REKLAMA

Centralny Port Lotniczy... Czemu nie?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-07-11 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
21:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
gościem raportu gospodarczego jest pan Jacek Krawczyk dzień dobry w dzień dobry interes tutaj, by tak, by wyjaśnić na co dzień przedstawiciele Europejskiego komitetu ekonomiczno-społecznego i szef grupy pracodawców w tym komitecie to jest takie doradcze ciało instytucji unijnych, ale w co jest istotne i istotnym dodatkiem nasze rozmowy pan także z pilotem i byłym szefem rady nadzorczej polskich linii lotniczych lot, a że zawsze szybowcowym samolotowym entuzjastą branży Rozwiń » medycznej w jak patrzymy na wielkie zmiany, które są nam potrzebne to myślimy oczywiście o infrastrukturze centralny port komunikacyjny serce Polski coś więcej to faktycznie długo budowane i będzie chłoną ogromne pieniądze, ale jest istotnym to są tylko oczywiście urywki wyrywki wypowiedzi premiera Morawieckiego w czasie niedawnego przecież spotkania dużego prawa i sprawiedliwości Tomek nie jest nowy dom powracają w ostatnim okresie często w ogóle z częstotliwością kilku lat w Polsce w dyskusji i stąd ja bym chciał po raz jeszcze w pana zapytać czy przedsięwzięć się o nazwie centralny port lotniczy w Polsce w takiej Polsce, jaką znamy z 20 17 roku to dobry pomysł co powiem krótko moim zdaniem nie dbać staram się uzasadnić po pierwsze, dlatego, że w gruncie rzeczy jesteśmy w sytuacji, której Polska nie ma jakichś gigantycznych nadwyżek budżetowych może szukać projektu, który chciałby finansować wszystkie kwestie wyboru priorytetów i w tym kontekście oczywiście jeszcze powiedzmy sobie, że za chwilę po brexicie Unia Europejska niezależnie od tego zmniejszy prawdopodobnie w budżecie środki, które mogą nam pomagały budować infrastruktury też się skurczą to jest nieuniknione, więc generalnie ilość pieniędzy, które będziemy jako kraj jest dostępny na pewno będzie mniejsza, więc kwestia priorytetów jest moim zdaniem bardzo istotna to po pierwsze po drugie Polska od przynajmniej 10 lat, a właściwie dłużej, bo przynajmniej 1 5 w realizuje bardzo skuteczny program budowy zdecentralizowanej komunikacji lotniczej w Polsce co to oznacza oznacza to, tyle że Kraków za chwilę będzie miał ponad 5  000 000 pasażerów rocznie to jest więcej niż kiedyś Okęcie to znaczy, że Kraków będzie już tzw. kategorii trzeciej lotnisk europejskich, czyli średnio dużych to znaczy, że Gdańsk przekroczył 4  000 000 to jest lotnisko w Katowicach, które przekroczyło 3  000 00 0 i t d. trwa nie mamy sytuacji, w której jak kiedyś powiedzmy model scentralizowany w Polsce był jedynym, który miał szansę rozwoju to już nie jest prawda w związku, z czym wydaliśmy na to bardzo dużo pieniędzy również jako kraj polskich pieniędzy europejskich pieniędzy, bo choćby tylko z tzw. infrastruktury TEN -T i Polska wydała do 20 1 5 roku prawie 6 miliardów euro na infrastrukturę naziemną lotniskową z czego 2 i pół miliarda pieniędzy Unii Europejskiej to nie są wszystkie pieniądze, jakie w Polsce wydała Unia i nasz budżet na infrastrukturę i jednocześnie w tym mamy ogromny program modernizacji lotniska Okęcie, który został zakończony i bardzo dobrze i dzisiaj, kiedy ten program zakończył się mniej więcej 2 lata temu i wg oświadczeń władz lotniska i władz lotniczych te inwestycje na okręcie miało wystarczyć do obsłużenia ruchu do 20 3 0 roku takie było założenie finansowania rozbudowy Okęcia dzisiaj dowiadujemy się od różnych powiedzmy jest uczestników tego rynku lotniczego, że Okęcie się już nam mówiąc kolokwialnie zatyka, że realizacja ambitnej strategii rozwoju LOT -u jest niemożliwa bez nowego lotniska i t d . tak dalej Otóż w moim głębokim przekonaniu tak nie jest, ale głównym problemem Dolby oceny tego do końca po pierwsze jest brak konkretnych danych dotyczących budowy tego lotniska centralnego nowego, ale po drugiej również kompletny brak ulokowania tego pomysłu tego nazwijmy w kontekście szerszym, czyli rozwoju tendencji rozwoju w lotnictwie europejskim światowym, który bardzo jednoznacznie pokazują w tym kierunku budził się rozwijać, w którym powinniśmy rozwijać się w kierunku zdecydowanej poprawy efektywności wykorzystania obecnej infrastruktury to po pierwsze, moim zdaniem mamy ponad 20  000 00 0 pasażerów nad przepustowości przepraszam za słowo, czyli możemy obsłużyć dzisiaj jeszcze około 20  000 00 0 pasażerów w infrastrukturze lotniskowej, którą mamy, więc poprawa efektywności to jest jedno po drugie, rozbudowa w dalszym ciągu zdecentralizowanej komunikacji lotniczej nie odcinamy mniejszych miast tam już budowaliśmy lotniska od dostępu do tzw. świata to znaczy nie wracajmy do sytuacji, w której każdy międzynarodowy lot musiałby się odbywać na 1 lotnisku w Polsce pytaniem w, mimo że sporo czasu minęło pytanie nr 2 mimo wszystko czynna tego typu projekt, dlaczego pan także nawiązywało czy na tego typu projekt możliwe jest dofinansowanie czy współfinansowanie czy finansowanie z pieniędzy europejskich mają dziś w moim głębokim przekonaniu nie halo pan powiedział o tym w szerszym spojrzeniu na Europę ale, gdybyśmy patrzyli szerzej na euro, ale także na Polskę i widzieli ten projekt jako centralny port lotniczy w połączeniu i idący razem z kolejami dużych prędkości, toteż nie broni nie tuż tuż obok znacznych, dlatego że w podnosiło to odległy od od zacznijmy może od wyjaśnienia pewnych nieporozumień Otóż na tym samym kongresie, którym pan był łaska w wspomnieć padło takie stwierdzenie również moim zdaniem istotna, aczkolwiek nie do końca prawdziwe, że Polska realizowała o strategię budowy centralnego portu lotniczego we Frankfurcie bądź Monachium Otóż w ciągu ostatnich lat udział Niemców w lataniu w ich do Polski w najlepszym 20 16 roku to było 14 proc dla porównania wielka Brytania prawie 2 6 port we Frankfurcie największy niemiecki port w lotach do izb Polski do Frankfurtu to jest około 5 % udziału naszych pasażerów, a w ilości pasażerów Frankfurtu około 2 Coma 2 %, a więc muszą oni realizowali żadnej innej strategii lotniczej poza tą de facto realizowaną w Polsce skomunikowania wszystkich większych miast mających potencjał z Europą i przez to ze świata w ta decyzja ma daleko idące konsekwencje Otóż nie można w sytuacji, w której zainwestowało się i rozbudziło się oczekiwania i przygotował się pasażera wokół Gdańska Krakowa Katowic Wrocławia nagle powiedzieć tym ludziom, ale chwileczkę myśmy zmienili zdanie teraz, zanim was pociągi szybkiej prędkości wywieziemy was dziś okolice Warszawy i stamtąd będziecie łatali, ale po pierwsze, moim zdaniem to gdzie Polska jest rzeczywiście w potrzebie skomunikowania najbardziej to nie są pasażerowie tylko Cargo w Challenge, czyli towar lotnicze dzisiaj w 20 16 roku nie wiem czy czyta figura jest państwu znana, ale udział w Cargo z Polski lotniczego w garnku z Europy jest 0 , 16 % akcji jest liderem tego rynku absolutnie Niemcy po i oczyścić Luksemburg, bo w Luksemburgu jest bazą dla przynajmniej 1 bardzo dużego przewoźnika Cargo globalnego, więc z tego punktu widzenia oczywiście statystycznie to Luksemburg, ale Niemcy są bardzo silny partner w związku z tym jeślibyśmy stanie byli rozmawiać pragmatycznie o tym projekcie n p . o tym, że chcemy Polskę uszy w Osieku ósmą gospodarką Europejską ósmą gospodarką Unii Europejskiej trafi umocować sposób lepszy w tym segmencie rynku to mamy lotnisko moim zdaniem, którą możemy rozwijać natychmiast osób to są Katowice znakomite lotnisko blisko centrum przemysłowego bez ograniczeń ruchowych, bo w zlote na ten Cargo restrykcji latania nocą są kluczowe jeśli są takie restrykcje bis skarbu nie funkcjonuje, więc idealnie skomunikowane lotnisko autostrada obecnie kolej dużym potencjałem wzrostu, ale my ten potencjał chcemy po prostu rozwalić obudować innymi słowy autostrada w planie autostrady do faktu jeśli zostanie połączona Częstochowa złożył już gotowa autostrada wschód zachód już istnieje, więc połączenie tego teoretycznie wydaje się idealnie to, czego do, czego zmierzam wydaje mi się jeszcze 1 bardzo ważny element, którym należy powiedzieć Otóż w Polsce często podnoszą argument, że wzrósł na ruch lotniczy istotnie popra w to jak spojrzymy na wzrost ruchu między 20 08 20 1 6 roku to ruch tzw. tradycyjnych przewoźników wzrósł z 9 7 do 1 2 Coma 5 milionach natomiast ruch tzw. niskokosztowych przewoźników z 10 2 2  000 000 teraz w Polsce latają pasażerowie tzw. linii niskokosztowych, a dla nich nie buduje się w centralnych lotnisk teraz moje ulubione ćwiczenie, które pan poproszony za każdym razem, kiedy goście mają taką jednoznaczną opinię podpartą oczywiście i 2 0 1 staram się starał się pokazać tę drugą stronę a gdyby pan przy całej swojej wiedzy daleko im powiem ogólnie posuniętym dystansem do tego projektu współ wskazać, choć 1 argument za tym, by budować takie lotnisko znajduje pan, choć 1 z odpowiem szczerze zasadniczych nie w nie dodam jeszcze 1 argument przeciw zmianie chciałby, żeby Warszawa została odwrócona od dużego portu lotniczego, a to się stało szpital bezpośrednio na wprost nie, ale jeśli lotnisko będzie oddalony od miasta i dotarcie do niego będzie związany z dodatkowym nakładem czasu ich atrakcyjność pod wieloma względami jest jest mniejsza trakt no proszę powiedzieć, dlaczego w dalszym ciągu w Londynie mamy lotnisko w centrum miasta tak samo w Waszyngtonie nie chce but Woronicza Okęcia z lotniska rzeczywiście blisko położonego w centrum, ale mam wrażenie, że w Warszawie nikt nie powiedział my nie chcemy lotnictwo lotnisko cywilne wręcz przeciwnie osoby wszyscy znający sprawę z jego benefitów dlatego też jestem dużo bardziej zwolennikiem skoordynowane działania Okęcia i Modlina i budowania synergii w długim okresie czasu niż zamykania tych lotnisk i budowania lotniska w odległości 4 0 50 km od od Warszawy argument chociażby Sztokholm to jest duże lotnisko ważny kraj, ale w tym regionie Kopenhagę z większym lotniskiem Sztokholm wydawałoby się, że nie powinno mieć to miejsce Kopenhaga mecze 2 9  000 00 0 pasażerów rocznie przypomnę, że Okęcie ma 1 2 GROM osie chciałbym by zanim wrócił do tematu lotniska, bo będziemy ten wątek jeszcze kontynuować rzecz jasna chciałbym, korzystając z pana obecności zapytać o tę wiadomość, która pojawiła się w ostatnich kilkudziesięciu godzin w swoim rzeczywiście przez Zremb przynajmniej część mediów jest pokazywana, jaką karę jako muzyk jest zaskakująca nawet widziałem takie tytuły, że być może polskie linie lotnicze lot staną się Narodowym przewoźnikiem na Węgrzech staram się co te same tytuły pisały, gdyby inna zagraniczna linia lotnicza miała stać Narodowym przy miejskim w Polsce myślę, że byłoby fajnie byłoby byłaby tak niejednoznaczną Budapeszt 4 i lot i przeloty polskiego LOT -u na linii Budapeszt stany tak to jest rzeczywiście informacja kont niespotykanej skali wagi auta z wielka rzecz ten wielki sukces lotu w 2 pon do starej Panny w trudnej sytuacji panie redaktorze, ponieważ jestem wielkim miłośnikiem lotów i inni niż życie film jak najlepiej naprawdę jestem z nią bardzo emocjonalnie związany co nie znaczy, że w tej rozmowie nie nie mam też ponownie aktywnej odpowiedzi na pytanie postawione w i pan kiedyś Malec miał w swojej Flocie leniwym 2 albo 3 szok kadłubowe samoloty Boeing 70 7 wszystkie malarzy dawnych GieKSa wszystkie zostały tak powiem przyjęty za długi nie ma, ale WI Malec nie był w stanie skutecznie operować na długim dystansie z Budapesztu tyle fakty, jakie są powiązania umowne między młotem, a lotniskiem w Budapeszcie nie wiem nie znam tych tych ustaleń natomiast wiem też, że chyba nikt więcej nie chciał prowadzić operacji bezpośrednio z Budapesztu, bo generalnie tego typu operacje prowadzi się przez własny koszt toczyły się budować własnemu lotnisko tzw. schabowy czy centralne no to logika tego jest taka, że się bierze z lotniska tzw. prezenty oddalonych zawozi pasażera do siebie i się tego pasażera koncentruje po to, żeby go dalej wozić jak naj skuteczniej, więc tutaj to jest trochę ruch taki odwrotnie, że tak powiem, bo zakładam, że analizy są wykonane wiadomo, że pasażerów w okolicach Budapesztu jest na tyle dużo, żeby ta rotacja mogły funkcjonować, ale jest to ruch biznesowo dość nietypowe, że tak powiem n p. nietypowy nietypowy dla przewoźników tradycyjnych park wracał zdrową centralnego portu lotniczego i gdybyśmy mieli spojrzeć na historię, bo być może jest to także jakiś sentymentalną wybrała, którą nasi rządzący czy sentymentalna lekcja im to dobrze powiedzieć, którą odrabiają to jest tak rzeczywiście, kiedy rząd bodaj Sojusz lewicy Demokratycznej zostawiał ten ostatni rząd SLD został ten projekt Polska była na progu wejścia do Unii Europejskiej, ale nieco inaczej wyglądała ta infrastruktura lotnisk regionalnych w Polsce wtedy taki projekt miał szansę na pewno dużo większe niż dzisiaj na pewno, dlatego że wtedy de facto lotniska regionalne nie pełniły właściwie żadnej innej funkcji poza dowożenie pasażerów było do Warszawy generalnie prawda no a potem zdarzył się ten fenomen połączeń niskokosztowych, które bardzo napędzi rozwój lotnisk regionalnych, gdyż pamiętajmy, że to jest naprawdę ważny argument przy też potencjalnej budowie CPL lub w lotnisk to, gdyby nie tak jak n p . na przykładach, ale nie tylko Luizy pozostałe Easyjet chociażby nigdy nie są zainteresowane wysoką jakością obsługi lotniskowej, za którą muszą zapłacić istotą tego morza modelu biznesowego jest cena i wyłącznie ceną w związku z tym lotniska tzw. niskokosztowe choćby n p. ściana runęła na południu w Brukseli są lotniskami, które można, by nazwać nazwać budżetowe to znaczy infrastruktura i rozwiązania, ale i pewne powiedziałbym parametrów usługi są dostosowane do tego typu wysokość wynagrodzeń strona i lotnisko Okęcie n p. z lotniskiem w mojej ocenie oferującym niezwykle wysoką jakość produktu tak oceniam podróżuję dużo po Europie uważam, że o 5 z fantastycznym lotniskiem oferującym bardzo wysoką jakość obsługi pasażera Otóż w ani, prowadząc z tych pasażerów, którzy narzekają na tor w Elblągu są przyjazne oczywiście, że oczywiście, że prawie pan, ale proszę proszę mi wierzyć się zdarza na wszystkich lotnisk jak pan ląduje we Frankfurcie czasami n p. to dojazd do terminala powoduje, że pan już nie zdążą swój samolot i t d. tak dalej mamy się sytuacji, w której lotnictwo przeżywała naprawdę czas żniw nie było tak dobrze dziesiątków lat, a także składane jest argument, który rząd bierze pod uwagę nie planuje się inwestycji w tzw. pliku stara dobra zasada, jeżeli robimy nasze prognozy w oparciu o parametry Super wyjściowe Super optymistyczne, ponieważ taki rzeczywiście dzisiaj moment w druku lotniczym to to jest dobry obarczone ogromnym ryzykiem, Ergo rzućmy chwila prawdy o kim otoczy 20 1 3 roku ruszy pierwszy etap już w eksploatacji lotniska we w Istambule 9 0 90  000 000 pasażerów już w połowie 20 18 roku w zwartym i 90  000 000 na dzień dobry lotnisko ma mieć około 1 80  000 00 0, a teraz już w pierwszej połowie 2 18 Istambuł chcą obsłużyć 200  000 000 pasażerów sami Stambuł to już dar oczywiście jest potencjał właśnie będzie potencjał psów nie będzie pasażera z tym się zderzą Turcy, bo w tej chwili ruch lotniczy do Turcji dramatycznie się zmniejszył i Turkish Unilink polityka absolutnie, ale pokazuje nam, że tego typu inwestycje obarczone są różnymi ryzykami, ale też ryzykiem tego, że otoczenie naprawdę się bardzo rozwinęła Helsinki ja bym państwu 5 milionowe lotnisko 18  000 000 pasażerów nie ma żadnych wielkich planów budowy centralnego lotniska w Finlandii, dlatego że niema takiego potencjału wzrostu się pytam, skąd taki potencjał wzrostu pasażera miałby się znaleźć w Polsce 2 źródła wewnętrzne zewnętrzne zewnętrzne pytanie, skąd na pewno nie jest zatoki Perskiej, bo nie mają swoich, aby nie chcą polskiego pasażera włożyć tam ani brać swojego arabskiego, który oswoił do Warszawy, żeby on w Warszawie robił zakupy no to kto Amerykanie zapomnijmy omijają baraku ktoś, kto Azja przepraszam, ale połączenia z Niemcami Francją wielką Brytanią Super efektywne możemy dołożyć swoje, ale jako znaczącą ilość Canal plus trochę się nasi wschodni sąsiedzi latają skutecznie do wszystkich krajów Unii Europejskiej nie ma żadnego powodu, żeby rezygnowali z tego wyboru nawet 1 punktu nie chodzi o to czy Polska Węgry czy n p. Litwa, ale mają dostępność tego lotnictwa i lotnisk europejskich taką samą jak do nas mówiąc, kto wewnętrzny pasażer, czyli co będziemy przyjmowali z lotnisk regionalnych byłby to fatalny pomysł wracam do tego sporze na początku nierówna grany przez te pieniądze, które już wydaliśmy i przez dostępność lotnictwa cywilnego dla obywateli podobnie jest także lotnictwo cywilne jest tylko wyłącznie już dzisiaj dla ludzi bardziej zamożnych ludzi, którzy podróżują jak długie dystansy nie lotnictwo stały się czymś takim jak autobus czerwony, kiedy w 2 ludzie chcą mieć tego dostępności mało tego prawo i ten port lotniczy jednak mimo wszystko staje w poprzek tej tendencji IR może być tylko takich zapłacimy za ogromny projekt, który nigdy nam nie da tego, czego oczekujemy w zamian, choć z całym szacunkiem jestem w stanie sobie wyobrazić, że część osób, które słuchają naszej rozmowy wszystkie te argumenty będą działać na korzyść budowy takiego, ale potrzebna zarząd pasa, ale nie ma tego pasażera, jeżeli dzisiaj w lot obsługuje w sumie 6 i pół 1 000 00 0 pasażerów razem z Nysy firmą, którą przejął w Estonii przez pół 1 000 00 0 wyślemy założymy, że na pierwszym etapie rozwoju to lotnisko nowy dział 50  000 000 1 3 nie przyjmie lot Lufthansa ma więcej we Frankfurcie Monachium to zacząłby 1 7 i pół 1 000 00 0 w minimalnej wersji to znaczy, że w ciągu najbliższych 13 potroić ilość to jest po prostu bardzo trudne do wykonania i pytaniem jest takie, kto pływał, bo też na koniec może ktoś kiedyś przekonywał eksperci też Polski rząd czy trzeba inwestować w porty regionalne to co się stało nie stało się bez powodu była taka diagnoza zrobiona przez profesjonalistów inwestuje się lotniska regionalne pytam co się zmieniło tamtego czasu, że należy to koncepcja wrócić po 1 8 1 w politykę się zmienia po prostu to uznajemy w takim razie nie rozmawiamy o biznesie o rynku o cenach po profity się tylko rozmawiamy o pewnych elementach polityki, a wtedy musimy szukać do tej polityki sojuszników, bo sami tego projektu nie sfinansuje być może innych argumentów po Jacek Krawczyk bardzo dziękuję panu za spotkanie rozmowa w dziękuję również Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA