REKLAMA

Zmarł legendarny rezyser filmowy George Romero

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-07-18 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
35:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM dwudziesta pierwsza 2 2 Tomasz Stawiszyński w studiu zaś Jakub Demiańczuk dziennik Gazeta prawna publicysta krytyk filmowy dobry wieczór dobry wieczór opowiedziałem, zapowiadając naszą rozmowę, że George Romero to jest Ingmar Bergman horroru zgadza się z taką tezą właściwie czemu nie no jako pewien wzorzec jako ktoś, kto wyznaczoną trend wyprzedzał w kinie jakieś zjawisko pewnie tak oczywiście Romero debiutował Robert Mania z 20 lat z rzeczywiście noc Rozwiń » żywych trupów, którą wspominasz to był jego części właściwy debiut reżyserski sześćdziesiąty ósmy rok, więc Ingmar Bergman jest już u szczytu sławy i w i jest znanym na całym świecie filmowcem oscarowym później obsypanym innymi nagrodami, ale Romero jest trochę ryzykowna teza, ale niech będzie on byłby z Janem postawiłem na obleganym horroru, bo on zmienił ten gatunek, a część krytyków twierdzili właściwie do tego zdania można się przychylić się on wymyślił nowy gatunek kina w ogóle nie nowy gatunek horror tylko nowy gatunek kina, które nam od tego czy 10 08 . roku nieustannie towarzyszyła w ostatnich latach dziś jeszcze większą częstotliwością, bo mówimy oczywiście o filmach o zombie no tak teraz jej mówimy o zombie to właśnie wszyscy wiedzą, o co chodzi, ale wszyscy wiedzą, o co chodzi właśnie dzięki George owi Romero, ponieważ jak filmowy noc żywych trupów sześćdziesiątym ósmym roku się pojawił to wiedza o zombie nie była wiedzą powszechnie dostępną rzecz jasna są ani horroru ludzie w rodzaju Stevena Kinga n p . który zaczytywał się jeszcze jako dziecko w różnych tekstach i w różnych komik Sacha i w najprzeróżniejszych czasami Type -R bajkowych opowieściach, których występowały najlepsze dziwacznie niż stwory NATO tacy ludzie nie byli szczególnie zaskoczeni zaskoczony film ogląda, ale i, ale mogliśmy czuć zaskoczeni ja jednak chodzę z założenia, że mogli się czuć zaskoczeni, bo to jest dużo bardziej złożony problem dzisiaj oczywiście każdy salon czy odbiorca popkultury kojarzy zombi często nie kojarzy, że ten gatunek rozwinął się dzięki krzyżowi, ale wszyscy wiemy co pozwoli wiemy jak się zachowują na ekranie w różnych filmach serialach komiksach książkach uszyte potwory pojawiałem w czasach, gdy Romero debiutował zombie oznaczało coś innego było oczywiście związane z kultem voodoo łowiska i czeskimi korzeniami zombie to był człowiek, który za pomocą magicznych eliksirów czy mi w jakiś czarów po prostu został zmieniony w taką bez wolną marionetką wykonującą rozkazy tego, który w rozumieniu wziąć pozbawione duszy pozbawiony wróżby pozbawiony woli przy wszystkich 2 0 miast potwory, a Romero w tym pierwszym filmie nie były nawet tzw. zombie, ale ani w imię ani z tego co reżyser później wspominał ani na planie nie byłem nazywany zamówiono już osób w ogóle to jest coś termin z mitologii tym razem arabskiej to są demony, które zjadają ciała martwych ludzi on raczej traktował to słowo bez kontekstu mitologicznego, ale jako określenie przeora Tesco nie były za analizę tam, gdzie interesował tak tak mi się latami terroryzował ich i taki rozważał postanowił pokazać zjadać ciała martwych osób aktualnie zmianą, a tutaj oczywiście Marc ożywiona osoby, zjadając ciała żywych, więc to jest jeszcze bardziej skomplikowana, ale wraca z Meritum one nie mówił o tym, stwora zombie one zostały określone jako zombi dopiero później gdzieś ktoś skojarzył tego Romero z tą mitologią zombi, którą chodził w latach trzydziestych wyszło Soros proponowało albo właśnie z ducha i Gdańską w Brazylii i z tego jak narodziła się koncepcja zombie takiego jak takiego znamy z popkultury dzisiaj, czyli ożywionych ożywionego trupa, w którego jedynym celem nieżyciowy można powiedzieć jest zjadanie żywych mniej, gdyby takie bezmyślne o trwanie podążaniem przez siebie za za pożywienie no właśnie, bo to są takie ciała ożywiona jakimś przedziwnym impulsem destrukcyjnym jak powiedziałeś związanym z głodem, a w każdym razie rządzą mordu z całą pewnością, które po prostu przez siebie podążają zabijają zjadają my na tym polega zasadniczo w całości działalność taki kolor teraz to zombi, które znamy choćby z serialu walking Dead jednocześnie zamieniają swoją ofiarę w kolejne zombi Romero chyba pierwszy finał tego jeszcze nie było po prostu ożywiły się ciałami cłami ludzi tam zresztą jest tylko delikatna sugestia co w ogóle sprawiło, że te trupy powstały też pocztą, bo jakiś wpływ nie tylko się wirusa obecność sondy Mars, która była na Wenus dystans kielecki zwana uruchomiliśmy Barana złożyły właśnie to jest tak naprawdę nieistotne, bo impotencję jest przecież nie mnie krytyką nauki nie jest nie jest taką powieścią mitologiczną jest funkcją społecznym tak naprawdę dzisiaj dzisiaj widać to jeszcze wyraźniej, że w razie Romeo antycypował bardzo dużo rzeczy bardzo dużo zjawisk to jest rzadkość mówi o horrorach taki sposób tak mi się wydaje, ale to bardzo często są firmy nie chcą mówić profilaktyczne, ale takie, które przeczuwają w nie tylko rozładowują społeczną stroje, ale także przeczuwają goście na wokół tego filmu, o którym rozmawiamy cały czas, czyli tego filmu my to w dolnych indeksu klasycznego dzieła George Romero powstało bardzo wiele niebywale uczonych analiz, które w tym filmie widzą n p. metaforę współczesnego późnego kapitalizmu konsumpcjonizmu takiego na takiej postawy, która jest charakterystyczna dla zachodnich sytych społeczeńst w, ale takich, których i inne rozmaite zapotrzebowania są nieustająco podsycany przez rynek no i w ramach tego podsycania, które się nie kończy to także żądza, którą wzbudzają w nas rozmaite na oferty rozmaite bodźce, które do nas docierają zarządza jest nie zaspokaja albo tak jak w nowych właśnie no nie chciałem chodzić o sympatycznych osobach, które się pojawiają w tym filmie, ale niesympatyczne raczej ponownie nie nie są sympatyczne, ale to jest właściwie to my jesteśmy im to zależne od analizy, bo można ukryć, że my jesteśmy ofiarami tych potworów, ale pojawiają się takie, w których to my jesteśmy tymi potworami w noc żywych trupów rzeczywiście dobrym materiałem do analizy i właściwie większość teorii, które można na ten temat dlatego filmów myślisz, jaki sposób przedziwne do niego pasuje fakt, że to my najgłośniejszą była Beata głosząca, że nie jest to metafora kapitalizmu, który tym samym konsumpcjonizm, który pożera i konsumentów i prac co możemy nawet cofać się do rewolucji pożarła, więc właśnie ta liczba zezwoleń na bez wolnych i konsumentów, którzy są wiecznie nie zaspokojenie ich, o który właśnie wszystkie wyższe funkcje intelektualne moralne zostają wyłączone, a zostaje tylko i wyłącznie taka potrzeba Multico wania zalanych posiadania i wchłaniania coraz większej liczby różnych dołków Romero się do tego bezpośrednio odwołał w drugiej części swojego cyklu w świecie żywych trupów, których akcja toczy się w supermarkecie opanowanym przez żywe trupy, gdzie garstka on ludzi próbuje się bronić z i oczywiście w ponosi klęskę, więc realia są, jakby był świadomy tych interpretacji, który pojawił się po premierze pierwszej części zresztą marnie się z bardzo mocno krytykowany m. in . za pokazywanie przemocy naturalistyczne dzisiaj po 50 latach wydaje nam się do strzeże przed naszą rozmową postanowiłem sobie odświeżyć noc żywych trupów, bo ten film widziałem bardzo dawno temu pojawił się zresztą jego bajki o liczne parodie zmalał o to jest w ogóle cały osobny można być gatunek filmowy to filmy, które powstały na skutek bezpośredniej inspiracji nocą żywych trupów, ale muszą wiedzieć, że po latach ten film oglądany dzisiaj no wygląda bardzo pociesznie wygląda trochę pociesznie, ale jednocześnie FOT Maryla wciąż robi wrażenie, a on przede wszystkim jak klimatem i dla mnie najbardziej niesamowite w tym filmie jest to, że on jako pewna analiza społeczna ukąszenie jest tak, że jest bardzo, a to w co prawda chyba niezbyt dobrze świadczy o nas jako społeczeństwie ogólnoludzkich nie mógł 4 o amerykańskim czy Polski cienia, ale być może nawet to jest najbardziej aktualne w Ameryce, bo spuśćmy na 1 aspekt tego filmu tam centralną postacią jest czarnoskóry bohater bank grany przez wojnę dziąseł to się pojawia w dalszej części filmu, ale wyrasta na głównego bohatera i słuchaczy, którzy nie dzieli się teraz strzelam będą spojlery to takie bardzo poważne jeśli pamiętasz ostatnie sceny filmu skoro go widzieć dopiero co pamiętasz on w ostatniej scenie zostaje zabity przez takie komando południową Amerykę czy południowych radnego nic z południowych Stanów Ameryki takie komanda polujące na zombie jak wychodzi z domów, którym toczy się część akcji pomocy prawnej w 100 zbrodni zombie walk i t d . on jako jedyny z grupy ludzi psiak przeżył, choć z tego domu zostaje zastrzelony przez człowieka, który właściwie nawet zastanawiać czy to jest w Zambii czy to jest człowiek żył i to jest scena nakręcono w roku śmierci Martina Luthera Kinga co nie miał wpływu na nasz scenariusz na los może miałem dość wymownie można je interpretować to jest ściema nakręcona na pół wieku przed bronią na pół wieku, ale 40 parę lat przed Narodzeniem się ruchu Black Lives Mater i po prostu George Romero z patrzący jako młody człowiek ma czuć się dzieje z Stanach Zjednoczonych widząc, że pewien optymizm lat sześćdziesiątych po prostu nagle runął w gruzy i jest cały świat się zmienia trwa wojna z rytmami w ogóle wszystko jest źle w MON dokonało wykonał taką społeczną analizę w tym filmie, która jest cały czas aktualna w pasie wzdłuż zwrócił uwagę na to, ale w tobym zwrócił uwagę także tych z państwa jeśli są tacy wśród naszych słuchaczy słuchacze, którzy n p. mają do filmów tego rodzaju stosunek taki bardzo zdystansowany i uważają, że to jest jakiś taki właściwie niepoważne, ale i Niewiem po średniej jakości i w ogóle popkultura, traktując tak z przymrużeniem oka, że tego rodzaju produkcje wcale nie gorzej od filmów z takiego głównego nurtu kina artystycznego potrafią często właśnie jeśli są rodzajem przebłysku geniuszu, a to jest niewątpliwie taki przypadek potrafią właśnie nie gorzej niż sól kino artystyczne wysmakowane dostrzec nazwać pewne procesy charakterystyczne dla pewnego czasu, w którym powstają epoki kultury w dotknąć jakiś prawdy egzystencjalnej wyrazić siłą w specyficznym języku, którego elementy później stają się no można powiedzieć takiemu gwałtownemu główną składową bardzo rozległego obiegu treści w obrębie kultury, w której nie powstały i tu mamy do czynienia właśnie z dziełem, które niewątpliwie mimo tego, że już jest po latach trochę przyprószoną przypuszczono tyłem nie prezentuje się może wag nowocześnie jak jak kiedyś, ale będzie niewątpliwie za tak czy zapisać się na stałe w historii kina i można z niego cały czas wydobywać różne znaczenia i różne sensy i treści, które po latach w kontekście tego co dzieje się dzisiaj czasami zaskakują swoją aktualnością przenikliwość tak oczywiście też po fakcie łatwo dopisać pewna interpretacja jest oczywiście ona na tym też polega siła popkultury i horror, który jest gatunkiem bardzo podatny na tandetę i jest jednak trudno w ogóle nie jest trudna i i właśnie takim, który łatwo zepsuły ci w większość z filmów grozy nie broni się nawet w momencie premiery, a co dopiero po latach, ale jednocześnie ten sam horror dziś jest zrobiony przez kogoś takiego jak Romero on rzeczywiście nie tylko obnaża lęki nasze jako widzów jako społeczeństwo, ale też stawiają pewne diagnozy i i to i to działa przez przez dziesięciolecia, bo zresztą zresztą Romero otworzył jakiś sposób takim nurt niezależnego horroru, który na przełomie lat sześćdziesiątych siedemdziesiątych on rzeczywiście bardzo głęboko wnikał w tkankę społeczną Stanów zjednoczonych jakoś nie ma takich filmach jak ostatnio Polak, gdyby Kossak rywala inspirowany Bergmana czy warto w za znaczyć jak teksańska masakra piłą mechaniczną Toma Hoppera czy wszystko niezależne filmy kręcone za za grosze Romero zatrudniał do ról zombie w Windows jako statystów zatrudnia 3 przyjaciół rodzinę, żeby nie musieć płacić w PiS nie ma pieniędzy na produkcję tego filmu robi wszystko po kosztach, tym bardziej jakby w kręgu osób zamierza wyrównać, lecz jako zombie, a przy myślę, że mogę mieć z tym też sporo radości związanej, ale w Oslo to ten nurt go horroru niezależnego właśnie w szóstej siódmej dekadzie ubiegłego stulecia on doskonale analizował to co się dzieje w umysłach Amerykanów oczywiście powstała cała masa zbędnych drugorzędnych produkcji są takie, które przetrwały przetrwały ten czas jakby nienaruszone one wyglądają dość siermiężnie dzisiaj jasno jednak inaczej się już kręci w ogóle film nie tylko filmy grozy inaczej grają aktorzy, ale takich szarpiąc nerwy nie, dlatego że tej strasznej obcości zaskakuje jak widzę, że tutaj to wychodzi psychopata z piłą mechaniczną tonie ta jest najstraszniejsze w MON jest straszny jak zombi są straszne, ale jeszcze gorsze są to rzeczy, które sobie myślę, że tutaj jest to też są normalni ludzie i nagle coś się z nimi dzieje takiego w z nimi jak oni ofiarami tylko jako społeczeństwo co wiedział tam jest też oczywiście takie umiejętnym mówię cały czas są tym filmie noc żywych trupów o tym pierwszym filmie założycielskim dla całej tradycji tam jest też umiejętne granie takimi niepokojami lękami, które niekiedy odczuwamy wszyscy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę na niebie, widząc jakiegoś człowieka, kiedy jesteśmy na pustkowiu, który zbliża się do nas jego zamiarów jeszcze nie znamy chcemy sądzić, że ma przyjazne, ale gdzieś pod spodem gdzieś na brzegach świadomości czai się taka myśl, że n p. może nas zaatakować albo, że to jest ktoś, kto nie do końca panuje nad sobą i kto wiedziony jest raczej morderczymi instynktami tam mnóstwo jest takich elementów i w ogóle ta groza, która się bierze z codzienności zwyczajności to jest coś takiego co co w tym filmie też bardzo silnie jest widoczna nie ma tam potworów z kosmosu może impuls jakoś z kosmosu przychodzi tak jak powiedziałeś w największym zagrożeniem są ludzie wyglądający tak jak my wszyscy faceci w garniturach i sprawiający wrażenie Niewiem maklerów giełdowych bankierów i t d. i to jest taki element czy takie ogniwo, które łączy Georgea Romero z klasykiem współczesnego horroru został wielkim wielbicielem Georgea Romero i też jego współpracownikiem przez 2 produkcjach w szczególności czyni ze Stephenem Kingiem oczywiście, które był wielkim fanem jest wielkim fanem kina George Romero wielkim fanem noc żywych trupów no i który współpracował z Romera przy filmie krwi psią najpier w w latach osiemdziesiątych wczesnych, a później przy filmie mroczna połowa Obamy w regionie są filmy na jakość oparte w przypadku hipcio to chyba są 2 opowiadania czy 3 opowiadania Stephena Kinga, która spośród 5 takich nowel filmowych są są tam są tam zekranizowana natomiast mroczna połowa to jest powieść Kinga znakomita zresztą, która się do zdrowia Romero niezwykle podobała chciał ją bardzo zagranie zobaczyć na zagraniczny obóz doskonała faktem zresztą to prawda i jakby masz rację w tym, że rzekomo obu tych twórców, a ta groza bierze się ma ma swoje źródło zwyczajność, choć o wiele bardziej przerażająca jest świadomość, że ktoś, kto jest ci bliski czy to jest matka czy to jest kolega z pracy czy też urzędnik w banku czy to jest sprzedawca w sklepie nagle może zrobić coś nieobliczalnego co będzie kosztować życie to jest bardziej przerażający niż potwór z kosmosu wyimaginowany diabeł czy inna tego trybu persona i też warto zauważyć przy okazji, że oczywiście my wspominamy dziś Roman Rojek twórca nocy żywych trupów oraz całej serii która, która podążyła tą pierwszą częścią naszych firm ubyło 6, ale on był również twórcą wielu innych z niemniej niemniej ciekawy jest mniej udanych dzieł większości z nich dzisiaj nie pamiętamy warto na pewno wśród nich oprócz tych 2 filmów, które zrobił z 2 festiwal Kingiem pamiętać zdecydowanie filmy Marcin kin w realistycznym, choć wożą piach po, więc wiem, kto nie był twórca, który ograniczył się jedynie do tego, żeby pokazywać ożywionych nieboszczyków, którzy są dziś nosi po ekranie jak Groupon ludzi przed nimi uciekać każdy z tych filmów jest taki czy inny sposób jakimś komentarzem społecznym w przypadku, gdy pszczoły są też piękny hołd złożony w popkulturze, bo to tekst kim grali cały film był mocno inspirowany komiksami grozy z lat pięćdziesiątych wydawanymi przez takie ma już wówczas istniejące jak oni kręcić film wydawnictwo misji komiks więc, więc 1 z Romera tworzy popkultura żywił się popkulturą, ale nigdy nie zapominał, że to co robię czy to jest horror czy to jest jakaś inna inny rodzaj fantastyki grozy nie jest czymś więcej niż straszenie, że jakby ta myśl przyświecała mu przez wszystkie lata pracy nad filmami nad scenariuszami komiksowymi bomby napisać kilka scenariuszy komiksowych rzecz, że kino, a nawet kino takie restrykcje popularny musi być czymś więcej niż rozrywką i nic nigdy właściwie od tego nie odszedł i jej jednocześnie, jakby stara się eksplorować mity, które są tworzone, by można mówić o wielu wielu różnych rzeczach teraz się przypomina chociażby takie rzeczy on też zombie, który stworzył już potem był nazywany również przez niego zombie rozwija, że badał różne aspekty i n p. w czasie takich taką zombie zombie loggie z rąk nogi tak i w komiksie autach z stworzył zombie, w którym wraca świadomość i to się pojawia kolejny jakiś niepokój to znaczy jeśli stawiamy się w roli bohatera filmu czy komiksu, który broni się przed nimi żywymi trupami i seryjnie zabija w, a jednak w tym momencie Romero sugeruję, ale jeśli ci ludzie nie do końca umarli to co wtedy już na koncie zabijały ich adresaci od razu, że oni w nic mając świadomość niestandardowym kolejno w modelu jeśli można tak powiedzieć zabicie zombie jest moralnie obojętna zombie nie jest istotą ludzką posiadającemu świadomość samoświadomość intencjonalność et Cetera nie ma właściwie powrotu ze stanu zombie do dystans to teraz przemiany, więc mamy do czynienia na dobrą sprawę z ożywionym ciałem, ale nie ożywiony mi jakąś zasadą świadomości osobowości tylko mechanicznie oraz o mechanicznym, który po prostu powoduje, że to ciało staje się zagrożeniem, ale można je po prostu unieszkodliwić nie jest to żaden sposób nic co nas moralnie obciążało, a tutaj nagle pojawia się takie zagadnienia taką samą ilość w pewnym momencie nie podważył, bo to był tylko 1 ze scenariuszy, który napisał on podobno zresztą początkowo miał to być scenariusz kolejnej części w filmowej sagi z cyklu żywych trupach, ale przerobić skończę komiks nie nie bał się podważyć pewnych zasad, które sam był u nas górnolotnie ustanawiał nie nie zrobił tego ktoś inny, kto z NFZ wprowadził tak taką dyskusję z tym mitem stworzonym przez Romero Romero sam po patrząc wstecz na to co co stworzył postanowił trochę naruszyć wprowadzić jeszcze dziś jakieś dodatkowe niepokojące elementy myślę, że oczywiście przez przez fanów kina gatunkowego, zwłaszcza przez fanów horroru zawsze był doceniany natomiast rzeczywiście warto tak jak już mówiłeś nawet jeśli ktoś nie lubi horrory, a także jako gatunku jeśli ten ratunek uważa za za niezbyt ambitny i błahe warto nad jego twórczością się pochylić, bo mimo to Kielczy nazwał go artystą kilka do pewnego stopnia tak, ale jako reżyser był przede wszystkim świetnym rzemieślnikiem, który bardzo się rozwinął przez przestępcę pół wieku swojej kariery w niespełna pół wieku jak bronić tego tego artyzmu w tym sensie, że mamy jednak do czynienia z kimś, kto zapoczątkował cały słup gatunek mówimy od tych zmian z rąk zrozumieli, że tak wywołanych niesamowite bogate Imaginarium to postacie, które dziś oglądamy w serialach typu UOKiK detal, bo w innych firmach, które tematy i figury zombie poruszają no to na dobrą sprawę są postaci jakoś tak to podstawową kreską narysowana przez Romero właśnie kogoś wyróżnić mogą mieć jakieś indywidualne na dysfunkcję natomiast generalnie to właściwie taki paradygmat etyczny inne paradygmaty liczne wizerunek zombie jest autorstwa George Romero właśnie takie toalety Imaginarium jest bardzo bardzo zaskakująco pojemny, bo podlegała podlegałaby de facto ciągłym przemianom, jakby to w tym głównym nurcie tego gatunku to zombi są właściwie niezmiennej, czego przykładem jest seria komiksowa oczy czy serial telewizyjny dało Blindead, gdzie rzeczy mamy po prostu takie potwory, a wszystko co najciekawsze dzieje się w między ludźmi, ale w do do tego mitu można wypisywać przeróżne metafory społeczne polityczne wiemy duchowe ludzkości to wybór koloru jest też specjalistą od ideologii filozofii właściwie mógłbyś analizować nie tylko noc żywych trupów Alain Zambii w produkcję pod wieloma kontami no właśnie moglibyśmy tutaj na dobrą sprawę się umówić na osobną rozmowę o zombi po prostu zombie jako pewnej metaforze i rozwijać różne ścieżki interpretacyjne i taki fenomen n p . jak podręcznik przetrwania na wypadek zombi apokalipsy, które jest bestsellerem napisane całkiem na poważnie, ale opisuje w szczegółach dokładnie krok po kroku to w jaki sposób należy postępować w momencie, kiedy z zombie powstaną będą chciały nas zjeść także autorem tego podręcznika jest Max Brooks syn Mela Brooksa miał już po śmierci Romero przyznał oczywiście no bo to jest kwestia to jest jasne, że bez Romero takiego podręcznika, by nie było wydaje mi się, że będę go znają się, zanim tu 7 dni wydaje mi się, że jakiś sposób którymi rządzi się pojawił, gdyby nie było Homer on by gdzieś w końcu się przebił gdzieś te w hali gdańskiej wód dużą liczbę wróciły zmienionej formie w bo to samo grać jak się okazało ma, ale jestem ciekaw, jakby to wyglądało się bez bezdroża być może byłyby jakimś takim zwolnieniu sformalizowanym potworem straszenia tandetnych horrorów trudniej jest jakiś taki bardzo pierwotny lęk mam wrażenie w tym sensie zgadzam się z tobą całkowicie jak bezdomni istniały to by trzeba było je wymyć w nowo to rzeczywiście odpowiada jakiś bardzo pierwotnej lękowej intuicji związanej głównie z ciałem zmarłych nowe ciało zmarłego to zawsze jest tam z każdej kulturze niemal tabu i takie przekonanie, że coś to ciało opuściło, ale że w jakim sensie być może w każdej chwili może to ciało wejść tylko, że inaczej i że będzie ono niekoniecznie tym samym człowiekiem, którego znaliśmy tylko być może nie będzie ciałem ożywionym, ale złowrogim innym niejasne oni o niejasnej tożsamości no to jest coś takiego co daje się odpowiada bardzo głębokim w głębokim rejestru lęku z planowaniem ten film naruszał tak wiele tabu, że aż ktoś dzisiaj dzisiaj nam się wydaje dziwne, ale on rzeczywiście, jakby pewnym tabu, które tam zostało bardzo mocno ruszą jest to, żeby się bronić trzeba wyższości zwłoki co jest myślę, że zakazane jest w każdym kodeksie moralnym etycznym natomiast po prostu, żeby przeżyć mówi bez kości zwłoki zadaniem jest możliwość ciała i kanibalizm kolejne tabu, które tam zostało ze stopą ręką przekroczona Wang, ale dopowiedzmy może jeszcze takiej dyskusji, która wybuchła po premierze odcinka zerowego serialu do UOKiK Dead właśnie pilotowego odcinka tego serialu, który zaczyna się od sceny zabicia dziecka radziecka zona i właśnie tam wtedy wybuchła ogromna dyskusja w stanach Zjednoczonych, które są znane z takiego znieczulenia na rozmaite etyczna kwestia pewnego pule tanich mu nawet w odniesieniu do produkcji telewizyjnych, zwłaszcza na związana właśnie z przekroczeniem bardzo mocnego tabu, które w kinie jest cały czas powiedziałbym nieprzekraczalne albo przekraczamy w sposób bardzo oszczędne, czyli właśnie z przemocą wobec dzieci Sylvester Stallone w filmie Johna Rambo, by się stało nie zgodził się tam przemoc wobec dzieci była dużo bardziej globalnie w 2 niż do kin Dead, ale rzeczywiście był było to szokujące, zwłaszcza w Polsce gracz zaczynał od tego i zwłaszcza że jego głównym bohaterem jest jednak facet, który za wszelką cenę bronić swojej rodziny, gdzie jest ta rodzina musi to w kolejnych odcinkach pomniejsza natomiast jest rola posła amerykański dolar klasyczną tak i jutro dyskusja rzeczywiście była dosyć gorącą natomiast myślę, że wynikała przede wszystkim zaskoczeniem tak samo dyskutowano o filmie Romero po jego premierze, że nie można takich rzeczy pokazywać, że może to już jest przegięcie, że to jest w ogóle przekroczenie wszelkich granic warto przy tym wspomnieć, że z normą euro wszedł do kin chwilę miesiąc bodajże przed wprowadzeniem nowoczesnego systemu nadawania kategorii wiekowych jest film wobec czego na noc żywych trupów poszły również dzieci z rowerem prawdopodobnie leczą traumy niż te dzieci są dorosłe dzisiaj dzielić z glazurą wyłożenie jury działania w politykę w stanach Zjednoczonych w i to dopiero musiał być szokujące, więc serial walking Dead pewnie wolą takie dyskusje jako, że to był serial dostępny w głównym wyświetlany w ogólnodostępnej telewizji po HBO robi takie rzeczy jej nie nie boi się pokazywać w najbardziej zakazami spraw chociażby w grze o tron, który niedawno ruszyła z siódmym sezonem w kinie, ale też wokół niektórych scen serialu gra o tron oczywiście najbardziej drastycznych wybuchały takie pełne oburzenia dyskusję, ale też warto pamiętać, że ich domach rodziców zdaje się o ligowe zginęło, a oglądalność tego serialu negatywnie wręcz przeciwnie ma raczej tak i twórcy gry o tron robili to zawsze z pełną świadomością, ale rerum uroczyście w dół był pionierem w rzeź po latach pokazywania horrorów, których to jest jeszcze 1 ważną rzecz, która nawiązuje trochę tego co wspominać po latach pokazywania horrorów, których zagrożenie przychodziło z zewnątrz to byli kosmici jacyś tam z Marsa to jakiś gigantyczny Pająk jakieś dziwne stwory i zawsze albo prawie zawsze była metaforą już po umyciu zimnej wojny, czyli ataku Sowietów stąd na obcych zawsze był człowiekiem, który niszczy amerykańską ziemię rodziny spokój i amerykański ład Romero rzeczywiście to zagrożenie przychodzi z zewnątrz samego stresu mego serca amerykańskich gigantów takiej w sześćdziesiątym ósmym roku też co warto pamiętać premierę miał dziecko rozmiary i tam też to zagrożenie u Polańskiego przychodziło z wewnątrz po prostu ze strony jakże sympatycznych sąsiadów tam oczywiście wchodził w grę wątek nadnaturalnych taki idą w ogóle i budową oraz Gino socjalistyczny magiczny czas w historii zachodniej kultury taki czas, kiedy można było odnieść wrażenie, że się ona trochę chwieje w posadach i że w, jakim sensie zaczyna sama siebie rozsadzać od środka i że jakiś uruchamia się w niej siły, które być może gruntownie zmienia jej kształt, więc lęk potencjał do tego, żeby się bać czegoś co właśnie jest z tuż obok co przychodzi wprost w serca codzienności no był jak najbardziej uzasadniony zdecydowanie, a i tak pewni w jaki sposób tacy twórcy jak Romero ci dzieci spoza głównego nurtu rozchodzili tę kulturę to mecz podczas kontr kulturowych przemian bardzo bogaty o tym, można mówić godzinami w dno ale w jaki sposób oni rzeczywiście tt kultury naruszyli zmienili ją odmieniła całkowicie odmieni być może w ten sposób również społeczeństwo, by tam siedziało w 1000 różnych rzeczy, które wpływały co nam zostanie po George Romero oprócz nocy żywych trupów wróciła z nami noc żywych trupów no, jakby zawsze myślę też film wozami będą nosiły jego piękno nawet kolejne pokolenia widzów, które nie będą wiedziały, że Toruń na rok będą w jaki sposób miały z tym z tym co ma się do czynienia to pomyślała, a jeśli, a jeśli patrzeć trochę głębiej na to być może wiara w to, że nie mając zbyt wiele możliwości chociażby finansowych technicznych można stworzyć dzieło, które zwróci jakiś przynajmniej jakiś gatunek kultury do góry nogami i zostanie stanęło tak jak mówiono sztuk żarowych budżet, a jednak stworzył coś co dzisiaj można nazwać arcydziełem, ale nie głowi nawet jeśli nie pod względem artystycznym pod względem wpływu na kulturę no właśnie tak myślę niedawno zmarły z kraju Ventera zmarł George Romero może jeszcze Johna Carpentera to taka trójka wybitnych twórców horrorów mniej więcej podobna pokolenia nie widać następców ma ona, z czym ich szukać w kinie niezależnym i tam można się doszukać bardzo dziękuję Jakub Demiańczuk krytyk filmowy publicysta dziennik Gazeta prawna przed państwem informacja po informacjach godzina filozofów i prof. Małgorzata Jacyno Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA