REKLAMA

Ile wspólnego z sharing economy ma uber? Tłumaczy prof. Małgorzata Poniatowska-Jaksch

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2017-06-25 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
inny nikt inny Agnieszka Lichnerowicz jeszcze państwu tylko przekaże w odpowiedzi na pytania słuchaczy dziś w przeglądzie prasy cytowała element raporty raporty 1 z reżyserem, który przygotowuje taka unijna instytucja, która nazywa się z kratką d s. walki z rosyjską manipulacją i Tosię nazywa strat co on strat Kong, a ten raport się nazywa, gdyż bez Information wypłat one są po rosyjsku i po angielsku, więc jak piszecie państwo w Google, a to państwo to znajdziecie Rozwiń » ewentualnie adres adres tego jest, a u VW diesel, ale uchwała SN z PiS Info EU łatwiej będzie przez Googlea i państwo goście natomiast teraz jest to prof. Małgorzata Poniatowska jak się wicedyrektor Instytutu rynków i konkurencji też kierownik zakładu strategii konkurencji Kolegium nauk o przedsiębiorstwie szkoła główna handlowa w Warszawie dzień dobry dzień dobrych chciałam porozmawiać o Uberze i dlatego że w ogóle to zagadnienie tzw. ekonomii dzielonej tak chyba roboczo można przetłumaczyć Koszalin ekonomii jest bardzo ciekawie dotyczy też pewnie modelu prawnego gospodarczego, który uczy prowadzenia przedsiębiorstwa, które będzie coraz popularniejszy, bo to, dlatego że akurat jest jej na pierwszych stronach gazet firma Uber, bo ma wstrząsa nim seria skandali od takiego on wewnętrznego mole głosowania czy mobbingu, ale byłbym jak wynika z raportów miała ona charakter no takiej kultury niemalże wynikało z kultury korporacyjnej to znaczy nie chodziło o 1 przypadek poza tym firma nie spółka siostra guru dla oskarża ich w wniosła poze w twierdzi, że wykorzystują jej technologie są też kwestie zarówno w torze kolejny państwo ubrani są przyjmować w efekcie tego mnie prezes URE był to Travis Kalanick powiedział zapowiedział swoją rezygnację, a więc Uber ma kłopoty docenimy jak duże, ale przede wszystkim właśnie czy Uber to jest ta ekonomia dzielona czy uparte zżyli się taki projekt model, że oto my obywatele mają będzie miał mniejsze niż ten model gospodarczy dostosowany do naszych naszych potrzeb możliwości, czyli mamy trochę czasu możemy sobie pojeździć taksówką dorobić mamy wolność i możliwość dorobienia się dzielimy między sobą no nie jest tak do końca przede wszystkim, dlatego że przez nich Economic po polsku nazywamy gospodarką współdzielenia niestety nie ma definicji i w związku z tym bardzo często wrzucamy do tego worka wszystko co nam się kojarzy pan pewnie się wręcz ikonami głównie za sprawą dokumentów Unii Europejskiej dziś po prostu wyraźnie stwierdza się szalik ikonami to są wszystkie modele biznesowe, które działają w oparciu o Platformy internetowe i nie jest do końca prawda, dlatego że sama idea szyling Economic wraz z definicji piękna i wywodzi się z oddolnego ruchu społecznego, a u podsta w, którego znajduje się to, że każdy z nas dysponuje jakimiś wolnymi zasobami, czyli przykładowo ma pani dzisiaj wolny, czas więc może się opiekować dzieckiem sąsiadki posiadamy wrodzony upiecze ciasto z 2 maja 2 czy ciasto i to jest właśnie taka kraj klasyczna gospodarka peer-to-peer, czyli człowiek coś robi dla drugiego człowieka bezpośrednio możemy to robić odpłatnie bądź nieodpłatnie bądź wymiennie i to jest winda natomiast to co już nazywa myśleli to to, że to nie jest nasza sąsiadka nasz znajomy tylko to my świadczymy tego typu usługi osobom trzecim za pośrednictwem Platformy internetowe i stąd jak gdyby wywodzi się cała idea czy imamy, czego ich za dużo w nadmiarze może mi się wymienić możemy udostępnić z tą naszą przykładową kanapy w osobie nieznajomej za pośrednictwem portalu natomiast, jeżeli pani mówi o Uberze to już tak do końca to działa, bo jeżeli popatrzymy na zasady działania Ubera coś pani powie na udziałowców atomowymi 3 organy i niedzielę różnych mniej chodzi o samo jak wiele, ponieważ w tym sam sposób działania jest absolutnie sprzeczne z ideą gospodarki współdzielenia to jest najnormalniej w świecie model biznesowy klasyczne Enemy szalik ikonami to mamy uczestników transakcji innych którymi są usługodawca usługobiorca i pośrednik i ten pośrednik ten portal internetowy generuje zyski poprzez maksymalizację liczby transakcji, czyli im więcej nas się po nie wymienimy się tym w tym większe będziemy mieć dochody natomiast grypa mówimy o Uberze to mamy do czynienia z sytuacją taką, że z 1 strony mamy klienta, a z drugiej strony mamy przewoźników, ale ci przewoźnicy to są osoby, które mają zarejestrowaną działalność gospodarczą czy nie mamy już człowiek dla człowieka co świadczy tylko firma świadczy określoną usługę osobie prywatnej tym sensie nawet może wiedzieć, że Uber wykorzystuje te wszystkie patologie 3 dziury w rynku pracy, czyli po Ależ oczywiście wręcz jest oskarżany o to, że źle oddziaływuje na rynkach pracy to jest wszystkie łączy w sobie te wszystkie negatywne zjawiska, które w tej chwili spotykamy na rynku pracy Otóż chcę mieć pracowników etatowych w outsourcingu jemy wszystko co się da Uber właśnie na tej zasadzie działa on jest zarejestrowany jako firma IT ani jako przewoźnik taksówkarskiej w związku z tym on koszty tzw. transakcyjnym ma zerowe, dlatego że on pomaga kierowcom kupić samochód określa warunki jak ta ma być samochód natomiast to oni ponosi ryzyko, czyli ryzyko jest w pełni poniższe przeniesione na kierowców ani na Ubera i stąd też tak gigantyczny rozwój, bo jeżeli niczego nie mamy no to w jak gdyby zarabiamy na nas stać na dostępie ani na własności i to jest właśnie ten sukces, bo gospodarka się nim toczą jeszcze pamiętać, że działanie na własności tylko na dostępie do określonych zasad ich rolę tych praktyk krytykowanych przez Ubera jest wiele to znaczy n p. New York Times pisał o takich manipulacjach psychologicznych, które stosuje Uber wobec swoich kierowców konieczne są niezrzeszeni pojedynczy, więc on rozgrywa ich tak, żeby jeździli w miejscach, które im się opłaca, żeby pracowali więcej tak naprawdę wcale nie mają wolności, dlatego że są tak manipulowani albo mają mocno ograniczoną MO co pan jeszcze zwrócić uwagę ja jak pani widzimy są bardzo sceptyczna wobec tej inicjatywy, więc tych różnych zarzutów mogą długo od po różne zarzuty długo mogłabym wymieniać na uboczu możemy dopatrzeć się z różnych dyżurnego punktu widzenia po tak jak powiedziałam to nie jest klasyczny szalik ikonami zapomnimy Otóż duch chodzi o zyski i choć nie o to, żeby maksymalizować liczbę transakcji tylko chodzi o to, żeby maksymalizować przychód w związku z tym jest to klasyczny model biznesowy, który niewiele ma wspólnego oprócz tej Platformy i tutaj się wchłania to to mówię jest to pokłosie tych dokumentów winny, że mamy Platforma to jesteśmy trzecim coś powiedział, że jest nieprawdą Rafał Woś kiedyś no cóż to jest ekonomia chałtury dzik ekonomii bardziej niż Eco ekonomia współdzielenia to ekonomia chałtury, że każdy wykona jakąś chałturę w można w ten sposób tylko powiedzieć coś, o czym mówię to też nie do końca oddaje te specyfiki, dlatego że jeżeli chcemy sobie dorobić i świadczymy nim drobne usługi mogą coś ma ster ku jemy komuś to będzie to jednak 3 ligi mimo wszystko natomiast mówię to jest firma, która zarabia na wzroście przychodów na mobilizacji rynku w związku z tym nie możemy nowość w klasycznym plaż w klasycznym szalik, bo to jest niezgodne, jakby bez ideału i założeniami tego Sień był Piotr był Piotr Szostak w na strony krytyki politycznej recytował Huberta chora, na który twierdzi, że od początku, a Uber zabiega o to, żeby zdobyć pozycję monopolisty Uber cytuje traci rocznie więcej niż jakikolwiek start -up w historii, ponieważ subsydiować przejazdy zdaniem chora na pasażerowi opłacali tylko 4 1 % faktycznych kosztów przejazdu rozdrobniona tradycyjna konkurencja musiała pokryć z pieniędzy pasażerów całość no i chodzi o to, że w końcu tak to było jak gdyby na początku działalności Ubera można się zgodzić wtedy, kiedy jeszcze kierowcy nie musieli prowadzić działalności gospodarczej w tej chwili kierowca jest zarejestrowany w nędzy jest niezależnym podmiotem ono odprowadza podatki, a kierowcy barwioną część swojej i zysków i odprowadzają Uberowi, więc to nie jest tak do końca w tej chwili tak było jak gdyby na początku w tej chwili nie można powiedzieć, że to na tych zaś sam na tej zasadzie i działa, czyli ty, ale faktycznie Uber klient ma bardzo niskie koszty transakcji transakcji to znaczy przez swoje przez swoje aplikacje może bardzo łatwo określić, gdzie stoi wolny samochód i k jak szybkim czasie może może przyjechać po pasażera oczywiście z punktu widzenia klienta to jest inna znów bajka, dlatego że mamy nie korzyści, jeżeli pani korzystała kiedykolwiek Zubera to pani wie, że nie może pani go zamówić za 3 godziny i w określonym miejscu i znów, dlaczego to nie jest klasyczny szalik, dlatego że w zależności od natężenia ruchu będzie się pani zmieniała stawka w klasycznym szalik ikonami nie o to chodzi mamy już tutaj cytowano szczególnie to co się stało po zamachach w Londynie, gdy do niedzieli na zwiększony popyt nagle wzrosły ceny, czyli mówimy o klasycznym maksymalizacji zysku co jest w ogóle nie jest w niezgodzie z samą ideę sharingu ikonami to jest normalne klasyczny model biznesowy dziś dąży do maksymalizacji zysku i uważanie, że Uber to jest przegięcie ikonami jest po prostu krzywdząca dla wielu firm, które powstały właśnie z pobudek ideologicznych, a nie tylko i wyłącznie żaby zmonopolizować LOK jest wielką korporacją wraz z Narodowym no tak i ma na wielkich jeszcze większych udziałowców lub wśród swoich, ale biorąc pod uwagę nie wiem czy potrafi pani prognozować co się będzie działo z rezerw to film łączy z firmą z siłami, które no właśnie działają nowe dla takiego modelu, czyli w sumie klasycznego korporacyjnego, a więc ludzie chodzi o efektywność i zyski oczywiście klienci mają to go od udogodnienie, że dzięki tym wszystkim sprawom, które mogliśmy jest taniej my też przynajmniej w dużych miastach i zwiększa dostępności szybciej można łatwiej pewnie i zorganizować taki samochód nie wiem tak myślę, że ich w tej chwili widać pewne zmiany pewne odstępstwa, bo Uber w tej chwili już nie świadczy tylko włącznie usługi taksówkarskie tylko mamy nowo dowożenie jedzenia w pewne mamy dowożenie świadczeń, a to w stanach Zjednoczonych się ze zaczyna świadczyć usługi medyczne, czyli dowozi pielęgniarki do pacjentów, czyli zmienia się jak gdyby ktoś RN usługobiorca usługodawca, czyli Cooper pozostaje tą platformą, bo on jest tylko włącznie z platformą łączącą usługodawcy z usługobiorcą dlatego cały czas poza realna wizja i za prowizję dokładnie i teraz on jak gdyby przechodzi na inne sfery gospodarcze tam, gdzie niema tak dużych obostrzeń prawnych regulacyjnych podchodzi się pojawiają zmiany regulacyjne okazuje się, że już niema tej niszy, w której on może zarabiać duże pieniądze w związku z tym zmienia rodzaj aktywności gospodarczej to jednak koniec MDM mam nadzieję, że to będzie okazja, bo w ogóle rozmowy o tej ekonomii gospodarce współ dzielenia Unia Europejska teraz pracuje w unii Europejskiej trwają prace nad tym, żeby to właśnie opisać i uregulować, jaką pani wskazać ciekawą inicjatywą, ale w ramach takiej właśnie ekonomii współdzielenia klasyczna i klasyczne to są te w kasach są non profit, które działają też nie dla zysku jest sama osobiście kupiłam ostatnio dla zwierząt różne zabawki kupiłam to z bardzo dużą chęcią na portalu, który 100 % zysków przez el Nacional dokarmianie zwierząt to jest klasyczne non profit, gdzie indziej i klasyczna gospodarka współdzielenia, gdzie ja patrzyłam nie tylko włącznie ile za to zapłacę, ale co się stanie z zyskiem to jest gospodarka współdzielenia prof. Małgorzata Poniatowska jak się ze szkoły głównej handlowej, bo państwo gościom bardzo dziękuje informacje o Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA