REKLAMA

Wybitny architekt rysuje...

OFF Czarek
Data emisji:
2017-06-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa moim gościem jest prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej dzień dobry to serdecznie panie profesorze witamin i wczoraj w galerii w 2 3 -li Wa przywdziała, który tak przy ulica Koszykowej 5 5 5 w Warszawie miałem miał miejsce wernisaż prac pana profesora szukanie zapisu suma 1 9 6 3 2 0 1 6 czy takie Kremla krem nowe zawodowe suchej i 5 0 lat wybranych akurat, ale tak się składa, że różne rzeczy się ze sobą łączą w tej Rozwiń » przestrzeni, bo z 1 strony wystawa prac, a profesora, a z drugiej strony okrągła rocznica istnienia i wydziałach literatury tak not tak jest tak tak nowych stref powiedzmy też z małym opóźnieniem, ale faktycznie tak było Macieja chciałam tą wystawę nawet troszkę wcześniej zrobić, ale ta galeria bok zaczyna działalność mam nadzieję, że nasze stanie, a przy założeniu ma być otwarta dla wszystkich dostępna części część wydziału sztuk jest na parterze wygodnie z ulicy i to ma być zawsze takie miejsce nowych pokazywania różnego typu prac ludzi wiedziało tak samo studentów ba nawet studentami zaczęliśmy jest na wiosnę prac pracowników tak jak tutaj rysunków nie wiem sum, jakie świetne projekty wygrane n p. konkurs gdzieś tam przez kogoś tak, że tak to ma działać natomiast zapytał pan wspomniał pan redaktor tym stuleciu rzeczywiście nowe tak się złożyło, że z miejscową Politechniką myśmy jako wydział architektury byli 1 z założycieli Politechniki w 1 800 piętnastym, bo taka była taka jest data ta oficjalna nieważne Lenina Anny fizycznie i 1 90 1 znamienne w Chechle, ale wiedział on wiedział jak ja tak jako wydziały tak tak ja utożsamiam się jak widać z wydziałem to chyba państwo to ja chyba chyba w porządku jest to tym bardziej że zejście miałem do czynienia, zaczynając studia Nestą tymi najstarszymi profesorami założycielami skoro za chwilę powiem o rysunku to trasa Kamińskiej, na który mnie jeszcze uczył prawda i twórca warszawskiej szkole rysunku architektonicznego, do której na, na którą się jednak powołuje, bo te nauki podstawowe to była właśnie ta warszawska szkoła rysunku architektonicznego niezależnie od pojęcia warszawskiej szkole architektury, bo taką takie taką takie pojęcia też istnieje raczej szkoła niejako nie tylko jako miejsce albo nawet odwrotnie jako sposób myślenia no natomiast tak się złożyło i stąd może to by to takie usprawiedliwione przedłużenie, że pierwszy rok myśmy jeszcze nie byli w tym budynku to było dawnej carskiej gimnazjum ten budynek, który do dzisiaj, w którym jesteśmy zupełnie nieprzygotowany na na wyższą szkołę na Ian myśmy przez rok się tułali po Warszawie nawet rok spędziliśmy na Wybrzeżu Kościuszkowskim tak tam, gdzie jest teraz wydział wnętrz ASP my dopiero jesienią szesnastego roku 19 1 6 otrzymaliśmy budynek na Koszykowej, czyli już szesnasty to była dla nas końcówka stulecia teraz jesteśmy w siedemnastym także niedaleko no i oczywiście ja nawet takim z takiej takiej planszy informacyjnej przy okazji tych wybranych swoich rysunków też zaczynamy od od od szkoły od tej od tej i nauki widzenia nauki zapisują to nazwałem za pisemną architekci rysują specyficznie jesteśmy przygotowani do do przerwy zyskiem do wyrażania rysunkiem teraz jest bardziej na komputerze, ale ciągle rysunek ten odręczny manualną jest ważny w pierwszej fazie nawet pilnujemy jest taka nadwyżka choroba komputerowa nawet studenci zaczynają od razu klawisz Sejm komputer ma swoją sztywność, a nie jest jeszcze może kiedyś prawda podłączany do do jakimiś przewodami z naszym mózgiem zaczniemy razem współpracować znaczy, ale jeszcze tego zaczątki SA nie ta nie ta generacja także także rysunek miast miało zapisać to co się lęgnie najlepszym komputerze, czyli w głowie w głowie jako wizja architektury i gmin i innych stąd pewna pewna uczono nas zawsze sprawności tej trójwymiarowej geometrycznej czytelnej przestrzeni innej mistrzowie takiego rysunku prawda słoniami KNF z z polskiej i Maciej Nowicki świetnie rysował, ale twórca tego budynku, w którym siedzimy, czyli Agory 1 z twórców od Niemców Maciej Miłobędzki jest słynny szkic Agory bardzo dynamiczny, który oddaje fantastycznie atmosferę i rusz się bardzo od wyrwać końcowego jest Super szkicować Super miękkiej taką prawie z węglem, a jest to zgoda taka jak jest zbudowany tak, że to jest ta moneta synteza przekazu graficznego przyszłej wizji architektury kolizje świetnie cieniutką deseczkę prawda, ale są tylko wizja romskie rajd fantastyczne także w wielu architektów tej światowej marki jest równie znanych z rysunku 2, ale oprócz tego, ale to jest rysunek dla potrzeb profesji dla potrzeb zawodach tak tam bardzo ważna, a część architektów uciekał w z taką notebook boczną ścieżkę jak gdyby napisałem na końcu tego słowa wstępnego, że po prostu lubię torowisk w Samarze dla mnie ucieczką troszkę może być arch. Jerzy i nie potrafisz rysować OLT to, o czym chyba w dacie nasza szkoła można, ale nie polecam też inne wyróżnienie ja sam będąc dziekanem zmieniłem troszkę z wpłynęła na zmianę, bo to w końcu nie mają decyzji Alco wspólna jakaś zespołu na pewno zmiany egzaminów na świat jest, czyja jeszcze zdawałem przede wszystkim paszy to było rysunek matematyk, a zmieniliśmy egzaminy do dzisiaj w tym schemacie one działają, że jest jest jest wizja jest wyobraźnia jest na czym takie próby zapisy, które uruchamiają nie tylko sprawność warsztatową taką samego rysunku w waszych na potrzeby narysowania architektury jestem w stanie każdego prawie nauczyć tak tak tak nam taka jest prof. Lech w koszyki zachowała zakład zgłosili się kurczy się w, a redaktor Jerzy wierzch nie potrafią przez nie potrafi tańczyć tego, że nie da zrobić i nie potrafię rysować no moje portrety wyglądają od lat tak samo gładko 2 Krupecki oraz rekordy ludzie bardzo trudną trudną sztuką natomiast natomiast ta ten moment krytyczny suchy na czym ta warszawska szkoła architektury warszawska szkoła rysunku architektonicznego są właśnie przez prof. Kamińskiego, który jeszcze mnie uczył jeszcze napisałem tam tym słowie wstępnym, że przyszedł na drugą moją wystawę właśnie paryskich rysunków sześćdziesiątym szóstym i zło na emeryturze, ale przyszedł wieczorem do startu na Foksal obejrzeć i gadaliśmy długo Paryżu, bo w 2, a reszta też mojego jego 1 z ulubionych miast także innych także to nauczenie jest w tym minimalnym stopniu po to, żeby zapisać wizje to to co powiedziałem to nie nie uciekam od tego jest jest to możliwe dzisiaj jeszcze wnukom komputer bardzo wspomaga w drugiej fazie zapisów wizji prawda sprawność rysunku tej wizualizacji komputerowej dzisiaj na fantastyczne, ale do drugiej fazy życia najpierw to to po pierwsze, nowy to co powiedzieliśmy najpier w w głowie prawda potem w cyfrowy zapis idei, a potem dopiero dalsza część ta jak rysują architekci albo 1 z nich, czyli prof. Konrad Kucza Kuczyński można się o tym, przekonać w galerii w inny z wydziału architektury Politechniki warszawskiej przy ulicy Koszykowej 5 5 5 5 i szukanie zapisu suma 1 9 6 6 2 0 16 pięter prace część z nich miał okazję podziwiać niedawno w Kazimierzu widzieliśmy szarad ta to były także te, ale i tak chyba nie umie rysować, ale jest pan fanem rysunku oczywiście za tak no tak nośna z zazdrości, a od alei uwielbiam uwielbiam n p . te będą nas ominie cyklami, bo dla naszych oczach Łęczyca laudację na start na poczet nasza Suwalszczyzna pięknie wyglądające na kolej na Suwalszczyźnie to kto to co 2, o co chodzi nowojorski klimat oddający właśnie zjazd Łoś 0 i stadionie rozmowach z 2 ciśnienie Totentanz cały magnez nowego Jorku no o Kazimierzu wspomnieliśmy to aż taka pana miłość to ono siedzę tam bazę dużo czasu tam spędzam Sun Jimi miano, które cudowna, ale pan dostać zmieniono także przetworzona jest taki Manhattan trochę w wiele lat temu zrobiłem z kolei na Politechnice wystawę obok siebie nowy Jork jesień wymieniana, bo to są to wie, że notes mieszkalne prawda was obronne obronne także to zestawienie tutaj teraz dzieliłem dystans, ale niedaleko jest także może się kojarzyć się bardzo bardzo ładne skreślenia pana redaktora, bo rzeczywiście znaczy jak napisał gdzieś tam, o czym wiadomo no ja robię w naturze olbrzym gigantyczne ilości szkiców tam sam powiesiłem ostatnie tamże Rodos prawda potem w warunkach pracownia analiz dna powstają jakieś grafiki 3 czy te duże rysunki prawda sędziemu miano cudu w 70 tras to prawda duża duża plansza także w warunkach na ulicznych w zlewni jest to niemożliwe także i tak pracuje, chociaż większość architektów bardzo często pracuje robi i jak gdyby na miejscu ten ten ostateczny jak gdyby za ich spraw tzw. liście tym na świetnie są na świetnie jak realiści ta się ta szkoła rysunku się przed w tej chwili jak gdyby nowa siła siła koloru akwareli jest bardzo bardzo bardzo duża natomiast no ja pracuję trochę inaczej jednak czy mnie to bawi bawi znajduje przyjemność, jakby w przetwarzaniu zapisu poza tym czasami dystans czasu dobrze robi inaczej zapis na żywo zapis w głowie, bo w końcu też to się to się nakłada w potem refleksja na temat atmosfery na temat napisałem emocji, bo to jest emocjonalne odczytanie jakiegoś miejsca jej stać tam, gdzie są jacyś ludzie jak dodaje mocy do miejsc do grafiki do architektury powrócimy po informacjach Radia TOK FM prof. Konrad Kucza Kuczyński z państwa mają goście informację o dziesiątej 20 już za kilka minut po informacje zwracam prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej z państwa moim gościem wystawa grafik pana profesora do 10 października można oglądać się z galerii wydziału architektury Politechniki warszawskiej przy ulica Koszykowej 5 5 nie wiem panie profesorze czy trafnie to czytałem może to w podświadomości, a może świadomości sporo tych grafik pokazuje miejsce zarówno naturę, jakiej architekturę i wybrał pan takie miejsca momenty, które są piękne, bo wspominaliśmy o Suwalszczyźnie, a jest przez także Toskania ziemia święta czy piramida słońca z 19 8 5 roku, a jednak Meksyk to także piękne miejsce i patrząc z na te wszystkie miejsca w osi łączy je 1 rzecz, że to są cudowne piękne miejsca także piękna architektura, jeżeli zostawimy naturę to jest piękna architektura i nie wiem czy gdzieś podświadomie nie ma już takie połączenia i żalu smutku, a jednocześnie nadziei żalu smutku, że tak jest pięknie, ale nie u nas, ale nie w Warszawie i nadziei może ze może kiedyś tak będzie też będzie rysował graffiti o jakich warszawskich placów albo zakamarków mówiąc słucham jak to jest pięknie, a na razie każdy pies Buddy i 1 nietrafiony projekt pogania drugi o zaskoczył mnie tu pan w rzeczywiście nie mam czy Warszawa to prawda mam za sobą również grupuje Tacyt BTC nie są naturalne gdzieś jadę na wakacje prawda czy nawet na specjalnie do Wenecji na 3 dni tylko rysuje Gran der Sara prawda potem z tego powstające szkice montaż takich jak Gaga Meller no, a mniej drewna i Niemiec na czym tak także inne nie ma cyklu Warszawa, chociaż mam teczkę szkiców warszawskich ale, ale jedno to problem duży jest to raczej nie w komputerze tak rysuje pan z tą ton to każde miejsce może być Sobalę tematem to po pierwsze, także może kiedyś dojrzeje do Warszawy wydechem co to będzie to Niewiem Niewiem może pójdę gdzieś na na jeszcze resztki resztki Pragi porysować radaru są miejsca magiczne przez przez swoją taką ucieczkę od obecnego czasu prawda, że to nie jest 2 0 17 to jest 19 3 0 trzecie 1 90 0 trojga 3 warszawskie galerie handlowe to cykl Senat inna nerwy no to może to on, ale to nie ja Hamlet w natomiast nie także nowy Ford 1 czy powiedziałem, że każde miejsce może być tematem wspomniał pan Suwalszczyzny, ale jedne studia, ale wspólnie tytuł Podlasie Suwalszczyzna z po osiemdziesiątym pierwszym roku powstawał wydział architektury w Białymstoku zaczynał się w ogóle czy Politechniki białostockiej zakładali ludzie Warszawy jeździliśmy pociągiem cały przedział był pełen świetnych ludzi prof. Zielińskiej Ignatowicz te wielkie nazwiska architektury jeździli tam zakładać wydział ja ja się do tego zostałem dołączony ne i nagle to Podlasie, którego nie znałem prawda Podlasie równina dziś jakieś laski Stogi siana słomy prawda tam z taką specjalną konstrukcją kryjąca i tam jeździ jeździłem tam co tydzień na 2 dni naj po drodze z pociągu szybkie szkice prawda potem grafiki i tam powstał cykl Podlasie czarno-biały, który nagle dla mnie samego był odkryciem, że taki nijaki temat wkładu not Mazowsze tak samo jest czasami miejscami płaskie, ale można znaleźć metodę zapisu tej atmosfery nawet tego tego smutku czasami Podlasie jest takie sentymentalne twardzi smutne, że mamy koleiny, a Marlowe jest taki jest państwo smutne to takie mamy smutne ale, ale też smutek graficznie można przekazać znaczy znaleźć znaleźć zapis tego nie stukają powiedział Szmal malować rysować Wenecję prawda czy Sun wymieniano to są rzeczy ekstremalnie po pierwsze, charakterystyczne, a czy od razu się coś narzuca nawet czasami jest to przesada ta Wenecja, którą zrobiłem strasznie kolorową także smakują czytałem taką czerwono złoto żółtawą prawda ona jest nasycona kolorem przecież jest cała ta nie jest Warszawa, która powinna być taka jak piaskowiec jak Sejm jak MDM prawda ten koloryt spod tak jak pan wpadł też jest 5 białych prawda jest też pięknie także Atu nagle Wenecja czy Sandy zmienia no to bierze fantastyczne charakterystyczne także to jest samograj w sensie na zlecenie czy Toskanii tak to są to są was jest tak jak ja mówię za ładny jak bardzo długo i w ogóle z Kazimierza nie rysuje tej wielkiej zabytków zwana jest fantastyczna robię pomagam mamie robiłem jakieś tam uzupełnienia we wnętrzu prawda ale, ale poszedłem w wąwozy w wiele z nich pejzaże na Wisłę w dach prawda, czyli czy nawet odpryski tego to tej całej urody Kazimierz, a także także my nie korci właśnie znajdywanie takiego tematu, który jest wszędzie może właśnie dlatego kiedy wrócę do Warszawy nie będziemy się chciało już jeździć, ale ciągle gdzieś jest także także także tu tak, gdyby nie miałem to podsumować, że nie ma nie ma nie ma chyba złego tematu są są miejsca bardzo piękne, ale zniewalająco, a ja są miejsca, których ja się boi rysować n p. non est do do pewnego stopnia to co powiedziałam nie zrobiłem nigdy w wyroku na farę w Kazimierzu z rynku zna pan przecież tak bywając w Kazimierzu każdy ja siadam na rynku i patrzy nie narysowałem kamieniczek pod Krzysztofa Mikołajem wysiadam pod Car PMI, a mam chwilę czasu zawsze idę na na spacer też, bo to w środku tygodnia jest pusto prawda w normalnym małe miasteczko prawda żyjącej i się serce tym widokiem na, a aż boję tego narysować w tym nie umiem może kiedyś zrobię taki krzyk tych pięknych kamieniczek 2 prawda, bo to jest też opowieść ale, ale na razie jeszcze tak, że są takie miejsca, które w, które które, w które aż aż przerażają swoją urodą mienie w Wenecji rysowałem uboczne takie zaułki kanałów prawda my takie byle jakie realnie, a nie plac Świętego Marka, który znowu z ja tam staje siadam przy kawie siedmiogodzinnej się nasyca ME urodą tego miejsca także to są to są chyba tego typu na takie właśnie jest spojrzenie na świat, który jest tak naprawdę urody świata się nie da zapisać na pewne każdy zapis graficzny to jest też mała cząstka tego co rzeczywiście istnieje przecież każde miejsce to nie tylko zapach to jest to jest powietrze to jest nawet za tak właśnie prawda każde miejsce Paryż inaczej pachnie niż na wyjazd prawda inaczej inaczej pachnie czasami śmierdzi Moskwa czy przy czym Petersburg prawdę w Amsterdamie bardzo Arek ma względem jest charakterystyczny rozdano zaleje albo udziału w muzeach dodaje Manalich ładny zapach moczu tak Polska jest drogo to sam dokładnie na to, ale przecież to jest miejsce jak to on tegoż interesuje prawda w Wenecji czas ludzie mówią o śmierdzą kanały ja mam ja czuję ten zapach nie chce wejść tak jak jak jak dobra woda prawda kolońska syczy, ale AAA, ale dla mnie jest to zapach, który akceptuje po prostu jestem w Wenecji zapachy kolory tej wody prawda miasto nie przeszkadza także tak, że to jest to oczy czy Paryż ma swój zapach prawda pierwsza przyjechała do Paryża kre w w dziwnej Polski lat sześćdziesiątych prawda i nagle dla mnie Paryż do dzisiaj mam zapach dobrej kawy i dobrej benzyny, bo Nesta benzyna tamtego czasu, bo wszyscy jeszcze niedoszacowane wzdycha Thomas Lemar niech po prostu miasto pachniało pachniało dążą benzyną i dobrą kawą myślę zdobyły takie studenckie sposoby mniej, ale z powiek fakt chorych guzy pragnienie to nie ta nie aż po co się dzieje śmiech na skojarzenia, ale nie, ale nie żadne bagietki croissanty Konstantyna i co znaczy, ale żadnych lożę Boulanger tak nie oczywiście bolała, że z zapachem prawda rano prawda Croissant bagietki kawa tak oczywiście benzynę, ale mówi o całości nie 1 i kolory i świat naprawdę Polska była blaszana prawda tu nagle Konrad prawda od lotniska jednak zobaczyłem kolorowe tt obsługi prawda samochodzik z sobą kolorowy ekran także także, ale to są, jakby wracamy do tego że, że jestem zwolennikiem od odczuwania patrzenia zapamiętywania znaczy zawsze ma w głowie jakieś obrazy, a które się nie dają narysować to suma kar to nie to, że ja to stąd wiele konstruujemy skaczemy pomiędzy wydziałem architektury Politechniki warszawskiej i też pana twórczością i raz skaczemy znowu do wydziału Politechniki Stolat plus goście już bez Stolat i gdyby pan napotkał na ulicy przypadkowego przechodnia i i bezawaryjnie, by rozłożyć Stolat i co i co i co z tego mamy i na wysokich graczy nie chce to nic artyście reklamować oraz rozwalić tak dobrze nie dokończy książkę taką, która jest wynikiem na 4 takich prac studialnych takich prawie obowiązkowych dałem tytuł twórcy i dzieła warszawskiej szkole architektury, czyli jak, gdyby książka nawet rubaszne o dziwo, już redakcyjnie w tej chwili robimy korekty na, która ma odpowiedzieć na pytanie czy osiedla, które pan coś co dała szkoła na czym w postaci dzieł, ale w szkołach tych, które w, jakie dzieła od od pierwszych absolwentów pierwsi absolwenci w 19 20 drugie rok wokalistki Pniewski to był pierwszy rocznik Cardozo pieski zastawie prawda i Sejmie sądy należ nieprawda i swoją piękną znakomitą wille wokalisty WSL mieszkaniówki prawda potem Lacha rent prawda i Szanajca ze swoimi znakomitymi obiektami w czasie cała Warszawa jak zrobię to zestawienie, bo książka opowiada o o wydziale poprzez dzieła i ludzi i profesorów i absolwentów znanych prawda wspomniałem jest okazyjna Maciej Nowicki prawda no fantastycznie rysujący się plakaty Nowitzkiego jeszcze przed wojną robiono najpier w zasłoną plakatami prawda apotem dopiero się okazało, że jest również wybitnym architektem noc w skali światowej i to aż do, a kończy to ono najmłodszą generacją najmłodszych absolwentów często też nauczycieli prawda, którzy na budują Warszawę do dzisiaj prawda moi absolwenci zabili może on katyńskie, które doszło tam bardzo wysoko w konkursie Miesa van darowane prawda to są ci najmłodsi Mostafa Robina nam na Pradze Rebel one prawda cały cały ten wielki wielkiej Nowa Praga prawda jest dziełem tych najmłodszych i t d. tak działa 8 kursować starą mogliśmy tolerować takie też go chodzi, żeby coś tam została także tak żyli w jak gdyby Sobala chyba podsumowanie tego znaczy oczywiście szukam cech szkoły bo, bo zakładali ją praktycy to była zbieranina zbieranina w pozytywnym sensie absolwentów parszywa dwunastka no tak, ale to było to byli absolwenci najlepszych wtedy szkół nowoczesny w w czasach przed zaborem nie było szkoły nie było ani w Krakowie niezasadnie było w wydziale architektury ani się uczyli w rosyjskich religia Petersburg Moskwa to były znakomite znakomite uczelnie to był dar musztard Zurich wymieniam te szkoły, z których po Paryż prawda to są te szkoły Europejskiej Super znane, który jest absolwenci zakładali wydział dobry praktycy prof. dostawali w trakcie w trakcie nauczania tak, że z 1 strony to była to jest szkoła i do dzisiaj szkołom praktyków są szkoły świecie w wydziale architektury, które książę Walii założył szkołę bardziej teoretyków rada historyków na my jesteśmy szkołą i tak było tak mnie uczono prawda nauka u nas to to siadałem przy Stępniewski szlacheckie prawda i pokazywałem jak myślę o architekturze domów dobre złe prawda taki czyn i tak jest dzisiaj teza dzisiaj mam konsultacja trzeci będą przez przez 2 godziny gadania złe dobre, że dobre złe czy tak nudne muzea robotem czemu z wprowadzoną, ale nie to znaczy to jest, ale z łopata miotła miotła w dacie to na czym to jest w uproszczeniu dobry znak Bobo gadamy o 1 z MON może to jest początek czegoś dobrego prawda zmiękcza to jest zdrowy mówi nie jest dbanie o pływanie w toruńskim zoo chce w dobre złego po informacjach Radia TOK FM w informacje z 2 minut dziesiąty 4 0 prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej jest państwa i moim gościem na, skąd pociągi prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej z państwa mają gościem solowa profesora do 10 października tego roku z galerii wydział architektury Politechniki warszawskiej przy ulica Koszykowej 5 5 kanie zapisu w 1 9 6 3 2 0 16 suma znalazł pan zapis nie po 2 latach nie jest ich nie je właśnie właśnie jest słabością pewnie pewnie, a słabością to jest prawda no i widział panele to jest jest 15 wybranych fragmentów 15 cykli one są bardzo różne, jakby z punktu widzenia takiej takich krytyki artystycznej to jak wchodzę na na wystawę znanych osób tych prawdziwych zawodowców prawda ja jestem schematom no jestem architektem przede wszystkim rysowanie jest on jest przecież uboczną mama amatorską no niedzielne rysownik i dziennym, ale czy na tle tak chodzimy na wystawę wielkich twórców to oni są jednoznacznie prawda w Jadwidze potrafią określić cechy niż Nowosielski był prawda nawet jeśli były różne tematy nawet z jej strony były pływackie z drugiej strony były fantastyczne religijne zaczęto to warsztat był ten sam jak tego nie umie ja dlatego jest to szukanie jest takie otwarte 3 otwarcie otwarte stwierdzenie, że już, że nie wiem jak MOL może tak ma być może w wypadku miejsc te zapisy mogą być różne niejednolite, a tak ma być najpierw zarzucano, że jest tak bardzo się podoba na czym to część ludzi ci, którzy oglądają jak gdyby często były jakieś tam przy okazji tych poszczególnych wysta w to mówią, że to jakiś tam znajdują cechy wspólne no musi tak być na tyle szukanie to on to może tak źle zabrzmi w kontekście naszych 100 lat szkoli tego tego co ocenie w szkole, bo bomby jak mówi mowy w dziale jeszcze przed chwilą to to nie wspomniałem z jej strony jest jest to nauka praktycznego zawodu to jest ten główny cel szkoły, ale z drugiej strony jest to łączenie i to była druga cecha łączenie jesteśmy na Politechnice prawda częścią Politechniki techniki ze sztuką i to bardzo tak w sposób wyrazisty humanistyki mamy dużo historii architektury historii sztuki rysunku, a z drugiej strony no czad to zbudować jej konstrukcja i t d. i tak też jest wyrazista cecha naszego wydziału naszej szkoły warszawskie szkoły te, w których ich rejonie mają co im na tak szkoły tego nie mają każda ma inaczej Kraków mówimy o krakowskiej szkole można teraz można wpaść tam woda mówi Maciej dzisiaj nie dzisiaj właśnie w tej swojej pracy, którą kończy, mówi że coraz trudniej jest globalizacja nie nie ma co ukrywać nowym nasi studenci ciągle około 10 % jest w świecie prawda w każdym roku z każdego rocznika prawda mamy kontakty liz amerykańskimi szkołami i siedzą i Holandii się dzwoni i Szwajcarii prawda w różnych miejscach w ramach Erasmusa tych różnych programów wymian oni, iż eutanazja przywożą na najlepsze miejmy nadzieję najlepsze schematy architektury Europejskiej czy światowej także globalizacja jest mniej nie dzisiaj warszawskiej architektury nie jest tak duża tak czy tej warszawskiej w słowie z cechami tożsamościowym i Adam można powiedzieć, że architektura w MEW w piaskowcu czy, w czym w złocistym prawda Pęczaku prawda jest warszawska no bo jest jest to kolory materiał ale, ale to nie wiem czy to wystarcza no no właśnie, ale swoją pan o tym, że studenci i czy absolwenci i jeżdżą patrzą obserwują i wracają i to jest takie trochę globalne co właśnie z tym lokalnym kolorytem co COS projektowaniem, bo myślę sobie też o niektórych takich sztandarowych budowlach budynkach, które powstały w ciągu ostatnich niemal 2 0 lat w różnych polskich miastach przecież z niemym sale koncertowe, które powstały w Szczecinie czy w nów we Wrocławiu można, by przenieść do Poznania i Krakowa przecież to żaglowiec Libeskinda można, by spokojnie Kos lewica w Sopocie inni, by się zorientował zapłaci może nie zobaczy niech mają swoją wiarę, choć Lech UKS zalew zaintonowali Monciak, a tak no tak no to Total to prawda i teraz trzeba się właśnie Makowskiego oraz w taki styl, że każdy mówi odkryto to jest Poznań patrz malware jest Poznań to o to jest Białystok to czujesz to Białystok coraz trudniej, a czy tak inaczej my ja jestem wychowany w nas jednak dość dawno mówiono o tej o tej w czasach szkoły prawda obserwujący to wszystko odnotował może z 1 strony jest to pewien żal, że się to kiepsko udaje się coraz trudniej udaje natomiast na czat to przyjąć w co do przyjęcia, że to jest cecha cecha ta globalizacja jednak jest we wszystkim prawda ten także bardzo nieliczne są chyba przypadki takie tożsamościowe architektury na ile, ale sporo plomb w Warszawie jakichś uzupełnień one się co sam nie wie na rogu Hożej poznańskie prawda zrobiłem w tym warszawskim kamieniem z proporcjami okien, ale takich takich jest dużo prawda opieka dentystyczna to robota no to trochę lat ta droga wolna jest ona nie bo o co chodzi no i utrzymanie tożsamości jest bardzo trudne czasami przez tak przez wyciszenie przez pokory chciał być pokornym żeby, żeby coś zrobić to samego i część architektów uważa, że to jest pewien pewien minus w profesji prawda, że ja robię coś cichego nie zauważalnego pra w do tożsamości mówimy fakt, że od oto skład zawsze tu stało, a to zbudowane rok temu, a do takiej taki odruch jest nie wszystkich twórców zadowala czasami twórcza ona chce zostawić swój mocny ma akcje mocny akcent, ale świecie są przykłady przykłady i świetne w Paryżu nad kanałem na bilet Fischer zrobił 1 z pierwszych wczesnych takich swoich siedzib butów Andre paryską kamienicę ze współczesnym detalem tam pierwszy raz takie wydruki aluminiowe, które potem na giełdzie są prawne giełda się do rzeczy jest to samo, chociaż mas współczesną tkankę chociażby przez wysokość jest gabaryt prawda mówi warszawskiej giełdzie czy są znajdziemy niewiele biblioteka Śląska dobra Marka ceglaną do partii to jest też tak tak to z tyłu znacie prawda, że tak tak na dom partii BNF w sąsiedztwie także także są przypadki, ale jest tego coraz mniej rzeczywiście jest tego coraz trudniej, ale chyba się czas z tym pogodzić pogodzić, ale oboje mieszkańcy muszą się z tym pogodzić, bo nie ma innego wyjścia tak tak nogą usiąść na rogu i płakać nad tym, ale czy architekci powinni się z tym dojazd na czas wykładowcy czy szkoły architektoniczne uczelnie one się z tym pogodzili, ale też pewna filozofia czy zawsze zawsze architektura i przestrzeń szczególnie mówimy o miastach prawda ton to narastało zawsze było narastanie tylko to narastanie mogło być na zasadzie kontrastów wtedy wtedy nas to boli prawda wydaje się, że żaglowiec Libeskinda jest kontrastem, jakby na to nie patrzeć prawda budynek pijana na placu Grzybowskim jakoś tam się mieści w ogólnym ogólnej atmosferze, a nawet budynków wysokich prawda, a ten żaglowiec nas też się tutaj jeśli mówią detalu, który tam jest kiepski prawda warsztatową nie jest on jest nie niezdarny natomiast czy tak powinno być no no i byłych chcieliby je za moja generacja chcieli chciałaby to widzieć jesteś jeszcze na zasadzie właśnie tej szukania tożsamości szukania wspólnego mianownika są przykłady innych mannę od takich no 1 z 2 największych nazwisk w Hiszpanii prawda wiele obiektów robi bardzo bardzo nawiązujących bardzo tożsamych prawda nawet rozbudowa rozbudowa Prado żabią rozbudowę Prado w Madrycie jest bardzo bardzo nawiązuje do jakiegoś języka taki tożsamości właśnie tej tej ich tzw. czerwone ceglane używane także praw mnóstwo jest takich przykładów które, które szanują to podejście to do tożsamości Kazimierz, który pomieszkuje i próbuje coś tam robicie bardzo trudne, bo on musi być tożsamy tam tam nie ma nie ma nie ma nie ma dyskusji nad na tym prawda nawet nawet Stelmach, który promował tam zaproponować tak jak to, żeby fantastycznie w Żelazowej woli prawda wpisał się nową tkanką w starych zespół udzielane w Kazimierzu nowym został oprotestowany mimo ich zdaniem bardzo szlachetny harmonijnej współczesnej architektury, czyli nasta w Kazimierz no i kardynał nie wymaga tego kazimierskiego języka prawda kazimierskiej kamień najchętniej gont na dachu prawda kawałki tynku prawda i już i ich tego czas zabić architektury i czuję, że ktoś w końcu dostanie ich centrum handlowe nie nie Gniewa się, chyba że zaraz mnie na odlot reż bez względu na na drobne uchybienia to Kazimierz bronienie na broni się tożsamością jako diakon dlatego ludzie tam rzekłem wygląda do tego miejsca może właśnie, dlatego że leśniczówki zaczął ten język tożsamościowy chociaż, chociaż po swojemu, ale ale, ale było to Kazimierski jest to Kazimierski tu nie ulega wątpliwości także sądy są wzorce i tam w w nawet nawet zespół Kuryłowicza, robiąc w Gdańsku hotel Hilton prawda współczesny technologicznie to są to próba marzy o piąte tak gruba kamieniczek prawda kaczyzm jest jest to bryła rozbita na bryła rozbita na na nas na strukturę kamienicy może całość czyta się prawda, ale są to poszczególne kamieniczki to jest tak jak ja sam w Kazimierzu Siciński 5 kamienic połączył 1 obiekt, ale z zewnątrz przestrzennie sąd kamieniczki także pojedyncze na stronie bilety dziś Śląskiej te ceglana taka świetna jest to też Śląsk jest ceglany prawda także tożsamość zawsze na wykładach mówiąc o tożsamości, bo często często to to o tym, mówię, bo uważam no jestem zwolennikiem tożsamości to co do na pierwszym miejscu z materiału gdyby, gdyby był nakaz owo wtedy jest w Jerozolimie nakazowo ten daleka mięsną wyciągany Wapienicy cała Jerozolima jest na tym Kamieniu prawdę w Kazimierzu jest prawie prawie standardem jest też ten sam wapień Kazimierski prawda także materiał daje Paryż cały Paryż uznał most z wapienia te wyrobiska są problemem, bo stworzyłoby wielkie czas aż taką wizualizację n p . jak wyglądałaby Jerozolima, gdyby tak swoje ręce dorwali ją polscy deweloperzy architekci w szkolnych ła w wstydliwy obraz raczej z nimi od kilku sama Gregora no taka lampka vis-a-vis ściany płaczu jest z lat siedemdziesiątych zrobiony przez zespół w znanej irlandzkiej Barton korale Andante te nazwiska taki hotel stosownie do modeli w stanie tego on jest oczywiście z tego samego kamienia i raz Zielińskiego nazwijmy to natomiast nie profesjonalista to myśli, że to jest budynek stał zawsze jak pierwsza liga zobaczymy fantastyczne współczesny detal ogółem datować na lata 70 8 0 tak, że to jest ta to jest ta sztuka, wykorzystując cechy tożsamościowe zostawić ślad swojego czasu znowu problem, jeżeli mówimy w Warszawie to problem Warszawy polega na tym, że ona straciła swoją tożsamość nikt z nas jest chłodno rodząca się, że pojazd został żeglarzem i potem właściwie była stworzona Kity nas tyle ile kosztuje mniej narażony był nasz taki sztuczny zrobiony z różnych, a do tego jeszcze są z tak i Stare Miasto żyje osiedle robotnicze ładnie przyrządzone stworzył taki jest nam nasz my nie zawsze Żalno, bo jednak największym osiągnięciem architektury Warszawskiego międzywojnia, a nie ulega wątpliwości to była architektura należy się kojarzyło po wojnie not not na tak, ale nawet 100 zagrała polityka prawda natomiast obiektywnie patrząc z punktu widzenia profesji to doświadczenia osiągnięcia nie dość szeroko osiągnięcia architektury międzywojennej prawda żoliborskiej TW, ale nawet budynków rządowych prawda i Sejm i t d. tato tato była warszawska architektura to, że to nie pociągnięto potem po wojnie w polityce można go nad polityką tak oczywiście, ale ale, kto to jest ale jakby na to nie patrzeć na odnowę chociażby koloryt MDM nie jest urodziwy ciągle jest jak gdyby wykorzystywany funkcjonalnie dziś wydaje ale, ale przynajmniej ma ten sam warszawski kamień prawdę bardzo dziękuję panie prof. prof. Konrad Kucza Kuczyński z wydziału architektury Politechniki warszawskiej był państwa moim gościem wystawa grafik pana profesora do 10 października ne w galerii wydziału architektury Politechniki warszawskiej przy ulica Koszykowej 5 5 w Warszawie dziękuję ja też dziękuję informacja o godzinie jedenasty po informacjach praca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA