REKLAMA

To o ile w końcu zdrożeje benzyna? O tym Bartek Godusławski

Data emisji:
2017-07-11 18:00
Audycja:
Post Factum
Prowadzący:
Czas trwania:
25:06 min.
Udostępnij:

"W związku z opłatą drogową wzrośnie cena paliw nie więcej niż 20 gr za 1 litr. Zakładany jest jednak mniejszy wzrost cen paliw na stacjach benzynowych niż przewidziane stawki." - uzasadnienie do projektu Ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dzisiaj pierwszą część owcy post factum poświęcimy tematowi, który interesuje gościła wszystkich Polaków i Polki wychodzi od ceny benzyny ceny pali w w gminnym z interesuje nawet tych z nas, którzy nie są kierowcami, dlatego że cena benzyny wpływa na właściwie wartość wszystkiego pozostałego wszystkiego co jest włożonej transportowane ze mną w studiu Bartek Godusławski z Dziennika gazety prawnej dzień Rozwiń » dobry dzień dobry, ale muszę powiedzieć, że test takiego mojego małego śledztwa wynika, że właściwie nawet autorzy projektu nie są pewni jak UE w jak donosi kształtować ceny pali w po wprowadzeniu nowego podatku czy wzwyż po podwyższeniu w tej daniny, jaką jest akcyza Lynn i czy testy działa prawidłowo wnioskuje tak i bardzo słusznie, że nie są na to, że nie są pewni, bo to wcale nie jest takie proste, żeby się dowiedzieć jak ta cena detaliczna paliw na stacjach benzynowych możesz kształtować w NATO, ale teraz możemy, więc możemy tak jeszcze trochę trochę, kontynuując myśl możemy z bardzo dużym prawdopodobieństwem założyć że, gdyby n p. wprowadzono tą opłata dzisiaj za tydzień za złe, a może nawet za miesiąc to na pewno trudno jest zgodzić się z taką retoryką, którą się próbuje nam zarzucić, że te ceny mogą spać mówienia w nocy deszczu o tym, spadające porozmawiamy za chwilę czekają mnie, dlaczego nie da się przewidzieć ile będzie kosztowała benzyna, bo mam wrażenie, że to może wpłynąć na jej sprzedaż NATO ile będziemy w UE jeździć i jak na żadną z nich korzystać przedsiębiorcy w UE, a w efekcie ile tej tego podatku, ale z tej akcyzy wpłynie do budżetu między jadalnymi jak to wygląda z tym rynkiem paliw jest taki nieprzewidywalny w taki jest nieprzewidywalny, bo bo, chociaż pomoc ponad połowa ceny w przypadku benzyny i prawie połowa w przypadku ropy naftowej czy oleju napędowego tak piszą w ogóle niema nawet kolej na nowego to są daniny tak czy to jest akcyza czy to jest VAT to toto to jest prawie połowa, więc to jest jakby Constans faktury stałej tutaj tutaj wiemy że, że to się jakoś tam nie zmienia zmieniają się natomiast marże sprzedawców mogą się zmieniać no i cena paliwa w rafinerii tak cena cena, o której kupujemy ropę naftową do przerobienia jej na na paliwa później sprzedawano stacjach ponadto cena ropy naftowej to nie jest tylko cena tego jak ropa naftowa kształtuje się na tych giełdach międzynarodowych, ale też kurs walutowy, a my kupujemy ropę za dolary, więc w tym przypadku ważne jest, by kurs dolara, gdy jesteśmy w stanie powiedzmy połowę tej ceny jakoś tak ustabilizować opłatą paliwową akcyzą i VAT-em bo, bo wiemy jak to będzie wyglądało tak to problemem jest to, że nie jesteśmy w stanie nikt nie jest w stanie przewidzieć jak się będzie kształtowała cena ropy naftowej oraz ropy naftowej tych wszystkich prac ekonomicznych, których mózg nie mamy n p . wliczając inflację PKB i inne wskaźniki jest to taką najmniej przewidywalną zmienną Bono zależy od bardzo wąskiej grupy krajów, które są, które są eksporterami ich tej ropy za chwilę porozmawiamy o tym dlaczego prawo i wrażliwość zdecydował się na podwyższenie jazdy tych podatków paliwowych, bo to jest też osobno bardzo interesująca sprawa natomiast jeszcze 1 cytat z uzasadnienia projektu w co ustawa znosi ustawa o funduszu dróg samorządowych i tam w uzasadnieniu jest mowa właśnie o podwyżce i tu czytam o tym, pisownia oryginalna, więc proszę mi wybaczyć błędy w związku z opłatą drogową wzrośnie cena paliw nie więcej niż 20 gr za litr zakładany jest jednak mniejszy wzrost cen pali w na stacjach benzynowych niż przewidziane stawki, o co chodzi projektodawcom nie wiem być może projektodawca, a w tym przypadku jest to grupa grupa posłów PiS, chociaż mamy takie silne przekonanie że, że tutaj w tym projekcie też państwo mogło Macierz ministerstwo infrastruktury i budownictwa broń Boże napisała, że część posłów podpisana pod projektem nie miała pojęcia odżywa tradycja we wszystkich partiach implant się podpisuje wnioski jak czytamy jeśli chodzi o projekty ustaw przeczy tym czy inne sprawy, więc kilku posłów pewnie dowiedziało się dopiero z mediów albo z telefonów od dziennikarzy, że są podpisani pod pod takim projektem to no bo ciężko jest co zakładaliśmy, bo to musielibyśmy zakładać, że spadnie dzisiaj cena ropy naftowej no bo nawet jeśli wyobraź sobie tak mamy 2 państwowe firmy, które ten tym tortem w sprzedaży paliw zarządzają w Polsce Orlen i Lotos i nawet jeśli decyzją polityczną musimy te tt tt 2 lata 2 firmy te 2 koncerny do obniżenia marż to minimum, żeby ludzie nie odczuli to Tomasz nie jest na tyle duża, żebym mogła spowodować, że cena po podwyżce opłaty paliwowej od 20 gr spadnie potem nie mów my też wielu zadań, ale nie to bądźmy precyzyjni rząd da, bo rząd właśnie wcale nie wcale nie ministerstwo tylko posłowie grupa posłów zakłada w el nie tyle spadek cen co mniejszy wzrost cen, czyli jak rozumiem wzrost będzie tu Koniarz tak wzrokiem, ale zdradza nasz rynek rośnie groszy jest opłata tylko wyłącznie opłata paliwowa walczy z dna w VAT udowodnić, że od dochodu niż my też pewnie jakąś przy okazji biznesowa kwestia jak już pewnie drobną aż 1 2 gr rosły w telewizorze na pewno mnie myśl stacje benzynowe skorzysta się okaże, że tak 1 2 gr tak no i doliczmy sobie tutaj tom tom marży to mamy nie 20 gr tylko mamy 2 6 7 gr, a tak bardzo z grubsza z grubsza, licząc do w takiej sytuacji, bo cena ropy naftowej musiałaby tam z tych dzisiejszych Niemiec 4 6 USD za baryłkę no też musiałaby jakoś proporcjonalnie spaść, żebyśmy tego nie rozczula troska spadek ceny ropy Tity na rynku hurtowym, czyli tym, którzy kupują też te koncerny paliwowe on nigdy nie przekłada się w takim samym stopniu na spadek naprzód marsz na stacjach też tej ceny detalicznej no każdy wykorzystuje takie rzeczy tak samo jak firmy nie podnoszą tak mocno działa tak jak gdyby w Lubinie z symetrycznym jeśli cena ropy rośnie to te marże bardzo szybko potrafią się do do tych cen do tych cen ropy dostosować do drzwi spada cena to ewidentnie widzimy zawsze, że spadek cen detalicznych jest jednak wolniej Ślązak to działa ekonomia niewidzialna ręka rynku są to sprawiedliwa i były i czytelnictwa jest konto w Chorzowie bym powiedział z zachowania zachowania w czysto czysto ludzkie tak dziś jej nie widzę zresztą, wzywając słuchaczy przypomnę nr 2 2 4 4 4 4 0 4 4 Tomasz Kopka dyżuruje wydawcę audycji post factum dyżuruje przy telefonie 2 2 4 4 4 4 0 4 4 podejrzewam, że właściwie każdy z nas w słup z naszych słuchaczy słuchaczek w ma zdanie w tej sprawie post factum małpa to klub KSM można też pisać widzę, że też już zaczną się niewielka dyskusja na Facebooku w tym to po co oni wpisali do tego uzasadnienia skoro element w realia są inne po co można było po prostu zignorować temat i już nie nie da się na tym nie pochylać tak pojawia się słowo w UE skutki społeczne pojawia się w uzasadnieniu ustawy, że ustawa spowoduje skutki społeczne już później nie ma nie ma on doprecyzowany, jakie tu jakieś miały być skutki równie dobrze można było już tego nie dotykać nielot, dlaczego mówimy tutaj od 4 i u 5 miliardach 5 miliarda złotych, ale zna ustaw przygotowało prawo i sprawdziła, gdzie w uzasadnieniu nie było ani słowa, uzasadniając go powtórzenie kształtu projektu zdaje w efekcie my się czepiamy nie mógł tylko szyld nie wiem czy czy jest to czy jest jakaś próba złagodzenia, jakby tego bólu, jaki wywołuje u ludzi słowo podwyżka podatków no bo jakby na to nie patrzeć, o ile opłata paliwowa może nie jest opodatkowany jest daniną którą, którą obywatele obywatele ponoszą, więc od taki bunt jest naturalny, ale z drugiej strony w jeśli już chcemy faktycznie tak czysto teoretycznie znaleźć pieniądze na budowach dróg w Polsce w budżecie tych pieniędzy nie ma, więc trochę ich szukamy jak gdyby poza poza budżetem państwa czynna w kieszeni w kieszeni podatników, chociaż pieniądze budżetu już są pieniądze z kieszeni podatników, ale więcej nie chcemy tak wyciągać, które też takie robimy kombinator i tworzymy fundusz dróg samorządowych z drugiej strony mamy tę fundusz drogowy tarczy część pieniędzy pójdzie samorządów część pieniędzy pójdzie do tych dróg finansowanych bardziej centralnie przez przez rząd i wszystko w porządku taki moment jest nawet całkiem dobry na na robienie takich rzeczy lub co robi dobrze jest niska jakość tak nie widać, żeby ona miała jakoś gwałtownie wystrzelił siebie do obserwowanych przed 4 5 laty 1 20 USD za baryłkę, więc moment jest w porządku no pod Wawel jest przekonany na słoneczne są na Facebooku jak zmniejszą wydobycia albo dolar wzrośnie to benzyna będzie 8 zł jak nic w ich popierali ludzie branżową zmontował oraz lidze dlatego najedzona niż wynosiło nie jesteśmy w stanie przewidzieć tego jak będzie szło to BOŚ cena ropy naftowej na rynkach światowych jest 1 z tych zmiennych bardzo trudno prognozowanych OPEC się zbierać do państwa, które są eksporterami netto o jotę de facto decydują w sposób taki arbitralny, wyrażając różne interesy, ale inna sprawa możemy domniemywać, że przez to co się dzieje w stanach Zjednoczonych to rewolucję łupkową, która tam 3 lata ma miejsce to faktycznie być może ta presja na wzrost cen ropy nie będzie aż tak duża być może doszliśmy do do takich czy faktycznie czasów, gdzie te surowce energetyczne, które są podstawą do paktu rozwoju gospodarek dzisiaj tak ci co mają dostęp do tanich surowców energetycznych po mają lepsze perspektywy rozwojowe niż ci, którzy muszą importować być może Pol po po latach jakiś taki tych wyższych cen wchodzimy w świat zupełnie inny, ale Tusk, ale byłoby wskazać 1, ale tego typu analizy przeprowadziłem wkład ministerstwo energii we współpracy z Ministerstwem Transportu i poproś, by lewica to spory po prostu nam wyjaśnił swoje swoje plany tego oczywiście w uzasadnieniu ustawy po prostu nie ma wypowiedzi polityków PiS to wynika, że nikt właściwie nie wiadomo jeszcze, jaki będzie kształt tej ustawy, jaki będzie w kształt tego tej daniny z, jaka jest suma, bo lgną wyraźnie gwałtowna reakcja narodu przez suwerena prawo sprawdziły przeraziła zaraz po informacje wracamy Bartek Godusławski Dziennika gazety prawnej w studiu, a państwo dzwonią też do państwa głosów się zaraz odniesiemy 2 2 4 4 4 4 0 4 4 proszę dzwonić proszę pisać post factum małpa to klub KSM po informacje zwracam post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie z mostu w studiu cały czas pan Bartek Godusławski z Dziennika gazety prawnej w i omawiamy projekt paliwa plus, czyli rynkom sprawa i sprawiedliwości, żeby powiększyć opłaty paliwowe w i z nich sfinansować, gdyż nasz gość już wskazywał w pierwszej części rozmowy sfinansować fundusz dróg samorządowych i krajowy fundusz drogowy budować remontować chodzi też o to, żeby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, a bez tej rozbudowy infrastruktury jej unowocześnienia tego bezpieczeństwa po prostu nie będzie tak się przynajmniej projektodawcy powołują się na Najwyższą Izbę Kontroli w tej kwestii dzwonią państwo bez przerwy ja przypomnę nr 2 2 4 4 4 4 0 4 4 i grono tych głosów i to od razu zwracam się na mojego gościa w dotyczy powiązania tych tego w tej podwyżki cen pali w z programem 500 plus, czyli podejrzewają słuchacze i pan Marek i pani Ewelina inni, że to chodzi o to, że z czegoś trzeba finansować ten program i w efekcie brakuje na inne rzeczy i czy to jest możliwe, żeby tak bezpośrednio te pieniądze pobrać teraz, a nie lała się sale na drogi wykona coś innego czy to po prostu trzeba mieć nadzieję, że mając za pieniądze w budżecie państwa to pieniądze z faktu pieniądze z akcyzy z Titus z CIT -u tak to są pieniądze nie oznaczono trafiają do 1 wielkiego wspólnoty wspólnego worka, którym jest budżet państwa są wydawane na obronę narodową na oświatę w edukację służbę zdrowia et Cetera et no właśnie owo 500 plus ich obu wizyt plus, tak więc nie można powiedzieć także, że można sobie takie intelektualne publicystyczne uproszczenie zrobić po brakuje na 500 plus podnosi go koledzy są tak głupie nowoczesna się nie używałbym takich porównań że, że na 500 plus wszystko no bo od 500 plus tak, by zmieściło się w jakim stopniu w budżecie zmieszczą się w tych regułach wydatkowych które, które nas bronią przed wzrostem przed wzrostem nadmiernych wydatków natomiast ewidentnie mamy już tyle tych wydatków takich sztywnych co, do których co roku muszą być albo nawet być waloryzowane co roku albo one rosną ze względu na różne mechanizmy, którzy brakuje takiej przestrzeni budżetowej dot dla kolejnych wydatków tak, jeżeli chcemy więcej inwestować to musimy w jaki sposób zadbać o to, żeby mieć dodatkowe dochody w mojej mamy dodatkowy dochód i hobby dodatkowy wydatek tak zarabiały 4 i pół miliarda złotych na podwyżce opłaty paliwowej i wydajemy 1 i wydajemy na inwestycje tak, że kończy się ta przestrzeń budżetową dzisiaj już dziś już skończyła, żeby podnosić wydatki zwiększać wydatki budżetowe bez zwiększania podatków dla nich i t d. w stronę tych drogach Ależ pani Ewelina pyta to nie wojna z Wrocławia zadzwoniła i pyta czy to nie jest także w zabiera się z 1 kieszeni wkłady z powrotem do drugich albo odwrotnie złożyło się do 500 plus, a teraz tym samym ludziom w się zabierze, bo muszą będą musieli zapłacić jeśli nie za benzynę za żywność, który co po prostu podrożeje o 3 kieszenie ciągle to samo to jak państwo nic nie ma pieniądze, które są w budżecie państwa co gorszy pieniądz, a więc to jest tak na dobrą sprawę ciągle to samo kieszeń, z której się wkłada obejmuje wkłada wyjmuje taki kredyt daje nowy sposób znalazł w 1 z 1 się już raz się zdaje więcej innym się daje mniej i ulgi to jest jak gdyby kwestia polityki gospodarczej konkretnie rządzącej dzisiaj dzisiaj partii tak to inna partia mogłaby na to spojrzeć zupełnie inaczej n p. dawać więcej pieniędzy przedsiębiorcom obniżających opodatkowanie, więc to w tym przypadku no bo mówiono jest to kwestia filozofii zarządzania polityką gospodarczą polityką podatkową państwa włos mówię to jest inicjatywa on też tutaj bośmy bądź uczciwy nie Ministerstwo Finansów tak to nie jest inicjatywa ministerstwa, który jest odpowiedzialny za to politykę podatkową dawką tutaj ewidentnie mamy konkretny cel budowa budowa dróg, na którą być może minister infrastruktury nie może znaleźć pieniędzy w budżecie państwa, bo tam jest już tyle sztywnych wydatków, że bez podnoszenia podatków nie da się znaleźć pieniędzy na sfinansowanie kredytem oczywiście to mnie w powiedz, żeby mieć za sobą, że oczywiście to ścieżka poselska jest krótsza szybsza bez konsultacji w związku z tym można taką ustawę szybciej przeprowadzić przez parlament, ale dotyczy realizacji m. in . Narodowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego, który to jest rządowym programem w no ale oczywiście posłowie, którzy mają zadbać o jego finansowania, a jego celów w i porozmawiamy o tym co jest poza tą podwyżką w tej ustawie, bo to jest rzecz, na którą chyba mało, kto zwraca uwagę wszyscy są tak podekscytowani w drużyną chodzi o to, że zmienia się sposób zarządzania tymi pieniędzmi tworzy się ten fundusz dróg samorządowych pozostaje krajowy fundusz drogowy w, tyle że fundusz dróg samorządowych mimo, że ma taką piękną nazwę będzie zarządzany przez wojewodów, a nawet w niektórych przypadkach przez bezpośrednio przez samego ministra prosił rząd to kiedy co do zmian, czyli de facto wszystkie te pieniądze, które będą wydawane na drogi będą wydawane decyzją nie lokalną, a przynajmniej w zdecydowanej większości tylko z takim domniemaniem, że będzie to decyzja centralnie centralnie planowana w samo jak mogą składać wniosek i wojewoda będzie przyznawał lubuje się nie ją mąż będzie konsultował z ministrem infrastruktury i ten będzie ją wojewodzie, że zarekomenduje mnie na to wojewoda, który jest z nadania z nadania premiera no no i jakie ma pójść, jeżeli nie chce swojej posady straci dlatego do tego no nie uczmy się, że jest jakieś danie pieniędzy samorządom no bo poco dawać dosłownie na na wyrok z haczykiem przed wyborami samorządowymi opozycyjnym samorządowcom pieniądze, które nie będą mogli się wykazać i koszt polityczny podwyżki podatków podniesie prawo spolegliwość, a owoce tak powiem zjedzą z konsumują samorządowcy nie wiem Platformy PSL-u przy innych, ale zaraz hola hola, bo na razie popycha dzielimy skóry na niedźwiedziu, ale trzeba pobrać te pieniądze od zyskać i móc je zainwestować, a prawo i sprawiedliwość pamiętamy jeszcze z poprzednich rządów jako tego ten rząd, który najtrudniej Nene najgorzej muszą inwestowanie w ogóle bolą już inwestować, bo bał się korupcji oskarżeniu o przekręty w, więc pytanie brzmi czy rzeczywiście tym razem będzie inaczej w i czy te drogi będą powstawać w czystości dobre pytanie czy w sensie inwestowanie inwestowanie wcale nie jest tak łatwo dadzą się ma na to pieniądze trzeba rozstrzygać przetargi się rozpisywać tak mamy drogi chyba, na które już tych przetargów na na tę samą odcinki było spisywanych kilkakrotnie no to to nie jest takie proste zarządzanie zarządzanie dość istotnym jednak odcinkiem, jakim jest infrastruktura więc, więc z tego punktu widzenia to jest na pewno na pewno jakiś problem i wyzwanie dla no i ministra Adamczyka i słyszeliśmy na kongresie na kongresie PiS -u w Przysusze, że dno tutaj sam prezes Kaczyński oczekuje w pewnych kwestiach przyśpieszenia, a premier Morawiecki 0 kompetencjach nie są te wielkie inwestycje infrastrukturalne tak sensu stricto tam średnio są, ale nie bezpośrednio no tutaj próbował jak gdyby mi dużo się, by powiedzieć co pokazuje troszeczkę tak jak gdybym powiedział votum wotum nieufności wobec tego co dzisiaj robi ministerstwo infrastruktury były te pogłoski o zmianie naczelnego rysa lub pogłoski, gdyby trwają już ani nawet bez użycia, więc wtedy nie bawmy się to nierealne jest po jedzenie i normalność to jest zawsze tak tak, chociaż się do NATO ministerstwo częściej niż na innych, by się wskazuje cechami są, więc takie rzeczy, które się szkłem ludzie widzą efekty tych rzeczy albo nie powinni widzieć taki gest bardzo istotne ministerstwo bardzo ciekawa wypowiedź jest posła PiS -u Zbigniewa Dolaty, który jest posłem wnioskodawcą jeśli chodzi o ten projekt drogową akcyzowy w i on powiedział w Gazecie wyborczej, że w projekt jest odpowiedzią na prośbę samorządowców związku gmin wiejskich w związku powiatów polskich, które zasypywały nas petycjami, by stworzyć stały mechanizm wspierający ich utrzymaniu dróg i no to się chyba państwo ze związku gmin wiejskich w związku powiatów zdziwiona zły zarządu ustawy o nadejściu odbiera prawo decydowania o tych pieniądzach no tak, ale z drugiej strony podejrzewam, że taki samorządowiec, gdyby wiedział, że będzie miał tak oczek wyżej reguły będą 30 0 jest wniosek o dobrze uzasadnione jest jakiś konkurs o te pieniądze gmina x z kinem i Greg konkurują tam ma lepszy projekt lepiej to jest w stanie przeprowadzić to bardziej przekonuje oto w tym momencie jest szansa, by w stanie wyobrazić, że tak mi na tym pieniądze dostanie i taki samorządowy po tak dobrze nam trudno do nich te pieniądze będą z kieszeni wyciągano ludzi i porządku odkurzacz, gdyby ten projekt, który do miejsc tak, ale zaraz jednak nie przekonuje, dlaczego nie może być tak, że mamy w fundusz dróg krajowych, które służyły rzeczywiście są te w takie podstawowe, a nitki finansowanej tutaj decyduje ministerstwo z wojewodami się dogaduję tak dalej i mamy fundusz dróg samorządowych, gdzie najlepiej wiedzą samorządowcy co, gdzie były potrzebne i Węgier montować bezpośrednio bliżej też mieszkańców są te pieniądze po prostu tak możemy naiwnie zakładali czy to wszystko będzie bardzo bardzo przepraszam są one wrażenia z Villarreal no Nieee, ale jednak zburzymy ten zakłada się ale, ale jedno polityka jest jednak taką taką grą, w której chodzi o to, żeby zawsze być przed konkurencją i jest naprawdę nawet gdybym chciał założyć, że intencje będą czyste i naprawdę każdy będzie mógł te pieniądze takim równej równej grze no to to trudna misja wyobrazić n p . że o tym jak będą one wydawane, w jakich regionalnych samorządach apteki decydują wyniki i wyborów w ostatni tak albo zjeść lody, bo dysproporcja wygrała albo gdzie chciała partia mogła wygrać, więc być może tam dosypujemy kilka milionów złotych na drogę to w kolejnych wyborach nie będzie już także przegramy te 2 punkty procentowe tylko o 6 g, tak więc no no no tak to trochę tak to trochę jednak niestety wygląda w tle żołądek jutro jest i czy tak już pierwsze czytanie prawdopodobnie w tego projektu w sejmie lek. Roman k, że nagle zmian zmieni się toczy PiS już też onanizmu koszt polityczny tego tak już to zdenerwowało mnóstwo obywateli, bo to jest zresztą dotyczy każdego miejsca broń do ogłosiły, że wszyscy po prostu z za godzinę się, że nic, więc na żywność ciężko chorymi teraz wyobrazić, że skoro ten koszt polityczny ponieśliśmy to ktoś się z tego wycofano, bo co z tego będzie miała partia tak no i opozycji ogłosili, że oto odnieśliśmy sukces, bo obroniliśmy obywateli i PiS się cofać trzeba być twardym w każdej sprawie cofną się cofnął się w każdej sprawie, więc wspólnie z politycznego to już jest bardzo trudne z drugiej strony jak się robi takie projekty tak muszę przyjąć, by daje Moto powinno się z 1 strony działacz siódemki i marchewki bierzemy wam tutaj podnosimy opłaty, ale z drugiej strony dajemy wam coś w zamian za 3 500 plus to już nie jest to coś w zamian nie można wszystkiego programem 500 plus uzasadniać obniżką wieku emerytalnego w tym przypadku można było mam wrażenie coś takiego wymyślić się tutaj nagle opłaty są, bo drogi są potrzebne bezpieczeństwo najważniejszych, ale z drugiej strony dla obywateli przygotowaliśmy n p. projekt x tak nie chciał nawet wymyślać takie może być projekt, żeby nikomu to nic takiego nie odpowiadać w LTE tegoż na koniec emocje wierzę w bardzo mnie to interesuje jak politycy prawa i sprawiedliwości w opowiada o bezpieczeństwie na drogach i o tym, żeby przeciwdziałać wypadkom i oto dlatego podwyższają nam by podatki, bo trzeba zadbać o bezpieczeństwo rozbudowywać drogi i ci sami politycy prawa i sprawiedliwości głosowali przeciwko fotoradarom przeciwko zmianom w opłatach za parkowanie w miastach, czyli tym też to jest taki samochodowy budżet, z którego można finansować różnego rodzaju poprawę więzy dobrze było, że prawo i sprawdził się już tak się w za zasłania tym bezpieczeństwem to przynajmniej w miarę kocha ręcznie traktował tę politykę, a nie także jeśliby było trzeba było kierowcom troszeczkę pogrozić palcem powiedział budujemy w fotoradary będziemy z nich ściągać pieniądze to wtedy absolutnie nie, ale jak mamy wszyscy oby po kieszeni dostać tezy w ramach tego bezpieczeństwa na rzecz bezpieczeństwa to już wtedy przychodzi łatwiej trochę więcej spójności, by się przydało Bartek Godusławski dziennik Gazeta prawna był z nami bardzo dziękuję dziękuję bardzo ciasnej formacji, a po nich przyjrzymy się temu co się dzieje w Turcji, gdzie znów jak to mówią wszystkie gość media wszystkie nagłówki trwają prześladowania w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA