REKLAMA

Kontrowersyjna podwyżka opłaty paliwowej

Co się stało?
Data emisji:
2017-07-12 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co się stało ich Maciej Zakrocki dzień dobry dziś co się stało z parlamentu Europejskiego w Brukseli, a moim państwa gościem jest pan Bogusław Liberadzki wiceprzewodniczący parlamentu Europejskiego socjaliści i Demokraci witam serdecznie witam serdecznie naszych słuchaczy znajdzie tam w parlamencie europejskim pewne jest to bardzo duża przyjemność gościć pana tutaj dajcie spokój na zrobiła się od razu tak Atu człowiek ma trudne pytania a, korzystając z z tego, że nie Rozwiń » tylko w parlamencie europejskim zajmuje się od wielu wielu lat transportem, ale również naukowo chciałem zapytać co pan myśli o tej ustawie o funduszu dróg samorządowych, która na dzisiaj wywołała bardzo wiele różnych emocji, ale zacznijmy od tych pierwotnych, czyli od samego pomysłu, że nie, żeby stworzyć tak posłowie PiS -u, którzy złożyli ten projekt wymyślili taki fundusz dróg samorządowych, który miałby spowodować wzrost opłaty za paliwo 20 gr za litr, a w efekcie w budżecie pojawiłoby się może nawet 5 miliardów złotych, które przeznaczone byłyby właśnie na ten fundusz dróg samorządowych jak pan ocenia ten pomysł czy podchodzę do tego ze wszech miar poważny z kilku powodów powód pierwszy jest następujący ceny paliw w Polsce są nadzwyczaj wysokie, zwłaszcza w porównaniu z płacami tak bardzo ciekawe łodzie przepraszam, że rozesłało posłowie PiS mówili, że akurat teraz właśnie ceny paliwa są bardzo niskie, a już nie miał zatem rzeczywiście są dużo niższe niż za czasów rządów poprzedników cen paliwa w ogóle świecie są teraz niższe dać się różni poprzednicy bywali, bo to niebyła tylko 1 partia poprzednika w pamiętam ceny baryłki 1 20 1 40 USD dzisiaj jest mniej niż połowa tej ceny rzeczywiście ceny na świecie, zwłaszcza Brent są znacznie niższe niż były przed laty w czasach poprzedników i to prawd natomiast my znajdujemy się w sytuacji takiej, że za naszą przeciętną pensję możemy kupić 3 4 × mniej paliwa niż za przeciętną pensję może kupić Niemiec Francuz Jasiem będę mówił Luksemburczyk latami są i ceny paliwa znacznie niższe niż WIG w wymienionych państwach, a płacę za to też znacznie wyższe, ale to zostaw mnie jako zboku, dlaczego podchodzę poważnie bez problemu oczywiście budowy, ale również utrzymania dróg i my koncentrowaliśmy się dotychczas głównie na drogach krajowych czy autostradach drogach ekspresowych kierowaliśmy na te wszystkie środki europejskie na dobrą sprawę, ale teraz sieć dróg krajowych to jest w granicach 18  000 km jeszcze pozostaje ponad 300  000 km to jest ta z sieci dróg wojewódzkich powiatowych i oczywiście gminnych miejskich hitem poda chcieli też sieć jest gęsta jest długa oczywiście zupełnie co innego zbudowanie kilometra autostrady zbudowanie kilometra drogi gminnej czy Powiatowej w tym niemniej kilka zbudowane drogi wymagają oczywiście utrzymania, więc pieniądze na drogi niewątpliwie są potrzebne stąd pochodzi podchodzę do tego bardzo poważ natomiast mówimy 20 gr naprawdę będzie to 2 5 latek może jeszcze z podatek VAT wsłuchiwałem się wypowiedzi nikt nie powiedział, że podatek VAT nie będzie naliczany, a zatem jest będzie to wyższa cena kolejna rzecz, kiedy się czyta teksty i publikacji komentarze to się okazuje, że z tych około 5 miliardów złotych, a może nawet trochę więcej, jeżeli nie wrócimy znów takiej szarej strefy w zaopatrzeniu paliwa ze względu na ceny około 50 % pójdzie na drogi właśnie te gminne powiatowe, na które deklaratywnie jest przeznaczony fundusz w 2 50 % drogi krajowej, gdzie właśnie jest duże finansowanie z Unii Europejskiej, czyli to nie jest prawdą, że tylko i wyłącznie na te drogi pozwoli się kilka zasadniczych pytań Otóż podatek na drogi lokalne w paliwie będzie popierany tak jak z tego wynika uniwersalny, czyli lokomotywy kolejowe dieslowskie też będą płacić podatek na utrzymanie dróg w 2 wojsko czołgi wojsko zużywa dużo paliwa też będzie tym obciążone na co będą pieniądze przeznaczane, jeżeli w połowie chciałabym wiedzieć w oparciu o jaki przelicznik będą przeznaczane czy n p. stawka w przeliczeniu na 1 km dróg sieci dróg w gminie w powiecie i ewentualnie mówi się nam mostach wiaduktach przy wzdłuż dróg wojewódzkich, jeżeli na 1 km i NATO mamy mniej więcej w miarę klarowne kryteria Ateny gdzieniegdzie czytam tekst, że ta będzie nie tak zorganizowane tylko będą kierowane środki głównie do regionów uboższych, jeżeli do regionów uboższych to znaczy n p . w Szczecinie będą ludzie płacić podatek na drogi lokalne przy czym pieniądze nie będą w okolicy Szczecina czy w województwie zachodniopomorskim tylko będą kierowane zupełnie gdzieś indziej, więc tutaj jest pewna pewien problem kolejna rzecz jak rozumiał nawet, że będą płacić ewentualnie kolejarze, czyli my lokomotywy pod warunkiem, że te pieniądze będą przeznaczane n p . na budowę wielopoziomowych skrzyżowań w gminie tereny kolejowe drogi, gdzie mamy dosyć dużo katastrof i czytamy nieraz albo wydarzeń takich bardzo spektakularnych bliscy i blisko katastrofy, więc wtedy też bym rozumiał z pytania o sprzęt rolniczy kombajn czy też będą musieli płacić, bo przecież to paliwo zużywa się głównie na polach ciągniki rolnicze używane przecież głównie przede wszystkim na polach chętni, którzy nie w niedużym stopniu na drogach i t d . i t d . czyli pytań rodzi się dość dużo jak sądzę jednocześnie, że nie ma komentarza czy uzasadnienia, dlaczego to się robi w kontekście tego, iż budżet państwa wygląda wyśmienicie nie mamy powodów nie wierzyć, że rzeczywiście w ZUS nadwyżka w stosunku do planu jest niewyobrażalnie duża nie zdarzała się wcześniej tego typu, czyli pies pytanie czy wobec tego jest to prawdziwe nadwyżka czy też może rząd przewiduje jakieś jeszcze dodatkowe wydatki, o których nie wiemy i w związku z tym następuje gromadzenie środków sądzę, że jest to projekt poselski, a zatem będzie chyba próby testowania na ile to rozwiązanie zostanie przyjęte i znów chce warto podkreślić, że jestem wielkim zwolennikiem dofinansowywania dróg, bo to jest element jakości życia to jest trwałość naszych pojazdów to sąd bezpieczeństwo bezpieczeństwo to są również koszty związane z tym, że nie musimy naprawiać pojazdu tak często, zwłaszcza w podwoziu, jeżeli droga jest przyzwoita natomiast to jedno jest pytanie o te granice wytrzymałości myślę, że być może to jest taki szacunek, że rząd ma duże poparcie duży poziom zadowolenia z rządu i być może to jest ostatni moment, w którym to uważaj koalicja rządząca, że można zrobić i to byłoby jakieś uzasadnienie jakieś usprawiedliwienie z politycznego punktu widzenia jak pan rozumie tą historią, której oczywiście dzisiaj wielu pisze mówi, czyli wystąpienie 1 z posłów prawa i sprawiedliwości pana Łukasza Rzepeckiego, który w, zabierając głos w sprawie podczas dyskusji w sprawie tej ustawy o funduszu dróg samorządowych powiedział ta ustawa zła antyludzka antyobywatelska dlatego z tego miejsca chciałbym zaapelować do moich koleżanek kolegów z prawej z możliwości do kierownictwa prawa jest możliwość, żebyście wycofali państwo te podpisy pod usta jest pytanie czy zrobił to spontanicznie czy też w pokazał, że jest pluralizm w prawie sprawiedliwości jest i myślę, że obie możliwości są jednakowo prawdopodobne dodał, że to teraz wróćmy do Brukseli jeśli mogę tak powiedzieć też taka ciekawostka parlamentarna, bo mówiło się, że dzisiaj będzie na na komisji to żargonowo spra w konstytucyjnych przypomnę na czele tej komisji stoi pani poseł Danuta Hübner z Polski będzie przedstawiała taki swój raport dotyczący co zrobić po wyjściu Brytyjczyków z Unii Europejskiej jeśli chodzi o miejsca w parlamencie europejskim, a jest tych miejsc w grupach politycznych głównie 2 tak, bo to właśnie socjaliści im konserwatyści jest chyba 1 posłanka w w ciążę lidera liberałów tak no i oczywiście rani -li Rytter te dane dla Haliny i kilku polityków z tych ugrupowań nazwijmy to antyeuropejskich w słynny faraon na czele tych miejsc jest 7 3 można wyjść to drobiazg ale, ale z punktu widzenia emocji nie tylko w tym budynku, ale trochę i na zewnątrz również na nosie tych 2 budzi wiele tych emocji i raptem okazało się, że sprawa zostaje przenoszona na wrzesień tak jakby ktoś chciał uniknąć przed wakacjami kolejnej awantury kije w Europie na taki powiedziałbym może prozaiczny temat ale, ale jak pan myśli przez przeniesienie na wrzesień starannie rzeczywiście zaskoczeniem, ponieważ w grupach politycznych już 2 miesiące temu ta sprawa była omawiana była omawiana sprawa w kontekście jak podzielić miejsc taki klucz przyjąć komunię mamy grupę państw tych małych sensie ludnościowy Luksemburg Malta Estonia tak dalej GM mamy w 2 6 posłów jako limit nie mamy w bardzo duże państwa typu Niemcy, gdzie jest ponad 90 posłowie i klucz przyjąć do podziału wydawało się, że w miarę jak go kluczy uzgodnione, czyli najmniej zyskują ci najwięksi nie dokładamy tym najmniejszym, bo 6 posłów na 400  000 mieszkańców na Malcie to wydaje się, że są prezentacje dosyć przyzwoite były małe natomiast pytanie wtedy czy nie powinniśmy wrócić do idei, która była rozważana, czyli 1 listy tzw . Europejski i właśnie komisja konstytucyjna, której pan był łaskawy wspomnieć jak przedstawić ewentualnie warianty tworzymy listę Europejską nie tworzymy listę Europejską, jeżeli tworzymy listę Europejską to w jaki sposób to ma być swego rodzaju lista 2 7 nazwisk o tym, mówiliśmy każde państwo jedno nazwisko i ponad podziałami czy każda grupa polityczna przedstawia swoją listę 2 7 nazwisk, czyli oczekiwaliśmy, że z komisji wpłynie propozycja do parlamentu do grup politycznych natomiast dostaliśmy przesunięcie także spodziewam się, że to może oznaczać 4, a że nawet 5 mandatów więcej dla Polski zobaczymy, jaka będzie przyjęte krótszy tydzień wybierali byśmy nie 5 1, a 5 4 3 5 5 5 posłów w roku 20 1 9 dla niektórych to oczywiście pewnie ucieszy mego przypomnę niektórym, którzy wjadą problematyką interesują to akurat m. in . Brytyjczyk właśnie też liberał, który przepadł i ziemnego w parlamencie europejskim będzie dach był takim zwolennikiem tej listy Europejskiej pracował nad takim konceptem, który wtedy został kompletnie odrzuconej nikt nie chciał tego podejmować, ale dzisiaj zwolennikiem tej listy Europejskiej, czyli właśnie takiego wybierania w całej Europie sposób po posłów pragnienie w kraju jest GIF Verhofstadt, który jest parlamentarnym głównym negocjatorem w sprawie brexitu, czyli wyjścia Brytyjczyków, więc tych paradoksów jest tutaj rzeczywiście sporo 2 słowa właśnie na temat tego stanu rozmów brexitowi czy on pokazuje, że sprawa się komplikuje z dnia na dzień 3 widać światełko w trudnej sprawa staje się coraz bardziej poważna jest w wczoraj w uczestniczyła w przesłuchaniu na temat lotnictwo po brexicie i tych tak wielu dobrych opinii ze strony prezesów linii lotniczych dyrektorów zarządzających portami na temat Unii Europejskiej jak wczoraj się nasłuchałem nigdy dotychczas im było pokazane wspaniała Unia otwarta przestrzeń powietrzna dostęp rosnący ruch wielka ożywienie gospodarcze służy to i turystyce służy wszystkim i co my zrobimy teraz, kiedy będzie Brexit, kiedy okaże się, że są ograniczenia w jaki sposób będziemy funkcjonować pytał dyrektor zarządzający portem lotniczym szlifował pytali przedstawiciele mogą zbadać jak głosował zapytał się jak głosował powiedział, że głosował za pozostaniem w unii Europejskiej także staje się, że teraz następuje okres bardzo rzetelnej refleksji i robienia rachunku sumienia zresztą będziemy tak przesłuchiwać następnie w transporcie drogowym morskim kolejowym, jakie będą skutki po brexicie jeszcze, że sprawa staje się coraz bardziej poważna i coraz chyba więcej zwolenników, żeby zaoferować jednak możliwie rygorystyczne warunki rozwodu Unii czy w wielkiej Brytanii z Unią Europejską bardzo ciekawe bardzo dziękuję również za rozmowę Bogusław Liberadzki wiceprzewodniczący parlamentu Europejskiego dziękuję bardzo pozdrawiam do następnego spotkania wraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA