REKLAMA

To koniec Sądu Najwyższego?

Post Factum
Data emisji:
2017-07-14 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:33 min.
Udostępnij:

- Możemy utracić tę wiarę, że naszą sprawę rozstrzygnie niezawisły sędzia w niezależnym sądzie. Ten sąd będzie uzależniony od czynników politycznych. To jest pewna forma powrotu do PRL-u - mówił dr Ryszard Balicki w rozmowie z Agatą Kowalską.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu za chwilę powiem co w pierwszej części programu, ale najpierw zaprosił do słuchania dłużej, bo po 18 40 zastanowimy się nad tym, dlaczego ludzie popierają polityków, którzy ograniczają im prawa i wolności zachęcam państwa i zapraszam do dyskusji razem z nami można opisać post factum mało potok klub KSM w można dzwonić 2 2 4 4 4 4 0 4 4 w i oczywiście można skorzystać z naszego Rozwiń » profilu na Facebooku tam też dyskusja, dlaczego ludzie popierają my władzy, które ograniczają prawa i wolności, a czasem tak jak n p. w kwietniu w Turcji wręcz głosują w referendum za ograniczeniem swoich praw wolności w jak państwo to rozumieją i od razu powiem, że ostatnio w mediach pojawiło się bardzo dużo odpowiedzi, bo nie rozumieją, ale mam wrażenie, że kwestia jest dużo bardziej skomplikowana po osiemnastej 40 wrócimy do tego tematu zapraszam, a już teraz hitem naszego pierwszego gościa dr Ryszard Balicki z wydziału prawa administracji ekonomii na Uniwersytecie wrocławskim tradycyjnie z panem doktorem łączymy się przez Skype, a dzień dobry chciałem utrwalić dobre państwo w panie doktorze, kiedy umawialiśmy się na rozmowy to rzeczywistość była troszkę inna niż moment teraz 18 7 na antenie Radia TOK FM, a to, dlatego że w niesamowitym tempie pojawiają się nowe w inne inicjatywy ustawodawcze 1 z nich pojawia się jako osoba dzisiaj wczesnym przedpołudniem kolejna zmiana w nowiu Tamki wprawdzie ustawie o statusie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, ale już jest nowa, więc na nawet nie wiem czy zdążymy dzisiaj omówić te wszystkie propozycje prawa i sprawiedliwości związane z szeroko mówiąc wymiarem sprawiedliwości, ale zacznijmy od tego co już znamy i wiemy z wiemy, że w błyskawicznym tempie przechodzą 2 ustawy o krajowej radzie sądownictwa i o ustroju sądów powszechnych przez Senat Sejm przyjął równie błyskawicznie i w związku z tą dyskusją debatą są w sejmie Senacie w padło wiele może być wyjaśnień do tych zmian jest wytłumaczenie, dlaczego te zmiany są potrzebne i pan panie dobro rodzi się przed trudnym zadaniem, bo ja będę cytować polityków prawa i sprawiedliwości, a pan będzie musiał wyjaśnić, gdzie w tych ustawach odnajdujemy w te przy różnego rodzaju mechanizmy, o których oni mówią coś, bo tak oto marszałek Karczewski mówił dzisiaj w Senacie, że te przeprowadzone zmiany w sądach skrócą czas procesów sądowych i zyskają na tym wszyscy obywatele czy pan gdzieś w tych ustawach odnajduje takie procedury czy mechanizmy, które sprawią, że rzeczywiście będzie sprawniej w wymiarze sprawiedliwości to panie redaktorze to jednak zaczną od ich jak naj uwagi ogólne i żeby słuchacze mieli świadomość, że jestem tylko zwykły doktor nauk prawnych w domu kasując nam 1 z nieba estetów z kilkunastoletnim doświadczeniem zawodowym trochę książek przeczytałem co nieco napisałem ani odejmuje się w wyjaśnieniach o jej nocnych Benfica niektórych naszych parlamentarzystów to taka generalna uwaga, żebyś później na ich mogiłach do mnie, że sami nie poradzi ja rozumiem chodzi o to, że to co jakiś czas będzie pan mówił nie wiem co jest zarząd ARP zapewne tak, bo tu przegrać tak to czasami zdolności pojmowania zwykłego człowieka, ale i tak do Meritum wypowiedź pana marszałka Karczewskiego ORA jest to wypowiedź zapewne, która jest zgodna z jego oczekiwaniem, bo ja jestem przekonany, że pan marszałek Karczewski jako lekarz przede wszystkim nie chciał zgodzić się człowiekowi nie chciałby, żeby tak wszystkie procedury przyjmowane przyspieszone postępowania sądowe, ale ja w tych zmianach, jakie żadnej takiej zmiany nie widzę, która mogłaby cokolwiek przyspieszyć jak na razie proponowane zmiany luster uchwalą uchwały ustala już uchwalone oraz o zwykłym skokiem na urzędy i tak naprawdę personalnym objęciem zmiażdżyli gości, bo trudno oczekiwać, żeby brawo dla marż dla ministra sprawiedliwości do obsadzania stanowisk prezesów wiceprezesów cokolwiek przyspieszyło no może należy do ram oraz handlowcy można się domyślać, że n p. zmiana prezesów sprawi, że ci nowi lepsi będą sensowniej przydziela sprawy będą o tym, większy reżim trzymali swoich sądach czy wydziałach jak pan do wizji dłonie nogę, a jednak nadal traktuje na naszych słuchaczy poważnie no już tam niczego takiego nie ma, a i oczywiście można postawić nowego człowieka co więcej w tych regulacjach są takie również straszak Jeża i co prawda wskazały na ciebie jesteś prezesem, ale musisz każdego dnia się bać, bo mogę się odwołać bez żadnego kontekstu to Janina Rosiak z niewolnika można zrobić pracownik kawiarni dziś to nisza nie przyspieszy w mamy jeszcze 1 argument za pana zdaniem to jest to, że dokładnie takie same obietnice padały przy Trybunale Konstytucyjnym taką kolejne ustawy zmieniane potem poprawionej odwoływane ich już przyznano przyznawane kolejny z UE miały sprawić, że Trybunał Konstytucyjny będzie pracował sprawniej będzie dużo szybciej orzekał nic takiego się nie wydarzyło wręcz przeciwnie Trybunał Konstytucyjny, ale nie jest Trybunałem Konstytucyjnym, ale nawet nie niepełnosprawni mają taki orzeka, a jeżeli chodzi o postępowania sądowe, a to musi mieć świadomość, że faktycznie na przewlekłość to z procedur i jest naszym problemem, ale jednocześnie domagamy wytłumaczeniem będzie, ale mnie za bardzo odstajemy od średniej Europejskiej o los ostrzegam to nie jest tłumaczenie, bo mogą też czas jest ich tak za długi natomiast, żeby zmienić się ten czas pracy potrzebne dziś czas postępowania włączonego do zmiany organizacyjne i zmiana kognicji sądów zmiana tak naprawdę mają struktury kasy sędziego 3 i wyposażeni przez wszystkich sędziów zostanie asystentów to są zmiany, które są osią jest cokolwiek z tego co pan wymienił w tych ustawach, o których mówimy i z przykrością muszę stwierdzić, że nic takiego nie ma, lecz sędziowie sami też wskazywali że, gdyby obywatele częściej korzystali z takich para sądów, czyli mediacji do momentu, zanim traf, że sprawa trafi do sądu w to wtedy byłoby też, że po prostu było mniej spra w, ale tutaj wygląda na to, że obecna władza idzie raczej w dokładnie odwrotnym kierunku niż jakiekolwiek mediacje dialog i próba z utarcia kompromisu Doda na marginesie et Hancock Hampel i osobiste, by go, więc oczywiście najlepiej dla takiej władzy będzie w sprawę rozstrzygał swoich, a urzędnik zasłoni sędzia jest kolejna rzecz, która dzisiaj padło w sejmie w to słowa Jarosława Kaczyńskiego jest specjalnie teraz cytuję nie złośliwie, bo one odnoszą się do zarzutów wobec reformy wymiaru sprawiedliwości posłuchajmy co powiedział Jarosław Kaczyński chciałem zapewnić państwa, że ta władza jest demokratyczne była i będzie demokratyczna, że będą się odbywały normalne wybory w tak powiedział poseł Jarosław Kaczyński zapewniając, że jego partia wyborów nie fałszuje, a i to jest reakcja na zarzuty, że zmiany w Sądzie Najwyższym i w krajowej radzie sądownictwa mogą wpłynąć na rzetelność procedur wyborczych i teraz pytanie brzmi panie doktorze czy ci, którzy zarzucają tym temu atakowi na Sąd Najwyższy właśnie taką mam taką możliwość rząd, że ten nowy Sąd Najwyższy przejęte przez ministra sprawiedliwości będzie po prostu nieuczciwie traktował wybory czy to jest leczyć albo po prostu przeoczy przy mknie oko na nieuczciwe wybory czy to jest możliwe, ale tutaj musiałbym się lekko uchyla się z odpowiedzią na tanie z 1 i ma zwiększyć szanse ENA to jest nic ocena polityczna ja mogę mówić zgodnie z Acta, więc oczywiście, ale przyjmowane regulacje odnoszą się pośrednio również do procedur wyborczych z uwagi na to, że n p . Sąd Najwyższy stwierdza ważność albo, jeżeli będziemy mieli w cudzysłowie swój skład Sądu Najwyższego to możemy sobie zapewnić każde orzeczenie niezależnie od tego do jakich należy użyć w procesie wyborczym doszło, ale jak nie wiem czy takie nadużycia będą to trudno to nowy biega w przyszłość ja nie mogę nie mogę ocenić jak magnes na nie sam o sobie szukasz emigrują za tak, że prezes partii rządzącej w cywilizowanym chyba jednak krajów w Europie i temu oświadczył, że ich uwaga będą gorzej niż nie zmieni będą wybory no i jeżeli prezes Arki musi takie oświadczenia składać to chyba ich doświadczenie Niemca o prezesie co państwo udział w partii nie chciałbym tutaj niejedna z nas jednak się po pierwsze to było pierwsze jego zdanie pierwsze zdania z dzisiejszej konferencji prasowej to też warte podkreślenia kolejna rzecz ktoś pojawia w tej debacie o zmianach wprawie jest jakby się nie chce używać co reformom rząd jest destrukcja państwa destrukcja demokracji więc, więc nie będą używać słowa reforma wiceminister, jaki w telewizji Polsat powiedział, że w obiecali we obiecaliśmy obywatelom w kampanii wyborczej, że realnie zmienimy sądownictwo, a Sąd Najwyższy to taka maszynka do umarzania postępowań kasacyjnych w Sądzie Najwyższym i 9 5 % kasacji odrzucanych obywatel ma wtedy poczucie bezradności i syn Sąd Najwyższy powinien być od tego, żeby obywatele UE podmiotowi ci panie doktorze czy ta ustawa o Sądzie Najwyższym sprawi że, gdy zmieni się stosunek sędziów Sądu Najwyższego do kasacji, ale sama mając to pytanie panie dla całej jednak nie wytrzymała i pojawił się uśmiech w NBA nie widzę, ale słyszałem, więc ja się z tym zgadzam oczywiście w wypowiedzi szanownego pana posła, ale wiceministra przewodniczącego i szukać tu można byłoby wymienić, a jest fantastyczna z niej nic nie wynika z Nelli Bogu tak naprawdę są one służą Nergal w Sądzie Najwyższym, ale umarzano Skalnika gaz Hasa solidnego to znaczy, że pływało w małych taki, który się nie nadawały do rozpatrzenia, jeżeli weźmiemy pod uwagę te zmiany, które są projektowane, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że w Sądzie Najwyższym w tym nowym pseudo w Sądzie Najwyższym ma być ponad połowy sędziów mniej niż to albo czas pracy będzie 2 × dłuższy albo tych umorzeń będzie musiał być 2 × więcej w nie widać u wejścia za chwilę wrócimy do rozmowy dr Ryszard Balicki z uniwersytetu wrocławskiego jest z nami tą informacją wracamy w post factum w post factum Agata Kowalska przy mikrofonie druga część rozmowy z dr Ryszardem Balickim wydział prawa administracji ekonomii na Uniwersytecie wrocławskim, którego to dr zmuszą bez przerwy do szukania w ustawach o krajowej radzie sądownictwa o Sądzie Najwyższym Enrico na razie projekty w 2, chociaż 1 z opłat w KRS przyjęta przez Sejm przyjął w ustawie o sądach powszechnych szukania rozwiązań w ich problemów, na które wskazuje prawo i sprawiedliwość, bo bez przerwy słyszymy polityków prawa sprawiedliwości, którzy mówią w teraz to się wszystko zmieni teraz będzie lepiej w moment meczu z panem doktorem od lat próbujemy odnaleźć mechanizmem, o których inne co, do których ponoć ma być jedno, do którego mają sprawić, że będzie lepiej na razie pan doktor całkowicie zawodzi, bo mówi, że tego tam po prostu nie ma wcale nie wiadomo czy będą Kornel gości nie wiadomo co ma wspólnego zmiana w sądach ze skróceniem czasu procesów czy też zmniejszeniem liczby odrzucanych kasacji w Sądzie Najwyższym no dobrze panie doktorze to jeszcze jedno pytanie wiceminister Warchoł z kolei dzisiaj w Senacie w o lewicy minister Warchoł w imieniu wnioskodawców może to ponoć poselski projekt ustawy z Kazimierzy mówił o krajowej radzie sądownictwa w, że od tych projektach ta ustawa zmienia model sądownictwa korporacyjnego na demokratyczny, oddając władzę narodowi, bo sędzia powinien być przedstawicielem narodu dostaje swoją legitymację od narodu ani od swoich kolegów i w związku z tym realizowana będzie konstytucyjna zasada zwierzchności narodu nad sądami, gdzie w tej ustawie pojawia się ten społeczny czynnik w jaki sposób my wszyscy będziemy mieć wpły w na sędziów na sądy i będziemy Szanowni państwo podejmować decyzje rękami ustami naszych najlepszych przedstawicieli i posłów posłowie uważają, że mają monopol na pełnię prawdy i z mandatu otrzymali od suwerena do podejmowania decyzji w ramach procedur ustawodawczych będzie obejmował również wszystkie inne sprawy w tym właśnie jej wyboru sędziów do krajowej rady sądownictwa to jest uzasadnienie oraz 3 zaciemniające, by dostać niż cokolwiek rozwieszając obok i jakiś czas na poważnie potraktowali ten element demokratyzacji, ale to powinniśmy mówić raczej, a świętem dodaje nasz model dał się o sędziach wybieranych powszechnie o sędziach pokoju wybieranych wybieranych przez mieszkańców danej społeczności albo o sędziach, ale członka krajowej rady sądownictwa wybieranych n p . przez całą korporację sędziowską dziś to byłby element demokratyzacji, jeżeli już Lecha, bo panie doktorze wiele osób wskazuje na to, że n p. w stanach Zjednoczonych, dokąd oraz współpracy z prezydentem powołuje sędziów nominuje i powołuje sędziów Sądu Najwyższego i nikt nie zarzuca Stanom Zjednoczonym, że nie uszanują trójpodziału władz, więc jak to rozumieć w kontekście tego co się ma wydarzyć z krajową radą sądownictwa czy Sądem Najwyższym 1 ma być wybierana przez parlament to drugie w pierwszym rzucie przez ministra sprawiedliwości, a nie jednak to oczywiście w stanach Zjednoczonych, a nie to prezydent wskazuje kandydatów do Sądu Najwyższego, który zatwierdza cena, ale czy pani słyszała kiedykolwiek o pomyśle odwołania sędziego Sądu Najwyższego albo i nie daj Boże całego Sądu Najwyższego z 1 000 000 za nos sądzono w sprawę funkcje dożywotnio dożywotnio dokładnie tak raz zdarzyło się, a że Franklin Delano Roosevelt miał Kolejorz, a nie zbawienia kogoś z funkcji sędziowskich w Sądzie Najwyższym nawet nie rozwiązania w niej rozwiązania Sądu Najwyższego, ale ich zwiększania liczebności tego sądu dzięki temu mógłby wpłynąć na rozstrzygnięcia albo ma porcje znajdą się zmieniło i i co wtedy to wtedy nawet jego własna partia opowiedziała się przeciwko takim propozycjom to jest podstawowa sprawa, ale Álvarez ma dość jasno mówi pan o tym, że system podziału władz w stanach Zjednoczonych ten ustrój, który tam panuje w jest tak zorganizowany że, owszem, władza wykonawcza wspólnie z władzą ustawodawczą mają w bezpośredni wpły w na obsadę Sądu Najwyższego, ale za tym dalej już nic nie idzie, ponieważ sędziowie są dożywotniej i w zasadzie nie grozi im odwołanie z przyczyn tego typu sytuacje mogą teraz za ich możliwości wywierania presji tych sędziów w Sądzie Najwyższym można lubić lub nie lubisz oni mają też swoje przekonania, że to jest inny model ustrojowy ci sędziowie mają też swoje przekonania blokowiska politycznego w sferze należałoby traktować niektóre nawet rywalizują ale, ale oni orzekają zgodnie o nas za swoją wiedzą doświadczeniem prawniczym i to jest, gdy są one inny model ustrojowy to o tym trzeba pamiętać, ale ważna rzecz o miałem przyjemność zaszczyt teraz mogę zaułki miasta baba ostrze panem prof. Strzembosza i rozmawialiśmy również na temat krajowej rady sądownictwa, jaką są, o którym był przy projektowaniu tych pierwszych regulacji dotyczących krajowej rady sądownictwa zwrócił uwagę, że przejęliśmy model portugalski, dlaczego to on wynikiem również się prace analityczne, które później potwierdziła komisja komisja wenecka i uśmiech oto, że co prawda w swoich źródłach i wymiar sprawiedliwości jest elementem wywodzącym się z władz stanu faktycznego komunalka go najwyższym sędzią, a było w dawnych wiekach i w krajach, które mają pewną ciągłość tradycji historycznej te związki sędziów wymiar sprawiedliwości z władzą wykonawczą są mocniejsze, ale tam funkcjonuje pewna tradycja kultura Pa da im w i oczywiście możemy mówić, że w Holandii królowa powołuje sędziów, ale to jest gorsza niż prawdy, bo do tego sabotaż pewną tradycję prawną polityczną, która de facto sprowadza się do tego, że to odchodzący sędzia wskazuje kandydata, który zajmie jego miejsce i tego kandydata królowa na wniosek ministerstwa miłości mianuje kiedyś pytano takiego ministra czy zdarzyło się, żeby wskazał kogoś innego i on niepoprawny syn Przemko nic takiego przypadku naszego miasta mówi o tej Portugalii Portugalia też przeszła, ale on drogę z autorytaryzmu do demokracji i 1 z elementów zabezpieczających to ten nowy model demokratycznego państwa miała być właśnie rada sądownictwa, która w dużej mierze realizowała też interesy samorządów z broni sędziowskiego i ten model chwaliliśmy do Polski chodzi o to proszę państwa i Ziaja z modelu państwa parlamentarnego takiego państwa jak my również jesteśmy istnieją ścisłe związki pomiędzy władzą ustawodawczą i wykonawczą i uwagi na te związki i musimy, tym bardziej dbać o izolowanie oddzielenie uniezależnienie ich swobodę działania wymiaru z możliwości, bo tylko wymiar sprawiedliwości dla nas obywateli będzie jakąkolwiek gwarancją i hasło na wyjście w sytuacji, w której my jako obywatele staniemy się męczy staniemy przeciwko państwu tak to jest ciekawe, że nie zarzuca się co znaczy prawo, czyli właśnie zarzuca polskim sędziom i sądom upolitycznienia tego, że są związane z jakąś partią, czyli w gruncie rzeczy widzą to odcięcie od władzy ustawodawczej wykonawczej naszego polskiego wymiaru sam wrażliwości, ale zarzucają mu właśnie osobność to, że sam się sobą rządzić się w UE izoluje od społeczeństwa od tego suwerena i w związku z tym trzeba przeprowadzić taką takim walcem przejechać przez ten system i jego jak to w rocznym wyrobić wrażliwość my deklarujemy w społeczeństwu przywrócić panie doktorze psie Ben buja się na samym początku programu postawią taką tezę i zapytał słuchaczy w UE, dlaczego z ulgą inni obywatele popierają polityków, którzy odbierają te prawa obywatelskie wolności ja się zastanawiam czy pan chciałby się kosz oni do tej tezy, ale nie w kontekście powodów tylko bardziej mnie ciekawi czy pana zdaniem te przyjęte w 2 ustawy już, czyli krajowa rada sądownictwa ustrój sądów powszechnych i już w w dzikim tempie przyjmowana w osądach najwyższych z prawidłowo rozpoznaje, że one ograniczą prawa obywatelskich wolności albo, że będą w mechanizm, który sprawi, że następny rok to będzie ograniczenie naszych praw wolności ma niestety niestety ma o nim racje oczywiście ta nie będzie, a działanie takie bardzo szybkie to nie jest tak, że następnego dnia po uchwaleniu tych ustaw my jako obywatele zauważymy coś się radykalnie zmieniło się totalnie na nim producenci tylko to trochę jest tak jak 1 ze zdrowiem czy z powietrzem, ale my nie zauważamy jak i tych zmian, które będą mogły następować, ale jak już nastąpią ciężko będzie ich bronić wróci do sytuacji normalności, bo wyobraźmy sobie sytuację, że tak będziemy w sporze sądowym oraz działaczem partii lektura akurat będzie miała wpły w na Ministerstwo Sprawiedliwości, czyli na tą polityczną władzę decyzyjną, która będzie wiele zabierać głos ma sędziów i prezesów sądu jak będzie asfalt albo inaczej czy my będziemy przekonani o tym, że tak będziemy traktowani w sądzie tak samo jak druga strona, jeżeli ta druga strona będzie działać w danej partii tracimy czy może utracić tą wiarę, że naszą sprawę rozstrzygnie niezawisły sędzia niezależnym sądzie ten sąd będzie uzależniony od czynników politycznych jak bardzo przepraszam, ale muszę powiedzieć o tym, że to jest pewna forma powrotu do PRL -u w PRL -u też było tak i Lasek wcale nie było chyba wszyscy sędziowie byli politycznie uzależnieni od partii rządzącej nie uzależnił ją przede wszystkim prezesi Itaki prezes potrafił dobrać do sprawy z odpowiedniego to było przeszło oczywiście sędziego i to nam grozi od państwa wyobraźmy sobie jak w cywilizowanym świecie odegrana została kompozycja, która znalazła się w projekcie ustawy o Sądzie Najwyższym wszyscy sędziowie przechodzą stan spoczynku i poza tymi, na których łaskami wskaże palec pana ministra sprawiedliwości to jest chora no i jak wam takie podejrzenia, że z tego z tej części prawo i sprawili się wycofano takie też głębokie przeczucie i gdy zdarzy no no no mam nadzieję, że będę miał rację, ale tych liczb i być może będzie także, bo tam są też wpisane inne mechanizmy, które sprawią, że można się pozbyć sędziów obecnych nie tylko ten 1 przepis daje, więc ten atak, na który wszyscy zwracają najbardziej uwagę niech się ekscytują w trochę też Rzym odwraca naszą ważność od innych mechanizmów, które są tam wpisane pan mówi skutków nie będzie widać tak od razu, ale ja mam wrażenie, że 1 skutek jest jakby już już dużo już się zdarzyło to znaczy mamy władzę, która kompletnie ignoruje konstytucję i UE i o to, żeby nie nawet już nie udaje znaczy mówi o tym, że potrzebna jest radykalna rewolucja i zmiana w bo ten stary system był w nim jedynie waśnie wewnętrzne skorumpowanej tak i kastowy i to jest to co sprawia, że ja mam sygnał to władza może zrobić teraz wszystko tracimy wiarę w prawo i tracimy wiarę również w państwo bociana to nasze państwo o masie przestaje być naszym państwem, które ma nas chronić pewnych sytuacjach zagrożenia, a staje się samo zagrożenie, ale nie będziemy świadomi co, dlaczego można spotkać, bo wszystkie decyzje, które będą podejmowane mogą być koniunkturalny zauważmy, że ja będę wracał z uporem godnym lepszej sprawy tego procesu sądowego o takim nowym procesie sądowym, w którym dialogi, do których możemy trafić może się zdarzyć, że będzie oskarżą nas prokurator politycznie uzależnione czy uzależniono politycznego przenika stale będzie rozstrzygał sędzia, który też będzie uzależniona od czynników politycznych, aby oni tak będzie musiał adwokat, któremu cały czas na karku będą groziły postępowania dyscyplinarne, bo miał czelność czas nas bronić to jest system buduje no tak dużo rzeczy się najpier w zapisać doprowadzi wrażliwości jak kiedyś do PZPR można liczyć, że to nas trochę obroni dr Ryszard Balicki wydział prawa administracji ekonomii na Uniwersytecie wrocławskim państwa na moim gościem za chwilę dalszy ciąg dyskusji o powodach, dla których pozwalamy, żeby politycy ograniczali nasze prawa to informacja wracamy w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA