REKLAMA

Czym jest rynek mocy? Mówią Bogusława Matuszewska, dr Andrzej Kassenberg i Marcin Stoczkiewicz

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2017-07-01 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwo Ewa Podolska proszę państwa zaczynamy kolejną audycję z cyklu zielono mi rynek mocy pojawiło się takie pojęcie ostatnio chciałbym byśmy dzisiaj wytłumaczyli, o co chodzi ustawa o rynku mocy projekt ustawy o rynku mocy jest obecnie na etapie prac rządowych ustawę musi uchwalić Sejm ostateczny kształt przepisów tej ustawy musi zostać zaakceptowany przez komisję Europejską co byśmy o tym, porozmawiali ten trop pretekstem do rozmowy na ten temat jest opracowanie Rozwiń » Instytutu noża na rzecz Ekorozwoju mułu jakościowa ocena wpływu wprowadzenia rynku mocy na emisyjność krajowego systemu elektroenergetycznego w studiu obecni są pani Bogusława Matuszewska menedżerka wiceprezes d s. strategii rozwoju polskiej grupy energetycznej w latach 2 0 1 2 2 0 13 4 minister d s. energetyki w gabinecie cieni Kongresu kobiet dzień jeżdżę rowerem pan Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju i dobrym oraz pan Marcin Stoczkiewicz ClientEarth prawnicy dla ziemi dzień dobry dzień dobry państwu już zaciera właściwie ręce pan wsiądzie na państwa, ponieważ mam takie przeczucie, że nie będą państwo jednomyślni pani minister nie wzbogaca audycji na nią Stalin czekają dziennikarze jak konstruktywna konstruktywna różnica i zdań, ponieważ sale wyjaśnijmy może rzecz podstawową i 3 co oznacza pojęcie rynek mocy mamy sytuację taką, że rynek mocy to jest rozwiązanie, które ma pomóc sfinansować inwestycje energetyczne w sytuacji, gdy ceny energii są za niskie i nie pozwala temu rozbił tworzenie majątku w związku z tym także ten rynek mocy unijnym wg tego co dzisiaj się dyskutuje ma pomóc przy przeroście odnawialnych źródeł energii, jaki tak, że to, że część mocy będziemy musieli wycofywać ze względu NATO, że są stare przestarzałe cię nie spełniają wymogów unijnych, ale zaraz ja do końca nie wie tego pierwszego sobie życzyć panu powiedzieć ceny energii są za niskie leczymy za mało płacimy za prąd w związku z tym EBC nie ma pieniędzy na inwestycje i t d . oto chodzi dokładnie można tak powiedzieć, że to jest ten sposób, że ich grupy energetyczne re można, by tu rozwijać dlaczego, bo boi, bo Bolt też te grupy energetyczne spełniają Górnictwo węgla kamiennego w związku tych pieniędzy też zadłużenie mają nie są w stanie nie opłaca im się sfinansować nowych mocy wytwórczych w UE w podstawie głównie bazującej na na węglu na węglu kamiennym budowane od Polek, które niedługo zostanie zakończony przewiduje się, że ceny energii będzie znacząco wyższa niż to jest scena na rynku rzędu 2 80 300 zł za megawatogodzinę radzi się na rynku mamy 1 6 0 1 70 i z tego powodu rząd uważa, że rozwiązaniem jest, aby sięgnąć do naszych kieszeni i teraz jest pytanie, jeżeli ten rynek jest potrzebny to na co te pieniądze wydać czy wydać na NATO co jest dzisiaj rozwiązaniem moim zdaniem schyłkowym czynach to co nas czeka w przyszłości, czyli wykorzystać to do przyspieszenia procesu powiedziałbym PiS jest w ewolucjach test to co się dzieje w energetyce na świecie to jest rewolucja, ale co pan dokonał reżimy tego od głowy państwa język raportu, który państwo stworzyli trochę Emu chciał, żebyśmy tak od pokoleń od początku też zaczęli tłumaczyć boja z kolei Turcja ma państwo rozwinęli w tym jako laik to co przeczytałam zrozumiałam, że rynek mocy to jest coś co tak realne stanowi pewną rezerwę na wszelki wypadek niech ta moc tam będzie ich czeka się na moment, gdy z powodu różnych Warn tutaj może to pogłębi my sytuacji niesprzyjających zabraknie nam o mocy na rynku rodzice czekali nie produkowali upraszczając to wtedy ruszą ich po zapełnią ten brak czy to dobrze zrozumiałem pani nerwów, ale też rynek mocy to jest po prostu mechanizm pewien mechanizm rynkowy, który daje pewne impulsy inwestycyjne rynek mocy wprowadza coś takiego jak rynek towarowy, bo dzisiaj mamy rynek jedno towarowy, kiedy jedynym towarem, który jest w obrocie to za energię elektryczną, czyli tak naprawdę wytwórcy energii dostają pieniądze wtedy, gdy to energia sprzedaje natomiast prowadzenie rynku mocy powoduje, że jest rynek towarowy czynsz płaci się nie tylko za energię, ale za gotowość dostarczenia, czyli tzw. moc, którą się i jest u można wprowadzić dostęp, czyli rozumiem tak, by dostarczam 1 0, ale będę miał za zapłacony więcej niż za 10, ponieważ 5 mam w odwodzie i mogę uruchomić te 5 dostarczyć 15 DAG roszczeń w uproszczeniu tak to możemy to rzadko, bo to jest 1 z mechanizmów niejedyny, ale 1 z wielu mechanizmów, które są stosowane na świecie, a czy ci, którzy mówią tak w razie czego to my deklarujemy, że nie będziemy pobierać energię albo będziemy pobierać z niej to oni też są tutaj jakoś ujęcie też coś dostaną też zarzut, że mechanizm zwany megawaty, czyli płaci się przedsiębiorcom szczególnie dużym, którzy mają duże zapotrzebowanie na pobór energii za to, że tej energii w określonym momencie nie pod nie pobierają to też kolejny mechanizm, który służy do regulowania popytem podażą na rynku inny mechanizm może jeszcze być to, że część zakładów przemysłowych ma swoje własne moce, które tylko w części wykorzystuje w związku z tym dostaliby wtedy środki na to ażeby te to z Energi, które wytworzą się dodatkowo poza tym co wytwarzają dla siebie i wprowadzić na rynek, czyli to jak pani powiedziała tych rozwiązań rynku mocy do przynajmniej kilka pachnie więc, a jakże chciałbym powiedzieć, że to nie jest tak, że rynek mocy jest jakoś w jakimś naturalnym mechanizmom rynkowym kiedyś mieć państwo do nas do fundacji zadzwoniła dziennikarka z takim pytaniem czy to prawda, że w Polsce nie ma rynku mocy i ja odpowiedziałem no to prawda ale jakby intencja tego pytania była tak jakby było czymś absolutnie oczywistym, że rynek mocy jako drugi rynek drugiego towaru musi istnieć na rynku energetycznym Otóż na świecie różnie bywa w szczególności ten kierunek, który preferowany jest w państwach Unii Europejskiej i który jest preferowany przez samą komisję Europejską to jest rynek jednotorowy towarowy ten rynek mocy jest taką troszkę atrapą rynku w tym sensie, że mogą tam się handluje tą mocą, ale tylko na rynku wtórnym natomiast kontrakty na dostawę mocy one są do pewnego stopnia administracyjnie przydzielane co prawda mają być przydzielane w drodze aukcji, ale jak aukcje są skonstruowane no to żart, jakby trochę inna kwestia, a rezerwy Legii wyszli ze środka Opowiedzcie zwyczajnie on każdemu słuchaczowi, który ciągle jeszcze nie rozumie czy to chodzi o to, że wytwórca energii dostanie pieniądze ale by uruchomił też te zasoby, które siedzą czekają po prostu tak zwyczajnie dostanie pieniądze albo dostanie pieniądze na wszelki wypadek, ponieważ zadeklarował, że on zrezygnuje z z części tego poboru i nagle dostaje pieniądze na ludzi jest tu chodzi o to, że tak naprawdę zapotrzebowania energii z bardzo szczególnym towarem do dziś nie da się je magazynować w sposób efektywny i komercyjnie uzasadnia jak gdyby go konkurencyjny w związku z powyższym trzeba produkować taką ilość energii albo być gotowym do produkcji takiej ilości energii, która występuje szpiku dlatego 1 z rozwiązań w szczycie zapotrzebowania, czyli szczycie zapotrzebowania 1 z rozwiązań jest właśnie coś takiego, że mówimy, że są podmioty gospodarcze, które poprzez odpowiednie kontrakty nabywane w drodze aukcji tak jak tutaj pan powiedział dostają jak gdyby z mają wynagrodzenie z tytułu utrzymania w gotowości określonych mocy i wiadomo, że te piki się zdarzają no, a w określonych czasach, więc to zawsze w określonych momentach, więc zawsze jest pytanie na ile uzasadnione jest utrzymywanie całej infrastruktury i tu mamy do czynienia w tym, bo to kosztuje, bo to zawsze wpływa na koszt finalny i energii, którą dla konsumenta i dla zakładów przemysłowych, więc to jest bardzo złożony problem, bo to nie tylko chodzi o to, żebyśmy utrzymywali pewne aktywa w gotowości, ale to jest kwestia zarówno ceny energii jest kwestia bezpieczeństwa energetycznego, które to jest pojęcie klucz wytrych dzisiaj się mówi jak się nie wie co powiedzieć co się, mówi że zapewniamy bezpieczeństwo energetyczne, ale i to jest również kwestia ochrony środowiska i generalnie utrzymywania również technologię wprowadzania technologii innowacyjnych, które są technologiami o znacznie mniejszej albo w ogóle pozbawione emisji gazów cieplarnianych jest też bardzo złożony, ale możemy także mówić o tym, że albo będziemy mieć to obiekty duże, tak więc prawda tytuł po 1000 MW, tak więc czy będziemy mieć powiedzmy 100 obiektów, które da 2, które po 10 MW daje mu to samo z punktu widzenia nowoczesnego myślenia o energetyce to jest rozwiązanie przyszłościowe i bardziej korzystne niż ładowanie pieniędzy wielkie duże bloki energetyczne ale, toteż wymaga to też wymaga inwestycji, dlatego że trzeba inwestować wówczas sieć dystrybucji PBS, a zaraz pójdziemy dalej już to skrót informacji natomiast raczej trzeba ten aspekt ten aspekt indygo i w razie czego powstrzymam powstrzymam się od poboru energii, której zazwyczaj ją pobieram przypomnę mniej sprzed wielu lat artysty Stanisława klawe, który miał taką piosenkę, kto zda się wydawało jak ćwiczy w domu totalnym paradoksem, a mianowicie gaście światło obywatele elektrownie czekają na prąd Jasło jasna przyszłość naszym jest celem lepiej będzie widoczna, a stąd te elektrownie czekają na prąd wiele lat temu nas bardzo bardzo śmieszył bez za kilka wrócimy do naszej rozmowy rozmawiamy o rynku mocy Aurum teraz porozmawiajmy konkretnie o tym jak on u nas ma wyglądać Stegna u nas wyglądać jest zawarte w projekcie ustawy o rynku mocy, bo w inny z poprzedniej części zrozumiałam, że tak pani Bogusława Matuszewska przystawiła racji pewien model pan Andrzej Kassenberg już na samym początku powiedział, że coś nie tak w tym projekcie jest, a pan Marcin Stoczkiewicz powiedziało, a to wcale może nam rynek mocy nie jest potrzebny, więc może teraz powiedzmy odchodząc z nowego modelu, który został stworzony co państwo sądzicie o tych rozwiązaniach, które proponują nam rządzący nie uważam, że można mieć przynajmniej 4 zastrzeżenia do projektu ustawy o rynku mocy po pierwsze, ten projekt wygląda ona skonstruowana tak jakby miało promować konkurencję, ale on nie będzie promował konkurencji dlatego rząd będzie do pewnego stopnia zamyka rynek elektroenergetyczny, ponieważ tylko te podmioty, które będą wygrywały aukcje na kontrakty marcowe spraw patrzę na tę dostawę mocy w okresach roku 5 lat 1 5 lat one man miał uprzywilejowaną pozycję tych tych podmiotów jak wiadomo na polskim rynku elektroenergetycznym jest kilka czy mamy do czynienia z pewnego rodzaju taką kolektywną pozycję dominującą propozycja się czy oligopol opozycja się jeszcze umocnień czy z punktu widzenia konkurencji to jest duży duży znak zapytania druga sprawa to jest kwestia emisyjności, ponieważ Polski system elektroenergetyczny cechuje się bardzo wysoką oraz emisyjność jednostkową też w około 800 g dwutlenku węgla na kilowatogodzina, gdzie w państwach zachodniej Europy ta dymisji nasze jest dużo dużo mniejszą we Francji 100 g z Wielkiej Brytanii replice bramy albo jeszcze albo niżej od Polski system po prostu taka jest jego konstrukcja jest, że z wysoko emisyjny w związku, z czym można powiedzieć, że te dominujące podmioty będą wygrywała kontrakty mocowań i żony po prostu bandą dalej funkcjonować w związku z tym no to będzie de facto pomoc publiczna dla węgla dla energetyki Węglowej teraz można się zastanawiać czy z punktu widzenia tych informacji, które dzisiaj wtorek została upubliczniona, że 6 6 miliardów złotych zostało utopione w kopalniach 6 5 6 5 z kawałkiem ciekawostką jest 8 lat tylko przez 8 lat czy jest sens w dodatkowo inwestować i 4 miliardy złotych złotych rocznie w rynek mocy i finansowanie energetyki Węglowej no to przynajmniej takie 2 główne zastrzeżenia trzecie niezwiązane z nierównym rozkładem obciążeń Otóż ten mechanizm jest tak skonstruowany, że gospodarstwa domowe, dla których ta emocja jak najmniej istotna, bo one nie są zagrożone 20 stopni zasilania, czyli tymi plakatami takimi jak to one zapłacą najwięcej natomiast wysoko duże przedsiębiorstwa energochłonne relatywnie zapłacą najmniej czy też mamy do czynienia z pewną niesprawiedliwością społeczną można powiedzieć punkty z dnia tej opłaty mocowej, która znajdzie się na naszych rachunkach i ostatnia rzecz, o których może, po której może później powiem jest kwestia możliwości powstania pewnego rodzaju takich strat do kasy 4 czy ktoś określa kosztów osieroconych pewnego rodzaju utrudniony właśnie za kontrakty długoterminowe n p. dla naszego aktywny dań z wody od pierwszych 3 części za barem za chwilę wisiał kilka dni maszyny wydaje się, że ten termin ten cały mechanizm w dużej części jest nastawiony na to ażeby wspierać inwestycje związane z dużymi blokami Energetyk można o tym co jest w projekcie taka jest a gdyby tak to jest nim, bo ma 2 cele prawda 1 ze zbilansowaniem mocy w związku z fluktuacji co prawda aż się tymi szczytami i okresami tzw. dolin w, a drugie to jest poprawić opłacalność inwestycji zwiększających moce produkcyjne w i chili, gdy jest to o takim takimi miszmasz to nie jest miasto klarownej jest ten w natomiast wracając do tego co coś co mówił Marcin Stoczkiewicz i pani także wspomniała o ochronie środowiska, jeżeli byśmy ten rynek mocy widzieli właśnie w taki sposób, żebyśmy poszukiwali rozwiązania, że to nam pomoże być bardziej prośrodowiskowe pro innowacyjnym wspierać efektywność energetyczną no to z naszych analiz wynika, że to rozwiązanie najbardziej korzystne to jest ponad 16  000 000 ton co 2 niech co, jeżeli dziś policzymy, że to jest po 5 EUR uprawnienie ma też szkoła 80  000 000, ale jeżeli po policzymy, że ten mechanizm ma działać od 20 01. 2 6 100 pierwszego roku do 2000 jeśli dobrze by tam 30 05 . no i jeżeli cena będzie 30 EUR to znaczy, że ta różnica powodować będzie, jeżeli przyjmiemy rozwiązanie takie akcje w jest głównie przyjęte w projekcie rządowym do rzędu 2 40  000 000 EUR on, czyli to jest zapewne to jest tylko sprawa środowiskowa to tak to sprawa finansowa i kończąc oprócz tego co było powiedziane, że jest to poważne obciążenie gospodarstw domowych szacuje się 8 0 kilka złotych średnio rocznie to najbardziej moim zdaniem obciążone będą małe i średnie przedsiębiorstwa i pogorszy ich konkurencyjność i my zapłacimy, bo ich usługi produkty będą droższe paliwo sama Tuszyńska ja powiem tak rynek mocy ani w tej konstrukcji ani żadnej innej niczego nie załatwia tak naprawdę, dlaczego dlatego, że to jest dużo bardziej złożony problem to znaczy z 1 strony jest w ogóle cała polityka energetyczna z drugiej strony mamy konstrukcja rynku, która wspiera realizację tej polityki zaszczycili strony mamy biznes całej firmy ich, że tak powiem skłonność do podejmowania różnego rodzaju ryzyk biznesowych i teraz jak pokazała cała jak gdyby historia ostatnich lat m. in. w Europie, która tak naprawdę jest takim pionierem albo inaczej ona bardzo mocno weszła w te wszystkie klimatyczne rozwiązania pro klimatyczne rozwiązania i jak gdyby ten czas ostatnie parę lat pokazało, które kierunki są najbardziej efektywne niektóre kierunki, w których kierunki powinny być zmodyfikowane jak powinniśmy inwestować, żeby te inwestycje były efektywne i były jak najbardziej optymalne również z punktu widzenia kieszeni takiego się z normalnego konsumenta, który przecież musi z Chin sfinansować te wszystkie pomysły tak naprawdę jeśli chodzi o rynek Polski mówimy o rynku mocy, czyli jak mówimy o tym, że rynek mocy jest to narzędzie, które ma spowodować, że pojawi się w systemie wie więcej tzw. energii sterowanej, czyli będzie, czyli tych właśnie z bloków, o których pan pan, mówi że tych dużych bloków energetycznych to tak długo jak nie będzie polityki, która będzie pokazywała co my wyłączamy z systemu tak naprawdę ich miejsce, czego będą wchodziły nowe aktywa tak długo ten rynek mocy nie ma żadnego w ogóle przełożenia na to co się będzie działo w ogóle w całym systemie energetycznym, bo jak mówimy o tym, że budujemy nowy blok czy budujemy nowe nowe elektrownie węglowe to oczywiście przez tworzone są nowe to one są znacząco lepsze z punktu widzenia klimatu niż te, które są obecnie, bo te mają sprawność nosa uznajemy sprawność 3 0 paru procent jak wchodzi coś co ma sprawność pod warunkiem, że tamte zamkniemy oczywiście, ale to atut tak jak w maju właśnie to jest podstawowy warunek dlatego rynek mocy w oderwaniu od polityki energetycznej jest kompletnie czymś, o czym trudno w ogóle rozmawiać, a raczej dobrze zrozumiałam, że chodzi o cele rynku mocy to państwo tektury przestawili uważacie, że to ma swój sens natomiast to co wymyślono u nas jest w tej ustawie to jest trochę od drugiej strony to jest trochę nie tak pani mówi brak polityki energetycznej to jest kluczowe Włocha rynek mocy nie może być celem samym w sobie jest on część jest celem samym sobie, żeby wesprzeć je wspierać budowę dużych bloków to nie jest ten sam w sobie ma Stencel go nie złoży taki jacht jest cenna natomiast, jeżeli jej wyników pani się w pełni zgadzam od wielu lat nie mamy klarownej Jasnej polityki energetycznej, które jak w wielu krajach Europy zachodniej jest konsensusem między partiami politycznymi, które jasno mówią o pewnym kierunku dziś możemy się z nim zgadzać lub nie, ale jest jasno określony, a my tak albo jądrówka albo węglowe albo o OZE albo albo gazu z łupków albo efektywność i właściwie to to niema Jasnej klarownej sytuacji związku też i przedsiębiorcy i biznes tak naprawdę nie wie co tu zainwestować w jakim kierunku pójść tą moim zdaniem, jeżeli się tego nie zrobi, bo to to kto to będzie taki Kadłubek termin ten rynek mocy, nawet jeżeli go poprawimy pójdziemy bardziej prośrodowiskowe pójdą prąd nowoczesne rozwiązania to i tak będzie pewnego rodzaju kadłubki, bo nie będziemy wiedzieć jak syn okrętem prawda mamy piękny żagle mamy, więc zdarzało, że mogę tylko nie wiemy, dokąd płyniemy jest inny ustrój, a zwłaszcza, u którego poprzeć ten projekt ustawy, który obecnie leży na stole ma takie założenia, że tak naprawdę o tym jakie moce będą za zamawiane będzie decydował minister d s. energii w drodze rozporządzenia, ale nic takiego ogólnie obowiązującego generalnego tylko przed każdą aukcją, czyli będzie tutaj dochodziło do pewnego rodzaju takiego, jakby ręcznego sterowania rynkiem energetycznym, a oczywiście z punktu widzenia celów klimatycznych z punktu widzenia dywersyfikacji dostawali bezpieczeństwa energetycznego z punktu widzenia zwykłego biznesu celem bardzo cenne jest bardzo duża niepewność, która się wprowadzać, bo po prostu minister będzie decydował przez każdą aukcją co tak naprawdę będzie zamawiana czytanie pewno się nie zwiększy ani zmniejsza, więc rynek mocy tych po prostu 1 i jakiś instrument on może być różnie wykorzystane natomiast no tak konstrukcja, która leży na stole wydaje się, że może być źle wykorzystana po prostu o tych z państ w są jednomyślni i ich HFT, ale jak widać chętnych twierdzi, że generalnie można powiedzieć, że chyba w w Europie to mamy w we Francji Wielkiej Brytanii oraz CNC rynki mocy, ale generalnie Unia Europejska komisja Europejska jest niechętne rynkowi mocy i część bardzo dobre mocne argumenty, żeby potem to rozwiązanie było notyfikowane przez komisję Europejską w witrynie wystarczy to dlaczego ja chciałam być uchwalony przez innych i umów musi być tort do tego jeszcze sprawa bardzo istotna, że te warunki, które tam są zapisane musiał to już powinny być spełnione moim zdaniem to rozwiązanie, które dzisiaj na stole nie spełnia tych warunków, jakie wymaga komisja Europejska to znaczy równoprawnych warunków dla dla różnych graczy A2 to jest sprawa także otwarcie się na import trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć, że rynek mocy w tym kształcie, który został zaproponowany będzie po prostu generował pomoc publiczną prawda to w związku z tym komisja może powiedzieć imienia nie wolno komisja może twierdzić, że nieuzasadniona pomoc publiczną, bo Ola w części byłaby i tak pomocą publiczną grozi mu do brzegu skontrować byłoby uzasadnione, ale ona dalej, żeby to jest kolejne pytanie czy Allianz 3 czy tak należy rozwiązywać problemy sektora energetycznego, żeby tam cały czas rozsypywać środki z naszych z naszych podatków przecież wielkie przedsiębiorstwa energetyczne to oni są jacyś to nie jest jakiś przedsiębiorca, które są bardzo biedne no no to finansują wielkie przeciętny wielkie stadiony wielkie imprezy masowej nagle wyciągają do nas rękę mówiąc nie mamy pieniędzy na inwestycji NATO w końcu to są bogate firmy 3 1 1 czy w tej chwili tak trochę na rynku energetycznym naprawdę to co któryś z panów powiedział następuje pewna rewolucja mamy stary mamy firmy, które są trochę zasiedziałych na rynku to są firmy, które często już kiedyś były jedynymi firmami monopolistami na rynkach zmienia się w ogóle model to co było mówione to i energetyce prosumenckiej, czyli scentralizowanej energetyki robisz jest rozproszona energetyka, a to wymaga zupełnie innego podejścia w ogóle regulacyjnego podejścia, czyli myślenia o tym w jaki sposób budować sieci dystrybucyjne, więc to jest naprawdę dużo wyzwań, które stoją w ogóle przed tym tematem nie tylko rynek mocy w Instytut na rzecz Ekorozwoju w Anglii przygotował opracowanie Olga analiza tego projektu ustawy o rynku mocy i tutaj, gdy mam okładkę to w lidze i czytam większa emisja dwutlenku węgla wyższe ceny energii elektrycznej zapozna się zagrożeniami, jakie niesie ze sobą nowa ustawa o rynku mocy, a czy inne kraje europejskie, a może nie mają jakiś model ja wiem, że to, by sytuacja bardzo indywidualna, bo sam przecież ten w ogóle modele energetycznej jak funkcjonują kraje bardzo różna, ale czy jest coś co państwo uznaliby że, krytykując ten projekt ustawy o rynku mocy to co ma być prowadzone, że tamto działa w sposób właściwy jakiś kraj jeśli ja mogę to by to problem w ogóle efektywnego zarządzania energetyką jest problemem nie tylko polskim jak się popatrzy na inne rynki rynki również Unii Europejskiej poboczne n p. na Hiszpanię na Niemcy, gdzie mówimy to są kraje, które na swój sposób przodują w energetyce odnawialnej i gdzie i mamy do czynienia z Hiszpanią, która ma około 70 % nasłonecznienia większy większego niż Niemcy, a Niemcy mają dłuższe IZ procent więcej więcej fotowoltaiki niż Hiszpania, więc to nie jest tak, że tylko my nie dajemy sobie z tym radę to są pewne decyzje, które zapadały pewne konsekwencje tych decyzji również w Europie i powinniśmy się na tym uczyć jak uwziął się z doświadczeń innych po to, żeby u nas w sposób efektywny zaproponować rozwiązania rynkowe, jakie wnioski co on, czego nas uczą przykłady innych z jak ja patrzę NATO to po pierwsze, gdy powinniśmy mieć swój plan jak wychodzić z tych wysoko emisyjnych technologii energetycznych i oczywiście to nie jest temat na rok na 2 to jest temat na wiele lat jak wygaszać te bloki energetyczne, które są wysoko emisyjne stare i zastępować część z nich nowymi blokami, które będą znacznie mniej emisyjne, ale wprowadza też nowe technologie technologie bezemisyjne technologie odnawialne, które powodują, że też przesuwamy się w tym na tym tzw . w tych rozwiązaniach innowacyjnych zupełnie inne miejsce niż jesteśmy w tej chwili też był ponoć jesteśmy tu naturę wydaje się, że ten kierunek do pewnego stopnia wyznacza polityka klimatyczna energetyczna Unii Europejskiej i w ramach tzw. pakietu zimowego komisja zaproponowała, że taki tzw. słynny warunek 5 5 0 g dwutlenku węgla nam kilowatogodzinę oznacza, że w przyszłym w rękach moc nie będą mogły uczestniczyć takie jednostki, które będą emitowały więcej niż te 5 5 0 g rzecz w tym, że to jest taka granica opłacalności dla dla jednostek w granicach misyjne się dla jednostek węglowych, a więc można powiedzieć, że kierunek wytyczony przez European to jest kierunek i powolnego odchodzenia od węgla w związku z tym to co należałoby po postulować taką konstrukcję rynku mocy, aby takie inne konstrukcje, które uwzględniały właśnie te atrybuty emisyjności, które po prostu by skłaniały firmy energetyczne do tego, żeby inwestować w niskoemisyjne jednostki brodaczy na różnego rodzaju czy to jest czy to są tak tzw. megawaty czy odpowiedź strony popytowa odnawialne źródła jakieś elastyczne źródła gazowe w każdym razie wydaje się, że ono konieczne jest po prostu odchodzenie od węgla to jest to jest kierunek, w którym wytyczyła Unia Europejska i teraz, jeżeli my będziemy upierać się, że będziemy po prostu dalej inwestować w węgiel w elektrownie węglowe to może to dosyć to po prostu idziemy na starcie znów w kolejnej kolejnej fazie z Unią Europejską znacie jakiś czas będzie Polski rząd twierdził, że nie da się w Polsce nic takiego zrobić nie możemy wprowadzać odnawialnych źródeł energii nie możemy odejść od węgla, bo się nie da, dlatego że decyzje są tak, żeby tego nie robić nic nie mogę o tym, żeby żartu ma być już ma w ciągu 2 lat ale, żeby coś się udało mu to trzeba zacząć co o tym, po prostu myśleć dyskutować zaczęły się w części spaniu nie zgodził, bo uważam, że dzisiaj wydawanie pieniędzy na nowe bloki energetyczne węglowe to jest 40 5 0 lat za blokowanie sobie zmiany już nie mówię o o o moim zdaniem absolutnie nie spełniał marzenie, czyli budowie elektrowni jądrowej, bo to w Lotosie po prostu nie uda natomiast wydaje się, że jeżeli byśmy znaleźli rozwiązanie na ten trudny okres przejściowy, czyli od momentu, kiedy mamy dzisiaj musimy powoli się przekształcać i zmieniać taka, żeby dążyć do coraz większego udziału źródeł odnawialnych zakładając, że dość szybko będziemy mieć tanie sposoby magazynowania, bo jestem o tym, głęboko przekonany, że to, że to 10 później będzie imię i wykorzystali tę do minimum 1 3 i efektywności energetycznej dotyczy to także ciepła i energię elektryczną nie tylko energii to są rozwiązania, które bardzo rozważny dziś jest taki pomysł tzw. programu 200 plus, czyli wykorzystania ewentualnie istniejących źródeł mniejszych wydłużyć ich trochę działalność, ale źródeł węglowych no, które w, które wyrządza mniejsze niż z 200 MW, a dach jest ich 5 4 Woś tego wydłużenia to szacuje się około 9 miliardów złotych diety i jeżeli teraz byśmy założyli sobie to musi być założony w programie nas do 200 0 pięćdziesiątego roku co, kiedy powoli wygaszany co, kiedy wzmacniamy, żeby przetrwać ten trudny okres to moim zdaniem jest naj naj większe szanse chce także zwrócić uwagę na to, że Niemcy to nie dlatego poszli w tym, że bardziej interesują sprawy świadom środowiskowe nie dlatego oni uznali, że energetyka może być motorem napędowym gospodarki w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań tworzenie miejsc pracy zastępowała, więc stare miejsca pracy i my w części MOK może jeszcze to zrobić co więcej, jeżeli my będziemy popierać właśnie tą prosument lokalną spółdzielnie produkcyjne importujące energię elek elektryczną ciepło to te pieniądze nie będą wypływać lokalnie i szło gdzieś do wielkich koncernów tylko będą obracać się lokalnie co wzmacnia lokalną gospodarkę lokalne miejsca pracy dotyczy także efektywności, czyli NATO energetykę trzeba spojrzeć jako element budowania nowoczesnej gospodarki nowoczesnego państwa, a nie tylko za przeproszeniem dostarczenia watów co prawda, ale ja bym była za tym, żeby właśnie patrzyć na energetykę bez specjalnych emocji i właśnie mając na uwadze z 1 strony, że jest koszt, który musi zapłacić ten konsument na końcu sfinansować wszystkie zmiany, że jest ta przysłowiowa pewne bezpieczeństwo dosta w energii, czyli każdy z nas jest przyzwyczajony do tego, że ta energia jest zawsze zależeć może przeznaczyć nie można budować od dołu bezpieczeństwem można i sędziowie to znaczy ja chcę powiedzieć, że nie mam, żebyśmy nie traktowali, że jedno rozwiązanie złe, a drugi jest dobry tylko, dlatego że n p. jedno jest węglowe, a drugi nie węglowe, dlatego że w Europie w tej Unii Europejskiej w tych Niemczech, o których my mówimy jest dużo więcej elektrowni węglowych dużo więcej mocy na węglu oparł, o ile jest program wygaszanie to oni mają, ale w wyroku w czterdziestym dalej szacuje się, że aż 16 % energii z ulg będzie pochodziło w unii Europejskiej od zwęglone u nas 50 mówił pan minister Tchórzewski 2000 5 meczach na pewno jest także, gdyby zastąpiono Janie mówię wszystkie zasoby, które mamy, bo Polska zależy bardzo dużym stopniu od węgla no my mamy bardzo dużą to daje nam też jak to się mówi to bezpieczeństwo energetyczne, bo to są nasze zasoby węglowe, chociaż przez to, że to są nasze zasoby węglowe to też jest ograniczenie, bo jeżeli byśmy powiedzieli, że chcemy tylko z nich czerpać to koszt tej energetyki ludność byłby bardzo wysoki, bo nasz węgiel jest bardzo drogi w porównaniu z tym co jest dzisiaj na świecie ma zdolność do pewnego stopnia nie zgodzić na ląd, gdy te odnawialne źródła energii to też są nasze zasoby słońce też może być w naszej wiatr też może być Polska nazwa jest generowana na dziś się one są niezdrowa należą w innym zawodzie i dróg, którzy wiernych, ale można sterować tylko adres trudniej natomiast jeszcze słowo, że tak powiem takiego takie praktyczne rzeczy z punktu widzenia naszych słuchaczy prawdopodobnie każdy z naszych słuchaczy jest w stanie szybko znaleźć sobie faktury za energię na tej fakturze za energię łatwo znaleźć taką pozycję, która się nazwa opłata przejściowa i co to jest opłata przejściowa wysokich karach podatek, który płacimy wszyscy firmą energetyczną za to za za kontrakty długoterminowe, które w rząd SLD zawarło, że tak pojemnik z mocą decyzji rządu SLD zostało zawarte w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku i później Jan musiał być rozwiązane jako niezgodne z prawem Unii Europejskiej i żeby ponieważ firmy energetyczne miałyby uzasadnione roszczenia prawne do państwa w szczególności do polskich sieci elektroenergetycznych o wypłatę odszkodowań, więc zdecydowano się na pokrycie też tak powiem hurtem Tychy tych odszkodowań firmom energetycznym w drodze ustawy przyjęto 20 07 ostatnim roku ustawę o pokrycie kosztów osieroconych i teraz to przez 1 0 lat płacimy za odszkodowania za tamte błędy już do 20 1 6 roku wypłacono 14 , 5 miliarda złotych z tytułu tych kosztów osieroconych i ten, kto to zapaść ma on my płacimy prawa związek banków do Morzyczyna podobnego ogrodzić zmierzają ku temu, że może nagrać coś podobnego dlatego, że jeżeli polityka klimatyczna będzie się zaostrzać będzie się zaostrzać, jeżeli wprowadzone zostanie warunek 5 50 i bloki węglowe nie będą mogły uczestniczyć w rynku mocy to po prostu te zawarte kontrakty ewentualnie będą musiały znów być rozwiązane i wtedy firma energetyczna w sposób uzasadniony będą miały roszczenia do kogo do państwa, kto za co zapłaci znowu możemy zapłacić za to my, więc ono moim zdaniem to jest na tyle TUW skok w grę wchodzą tak olbrzymie pieniądze i pieniądze publiczne pieniądze podatników, którzy w, które płaci my będziemy płacić, że naprawdę wymaga to wielkie debaty publicznej należałoby ze wszystkich punktów widzenia to przeanalizować, zanim podejmie się tego typu długoterminowe zobowiązania, a także nie zabraknie też jeziorem, chcąc zwrócić uwagę w sprawie naszego węgla oczywiście ten będzie przez dziesiątki lat był bardzo cennej ważne dla nas, ale ten węgiel z drogi jak dużo tańszy nie będzie co więcej nie mamy pieniędzy na odtworzenie majątku, czyli innymi słowy, jeżeli byśmy chcieli go odtwarzać to byłby jeszcze droższe wejście elektromobilności spowoduje, że spadek cen ropy i gazu co także uderzy w ceny węgla znaczy elektromobilność to znaczy, że będziemy jeździć na prąd elektryczny samochodami znacznie większym stopniu jest dzisiaj w, a także w umyśle hitów my górnicy się cieszyli się tam się wycofuje z porozumienia, ale w momencie, kiedy wejdzie na rynek tani węgiel kamienny amerykańskie rozrywkowych ani głębinowy to niestety cena spadnie efekt będzie taki, że będziemy importować węgiel znacznie większym stopniu niż do tej pory robimy w, jeżeli będziemy budować wielkie braki energii, ale nawet ryzyko istnieje, ale nawet jeśli nie będziemy importować węgla to proszę nic na uwadze, że nowe bloki będą konsumował znacznie mniej węgla niż stare bloki, więc i tak wygramy zablokujemy sobie zmian jawił się o 1 rzecz powiedzieć jeszcze, bo to, że będą dopłaty, że mamy na fakturach za energię i koszty osierocone to to jest jedno, ale to, że mamy też na fakturach opłaty z tytułu OC to też jest to jest kwestia tego, jaka jest skłonność społeczeństwa do uczestnictwa, czyli do dofinansowania określonych w określonych w nim określonej polityki rozwoju, bo to co pan mówił jest jedno jest faktem, ale to, że w 20 1 3 roku Hiszpania wycofała się w sposób wycofała się z zobowiązań, które podjęła wcześniej dotyczących dofinansowywania źródeł odnawialnych i to wstecz podjęła decyzję o tym, że zakończyła coś się zakończyła dofinansowanie pewnych inwestycji to też wynika z tego, że cała polityka dofinansowywania Ozzy w tamtych czasach była absolutnie nieadekwatna do tego co się osiągnęło z tego typu inwestorzy żądali legalizacji już nie mogę, więc zdzierania gazu i 8 5 % Polaków uważa, że może on wie, że jest skłonny jest z budżetu dopłacać wojnę o lidze, ale wzrosła co ja chcę powiedzieć tylko jedno zdanie bardzo boli taka publiczna euro z 1 strony zakłada finansowanie jest i pieniędzy podatnika obozem z 1 kieszeni, a z drugiej kieszeni finansowanie z pieniędzy podatnika węgla jest schizofreniczna po prostu nie, bo to, aby się finansuje dania, bo finansuje się o złej woli nagranie z jedno zdanie każdy grosz co widzę, że musimy się z bardzo prowadzono badania z 1 9 krajach Unii Europejskiej z pytaniem ile państwo jesteście skłoni dopłacić z tytułu, gdy tylko po to, żeby rozwijać się odnawialne źródła energii i odpowiedź była nie więcej niż 2 % niż giełda nie jest dane dotyczące węgla nie było takiego pytania, bo nie wszyscy powiedzieli, że mogę w ogóle jest tym sposobem z zakończeniem powinno być wstępem do następnej audycji rozmawiać o OZE do władzy czy nie jakie perspektywy rozwoju i t d . jaka polityka względem ozdoby państwo zaczęliśmy od rynku mocy będziemy chcieli coś dzieje, ponieważ rzecz się toczy aktualnie, a ja chciałabym byśmy się spotkali porozmawiali chociażby LCD o OZE jak zaznaczyła się z nowo pod koniec naszej audycji bardzo serdecznie państwu dziękuję pani Bogusława Matuszewska wiceprezes d s. strategii rozwoju Węgier w latach 2 0 1 2 2 0 13 pan Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju i pan Marcin Stoczkiewicz ClientEarth prawnicy wrzesień dziękuję bardzo dziękujemy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array