały się miała się okazja czy sposobność kontaktu ze z treściami o charakterze erotycznym takich pracowaliśmy KON DEK kompromis nie to samo co nas no właśnie to nie jest to samo co pornografia, ale w związku z tym, że moje badanie zakładało kilkukrotne spotkali się z młodymi ludźmi ja wiedziałam, że szyja później będę miała okazję dopytać czy dobrze się zrozumieliśmy w tej kwestii, więc mnie nie jak sam szczególnie nie nie wstawałam, żeby się tej pornografii trzymać klej jak to się wyglądało w praktyce w praktyce wyglądał to także pierwszy etap badań to było właśnie takie najbardziej bezpieczna dla młodych ludzi opowiadania swej rzeczywistości codzienności w szkole, czyli ankiety nad tak Carlos ankiet z otwartymi pytaniami z takim pytaniem jak też zbyt dziewczyna jak być chłopakiem w szkole kilka kilkanaście pytań pogłębiających i widziałam będący wraz z grupą, bo byłam sama z nimi nauczyciela i nauczycielki wychodzili w czasie badań widziałam, że przy szóstym pytanie o 2 długopisy i ołówki zawisłe w zawisły nad kartką za co byłam przygotowana i mówię Słuchajcie, iż w czegoś nie rozumiecie albo coś wydaje wam się nie nieprecyzyjny to pytajcie tak jak to jest właśnie po to, żeby doprecyzować zapytali co to właściwie są treści erotyczne znaczącą właściwie chodzi w tym pytaniu Nate właśnie sztywne, a i wtedy mówiono to spróbujmy porozmawiać o tym jak i co to może być i nie, narzucając nie mówi nie, wypowiadając jego słowa zgodnie z obietnicą daną ofertę radzie pedagogicznej to młodzi ludzie sami doszli do wniosku, że to co może być najtrudniejsza najbardziej zagrażające przemoc owe jest coś co oni nazywają pornografią i nie potwierdziła, że tak dokładnie o to mi chodzi o lidze i ich pracy, bo tak mu przyszło późno, bo od razu tak napisać no, więc to taki symptom tego jak my tym my chcemy Bednarz z młodzi ludzie myśleli, ale też trochę brak wyobraźni praw, bo kontakty rozmowy na ten temat są inwestycje mają w głowie co ich interesuje, jakiego języka używają czytaj wrócę jeszcze na chwilę, żeby mieć jasność co do tych sytuacji badawczych czy to jest także w klasie, bo były w dziewczyny chłopacy mu cech i czy to z pani punktu widzenia jako badaczki nie jest problemem żonie nawzajem się mogą czy to właśnie z pozytywnym mogą nawzajem tworzyć jakieś wartości w Rosji, że rozmowa z 1 1 bada czy respondent jest czysta pod tym względem rządu oraz podanie, choć żadne relacje tych wypełniła się tak, ale chyba chodzi, bo ja też mam płacić no tak nie znaczy jak ja rozmawiam jako kobieta z młodym chłopcem to też ma znaczenie i to jest ważne, żeby z metodologicznego punktu widzenia cały czas być szczerym to znaczy mówić, kto z kim rozmawiał w jakim wieku, że jesteśmy świadomi tego, że to, że jestem kobietą w wieku jego mamy tego chłopca to ma znaczenie im na to trzeba być uważnym i tu jakby nic wszystko to ich, o ile my jesteśmy szczerze na poziom zaś właśnie dlatego metodologię ważnych jest, iż jesteśmy szczerzy bardzo precyzyjnie określamy, kto prowadził badania w jakim miejscu w jakim wieku wtedy ci, którzy czytają wyniki tych badań powoda jest pytanie co 2 prowadził ten wywiad mężczyzna można te badania po prostu wtedy zrobić jeszcze raz zaraz za mężczyzną, który prowadzi wywiady i sprawdzić co się będzie działo ja prowadziłam badania kobieta i ich dom wyszło tak takie mam wyniki w dzięki temu ktoś dzięki temu, że to piszesz plaża i jest na to uważna być może te badania zrobić inaczej lepiej dowiedzieć się czegoś innego, gdy będzie wartość naukowa i Andrejew czy ma znaczenie to czy badanie się robi w szkołach w dużych miastach małych miejscowościach albo w różnych częściach kraju pytam, bo są takie stereotypy mówiące o tym, że na pewne postawy są częstsze n p. nie wiem w dużych miastach, a grzać się w małych miejscowościach czy są stereotypy, ale są też dane na ten temat i to zależy od 1 od problemów, które badam są takie kwestie takie problemy, dla których status leniwym stacje ekonomiczne też miejsce zamieszkania ma dramatyczne znaczenie, ale tytułu jako kontrolowany celowo, bo generalnie jest właśnie taki stereotyp, ale jest też tych badań, które pokazują, że n p. w małych szkołach i wszyscy lepiej się znają są inne bardziej bezpośrednie relacje przemocy zwolnień, ale okazało się, że jeśli chodzi o płeć seksizmem i przemoc seksualną właściwie nie ma różnicy czy jest to uniwersalne zjawisko dotyczące też, że takiej sfery, która dotyczy każdego z nas płaci ma każdy z nas właściwie miejsce zamieszkania miejsce pochodzenia nie ma żadnego znaczenia wrócę do tych do tej historii z określeniem pewnych rzeczy, których użycie terminu pornografia, bo treści erotyczne czy w przypadku przemocy seksualnej czy też była jasna czy miała pani jasność taką urzędową jeśli chodzi o młodych ludzi to hasło przemoc seksualna znajdzie się zrozumiał, jakiego terminowo nie używałam ich w ogóle nie używałam, bo właściwie to badanie dotyczyło o 1 jak to jest być dziewczyną w gimnazjum jest być chłopakiem z gimnazjum, jakie są relacje między dziewczynami wewnątrz grupy, jakie są relacje w grupach takich chłopięcych, ale też między dziewczynami chłopcami i moje wyniki właściwie nic były takim wyciągnięciem z tych opowieści tych tematów, które mnie najbardziej interesowały to też sposób właśnie 1 ze sposobów na to, żeby dowiedzieć się czegoś więcej bo gdybym była przekonana że, gdybym określiła młodym ludziom, że chciałabym zapytać jak z przemocą seksualną u nich w szkole nie dostałem żadnych odpowiedzi jeszcze powiem właśnie oto test ten moment, kiedy mogę powiedzieć jakby, jakie były metody tych badań pierwsze spotkanie też kiedyś się z tymi ludźmi z firm mogą spotkać to był taki właśnie bezpieczna dla nich bardzo anonimowe wywiad z wywiadów ankietowych, gdzie mogli się wypisać na ten temat ja przeanalizowała te wywiady wypisać nie mówili głośno inni w grupie zdani byliśmy razem ja byłam do ich dyspozycji i oni jakby pierwszy raz tematem zderzyli się bardzo intymnie i prywatnie znaczy 1 na 1 z gatunku, ale też z dzięki temu mogli wejść trochę temat zrozumieć, o co właściwie chodzi o drugie spotkanie moje było już bardziej je angażujące ich personalnie trochę też związane pewnie z aktem odwagi, ale oni byli wiedzieli, o czym będziemy rozmawiać co było dla mnie też bardzo ważny to były wywiady grupowe czy spotykałam się z dwunastki tak tak, by były różne liczne, ale nie więcej niż w sam kod 1 2 osób na takim wywiadzie takim jak i przeprowadzamy też sobie tutaj rozmawiamy tylko jest grupa miała wiedząc już, jakie są gorące kartofle gorący temat tej rzeczy, które o, których trudno jest nim pisać albo rzeczy, które wydawała patroli szczególnie zwracali uwagę na trudne dni taki kiedyś czujący w rzeczywistości szkolnej w tej właśnie te tematy wycisnęła podczas rozmowy bezpośredniej rozmowy były nagrywane audio krewni wideo, chociaż te niewerbalne reakcje byłyby dla badaczki badacza bardzo bardzo do analizy bardzo interesujące, ale cały czas myśli myśląc o tym, jakim tematem się zajmuję się jednak jest sfera intymna tabu jest duże zagrożenie przed kimś takim lękiem przed ujawnieniem tych kwestii na umówiliśmy się, że mogą posługiwać się pseudonimami żarliwość ja właściwie w ogóle nie używam imienia nazwiska VIX zwany pseudonimami mogli wymyślić sobie imienna tylko na to badania i później przy transkrypcji wtedy, kiedy spisywała je nawet w Bestwinie widziałam nie widziałam to mówi tato też był drugi etap trzeci etap badań z tych samych z tej samej zaangażowanej grupy zaprosiłam młodych ludzi dyrektor projektu do wykonania fotoreportażu ze swoimi komórkami albo aparatami i czym chcą wcześniej się uzyskać zgodę własne szkoły NATO, że nie mogą tego telefonu używać przez cały dzień i robić zdjęcia w szkolnym wewnątrz, ale też w różnych zakamarkach, do których nauczycielki nauczyciele nie zaglądali i każdy z nich to zadanie wykonać fotoreportaż p t. dzień życia dziewczyny z gimnazjum dżin z życia chłopaka w gimnazjum i takie sekwencje zdjęć całodniowych przesłali Nina takiego tajnego maila też mogli wysłać mi losy z dowolnej sekwencji też nie miał tam nazwisk, więc właściwie nie wiedziałam, kto robił zdjęcia dla mnie ważne było tylko, że ciąża była dziewczyna przykuwa i wydrukowałam te sekwencje zdjęć takie opowieści narracje wizualne i wróciłam do nich na jeszcze jedno spotkanie, żeby opowiedzieli co ja co tam jest ich do tego ważne co tam jest, ponieważ część tych zdjęć dla mnie było niezrozumiałych źródeł przychodu n p . jest taka, że za używanie stek przekleństw od razu wszystkich przepraszam jest taka, a zabawa w cudzysłów popularne się okazało i wiejskich szkołach i miejskich i bardzo dobrych gimnazjach takich zupełnie przeciętnych nazywa się to ma to 2 nazwy jest szczucie chorych albo sztuczek sam w polega na tym jak to zobaczyłam na tych fotoreportaże w ten sposób rząd nie zrobili przysłali zdjęcia, na których są książki zeszyty tablice różne materiały takie edukacyjne zakładki do książek cały zarysowane takiej symboliki symbolicznym przedstawieniem fallusa Monar w zeszycie mam potrafią sobie z nim stało takich obrazków taki też jest po do przypisania, więc sobie szczerze książka z piekła do zniszczenia jej zastanawiam się Cychowski Widzew to jest jakiś akt zemsty czy zabawa czy gra, a i dzięki temu, że spotkam się z tym jeszcze raz dowiedziałem się, że to jest forma takiej seksistowskie zabawnym polega na tym, że jeśli osoba i filmów co, do której ma się jakiś zarzuty albo schowała się nie tak zdaniem młodych ludzi albo w przekracza jakieś normy zachowania albo most się nie lubi jeśli idzie do odpowiedzi w trakcie lekcji zostawia zeszyt łowcy i wreszcie po prostu wpięć minut zarysowuje niszczy mu zaś w ten sposób, ale czy wybór to wszyscy solidarnie czy to zazwyczaj jest tak, że ktoś może to jest indywidualna odnajdzie w tym, że tak w razie drastycznego linczu moty w osobny First Group PLC zazwyczaj jest także jedno lub 2 lub 3 osoby mają jakiś chcą chcą tej osoby zrobić krzywdę w ten sposób ich i proszono wkład, aby poszło podanie szybkie tego zaszczytu albo jest to osoba z ławki albo jest także układ ławek jest taki, że może to zrobić osoba przed za zboku tak, by siedzą w jakiś tam ogromna reklama na inny jak to wygląda ze względu na płeć czy to jest także to zazwyczaj dziewczyny padają ofiarą tego procederu i nic na to jest bardziej skomplikowane, dlatego że sprawcami zazwyczaj są chłopcy, a akurat w tej w tym przypadku w przypadku tego typu przemocy z ofiarami też są zazwyczaj chłopcy nie zawsze, ale zazwyczaj jej też jest nietypowe, dlatego że większość w większości przypadków przemocy ze względu na płeć częściej ofiarą wypadają dziewczęta to interesujący, ale mam tutaj coś co się wymyka takim stereotypowym, ale czy to jest także w 3 tys także z korą pani od razu się także założenia mówią o tym, jako przemoc to zgoda zgoda naukowców, że taka forma rośnie nie wiem, czego we własnej winy jak jakaś gra zabawa czyńcie taka interakcja to jest przemoc, bo w pytam o to, dlatego że najciekawsze jest to jak to widać od strony no właśnie z ofiar przemocy już tak wyraźnym czy musimy to rozdzielić jednak 2 kwestie znaczy to co my wiemy o zjawisku na podstawie innych 1000 z ich badań i relacji ludzi w NATO co nieco subiektywnie jak subiektywnie odczuwają to ofiary alef jak rozumiem pani rozmowy również z ofiarami oczywiście wrócą z 2 0 przypadków ofiara i osoba sprawca jest sama osoba zna się w asystach cel rzadko spotyka się taki czysty typ znacie osoby w tej akurat w kwestii tej tego typu przemocy, że mam do czynienia z osobą, która jest tylko ofiarą albo tylko sprawca powiemy tak z 1 strony zazwyczaj sprawcami tego typu przemocy są chłopcy, ale bardzo wielu chłopców również świadczą tego typu przemoc czy inny przykład i inny chłopiec, który jest nazywany ryczałtową gajem i i uznawany jest w hierarchii SA i deszcz męskiego Szymańskiego i w związku z tym jest właśnie ze względu na płeć orientację przypisywaną mu nawet nie nie niekoniecznie prawdziwą orientację homoseksualną może na drugiej lekcji akcje wściekłości zemsty tak w Holeszowie obok zarysować cały zeszyt z państwami jest także się mieszają się te formy przemocy i ktoś nas tak zniszczone podręczniki zeszyty no ale w akcie zemsty kontrwywiad posuwa się do przemocy fizycznej czy raczej wszyscy gramy w tym w konwencji scenicznych konwencji tej konkretnej znaczy tak, ale powiększy się coś bardzo istotnego dla właśnie dlatego jak rozumiemy przemoc smutny jak później ją badamy i dlaczego właśnie w ten sposób przemoc generalnie test taki krzywdzący zachowanie, które winny jest jakimś jakąś formą nadużycia lub wykorzystania swojej przewagi nad inną osobową po to, żeby zrealizować pisze własne cele albo albo o głosy mieć jakąś korzyść z tego, czyli tutaj istotna jest nierównowaga sił i w bardzo wiele zachowań przemocowych n p. nazwanie dziewczynek do upału laską słuchową w opinii młodych ludzi jest elementem normalnego funkcjonowania językowego dziewczyny mówią o sobie per dupa n p . i jak pytamy ich czy raczej ich zdaniem jest to przemoc mówi nie wszyscy tak mówią tak się mówi po prostu Laska dukaty są oczywiste natomiast my wiemy jak to z psychologicznego punktu widzenia działa na rozwój tej osoby i wiem, że ci, którzy mówią to kogoś innego powodu patriota las, a gruba świnia mówią o to, dlatego że czują przewaga albo, że chcą upokorzyć sąd konkursowy, aby chcą ją ustawić relacje trochę słabszego jest niesamowity czas pani badań była taka sytuacja, że pani mogła sprawców tego rodzaju przemocy zapytać o to wnosić Rosa Rio nie mówię expressis verbis, że czuli przewagę i ten element w definicji przemocy ten element świadomości, że ma się przewagę nad ofiarą ognia unika deklarowali ekspresji w regionie mówi o nim, mówi że oni albo jednak są narażone w przypadku chłopców to było tak mistrzu UPO Kamili opłaca się tak zachowują to jest normalne u chłopaków na to czy to jest wniosek, że ta świadomość własnej przewagi w tabu jeśli oni i na czym to co jeśli mówią, że to jest normalne chłopaków jest oczywiste znaczy, że cała całe otoczenie i dorosłych młodych ludzi mówi im, że mają przyzwolenie na takie zachowanie jak rozmawia się z dziewczynami n p. wulgarnym języku to one mówiły pokażemy między sobą możemy czasem natomiast wiemy, że dziewczyny dziewczynom nie Mal zwolnienie nie padało słowo nie wypada, ale to się nie opłaca dziewczyny wulgarne są bardzo źle traktowane przez chłopców wulgarni chłopcy nie doświadczają takiego takiego odium bądź po prostu zachowują chłopcy te deklaracje, o których pani tę sprawę, że są deklaracje tak deklarowano o oświacie szkoły czy świeci w ogóle o świcie w ogóle oczywiście w 1 0 osób, a w Senacie te są w ogóle bardzo smutno badania one trwały też długo, dlatego że wydawał się, że zbyt pochopne wyciąganie wniosków może to zrobić przez te z 1 strony świat młodych ludzi jeśli też musiałam długo zastanawiać, skąd się Probierza i co się skonfrontować z tym co oni mówią, bo tak jak on pokazał przed chwilą po tę świadomość przewagi ona może nie być wyrażana wprost ma przewagę w wale, ale test na małe, ale przewaga znormalizowana, czyli te są ludzie, którzy wiedzą, że ujdzie im na sucho albo dostają taką informację z szerszego otoczenia, że to w takie zachowanie tworzy tworzy ich tożsamość chłopaka jako mężczyzn co więcej chłopcy, którzy się w ten sposób nie zachowują te są nie dość przemocy owi sami doświadczają przemocy, ponieważ wykraczają poza tą ciasno foremka płci i do normalnego zachowania chłopaka nie czy możemy teraz podać jakiś przykład innej trasie zużycie tego określenia, ale nie jestem socjologiem innej może gry albo praktyki albo techniki stosowania przemocy tak n p. dosyć się 1 z najbardziej najczęściej wskazywane na jej takiej praktyki to właśnie zachowania, które młodzi ludzie ze świecą czwarta osoba uznawała za codzienną w szkole to jest testament można nazwać takim naruszeniem przestrzeni osobistej to są wszelkie takie niepożądane to jest ważne niepożądane niechciane dotknięcia uściski łaskotanie klepanie szczypanie nacieranie taki napiera nie blokowanie możliwości poruszania się przestępstwa obejmowanie kogoś przy ścianie i jako o tym, mówili na 2 daje pytamy jak się zachowują chłopcy wobec dziewczyn, które lubią albo, które im się podobają, skąd dziewczyna wie, że jest obiektem zainteresowania i opowiadał mi różne rząd tnie się n p. chłopacy wypisują je do niej SMS-y od takiej takich kwestii albo, że jej profil jest bardzo często komentowane na różne sposoby, że ta dziewczyna profil na Facebooku na Facebooku nasz tata, bo na Facebook jest dla staruszków to niższe są zupełnie w innym miejscu oni wiedzą, że na Facebook są ich rodzice czy pokonanie 4 0 chadeków i absolutnie Ambry niewiele się dzieje jeśli chodzi o o wczesnych lat oraz centrów, a to takie najpopularniejsze medium internetowe dla nich to też będzie co ma także w trochę instagram, ale nas dotyczy tej wizualnej jest natomiast co w tych jest popularne takie zamknięte grupy na różne w komunikatorach coś się bardzo szybko zmienia to co ja je właśnie mówię o tym w taką nieśmiałością dlatego, że to były badania sprzed 3 lat i w rozwój i chyba jest już inaczej, ale to na pewno nie są te najbardziej popularne dla dorosłych w ogóle portale społecznościowe wróćmy do formy presji czy raczej wyobrażam sobie, że jest to fizyczne oddziaływanie na kogoś, kto dziś wydaje się, że to jest łatwe do powiedzenia czy w badaniu czy w ogóle, ale tam, gdzie i jest to przemoc słowna na czym się wysłannikom się same z 2 to zastanawia mnie na ile jest świadomość, że oto dzieje się coś niewłaściwego czy w jest bardzo łatwe też z RDOŚ zdiagnozowania, bo niewłaściwe jest wtedy, kiedy jest niechciane i wtedy wtedy, kiedy po co powoduje dyskomfort, aby takie poczucie, że bycia gorszym albo źle potraktowanym dziewczyny n p. relacjonował coś takiego wie pani w ich pytam o ten język tak mocno seksualne z danych z Which want to jednak spływa ileż można być nazwanym dziwką tak nawet jeśli to jest albo, tym bardziej że jest to kumpel z klasy SP Siedliszcze codziennie i który właśnie w, mówi że nie w takiej sytuacji, kiedy jest złe tak zawzięci dziś w kątach albo albo n p. chłopcy słuchają podczas przerwy, jakiego się utworów, gdzie co drugi słowami suka albo jeszcze go szarża Krojanty puszczają po prostu na przerwie sobie w towarzystwie dziewczyn, więc zastanawiałam się jak trzynastoletni w lipcu dzieci jeszcze 3 nastoletnie dziewczynki mają ustawioną brak zadbania o swoje granice wieki atmosferę ziemi wychowujemy się nic tak trudno zrozumieć, że państwo sposób przemoc, ale też, w którym momencie nie wytrzymują zaczynają się bronić się pytanie jak siebie jak to robią sposobami otrzymają wsparcie dorosłych w zakresie wie pytam Słowacy jak to jest ileś razy dziennie wprost do was albo obok lecą teksty, które są obraża i obraźliwe wobec kobiet socjal, a często wobec waszych koleżanek waszych matek was bezpośrednio jak z pism raczej się w ogóle wydaje się okropne mówią trzeba być twardym, że taki przekaz strony dostają od dorosłych mieści się w takiej dobrej radzie stres okropną radzą w Australii uda udawaj, że nie słyszysz olej to test z ciasta rada, którą dajemy w ogóle dzieciom w sytuacjach przemocowych udawać, że ci po nie obchodzi nie przejmuj się, tym bardziej się z Łodzi problem w tym, że w chwili narodzin i też nie jest żadna skuteczna strategia jedyną skuteczną strategią jest zakomunikowanie osobie, która tra przekracza nasze granice, że nie godzimy się na to, że granica została przekroczona nie chcemy, żeby robiła dalej w ZUS mi pani rozmawiała takie reakcje tego typu właśnie były też, by ktoś deklarował, że postawiono bardzo bardzo rzadko, ale to rzadko to znaczy to było informatyką grupy fokusowe 9 10 dziewcząt w sali 1 ofiar zrobiłam to Altusa, zanim zapytamy o to co co w wyniku takiej reakcji się dalej z wydziału mostów zaprzeczają tym w 2 grupach fokusowych dały też inny inni uczestnicy jak oni zareagowali jak zobaczyli, że 1 z tych osób w takiej sytuacji opresji mówi i przemocy mówi to jest ja nie chcę tego z to w ogóle warto, żeby jednak rozdzielić inaczej zupełnie rozmawiasz z chłopcami inaczej dziewczynami zupełnie inna inna opowieść po pierwsze, dlatego, że tak jak powiedziałam już wszystkie badania wskazują dziewczęcą części ofiarą tego typu przemocy i ich opowieści były właśnie z punktu widzenia ofiary i mówił co im się przydarzyło jak i jaką ponoszą często porażkę wtedy, kiedy próbują się od tego w swobodzie z chłopcami rozmawiało się naprawdę jak z osobami, które tu na jakimś poziomie czują, że mają przewagę symboliczną znaczona podczas tych rozmów może rozmawiać o tych samych tematach lub bardzo dużo śmiechu za każdym razem, kiedy przy nowo przywołało wzywałam in cytaty z wypowiedzi ich koleżanek i innych kolegów pierwszą reakcją był śmiech i podczas kiedy pytałam ich wprost Słuchajcie dziewczyny mi mówią opowiadają się nas używać takich słów dla nich to jest trudne, że one zakładają taką maskę twardziel taki, ale później cały dzień płaczą albo opóźnić cały dzień mielą ten temat na jakim się na jakiejś grupie nie widać jak myślicie o tym, a ich odpowiedzi po pierwsze, robią to, dlatego że można iść tak wszyscy robią jest normalne po drugie, dziewczyny się o to nie obrażają pijani nie mają informacji zwrotnej od swoich koleżanek, że ta jest nie tak, a one znowu mówią, że nie dają informacji zwrotnej ponieważ, ponieważ boję się eskalacji agresji, ponieważ boją się takiej etykiety tamtej laski, która się nie zna na żartach tępe dzidy, która nie rozumie, że to jest właśnie one zabawa, że są sztywniej, ale który WP obok, których paraliżuje sytuacja, kiedy n p. mają oceniam co jeszcze jej bowiem jeszcze bardziej subtelnym subtelnej formie przemocy w tenisa ani werbalna niż fizyczna to jest taka przemoc wynikająca z tego, kto kogo może oceniać i za co nie jest cała ta Ka mam niewiele pozostaje sfera nagłośnienie werbalna, gdzie chłopacy za pomocą różnych spojrzeń, ale też zmiany wymiany gestów i gestów sugerują, która dziewczyna jest, w którym miejscu rankingu Super Lasek i Super pasztetów i co więcej dziewczyny to wiedzą, gdzie są w tym rankingu nawet jeśli nikt wprost tego nie powie i trafne istnieją wyniki nie są zapisane, ale wpły w na dziewczyny taki kontrolujący dyscyplinujące ma ogromne rezerwy wobec chłopców taki ranking istnieje przez knieje, aczkolwiek jak pytałam ich co właściwie to było takie pytania, kto jest bardziej popularny w szkole w kto najwięcej może ktoś się najbardziej Wołosz i tylko nikt nigdy nie Sinisa jedzenie podskakuje jest taka osoba, którą żadna nawet z woźnicą należy przy wypłacie tłumaczyć jak to znaczy ci, którzy są najbardziej pewni siebie zawsze w każdej sytuacji jest wstyd, że coś co z daleka wygląda jak grupa młodych ludzi wychodzący ze szkoły to, że przez pryzmat Panicz tego co pani mówi krzyczy pan pani widzi inaczej czy wychodzi z hierarchii zerwane jakaś grupa ludzi między którymi są bardzo silny niewidoczny widzi silne relacje, które i z tego co pani mówi wynika, że dają komuś się przewagę, chociaż patrząc na tę grupę dziewczyn chłopców do tego nie widzimy Boga to jest bardzo ważne, bo nie powiedziałam, a powinnam, że w przypadku przemocy to jest tak, że tą przewagę, którą ta nierówność ta przemowa wada wcale nie musi wynikać z fizyczności ona może właśnie wynika z tego, że jest nas więcej jest się n p. członkiem jakiejś grupy innych popularny SUV popularnych osób albo należy się należy dana dziewczyna do takiej kategorii na dnie grupy kategorii Super Lasek to może być ta przewaga przewagą może być to, że ktoś bogaty ma świetne gadżety co w bardzo mocno hierarchii swoich chłopców mniej dziewczęta bardziej chłopców, o ile dziewczyny n p. i pytam o to o co rywalizują dziewczęta jacy rywalizują chłopcy powiedzmy tak w równym stopniu chłopcy dziewczęta rywalizują o popularność duecie z bycia akceptowanym w grupie wewnątrz płciowej jak i z perspektywy drugiej funkcji, czyli osa walczy się zainteresowanie dziewczyn chłopaków i to nie różni chłopców dziewcząt natomiast dziewczyny na drugim miejscu rywalizują o status bycia w ASO ba laską i tytuł chodzi głównie o parametry ciała bardzo konkretne i bardzo konkretne miejsca na czele tej chodzi o aktywach chodzi przede wszystkim o szczupłą sylwetkę w o wygląd piersi pośladków nóg natomiast w przypadku chłopców ważniejsza jest jest ważny wygląd, ale nie z części ciała, ale także akcji kreuje to ważne są gadżety ważne są ubrania ważna jest fryzura czy to ciało pełni też rolę sygnalizatora statusu społecznego, ale bardziej jest do wykreowania i do zmiany walczyli chłopak, który zamożny, ale jest mówiąc jeńcy czoło takim wprost gruby brzydki, ale ma siostrę mojej kadrze, ale magnezu tak nie jest w stanie sobie wypracować pozycję dziewczyny raczej nie dziewczyny, które grają gadżetami są bulwarami na tych zaskakująca zwrotami taka nieskuteczność niesymetryczność, ale też to pokazuje nam tłumaczy, dlaczego dziewczyny tak mocno dyscyplinują specjału, dlaczego tak niewiele się w Hucie w niewiele więcej z dna mają wiele, więc nie mają do dyspozycji jak cię oczywista jak twierdzą, że pewnie tak jest, ale proszę potwierdzić jak inne mój obraz siebie samego jak mocny skierowany właśnie przez to hierarchie i ocenę grupy w przypadku dziewczyny, choć w tym może w tym momencie życia bardzo maczet to jest ta trudność tego wieku nazywam jakieś takie pytanie wersji złapałem się na tym po chwili, że ten czystych pomieszczeń, gdyż w tych szkołach tacy indywidualiści czy w tych grupach fokusowych swojej pani miała do czynienia czy była tak przecież widziała pani, że są jednostki które, jakby odrzucają właśnie ten spotkałam dykcji dziewczynki chłopców bardzo nieśmiałych przy takich, które powiedział 3 zdania podczas dwugodzinnej rozmowy z bardzo uważnie słuchały albo kiwał głową w snach mówię, że 2 ekipy z ważnych, kiedy mamy nagranie pakiet widzimy niewerbalne reakcje staram się notować cel to wtedy, kiedy się prowadzili rozmowy jest trudna, ale były takie dziewczynki, które widziałam, że robi się czerwone mają plamy na swojej są bliskie płaczu, ale nie są w stanie wydusić z siebie nic czasem takie nieśmiałe dzieci mają swoich opiekunów Hoff takich torów i była taka 1 sytuacja, kiedy wykaz Super silna dziewucha, która opowiadała właśnie najwięcej o tym, miała o oporze, jaki aktywnych formach łącznie psia również przemocowych takiej walki o swoją pozycję uznanie jako dziewczynę jako ważnej osoby takie, których nie wolno naruszać granic i Anastasi taką opiekunką tej osoby nieśmiałej i to stała się w takim momencie, gdy ta dziewczyna była bardzo mocno skrzywdzona przez całą grupę i ta silna działają pod skrzydła i na tym na tej grupie, a podczas rozmowy to było widać opowiada historię tej nieśmiałe i wiara w erze oto była wtedy, kiedy to aż te n p. tamy chłopak z trzeciej Beata wyzwał na korytarzu ja wtedy podskoczyła do niego strzelano z Danii i to jest natomiast takie opowieści dziewczyny, które są prawie równie agresywne czy przemocowych chłopcy, ale prawie zawsze w odwecie, czyli jeśli dziewczyna zachowują się tak jak chłopcy jeśli chodzi o skalę przemocy czy od formy przymocowane czy biorą się w la, bo to jest specyfika, ale w ogóle przemocy rówieśniczej, że im bardziej przemoc jest brutalna im bardziej fizyczna im bardziej seksualna tym więcej chłopców, tym bardziej z nas inicjowana tańca mogliby się bardzo długo rozmawiać o tym, ale mamy ograniczony czas skusi cię wiedziałem, że przeciął rozmowę z naszą ziemię muszę panią zapytać, ale już teraz zapytam, żeby zdążyć z jej z innymi rzeczami po pierwsze, co z wynikami tych badaczy zobaczyli dorośli jak zareagowali zobaczyli jak badanie konsultowała na pościg na każdym etapie z różnymi osobami, które specjalizują się przede wszystkim przemocy seksualnej wuja sama wychowana w tym społeczeństwie, w którym żyjemy niewiele o tym, wiedziałam z zaskoczenia odkryłam, że w ogóle przemoc seksualna nie jest pojęciem prawnym i po drugie, że molestowanie seksualne we wszystkich aktach prawnych, jakimi wobec dysponujemy dotyczy tylko osób dorosłych i tylko prawa pracy, czyli nauczycielki nauczyciele, którzy pracują w szkołach i chcą rozwiązywać takie problemy dotyczące SC przemocy seksualnej nie mają żadnych narzędzi prawnych żadnych wydeptane ścieżek często nie mają w ogóle wiedzy na ten temat, żeby się za dramat brat stąd też ten temat, jakby z jeszcze jako kolejny poziom tabu, ponieważ do Rosji mają oni niewielkie kompetencje w tym zakresie niewielką wiedzę, ale też nie ma takich ułatwień powiedziałbym systemowych czy na poziomie norm prawnych, żeby rozwiązywać takie problemy ciągle tkwimy w takiej opowieści bardzo starej, że dzieci nie ma nie my nie są istotami seksualnymi i to, że była jasność nie mówić o przestępstwach seksualnych, które mamy w kodeksie karnym my mówimy o takiej umowy o seksizm zaczęli od takich mikro urazach, które za pomocą własny język pałac pomocową ograniczenia przestrzeni przy pomocy przy pomocy cyber cyber różnych narzędzi gesty takie gesty gwizdy mlaskanie wypisywanie właśnie na murach dla w zeszytach różne rzeczy macie to są takie sprawy, które i tak też jest ciekawe badania o przemocy w szkole mamy bardzo duża w tym prawdy są po prostu tony papierów przez Timesa sceny są często dobre badania tylko 9 0 9 9 , 9 % badania przemocą rówieśniczą w szkole pomija fakt, że do szkoły chodzą dziewczyny chłopcy, że to jest różnica blender blender tyle czasu energii pomysłowości kreatywności włożyła pani w badania, które chcą bardzo trudno to to jest niesamowity, tracąc na początku pani mówi o metodologii o tym jak spróbować zbliżyć do wiedzy na ten temat, ale obraz gry się wyłania to obraz ludzi, którzy tak jak pani powiedziała co chwila doświadczają Mikrus takich mikro urazów bardzo do mnie przemawia tytuł to określenie, ale czy to jest także pani teraz patrzę na społeczeństwo na ludzi, którzy jeszcze przed chwilą kilka-kilkanaście lat temu byli w szkole, a teraz są dorośli pani patrzy na to społeczeństwo i pani myśli Hanna te nie mijam teraz po prostu zwykłych obywateli na ulicy tylko ja miałem ofiary przemocy albo jeszcze kilka kilkanaście lat temu czy nie, dlatego że sama się chowam w społeczeństwie znaczek też pytanie i tę szczerość jest ważna, dlaczego się podejmuje danego tematu badań po ta opowieść o tych badacza, którzy są jak narzędzia, by nie mają uciułać nie mają biografii nie mają przyszłości jest oczywiście bzdurą ja w, gdy widziałam tę przemoc od wielu lat Ashton oświadczyła mi jej jako dziewczyna, która dorastała dojrzewała w społeczeństwie trasy są kobietami te przekazy nie ustają i jest ważny, żeby spojrzeć na to inaczej po pierwsze to co czuje to ogromne współczucie współczucie empatię wobec młodych ludzi, którzy muszą dojrzewać w takim świecie dorosłych tak pokręconych schematycznych niepotrafiących ich wesprzeć w tym rozwoju pierwsza sprawa druga, że przemoc to jest jednak przemoc ze względu na płeć to nie jest moje odkrycie, ale w tych w ten sposób się na to z spogląda dyskont finałową jest taki model, który proponuje inne skoro taki model spiralny przemocy ze względu na płeć przemoc ze względu na płeć to właśnie przez całe życie na różnych etapach życia w zależności od tego właśnie takim etapie rozwoju jesteśmy kim takiej wiedzy o sobie i rozwoju poznawczym moralnym i emocjonalnym dotyka nas w różny sposób działa zbadała ten taki moment, kiedy Budzisz się w ogóle tożsamość płciowa i kiedy my ustalamy, ale też dowiadujemy się jesteśmy tacy wyostrzenie na komunikaty co to znaczy być prawdziwą kobietę co to znaczy zachować prawdziwy facet nic to jest krytyczny moment i bardzo niebezpieczna, ale z drugiej strony dla dorosłych bardzo ważny, żeby wspierać tych ludzi to wsparcie prawdopodobnie najlepiej z tego co wiemy z zachodnich różnych takich programów powiedział mów profilaktyki prewencji tego typu przemocy polega przede wszystkim na zajęcie się stereotypami ze związanymi z uczą, czyli przekładaniu co właściwie, kto rządzi tym jak wygląda model idealnej kobiety czy idealnego mężczyznę, skąd presja, żeby zachować się wobec siebie nawzajem w taki inny ani inny sposób czym jest język czy niezwykle język pogardy i pan zauważy, że sporo mówimy coraz więcej na szczęście w języku nienawiści, czyli tak to jest język, który nawołuje do pokrzywdzenia czy to złego traktowania członków członkinie jakich kategorii lub grupy społecznej jak daleka jestem od tego, żeby powiedzieć, że 12 13 1 4 latkowie posłom z językiem nienawiści, ale na pewno posługują się językiem pogardy i to jest pogarda wobec wszystkiego co kobiece, bo ci chłopcy, którzy są najgorzej traktowani w szkole przez innych kolegów, ale też przez koleżanki chłopcy, którzy zachowują się niezbyt nie jest niewystarczająco malarską albo przejawiają takie cechy, które w naszej kulturze uznawane są za kobiece seksizm, ale też PAP epa Pekka pogarda wobec kobiecości jest piękna i dla dziewczyn, ale dla wszystkich właściwie nie homofobia jest taką takim laniu socjalizmu raczej niższe tak, bo to są wszyscy ci mężczyźni, którzy zachowują się jak kobiety albo nie właśnie te z męską i oto co w tym chodzi, więc język pogardy, którego uczą się od dorosłych, bo z tym, że człowiek nie rodzi jest czymś, o czym na pewno warto trzeba inne jest konieczność rozmowy z młodymi ludźmi musimy kończyć naszą rozmowę z dr Iwona Chmura-Rutkowska Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawialiśmy o pracy być dziewczyną być chłopakiem i przetrwać płaci przemoc w szkole w narracjach adresy centrów raport zbadań bardzo dziękuję za spotkanie z rozmowie również zdobyło poznańskie wydanie programu dość przemocy cotygodniowego programu dość przemocy poznański dlatego w zeszłym w centrum festiwalowym festiwalu Malta Poznań w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA