REKLAMA

Czym różni się samochód rajdowy od auta seryjnego?

Jeszcze Więcej Sportu
Data emisji:
2017-06-30 19:20
Prowadzący:
Czas trwania:
10:16 min.
Udostępnij:

Jak wygląda samochód rajdowy i czym różni się od auta seryjnego - opowiada kierowca rajdowy, wicemistrz świata Junior WRC Michał Kościuszko.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jeszcze więcej sportu w radiu TOK FM Krzysztof Sendecki jest magazyn jeszcze więcej sportu witam państwa dziś się razem ze mną UE kierowca rajdowy Michał Kościuszko dzień dobry witam siedemdziesiąty czwarty rajd Polski i niekoniecznie o tym co na trasie rajdu chciałem obudzić i porozmawiać potem rywalizacja cały czas trwa, ale 1 rzecz taką aktualną muszę zapytać o kibiców, bo odwołany dzisiejszy szósty, bo jest przez złe nieodpowiedzialne zachowanie kibiców, którzy Rozwiń » nie chcieli słuchać porządkowych, którzy Stali w złych miejscach swojego doświadczenia kierowcy rajdowego Stras nie tylko rajdu Polski tylko rajdów w ogóle na całym świecie kibice oczywiście oni są potrzebni są ważni, ale to jest dla kierowców czasami jest problem tych złe zachowanie oczywiście to jest wielki problem, że kibice są niesubordynacja ani nie słuchają maczali Iniestę w miejscach do tego wyznaczonych NATO to jest duży problem te miejsca są wyznaczone pod używanie mogli bezpiecznie obserwować rajd, żeby od rywalizacja mogła przebiegać w sposób niezaplanowany bez niepotrzebnych sytuacji, a jeżeli nic nie stosują ją do wytycznych maczali to może dochodzić do odwołania do odwoływania odcinków, a z trasą trasa ma poważne konsekwencje dla całego rajdu gorzej tych odcinków pozostania zwanych kilka to wtedy może zostać odwołane nawet cały rajd w innej później są problemy jeśli chce się n p . w Polsce znów WRC organizować rywalizacja trwa tak jak mówiłem ja dzisiaj mam pomysł, żeby porozmawiać z sobą o tym jak w Abu czym różni się samochód rajdowy od zwykłego samochodu i mam nadzieję, że to jakoś się takim przeciętnym kibicom nie do końca interesującym się rajdami wytłumaczysz no bo z 1 strony mamy jest Yaris za skodę fabię i t d. Hyundai 20 wszyscy znamy samochody wszyscy nimi jeździmy, ale na trasach rajdowych to są zupełnie inne samochody te są zupełnie inne samochody one mają jedynie seryjne znać kina na masce i nic więcej te auta WRC budowane są od pierwszej do ostatniej śrubki do sportu wyczynowego było może delikatnie tylko przypominają te samochody seryjne i nazwą, ale reszta jest zupełnie inna mamy wyczynowe silniki wyczynowe zawieszenie sen skrzynię sekwencyjną mamy tutaj klatka bezpieczeństwa, czyli ten taki system rurek, które otacza kierowcę pilota fotele kubełkowe pasy szelkowe wszystkie systemy bezpieczeństwa, które są potrzebne na taki Yaris 1 może mieć koni w zależności od od modelu, ale powiedzmy w niech ma nawet to konieczne w 1 50 samochodów WRC tych koni ma ponad 3 50 no dobra trochę szczegółów, bo jak taki gość, jaki czas prawem jazdy kategorii, by wszędzie za kierownicą samochodu WRC to co odpala w ogóle ten samochód i ruszeniem to będzie trudno tutaj samochód nie ma tutaj kluczyka mamy przycisk start, ale wcześniej trzeba włączyć prąd trzeba włączyć pompę paliwa na samo ruszenie porzucenie pierwszego biegu nie jest łatwe mamy tutaj jest sprzęgło stalowe i trudno nim operować przeciętny człowiek miałby problem z ruszeniem z miejsca, a później już samą jazdą myślę, że nie był aż tak ogromnego problemu, ale jeżeli chcielibyśmy uzyskać tak dobre czasy wymaga to ogromnego doświadczenia jak tu rajdów koło zjedziemy z jesiotrów takich jak chociażby tutaj w rajdzie Polski na asfalt ona tak w prowadzeniu tory jakoś przypomina normalny samochód samochód ma 4 koła kierownicy silnik, więc od nart przeciętny człowiek byłby w stanie nim jechać, ale już szybkiej jeździe mogły zapomnieć auto robi ogromne wrażenie przekazem przy każdym przyspieszeniu nam się, że kierowca przeciętnym oby zupełnie zdezorientowane przy próbie hamowania to by w ciężkim szoku jak szybko ten samochód potrafi się zatrzymać jak precyzyjnie się prowadzi, ale prowadzi się precyzyjnie dla kierowców rajdowych, którzy mają 100 0 godzin wywiezionych w różnych warunkach atmosferycznych i wiedzą jak jak korzystać z tego auta, ale wydaje się, że mimo wszystko prowadzenie takiego auta dla przeciętnego człowieka byłoby trochę prostsze niż n p. prowadzenie bolidu Formuły 1 klatka bezpieczeństwa jest coś, o czym wspomniała jeździ się też mieliśmy 1 poważnie wyglądający wypadek jest samochód totalnie rozwalony, ale załodze nic się nie stało to rzeczywiście wygląda na to, że to jest taka rzecz, która ratuje życie i rzeczywiście zabezpiecza kierowców rajdowych przed jakimikolwiek uszkodzeniami absolutnie mnie wielokrotnie były wypadki, które wyglądały bardzo spektakularnie zachowałem przy dużych prędkościach nie wyobrażam sobie, żebyśmy mogli rozmawiać, gdyby nie klatka bezpieczeństwa na wielokrotnie ratowała moje i mojego pilota życie zdrowie w i tak naprawdę oprócz tego, że to wygląda spektakularnie dla kierowcy pilota na nic takiego wielkiego się nie idzie przez Silesia na rollercoasterze, a potem wysiada się z tego auta jeszcze zastanawia kurczę za chwilę następna za tydzień za 2 może się skoncentrować na kolejnych zawodach nie rozpamiętuje się tego co było tego wyobrażenia gdzieś tam ciała zazwyczaj sam minimalnej w ogóle występują no, chyba że uderzymy z dużej prędkości w drzewo albo z kamienia, bo coś coś dużego i ta piątka zostanie utracona natychmiast na to wtedy mówimy o obrażeniach wewnętrznych w przeciwnym wypadku przy zwyczajnym dachowaniu niewiele się dzieje jak bez dachowania bez przygód dojeżdża się do mety zjeżdża się do parku maszyn to mechanicy też mają zawsze trochę trochę pracy mówi się tym, że to są samochody budowano od kraju każda śrubka jest z in pod sporty motorowe pod profesjonalne zawody w te są drogie zabawki i dosyć skomplikowane tak takie auto kosztuje kilka milionów jest nie tak bardzo skomplikowane auto musi być jak najlżejsze, więc te i tych części nie ma tutaj zbyt wiele żeby, żeby nie było zbędnego ciężaru z Aleppo przy każdej wizycie w parku serwisowym mechanicy rozkręcając samochód na tyle na ile mają czas na Ts mera czasami pół godziny czasami 4 5 min w zależności, jakiej fazie rajdu się znajdujemy w i wymieniają co się wykłada łącznie z tym, że mechanicy mogą na strefy serwisowej wymienić skrzynię biegów 4 niecałe 15 minut normalnego dajemy serwisy samochodowe do serwisu to mechanik mówi nam się przyjechać za kilka dni, a tutaj 1 5 minut i skrzynia biegów nowa stworzona dla auta koszty wzrostu budzi się zapadać takie klakson, bo one trochę dziwnie brzmią czy to jest przez to, że na wszystkim także nakład cudnie oszczędzamy jeśli chodzi o kilogramy jest w ogóle jedyny syn klaksony jest dostępny rzeczywiście dla lakieru wcale nie w takim standardowym miejscu, więc nie na środku kierownicy tylko jest specjalny przycisk do tego na kierownicy dodatkowo często pilot ma pod swoimi butami przycisk, który służy jako klaksonu czasami jak n p. kibice zaczynają wychodzić na drogę to kierowca nie ma czasu zareagować pilot używa tego tak samo, żeby ostrzec innych nadjeżdżającym samochodzie rajdowym no, a jego dźwięk na to też jest uzależniona od tego jak rozwiązany rozrząd mechanicy oczywiście zachodzi jak zwykle uwagę, że skok jak najlżejsze, więc pewnie tak są też jest możliwie jak najlżejsze są jednak lekarze czy być może dosyć jest to głupie pytanie o wycieraczki, bo choć, obserwując Niemcy Cameron Board to wycieraczek używacie, a czy coś takiego jak spryskiwaczy do szyb, które w lodówce istnieje 3 czy nie oczywiście musi mieć wycieraczki spryskiwać IT wycieraczki muszą działać błyskawicznie i to szybciej nawet niższe zwyczajnym samochodzie ze względu na to, że jedziemy z większymi prędkościami często na siebie znajduje się poza deszczem jest spore ilości błota czy taki obrazek jak tutaj w Mikołajkach i tutaj też ciekawa wskaże również pilot ma pod swoim butem oprócz tak są na przycisk tego spryskiwacza razem z wycieraczkami bok kierowca po prostu nie ma czasu na na szybką reakcję i prosi pilota, bo zwracam się orientuje, że trzeba skorzystać z wycieraczek i ze spryskiwacza to na koniec jeszcze właśnie kwestii pilota akcje MOL rozwikłać te komendy, które też słychać liczby różne właśnie komendy między pilotem, a właściwie to pilot podaje kierowcy to jest 1 z systemem dla wszystkich wszyscy tak samo go używają czy to w zależności od kierowcy pilota w i po prostu jak ktoś inny jeździ to to te komendy są inne każda załoga ma swój system znakowi swojej indywidualnej język, który miał żył opis jakiegoś innego kierowcy prawdopodobnie mniej więcej wiedziałem, o co chodzi, ale nie mogę wymieniać 100 % pewnie i bardzo szybko na ten napis to zależy od pilota ja tu przede wszystkim od kierowcy, jaki chcemy z komendy czy chce mieć system geometrycznej kątowy trudnością jest kilka różnych systemów i tak naprawdę każdy z nas robi sobie miks różnych technik, które występują czasami dodajemy coś od siebie wychodzi nowej Unii nowy zupełnie indywidualny język, którym posługuje się dana załoga metoda przyleci wchodzi w ostry zakręt to co można usłyszeć od pilota albo co ty od swojego słyszysz n p. 2 inne sprawy ciągły nie działań z to jest 1 z komend to oznacza, że zakręt jest w lewą stronę SLD 2 minut to jest skala trudności, czyli bardzo wolnego szczęście znajdą najszybszy 5 4 3 2 do 1 to są jeszcze zakręty najwolniejsze 2 minusy jest jeszcze różnica między 2 2 2 minut z UE i potem jeszcze używa się tych plusów minusów, więc to nie jest tylko 5 stopni i Kate jest 5 × 3 × długość zakrętu razy informacje dodatkowe typu ciąć nie cięć do dna jest mnóstwo konfiguracji i trudno się w tym wszystkim połapać, ale z Drawy wraz z doświadczeniem można to zrozumieć i wtedy znajdą niezbędne mam nadzieję, że trochę więcej też nasi słuchacze teraz, więc było tych skomplikowanych komendach Michał Kościuszko dziękuję bardzo dziękuję bardzo to było jeszcze więcej sportu za chwilę informacje w radiu TOK FM jeszcze więcej sportu w radiu TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JESZCZE WIĘCEJ SPORTU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA