REKLAMA

Czy potrzebne jest nowe prawo drogowe? O tym Adam Sbieraj

Skołowani
Data emisji:
2017-07-01 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
43:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani dzisiaj proszę państwa 1 gość przez całą godzinę Adam Sobieraj prezes fundacji drogi Mazowsza, ale też były rzecznik zarządu dróg miejskich w Warszawie oraz pracownik polskiego związku Motorowego na dzień dobry panie prezesie przede wszystkim prezes fundacji rodzić Mazowsza witam pana witam państwa drogi Mazowsza z dnia 1 9 2 5 czerwca organizowały trzeci warszawski tydzień bezpieczeństwa ruchu drogowego Rozwiń » trzecia edycja ta pierwsza to jeszcze za czasów, kiedy pan był rzecznikiem zadałem mu to w ogóle takie było samorządowe z organizacją całego przedsięwzięcia i całej kampanii, a środkowe przypadkowe, ale ponieważ, kiedy planowaliśmy te kampanie ME netto tych planowałem już takim koszenie po urzędowemu, ponieważ we wrześniu o spotykają się następny rok w czerwcu zaprasza rondo na wrzesień we wrześniu zapraszana stempel, a i w pewnym momencie okazało się, że planuje MF, ale finały akcji albo jakiś akcja bawić pikniki mniej więcej w tym samym okresie na jej jesteśmy trochę tak potasu w maliny może się okazać, że w ciągu 1 tygodnia będzie 8 imprez poświęconych bezpieczeństwu ruchu, więc cały ten się, więc cały tydzień noir zastanowią się czy będzie nazwać kogoś się czy jest taka zgoda 3, że nie chcemy sobie uzurpować daje żadnych praw jeszcze jako ZBM my rzeczywiście była taka zgoda pani prezydent dała patronat nad jeziorem było fakt, że to były też inne pieniądze mieszkanie i Ellen żony jeszcze wtedy zrozumiała, że ta edukacja jest konieczna i zaczyna przynosić pewne efekty, ponieważ jest zaangażowana policja jest zaangażowana, a straż miejska mało tego nie pytają nasi w siebie nawzajem czy będzie policja, a to mnie kiedyś jeszcze tak było, że taka ta korelacja z czeskim śnie chciał pracować i wiśnie chciałam przede wszystkim zauważyliśmy, że do miasta przyszli zaczynają być wszczynana organizacje pozarządowe, które nie mają na to środków, aby te bezpieczeństwa realizować wielką skalę, ale chętnie się zaangażują, a tak, jakby wolontariat pomoc kult w związku z tym, że Świt to zrobiliśmy moich rzeczywiście wyższe były też z tego warszawski tydzień w dniach, kiedy odszedłem z zarządu miejskich, a pomyślała sobie, że warto kontynuować starzy znajomi, ale powiedzieli hokeista tramwaje warszawskie idą jeszcze Fundacja jednośladem, a powiedział też oklein w tym roku było podobnie Smer w związku z tym musimy się w czwartym no to bardzo dobrze, otwierając cały tydzień warszawski pierwszą rzeczą, jaką była na konferencję do doświetlania przejść dla pieszych kiepsko jest w Polsce doświetlanie przejść dla pieszych z reguły, jeżeli już doświadczamy to samo przejście nic poza tym nie doświadczamy terenu przy przejściu dla pieszych to był właśnie 1 z powodu, dlaczego myśmy zaprosili i teraz Serie, a sam się uczyć niekonwencjonalnie i ustalić kogoś na foteliku czy posłuchał mnie bardzo późno urzędnika mówić przy biurku też nie ma w związku z tym też anturaż uderzyć w Galicji statek na Wiśle w powodowała, że ta konferencja i ta wiedza lepiej zosta w przyswajane po drugie, dyskusja, jaka została wywołana między urzędnikami, a firmą, która pokazywała jak to wyświetlacz z USA powodował, że to był dowodowych kierunek skoro zaczęli dyskutować to znaczy, że widzą dziś potrzebne i widzę też potrzebę zmian, bo czasami trzeba trochę z zewnątrz pokazać to tak jak z Einsteinem, a nie wiedział, że nie można rozbić atomowa nie było na tyle dobrze fizycznie wtedy pozostali jego koledzy profesorowie znani wtedy fizycy oni żyli w świecie, którym mówiono, że Atom musieli rozbić związku z tym to też trzeba czasami pokazać, że ktoś odpadnie 10 20 lat taki sam sposób doświetlają przejście, bo nie widzi innych rozwiązań ba nie jako urzędnikowi nie wolno mu, a ich do innej firmy musi zrobić przetarg dyskusji tymczasem jest może pokazać inne rozwiązania formie właśnie organizacji pozarządowej zapraszamy bezpłatnie Krystyny to też nie jest tak, że ktoś uczestniczył winę w płatnej konferencji jako stan mnożą żale i jaką skalą problemu jest nie doświetlanie przejść dla pieszych chociażby z wynika to stan jej audytu, które zadajemy przeprowadził w tej chwili temat bardzo fajna inicjatywa, gdzie zasila 9 8 % przejść dla pieszych coś trzeba poprawić nie zawsze całe, ale coś na nim m. in. jest to doświetlenie, które może właśnie doświetlenie samych przejść dla pieszych czy też terenu okolicznego tak, żeby Jaroszewski pieszego no ale pies nie zawsze jest obraz na przejściu tego dochodzi też do nowej wsi dlatego tutaj jest w bardzo dobrym rozwiązaniem fotokomórka, która go namierza tego pieszego, że pieszy się do tego przejścia zbliża i jest to, że jest zapala się światło kierunkowe tak, żeby nagle kierowca też zastały taki błysk MO jest ktoś się tak zdarzyło i trzeba rzeczywiście zareagować i żaden pieszy tam będzie on będzie widoczne po i przede wszystkim to, żeby sama słup latarni w dniu zesłania tego pierwszego po co z tego żyje w świetle skoro on jest zasłonięty przez perspektywy słupa z perspektywy widzenia kierowcy albo przez nielegalnie parkujące samochody pozostawione to był podstawowy problem, jeżeli chodzi o to badania ZDM -u chociażby tym wypadek, gdyby z 4 5 lat temu, kiedy na działkę zginęła dziewczynka ona nie zginęła, dlatego że samochód wjechał szybko tylko, dlatego że ani nie widział, a jeszcze 1 rzecz ma matka, prowadząc tam dziewczynkę, ale uchwała, że skoro idzie wzdłuż samochodów to o jej w jest oddzielona ta dziewczynka ze strażą w 2 m tak od jezdni okazała się żona weszła między te samochody, a samochód potrącił ją rogiem, a zderzak, a ponieważ właśnie skręcało ze guru czeskiej, czyli nie tylko doświetlanie, ale w ogóle widoczność zakaz parkowania drużyn, gdyby go nie było prawdopodobnie ta dziewczynka, o czym była trzymana za rękę, a tego nie wiemy dokładnie no ale to trochę na zasadzie, gdy bolą nogi nawet gdyby gdyby nie te samochody, które były tam nielegalnie zaparkowane ten, który jechał mógłby zobaczyć całą sytuację wcześniej tak ja raczej zalecam stosowanie się do przepisów kolejnym wydarzeniem, a propos trzeciego Warszawskiego tygodnia bezpieczeństwa ruchu drogowego był wykład prezentacja Rebeki, a stąd jest brytyjska behawiorysta, która zajmuje się no właśnie kontaktami ludzkimi na drodze jakiś główny problem ona zauważona w Polsce brak kontaktu wzrokowego między kierowcą papież to, o czym widzimy też o tym, m. in. widoczność tak to, że ona poprzez kontakt wzrokowy bada, a czy kierowca widzi, ale i co on dalej stałą widoczność jest, aby wandali zatrzymał się boją widzi, bo jest przepis, że trzeba przepuścić 1, ale przede wszystkim mówić, a przez to, że Polski kierowca nie patrzy na pieszego to też jest pewna zagrywka może podświadome do końca świadoma to świadoma, że jakby spojrzał to by mieć coś może już się boimy się zatrzymał, ale że miejsce goni dodaje ja patrzę tylko o to, żeby tam dziś dojechać do tego punktu dostawy i nie opłaca dlatego Pierz, a jak pan myśli z czego to wynika to nie tylko szef goni na niej umówmy się nim niecodziennie nie ciągle w dniu jesteśmy zagonieni przez szefa to wynika tak naprawdę z takiej naszej ligi, ale ogólnej kultury osobistej Quest jest tak ten problem społeczny tak, ponieważ nawet na łamach gazety wyborczej czasami czytam ludzi i kierowcy w związku z tym jest pytanie czy w samochodzie nie ma ludzi, a są jest bezcenne ja zakładam, że wszędzie są ludzie w tramwaju na traktorze na rowerze na motocyklu i na stopach na chodniku w sądzie, ale i ci ludzie powinni być w pewnym sensie w wrażliwi na siebie, ponieważ żyją w pełnym my społeczeństwo nie żyją, aby zostali zbawieni żyją, aby już ją, aby przeżyć nabrzeży dziś żyją po to, żeby nie wiem dorobił się w domu różne są pojazdy trudności z UE, dlaczego żyjemy, jeżeli my nie kontaktujemy się, by jako ludzi jako takie teksty z małżeństwo się z życzliwości tomy rzeczywiście bez bez przerwy będziemy się na tych forach wyzywać się to te rzeczy jest dobry przykład jak na tych forach kipi także ludzie się w wyzywają myślę, że nierzadko to co dzieje się właśnie na forach społecznościowych później przenosi się na drogi, bo jeżeli widzimy, że n p. rowerzysta coś złego zrobił na drodze to wszyscy od razu rowerzyści są źli niektórzy myślą no to jak teraz pokażą oni żądają infrastruktury przestrzegania przepisów względem i t d. tak dalej a czego sami nie robią no to jak to może być w Polsce tak naprawdę bezpieczeństwo ruchu z dębowego zajmuje się banda Don Kiszot to wpisem co pan sens to dobre porównania i a czy, z czym są wiatraki obojętność obojętność na liczbę wypadków obojętność na torze znowu się co zdarzyło, ale i przede wszystkim towarze jest 6 700 policjantów na nas wszystkich, którzy zajmą się honorem i kiedy Marek Konkolewski mówił, że zrobiono 1 5 miast kontroli trzeźwości to jest olbrzymia liczba, ale jeżeli ja podzielę to przez liczbę tych policjantów, ale nawet przy biurku tak łatwo też jest w latach przerwy, ale i przez liczbę dni to wychodzi 6 ,5 kontroli na 1 policjanta dziennie natomiast nacisk mediów społecznościowych na ten problem spowodował, że liczba wypadków pod wpływem alkoholu i 7 %, ale co znaczy, że reszta jest na trzeźwo, ale z drugiej strony, ale nie wiemy, jaka jest w ogóle skala jazdę pod wpływem alkoholu, bo dokładnie tego nie badamy, ale się boimy czegoś boimy zmiana stanu w tej nie o generale to, jakie obserwuje Suwaj lekka Tadzik też Kazik nie pił, bo jedziemy dyskusją tam dziś jest o czym ta świadomość większa, żeby nikt oczywiście łapiemy ten jest to setkę czy 1 50 osób w tym tygodniu natomiast jest kwestia taka rejestr tych policjantów nie ma post nie ma fizycznie, aby o o obrobić wszystko, aby obrobić wypadki jadą do byle kolizji, a tak, aby po do kolizji powinien pojechać ubezpieczyciel zrobi zdjęcia się rozliczyć, jeżeli nie ma wątpliwości co do tego, kto spowodował kolizję baletowi, ale rzadko, bywa że przez to, że z Tajlandii właśnie one winne jest tani policjant ostrzega policjant jest do tego, żeby spisać protokół i wysłał do sądu policjant spędza 2 godziny na miejscu wypadku rozciąganiu, bo musi rozstrzygnąć Adam Sobieraj prezes fundacji drogi Mazowsza przed nami skrót informacji Radia TOK FM po skuciu wracamy do rozmów druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Adam Sobieraj prezes fundacji drogi ma zawsze dzień dobry panie prezesie jeszcze raz witam po wsiach i tak sobie rozmawialiśmy z pierwszej części myślę, że dobrze jak to zdefiniujemy świadomością tego, że my jesteśmy odpowiedzialni za bezpieczeństwo w ruchu drogowym mówiliśmy, że rem Rebecca Ashton 1 z gości podczas trzeciego Warszawskiego od tygodnia bezpieczeństwa ruchu drogowego mówi o braku kontaktu pomiędzy pieszymi, a kierowcami czy też innymi uczestnikami ruchu drogowego aleja tekstem śledczy czy my mamy zbadano n p . to jak podczas szkoleń kierowców jest ten aspekt podejmowane na ile ośrodki szkolenia kierowców naciskają właśnie chociażby na torze, żeby wspólnie pracować na drodze nie tylko my jesteśmy za kierownicą jako kierowcy nie tylko my jesteśmy na przejściu dla pieszych jako piesi na rowerze jako rowerzyści, a nie dalej jak 2 miesiące temu byłam w drugim spotkaniu Lechia na wyższą Rebecca jest też członkinią Lechia jest eksportować d s. szkolenia kierowców co to za organizację oraz fiata jest federacja sportów samochodowych, ale jednocześnie matką tzw. dziś sekcja Mobility, która jest m. in. odpowiedzialna za bez podziału Polski związek Motorowy dostanie ten temat gościł nas tak naprawdę belgijski Automobilklub, który ma monopol na prowadzenie szkolenia i nauki jest dlaczego, ponieważ nie ma tam tzw. takiej wolnej Amerykanki w Polsce, żeby mieć samochód byle zdać egzamin na jedzenie na instruktora już możemy mieć szkołę we własnej chałupie blokom butelek, a e-learning tzw . tak ich ledwie 700 zł to kosztuje natomiast profesjonalne przygotowanie kierowcy kosztuje 1 200 EUR jest w 2 zlotych u nas taka, bo i tak jest realna i to jest realna kwota, za którą jesteśmy w stanie wyszkolić kierowców, ale na poziomie tak, aby zdał egzamin tylko komu obalenia na tym, że my w Polsce uczymy zdać egzamin i z Wielkiej Brytanii, a mamy ranking szkół w szkoła i egzaminator nie jest do uchwalenia kierowcy, ale jest do zweryfikowania taka umiejętność umiejętności i co robi dana szkoła i co roku ukazuje się rankingi szkół i w i jest to, że ten ranking jest pod względem zdawalności kandydata ten szaleniec czy, ale zdawalności jest mierzona poprzez jego umiejętność gry, które są wynikają z prawa brytyjskiego i mówią takie musi mieć musisz mieć umiejętności, żeby zdać egzamin dwunaste podobnie też jest skarpa egzamin tak, ale używanej fiesty jest 5 0 na godzinę, a dostaje pan ten różowy kartonik i co panowie jedzie 70 8 0 zlotym, ale czy mieliśmy wtedy nie wpojono, bo nauczono go tylko i walcz zdać egzamin nie nauczono go w konsekwencji, w czym jest pięćdziesiątka czym siedemdziesiątka w mieście czym jest kontakt wzrokowy kontakt wzrokowy to jest albo tzw. właśnie tego współczucia, a także, jakie na euro w czwartek padał deszcz w związku z tym jazdy w samochodzie no to widzę, że to ten człowiek moknie dyskursem puszczam, bo w ten sposób kwota to podejście do tego kierowcy tego uwrażliwienie z drugiej strony ja też pamięta swoje już 20 lat temu szkoła, gdzie jak trafiono bardzo fajnego instruktora, który był ich sukces przekonania z tobą Jateż i 1 ze szkół, która ich statuty całkiem niedaleko, ale on właśnie wpoił nie może być za 1 0 minut, a ty oblicz ile tak, a bandyci z o utrzymanie, żeby zaraz po drugim względem obliczyć, ale jej, gdzie siedzisz, gdzie masz dotrzeć do tak należę do tortu Patras co to może być różnie pokonana nie pod względem przepisowe n p . nie, przestrzegając przepisów dojedziemy inaczej na razie żyję, a dojedzie 1 0 minut z c Młociny do rana do Powsina na to raczej nie jest w bawełnę wątpię, że to w ogóle jest możliwe w Warszawie z systemem w związku z tym to to już to i ten jest kwestia, że rządzą sobie będę za 10 minut jest za pół godziny pana instruktor, żebyśmy dobrze zrozumieli nie wpajał, że trzeba przejechać jak najszybciej dany odcinek trasy tylko trzeba go jakościowo przejechać bezpiecznie i o to chodzi ja do dziś są po to, pamięta co do mnie mówił i są kierowcy, którzy pamiętają to co do niego mówiono są kierowcy, który trzeba przypomnieć chociażby w postaci pikników, które organizujemy, ale i są kierowcy, który trzeba postu ukarać no ale jest taki tester próg takich progów, których trzeba inaczej wyeliminować już postaci i dla mnie jakiegoś reszta przynajmniej parę lat za kratkami, jeżeli spowoduje wypadek śmiertelny to pójdzie na pewno właśnie tutaj mam takie podstawowe filary w ogóle bezpieczeństwa ruchu drogowego jest oczywiście infrastruktura prawo jego egzekwowanie oraz edukacja i tą sprawą interesuje czy zmiana ostatnia, która nastąpiła za sprawą Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwa Sprawiedliwości podwyższono o kary to co do niektórych wykroczeń oraz przestępst w drogowych na ile takie podwyższanie jest skuteczny, ale również edukacyjne no bo mówi prewencyjnie, że jeżeli coś takiego zrobisz no to będzie siedzieć więzieniu i n p. moje pytanie czy, jeżeli któryś kierujący jedzie wolno na obszarze zabudowanym 1 20 na godzinę, gdzie obowiązuje 50 km / h i powoduje wypadek śmiertelny nieważna z kimś z rowerzystą pieszym po prostu powoduje taki wypadek toczy to nie jest zamierzone jednak już morderstwo przez to co zrobił wcześniej, że dopuścił się tego się takiej jazdy z bardzo przekraczających dozwoloną prędkość pamięta pan ten projekt ustawy o ograniczeniu immunitetu za wypadki, lecz także mogą przyjmować posłowie, ale nie muszą, ale czy pan ma świadomość, że dokładnie tego samego dnia złożono do laski Marszałkowskiej projekt odnośnie zabierania samochodów za wypadki, a nie przeszedł nie rzeź mówi mało tego został złożony w ciągu 2 tygodni dla tak, bo tam mówiono, że to niekoniecznie kierujący jest właścicielem samochodu to gaz, ale jeżeli pan poczyta sobie ile tam było ile się tzw. światłych mądrych osób prawników odpowiedział na nie w obie strony, że pan kupuje nóż to go pani kupuje na generalny kupuje pan go do krojenia w ale często gęsto jedność jest narzędziem zbrodni no tak, ale nie zaś jak mówią zakazywanie jazdy samochodem, ale też zimowania może animuje zakazali krojenia chleba tak tylko właśnie w momencie, kiedy źle go używamy czyli, jeżeli używamy noża do udźwignięcia kogoś i w wyniku tego ktoś ginie to jesteśmy morderca wbijał nóż w ręku tego wydarzenia jest dziś posła po zabójstwie, a w nocy inny nie ma to może być w śmietniku na nie jest w archiwum dowodów tak, a nas z domu, a to zatrzymanie na czas procedury nie u nas będzie to nie na samochód, jeżeli moglibyśmy zatrzymać to na czas procedur sądowych no dobrze mógłby być oddany, a komu wolno nie wolno właścicielowi, jeżeli nie będziemy z, a czy nóż sąd, by oddawane rodzinie nie ma zielonego pojęcia jak Elanie no to jest kwestia jest taka 3, jeżeli rzeczywiście zrobiliśmy wypadek samochodowy no może też świni kupili do tego, żeby zabić oczywiście czasami są tacy, którzy kupują, żeby zabić, ale generalnie kupujemy tego narządu za zabójstwo no ale dobrze i jest zatem ma zmierzać w związku z tym, jeżeli ja wsiadam po pijanemu Jerzy ja wsiadam po środkach odurzających to ja z definicji jestem potencjalnym mordercą zabójstwo on mowa oczywiście potem trzeba po co mamy takie kuriozum, że trzeba panu udowodnić się wszyscy widzieli, że potrącił na ten woda się okazuje, że tak naprawdę nie wiadomo czy to miało wpływ miał wpływ, ale to on nie miał zamiaru wymalowały napis został tak skonstruowany, że spełniają się, że sędzia nie mógł inaczej postąpić jak w przypadku alkoholu, że mamy wyraźny próg 0 2 6 i nie ma dyskusji, a tutaj okazuje się, że ktoś tego przepisu jest, aby my musimy z przepisami wracając do Pańskiego pierwszego pytania z przepisem zrobić to co za winy, a Słowacy Czesi zamknęli na pół roku swych specjalistów prawa samochodów i dalej w hotelu i po i minister powiedział nie wejdziecie stamtąd póki nie stworzyć nowego prawa, które pozwoli nam na bezpieczeństwo ruchu drogowego a, ale mało tego policjantom nadano podwyżki policjantom zapowiedziano tak takie konsekwencje za to inny, ale tyskich policjantów nauczono w 2 i nie powiedziano Słuchajcie w budżecie jest zapisane toi toi to trzeba wykonać tylko ten mandat jest ostatecznością dla tych, którzy jeszcze nie są podporządkowani generalnie urzędnik ma 2 rzeczy do spełnienia wg mnie pierwszą przeprowadzić obywatela przez gąszcz przepisów, na które nakłada na Sejm na tego obywatela, a drugi tym, którzy nie chcą się do tego dostosować, żeby i w jaki sposób przymusić do tego stosowania w tym też do prawa ruchu drogowego na dzień dzisiejszy i ma to mu prawo ruchu drogowego jest ma on potraktowany po macoszemu przez wszystkich rząd bez granatu na opcje Sejm na czasami też jej pan mówi o bezpieczeństwo ruchu drogowego, a Pański kolega za chwilę neguje to bezpieczeństwo ruchu drogowego tak w związku z tym pewnego rodzaju jak prawda oświęcimska kłamstwo oświęcimskie jest też są prawdy nie wiem, dlaczego stosujemy pięćdziesiątkę, dlaczego stosujemy też o tym nie może nic o tym nie mówi przy ustalaniu jakich przepisów dlaczego, dlaczego stosujemy czy też wprowadzamy dany przepis i stąd właśnie, kiedy pierwszy raz jest majątek będzie prowadzić kampanię wszyscy się śmiali z hasła czerwone stworzono liczne takie proste, ale tak to ludzie zapadł w pamięć znamy się okazało, że podliczyliśmy statystyki to zadziałało wre Australii raz sobie pozwolono na odstąpienie od kampanii edukacyjnej na rzeź nie pić alkoholu w Jaworznie prowadzenie pod wpływem alkoholu wzrosły o 17 %, ale 3 lata potem musi pracować na to, żeby odwrócić losy razem i dopiero wschodzi śladu, ponieważ ludzie ludziom trzeba przypomnieć raz kołysze się ponieść zaś, że nie jest istotne, a i to nie jest czasami ludzie są omijali, mówi że oni to robią dlatego są źli 3 1 mają za wiele różnych wydarzeń z ngo, a przede wszystkim jednak na Zachodzie przestano się śpieszyć, a i to jest to, że pracujemy 8 godzin, a pracujemy albo w taki też przypadek, gdzie 1 z naszych koleżanek w najstarszej wyższym stanowisku, a po popracował po polsku, czyli 17 1 8 Billa są biura aż po tygodniu zadzwonił do niej szef związków co tanie robi o tej porze w pracy on pracuje, dlaczego pani pracuje na 8 godzin minęło tak bez Costy ma pani 15 minut spakować następnego dnia spróbowała tak samo no to już trzeciego dnia była u szefa na dywaniku, dlaczego się nie wyrabia osiągać dlaczego, bo ten czas między 16, a ósmą rano jest, toteż Bona odpoczywa po to, żeby była bardziej wydajne i rent u nas jeszcze tego tej kultury nie ma rzeczywiście, że można coś wydrukować dzisiaj z cennej co jest tak zawsze ktoś musiał jechać też muszę jechać szybciej wyjechać, gdzie jest ta infrastruktura zachodnia to oni mnie nie podlega wątpliwości, że niemieckie autostrady pozwalają na na oszczędzenie tego czasu, gdyby ktoś jechał tą nieszczęsną siódemką afgańska noc zdaje sobie sprawę że człowiek, który ma zadanie dojechać na prom do Gdyni ma trudne zadanie Neya jechałem je 2 tygodnie temu do Nidzicy od Nidzicy, żeby się ze ścian dwupasmówka tak jest to trudne zadanie dlatego dla człowieka, który to ma wykonać w nas w polskich warunkach i infrastrukturalnym co nie znaczy, że jest mało też spodziewać w rządzie jest fakt, że z ważnych więźniów uderza brak infrastruktury nie jest usprawiedliwieniem do tego, żeby jeździć niebezpiecznie też dużo dużo za szybko, ale szkoty, toteż tylko tłumaczył kolega z PZM Okręgowego w Rzeszowie tam, gdzie oni mają połączenie autostradowe praktycznie samą Europą od Rzeszowa po Lizbonę tam już człowiek kalkuluje, że może, że może rzeczywiście tu zredukuje w prędkość w mieście Natanz pieniądzom to też trzeba dziś odwagę, ale jednocześnie wg badań europejskich statystyk mamy jedne z najniebezpieczniejszych autostrad w Europie i to żeśmy zrobili są w zadymie filmy o tym, 4 lata temu, kiedy auto zdrada albo, zamykając drogę ekspresową a kiedy otworzono bez ósemkę i zrobiliśmy taki film od Pruszkowa do Bemowa i pokazaliśmy też, że są między trasą Siekierkowską PS ósemką, a dwójką i najciekawsze to, że ta dwójka bez dwupasmowa Aes ósemka zastoju 3 pasmowa i Sylwester 3 pasmowa sieć wolisz zostaną tak, a i Toy Story to pokazaliśmy, bo bez ustanku przez wujka jak pan, że jedzie się z jego środkowym pasem Lech jedzie pan co się teraz mówi o SUS MCI tak jest, że dzień bez wypadku dniem straconym także podaż jest ciekawa Adam Sobieraj prezes fundacji drogi Mazowsza nie z państwa i moim gościem przed nami skrót informacji po skrócie informacji jeszcze 1 część rozmowy z trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Adam Sobieraj prezes fundacji drogi Mazowsza, ale także były rzecznik zarządu dróg miejskich w poprzednich 2 częściach dużo rozmawialiśmy o świadomości w tej części panie prezesie chciałbym porozmawiać o tym z czym bank był związany przez kilka lat właśnie jako rzecznik 1 z zarządu z dróg miejskich, czyli zarządu też bezpieczeństwo na drogach na ile decyzyjność zarządców dróg wpływa na bezpieczeństwo na drogach mówi mało, by o wpływie jednostki mówimy o wpływie systemu edukacji ana ile decyzyjność bądź brak decyzji zarządców dróg wpływa na bezpieczeństwo na drogach z formalnego punktu widzenia w każdej gminie powyżej i nowość taki na prawach powiatu zarządcą drogi jest organ, czyli prezydent jony soli może powołać się zarząd, czyli on zarząd działa w imieniu prezydenta w imieniu wójta być może czas jej starcia wydział zwykłej w przypadku Warszawy z 2 1 z złożoności i administracyjno dzielnice, które te są zarządcami dróg dla klienta, a mamy jeszcze nowego w postaci generalnej Dyrekcji jest Stefan i inżynier ruchu, którym się to wszystko skupili rozmyte jest zbyt, ale nie ma Jasnej odpowiedzialności z punktu widzenia nie, bo rzecznika, bo to bardzo dobre rozwiązanie ma zaś można było pojazd, ale jedno, a jedynie o to pytam, bo jednak wiemy, kto o, którym odcinkiem zarząd może jest możliwe jest rok grają mało miejsca, ale to ja jak ja nie wiem czy to ma być dla mieszkańców bardzo istotne ja mówię o o punkcie widzenia ze strony właśnie zarządcy drogi on wie, że z tym odcinkiem, zarządzając wierze jest odpowiedzialne za bezpieczeństwo na danym odcinku drogi i teraz pytanie w jakim stopniu jego decyzje bądź brak decyzji wpływają na bezpieczeństwo na danym odcinku dużo, ponieważ taki Gdańsk czy Krakowie działa ono odpowiada za wszystkie drogi i nie musi się liczyć z dzielnicami jest inaczej tę infrastrukturę poprowadzono drogi rowerowe czy właśnie poprawiono infrastrukturę chodnikową też pamiętają słynne to przejście w Gdańsku, gdzie nawet u Wyspiańskiego bodajże gdzieś co rusz dochodzi do potrącenia pieszego wasza, tyle że był pomijany jest z tym tam próbowano gradacji rozwiązań drogowych, które miały po poukładać bezpieczeństwo pieszych aż w pewnym momencie ordynarnie odgrodzono także nie może bowiem aż na torowisko w tekście samochody musiały wisieć 1 za złe i a więc jest w decyzji prezydenta miasta możliwość poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego tylko rzeczywiście jest pytanie takie, jeżeli my wszędzie postawili sygnalizację świetlną wszędzie będą znaki fluorescencyjne czy one zadziałają, a tego jest też ta gradacja tych rozwiązań jak, więc kiedy pan jedzie i ma pan las znaków jest pytanie czy pan nie odczyta czy też nie miara, ale z drugiej strony są mojego punktu widzenia i żyją się hand liczyć 5 lat, udowadniając przepisy ogólne stawialiśmy post znak dlaczego, bo mówi były oznaczała nauczyć to nie jest swojego rodzaju oszustwo co do użytkowników dróg w no bo mamy w pewien sposób jakieś przepisy, które oka i zatrzymajmy się na tym przykładzie znaków często w obszarach zabudowanych te znaki są zbyt gęsto stawiane i przez to wpływają na ich widoczność też przepisy mówią w takiej takiej odległości w obszarze zabudowanym jest chyba 10 m od siebie znacznie mogą być takiej takiej odległości nie może być innego znaku zarządca drogi to stawia świadomie, łamiąc przepisy zjemy tu także Jima Antosa zabytek totemy jak przy przy zamku Królewskim dla oka i dobrze no to możemy oddać można żyć, ale jest żelazny, ale też odpowiedzialność tego tego danego urzędnika urzędu, który niezgodnie z przepisami i też oszukuje to też jest pewnego rodzaju oszustwo, bo jeżeli mówimy, że trzeba przestrzegać przepisów kierowcom pieszym rowerzystom mówi macie przestrzegać przepisy to jest dla naszego bezpieczeństwa, a jednocześnie zarządca drogi działa niezgodnie z przepisami lotu w SOR, ponieważ w przypadku zarządcy drogi dyrektor tego zarządu odpowiedziała odpowiada materialnie i a karnie za to co zrobić i to właśnie z własnego portfela, ale i to jest to, jeżeli ja mam odpowiadać za wypadek to ja wolę postawić dodatkowy znak i nie odpowiadać po prokurator przyjdzie do mnie ani do Dziennika Journal nie odpowiada za niezgodne z przepisami stawianie tych znaków, ale był znak i był, ale i dla mało jeszcze mało tego zarządca sam jest sam go nie stawia musi mieć z opinią policji i musi mieć opinię inżyniera ruchu w związku z tym dopiero wtedy stawia ten znak, jeżeli zatem znak stoi to znaczy, że policja dała pozytywną opinię inżynier ruchu też wszyscy są odpowiedzialni za to to w takim razie czatowni niestety właśnie wtedy udowodnić przed sądem, ale z drugiej i to jest czynne cały aspekt, że nie jesteśmy w stanie nie mamy też i dostatecznej liczby policjantów, którzy by chcieli albo inaczej mieli wpły w na egzekwowanie tych wszystkich przepisów pracy jest od groma, ponieważ tak naprawdę oni muszą przestać być administratorami z fundacją próbowali z wraz z pewną aplikacja, która spowodowałaby, że każdy ma on się z policjantem ma smartfona ma tablet i z 1 momencie policjant wypełnia replik wysyła do ubezpieczycieli obu kierowców nie ma chętnych na to wszystko w związku z tym, jeżeli tak o VAT ani Żydzi z góry, a tak naprawdę jak pan widzi dzisiaj, kto alei otrzyma samochód, którego nie powinien drażnić pewne oczywiście w związku z tym, że to widzą internet jest ogromne w związku z tym, jeżeli człowiek nie nie ma przykłady z góry i jeżeli działania władz państwowych bez względu na opcję są tylko w wypadku do wypadku zaostrzenie przepisów było po Kamieniu pomorskim tak, ale czy coś poszło dalej, jeżeli chodzi właśnie osoby jeżdżące pod marką tak był to dobry kierunek, ale z domu załatano fragment ukazujący się porty te portki się prują po jest skoro ludzie permanentnie Dino jest się w zeszłym roku mieliśmy wzrost znaczy, że to co robimy nie działa oczywiście łatwo powiedzieć policji te egzekwuje się tylko ich jest fizycznie za mało, ale i ważne to ja, żeby wyeliminować te 9 2 % osób, które są okazją do planów fotoradary strażom gminnym, a ile osób się cieszyło nas niczym z formatem nawet przewody obecny przewodniczący koła parlamentarnego zespołu Velvet resort co tydzień to mówię, że posłowie jak 1 mąż głosowali za odebraniem bez żadnej analizy bez niczego, bo po raporcie Najwyższej Izby Kontroli powiedziano, że mobilne fotoradary ne samorządowe tak do maszynki do zarabiania pieniędzy, a były też ma to już wielokrotnie mówili, ale w Szkocji też tak uważa pani Ashton, która była też powiedział, że w Szkocji też uważają, że zdała zadanie robienia pieniędzy, ale żadnemu politykowi nie przyjdzie do głowy robić eksperymenty na własnym społeczeństwie, bo oni tam już mają w pełni świadomość, że fotoradary po uprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego, a u nas ja myślę, że wśród wielu posłów jeszcze tej świadomości nie ma i z drugiej strony, jeżeli rzeczywiście mamy nawet wiem na co domyślam się dlaczego, bo po musielibyśmy powróci do naszej wcześniejszej rozmowy na przyzwolenie właśnie na prędkość na świecie niż to raz i nie ma tego ani też był musieli zacząć jeździć wolniej no oczywiście, że ta no to i powracamy do wypadków z limuzynami urzędników to jest to właśnie tutaj jako ocalenie winiłbym w samej osoby, kto jeździ, bo ona, która prowadzi samochód czy, która jest przywożona, która jest przewożącej poszerza pojawia się to jest tak jak działa 1 z taksówkarzem ufam, że i on potrafi jeździć TR, a dla nas tym osoba, która została wybrana czy chciała czy nie, ale skoro zostały one wyliczała to wsiada do samochodu, którym ufa, że osoba jest szkodliwa dla działań jest także musimy w ciągu 2 godzin dojechać do Warszawy do Torunia w ale to niech się nauczyliśmy w przez 2 godziny z Warszawy do Torunia, ale żywego, ale on w on ma pewne zadanie, ale na światowym baletem wolałbym, żeby kupić je każdemu z minister ministrowie helikopter, jeżeli on ma się śpieszyć, ponieważ on załatwia sprawy w imieniu narodu to niech się śpieszy helikopter albo wybudujemy autostradę, którą on będzie mógł on razem z nami test 4 0 pojechać, ale nawet, jeżeli będzie te 1 5 1 będzie czy te proste tolerancja MO i Ytong i jakoś stęp NIO korzysta to jest w stanie mu to wybaczy i mało tego nawet jeszcze pełnią te w bardzo na nią jest ich zwierzęta są benefity wymienia, ale w system narodem to Niewiem na plaży opowiada jak ja, a z Lechem, kto jest przy władzy to był przykład pan ja się na demokrację nie obrażam tak cała jest Wola tak mam i nie obawia się, ale przykład idzie w górę, ale przegrywamy powiedział mówię to po tej kulturze pracy tak, czyli czy jesteśmy w stanie w 8 goli zabić to co my jesteśmy do zrobienia moja żona pracując w korporacji zachodniej i strat temu została nauczona pracy w 8 godzin przeszła do korporacji polskiej nie dało rady nie dała rady UE, ponieważ nie przedłuża kontrakt z wagi narażono za mało pracował panie prezesie mamy Narodowy program bezpieczeństwa poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego podstawowym założeniem tego programu jest, że do 20 2 0 roku nie będzie więcej niż 2 00 0 ofiar śmiertelnych i nie więcej niż 6 90 0 ciężko rannych na drogach jako ostatni raport ze stanu poprawy bezpieczeństwa pokazywało z 20 1 6 rok jesteśmy opóźnieni w tym pierwszym, jeżeli chodzi o ofiary śmiertelne o 15 i osiemdziesiątych procenta, jeżeli chodzi o ofiary ciężko ranny to 4 3 % czy to nie jest dyskwalifikujący dla wszystkich centralnych decydentów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w ruchu drogowym i mało tego jest 20 1 6 nie podliczyliśmy jeszcze, iż chodzi o koszt to my z 20 1 5 wyszło na 6 4 miliarda złotych 2  000 000 każdy wypadek śmiertelny, a więc koszt 3 2 miliardy złotych kosztuje program 50 0 z kieszeni ministrów to chce pan powie wnieść 500 + 5 no tak lub w związku z tym, że jeżeli, więc jeździmy skalę, jeżeli w o uważamy, że ten program 500 plus przed laty czy nie niemile mnie oceniać, ale jeżeli widzimy, że ten program 500 plus kosztuje tyle krzyczymy, że dużo do Odessy pytanie, dlaczego nie krzyczymy, że tyle nas koszty w związku z tym, a i tak jest to pytanie, dlaczego my tego nie robi, ale druga rzecz, ale ONZ też w jaki sposób zauważył Tuska, ale ponieważ, jeżeli na świecie ginie 1 000 00 0 osób rocznie w wypadkach ruchu drogowego, a obyśmy, chociaż w wojnę w Iraku tak to lat, a w zysku przez przerwami czynny od 15 lat to tam z danych zginęło 300  000 osób w ciągu tych 15 lat żołnierzy cywil ten atak i nieważne, kto śmierć jest nieważna za śmierć straszna jak zginie jak to się w Iraku jest naród ginie ktoś na drodze musi 5 6 10 osób z gliny, żeby było lato panie prezesie, ale znowu pan troszeczkę ucieka od tego mojego tak, że to nie jest dyskwalifikujące dla tych organów, jeżeli nie zapełniamy Narodowego programu bezpieczeństwa w takim stopniu w jakim nie wypełniam to zacietrzewienie, które w tej chwili mamy tak pokazuje jednak, że nie jesteśmy w stanie wyjście, ale są pewne rzeczy, gdzie ta ideologia nie ma wpływu, bo to jest fizyka no tutaj dane, a i teraz na dane i jasne jest tygodnik nie wyciągnął konsekwencji no właśnie mówią otworzyli premier rządu o nie wyciągnie konsekwencje swojego ministra za żonę nie wyszło to my nic nie zrobiłem minister, która bez względu na opcję, bo to jest mówię program stworzył minister Nowak 1 z bratem, a i też nie wyciągnęliśmy żadnych konsekwencji, że nie wyszło to, ale co się dzieje w przez lata, o czym to jest wadzie to jest jakby 2 5 lat maszyny do zaniechania, gdzie nasila krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego działa powiem panu także za obecnej i kadencji to ja raz jest w stanie się dogadać z krajową radą w sensie, że ktoś odbiera telefon i ze mną rozmawia w poprzednich latach jako rzecznik zarządu miejskich nie miał takiego zaszczytu ale, ale tutaj bez twarde dane są twardzielami wypełniamy tego ktoś jest za to odpowiedzialny my unikamy tej odpowiedzi, choć wiemy, kto na lata po części oczywiście imiennej Tomaszek prezes tak nie Cézanne, a ja mówię o systemie to też jest tak karzesz pytanie czy pan czyta co pan podpisuje na mnie, bo miał 100 0 tak i Jerzy Asbisu one odpowiedzialne za to co pan po równo tak jazda świadczenia urzędowego wiem, że jeżeli mają szefowa miała 100 0 paczek na biurku po co ona ufała, że te 7 podpisów, które było na czytało to co tam jest natomiast one zazwyczaj rzeczywiście odkładają sobie tzw. czerwonych teczek na ten i na to wszystko czytała i teraz jest pytanie wyciągnięcie konsekwencji polegało na tym, że nie wysokość premii nie został ten duch, a był taki przypadek, kiedy szefowała mówiła, że coś zostanie jutro otwarte zajmuje szefową tam są cztero metrowe doły, o czym już po głowie, jeżeli AmA pan 50  000 spra w na głowie to pan uważać ci ludzie, którzy tam są w jakiej się za za coś pociągają mnie wyciągamy konsekwencji wobec osób, które to robią jak widzisz, ale następny cel dla osoby te przychodzą zająć się zapoznają się kończy godzące, a jak powinniśmy te konsekwencje wyciągać zrobi to co zrobiono ze Słowacji zamknąć to konsekwencja bilans, żeby zamknąć ich zamrażanie 50 0 ekspertów nie zrobiono nowe prawo o ruchu drogowym nie łatanie tylko, żeby sobie nowe prawo i konsekwencja bez względu na to czy ktoś jest ten temat z o takie czy nie Chodzież mamy przykłady bardzo dobry 1 znanego piłkarza w Europie nie ma litości dla kogoś, kto miał w odprowadzał podatki na raj podatkowy nie, ale apelował Adam Sobieraj prezes fundacji drogi Mazowsza do usłyszenia zaprasza 12 2 1 Hernani już za chwilę informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska i bierze zwierza Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA