REKLAMA

Wszyscy jesteśmy fotografami. Hanna Zielińska rozmawia z Katarzyną Sagatowską i Moniką Szewczyk-Witek

Studio Plac
Data emisji:
2017-07-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio plac przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu są już nasi goście Katarzyna Sagatowska fotografka kuratorka wykładowczyni dzień dobry dzień dobry Monika Szewczyk Witek fotoedytor kawy układów cieni dziennikarka dzień dobry dzień obrad będziemy się państwo zapraszać do udziału w cyklu wszyscy jesteśmy fotografami, a konkretnie do udziałów 1 z odsłon tego cyklu, czyli do korzystania z oferty kina letniego gen pytanie co kino ma wspólnego z fotografią czy to Rozwiń » nie jest za bardzo przewrotna forma, żeby o fotografii należy rozmawiać inspirować innych pokazywać fotografie nie poprzez wspólne oglądanie interpretowanie konkretnego obrazu tylko przez taką łatwiznę zasiadamy wszyscy przed ekranem rozkładamy się popcorn Cola wychodzimy do widzenia tak oto jest taka koncepcja leczenia, ponieważ my po pierwszej edycji spotkań, które odbywają się w barze studio pod dachem zimą pomyślałyśmy czy też zimą wiosną pomyślałyśmy żyć, że lato to jest taki dobry czas, żeby wyjść na powietrza i może właśnie się trochę odprężyć i zobaczyć się jakiś opowieści o fotografach czy też o fotografii opowieści filmowe rano i tak jest i tym razem to już trzecia edycja naszego kina pokażemy 2 filmy o jeszcze 3 filmy o fotografach 1 zrobiony przez artystkę naszą 1 z naszych gości Karolina Breguła ja mam przed sobą rozpiskę z datami są tytułami nazwiskami reżyserów i widzę też, że to jest dosyć duży rozstrzał geograficzny kulturowej jeśli chodzi o zakres tematyczny, bo faktycznie jest na filmie zaplanowano na 2 3 sierpnia w reżyserii Karoliny Breguły, ale mamy też tutaj takie rejony jak stany Zjednoczone Niemcy Czechy, ale też Malezja Kanada Holandia kooperacja zawsze tak jest, że jeszcze opowiadamy o ciekawych ludziach to to rzeczywiście najczęściej jest to związane ze jakąś taką sporą ku produkcją także filmową i jest tak w przypadku 2 filmów bożyszcze film, który będziemy pokazywać 12 lipca, czyli zima uderzy się ku belce jest koprodukcją niemiecką czeską, a kolejny film, który będzie pokazywać 2 sierpnia jest jest koprodukcją malezyjską holenderskiego kanadyjską, gdyż oczyści wiąże z wieloma kwestiami także finansowymi, ale w to pewnie nie ma co wchodzić natomiast myślę, że sednem jest to wielkich bohaterach mówi mieście nawiązała dumna na chwilę do tego co mówiliśmy o tym, odprężenie się w trakcie kina letniego z 1 strony oczywiście trzeba się z tym zgodzić, bo zły, bo ma być taka formuła przyjemniejsza może mniej angażująca, ale z drugiej strony doświadczenia tych ostatnich lat i kina letniego pokazują, że często to właśnie nie jest odprężający, bo te filmy dotykają dość trudnych tematów w zeszłym roku pokazywał się taki film o tym, happening płonie mistrz to reżyserzy filmu rastra, po który zginął w Libii i inna potem sam się już powiedzieć śmiało, że 1 0 minut ciszy to to za mało i myślę, że podobnie będzie w przypadku filmu Good Day Today Chomeini to jest taki film, który też podejmuje temat fotografii wojennej mi się zawsze staramy tak jest w przypadku spotkań tak to taki program przygotowywać kina letniego na na konkretny letni sezon, żeby tematy, które się w nim pojawiają były zarówno takie pisma lżejszego kalibru jak Tektura jednak w inny zmuszają do pewnej refleksji zastanowienia się nad tym w jakim jakich czasach żyjemy i co nas dookoła spotyka to też jest ciekawy przekaz tych filmów fotografii wojennej myślę, że inny rzadko możemy usłyszeć od pracy dziennikarzy wojennych dziennikarzy, którzy pracują na konfliktach właśnie coraz częściej kino porusza te wątki stąd też absolutnie my od tego nie uciekamy wręcz przeciwnie może nie szukam jakąś wielką determinacją, ale one jakoś tak się dzieje, że na nas padający firmę niż zwykle po obejrzeniu nie mamy żadnych wątpliwości co do tego, że rzucanie pokazać szerszej publiczności i że i, że mamy nadzieję, że one też właśnie spotkają się z refleksją ze strony dość szeroki jednak publiczne fotografia wojenna to rzeczywiście specyficzna dziedzina fotografii przypominam sobie w tej chwili na rozmowy z Jackiem Porębą, którą my tutaj w tym studiu niedawno odbyłam on opowiadał o swojej filozofii fotografowania również swojej były przełomowe dla jego kariery podróży do Sudanu i do którego to przestał podróżować w momencie, kiedy przestało być tam bezpiecznie, kiedy pojawił się właśnie konfliktem na około wojenne i powiedział także absolutnie sobie cenili fotografia wojenna impet cieszy się docenia tych, którzy są w stanie dorobić, ale on nie szuka tego typu wrażeń ner czy to jest także fotografem wojennym zostaje ktoś, kto po prostu potrzebuje tej adrenaliny czy to jest raczej tak, że gminy jest to jednak pewnego rodzaju misja, bo też ostatnio bluz kilka ładnych dni temu w portalach społecznościowych krążą zdjęcia pokazujące inne obrazy z kolei z konfliktu, by w Syrii od fotografa z komentarzem nikt do mnie tych zdjęć nie kupi zdaje sobie z tego sprawę dlatego opuszczam świat za darmo tak to jest taka sytuacja kryzysowa jeszcze możemy mówić o g o fotografii publikowanych w prasie i rzeczywiście też to, z czym się borykamy my, którzy wychowaliśmy się na fotografii prasowej fotografii reporterskiej, czyli taki totalny brak tego rodzaju opowiadania o świecie właśnie w mediach szeroko rozumianych, bo to nie dotyka tylko fotografowali dotyka także dziennikarzy to znaczy coraz częściej konflikty relacjonuje się z zza biurka, więc chyba misja no bo trudno w trudno to inaczej określić rzeczywiście nie jest to zawód ner, który jest bezpieczny na pewno nie jest to zawód, ale już po zalaniu pokład niemal zawsze czymś marzymy no też należy już tak chodząc szczegóły należy pamiętać, że coraz rzadziej gości w Polsce doszło prawie w ogóle fotografowie nie są zatrudniani na etatach w związku z tym każdy wyjazd wiąże się z bardzo indywidualnym ryzykiem, bo już niema redakcji, która ściągnie w przypadku problemów także notes ileż ileż wątku w związku z tym, tym bardziej podejmowanie tego typu tematów przy filmach, które są jednak łatwiejsze do odbioru, jakby nie było to wydaje nam się też były też zasadne, zwłaszcza że firmy którym, który będzie teraz pokazywać tej edycji już 2 sierpnia porusza też taki ważny wątek tego jak z nim zmienia się fotografowanie wojny zniesie fotografowanie konfliktu główny bohater dzieli się Michał który, który jest właśnie bardzo doświadczonym dziennikarzem porusza taki wątek młodych fotoreporterów młodych dziennikarzy, którzy tak bardzo pragną tego 1 zdjęcia tak bardzo pragną tego newsa, że zapominają o człowieczeństwie rzadko blokują drogę dojazdu dla dla karetki, która zmierza do tego, żeby pomóc pomoc ofiarom w związku z tym jest to też zwrócenie uwagi na coś, o czym jeszcze rzadziej rozmawiamy, czyli o etyce dziennikarskiej innych wielowątkowych firm, które w, którym myślę, że może być bardzo taki, otwierając jeśli chodzi o myślenie i dziennikarstwie i roli dziennikarza bio etyce w zawodzie tym jak zmieniło się w relacjonowaniu konfliktów no i też taką puentą powiedziałabym dość ciekawą, bo też na naszym polskim podwórku widzimy, że sporo fotografów wojennych decyduje się na to, żeby przestać pracować i mamy tutaj 1 z gości spotkań wszyscy jesteśmy fotografami Pitera Andrius też też zrezygnował też nie nie pracuje już więc, więc kapłan to też jest moim zdaniem dość smutna i na bok pytanie też jest o to czy czy to, że nie wiemy to znaczy co się dzieje w Popowie z naszym słuchaczom jak wyglądają te spotkania, bo wspomnienia pani o tym, że mam po takim sam się może zapaść kilkuminutowa cisza adekwatna do ciężaru gatunkowego tematu tak też może być tym przypadku powietrznej jak wyglądają te projekty, gdzie dokładnie ona się odbywają kino letnie, czyli wyobrażam sobie, że na powietrzu czy ktoś jakikolwiek sposób te emocje potem zagospodarowuje te emocje bez publiczności zaraz po sam się projekcje odbywają się na placu Defilad, ponieważ nasze kino jest częścią dużego projektu plac Defilad, czyli tuż przy barze studio to miejsce o ekran na otwartym powietrzu są leżaki, a jej oglądamy wspólnie rencista jest wolny to jest bardzo ważne liderzy ważna jest to, że wszystkie filmy pokazujemy z polskimi napisami, ale są w oryginalnej wersji, ale z polskimi napisami no i jest właśnie ten czas, kiedy oglądamy wspólnie, a później zostałem wspólnie z samych z tym co przeżyliśmy z często tu jeszcze długo toczą się rozmowy z Sydney wśród naszej publiczności my też często zostajemy także jest taki moment oraz nieformalne rozmowy później jeśli chodzi o kino letnie to faktycznie rozmowy są nieformalne, bo zwykle w barze studio to spotkania które, które mają taką formułę, że gość przedstawia temat czy później po tym, wystąpieniu jest ciasno pytania jest publiczna rozmowa, a później w kuluarach no to faktycznie jeśli chodzi o kino to nie robimy dyskusji po filmie taki formalny, ale jest dużo dużo miejsca na to, żeby porozmawiać, bo też myślę, że warto powiedzieć, że mamy takie poczucie, że jest też widzimy, że też mamy taką dość wierną grupę publiczności, która też już się przyzwyczaiło do do tego, że po z po spotkaniach po filmach można zostać można porozmawiać i to jest szansa na spontaniczną reakcję w podgrupach taśm z a czego możemy się spodziewać po filmie Karoliny Breguły to jest celem to jest bardzo ciekawy przykład, gdy z pierwszych chwil, które pokazujemy, czyli firm, które zrobiło, bo nasz gość nasza nasza artystka Karolina Breguła jest artystką multimedialną one zaczną swoją karierę od fotografii być może część z państwa pamięta taką kampanię na billboardach niech nas zobaczą tę, która była myśl bardzo ważnym głosem, a w latach dwutysięcznych, a i Karolina off z obecnie bardziej zajęło się filmem takim filmem artystycznym i ten się, który pokażemy jak nazywa się swoich followersów z jej debiutem to jest jej pierwszy poważny film z roku 20 13 FIM, który był pokazywany na całym świecie zdobył mnóstwo nagród, ale i to jest film o o sztuce to jest film o tym czy boimy się sztuki myślę, że to też jest bardzo dobrze ten temat wpisuje się w le to o czym o ile w toyocie jest sens naszego cyklu wszyscy jesteśmy fotografami, czyli do myślenia o sensie fotografii o roli twórcy o procesie, bo też zawsze o tym, staramy się dużo mówić no, a tu Karolina na przykładzie 1 z miast północy pokazuje, że właśnie taką sytuację, gdzie ludzie boją się sztuki, ponieważ właśnie dziś krytycy boją się, że krytycy będą US to sztuka niszczyć, ponieważ chcą zrezygnować z tradycji na rzecz nowoczesności zniszczyć stary działa, żeby zrobić miejsce nowym są też jest bardzo ciekawa refleksja na temat właśnie tego jak my rozumiemy sztukę, ale też, jakie znaczenie ma tradycją historią na edukację poprowadziła oswojenie z tematem jak rozumiem temu wszystkiemu czy też takim zamiarem też panie organizują nie tylko kino letnie, ale cały cykl wszyscy jesteśmy fotografami, czyli również spotkania z artystami czy dziennikarzami czy fotografami, żeby w ogóle oswajać się z rozmową na ten temat tak do tego jest bardzo mało gmin nie chce mówić banałów, ale faktycznie w szkole przemijania byłam uczona rozmowy ja też sobie nie przypominam, a już na pewno nie rozmową fotografii Targ i no właśnie takiej spokojnej wymiany argumentów no czasami jest mu to rozmowy, że zamiast pokrywają czasami bywają gorące to, zwłaszcza jedno takie spotkanie, bo obie mamy w głowie, gdzie się zrobiła bardzo bardzo gorąca dyskusja my byłyśmy prze szczęśliwa opiera żywot wieczny temat właśnie o to by to ma związane z treścią filmu Karoliny Breguły, czyli domu temat tego czy czy trzeba znać historię fotografii 3 sztuki, żeby być dobrym twórcą i tu i właśnie to było podczas spotkania z Andrzejem Dragonem, a który właśnie taką postawę prezentował, że on właściwie nie korzysta z tej wiedzy, bo wiem on nie stój, angażując Wielton chce zrobić natomiast drewno publiczność okazała się być bardzo przywiązana do tej koncepcji wiedzy my nie mówimy jest w my jesteśmy w porze po każdej stronie, a my staramy się właśnie umożliwić dać miejsce do do takiej dyskusji do takiej wymiany faktycznie to było bardzo bardzo gorąco wtedy wtedy rozmowa też amatorzy czy artyści czy kiedy fotograf jest sztuką czy spotkanie, które prowadzi właśnie Karolina Breguła pierwszy spotkanie historię Wrocław funk i totalnie gorąca dyskusja to znaczy takie wyciąganie właśnie własnych zdjęć Zachodu słońca i porównywani do zdjęć, które kosztują tam tokarzem specjalistą pewnie miliony prawda każdego kolekcjonera Jerzego kolekcjonerka i właśnie te pytania z 1 strony prosto z drugiej strony totalnie trudne na czym się różni to zdjęcie z tego zdjęcia i tu jest oczywiście sekwencji argumentów jest wysłuchanie tych argumentów spokoju i zrozumienie tego czym się rządzi rządzi rynek sztuki niczym się wciąż rządzą w ogóle prawa artystów i t d. tak dalej no wymagało ze strony Karoliny moim zdaniem wejście na jakąś piramidę odwagi wiedzy i w ogóle wszystkiego, ale też było to bardzo, otwierając spotkanie właśnie dla publiczności, która się nie zawahała do tego, żeby wziąć udział w tej dyskusji jak to jest w ogóle możliwa, że istnieje coś takiego jak rynek fotografii rynek kolekcjonerów, kiedy fotografia z natury rzeczy jest obiektem podlegającym powielenia no tak to faktycznie na początku, kiedy fotografia była wynaleziono czy też była był ten cały protokół wynalazków fotograficznych no to wszyscy starali się taki proces wymyślił, żeby jak najbardziej umożliwić powielali klasztorów Doda Groty był trochę ślepą uliczką, a później dopiero Kalety 1 5 do przodu posunęła no ale w gdzieś w latach siedemdziesiątych, kiedy rynek fotografii na świecie zaczął się rozwijać te są początek lat siedemdziesiątych pierwsze znaczące aukcje fotografii no to wtedy uznano, że właśnie trzeba nakład fotografii znacząco ograniczyć, by na wzór grafiki wprowadzono nakład edycja, czyli artystom deklaruje Ilona odbitek zdanej fotografii z danego negatywów pliku cyfrowego powstanie, w jakich konkretnych formatach no i tego się trzymam, więc w ten sposób to ilość egzemplarzy istniejących na rynku została ograniczona oczywiście im mniej im mniejszy nakład tym wyższa wartość tym większe zainteresowanie kolekcjonerów drodzy państwo zapraszamy do udziału w cyklu wszyscy jesteśmy fotografami zapraszamy szczególnie do udziału w projekcjach filmowych w ramach cyklu kino letnie najbliższe projekcje 12 lipca na film poświęcony sylwetce fotografa kundelka i jest związek wpędziły ją za butelkę 2 sierpnia Good Day Today, by film, który ma opowiadały z mec Katarzyna Sagatowska Monika Szewczyk i 2 3 sierpnia trwa już followersów filmy w reżyserii Karoliny Breguły bardzo dziękuję za rozmowę my w tej odsłonie studio plac naszymi gośćmi były Katarzyna Sagatowska fotografka kuratorka wykładowczyni dziękuję bardzo dziękuję i Monika Szewczyk Witek fotoedytor wykład Owczymi dziennikarka dziękuję bardzo dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA