REKLAMA

Akcja adaptacja czyli Agnieszka Stein o przygotowaniu dziecka i rodzica do przedszkola.

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-07-02 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejna pozycja naszego niedzielnego magazynu to jak z dzieckiem przez Libańczyka kłaniam się państwo w naszym towarzystwie jest w towarzystwie tych, którzy chcą dzieciom pomóc także rodzicom pani Agnieszka Stenka psycholog i wbre w autorka książki akcja adaptacja, czyli jak pomóc sobie dziecko zaprzyjaźnił się z przedszkola to celowo powiedziałam w towarzystwie, bo to Towarzystwo przedszkolne nie zawsze jest tak przyjemne nie zawsze skłania do miłego wejście jak by się Rozwiń » mogło wydawać na Towarzystwo jeszcze co różne Towarzystwa jest to, że później jak jest Towarzystwo rodziców innych to n p. rodzice mówią, że to jest dla nich duża wartość mają innych rodziców z dziećmi w podobnym wieku, z którymi mogą się razem wspierać gadać także to wtedy jest taki moment, kiedy jest fajnie, ale oczywiście, żeby do tego doszło to potrzebne jest najpierw początek czy adaptację no właśnie to czy powinniśmy założyć, że jeśli wysyłamy posyłamy dziecko do przedszkola to środowisko zupełnie temu dziecku obcego musimy najpier w z nim przepracować pewne elementy i najlepiej zrobić to nasłuchy odnoszę zajęło to do sytuacji sportowej im wystąpić na arenie pokażesz co potrafi najbardziej mu się odbyć trening i próbę generalną pod zdjęciem Małomice trochę tak nie działa, dlatego że one na sucho nie do końca rozumieją, o co nam chodzi o małe dzieci bardziej potrzebują tego, żeby w pierwszych próbach robienia czegoś nowego albo w pierwszych próbach bycia w nowym miejscu z nowymi ludźmi towarzyszyła im bliska osoba, czyli ten nie jest na sucho tylko także dziecko zaczyna ktoś coś będziecie robić poznawać nowe osoby to ma przy sobie mamę tatę albo kogoś bliskiego inne czy formuła wszystkich otwartych nie jest jak najbardziej właściwym miejscu do tego, by mi dziecko oswajać z nowym otoczeniem najczęściej co za krótko i najczęściej jest to, że nie do końca tak wygląda jak wygląda, jakby prawdziwa chodzenie do przedszkola nauczyli dziecko nie dostaje tam takiego doświadczenia, jakie później będzie jego udziałem, a ja widzę, że bardziej się sprawdza taka formuła, w której adaptacja polega na tym, że dziecko przychodzi do przedszkola tak jakby normalnie chodził do przedszkola tylko wchodzi ten dużo krócej i często w ten sposób, że rodzic 1 0 w pobliżu jest dziecko dostępne, gdyby ją się zrobiło trudna techniki te należy stosować już po rozpoczęciu roku szkolnego czy też próbować robić to jeszcze przed wakacjami nim dziecko rozpocznie właściwą przygodę z kimś uważał za małe dzieci powinny mieć więcej trzylatka z czasem 2 i ulotkach to jest dziecko, do którego 2 miesiące przerwy to jest bardzo dużo czasu ono najczęściej zapominają co się działo przed wakacjami, a tego, że rodzice, którzy chodzą dzieci, jakie zajęcia adaptacyjne przed wakacjami często są bardzo zaskoczeni, kiedy się okazuje, że po wakacjach jest takie, by w czasie do nowego miejsca no dobrze to w takim razie spróbuj mu uszeregować na czym polega akcja adaptacji od początku do końca w jaki sposób modelowo przez to przejść polega na tym, że dorośli świadomy sposób obserwują dziecko i patrzą do czego one gotowe do jakich kolejnych kroków i dostosowują swoje działania do kroków, które wiedzą, że są w zakresie możliwość poczucia bezpieczeństwa dziecka natomiast, żeby to było możliwe to myślę, że czasy także dorośli potrzebują tylko przygotować to tylko, że to wymaga tego, żeby rodzic nie planował zacięcia pracy zawodowej od 1 września n p. tylko przesunął ją mniej więcej miesiąc dał sobie czas na to, żeby wesprzeć dziecko w adaptacji przez ten pierwszy, czas więc to nie jest coś co można 1 września nagle zrobić tylko trzeba mieć wcześniej to zaplanowane i w jaki sposób wzbudzić dziecku to poczucie komfortu to za pomocą empatii też usiłować czy pokazać może, że właściwie czujemy to samo co one małe dziecko zazwyczaj sama potrafi sobie znaleźć swój komfort wtedy, kiedy konika z bliska osoba, do której ma zaufanie i najczęściej na początku pomogą głównie to na tym, że rodzic jest dostępny tak samo nikt nie wymaga wychodzimy z dzieckiem na plac zabaw raj, gdzie my z dzieckiem na spacer i t d. wiemy, że jeżeli dziecko średnio za bardzo dali to będzie niespokojny będzie się leczyło się też jest bardzo podobny do tego co się dzieje, kiedy w domu się pojawią n p. niania czy opiekunka i ten czas adaptacji testu z NATO, żeby dziecko poznało swoją panią zaprzyjaźniła się z nią, żeby się z 5 na tyle dobrze bezpiecznie, żeby go po gotowy rozstać się z rodzicem czy z tą kwestią osobniki są jak długo trwa taki okres czy też możemy w przybliżeniu określić, jaki średnie wartości jest to kwestia osobnicza wstyd niegdyś w sensie dziecka konkretnego i rodzice najczęściej mniej więcej wiedzą, że skoro sobie radzi z rozdawaniem się, że jest to też kwestię tego jak wygląda miejsce, do którego dziecko trafia jest, toteż kwestia kompetencji nauczycielek czy to nauczyciele jeszcze więcej zalewali rząd, ale już samo jak ta trochę tak samo jak niania tak jak przychodzi do domu to to jest pytanie czy ona potrafi właśnie się za kolegować z dzieckiem zrobić także Bano się z nią czuł dobrze czy nie potrafi nauczyć się takim modelowym powinien pracować z dzieckiem ja pytam, bo nie wiem czy ich perspektywy rodzica również relacje partnerskie z dzieckiem, które zaczyna chodzić do przedszkola czy jednak no i starać się wyrażać ten stosunek podległości to znaczy moja wieś jest, a jest to duży poziom ogólności takie rozdzielenie dziecko opiera swoje poczucie bezpieczeństwa nad dorosłymi ten dorosły stąd gospodarza mity i dorosłych pokazuje dziecku n p . jakie w tym miejscu panują zasady co w tym miejscu jak jak w tym miejscu wygląda, ale z drugiej strony, a tym, że zajrzy w rozumieniu słowa partnerskie zawiera się też to, że nauczyciele z bardzo uważnie na potrzeby dziecka traktuje poważnie i też nie bagatelizuje Stanów emocjonalnych tegoż dziadka zniewaga zrealizuje tego, że Wisła to, że tęskni za mamą nie próbuje go oszukiwać nie próbuje odwracać jego uwagi co w sytuacji, kiedy rodzic nie ma czasu na przeprowadzenie tej akcji adaptacji, bo też możemy wyobrazić sobie, że są rodzice, którzy muszą podjąć pracę zawodową od 1 września nie mają tego momentu, kiedy mogliby razem z dzieckiem być trzecią wówczas istnieje jakieś formy przygotowania dziecka na ten stres, że dzieją różne rzeczy czasem się dzieje także to jest dla dziecka sytuacja, z którą sobie daję radę zdarzają się takie dzieci czasem są dzieci, którym jest bardzo trudna, a z dzieckiem jest także odczuwa bardzo duży stres to przeważnie choruje, a jak dziecko choruje to rodzic czy macie studnia musi znaleźć dla niego opieka, a więc myślę, że warto sobie w ogóle zdać sprawę, że te przedszkole to nie jest sytuacja, która całkowicie rodzice zwalnia z opieki nad dzieckiem mnie, czyli czasem warto naprawdę poszukać sposobów na to jak zrobić adaptację w taki sposób przyjazny dla dziecka, a żeby nie narażać się na ryzyko tego, że potem po prostu z tego, że te adaptacji nie było wynikają kolejne kolejne trudności, którym się trzeba zajmować chciałam też wspomnieć o tym, że coraz więcej przedszkoli, które w ogóle nie zgodzą się na taką sytuację, żeby dziecko od razu przyszła na 8 godzin czy przedszkola, bo gra też opiera swoją wiedzą swoje doświadczenia na tym co poszedłem w zlotemu w 1 przypadku 1 5 w drugim 10 lat w swoim przypadku blisko 40 bardzo dużo się zmieniła Moon czy akceptowalnym obecnych placówkach przedszkolnych jest to, że rodzic telefonuje do nauczyciela pyta jak dziecko się ma my też zależy bardzo od placówki nie da mi są takie placówki, w których rodzice mi mówią, że dyrekcja zakazuje informowania rodzica, że jest trudna, że nauczycielki mają mówić, że jest dobrze są takie placówki, w których rodzice dzwonią są takie placówki, w których to nauczyciel, jeżeli widzisz dziecko jest bardzo trudna do 2 nie po rodzicach, żeby wcześniej przeszła także to bardzo różnie wygląda to co jest lepszą metodą najlepszą metodą mówienie rodzicowi prawdę absolutną czy też próba przepracowania po myśli sobie, że jeżeli korzystamy z jakiś usługi ta usługa opiera się od początku na tym, że ktoś nas okłamuje nie mówi nam prawdę to trochę w wątpią w powodzenie budowania relacji z takim w takiej sytuacji budowanie zaufania w takiej sytuacji przez rodziców, a nauczycielowi żal mówi prawdę, kiedy od początku zwykłą umowę można co do sytuacji znanej nam z tego okresu na moment wakacji, kiedy nauczyciele, którzy podejmują się wychowawcy opieki nad nad dzieckiem proszą rodziców w ogóle nie telefonowali powtórnie przekazuje mijamy władzę i jamy do końca, ale to nie mówi matek małych dzieciach, a ja myślę, że jeżeli mamy zaufanie do pani nauczycielki żona zadzwoni, kiedy będzie naprawdę trudno to to jest lepsze rozwiązanie, niż kiedy rodzic wolniej no bo wyobraź sobie grupę 20 kat dzieci i każdy rodzic zaniepokojony dzwoni co godzinę spytać co co słychać to powoduje, że pani w ogóle nie ma czasu na zajmowanie się dziećmi jak i sposób rozpoznać, że ta akcja adaptacja nie przebiega u dziecka jak najlepszy sposób nawet jeśli ten rodzic jest w stanie poświęcić czas na te kilka godzin dziennie, a później zostawiają tu dziecko samo w przedszkolu w jaki sposób dostrzec u dziecka niepokojące objawy, a nie daj trudniejszą sytuacją sytuacja, kiedy dziecko w ogóle odmawia chodzenia nawet do przedszkola i nawet nie chce być w przedszkolu nawet wtedy, kiedy jest konik rodzic takich sytuacjach bardzo trudno jest coś dalej robić takie sytuacje zdarzały się nie wcale bardzo często matmy w każdej sytuacji, kiedy dziecko traktuje pobyt przedszkolaka pozytywne doświadczenie niezależnie od tego czy chce być tam krócej czy dłużej czy bardziej potrzebują rodzice czy mniej na każdy z tych sytuacji da się zbudować coś takiego, żeby dziecko zostało w tym przedszkolu czuło się dobrze bezpiecznie trzeba się budować dziecko to poczucie zaufania do do nauczycieli do do rówieśników w grupie, ale już w domu podczas tych relacji na linii na rondzie żaba wątpię to budowanie zaufania do konkretnej osoby polega na tym, że ta osoba zachowuje się w sposób godny zaufania to jest kwestia relacji między tymi 2 konkretnymi osobami świeckimi panią bardziej zmierzam do tego 3 nie wiem powinniśmy poszukać wśród rówieśników naszego dziecka tego, który uczęszcza do tego samego przedszkola jest próbować spotkać tych dzieci poza siedzibami przy czerwonym mało opierają swe poczucie bezpieczeństwa na innych dzieciach one naprawdę najbardziej potrzebują dorosłych, jeżeli coś możemy zrobić wcześniej to, jeżeli dziecko do tej pory miało dobre doświadczenia z dorosłymi, jeżeli ma takie doświadczenie, że dorośli generalnie są pomocni budzący zaufanie jeszcze ma dobrze to dobre doświadczenia z dostosowaniem się czymś rozstawania się jest sytuacja, w której można z kimś fajnie spędzić czas ani taką, której stresem karą jakości nieprzyjemną sytuacją to takie dziecko ma taką lepszą bazę do tego, żeby wejść z tą nową sytuację i walczyć trochę to też zależy od tego jaka jest relacja między rodzicami dzieckiem w oparciu o własnym doświadczeniu i czy da się szacunkowo określić, jaki odsetek dzieci ma problem z przystosowaniem się do nowych warunków i to zależy od tego jak nazwiemy problem, jeżeli mówimy o dziecku, które mimo wysiłków ze strony dorosłych i współpracy między dorosłymi ma trudności z wejściem do przedszkola to powiedziałbym, że zdarzają się naprawdę pojedyncze takie sytuacje większość sytuacji nie polega na tym, że dziecko ma problem z przystosowaniem się tylko na tym, że dorośli nie do końca nie do niedostatecznie zwracają uwagę na jego potrzeby czy tak naprawdę co w nas rodzicach jest największa zazwyczaj wiele szans na rodzicach, ale też poziom umiejętności wypracowania jakiejś wspólnej strategii razem z przedszkolem dogadania się skomunikowanie na temat tego co jest dziecku potrzebny nie wiem czy łączenie tych wątków jest bezzasadna, ale na ile traumy, jakie związane są z tym okresem adaptacyjnym trudnościami w przystosowaniu się do nowych warunków przekłada się później na życie dziecka w dalszych etapach rozwoju czy pójście do szkoły wejście do do grupy rówieśniczej jest o wiele starszy myślę, że to są bardzo różne sytuacje i każe w rozwój dziecka z takim kluczem nad działa bardzo wiele różnych czynników trudno jest 1 czynnik wyizolować mówić jak 1 pojedynczy czynnik ma wpływ to zależy od bardzo łatwo od wszystkiego po prostu cofnięcie w życiu tego dziecka jest właściwie początek lipca powinniśmy co zrobić jako rodzice dzieci, które pójdą do przedszkola nie wpadliśmy na to by wcześnie o to zadbać o inwestorze dobrze się bawić spędzać z nimi czas najlepiej potrafimy dziękuję panie bardzo dziwne rozmowy pani Agnieszka Stanny autorka książki akcja adaptacja jak pomóc sobie dziecko zaprzyjaźnia się z przedszkolem, bo moim państwo gościem w programie jak dzieckiem King Edward z informacji Radia TOK FM, na które państwo tras zaproszono, a po nich cudowne lata w całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik audyt Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA