REKLAMA

Niemka i Polka opowiadają o przesiedleniach w filmie "Mój dom"

DOK TOK
Data emisji:
2017-07-03 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:03 min.
Udostępnij:

Bohaterkami filmu "Mój dom" Magdaleny Szymków są Polka i Niemka, które tuż po wojnie zostały przesiedlone. Jedna opowiada o tęsknocie, druga o doświadczeniu życia w cudzym domu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
k do okna Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy audycje doktor w każdy poniedziałek o godzinie 14 4 0 rozmawiamy o filmach dokumentalnych w Sydney w firmach, które za darmo możecie oglądać w internecie na portalu diody gratka PL w ramach takiego projektu o dokument na amen co tydzień w studiu Radia TOK FM spotykamy się dokumentalista -li moim dzisiejszym gościem jest Magdalena Szojgu dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiać o filmie dokumentalnym mój dom ten film właśnie Rozwiń » za darmo możecie już znaleźć w internecie film sprzed kilku lat, gdy czasami rozmawiamy o filmach starszych czasami o filmu o filmach młodszych wielokrotnie nagradzany w ten film, który podejmuje bardzo ważne inny temat ten, gdy wojny widzianej oczami kobiety, ale też przesiedleń i też innych zawirowań historii, w których musi się odnaleźć po prostu niezwykłe inny człowiek zacznijmy jednak z tego, że jest to twoja bardzo osobista historia znaczy ten tytuł mój dom nie jest tytułem bardzo abstrakcyjnym jest to konkretnie twój dom tak to jest dom, w którym się urodziłam w tym się wychowałam w Szczecinie w dom, w którym wysłuchiwała opowieści mojej babci Janiny 1 z bohaterek tego filmu o tym jak wprowadzała się do tego do tego do tego domu, a jednocześnie asystowała ten Niemką, którą muszę się z niego wyprowadzić, a więc te opowieści mojej babci towarzyszyły mi od dziecka w nie słyszałam o tym jak babcia weszła do tego od tych pokoi dla tej kuchni, gdzie została garnki i inne winny jest wyjście z obiadem przygotowanym czy pościel meble sztućce płacząc razem z tymi Niemkami był jej historia była równoległa ona zostawia swój dom słów na Wschodzie dzisiejszej Ukrainie wyjście wysiedlona przeze mnie przez Rosjan na Syberię, więc jeszcze Rosy tych tych kobiet, które się stykały w tym domu były zawsze dla mnie inny no ale były zawyżane czeka czeka ciekawe tak wszędzie, gdzie te doświadczenia się krzyżują było wyrośliśmy nasze pokolenie w takiej narracji dobrych i złych tak dobrych Polaków, którzy zwyciężali wojny złych Niemców, którzy nas zaatakowali ją przegrali ponieśli klęskę, więc zasłużoną karę, ale na tym poziomie takim ludzkim takim kobiecym właśnie inną to była zawsze czas ta sama historia 2 to samo cierpienie za samo porzucenie to to samo wygnani i choć stroi deportacje jeszcze nie widniał na szczęście w ciemno mało chyba 10 godzin była piąta nie pozwolili radni lalki brać nic żadnych żadnego na trzcinie nie wolno było brać nawet wiadrami można było jeść ani talerza, a niski nic kompletnie tylko takie rzeczy, które w Anglii do ubrania dentysta kawę bezsilność, bo nie masz w zasadzie wpływu na swoje życie nie może samodzielnie podejmować decyzje po prostu ktoś przychodzi mówi Okaj będzie 5 minut na spakowanie się nim życie nic ze sobą zabrać 2 babcie mówi na początku realne, że nie pozwolili nawet lalki zabrać wtedy, kiedy prześwietlali ich na nas na Syberię w i nagle tracisz kontrolę nad swoim życiem okazuje się, że nie możesz podjąć żadnej decyzji, która była w swej przyszłości zaważyła także dysk tych kilka poziomów in tych scen poziom tej wielkiej historii polityki tych wszystkich kontekstów interesów, które decydują o losach mas Anna i w pewnym momencie szczególnie kilku nastu 1 0 latach po przepracowaniu niektórych rzeczy tych traum wojennych dochodzi się do tych historii jednostkowych z tej masy wyodrębnia się człowieka i zaczyna się skupiać na jego takiej indywidualnej historii ich i właśnie o tym jest ten film jak opowiedzieć przez los mojej babci Anny Marii Niemki, która mu się ze Szczecina wyjechać tak naprawdę kontekst tej wojny co było cumuje jego efektem był efektem tej i każdej innej, czego dzisiaj chęć widzimy skutki na Wschodzie na bliskim Wschodzie i są po prostu wysiedlenia sumy są inne są kobiety które, których dzieci niż samotnie zazwyczaj muszą muszą się zmagać się z konsekwencjami decyzji tych wielkich Empoli upolitycznionych inni na decyzji Annę wydaje mi się, że ten film, mimo że powstał kilka lat temu praktycznie z każdym rokiem nabiera aktualności prawda i to nie przypadek, że oni dzisiaj jeszcze ciągle mówimy, kiedy i, kiedy ja ten film robiłam on dosyć kontrowersyjny tak ponieważ, pokazując inne losy Niemki która, która mnie stała po tej stronie wojny, której zaczęła a, przypisując je również cierpienia i ich los Portowa deportowanych jak wszystkich tych, którzy byli poszkodowani wojną było dosyć ryzykowne i mija się tego trochę obawiałam, ale wydaje mi tam pojawiał się takie głosy wtedy Ateny po mandat już Larsen 2 już na etapie pracy w początkowej prac nad tym filmem niż był ten nóż, gdyż pojawiały się kontrowersje i do dziś się one są to zależy, gdzie ten siłą jest pokazywany był ich w Polsce i za granicą wbre w pozorom ja myślałam, że ten film zostanie dobrze przyjęte w Niemczech, ale on też jest tam politycznie niepoprawny bezwzględna Eriki Steinbach ze względu na różne takie konotacje ten polityczny, których Ennio o oddawanie głosu tym który, którzy ucierpieli z powodu przesiedleń daje też nie jest dobrze widziane, ale i przechodząca w coraz wyższy poziom abstrakcji uniwersalność tego filmu dochodzimy w soczystej opowieści o 2 kobietach, które straciły dom i nigdy do niego nie wróciła, jakie są tego konsekwencje nie tylko jeśli chodzi o same bohaterki tej historii, ale przez tytuł tej opowieści, a też mnie, która za tym filmem stoi, jakie są konsekwencje kolejnych pokoleń pod traumy wbrew pozorom są przenoszone jedynie przypadek, że ja w tym domu, w którym mieszkałam tak czułam, że nie jestem mimo wszystko się wzięła się do mnie wiesz bardzo interesuje jak element Anna i jak czujesz się nam urodziła się w tym duchu wychowywała się w tym domu, więc to jest błąd faktu twój dom, a z drugiej strony SN nie mnie nie da się przejść obok obojętnie wokół tego jak chyba co mówię w tym filmie, że ktoś inny ten film pogląd ten dom pobudował tartak i wierzyć to były takie sytuacje, w których piesi n p. obiad nagle trafia dziś widelec ze swastyką tak i widelcem nikt nigdy nie chciał z nas jeść, bo był bardzo duży chętnych chętnych było zgodne z, ale nikt nie miał odwagi go wyrzucić on zawsze w tym naszym serwisie gdzieś tam boję się komuś przypadkowo je dziś przy obiedzie trafił na to są obrazy tak ukrzyżowanie Chrystusa n p. z niemieckim oraz strefę wisiały się mojej babci dalszym ciągu AM więcej zdjęć ta wspólnota czy kultury czy religijne i tego zamieszkania to są mury to są cegły, które ktoś jednak po drugiej postawi też będą się opiekowały, więc to czuć czuć i zamkniemy się też z tego powodu pojawi się w filmie pomysły, żeby przywołać tamte czasy archiwaliami, bo to nie jest taki czysty dokument obserwacyjny 3 czy opowieści o historyczne tyko też wykorzystała w nim archiwalia w PIR wujek brat, więc resort tego filmu odwiedza miejscową wcześnie o nich nie wiedziałam w Szczecinie jest mnóstwo miejsc, które inne no już w czasach komunizmu, jakby pracowano nad tym, żeby one na mnie przypominały, że to nie my byliśmy zawsze gospodarzami jest taki park Mn w Szczecinie pan inne przy ulica Niemierzyńskiej, gdzie był cmentarz tam był cmentarz właśnie tej Niemki, gdzie pochowała ojca i syna i a po wojnie ten cmentarz nagrobki zostały zniszczone wykorzystywany na chodniki w mieście, ale również napad parkan okalający ten parking teraz po tylu latach, kiedy kierują ten film i przyszłą do tego parku patrzyłam jak te odpadające kamienie z tego z tego murku po prostu ukazują mi imiona nazwiska tych, którzy byli tam pochowani dużo takich rzeczy już pracujące w tym filmie też się udało mi uświadomiło mi wychowany w Szczecinie w świadomości że, że to jest nasze elity jest nasza ziemia, że to to jest nasza kultura nasza historia wróciliśmy do tych ziem, że to nie jest do końca tak i IT jest też piękny, że jest jest jest to dziedzictwo jest spadek i że jest o tyle należy uciekać raczej konfrontować się rozumieć i wydaje mi się, że lud w Szczecinie Szczecin Moto przepracowuje i to dość dobrze wydaje mi się, że to nie jest przypadek, że powstał kilka lat temu muzeum przełomy takty z centrum dialogu właśnie polsko-niemieckiego i tam tam się tu historia plecie krzyżuje się nie udajemy się, że tak nie było tak no bo chyba najgorsze co można zrobić to zamiatać to innym pod dywan zresztą co jakiś czas w tym momencie mam wrażenie, że to trochę ucichła ale, ale jeszcze pamiętamy cenię jak paręnaście lat temu wybuchały co rusz jakiś skandal związany z tym, że n p. Polacy bali się, że przyjadą Niemcy tutaj zaczną odzyskiwać majątki poniemieckie czy to właśnie na Mazurach czy na Zachodzie Polski przez cały czas, że był po prostu problem z tym baliśmy się tego, że mu, który pewnie, że ten strach wynikał właśnie trochę z tego, że nie czuliśmy się do końca u siebie i był ten strach, że ktoś tutaj przyjedzie i zaraz nas stąd wygonić tak zaraz będzie chciał wrócić do tych pieniędzy tych swoich domów do tego się nie da zamieść pod dywan też są te nagrobki, o których powiedział są logistyki dla mnie bardzo mocno symboliczne, że w którymś momencie ten kamień zacznie odpadać nagle zaczniemy wzrost czuło dostrzegać co jednak pod tym kamieniem nie stanie dlatego też się BGŻ jest takie znamienne, że potrzebny jest kilka pokoleń tak, żeby to żywy żywy to, żeby to przepracować, żeby żywych i już nie było w tym, gdy takie cierpienie traumy wojennej tylko, że wyszukać tego porozumienia, żeby ewentualnie etyka historia taka rzecz już nigdy nie mogą powtórzyć, bo tak jak w mojej babci nie przychodzi nam, żeby wracać na Ukrainę i dopominać się o swój dom oczywiście pojechałyśmy tam szukałyśmy tego domu z osobna historia pewnie mogły powstać kolejny film tak samo Niemcy, którzy do nas przyjeżdżają i wzywają do naszych domów, pytając czy mogą wejść do środka jest zobaczyć jak to wygląda zazwyczaj są wdzięczni za to, że ten dom są ładnie zachowany, że są zagospodarowane, że źle, że istnieją mniej z pretensjami, że jeżeli tam nie ma ja przynajmniej z takimi sytuacjami się nie spotkała w dlań jeszcze 1 bardzo ogromna wartość tego filmu o tym, stekiem dodanie kolorów wspomnieniom inicjować może przy PL dzięki dzięki tym archiwaliami dzięki tym opowieściom intrygi Tomek trafił też jest zmontowany to co też, że na ląd uświadamia nam ten film, że przeszłość nie była czarno-biała Wybrzeże przeszłość miał swój kolor miała swój zapach twojej bohaterki były młodymi dziewczynami nie tak dawno temu i i też bardzo wzruszające opowiadają o tym jak ta młoda została przerwana przez tę głupią wojnę tak archiwalia co było to było moje odkrycie dzięki temu firma pochodzą pokochałem przesiadywać z ich głównych Filmoteki narodowej, poszukując tych danych tych tych materiałów pokochamy archiwa, ale tam en zwrócono mi uwagę właśnie na detale na szczegóły, bo przyzwyczajeni jesteśmy do archiwaliów z tamtej epoki razie takich kronik kołowych tak frontowych, a do tego filmu w Lesznie nadawały ja potrzebowałam właśnie opowieści dzieci opowieść młodej kobiety o tym jak wygląda wojna wszyscy przez pryzmat jej doświadczenie, więc szukałam tych dzieci buszujący w zborze 3 tego psa, który w, które towarzyszyły dzielić się ten czy firanki, która powiewała w oknie w mniej więc, więc było piękne piękna przygoda też archiwalia, ale w pewnym momencie wpadło na pomysły, aby te archiwalia wyświetlać na na murach budynków, które były świadkami tamtych wydarzeń w tych murach się coś wydarzyło to było czuć się jak się było nie tylko w domach, ale też n p . na dworcach kolejowych, gdzie tych wszystkich ludzik GL zgrupowano, po czym ich wywożona, ale też przetrzymywano wielu z nich temu ma pani, że nigdzie nie nawet nie wyjechało, więc z operatorem RPA był tchórzem pomp zaczęliśmy projektować się wyświetlacz TFT archiwalia na murach i one ożyły, bo wiedzieliśmy co działo się w tych miejscach dokładnie dzień, kiedy i w pociągiem ktoś wywoził ludzi 3 3 czy przetrzymywał je w jakimś miejscu czy czynsz czy kiedy żołnierze ustawiali się w szyku bojowym, żeby dziś wyruszyć mówi stok to było piękne to było piękne doświadczenie również montażowe później, bo nie zdawaliśmy sobie sprawy ze Stefanem porachunki zaczęliśmy montować ten film jak dużą rolę w błędzie będziemy będą grały u nas archiwalia, bo oprócz tego takiego bycia świadkiem wydarzeń to jeszcze okazało się, że możemy w poprzez archiwalia pokazać wspomnienia, czyli rzeczy, które mu na to nie możemy nagrać tak możemy wysłuchać ich opowieści, ale nigdy nie będziemy toczyć głowy nie zobaczymy tego co są co co tam co tam sobie projektujemy, więc archiwalia służyły też nam do tego, żeby spróbować przedstawić to co Anny Marii i Janina mają przed oczami, kiedy nam historię opowiadają były one opowiadający historię czasami się zawieszał się, w jakich ciszy pozostawały, w którym nie przeżywaliśmy to sami powracały do pewnej histerii powtarzały je innym, więc też staraliśmy się zachować tę dynamikę w użyciu archiwaliów, czyli drukowaliśmy je za ten graliśmy musieliśmy od tyłu do przodu milczeli chcieliśmy, żeby miał taki charakter oniryczny właśnie takiego taki surrealistyczny i i toteż zaczęło się przeplatać z opowieścią filmu i tu i właściwie archiwalia w pewnym momencie stało się to trzeci narrację narracja Polki narracja Niemki i te narracje wspomnień i tanie obecna narracja jakimś sensie moja tak osoby, która w tym domu wyrosła Magdaleny Szymczak ów tak mój dom bardzo gorąco polecamy mój dom już na giełdę Kruka PL w ramach programu projektu o dokument no, a nad Renem zapraszamy za tydzień po czternastej 40 inne ja zapraszam do 14 4 0 na kolejne rozmowy z dokumentami listami bardzo dziękuje, dziękując za zaletę że, żeby film obejrzeć do zobaczenia dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOK TOK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA