REKLAMA

O kompulsywnym kolektywizmie i indywidualizmie w rozmowie z prof. Małgorzatą Jacyno

Godzina Filozofów
Data emisji:
2017-07-18 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ta druga 8 godzina filozofów Tomasz Stawiszyński w studiu prof. Małgorzata Jacyno socjolożka Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór żyjemy w kulturze indywidualistyczny to znaczy jaki to znaczy, że żyjemy w takiej kulturze, w której ideologię przekaz kultury popularnej dyskursem eksperckie, ale także rozmaite urządzenia wspierają osobność jednostki milczenie, którzy badacze socjologowie mówią nawet samotności jednostki ideałem jest Rozwiń » taka samotna jednostka to urządzenia nawet jeśli przyjrzeć się temu w jakim kierunku ewoluowały telefon stacjonarny, który obsługuje całą rodzinę, a w tej chwili człowiek ma możliwość taka rozwijania swoich wszystkich relacji hossa relacjami rodzinnymi tak tak no może dokonywać co chwilę takiej takich przeprowadzek emocjonalnych no ja zawsze lubię patrzeć na pewne zjawiska jako część momenty jakichś procesów, ale jak wiemy, że to akurat była dawno temu, ale przyjrzyjmy się n p. temu jak kiedyś ludzie jedli tak osobne sztućce osobne naczynia osobne łóżko nawet toalet to są to są to jest coś co nam się przydarzyło w którymś momencie lubię też takiej taką przypowieść o ojcach pustyni ale, którzy mieli ten zwyczaj, że czasami się odwiedzali jak wiadomo tam wybierali się ludzie sami albo rodzice oddawali też na naukę po to, żeby ich dzieci rozwijały się duchowo dojrzewały ciągle na tej pustyni demony ich nawiedzały, zwłaszcza demona południa, gdy nie tylko demony aniołowie też wewnętrzną prawdę Fronda inny i rent i pasuje do tego jak bardzo mu nasza kultura jest właśnie w pewnym miejscu taka przypowieść, która mówi o tym, że ojciec pustyni odwiedził drugiego ojca pustyni na jej hala ten składający wizytę zapytał jak się pracujemy z uczniami czy oni robią postępy i wtedy gospodarz zawołał i 1 z uczniów ten przebiegł z kartką papieru, ale i tak ojciec pustyni pokazał gościowi, że nie dokończył nawet ono pod przepisy, a tak tak jest posłuszny i wtedy mówi o tym, masz lepszych uczniów i lepsze jakieś praktyki niż ja tak i to taka posłuszeństwo podporządkowanie się to była praktyka to właśnie rozwoju duchowego on tymczasem teraz widzimy dystans tak jak nas dzieli właśnie od takich sytuacji chodziło o to, żeby się nie wyróżniać właśnie, że rodziny posłuszny chodziło o to, żeby oczyścić się ze swojej dłoni, której nie można być przecież pewnym takie mamy różne zamysły ambicje plany ilość oraz żałujemy, że właśnie taką decyzję podjęliśmy taką, ale inni, ale tak proszę was budzą różne chęci pożądania potrzeby tak też chwilowe emocjonalny znak często nam przychodzi kogoś przepraszać, bo się nieśliśmy albo zastanawiamy się, dlaczego coś co było miało miejsce tydzień temu i wydawało nam się końcem n p. znajomości w tej chwili uważam, że to jest epizod to nieważne, a czasem wystarczy przeprosić no ale czasami się okazuje, że nasz gnie w tak był zbyt duże żeby, żeby móc tę sytuację odwrócić chodzi o to, że tamta praktyka duchowa Przebinda przewidywała to, że człowiek jako jednostka właśnie może się doskonalić, ale służyły temu zupełnie inne praktyki tak zupełnie innej jakości były podejrzane tymczasem inny teraz mamy takie przekonanie, że n p. nasza wiedza zaczyna się od tego, że się nie zgadzamy, a ja n p. dzisiaj była na egzaminie magisterskim i sama tak powiedziałam, że to nie będziemy się takiego studenta wstydzić potrafisz nie zgodzić i dodaje wita tak i to udało się tak, ale to jest właśnie ta różnica, jakie bank chce to chcę powiedzieć, że UE nasza kultura nasza codzienność nie jest tak po prostu oczywistością i że wielce problematyczne byłoby patrzeć na pewne zmiany jako na postęp moralny tak bardzo pani powiedzieć, że te różne nasze przekonania różne postawy różne różne poglądy, które mamy dotycząca tego co właściwe, a co niewłaściwe co naturalne co nienaturalne co oczywiste nie oczywiste, że chcielibyśmy je traktować jako prawdy 1 do 1 w rzeczywistości jako to po prostu, jaki jest faktycznie, a to są pewne konstruktywne języki pewne perspektywy budowane w określonym momencie historycznym naj, gdybyśmy się cofnęli o kilkaset lat to no to n p. by się okazało, że to co nam się wydaje zupełnie oczywiste, a co nie musisz koniecznie łączyć z kwestiami postępu technologicznego tylko dotyczy n p. naszych przekonania naturze ludzkiej tzw . to wówczas te kilkaset lat temu wcale oczywista nie było tak, ale chciałabym też powiedzieć, że to jest my jesteśmy częścią tego procesu aktywni także my to wszystko po prostu podrzucali śmieci to są takie formy takie treści, które do nas może nie w takiej postaci dosłownej, ale często lubią powracać ja lubię sobie wyobrażać ludzką podmiotowość jak taką materią szkła w zmierzchu jest fałsz prawda n p . jestem tolerancyjna wyrozumiała, a w środku jestem bardzo ortodoksyjna, a tak konserwatywna i t d. autorytaryzm ma być Janusz, ale ja myślę, że te formy wtedy, kiedy mówimy o indywidualiści nie wtedy, kiedy mówimy on o tym na czym opiera się wolność człowieka czy rozwój jego duchowy to w istocie mówimy chyba przede wszystkim w każdym razie tak to jest dla socjologa, że mówimy o tym, że ciągle ludzie poszukują właściwego sposobu współistnienia i dzielenia czasu dzielenia przestrzeni dzielenia też różnych dóbr tak i jeśli można, ponieważ tak jak pan mówił dzisiejszy dzień jest przepełniony emocjami, żeby bardzo intensywny zwrócić się do takich tekstów, które potrafią o wielkich emocjach o wielkich intensywności ach, mówić w takiej inny sposób LG zawierający się w pewnych formach symbolicznych tak bez agresji bez bez takich emocji, które no nie nią naruszają tak naruszają czyjąś odporność chciałabym przypomnieć się opowieść o krainie i w to jest piękna opowieść mówiąca o tym, że ludzie właśnie poszukują tych właściwej Formuły właściwego dystansu właściwej bliskości, zwłaszcza jeśli mieć na myśli rozważania konserwatywnego filozofa Pierre należą Grand, który w inny przypomina, że w naszym tłumaczeniu nasze tłumaczenie ten tekst, który my znamy brzmi trochę inaczej niż teksty oryginalny i komentarzach talmudyczne technik groszowych dlatego scena relacja pomiędzy skrajnymi kablem stała się przedmiotem tak wielu interpretacji, ponieważ tam pisze tak inny powiedział Hain kablowi, a potem go zabił no i co on mu powiedział tak może mu powiedział, że go nienawidzi może mu powiedział, że nie chce tego robić, ale dłużej niż z nich nie zniesie tego, że jest gorszym człowiekiem tak tak czy owak niezależnie od tego co mu powiedział widzimy, że nie jest dla niego to zabójstwo czymś oczywistym, a Kaczor oni poszukują poszukują pewnej formy współistnienia Anna i skończyło się to poszukiwanie katastrofą tak albo krótszy czas już przypowieść innym my też dobrze znana, a mianowicie przypowieść, o czym bajka o ich zwierzakach Schopenhauera, a które zbliżają się do siebie, żeby zaznać ciepła szyby w mroźną noc się ogrzewać no ale wtedy zaczynają się kłócić iście oddalają no ale wtedy też są zagrożone, ale zimnem i cały czas są w ruchu poszukują właściwego dystansu inny, że nie ma go odnaleźli ją odnaleźć właśnie ta od i ma mniejsze wydaje, że inny współczesna kultura indywidualizmu to jest cel i jej skutki dałoby się porównać do do do czegoś co nazwałabym wyhodowanie jednostki na sterydach, a ona jest potężna ona jest wielka no tylko tak jak to te leki sterydowe Ewcia no i neony zaczynają ten indywidualizm staje się też nieznośny trudny do praktykowania nawet samym jednostkom te już już ten pułap oczekiwań jest tak wysoko zawieszony, że właściwie nie sposób im sprostać często to, czego się od nas oczekuje w dzisiejszej kulturze to jest zesta w tak po pierwsze, trudnych do osiągnięcia, a po drugie, czasem ze sobą sprzecznych celów, że właściwie nie sposób ich wszystkich ich wszystkich zrealizować podobnie jak ta jest zwierzę nie są w stanie tego odpowiedniego dystansu chcą zbudować, ale jest pewien paradoks w tej indywidualizm etyczny tak bardzo kulturze paradoks, który w jakimś sensie łączy się też z tym, o czym rozmawiałem z poprzednich godzin jest Jakub Demiańczuk kim, bo rozmawialiśmy o George Romero zmarłym niedawno kultowym reżyserzy horrorów, który był autorem filmu noc żywych trupów, która zapoczątkuje to film zapoczątkował właściwie tą samą na ten cały słup gatunek filmów o zombie noże, a są właśnie te filmy o zombie myślę dobrze obrazują przynajmniej ten ten film Romero z całą pewnością, że z 1 strony mamy tę kulturę, która podkreśla naszą niepowtarzalność wyjątkowość jednostkowo, lecz właśnie osobność względem całej reszty, a z drugiej strony mamy kulturę, która nas Unii figuruje w, która powoduje, że właściwie wszyscy mamy zachowywać się tak samo pragnąć tego samego w mieć tego samego rodzaju oczekiwania i t d . i t d . to jest też coś takiego wodza co jest niezwykle istotną również można to ja chciałabym powiedzieć odnieść się do tego co pan mówił w ten sposób, że są też, że nauki społeczne i humanistyka całą w tej chwili nie jest właśnie przed takim wyznaniem jak znaleźć odpowiedni język pan powiedział z 1 strony z drugiej strony żadna można też mówić o 2 aspektach można mówić o tym, że jest nas taka część mocno zindywidualizowana z drugiej taka, która ma odruchy wspólnotowy nikt inny niż wydaje, że warto poszukiwać nowego języka, który odda dobrze paradoksalną ściany tej sytuacji no n p. zająć, bo obawiam się obawiam się, że wtedy, kiedy mówimy o tym, że mamy te 2 strony to trochę inny posługujemy się takim językiem analitycznym tak jak byśmy mówili, że ktoś zaspokoją pragnienie za pomocą H2O takie to nic nie mówi nam albo, że ktoś kogoś utopił w H2O w kark głuszce H2O i zastanawiam się nad tym jak znaleźć odpowiednią alegorie czy też metaforę na tę sytuację, bo ewidentnie co się dzieje tak mamy mamy takie poczucie może się mylimy, ale z drugiej strony trudno też ignorować zlekceważyć to, że mamy takie przeczucie tak wyjątkowego momentu, gdy po, której kto, by nie był stronie sporu prawda, że dzieje się coś do zadowolenia prawda tak i to z tym, że trzeba liczyć tak muszą się liczyć się w skali całej zachodniej kultura oczywiście no myślę, że nawet więcej niż zachodniej tam, dlatego że dzisiaj ruch jest relacyjny ma to południe też jest mocno u nas obecna, a i tak, że sam się nawet takim fizycznym a kto po graficznym, ale mnie inni na razie póki są złymi musi wystarczyć Tamka sytuacja właśnie serialu dr House Ren w 1 odcinku pojawia się pacjent, którego House podejrzewa o torze on symuluje chorobę natomiast wszyscy inni lekarze są przekonani, że to jest jednak prawdziwa choroba myślę, że podejrzewa toczeń, bo tam zawsze podejrzewa otoczeniu wszystko, by na pełnym etacie oraz, jeżeli nie ma tego teraz to był taki moment, ale to jest taka sytuacja, kiedy pchał się myli tak pacjent nie symuluje tylko naprawdę trudno jest znaleźć się przyczyny tej choroby no i Jan z racji praw do obrony swoich niedostatków wiedzy nie wytłumaczę na czym to polegało, ale NFZ czym się ta choroba przejawiała, a mianowicie, by pacjent był mężczyzną chyba czterdziestoletni niesłychanie uprzejmy niesłychanie miłym i umiejącym prowadzić kurtuazyjna konwersacje cierpią na syndrom niezależnej ręki to znaczy n p. 1 ręką przywitał drugą bił człowieka nie wiedziała lewica co czyniła praktycznie w 1 tak i 1 ręka była przyjazna taka wyciągnięta do człowieka, a druga była agresywna i na metę czworga LO właśnie właśnie dlatego mówienie, że warto poszukać czegoś takiego języka takich obrazów takich sytuacji, które będą oddawały naszą intensywności nasz niepokój też tak nasze poczucie opuszczenia tak nasze i nasze odruchy wspólnotowe i to, żebyśmy widzieli no póki co przynajmniej jedno z pewną tragiczną w tej sytuacji tak, bo było trochę wobec innych tacy jesteśmy nie n p. fascynuje to, że inne w zależności od tego o jakimś aspekcie internetu się mówi to albo się, że to jest kolektywne Żyd jest wspólne, że natychmiast, że informacja, że dzielenie się, ale i tak jest n p. wydarzy się coś innego na to wtedy się mówi kompletna anonimowość dlatego agresja szczucie się tak i Theta to właśnie sytuacja tego pacjenta syndromem niezależnej ręki wydaje mi się, że dobrze to opisuje z czego to wynika z tego, że nasza umysłowość w sposób naturalny używamy oczywiście słowa naturalny z całą świadomością jego problematyczną ości, że nasza umysłowość w sposób naturalny dąży do takich jednoznacznych rozstrzygnięć słabo sobie radzi Zambii Valencią o ze współistnieniem właśnie pewnych tendencji, które w ne niekiedy są sprzeczne rozchodzą się w przeciwne strony czy jakieś inne jest jakiś inny powód tego w Hiszpanii i to ja lubię myśleć o tym co się dzieje w taki oto sposób, że pierwsza moja myśl jest przyciąga moją uwagę diagnosta on wydaje mi się, że jest straszna i zaczynam poszukiwania w tym kierunku n p . od pewnego czasu są nie wiem czy modne ale, ale w każdym razie poszukuje się analogii pomiędzy tym momentem historycznym latami dwudziestym, a trzydziestym co prawda wraca taka myśl i ja wtedy sobie zawsze lubię zadać takie pytanie, czyja właściwie nie, siedząc pomiędzy tymi książkami tekstami, uczestnicząc w różnych rozmowach, czyja przypadkiem nie jestem takim horrorze w UE, w którym wyobrażam sobie powiedz, że jestem bohaterką i wyobrażam sobie, że ktoś jest moim obrońcą a, a tymczasem widzowie już od dawna wiedzą, że to jest morderca wampir i t d . tak i Eneę i dlatego też zastanawiam się nad tym czy, szukając tych analogii nie popełniamy podobnego błędu jak ten bohater horroru, lecz być może rzeczywiście coś jest niebezpieczna coś jest groźna, a w czymś szukamy z kolei ratunku, ale czynny na pewno dobrze rozpoznajemy też siłę, bo chciałbym też przypomnieć, że jeśli mógłbym, ponieważ mieliśmy rozmawiać kolektywizm nie chciałabym powiedzieć, że są takiej jakości, które proponują obejmowanie ludzi fakt tworzenie wspólnoty inny jak n p. państwo na niej to państwo nie ma dobrej prasy i od czasu drugiej wojny światowej ordo liberalizmu niemieckiej właśnie stanowczej wziął na czym budować suwerenność państwa mogą skoro państwo nie jest neutralny potem w państwie mogą zintensyfikować się bardzo niebezpieczne tendencje na czym w takim razie budować suwerenność i na czym budować wspólną obecność ludzi stąd się wziął pomysł ekonomia na ekonomię działania ekonomiczne prawne, owszem, widzimy tam sporo agresji tak widzimy tam sporo rywalizacji konkurencji ale jakby nie było jest to pewna wysublimowana forma rywalizacji na dziś należy też, jakie zdefiniować, rzucając jak to ona rynkowa jest, ale dzisiaj awansem do dzisiaj też widzimy dzisiaj też widzimy, że można, by niszczyć całe populacje za pomocą ekranu ważne, że to są działania paramilitarne może militarny gorzej znani filozofowie socjologowie niemieccy czy francuscy gorzej znani w Polsce oczywiście mówią wręcz o ekonomii jako środka kwas zniczy pozornie pokojowych w środkach ekonomicznych, a więc stan jest rondo ma on ma namyśli tutaj n p . takie tendencje związane z fobią wobec państwa, bo zwróćmy uwagę na to, że rzeczywiście dzisiaj jest wiele okazji do tego, żeby cieszyć się wspólnotą, żeby grzać się w odpowiedniej odległości w pewnej wspólnocie, ale potem wszyscy bardzo szybko się rozbiegają zazwyczaj mniej pokoi n p. to źle, że ludzie chętnie z 1 strony uczestniczą w różnych festynach, ale z drugiej strony jeśli chodzi o ZUS składki to nie zaufa, która jest bardzo już już już wtedy nagle się okazuje, że ta naturalnie to jest bardzo abstrakcyjne to państwo zabiera pieniądze innym tak i to co mnie niepokoi brak darzymy co najmniej od czasu śmierci Jana Pawła II mówi się w sposób bardzo dobitny o polskim społeczeństwie jako społeczeństwo, które ma silną tendencję do takiego w gromadzenia się w momentach emocjonalnego uniesienia i do manifestowania wspólnego przywiązania do pewnych wartości właśnie w takich chwilach zbiorowej egzaltacji słowa egzaltacja używam opisowo panie chętne ani wartościujące o to wtedy jest takie poruszenie wszyscy są bardzo silnie w to zaangażowani zamiast aplikacja tych wartości wokół, których takie zgromadzenie powszechne potrafi się zawiązać w minutę aplikacja tych wartości w codzienność, kiedy wymaga to pewnego no regularnego już wysiłku i w pewnej regularny regularność właśnie nie jest już znacznie trudniejsza w akcje, a ja myślę, że to nie tylko nas charakteryzuje cechuje je myślę też żonę mówił o tym, ale gdyby gdyby tamto powiedział możesz w ten sposób spróbuj, gdyby tata powiedział co ja za chwilę powiem to bym z tym polemizował chcę być natomiast ponieważ, ponieważ to nie zostać przeprowadzone na Hel, ponieważ nie zostało powiedziane dlatego w głosie to jako swoje stanowisko niż wydaje, że my jesteśmy, ponieważ my jesteśmy krajem pół peryferyjnym Johnny Manny też pewną skłonność do tego, żeby tą legitymizować uzasadniać te po pół peryferii gość, bo podobne sytuacje takiego zbiorowego unoszenia się z o obecne na prawne pod każdą bez mała szerokością geograficzną, a my usiłujemy znaleźć myślę, że dobrze to opisał prof. Przemysław Czapliński Enemy usiłujemy znaleźć swoje współrzędne i to nie jest takie proste z różnych powodów tak na euro nie mamy powiedziała komfortowego położenia geopolitycznego pamiętam też znaczy pamiętam pamiętam te wypowiedzi ale, zwłaszcza w pokoleniu o młodych ekonomistów zdaje się usłyszeć coś musimy się skonfrontować z pewnym pytaniem, a mianowicie czy czy my kiedyś będziemy w tym pierwszym światem czy my jesteśmy skazani na wieczną drugorzędną śliczna wieczne doganianie, a tych strat to jest inna sytuacja, bo jak się coś wydarzy n p . w Norwegii to wtedy też mówimy Ano na nich albo w Austrii Ano właśnie to jest naród, który się nie rozliczył ze swoją przyszłością talent, więc myślę, że ważne jest to oczywiście jak wspólnota sobie z tym radzi Targ to co z tym robi ile jest przestrzeń na to, żeby konfrontować się z takimi trudnymi pytaniami, ale n p . no to Bernhard jego sztuki tak niesłychanie prób problemom problematyczne były albo happeningi happeningi artystów innych sprzed kilkunastu lat Schengen IFA nie pamiętam tytuł tego happeningu, ale one polegał na tym, że w kontenerach przybywali imigranci i widzowie to były obecne cały czas kamery i widzowie mogli wyrzucać imigrantów mówić kogo nie lubią jak tak jak ta ten znany format telewizyjny wielki brat no i jak łatwo się domyślić oczywiście, że widzowie wyrzucali ten trik artysty polega na tym, że przeciwnicy imigrantów i zwolennicy otwierania granic byli zachwyceni tym happeningiem w ich stronę i tak obydwie strony uważał, że to jest świetna akcja uczcił uważali, że to pokazuje co się robi z imigrantami aż po tak, by zobaczyć jak oni żyją przecież oni cały czas piją jak i t d . między innym byłabym ostrożna wydaje mi się, że źle, że to dryfowanie, o którym pisze prof. Czapiński dobrze oddaje naszą kondycję naszą niepewność i i i być może to jest trudniejsze no ale musimy się skonfrontować właśnie jestem dryfowanie i powinniśmy się też przyjrzeć autu narracją i nie wiem czy ta inna będzie lepsza dla nas będzie będzie bardziej odpowiadała naszemu narcyzm nie wiem może będzie lepsza może gorsza w szatni wiem, ale wydaje mi szczerze, że też nie należy się sceptycyzm tak, że powinniśmy sobie dopowiedzieć ja ja zresztą uważam, że to jest problem polskiej humanistyki polskich nauk społecznych, że my nie my przeszkoliliśmy te pomysły natomiast w nikłym stopniu wykorzystaliśmy je do interpretacji społeczeństwa polskiego społeczeństwa Europy Środkowej wschodniej to to, że jak są takie 2 rzeczywistości to znaczy rzeczywistość społeczna jej aktualności realnych relacjach, które ją tworzą no to jest jedno uniwersum, a drugi Universum Top różne modele interpretacyjnej języki teoretyczne szanse, których tworzy się jakieś opowieści o tej społecznej przestrzeni, ale te światy się nie przenikają inne nawet problemy inny zesta w problemów wystarczy przypomnieć się główne tematy studiów kulturowych właśnie uniformizacji przez konsumpcję i t d . my jesteśmy społeczeństwem, w którym 12 % populacji w dziewięćdziesiątym czwartym roku przybierało głodem, a k 40 ze Staszkiem szansę teraz nas wymienia wśród społeczeńst w, których 1 3 to są ludzie, których jedno wydarzenie dzieli od biedy od ubóstwa jedno wydarzenie utrata źródeł dochodu lub choroba jakiś nieszczęśliwy wypadek proszę o różnych wartości to funkcjonuje na takiej United 4 1, które się zerwie to ładnie i koniec właśnie tak właśnie ta k to jest właśnie dlatego ja tak myślę sobie nawet że takie akcje związane z wnoszeniem sferę publiczną n p. choroby nie frapuje z 1 strony co się wydaje takie oczywiste często się za tę powtarza, że śmierć jest stabilizowana i choroba jest stabilizowana najazd nabieram podejrzliwości jak słusznie przez rok coś takiego zaczynał się zastanawia się jak może być stabilizowany skoro raz w tygodniu przynajmniej jest audycja o śmierci albo chorobie, tak więc to budzi moją czujność rewolucyjną i zaczynam się zastanawiać nad tym co się dzieje ze sferą publiczną, dlaczego musimy znosić chorobę na nowo no być może tak m. in. wnosimy pewne problemy do sfery publicznej, dlatego że choroba wszyscy się tego domyślamy wiąże się dla większości z nas straszliwym upokorzeniem, jakim jest bieda w szpitalach, jakim jest czekanie w kolejkach, jakim jest zastanawianie się nad tym czy nie będzie stać na terapie Targ czy czy n p . czy czy rodzina powinna sprzedać mieszkanie nie będziemy mogli spłacać kredytu tak czy ratujemy Kor mieszkanie czy ratujemy człowieka, czyli choroba staje się takim zindywidualizowany musi świecie straszliwym upokorzeniem dla człowieka obracam w ruinę wszystkie plany wszystkie uśmiechy wszystkie wakacje, a z drugiej strony inne indywidualizacja, ale także geopolityka sprawiły, że mamy do czynienia z czymś co Ulrich Beck nazwał wtórną naturalizację świata kiedyś było także jak byśmy się wybierali n p. do Krakowa najpierw poszlibyśmy na Targ kupić nóż, ponieważ jest postęp technologiczny to po tym strzale DF, a dzisiaj kupujemy bilet mógł to był świat, w którym działały, ale nic siły nie da także ludzkie niedające się opanować byliśmy narażeni w czasie podróży na agresję ludzi zwierząt niekorzystne warunki atmosferyczne i t d . nigdy nie było wiadomo czy się z tej podróży na pewno wróci właśnie on na wiele n p. wykradł wojenne to w dużej mierze miały taki charakter, że to była podróż jednostronne i powrotu nie było i potem znajdujemy się w świecie, który lubił opisywać jako bezpieczny, bo mamy telefony, bo są numery alarmowe i t d . ale tak jak powiedziałam jedno wydarzenie dzieli nas o tym, biedy od katastrofy poczucia wykluczenia końca czy śmierci społecznej różni się to mówi czyni to właśnie dlatego rybek, mówi że mamy do czynienia z wtórną naturalizację świata tak jak kiedyś żywioły się zachowywały tak dzisiaj praca jest nie ma tak zdrowiej jest nie ma nie mamy na to wpływu wydarzenia coś nam ciągle wydarza i znowu wracamy jesteśmy w 20 01. wieku znów się okazuje, że dzielimy się na ludzi, którym dopisało szczęście w życiu tak mamy mamy różne skomplikowane urządzenia, a niektórym po prostu dopisało szczęście, a niektórym nie dopisało szczęście, bo jest przerażająca, ale bardzo stromych naturalnych no nie bardzo chcemy często mieć jakąś opowieść, która to co pani Teresa opisała jako działanie w jakim sensie przypadku działanie jakiegoś przypadku działania czegoś takiego co jest irracjonalne co jest najlepiej chyba zobrazowane figurze koła fortuny kiedyś bardzo popularnym NATO potrzebujemy takich opowieści narracji, które nam pozwolą to jakoś zracjonalizować n p . tzw . teoria sprawiedliwego świata, która żywi ona jest wciąż przez jakąś znaczną część dnia znaczną część populacji, która powiada, że ci, którym się nie powiodło w jakim sensie NATO zasłużyli oznacza, że coś zrobili źle albo i złe intencje albo dokona jakichś złych uczynków, a ci, którzy mają dobrze to znaczy z NATO zasłużyli no to jest coś takiego co nam w jakim sensie to za ich bananami i modeluje rzeczywistość jeśli nie możesz je można to ja tej wizji sprawiedliwego świata coś bym chciała pokazać tak one bardzo okrutna w inne są ludzie, którzy nie są w stanie nawet zbankrutować, którzy nie martwię się oni są prace tak o o zdrowie no w każdym razie już, iż są tylko o jeśli możliwościach medycyny leży wyleczenie ich to na pewno zostaną wyleczeni, a oni zarabiają takie kwoty, że ja mylę zera tak to są takie rzędy wielkości, które większość ludzi są po prostu obcej się mylą nie jedno bynajmniej serią i są tacy ludzie, którzy zarabiają nie wiem 15 USD miesięcznie pracują po 14 16 godzinna dobę jeśli nie jeśli to miałoby być sprawiedliwe to ja chciałabym powiedzieć, że to zdaje się wskazywać na różnicę inna różnica jakiś już gatunkowe, ale bonus to rozumiem, że sprawiedliwie jest, że ktoś ma więcej ktoś ma mniej jakiegoś poglądu o coś rywalizowali ktoś był bardziej pracowity może jest bardziej zdolne może miał trochę szczęścia rzecz w tym, że dzisiaj mamy do czynienia jakoś bliskie wydaje wydają się talenty stopie monet w istocie do czynienia z 2 różnymi pastami i rodzin, a k i że inne żale, że ten dystans zdają się już wskazywać na to, że zręcznie, którzy nie są ludźmi bo o czym można być 1 000000 × mądrzejszym zdolniejszy dbać bardziej pracowitym no to powiedziałabym, że mnie mniej dzieli od kotów którymi się teraz opiekuje się w wyżej niż od tych ludzi, którzy są w tym 1 % projekty różnice między nami na koty są z nami źle nam ono w celu właśnie o VAT przy nich samochód tak, tak więc tt tt z nas chyba są już mniejsze od tych dystansów pomiędzy zwykł tzw. zwykłymi ludźmi i ludźmi niezwykłymi ludźmi, którzy jej trzeba było znowu znaleźć jakąś trafną właśnie metafora jakiś obraz można powiedzieć, że Grawitacja nie działa tak z czegoś nie dotkną zamienia się złota to pokazują mówiliśmy tutaj o ekonomii o tej całej sferze rynkowej, ale te badania, które niektóre mówią, że ten górny procenta to Górna 8 % populacji ma ponad połowę całego kapitału który, który jest w obiegu no to jest dysproporcja, które jest radykalna i taka potwierdzająca bardzo szanuję też znany jest wolny dzień absurdalna daty zdarzenia mówi o tym, że nie są w stanie tego przejeść się jeździć dobrze nie wiedzą co mają o otwarcie czasami przyjmują, że już rok oświadczają, że nie był nigdy nie bardzo wiedzą co mają z tymi pieniędzmi robić ja przypominam sobie zawsze w takich sytuacjach fragment z małego księcia, w którym ktoś usiłuje komu sprzedawać gwiazdy, a na ich cenę za duże pieniądze no i dobrze no kupił no i co teraz no a teraz jest coś jest też właścicielem takiej chodzi mi o to, że mały ma to właśnie dlatego mówiłam, że humanistyka nauki społeczne koszu powinny poszukiwać nowego języka, żeby pokazać absurdalność i ich racjonalność tych rozwiązanie pani prasę przetoczyła małego księcia, ale takie rzeczy się już działają są firmy, które sprzedają kwaterę na Księżycu albo jakieś gwiazdy właśnie wydają certyfikaty można sobie w internecie kupić, ale za całkiem realne pieniądze takie n p. miejsce na jakiś planecie odległej bardzo, ale mówimy tutaj o indywidualiści miał tej kulturze indywidualistyczny tematem naszej rozmowy jest kolekty w leasing kompulsywne kolektywizm go pani resort w innej naszej rozmowie w teatrze powszechnym, która mam nadzieję będzie wkrótce dostępna też w podcaście tutaj także będą państwo mogli posłuchać za pośrednictwem naszej strony internetowej w tym kompulsywne kolektywizm, który jakoś się odzywa w tych różnych zjawiskach, które obserwujemy z mniejszym lub większym niepokojem dzisiaj także niekiedy, szukając tych analogii między latami dwudziestym i 3 0 dni właśnie w tych różnych politycznych populistycznych radykalnie prawicowych ruchach odwołujących się n p . do takich wartości jak ziemia w naród z kraju jest wspólnota narodowa i t d . i t d. można powiedzieć, że to są jakieś przejawy z zewnątrz indywidualistyczny kulturę no tendencji zgoła przeciwnych tendencji, która raczej dąży do unifikacji właśnie do takiego odrzucenia tego całego w tej całej, ale wyalienowany i kondycji współczesnej jednostki i powrotu do w prawdopodobnie wyimaginowanych takich jak inne historycznych mundurach historycznych przykładów myślenia 3 3 3 3 doświadczania nie zindywidualizowane go, a kolekty w, a kolektywnego właśnie ma inny jest też populizm neoliberalny jest być może trudniej jest nam o nim mówić rzadziej się o nim zdecydowanie mówi z tego powodu już jest częścią nas tak czy został dobrze przyswojone nie wiem czy Niewiem czy mówienie o tych zjawiskach politycznych dobrze oddaje dobrze jak ja ja to widzę, jaką mają trochę inne procesy to, o czym pan powiedział inny z tego powodu, że one są te ruchy są w istocie tak jak już mówiłam wcześniej mało propaństwowe proszę zwrócić uwagę na to, że zazwyczaj odwołują się po własności zazwyczaj pojawia się tam postulaty do zmniejszenia podatków czy wręcz pobór podatków do agresywnych, czyli takich, jakie mamy w Polsce 1 nie nie była taka pewna nić nie byłabym taka pewna, że z tej strony można tak po prostu, że to jest odpowiedź na indywidualizm czy na indywidualizm czy Czechy czy na inne problemy mam nadzieję, że w niedługim czasie zyska popularność taka perspektywa, która mówi o tym, że procesy transformacji w krajach Europy Środkowej wschodniej, ale także procesy no i uelastyczniania cha innych kodeksu pracy wprowadzania neoliberalnych reform w krajach zachodnich doprowadziły do tego co się co można, by było nazwać zmęczeniem ciała społecznego tak, by eksploatowanie ciała społecznego, a inny oczywiście o wiele bardziej HR dramatycznie drastycznie to ciało zostało wymęczone w krajach postkomunistycznych, gdzie tak po prostu z marszu wprowadzono neoliberalne reformy chodzi mi o to, że pewien potencjał bycia razem został wyczerpany bardzo dobrze to pokazują niektóre badania żonę neoliberalne reformy w krajach Europy Środkowej wschodniej nie udałby się że, gdyby nie maksymalna eksploatacja kapitału społecznego właśnie dlatego nam brakuje albo innego rodzaju odruchy już od chodzi o użyczanie oraz mieszkania pięknie to ilustruje mieszkania prawda 2 3 pokolenia małym mieszkaniu rodzice przenoszą się do kuchni gotowanie od pilnowania dzieci dzielenia się rentą dzielenia się emeryturą i zwłaszcza kraje Środkowej wschodniej Europy zostały w ten sposób nad dzięki temu możliwe były reformy Neo liberalne natomiast tylny czy tak się zastanawiam czy czy tak po prostu można, by było myśleć, o której szerzenie, bo wtedy, kiedy ja mówię ono Compu sednem kolektywnie śmiech to mam namyśli to, że jesteśmy zanurzeni w pewnym procesie, że to jest coś co się dzieje też trochę poza nami, bo tak samo jak jest populizm z 1 strony kompulsywne z drugiej strony tak samo neoliberalizm populizm neoliberalny też jest bardzo konkursy na można, by było powiedzieć nie tak nie mnie nie widziałabym, ale i też może być groźny i też może mieć ofiary tak nie wiedziałabym, że jest bardzo ciekawe jak miesza się taki język neoliberalne właśnie taka perspektywa neoliberalna z takimi emblematami czy symbolami jak kolektywizm etycznymi w z ducha jak symbole narodowe odwołujące się właśnie do dnia do takiej retoryki nie do takiej retoryki integralnej czy Integry stycznej raczej należałoby powiedzieć myślę, że amerykańska Tea Party jest takim przykładem choćby to znaczy ruch, który jest z 1 strony bardzo silnie indywidualistyczny w tym sensie, o których mówiliśmy wcześniej odwołujący się do ne do takiego bardzo takiego bardzo trudno wyrazistego postrzeganie jednostki jako podmiotu, który sam siebie ma stanowić, który jest niezależny od swoich struktur państwowych, który decyduje o sobie w stopniu takim jak najszerszym to taki dyskurs libertariański po prostu z drugiej strony te wszystkie cechy które, które identyfikujemy tułów Europie jednak prawica amerykańska prawica Europejska to jest to jest trochę coś innego, ale one się tam pojawiają w tym w tym dyskursie i często w ramach tych populistycznych ugrupowań europejskich też mamy taką przedziwną mikstura z 1 strony dyskursu nacjonalistycznego z drugiej strony dyskursu neoliberalnego z trzeciej jakiś kolektywizm stycznych wspólnotowych haseł to, zwłaszcza jak i 8 Śląsk nie mylą przypomina tego pacjenta dr House, za którym pani Ania ja dlatego mówiłam nie dlatego mówiłam, że to czy potrzebna jest jakaś mam odruch, żeby coś odpowiedzieć, ale wydaje mi się, że potrzebna jest jakaś analiza bardzo dobrze to znowu opisywał Beck, który mówił, że hasła nacjonalistyczne są bardzo chętnie wykorzystywane także przez neoliberałów kolektywizmu sporo było w Neo liberalny niż mnie także w postaci polityki tożsamościowej czy polityki stylów życia tak, na których właśnie Clinton Hillary Clinton przegrała, więc można, by się było zastanowić się czy to nie są 2 ręce, ale tej samej istoty ani po jednych jesteśmy skłonni widzieć tak drugich tak natomiast dyskurs nacjonalistyczny może iść ręka rękę może współpracować z dyskursem neoliberalnym bardzo dobrze Tong myślę, że rząd, że ten niedawno zmarły socjolog Niemiec ma akurat dobre oko na takie rzeczy tak miałabym miałaby do niego zaufanie inny, a innym zupełnie to nie dopiero pierwsze takie rozważania pojawiło się pod koniec lat osiemdziesiątych Okole aktywiści nie od ruchach wspólnotowych w tej słynnej książce wymyślono te są oni czas plemion, a z tym, że on używał tego określenia zupełnie innym znaczeniu niż dzisiaj to w dyskursie dziennikarskim się robi, tak więc się mówi o plemionach czynną plemiona tam chodziło o coś innego chodziło o pewne wspólnoty estetyczne ogrzanie się chodziło mu raczej o to plemienny, a taki kolekty w pism bezinteresowne, a innych, ale widzę, że nie starczy czasu na to, żeby mówić o o tych różnych odmianach współczesnego kolektywizmu chciałabym powiedzieć w każdym razie tak chciałbym powiedzieć w każdym razie żaden kolektywny Neo liberalnych, chociaż to może brzmieć nieco pokracznie ma właśnie takie takie ma w sobie taką przewrotność pamiętam prof. Rafał Drozdowski opisywał inną taką tak nie jest takie popularne modne swego czasu silikonowe bransoletki te, które zaczynały się do akcji charytatywnej następnie okazywało się, że nabywcy stają się kolekcjonerami następnie się wymieniają następnie sprzedają za niebotyczne sumy tak to pokazuje także właśnie nasze najlepsze chęci w takich kolektywnej działaniach no układają się w coś dla nas nieprzewidywalnego no i kończą się katastrofą też można wiadomo, że nic do czego nas doprowadzi ten odruch, który może wydaje nam się, że jest taki okazuje się, że może być zupełnie innym tak tak, ale 1 z nich już kolejny konsolę, jakby w kolejnych odsłonach i kolejne konsekwencje, które z niego wypływają, czego nie możemy przewidzieć niż w są takie kryminały no pamiętam n p. Colombo to od początku wiadomo, kto za ramiona tak, a z całą przyjemność czerpie ona tak, żeby oglądać jak w kolanie to idealny, ale znamy, więc n p. po co oglądamy to czy to jest na pewno Colombo w IT TF nów leśnych w bardzo dziękuję dziękuję prof. Małgorzata Jacyno socjolożka Instytut socjologii Uniwersytet warszawski autorka m. in. książki kultura indywidualizmu bardzo dziękuję za zwierzę teraz informacje przed państwem, w których będzie ono najświeższe doniesienia z tego co dzieje się przed Pałacem Prezydenckim i co się dzieje pod Sejmem, bo już jakiś czas temu dostałem informację tutaj, że demonstranci sporo spod Pałacu prezydenckiego ruszyli krakowskim Przedmieściem nowym światem w stronę Sejmu, więc zapewne już doszli do tego Sejmu, bo to było dwudziestej drugiej 1 8 jak ta wiadomość to nie dotarła no, więc wszystkiego państwo się w wiadomościach przepraszam w informacjach dowiedzą co tam się dzieje, a po godzinie dwudziestej trzeciej, czyli już za kilka minut państwa gościem będzie Paweł Rojek krakowski konserwatysta nie filozof socjolog z uniwersytetu Jagiellońskiego, z którym po mówimy o polskim katolicyzmie o tym czy to jest z ziemi raczej ten katolicyzm Polski dla polskiego społeczeństwa czy wręcz przeciwnie chcę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA