REKLAMA

O historii miasta Hanna Zielińska rozmawia z dr Magdaleną Wróblewską

Studio Plac
Data emisji:
2017-07-17 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio plac przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami studzi dr Magdalena Wróblewska historyczka sztuki pełnomocniczka dyrektora muzeum Warszawy d s. badań naukowych dzień dobry dzień dobry państwu dzisiaj będziemy rozmawiać o tym, że po co miastu jest historia po co mieszkańcy tego miasta powinni wiedzieć czy pamiętać czy mieć świadomość, jaka była przyszłość poprzednich mieszkańców miasta każda stolica ma taki los rzeźby ma znaczną część mieszkańców napływowych Rozwiń » tutaj płynność przekazu międzypokoleniowego bardzo często jest zerwana na ja sama znam bardzo wielu warszawiaków, którzy n p. wciąż płacą tu podatków w Muszynie czują warszawiaka mi, a ta historia Warszawy reprezentowana czy przez muzeum Warszawy, które pani reprezentuje, czyli przez muzeum powstania Warszawskiego hymny nie jest przez nich internauci są one tylko raczej traktowane jako atrakcja turystyczna dla tych przyjezdnych jeszcze dalszych rejonów niższy oni sami i teraz pytanie do pani jako historyczna historyk sztuki z 1 strony druk z drugiej osoby zaangażowanej nerw filozofię politykę ideologię neon muzeum Warszawy na ile to jest w ogóle ważne, żeby miasto jego mieszkańcy mieli świadomość swojej historii takiej lokalnej właściwie równie dobrze w Szczytnie uczuć jako odrębną tożsamość historyczna mogą być po prostu nasza jakaś Polska w dowolnym miejscu no właśnie nasze badania te badania, które my przeprowadziliśmy muzeum Warszawy wspólnie z urzędem miasta pokazały, że to jest jednak ważne to znaczy przeprowadziliśmy badanie tożsamości mieszkańców badaliśmy sposób w jaki buduje się tworzyć więź znanym miejscem i okazało się, że historia na sztuka kultura szeroko rozumiana to są bardzo ważne czynniki wytwarzania tej więzi to nie musi być często taka uniwersalna narracja wielkiej historii miasta ich choćby znani warszawskiej z takim ważnym momentem, który wydaje się, że też, że od jedno lat był dosyć trudnym, bo wakacyjnym w momencie, gdy dochodzi do rozluźnienia do Neru spodziewamy się lżejszych frakcji no to akurat w Warszawie najcięższy temat przetacza się przez cały miesiąc sierpień bardzo powstańczy miesiąc temu tak, ale to jest coś co właśnie interesuje co angażuje natomiast i to nie zawsze musi być wielka historia to badanie tożsamości, które przeprowadziliśmy ono innym było z blisko one mogły tego problemu przyjezdnych i urodzonych w Warszawie porównywaliśmy w Enei ono właśnie bardzo wyraźnie pokazał, że sami też zbudowanie więzi z małą historią jakiejś siły jakieś konkretnego miejsca w Warszawie własnej dzielnicy ulicy, że czasem jest takie odkrywanie mikro historia Lindy angażują badanie pokazało, że po 1 5 latach mniej więcej od kilkunastu latach więź, która jest wytworzona z miastem przez te osoby przyjazną jest porównywalna z tą wierzą urodzonych ważna jest mniej więcej kilkanaście lat trwa, zanim osoba przyjezdna nie tylko powiela faktycznie poczuje się i jestem warszawiakiem tak nam wyszło w tym badaniu, że to jest ten okres takiego wytwarzania więzi wytwarzania więzi które, która właśnie w dużej mierze polega na odkrywaniu poznawaniu historii identyfikowanie się z historią, ale właśnie także takimi szczególnymi miejscami topografii miasta i tymi są też sprawdzaliśmy co dla mieszkańców Warszawy jest tym ważnym miejscem co nazwalibyśmy centrum Czyż tak zarządza miastem no tak z tym centrum miasta mamy od wielu lat problem, bo Warszawa często nazywana jest miastem bez centrum tak naprawdę czy też jest centrum rozproszonym również mamy problem z ciężarem gatunkowym tej historii miasta ner tak naprawdę nie wiem czy chciałabym będąc mieszkanką Muranowa Warszawskiego n p. dokładnie wiedzieć, który fragment gruzów getta, aby przykryła moja kamienica, kto dokładnie tam zginął, w jakich okolicznościach, bo to jest niezwykle obciążające, by podobna nieco sytuacja, bo właśnie w samym centrum, gdzie cały kwartał ulic znikną zostały wyburzone kamienice, które nadawały się do odbudowania po to, żeby my następny system społeczno-polityczny mógł zaznaczyć swoje istnienie i teraz pytanie w takim przypadku w przypadku trudnej historii na ile na świadomość szczegółów czy faktów faktycznie tę więź z miastem wzmacnia analizę trochę jednak wręcz odstrasza łatwiej byłoby pewnych rzeczy nie wiedzieć o tym, miejscu, w którym mieszkamy robi też Ochota n p. powstańcza te fragmenty, gdzie czy Wola powstańcze, gdzie dochodziło do rzeźni, a tak no prace takich badaczy, ale też artystów fotografów mam namyśli Elżbietę Janicką ona z Wojciechem Janczykiem w tym cyklu inne miasto jest zdrowa i właśnie takie miejsca, które jak twierdzi Janicka na tę stawia bardzo ostre tezy one są zapominane i to jest coś takiego co przez pamięć taką, że żywą autentyczną pamięć trudno jest sobie przyswoić co właśnie w takim odruchu człowiek nazywa rejestrowy na rzecz wymazać, nawet jeżeli są trwałe ślady trwałe znaki to często ona tak twierdzi przechodzisz koło nich nie zauważając drugiej strony mamy takie fenomeny jak festiwal Warszawa w budowie ostatnia wystawa przedostatnia przepraszam sporo odbudowę pokazywała no bardzo złożoną problematykę związaną ze zniszczeniem odbudową miasta bardzo bolesną problematyczną w kontekście właśnie także powojennej i ekonomii decyzji, które były wówczas podejmowane na tego rodzaju wystawy wydarzenia cieszą się ogromną popularnością nam spotka się z bardzo dużym zainteresowaniu ze strony publiczności, czyli jest na pewno jakaś grupa, która chce tę historię miasta poznawać i i odkrywasz tutaj nie ma pewnie jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie na ile społeczność jest gotowa, żeby odnieść się stąd najtrudniejszą w historii najtrudniejszą przyszłością w muzeum Warszawy, kiedy pokazuję zawsze zestawienie 2 obrazów budowy dworca centralnego i odbudowy zamku Królewskiego wiele osób, które doskonale o tym, wiedzą i uświadamiają sobie po raz kolejny właśnie, że to siedział w tym samym czasie na tatuaż żoną to zapominamy z to prawda szczególnie na szczególne wrażenie robi ten plac po zamku Królewskim to jedyne okno, po którym zostało właściwie ruina na po oknie no ale jest jeszcze przed panią przed ekspertami, którzy zajmują się właśnie narrację historyczną takie wyzwanie mamy grupę turystów, którzy są ciekawi miasta, które odwiedzili być może nigdy do niego nie wrócą i mamy grupę Local słów tych, którzy urodzili się tu mieszkają od dawna lub tych, którzy pomału się zagrożeniem są w tym procesie, o którym pani mówiła może już są tu kilkanaście lat może 5, ale jednak wiążą się z tym miastem swoją przyszłość i przyszłość swojej rodziny przypominam sobie teraz jak Lenny zwiedzała muzeum Londynu i miałam wrażenie że, aby oprócz mnie są tam wyłącznie goście spoza miasta to są turyści tacy jak ja, którzy są ciekawi tego miasta ciekawi najważniejszych wydarzeń historia też nie była łatwa to właściwie od pożaru do pożaru UJ od katastrofy do katastrofy, ale być może właśnie nam się tylko wydaje, że historia Warszawy jest szczególnie tragiczne może właśnie mecz tak do dziś toczą nie tylko u nas, ale oczywiście trudno to stwierdzić z pewnością miałam wrażenie, że londyńczycy to są ostatnie osoby, które poszłyby do tego muzeum i odwiedził jak to jest u nas muzeum Warszawy jest odwiedzany i przez warszawiaków i przez przyjezdnych to znaczy, że da, jeżeli chodzi o siedzibę główną mamy krótki okres próby, bo muzeum jest otwarty zaledwie miesiąca, ale centrum interpretacji zabytku na Brzozowej tez miejsce poświęcone zniszczeniu w odbudowie Warszawy odwiedzane bardzo licznie Bodys maleńkie maleńkie muzeum malutka placówka, która tylko i wyłącznie tej bolesnej problematyki dotyka tych z muzeum, gdzie te proporcje układają się mniej więcej pół na pół, więc cały czas jest z tym, by dać im się w taki głód wiedzy, ponieważ w badaniach współczesnych historyków też, że pewne fakty są dzisiaj inaczej przedstawiany nie tylko odkrywane po prostu inaczej interpretuje się coś co już znany był wcześniej na sam wkład w nowo są fakty dotyczące samego procesu odbudowy te powtarzane często historie na temat budowy Warszawy z cegieł przywiezione z rozebranych na Śląsku zarys jezdni między Azją Wrocław należy, więc tak, więc n p . centrum interpretacji zabytku to jest taka placówka, która walczy też z pewnymi powtarzanymi w inny stereotypami od kumuluje właśnie pewną taką czarną legendę odbudowy pokazuje zaangażowanie społeczne także ta jest bardzo ważna misja edukacyjna i cały program edukacyjny spotyka się głównie z przyjęciem ze strony warszawiaków Miedźnej z Warszawą oni przychodzą wieczorami wysłuchają wykładów dyskutują z wykładowcami także my mamy raczej takie pozytywne przykłady głodu TIL tej wiedzy, bo przecież Rooney mieszkańców gorsza niż 3 miasta tak zdecydowanie w natomiast oczywiście często dochodzi do burzliwych dyskusji, ponieważ nasza publiczność często osoby, które pamiętają dużo dalej sięgam pamięcią przeszłość niż wykładowcy, czyli my nie często dyskusje są bardzo burzliwa, ale nacechowany też bardzo bardzo emocjonalnie jest do tej pory właściwie non dyskusja co powinno stać się z Pałacem kultury symbolem, czego on jest ono jest ciągle może temat jest formalnie zamknięty jednak temat jest formalnie zamknięty wiadomo, że tutaj nic temu gmachowi nie grozi ze względu na status zabytku zabytku tak i w naszym badaniu wyszło też niezależnie od tych kwestii konserwatorskich i prawnych, że pałac kultury jest postrzegany jako symbol Warszawy obiekt, z którym warszawiacy się utożsamiają miejsce symboliczne to plac Zamkowy czy warszawska starówka były wskazywane, ale także właśnie patelnia i pałac kultury linę jako jako właśnie to szczególne miejsce, czyli ciekawe, że batalia, bo to jest przecież miejsce, które stosunkowo jest młody jako symbol Warszawy pałac kultury jednak już istnieje kilkadziesiąt lat nie mówiąc o placu Zamkowym patelnia no to właściwie mało w nim kilkanaście lat 2 0 w tej swojej formie nie wiem dokładnie od kiedy ono to są lata dziewięćdziesiąte, ale wspomniała pani wcześniej o stereotypach, które rzucają się cieniem na wizerunek Warszawy chciał zatrzymać na chwilę przez stołeczną ości w ostateczności to jest z 1 strony wartość dodana, a z drugiej strony pewnego rodzaju jednak balast obciążenie sama wielokrotnie jako warszawianka wyjeżdżając gdzieś w Polsce spotykałam się z tego rodzaju uprzedzeniami nawet kiedy byłam zdumiona ktoś mnie pyta wiedząc, skąd przyjechał czy jest coś ze stolicy czy Warszawy w ogóle nie rozumiałam tego pytania domów jedno z Warszawą, a HBO ze stolicy był to nie rozmawiał z Chin i jest jakaś forma kompleksu wobec Warszawy pomieszana z podziwem na ile to dla ner jakieś siły dla polityki kreowania edukacji w Warszawie 3 na tworzenie tożsamości historycznej Warszawy na ile to jest przeszkoda na ile to pomaga stołeczność blachę z Londynu na pewno to jest coś co wyróżnia na pewno to jest coś co powoduje, że chcemy tu mieszkać, że ten ruch migracyjny wyraźnie jednak ciąży ku Warszawie to jest na pewno coś co budzi podziw pewien respekt w naszym badaniu wyszło, że przyjezdni oceniają tych zamieszkałych już urodzonych w Warszawie trochę lepiej, ale w drugą stronę działa tak samo to znaczy urodzeni oceniali w tym badaniu przyjezdni jako bardzo ambitnych przedsiębiorczych ważniejsze ja podziwiam tych wszystkich tych, którzy bez tych znajomości, które ja mam z tego korzenia Miejskiego poradzili sobie doskonale wielokrotnie lepiej niż ja no, więc właśnie tą może być cenny atut miasto stołeczne, które nie, które właśnie stwarza okazję przestworzy tutaj wiocha, ale ludność napływowa, by na taki los stolicy każdego miasta, żeby społeczność danego miasta jest bardzo płynna co chwila, aby ktoś wyjeżdża co chwila ktoś przyjeżdża nie ma tego wspólnego 1 trzonu ciągłości międzypokoleniowej oni właściwie nikłe wind tak to jest rola instytucji kultury w dużej mierze, żeby to wytwarzać myślę, że różne instytucje na różne sposoby mają różne strategie zadanie realizuje inaczej muzeum powstania Warszawskiego inaczej nasze muzeum, gdzie chcemy pokazać to ciągłość z takich pozostałości ach, medycznie my właśnie świadkami historii życia warszawskich inaczej to będzie realizować się muzeum sztuki nowoczesnej sztuki współczesnej, gdzie takie elementy mogą się pojawiać w programie wystawienniczy Malec jak działa obecnie mamy wystawę dotyczącą klubów lat dziewięćdziesiątych i kultury techno ma też wprowadzić klimat no właśnie, więc te instytucje mogą realizować różnie, ale wydaje się, że ich rola z tworzeniu takiego poczucia ciągłości poczucia właśnie dodawania kolejnych elementów do do pewnej ciągłej historii jest bardzo istotna druga strona medalu to pokazywanie, że istotne są właśnie tej nieciągłości i zerwania w naszym zamyśle, gdyż uważnie przyjrzy w danych warszawskich takiemu wykresach demograficznych to zobaczy, że w czterdziestym czwartym co populacja spada do stanu, który miasto miało w okresie średniowiecza i do siedemdziesiątego roku nie udało się tej populacji miasta odbudować, czyli też pokazywanie, jakie konsekwencje dla powojennego kształtu miasta, ale także społeczności nie oszukujmy się z dosyć homogeniczne jak na metropolie stolice społeczność, jakie konsekwencje miały właśnie pewne konkretne wydarzenie historyczne takie momenty zerwania jednak pewne i ciągłości homogenicznych społeczności, ale właśnie od kilkudziesięciu lat, bo to teraz niech pani uświadamia, że 1 z faktów, które nie przetrwał społecznej net tożsamości takiej powszechnej świadomości o tym trzeba ciągle przypominać, iż fakt, że w przedwojennej Warszawie 1 3 mieszkańców mówiła w języku jidysz, a większość procentowa statystyczna lekarzy osób z wykształceniem medycznym również była pochodzenia żydowskiego to są takie fakty dziś już sucha gdzieś podręczników, gdzie właśnie z przekazów oficjalnych to zupełnie nie przetrwał w przekazach rodzinnych właśnie ze względu na tę katastrofę, której pani Inga demograficzną wyrwę w taki desant braki te puste miejsca w tej chwili tę część historii uzupełnia przede wszystkim na spoin im tak w naszym muzeum również, że znajdziemy ich gabinecie sreber i w gabinecie portretów ślady tej historii zobaczymy znowu właśnie w tych danych statystycznych danych warszawskich, że wyznawców judaizmu było 30 % wy przed wojną w tej chwili nie ma czyni to jest też rola tych placówek, żeby zastanowić się nad tymi pustymi plamami tymi pustymi miejscami, ale zastanowić się też nad sposobami opowiadania tych historii angażowania w odkrywanie historii społeczności, bo to nie powinna być też rolę muzeum podawanie takiej wiedzy, ale angażowanie tych, którzy chcą go odkrywania do poznawania historii na własną rękę może właśnie, zaczynając od dosłownie niekiedy własnego podwórka, bo często tam się kryją bardzo ważną historię to prawda Warszawa jest pełno wciąż nieopowiedziana historia my zapraszamy państwa do muzeum Warszawy, żeby część z tych historii poznać i być może zainspirować się do poszukiwania tajemnic, które są ukryte w miejscu, gdzie państwo mieszkają lub bywają w Warszawie bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj gościem studia pracy była dr Magdalena Wróblewska historyczka sztuki pełnomocniczka dyrektora muzeum Warszawy d s. badań naukowych dziękuję dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA