REKLAMA

Kontrola służb specjalnych w Polsce

OFF Czarek
Data emisji:
2017-07-19 10:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio dr Barbara Grabowska-Moroz z Helsińskiej fundacji praw człowieka dzień dobry został wyraźnie skośnie Helsińska Fundacja po pojadę zaraz po burzliwej debacie w sejmie wszyscy się, że będzie w Sądzie Najwyższym, ale nie Bols Sąd Najwyższy to da się dowiemy, kto coś się skończy, a jakkolwiek, by się nie skończyła to 1 z części elementów, które dbają o bezpieczeństwo państwa są służby specjalne my dr Barbara Grabowska-Moroz jeszcze zanim go doktorem Rozwiń » stała się doktorem co doktoryzował się z tematu kontrole służb specjalnych w Polsce standardy konstytucyjne i prawno międzynarodowe takie wskazać, którzy bardzo interesująco, bo służby specjalne są z 1 strony tak komu takim elementem państwa, który powinien działać Grossa, który właśnie powinien być to rzeczkę z boku do użytku ukryty pożyczkę tajny, a z drugiej strony nie może być za bardzo tajne, czyli poza wszelką kontrolą, bo otworzy się państwo w państwie to pytanie brzmi czy da się jak to działa w naszym państwie, a jak działa w innych państwach czy uda się stworzyć taki zdrowy balans RM to w zasadzie to pytanie, które pan redaktor zadał było faktycznie kimś takim celem analizowania tego co i prowokator konstytucyjne prawo międzynarodowe dotychczas wymyśliła temat służb specjalnych MDM pewnym problemem jest to, że o służbach najczęściej mówią czy piszą osoby, które w tych służbach albo pracowała w biurze są w jakikolwiek sposób taki zawodowy związany z bezpieczeństwem i skutkiem tego prawnicy niekoniecznie się tymi służbami faktycznie interesują nas nakłada się drugi problem, o czym również redaktor wspomniał czy to, że służby powinny działać jak największy ciszy oraz najlepiej z 2 w ukryciu jest w cieniu i to z kolei skutkuje tym też, o czym pan redaktor wskazywał czyni możemy ocenić na działają, a może się okazać, że oprócz takiego działania makro, czyli zapewnienia bezpieczeństwa czy dostarczenia informacji dla władzy wykonawczej do służby wkroczą w ten lub inny sposób inna sprawa i im i wolności i Kosowo problem wiąże się z tym w jaki sposób uzyskać informacji o służbach liczymy jako obywatel Monako coli taką legitymowany interes w tym, że Bos coś ty, a my tych służb winna wiedzieć z 1 strony tak, ale z tego wynika bardzo duża różnych ograniczymy okazuje się, że sąsiad informacje, których my powinniśmy w ogóle nie nie wiedzieć n p. osoby, które współpracowały ze służbami w ramach prowadzonych czynności operacyjne w ogóle nie powinniśmy nigdy kiedykolwiek poznasz imiona i nazwisk innym przykładem takich rzeczy ktoś nie powinniśmy w ogóle wiedzieć to są informacje o współpracy z innymi państwami tylko w tu pojawia się z kolei problem na podstawie umowy w kontekście sprawy, o których wszyscy wielokrotnie rozmawiali czy tzw. więzienia CIA w Polsce gośćmi więzienia jedno to z 1 strony mamy jakąś informację prasową na temat tego typu współpracy oczekujemy KRUS o prokuraturze wyjaśnia tego typu sytuacji, bo tam mogło dość prawdopodobny do bardzo poważnych naruszeń praw i wolności nas z drugiej strony i praktyka funkcjonowania służb i samo prawo, mówi że Jakubowa wcale nie będzie mieć z tego dostępu, czyli dziś mógłby w tle w kontekście funkcjonowania służb niejawnych pojawia się jeszcze inny problem, jakim jest tzw. prawo do prawdy prawo do informacji czy doszło do takich poważnych naruszeń praw wolności czy pojawia się film z Jackiem Nicholsonem Toma Cruza nasze Goodman Roba rei nera, w którym jak Nicholson dowódca jednostki Guantanamo w ner w podczas procesu mówi z 1 strony cieszyć się to pierze com bezpieczeństwa, której mowa zapewniam, a więc macie prawa pytać kwestionować sposobu w jaki to rentowność jest, by kolejny problem, który można zbliżyć z kolei do sądów jednak, że sąd w niektórych przypadkach mają na biurku sprawy dotyczące bezpieczeństwa publicznego to mogą być n p. wnioski o zastosowanie kontroli pracy, czyli właśnie podsłuchów albo albo kontroli wiadomości kryzysom w internecie i sądzę, by sąd musi wyważyć pewne zagrożenie dla bezpieczeństwa, które dana działalność może ewentualnie stwarzać z drugiej strony mamy cały szereg różnych wolności, które powinny stanąć chroniona i są bowiem być gwarantem wolności i prawo do prywatności do granicy własnej komunikacji to także nie będzie żaden sposób inwigilowani w sposób systemowy przez przez służby wykonał ten sędzia z ogromnym doświadczeniu, jakie może mieć o dalszym ciągu będzie prawniczym to nie jest człowiek, który zna się na bezpieczeństwo w tym sensie makro i jest podstawowy argument przedstawiony przez specjalistów z zakresu bezpieczeństwa publicznego, że nawet najlepszy sędzia bardzo często nie będzie potrafił wyważyć wartości poniosą do pewnego stopnia niemierzalne także jest bezpieczeństwo RM trochę blankietowe wody czasami definiowane czy wody bezpieczeństwa jako takie gwarantujące wszystko i jednocześnie będą zagrożeniem z drugiej strony tak tak ten konkretny człowiek i jego konkretna tajemnica korespondencji itp to jest być może ma nawet małym być może, gdy widzimy, że sędziowie często nie są w stanie właściwie tego wyważyć, kiedy spójrzmy przykładowo na statystyki właśnie stosowania tych podsłuchów w Polsce jest między 8 0 90 % decyzji to są zgodę na nas na stosowanie tych ciemne tych posłów PiS może się okazać, że sąd czy władza sądownicza jako kontrola nad działalnością władzy wykonawczej konsens służby ze względów takich czysto technicznych nie będzie w stanie tych kontroli realizować z drugiej strony tak kontrolą szkoda może być przez sądy realizowana podczas procesu karnego, kiedy faktycznie jakieś dokumenty zostały zebrane informacje na Wehrmacht zwanych czynności operacyjno-rozpoznawczych sąd musi sprawdzić czy nabyły przed legalnie, ale inne legalnie zebrane i w tym kontekście to podstawowy problem w dymie i 3, jakie się pojawia w i pojawił się 2 lata temu dokładnie rok temu przybyszom to jest zmiana kodeksu postępowania karnego, który rozszerza możliwość zawiśnie naga dostępu do nielegalnych dowodów dostępu tych dowodów do procesu karnego poprzednia reforma kpk przewidywała wprowadzenie czegoś na taki wzór i doktryna owoców zatrutego drzewa czy coś co zostało pozyskane nielegalnie nie może być w procesie karnym wykorzystanym, a teraz odwróconą to metodycznie w zasadzie wszystko co nie wiązało się z popełnieniem przestępstwa Orange sport i zabójstwa 3 czy ograniczenia enzym pozbawienia wolności to w zasadzie wszystko to jest dopuszczalne w procesie karnym i to jest 1 z tych momentów, kiedy sędziowie będą musieli w ramach sprawcy mają na biurku sprawdzi czy są w stanie przy pomocy prawa Międzynarodowego samej konstytucji stwierdził, że władza wykonawcza, mimo że działała w celu ochrony bezpieczeństwa cena przekroczyła dopuszczalne granice, a więc pytają o zasięgu polisy polisa czyli kto pilnuje policjanta tak, choć Łasin dołączy jest tak, kto chce by kto nim kontroli tych, którzy nasz nos obserwują i tych mechanizmów jest kilka z 1 strony to jest przede wszystkim samą władzą ustawodawczą w testach w UB standardy wypracowane w bardzo wielu wielu państwo, że ustawodawca, który uchwala prawo na części swych parlamentach są komisje, które funkcjonują im mają dostęp to bardzo ciekawym mają dostęp do tych informacji niejawnych polskie prawo co prawda nie gwarantuje polskiej komisji d s. służb specjalnych dostępu do tych informacji i bardziej wrażliwych przeważnie dotyczących czynności operacyjno-rozpoznawczych ustawa o ABW natomiast stworzyć taki mechanizm w stosunku do sądów prokuratur czyli o ile władzom ustawodawczym czy posłowie być może są w stanie wynegocjować jakieś informacje z szefem ABW i tylko do niego będzie zależała decyzja czy on udostępnić informację czy nie o tyle w przypadku sądów pierwszy prezes Sądu Najwyższego może rozstrzygać tego typu wątpliwości czy Brenna czy konflikty, kiedy służba odmówi dostępu do do informacji doznał pokazuje jak istotną rolę pełni Sąd Najwyższy i mniej ograni niezależne sądy w Polsce przyjęto z zupełnie inny rodzaj kontroli nad służbami kontrola sprawowana przez polityków na będzie miał przede wszystkim na taki charakter bardziej polityczna czyli w jakim kierunku widziałem polityka bezpieczeństwa realizowana przez służby to nie będzie przedmiotem zainteresowania sądów sądy mają konkretny kazus na biurku mam go rozstrzygnąć poparcie tej informacji, które mają, czyli sądy ewentualnie mogą kontrolować jakiś sposób ktoś jeszcze po wizycie sama władza wykonawcza czy sam rząd, który w Tyńcu jest ciekawa relacja wydają się między rządem między politykami, a służbami, bo w nauce o bezpieczeństwie co dobitnie wynika sprawa to właśnie naszym kwestie bezpieczeństwa są z tym związana jest 1 takie pojęcie wypracowany jak ten cykl wywiadowczy zespół taki rodzaj zależności różnych etapów pracy służb, które jest inicjowany przez samych polityków czy Smuda się bardzo ciekawy ciekawa relacja z tego, że politycy, żeby właściwie móc kierować państwem potrzebują dobrych informacji i sama w ogóle idea funkcjonowania służb specjalnych on miał głównie charakter informacyjny był przede wszystkim służb, kto miał dostarczyć informacji władzy wykonawczej po to, żeby, żeby ten rząd nie zachowywał się jak dziecko we mgle także oni dokładnie wiedzieli w jakim kierunku idą jak mają twarde dane, żeby móc podjąć najlepsze decyzje, żeby to było oderwaną w zasadzie od konkretnych spra w konkretnych jednostek od jakichkolwiek postępowań karnych my jak my jako państwo chce mieć informacje, żeby dobrze pan dobrze działać w związku z tym ten cały cyrk zaczyna się właśnie od sygnału od polityków my potrzebujemy danych informacji i to w jaki sposób potem do służby zbierające informacje co do zasady powinny pozostawać bez wpływu polityków no no tak Jacenty pół proces jako przykład sytuacji, w której prawdopodobnie doszło do takiego już wpływu polityków znana na zbieranie informacji jest celem jest sytuacja przed wojną w Iraku, kiedy rząd im prezydent Bush administracja amerykańska wskazał, że w Iraku i prawdopodobnie wojną broń masowego rażenia i my potrzebujemy informacji w tym kontekście tych faktycznie służby zbierają ogrom ogrom informacji jak potem w salonie oburzonych bezpośrednich nacisków na służbę w nas faktycznie stworzona jeszcze trochę atmosfery czy te informacje trzeba znaleźć te informacje one rzadko kiedy mam takich rad dzielnic surowy one są bardzo często budowane bardzo szczegółowej analizie przez przez MEN Expert sny potem z powrotem wracam do władzy wykonawczej do polityków i dostają efekty pracy służb ochrony jest taki sposób GM pod wpływem właśnie politycznych zamówień w notesach może być nie nieprawidłowe nad tym natury pasjonatem cyklem już niekoniecznie kontrolę jeśli jakaś kontrola to właśnie ze strony samych polityków służby oczko działają w sposób w sposób nieprawidłowy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr Barbara Grabowska-Moroz z Helsińskiej fundacji praw człowieka jest państwa moim gościem informacje o dziesiątej 40 po informacje wraca po dr Barbara Grabowska-Moroz z Helsińskiej fundacji praw człowieka jest państwa moim gościem, który ma kontroli służb specjalnych czyli kto trzyma nad władzą z 1 strony czy pijecie Control z 1 strony rozumiem, że służby specjalne powinny działać to, że poza kontrolą, ale to poza kontrolą także mowa w swoje granice, jakie rozwiązania są stosowane w innych państwach europejskich członków ten system czuł się model kontrolną nad służbami jest analogiczna w niektórych w pewnych elementach tak, żebym instytucjonalnych, czyli prawie we wszystkich państwach jest pewna specjalna jednostka w parlamencie, która zajmuje się innymi służbami zawsze no cóż nasze służby zawsze są w ramach władzy wykonawczej w ramach tego pionu, kto odpowiada za bezpieczeństwo dosłownie standard faktycznie stało zmienia się n p. z IT jest różna w zależności od tego jak sądy mogą wpływać na inny na służby czy czapka zakres kompetencji sądowych aktualizuje się w sytuacjach, w których przed dniem żałoby procesu karnego tylko aby niejako z z przypadku wielu wypadkach sąd musi wyprzedzać decyzji, jakiej sprawie, ale w niektórych państwach UE jest obowiązek dostępu do, jakby bez zgody sądów w sytuacji dostępu dodanych i telekomunikacyjnych czy internetowych z czego w Polsce nie ma w tym zakresie sąd nie mniej wydaje takiego nigdy zgody uprzedniej tylko analizuje raporty co półroczne przedstawiono dowodów do Sądu Okręgowego właściwego dla lot dla danej służby, więc mówiąc analizuje co oznacza to dobre pytanie, bo po pierwsze nie do końca wiadomo co jest tych RM sprawozdaniach, które przedstawiają służby oraz w świetle przepisów, który został uchwalony w styczniu ubiegłego roku wynika, że to jest zwykłe sprawozdanie statystyczne, że to są informacje o tym jak często sięgano po dane telekomunikacyjne czy internetowa na podstawie jakich przepisów ich w celu ściganie, jakiego przestępstwa w zasadzie tyle, a oni nie utrudnią sądowi w tym momencie zbadać czy 2 było potrzebne niezbędne sąd to może zrobić nie musi tego robić, ale może pod warunkiem oczywiście, że ma chęć wiedza i czas, żeby to zrobić, bo test był obok jego normalnych obowiązków, które i pieniądze te pieniądze pewnie sam to to zależy od organizacji pracy sądu bardziej dynamicznie się samego konkretnego sędziego to jest wydaje się jednak kwestia dekad osobowa czy i chce się dowiedzieć co sąd co służby w tym zakresie robią to jest te są mniejsze gwarancje wydaje mi się niż w przypadku znowu zakładania podsłuchów czy tym, że procedury oceny kontroli operacyjnej, aczkolwiek wówczas też są pewne ograniczenia szkód ograniczenia czasowe, bo faktycznie etat to wnioski muszą być bardzo szybko przez sądy przez sąd rozpoznana naprzód, ale pewnym takim elementem, który między różnymi państwami stara się ujednolicić ten standard kontroli nad służbami jest n p. orzecznictwo Europejskiego Trybunału praw człowieka ono dotyczy różnych państ w dotyczy różnych aspektów funkcjonowania służb ale gdy 1 z 2 ostatnich wyroków, które dotyczą tego zagadnienia dotyczy Węgier drugi dotyczy Rosji zdają się do nas bardzo ciekawa w kontekście tego co my wciąż w Polsce biorąc pod uwagę prawo międzynarodowe okres bardzo zresztą ogólnie tak nie ma prawa Międzynarodowego, które reguluje działań służb specjalnych pasów słynna nigdy nie pozwolił tak jest to jest, by Kor i ich i ich suwerenności bezpieczeństwa nie będzie tego regulować z innymi państwami, chyba że chodzi o współpracy między służbami teraz przychodzi Europejska konwencja praw człowieka, które są bardzo ogólna mówi o pewnych podstawowych prawach politycznych i osobowych i okazuje się, że w tych 2 wyrokach Strasburg uznał, że zarówno prawo węgierskie prawo rosyjskie nie spełnia standardów ochrony po pierwsze, przed inwigilacją, a po drugie, tak, żeby jednostka mogła sama to on sprawdzić czy jest ranne inwigilowano i 2 wyroki są tańsze szczególnie niebezpieczna z perspektywy tego co my w Polsce takie prawo w Polsce obowiązuje prawo węgierskie są tam upadł przed Strasburgiem, ponieważ była możliwość podsłuchiwania obywateli nie tylko węgierskie, ale również innych obcokrajowców bez zgody sądu i dokładnie coś takiego mamy w Polskiej ustawie MR antyterrorystycznej tam przewidziano, że jeśli jest obawa, że ktoś może prowadzić działalność terrorystyczną na polskim terytorium może być podsłuchiwany na mocy decyzji szefa ABW przy informowaniu na prokuratora generalnego to w ogóle nie pojawia się sąd sam nie ma jakichkolwiek kontroli zewnętrznej obu uzgadniamy to w ramach własnej ram własnej jurysdykcji w ramach władzy wykonawczej i Strasburg nie kupił takiego argumentu nie jest lepszym rozwiązaniem to, że minister spraw wewnętrznych kurcząt takie było rozwiązaniem na Węgrzech rząd będzie lepiej wiedział, kto może być cennym podejrzane czym jest obawa o działalności Ant wciąż terrorystycznej i w tym zakresie Strasburg poszedł w bardzo proszę człowiek, mimo że musi być jakiś zewnętrzny aktor, który sprawdzi, jakie służby działają mimo żony działają w sposób w tym zakresie GM niejawny gość oprowadzi nas niemalże zaproszenie do różnych różnego rodzaju nadużyć na pewno nie poprawia zaufania do tych do tych służb w tym kontekście to prawo Polski ma wiele wiele braków nie ma żadnej mechanizm mechanizm udzielił wywiadu skarbowego, że ktoś, kto jest podejrzewana czy sam podejrzewa, że może być inwigilowany, że może płytek gość niezależnego organu i ich zapytać się oczy jestem inwigilowany czy jest zgodne z prawem taki niezależny organ pojawia się wielu wielu państwach jest opracowanie Europejskiej agencji praw podstawowych z siedzibą rozległ się z agencją unijna, kto sprawdza jak to działa w innych państwach okazuje się, że Polska jest 1 z nielicznych państ w, gdzie nie ma takiego niezależnego organu poprzednia władza obrasta w poprzedniej kadencji parlamentu chciała powołać specjalną komisję d s. kontroli służb specjalnych nie okazuje się, że zabrakło woli politycznej koleżance Gotan Project nigdy nie wyszedł z rady ministrów, aczkolwiek faktycznie tworzy taką procedurę skarbową obecnie wiadomo nie ma w ogóle dyskusji na ten temat natomiast jest dyskusja o tym, żeby znowu zreformować służby po raz kolejny i połączyć Agencję Wywiadu Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z nową agencję agencja bezpieczeństwa Narodowego wg informacji prasowych ma być jeszcze bardziej obniżające standard kontroli nad tymi służbami także w przypadku podejrzenia przestępst w dotyczących ustroju Konstytucyjnego czek porządku Konstytucyjnego będzie można podsłuchiwać bez zgody sądu z doniesienia prasowe z sprzed miesiąca, czyli standard zamiast być podnoszone w taki właśnie drogą wzdłuż tras górskim, a jest coraz bardziej mają duże wrażenie obniżany, a to potencjalny przestępstwo, które pani mówi oto n p. co bycie w opozycji to jest bardzo nieprecyzyjne atak jest orzecznictwo polskiego Trybunału Konstytucyjnego dotyczący przestępstwa dotyczącego zagrożenia dla interesów ekonomicznych państwa to nie jest żaden sposób zdefiniowane ani w kodeksie karnym ani w ustawach szczegółowych i Trybunału w 20 1 4 nakazał doprecyzowanie tego, więc w wyniku tego wyroku faktycznie wypisano, który przestępstwo z kodeksu karnego czy kodeksu karnego skarbowego mogą po to, podchodzić, a już przestępstwo dotyczące zagrożenia dla ustroju Konstytucyjnego to jest bardzo ryzykowne na to z bardzo nieprecyzyjne nie ma takiego konkretnego przestępstwa dotyczącego innych tylko on może mówić oczywiście o zamachu na ustrój państwa to przepis w kodeksie karnym właśnie dzieje w 2 w czasie rozwojem czystych czy to będzie obok przy piosence swoje służb specjalnych ja wiem, że nie będzie też nie będzie no właśnie na drugi syn może się okazać, że inne działanie w ramach dopuszczalnych prawem też może być przez służby tak tak potraktowany i to nie jest także służby nie powinny mieć ogląd wejścia do debat tego typu działalności tylko muszą być ściśle kontrolowanego w tenisa generalne myślenie o bezpieczeństwie tylko już konkret w Kong w kontekście działalności konkretnej jednostki co więcej działalność polityczną takie wnioski są bardzo RM ryzykownej teraz wersja tego co 2 w pierwszym zdaniu naszej naszego spotkania dzisiaj, czyli służby niekontrolowane w państwach autorytarnych, którą on, że Polska ciągle nie jest i nigdy nie będzie tam stwórzmy mu to one postrzegane jako taka sól policja polityczna tajga z uprawnieniami, aczkolwiek działającą w właśnie w SM stwarza politycznych i to jest coś, czego państwo demokratyczne nigdy nie mogą doprowadzić, żeby nie doprowadzi go od tego typu stanął zewnętrzne czynniki kontroli muszą być w tym zakresie niezbędne może być sąd może być też obywatele obu Włoszek taka niezależna komisja szybko znowu musi być ekspercka co mogą mieć osoby z przypadku poluzowania politycznego od uznania politycznego tandem projekt z poprzedniej kadencji przewidywał ciężko pobity wisi sędziowie w stanie spoczynku, aby byli prokuratorzy czy faktycznie ludzie, którzy mieli czym jest czynnością operacyjną leminga rozpoznawczymi powiedział, że na polityce nie wiem nawet dziennikarze zajmujący się takimi sprawami ludzi działaczom organizacji pozarządowych czesne za niski standard, żebym w takiej organizacji takiej komisji RM działacz, aczkolwiek w dalszym ciągu to komisja musi mieć zaufanie społeczne tak chociażby z tego względu to muszą być eksperci, którzy mają wiedzą czym się zajmują służby specjalne, czyli można, by rzec, że polskie służby są w coraz bardziej poza kontrolą Lu te tendencje legislacyjne pozwalają na więcej służbom to oczywiście zależy nam to z tego takiego czynnika czysto ludzkiego w jaki sposób nie są nadzorowane na poziomie rady ministrów jak wygląda na ewentualne pozwolenie na przekraczanie dopuszczalnych granic, a tym bardziej, że dzisiaj w tyle głowy jest do in przewidziano, że służby specjalne niekoniecznie działają zgodnie z prawem mogą tez akwen przeświadczenie o służbach, które nie wynika jednak z obowiązujących przepisów one muszą działać zgodnie z DM zgodnie z prawem i uwzględniając prawo i wolności jednostki nie wydaje mi się, żeby ten rozwój wydarzeń takich prawniczych czy legislacyjnych, żeby ono tę kontrolę nad służbami poprawią, a jest o tyle niebezpieczne, że obecnie w w radzie Europy odbywa się proces kontroli tego jak Polska wykonała wyroki, a nasili Abu Zubaidy przeciwko Polsce 3 lata temu dokładnie w lipcu wydano te wyroki przeciwko polskich wschód chodzi o sprawę więźnia z miejsc w Polsce i tam rada Europy coraz częściej się pyta Polski rząd o to w jaki sposób służby w Polsce są kontrolowane i rząd co jakiś czas przy nim przedstawiać takich gmin zaktualizowane raportom tego co się dzieje w śledztwie w Krakowie oraz jak kontrolowane są służby i generalnie nie przedstawia żadnego pomysłu to w jaki sposób zabezpieczyć funkcjonowanie służb jako argument był powoływany to, że przeprowadziliśmy w listopadzie 20 1 6 roku audyt w służbach bez efektu tego audytu w żaden sposób tak bardzo nie widać, jakie nieprawidłowości to ustalone z polską czy też będzie kara i kto zatem kara się zwróci my, bo dania, a my o bardzo dziękuję dziękuję również dr Barbara Grabowska-Moroz z Helsińskiej fundacji praw człowieka, bo państwo moim gościem informacji już za 5 minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA