REKLAMA

Czemu dawną sztukę afrykańską nazywamy prymitywną, a naśladującą ją Picassa nowoczesną?

Andymateria
Data emisji:
2017-07-06 14:40
Audycja:
Czas trwania:
13:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria o sądzę panie Boże będę wyrazicielem koło emocji wielu naszych słuchaczy bardzo się cieszę, że panią widzę znowu w studiu dzień dobry Anda Rottenberg historyk krytyk sztuki jest z nami Anna Wacławik-Orpik, która te rozmowy prowadzi zaprasza lektorka Radia TOK FM, a program Andy materia, czyli nasz czwartkowy rozmowy o sztuce i dzisiaj temat przyszedł do nas sam niejako z zewnątrz sam, ale za pośrednictwem pani prof. Moniki Płatek, którą serdecznie Mobile Rozwiń » żyjemy pozdrawiamy, która zadała nam bardzo można wypowiedzieć w dobre pytanie, dlaczego dawną sztukę afrykańską maski rzeźby nazywamy prymitywną sztukę stworzoną przez Picassa, który na tej afrykańskiej sztuce się wzorowo i nią inspirował, by nie powiedzieć naśladował nazywamy sztuką nowoczesną w tym konkretnym pytaniu jest poziom uniwersalny zawarty na oto jest od problemu, który przetacza się przez fora dyskusyjne w szczególności związane zgromadzeniem dobytku czy kulturalnego dorobku krajów określanych jeszcze do niedawna jako trzeci świat, czyli sztuki, która powstaje w Azji sztuki Eskimosów sztuki i Afrykę z afrykańskiej bardzo różne, ponieważ jak wiemy od czasów Humboldta, który zaczął tempo podróży zaczęto rabować dorobek piw w całych narodów i przywozić go do Europy, żeby pokazać go jako ciekawostkę byłemu człowiekowi kawałek dzikiego świata w dokładnie, ale protekcją gen Ewy protekcjonalny one były na ogół te zbiory były zresztą w bardzo bardzo zaniedbane były z wyrzucanym dotkniętych magazynów nie nie były ewidencjonowane w sposób prawidłowy a kto miałby to ewidencjonować wg, jakiego klucza, bo my zaś już o tym, Otóż to i ten nasz kolonialnych stosunek do podbitych bardzo częsta przynajmniej spenetrował innych krajów trwał przez cały dziewiętnasty 2 i dużą część wieku dwudziestego gnom mniej więcej do właśnie lat osiemdziesiątych książki antropologiczne, które zmieniały nasze podejście do tych kultur niewiele pomagały w czasie, gdy się ukazywały się ani Claude Levi Straussa Michaiła na nim wszyscy inni poważni badacze łączy nasze Malinowski nie zmienili obiegowego podejścia do sztuki które, która powstawała poza Europą ekscentrycznym śródziemnomorskim kręgiem kulturowym ale co by poza faktem, że jesteśmy w sobie zakochani wydaje mi się w sobie skończonym dziełem HH sztuki my, czyli ludzie Europy Wypowiedz się w od początku z tego co pani mówi nie był ten dorobek traktowany właśnie jako sztuka w ogóle to kategoria sztuki no niby tutejsi mówi już wkrótce inni właśnie prymitywnej przy jakich się na różnych pewnie się doczekała innych epitetów, ale w dno jest to co się właśnie na co można popatrzeć co najwyżej okiem badacza Azja okiem niestety okiem niestety od pewnego czasu tak właśnie Picassa otwarciu zresztą nie tylko Picassa również odżywianie na przekór generalnie Paryż w UE w początku dwudziestego wieku drogę gogle i dlatego że pojechał Matejki i on i tam przejęły, jakby w ten sposób widzenia, który był uprawiany na tamtym terenie, bo oni oczywiście też malowali obrazy tworzyli jakieś bajki dzięki n p. czy mam w Miami mieli swoją sztukę reprezentacji i on w tym wynoszą 8 GOK jeszcze w dziewiętnastym wieku oczywiście, ale przed nim miał te obrazy nie miał żadnego uznania bardzo długo na terenie Francji nie przywoził chciał pokazywać pokazywał innym bardzo wielu rannych w inny, ale nie on mnie to chciałem powiedzieć jumbo Jet co innego, że ci artyści dostrzegli piękno w ale nie traktowali tego kosztu w 2 piękne wytwory mówi sztuka lat krynickich, czyli sztuka prymitywna w LM może, dlatego że w większości krajów, w których ta sztuka pochodziła nie ma koncepcji stare nowe oryginał kopia nie ma szacunku dla czegoś co jest starsze lub dla nich to nie jest problem wymienić na nowe w taką samą figurę rzeźbioną schemat był, ale rynkowy czytnik pani chce powiedzieć, że to, że my też nie uważamy tego za sztukę to jest wina tych wytwórców uniewinnienie nie mówimy, o czym innym mówimy o przekładaniu naszych europejskich norm w ich do czegoś co jest związane z kompletnie inną kulturą i powiem pani pierwszy raz, kiedy zobaczyłam pokazany równoprawnie na wielkiej wystawie rzeczy w Beninie w bez Chin w jaki oni ich europejscy Ameryki północnej Południowej to była wystawa w Waszyngtonie w Narodowym muzeum w którejś zimy wydała około 1 4 9 2 wystawa pokazująca w kulturę i przede wszystkim sztuka tworzoną równolegle rozmaitych kręgach kulturowych w momencie, kiedy Kolumb odkrywał Amerykę w i ja byłam w szoku, bo rzeczywiście nie było nikt tu były kompletnie odmienne od siebie estetyki lat każda wyznający, jakby stworzył w dno są inne wartości, ale po raz pierwszy zostały przez JLL Bensona kuratora tej jest zrównany i pokazane taka takiej windy widnokrąg świata, który się sobą nie komunikował zjada ludziom w stylu od siebie oddzielone jak piękne rzeczy były wytwarzane w bardzo rozmaitych miejscach tylko my nota bene sza Adama na tej wystawie, która w części była fantastycznie wygląda, ale w, których domaga się z łasiczką, czyli z gronostajem, ale trudno było porównać dane z przepięknymi wyrobami afrykańskim niezbędni w nocnych wyobraźmy sobie w Lwówku Śląsk może gromadzono je w morzu gronostaja byłoby łatwiej, dlaczego nie ale gdy wróci do pytania pani prof. Płatek Otóż najpier w dostrzeżono urodę tych rzeczy, ale ta uroda to były takie przyglądanie się tym rzeźbom tak jak się przyglądano się na jarmarkach czy w cyrkach postacią w hotel to tak, by przywożono kobiety niewolnice czytam kupione gdzieś na targach pokazywano jako ciekawostkę niż traktowano przecież jeszcze w tym czasie Afrykanów jako równoprawnych partnerów intelektualnych, ponieważ w niebo dostępu do ich kultura nawet jak była tylko antropologia się tym zajmowała prawda i tak troszkę później teraz wszystkie te Muzy, które mają nagromadzony w ogromne skarby mają straszny problem w muzę klepkę w homilii w doktora, które zostały 2 otwarte kilkanaście lat temu 12 przecież ten rodzaj miało zmienić w inne reakcje jak w odmętach komu, które w bardziej poprawna politycznie, czyli odejście od koncepcji prymitywizmu odejść od koncepcji tego in tego spojrzenia z naszej strony takiego powiedziałabym wyższości wyższości owego, ale w moim przekonaniu nie zmieniło, dlatego że jak ja przeszłam potem możemy ten dom pomyślałem ze no Damon ekspozycja jest bardzo ciekawa, ale to wszystko jest takich w pudełkach no weź pudełka w sensie intelektualnym teraz zastosowali ten zabieg z Picassem stoiska z teatru wielkiego no tak, bo Picassa jeszcze mówił prymitywna oni już nie mówią kliniki docencie dyrekcja i kuratorzy Cup grali w paru innych muzeów, a nie mówią krynickiego tylko mogę szukać Afrykę afrykańska prawda jeszcze rozróżniając kraje w ja mam znajomą zaliczy parę znajomych i kuratorów francuskich, którzy dużo w czas spędzili właśnie na badaniu sztuki afrykańskiej i on żandarmerii zrobił wystawę portretów pysznym 2 dzieckiem do lat 4 0 marzycieli świata w 30 lat temu Poland, która pokazała w równość i wielkość tych sztuki powstające w rozmaitych zakątkach świata była wystawa, która w centrum Pompidou oraz zrewolucjonizowała również podejście kuratorskiego rondo właśnie sztuki uprawianej poza Europą w ale dyskurs trwa i teraz jest taka rozmowy niedawno była taka dyskusja, a w Berlinie i związana z ponowną przeprowadzką do wszystkich zbiorów nazwijmy je antropologicznych z medalem w Bochum bar w form w centrum Berlina, który teraz budowanej tam osiedle przy nich zaczęła się dyskusja, że to da Lem pisał 2 lata temu przez 4 lata temu otwarte dla publiczności po 2 po zmianie całego układu już też jest raczej żenujące jeśli chodzi o narrację no i jak teraz z tym Humboldta toru my będziemy komentować sztukę z takich czy innych krajów, tym bardziej że inna moja koleżanka, która była dyrektorką takiego muzeum antropologiczne we Frankfurcie i która próbowała pokazywać sztukę, która znajduje się w zasobach tego muzeum i równolegle ze współczesną twórczość artystów dzisiejszych miała duże kłopoty ze strony opiekunów zbiorów, ponieważ okazało się, że oni mają zupełnie inne podejście dla nich to nie jest żywa sztuka go skamielina taka nie może, bo krótko mówiąc odeszła z tego monstrum, więc ten dyskurs jest bardzo gorący pytanie pani profesor jest naprawdę bardzo zasadne my nadal nie umiemy się odnieść do tego co powstaje w innym świecie, aczkolwiek derbowy punktem wyjścia pani profesor do tego pytania z tego co rozumiem byłaby w jest wystawa, która jest nadal w Generali czy Picasso prymitywni i gdzie w Qian nie widziałam, ale przeczytałam na stronie internetowej tego muzeum, że oni próbują właśnie od prymitywizm Zobacz pojęcie prymitywnych szef i może odpowiedź na zapytanie pani profesor, dlaczego dawną sztukę nazywamy prymitywną afrykańską nazywamy prymitywną sztukę stworzoną przez Picassa nazywamy nowoczesną i ponieważ jesteśmy dobrymi ciuchami byliśmy starostę jesteśmy nadal będziemy za następnych 100 lat również szef chce tylko powiedzieć pani prof. Jerzy Jan ta nie mówię no tylko w jeszcze, aby dodać myślę że, gdyby nie w zachwyt Picassa i innych artystów na domu afrykańską sztuką wpływ to w nowoczesnych poszłoby w innym kierunku jednak bardzo dużo z tego widzieli i że pan zawinioną obecność inaczej wyglądał finał w zupełnie inaczej i parę innych rzeczy cały Kubicki początek myślenia jest Bardo petycje nic się zupełnie inne podejście do materii w nie byłoby tego w co by było nie wiadomo co byłoby co innego pewnie wolniej mądrze się tak inteligentnie wyrazie w każdym razie kradliśmy i jak zawsze z od innych pełnymi garściami i na koniec dodajemy, że to niemy tym niemniej zapraszamy do stęp nią antymaterii w czwartek po 14 4 0 Andy Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik krytyk sztuki jeszcze chcę być, tak więc bardzo lubię jak pani po francusku panie w Koninie bez przesady, choć jeszcze jedno zdanie w nietypowy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA